06.02.2018
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Tammikuu 2018 oli uusille sähköautoille haastava hetki.
Vanhaa Leafia ei ole tarjolla ja uutta ei vielä ole saatu toimituksiin. Ioniqin jono on edelleen loputtoman pitkä. Loppuvuoden ajan Trafin sivuilla oli sähköautojen 2000 euron veroedusta maininta, että uuden sähköauton tilauskin on pitänyt päivittää vasta vuonna 2018. Nyt myöhemmin vasta Trafi on tuon kirjauksen korjannut, että tilaus olisikin voitu tehdä jo aiemmin.
On oikeastaan pieni sattumus, että uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä laski vain kolme kappaletta viime vuoden tammikuusta. Aiempiin vuosiin nähden kehitys on selkeä.
Vahvoja nousijoita tammikuussa olivat BMW i3 12 kappaleellaan (ed.v 1) ja Volkswagen 8 kappaleeellaan (ed.v 0). Huomio, minulla BMW:n i3:sista on tilastoinnissani ollut aina myös REX-mallit, joita oli i3:sista 7 kpl.
Mielenkiintoista tulee olemaan nähdä miten vuosi etenee. Vielä helmikuussa varmasti on tiukkuutta. Leaf 40 kWh mallien esittelykappaleet saattaisivat helmikuussa ilmestyä tilastoihin tuoden pienen tilastopiikin ylöspäin. Volkswagen on lupaillut e-Golfin jonon lyhenenvän toimialan normaaliin 3-4 kuukauteen. Ioniq Eletricin tuotantomäärien noususta en ole kuullut mitään. Saadaankohan Jaguar I-PACE myös Suomeen jossain vaiheessa?
Kaikkien autojen ensirekisteröintien määrän nousi tammikuussa 835 autolla 13579 kappaleeseen edellis vuodesta. Dieselit olivat edelleen suurin menettäjä. Edelleen siis sähköautojen osuus pysyi häviävän pienenä kokonaismäärästä.
Lähteet: https://www.trafi.fi/tietopalvelut/tilastot/tieliikenne/ensirekisteroinnit ja BMW:n i3:n tiedot: Trafi, merkki- ja mallikohtaiset tiedot
Käytettyinä maahantuodut
Tammikuussa tuotiin käytettyinä sähköautoja sekä Amperoita tuntuvasti enemmän kuin edellisvuonna maahamme.
Keskustelu
Kirjoitit: "On oikeastaan pieni sattumus, että uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä laski vain kolme kappaletta viime vuoden tammikuusta. Aiempiin vuosiin nähden kehitys on selkeä.
....
Vahvoja nousijoita tammikuussa olivat BMW i3 12 kappaleellaan (ed.v 1)..."
Unohdit sanoa, että noista 12 täyssähkö bemarista suurin osa oli REXejä, joita kaikki ei miellä TÄYSSÄHKÖautoksi, koska niissä on kuitenkin pieni polttomoottori.
Trafin tilasto antoi BMW i3 yhteensä 11 kpl 1/18? Ja täyssähköisiä 5 kpl.
En ole pilkunnus...., mutta kun on oleellinen ero laskiko rekisteröinnit 3 vai 10 kpl noin marginaalisissa määrissä.
Kummalliselta tuntui myös maininta, että vanhaa Leafia ei ole ollut saatavilla, kuitenkin Nettiautossa useita ajamattomia 2017-mallisia ja n. 1000-3000 km ajettuja esittelyleafeja?
Muuten olen sitä mieltä, että olet harvoja sähköautoista kirjoittelevia, jotka tuovat esiin myös mahdollisia negatiivisia puolia, etkä tyrkytä joka kysyjälle Teslaa.
Kiitos Kari viestistäsi.
Kiitos etenkin positiivisesta palautteestasi. Haluankin kirjoittaa avoimesti sähköautoilun kokemuksista, myös niistä huonommista näkökulmista. Olen toistuvasti todennutkin, että sähköautot eivät nyt sovi kaikille, eivätkä varmaan koskaan. Enkä todella toivo sellaista maailmankuvaa, että kaikki autot olisivat sähköisiä. Esimerkiksi auto, jossa olisi esim. 30 - 40 kWh akku ja biokaasulla käyvä polttokenno lämmitykseen sekä sivutuotteena pieneen REX-toimintoon olisi enemmän kuin toivottu lisä markkinoille. Niin juu, en tyrkytä sähköautoa tai Teslaa kenellekään. Onneksi minun ei tarvitse myydä näistä itse kenellekään. :-)
BMW i3 tilastoissani:
Tosiaan varmaan ehkä ensimmäisen kerran unohdin mainita, että minun tilastoinnissani on mukana aina BMW i3:n molemmat versiot. Pidätän jatkossakin oman oikeutenani, että minä päätän itse miten tilastoin autot omaan blogiini (laittaisin muuten myös Opel Amperan, siis sen vanhan, jos sitä uutena valmistettaisiin/tuotaisiin Suomeen).
Ja siis olen aina tilastoinut BMW:n REX-mallit sähköautoiksi, ajattelivatpa muut niistä mitä lystää. Ja Trafihan niitä ei tosiaan sähköautoiksi laske, vaikka lähtökohta on ollut autossa vissiin Californian tiukat rajat ja sen takia autossa on niin pieni tankkikin. (muistaakseni kuitenkin EU:ssa hiukan USA-mallia isompi?).
Siis vertaan vertailukelpoisia lukuja keskenään. Jos otettaisiin hybridit mukaan, niin määrä olisi noussut melkoisen paljon. Toki bensiinikäyttöisten määrä nousi enemmän ja kaasuautojen varmasti prosentteina enemmän.
Lisään ehdottomasti tuon tiedon i3 REX-mallin mukana olosta tilastoinnissani tarinaani. Kiitos siis myös rakentavasta palautteesta.
Nettiautossa olevat esittely Leafit eivät päädy ensirekisteröintien tilastoon enää, siksi tuo kommentteni on edelleen täysin relevantti.
Hei,
BMW i3 REX on PHEV-auto, ei BEV-auto eli sähköauto. 15 litran tankki on EU:sta peräisin ja nykyinen ja tulevalainsäädännön kehitys veroetuineen.
PHEV-autot jos haluat tähän blogiin mukaan niin pitäisi sitten raportoida jo vaikka mistä.
Kiitos Jani kommentistasi.
i3 on REX, ei PHEV. Pidätän itselläni täyden oikeuden rajata oman blogini. Olen aiemmin jo rajannut, että otan mukaan REX-malleja, jos niitä tulee markkinoille. Nykyisistä PHEV:stä mikään ei ole lähellekään riittävän sähköauto, jotta ne minua kiinnostaisivat.
Hei,
REX-auto nimenomaan tarkottaa PHEV-autoa missä polttomoottori on toimintasäteen pidentäjänä, (REX = range extended) kuten esim. vaikka Opel Ampera tai vaikka Kia Optima PHEV, niillä on tarkotuskin ajaa sähköllä ensisijaisesti. Suomen ekoautovalinnassakin i3 REX:n virallinen luokitus on PHEV-autot. Valitettavasti bemari ei pärjännyt tuossa kisassa - mutta katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan kun Bemarista on kyse. Ei Tuo bemarin REX nyt teknisesti oikeastaan mitenkään eroa muista PHEV-autoista tai ajattelultaan. Bemarissa on kyllä likaisen käyttövoiman toimintamatka lyhyempi mikä lisää sen ympäristöluokitusta, mutta ei sentään muuta autoluokkaa.
Saat tietysti kirjoittaa mistä haluat ja luokitella autot oman makusi mukaan jos ei viralliset standardit ja autoluokitukset sinua niin puhuttele, mutta pakko ne on totuudenmukaisesti esim. ottaa huomioon ekoautoluetteloissa ja valinnoissa. Sehän se blogeissa on parasta että pidättää itsellään muutokset ja aihepiirit mistä kirjoittaa.
Kiitos Jani jälleen kerran viestistäsi.
Jatkan kyllä valitsemallani linjalla kirjoittelua.