22.10.2016
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Renkaiden vaihto ei sähköautossa tietenkään poikkea mitenkään polttomoottoriautoista. Joten vaihdoin 22.10.2016 jälleen talvirenkaat alle. Minulla oli tänään ilo vaihtaa talvirenkaita Leafiini, koska apuna oli niin ahkera ja iloinen varikkotyttö :-)
Keskustelu
Onko joku jo rakennellut tuollaisen muutaman kilowatin akkupaketin ja jopa irroittanut ilmalämpöpumpun auton omasta järjestelmästä ja liittänyt noihin irtoakkuihin?
Jos on, niin olisi mielenkiintoista kuulla projektista enemmänkin.
Haasteellisena pitäisin ilmalämpöpumpun mahdolisesti tarvitsemaa korkeaa jännitettä ja... tai no jätetään spekulointi koska en tiedä oikeastaan yhtään mitään Leafin ilmalämpöpumpusta ja sen kytkeytymisestä auton järjestelmiin.
En usko, että on todellisuudessa rakentanut lisäakkuja käyttämään ILP. Sähköautot -Nyt! -Facebookryhmässä on mukana keskusteluissa myös aivan Suomen (ja varmasti myös globaalisti) kärkiosaajia. Tuollaiselta henkilöltä olen saanut tuon ajatuksen. En tosiaan itse osaa teknisesti ottaa kantaa mahdollisiin esteisiin ja niiden ylityksiin. Mutta kun Zero-prätkässä voi laittaa PowerTankin, eli yli 1kWh lisäakkun, niin miksei onnistuisi Leafissa pyörittämään samalla logiikalla edes ILP? Tosiaan saattaa olla ajatukseni liian suoraviivainen.
Mutta sellaisia onnistuisi tekemään, että lisäakkuja peräkontissa ja jokin lisälämmitin ylläpitämään matkustamon lämpöä. ILPiltä riittäisi silloin ottaa vain sen verran, että saa lasit pysymään auki.
Toisaalta: taitaa halvempi ja toimivampi ratkaisu olla vaihtaa Zoe40 :-) paitsi jos sitten siihen lisälämmitin niin... niin se nälkä aina kasvaa syödessä
En sano, että se mahdotonta on.
Pyöritänhän itsekin mm. ilmalämpöpumppua aurinkovoimalla ja akuilla. Samalla paketilla menee myös 1,5kW kolmivaihepumppu joka pörisee porakaivossamme.
Zero-prätkässä tuo mahdollistaa koko laitteiston käytön, joka onkin ihan ok ja "helppo" tapa. Mutta jos haluaisit vaikka vain jarruvalon polttimon toimivan sillä lisäakulla, niin joutuisit irroittamaan jarruvalopiirin muustajärjestelmastä, jotta muu järjestelmä ei käytä tuota lisäakkua eikä jarruvalo käytä muun järjestelmän varausta.
Eli jos halua ILP:n toimimaan lisäakuilla ilman, että muu järjestelmä käyttää lisäakkuja eikä ILP käytä muun järjestelmän kapasiteettia, pitää nuo kaksi järjestelmää eristää toisistaan.
Saman olen tehnyt talossamme. Eli ne paikat mitkä toimivat aurinkosähköllä, toimivat sillä eikä millään muulla. Toki varaan aurinkosähköä akkuihin, että energiaa riittää pimeäkin ajan yli.
Aurinkosähköjärjestelmän perus järjestelmässä on pääasiallisesti valaistusta kiinni, mutta pidemmän sähkökatkon yhteydessä laitan samaan piiriin myös mainitsemani vesipumpun ja pakastimen. ILP on aurinkojärjestelmässä kiinni siis myös.
Kuitenkin, että voisin vähän spekuloida ajatuksella Leafin ILP:n käyttämisestä erillisellä energian lhteellä, minun pitäisi tietää edes se millaista sähköä Leafin ILP ottaa vastaan. Kätevintähän olisi jos se söisi sitä jännitettä mitä ajoakuista on tarjolla. Jotenkin en vain usko, että näin on. Tai no, jollain tasolla kyllä, mutta voisiko siellä olla ns. tavallinen vaihtovirta koneisto? Vai käyttääkö se peräti auton omaa voimansiirtoa hyväkseen? Jos niin olisi, niin silloin sitä ei edes voisi irroittaa järjestelmästä ilman rajua modifikkatiota jossa ILP:lle asennetaan oma moottori jne.
Mutta turhaa lässytystä kun tietoa ei ole.