05.07.2018
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit olivat ensimmäisellä vuosipuoliskolla hyvällä 31% kehityksellä. Yhä edelleen sähköautot edustavat silti hyvin pientä osaa kaikkien uusien autojen ensirekisteröinneistä. Eniten sähköautojen rekisteröintien määrää ovat kasvattaneet uusi Nissan Leaf 40 kWh sekä Volkswagenin e-Golf.
Nissan Leafin rekisteröintimäärien nousu 129:een kappaleeseen alkuvuonna edellisen vuoden 52:sta on hyvin odotetun mukaista ja sitä on rekisteröity jo lähes yhtä pajon, kuin kahtena edellisenä vuotena yhteensä. Maailmalla uusi Leaf on myös ollut todella suosittu, nimittäin Norjassa se on ollut jopa eniten rekisteröity uusi auto! (lähde: INSIDEEVs) Lue myös Leaf 40 kWh koeajoraporttini
Volkswagenin e-Golfin ensirekisteröinnit ovat ylivoimaisesti suurimmalla suhteellisella kasvulla ja sen alkuvuoden aikana saavuttama 49 kappaleen rekisteröinnit on erinomainen saavutus, jonka takana on aivan varmasti vuosi sitten kasvaneen akkukoon lisäksi myös piristynyt maahantuojan ja jälleenmyyjien toiminta. Lue myös e-Golfin koeajoraporttini
Kesäkuussa ensirekisteröitiin jo kaksi uutta Jaguarin I-PACE -sähköautoa. Pääsin sitä aivan hetki sitten koeajaman ja uskon autolle todella hvyää suosiota Suomessakin, kunhan toimitukset vain saadaan todella käyntiin. Nämä kaksi ovat todennäköisesti maahantuojan lehdistöautoja. Lue myös I-PACE koeajoraporttini
Hyundai Ioniqin 35 kappaletta on myös erinomaisella 35% kasvulla, mutta edelleen pidän Ioniqin suurempien määrien ainoana esteenä heikkoa auton saatavuutta, tai oikeammin ajoittain kohtuutonta odotusaikaa. Ioniq on huikea sähköauto, lue myös Ioniq Electric koeajoraporttini
Tesloja rekisteröitiin yhteensä tasan sata kappaletta alkuvuoden aikana. Niistä Model S:n määrät ovat lievällä kehityksellä ja X:n määrät laskussa.
Renault Zoen 23 kappaletta on mielestäni jopa yllättävän korkea, kun mietin sen hintaa, kokoluokkaa ja varustelua suhteessa Leafiin. Hyvä että sitäkin kuitenkin on rekisteröity edelleen vain vähän laskevalla määrällä. Renault Zoen koeajoraporttini
Kia Soul EV on sähköauto, jonka lähes täysin puuttuvia rekisteröintejä ihmettelen tällä viikolla tekemäni koeajon jälkeen. Auto on mitä ihastuttavin sähköauto edullisempaan hintaluokkaan ja tiiliskivimäisestä olemuksestaan huolimatta se yltää jopa Ioniqmaiseen energiatalouteen maltillisilla nopeuksilla. Kia Soul EV koeajoraporttini
lähde: Trafi.fi
Keskustelu
Vaatimatonta on kehitys, kun katsoo viimeistä paria kuukautta, jolloin Leaffin ennakkotilaukset eivät käsittääkseni enää vaikuta. Hybridit sen sijaan porsuttavat sellaisella vauhdilla, jotta autokannan sähköistyminen on tosiasia. Näyttää siltä, että tuo hybridien välivaihe tarvitaan volyymiasiakkaille. Perussähköautoihin tarvitaan ilmeisesti vielä akkukapasiteettiä lisää, ennen niiden volyymikehitystä. Omassa Leaffissa meni tänään 9000km rikki 2,5kk käytöllä. Pari 600km reissua olen heittänyt ja kokemukset ovat aiemmin raportoimiasi vastaavat.