07.12.2015
Sähköautoilla on imua!
Vaikka internetin erilaisilla keskustelupalstoilla törmää edelleen sähköautot totaalisesti kieltäviin mielipiteisiin, niin uskallan väittää, että sähköautoilla on imua Suomalaistenkin autoilijoiden piirissä.
Suomessa on myynnissä kaksi sähköautoa, jotka on alusta alkaen suunniteltu vain sähköautoksi: Nissan Leaf ja Tesla.
Tämä kaksikko on kuin kaunotar ja hirviö -tarinasta.
Toinen on hiukan ruma ankanpoikanen ulkonäöltäänkin, ja toinen on sulavalinjainen luomus.
Toinen on aika normaalilla suorituskyvyllä varustettu hiukan harmaa, ja toinen jopa super-autoluokassa suorituskyvyllään.
Toisen akulla pärjää kaupunkiajossa ja taajamien välisissä ajoissa ja toisella ajaa vaikka mihinkä.
Näitä vastakkainasetteluita riittäisi vaikka kuinka paljon.
No sitten taasen toisaalta toinen maksaa noin 30.000 euroa ja toinen sitten jopa yli 100.000 euroa.
Ja siltä väliltä ei oikeastaan ole mitään tarjolla.
(joo myönnän kärjistäväni jälleen hiukan)
Tesla nyt ei varsinaisesti ole Suomalaiselle auton ostajalle tyypillisesssä hintaluokassa, mutta sen kauppa tuntuu silti käyvän hyvin. Onhan se ollut jopa hintaluokassaan eniten myyty auto.
Tein uusien autojen ensirekisteröintitilastoista (lähde: Trafi.fi) kaavion Leafin ja Teslan välillä.
Nissan Leaf on ollut yli kaks kertaa pidempään markkinoillamme, kuin Tesla. Kuviosta ilmenee, kuinka nopeasti Tesla on noussut eniten rekisteröidyksi sähköautoksi Suomessakin.
Onnea Teslalle, Teslan organisaatiolle ja kaikille Teslan omistajille. Paras sähköauto on ottanut Suomessakin ansaitsemansa ykkössijan myös ensirekisteröintien tilastossa. Toivottavasti muut ajoneuvovalmistajat ottavat pikkuhiljaa tästä kaikesta opikseen.
Tiedossa on jo Leafin 30 kWh -akullinen versio. Siinä on jo moninkertaiselle joukolle autoilijoita erinomainen tilaisuus siirtyä täyssähköautoiluun. Arvattavaa kuitenkin on, että se ei vielä tule valtaisaa markkinan myllerrystä aiheuttamaan. Luultavasti kuitenkin pienen tilastonousun.
Tuleeko uusi Chevrolet Bolt Suomeen Opel-merkillä, ja milloin? Jos se saadaan Suomen markkinoille noin 40.000 euron hintaluokassa, tulee se olemaan 350 km (todellinen) toimintasäteellään ensimmäinen merkityksellinen markkinan murtaja.
Milloin Teslan lupailema Model3 saadaan oikeasti markkinoille? Tesla on lupaillut sitä ennakkomyyntiin 2016-vuoden puolella. Ennakkotietojen mukaan se tulee olemaan myös 350 km toimintasäteen luokassa. Luultavimmin senkin hinta on noin 40.000 euron tienoilla.
Nissan on myös jo uumoillut uutta seuraavan sukupolven Leafia, josta he ovat viljelleet auliisti huhuja jopa 60 kWh -akuista ja autopilotista.
Kun laitetaan samaan pakettiin:
Taitaa sähköautojen markkinamurto jo ihan asiakaslähtöisesti olla pian häämöttämässä.
Huhutaan Googlen ja Applen sähköautoista. Mielenkiintoista on kuulla mitä mysteeriä ylläpitävä Faraday Future esittelee lähiaikoina. Myös Korean ja Kiinan suunnalta on tulossa useita uusia täyssähköautoja markkinoille.
Joten myös tarjonnan näkökulmasta edellytykset sähköautojen todelliseen läpimurtoon lähestyvät jatkuvasti.
Sähköautojen myyntiä taitaa siis kaikkein eniten haitata tarjonnan suppeus?
Suomessa on myynnissä kaksi sähköautoa, jotka on alusta alkaen suunniteltu vain sähköautoksi: Nissan Leaf ja Tesla.
Tämä kaksikko on kuin kaunotar ja hirviö -tarinasta.
Toinen on hiukan ruma ankanpoikanen ulkonäöltäänkin, ja toinen on sulavalinjainen luomus.
Toinen on aika normaalilla suorituskyvyllä varustettu hiukan harmaa, ja toinen jopa super-autoluokassa suorituskyvyllään.
Toisen akulla pärjää kaupunkiajossa ja taajamien välisissä ajoissa ja toisella ajaa vaikka mihinkä.
Näitä vastakkainasetteluita riittäisi vaikka kuinka paljon.
No sitten taasen toisaalta toinen maksaa noin 30.000 euroa ja toinen sitten jopa yli 100.000 euroa.
Ja siltä väliltä ei oikeastaan ole mitään tarjolla.
(joo myönnän kärjistäväni jälleen hiukan)
Tesla nyt ei varsinaisesti ole Suomalaiselle auton ostajalle tyypillisesssä hintaluokassa, mutta sen kauppa tuntuu silti käyvän hyvin. Onhan se ollut jopa hintaluokassaan eniten myyty auto.
Tein uusien autojen ensirekisteröintitilastoista (lähde: Trafi.fi) kaavion Leafin ja Teslan välillä.
Nissan Leaf on ollut yli kaks kertaa pidempään markkinoillamme, kuin Tesla. Kuviosta ilmenee, kuinka nopeasti Tesla on noussut eniten rekisteröidyksi sähköautoksi Suomessakin.
Onnea Teslalle, Teslan organisaatiolle ja kaikille Teslan omistajille. Paras sähköauto on ottanut Suomessakin ansaitsemansa ykkössijan myös ensirekisteröintien tilastossa. Toivottavasti muut ajoneuvovalmistajat ottavat pikkuhiljaa tästä kaikesta opikseen.
Tiedossa on jo Leafin 30 kWh -akullinen versio. Siinä on jo moninkertaiselle joukolle autoilijoita erinomainen tilaisuus siirtyä täyssähköautoiluun. Arvattavaa kuitenkin on, että se ei vielä tule valtaisaa markkinan myllerrystä aiheuttamaan. Luultavasti kuitenkin pienen tilastonousun.
Tuleeko uusi Chevrolet Bolt Suomeen Opel-merkillä, ja milloin? Jos se saadaan Suomen markkinoille noin 40.000 euron hintaluokassa, tulee se olemaan 350 km (todellinen) toimintasäteellään ensimmäinen merkityksellinen markkinan murtaja.
Milloin Teslan lupailema Model3 saadaan oikeasti markkinoille? Tesla on lupaillut sitä ennakkomyyntiin 2016-vuoden puolella. Ennakkotietojen mukaan se tulee olemaan myös 350 km toimintasäteen luokassa. Luultavimmin senkin hinta on noin 40.000 euron tienoilla.
Nissan on myös jo uumoillut uutta seuraavan sukupolven Leafia, josta he ovat viljelleet auliisti huhuja jopa 60 kWh -akuista ja autopilotista.
Kun laitetaan samaan pakettiin:
- Teslan luoma mielikuva sähköautoilun edistyksellisyydestä
- yli 350 km todellinen toimintasäde
- autopilottiominaisuuksia
- teknistä edistyksellisyyttä
- sähköauton mukavuutta ja voimaa käytännön tilanteissa
- ympäristöarvot
- hintaluokka alle 50.000 euron,
Taitaa sähköautojen markkinamurto jo ihan asiakaslähtöisesti olla pian häämöttämässä.
Huhutaan Googlen ja Applen sähköautoista. Mielenkiintoista on kuulla mitä mysteeriä ylläpitävä Faraday Future esittelee lähiaikoina. Myös Korean ja Kiinan suunnalta on tulossa useita uusia täyssähköautoja markkinoille.
Joten myös tarjonnan näkökulmasta edellytykset sähköautojen todelliseen läpimurtoon lähestyvät jatkuvasti.
Sähköautojen myyntiä taitaa siis kaikkein eniten haitata tarjonnan suppeus?
Keskustelu
Ei kommentteja