12.06.2018

Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?

Osoite kopioitu

Ajoittain Sähköautot -Nyt! -Facebook ryhmässäkin kohoaa kiivastakin keskustelua sähköauton luvattomista latauksista yleisistä pistorasioista. Haluan kirjoittaa tähän oman mielipiteeni asiasta.

Julkiset latauspisteet tietenkin ovat niitä sallittuja

Kaikista julkisista latauspisteistä tietenkin saa ladata, olivatpa ne maksullisia tai ilmaisia. Yleisesti pidän lähtökohtana sitä, että julkinen latauspiste on merkitty asianmukaisilla kilvillä, josta ilmenee kyseessä olevan sähköauton latauspaikka. Toisinaan tosin näkee julkisia latauspisteitä esimerkiksi markettien pihoilla, joita ei ole merkitty juuri lainkaan. Jos on tyypillisen julkisen latauspisteen näköinen latauslaite tarjolla marketin yleisellä asiakkaille tarkoitetulla parkkipaikalla, niin silloin tulkitseisin lataamisen olevan ok.

Näiden julkisten asiointilatauspaikkojen lisäksi on jo runsaasti myös pikalatauspaikkoja. Näitä on esimerkiksi ABC-liikennemyymälöissä ja jopa Motonet-myymälöiden pihoissa. Näitä julkisia latauspisteitä on maksullisia sekä maksuttomia. Maksullisissa latauspaikoissa on uuden sähköautoilijan opeteltava uudenlaiset maksutavat, koska lähtökohtaisesti pankki- tai luottokortti tai käteinen eivät maksuksi käy, vaan maksu suoritetaan erilaisilla tavoilla, kuten tekstiviesteillä, mobiilisovelluksilla tai RFID-lukjoilla, joita saa kun on rekisteröitynyt asianmukaisen operaattorin käyttäjäksi ja tilannut maksuvälineet.

Merkitsemättömät pistorasiat julkisissa parkkihalleissa ja parkkipaikoilla: älä koskaan lataa ilman lupaa

Pysäköintihalleissa, yleisilllä parkkipaikoilla ja rakennusten seinillä on Suomessa todella runsaasti pistorasioita tarjolla. Näistä pidän ehdottomana linjana, että ilman asianmukaista lupaa ei koskaan pidä ladata.  Nämä pistorasiat ovat jonkun muun omaisuutta ja niistä tulevan sähkön maksaa joku muu kuin minä itse. Joten ilman lupaa ja sopimusta ei pidä ladata.

Lupahan saattaa olla tapauskohtaisesti kertaluonteinen tai vaikka pysyvämpi, kuinka sitten sopimus meneekään.

Itse pidän tärkeänä, että pyrin etukäteen hyvissä ajoin lähestymään mahdollista lataamistarpeen kohdetta vaikka sähköpostilla. On mielestäni hyvän tavan mukaista kertoa kysymyksessään vähintään:

  • Haluaako tavallista pistorasialatausta vai tarvitseeko kolmivaiheisen työmaapistokkeen.
  • Minkälaista latausvirtaa tulee käyttämään.
  • Kuinka kauan aikoo ladata
  • Kuinka paljon lataamisessa arvioi kuluvan sähköä
  • Sekä kuinka paljon tuo tulee latauspaikan sähkölaskun maksajalle maksamaan.
  • Esimerkiksi: "Hei, olen ajamassa xx-reitilä xx.xx.2018 Nissan Leaf -sähköautollani ja uskon tarvitsevani hetken pistorasiasta latausta, koska ko reitillä ei ole tarjolla julkisia latauspaikkoja. Autoni lataamiseen riittäisi aivan normaali autojen lohkolämmityslaitteille tarkoitettu pistorasia. Haluaisin ottaa 1x16A latausvirtaa noin 4 tunnin ajan. Tuossa ajassa kuluu sähköä lataamiseen noin 13-14 kWh ja sille kertyy maksua tyypillisillä sähkön hinnoilla noin 1,5 - 3,00 euroa veroineen ja siirtomaksuineen. Erittäin mielelläni maksaisin tuosta latauksesta myös..."

Jos saat luvan ladata ei julkiselta latauspaikalta, niin kirjoita luvasta mielellään esimerkiksi latauskaapeliin kiinnittämääsi lappuun, jotta sivulliset eivät turhaan pahoita mieltään asiasta.

Alla olevan kuvan tilanteessa olin etukäteen sopinut Hirvaskankaan ABC:lle latauksen, koska muutoin en olisi päässyt edellisellä sähköautollani, eli 24kWh Leafilla talvella Jyväskylästä mökille Viitasaarelle. Tuolla kertaa maksu ei kelvannut, mutta jollain toisella kertaa olen saanut maksaa käypän korvauksenkin.

Lämpötolpat taloyhtiöissa asuvien luona vieraillessa

Kerros- ja rivitalojen sekä muiden vastaavien taloyhtiöiden asukas- ja vieraspaikoilla lataamista vältän lähtökohtaisesti kyläilyreissuillani. Olen kokenut niistä lataamiseen luvan saamisen olevan niin hankalaa, että hepommalla pääsee, kun jättää latailematta.

Jos kuitenkin olisi pakottava tarve tuollaiseen kyläilyn aikaiseen lataamiseen jostain taloyhtiöstä, niin haluaisin kyllä ennakoida siten, että etukäteen selvittäisin ko. taloyhtiön isännöitisijän ja pyrkisin sieltä kautta sopimaan lataamisesta maksua vastaan. Kokemuksesta tosin siis tähän asti lähtökohtaisesti ja aika turhaan.

Älä siis koskaan lataa ilman lupaa taloyhtiön asukkaiden tai vieraspaikoilta ilman taloyhtiön lupaa.

Kyläpaikat tuttujen omakotitaloissa ja mökeillä

Olen kyllä aina kehdannut omakotitaloissa asuvien tuttujen luona kyläillessä kysyä latausta. Alussa varmistelin etukäteen soittamalla, että onnistuisiko, kun sähköautoni oli vielä isäntäväelle vieras asia. Sitten kun on jo toistuvia kyläilyjä samassa paikassa, niin olen kokenut, että latausta voi kysyä vasta saapuessaan ja useimmat kyllä ovat niin huomaavaisia, että tarjovat jo valmiiksi latausta.

Kyläpaikkojen isännillekin on kohteliasta tarjota reilu korvaus ladatusta sähköstä. Tässä tosin on tullut useimmiten häveliäisyys vastaan, eikä maksua kysyttäessä oteta vastaan. Siksi pidän parempana vaihtoehtona huomioida tämä asia etukäteen jollain kivalla pienellä lahjalla korvaukseksi latauksesta. Rehellisesti sanottuna olen kyllä tosi huono tällaisessa ennakoinnissa.

Kun aloittaa lataamisen kyläpaikassa, on syytä myös aina kysyä pääsulakkeiden kokoa sekä kyseisen rasian sulakkeen mitoitusta. Jos vastaus on vaikak 3x25A pääsulakkeet ja 16A sulake rasialle, niin siltikin olen mieluummin varovainen ja lataan vaikka varmuuden vuoksi 8-10A, jos rakennus ja johdotukset näyttävät yhtään vanhemmilta. Minulla on muuten nykyisin autossa varalla paketti 25A pääsulakkeiksi käyviä sulakkeita. Olisihan se noloa polttaa kyläpaikan pääsulake ja sitten vain todeta, että sori.

Oman kotini vieraanvaraisuus sähköautolla saapuville kyläilijöille

Pidän itse täydellisen itsestään selvänä, että kun luokseni saapuu kyläilijä sähköautolla, niin hänen autollensa järjestellään lataus, vaikka omaa 20A-latausvirtaa antavasta latausasemasta ja oma auto siirretään saamaan vaikka 16A-pistorasia sähköä. Itse en missään nimessä huoli toiselta luonani kyläilevältä sähköautolijalta maksua latauksesta. 

Osoite kopioitu

Keskustelu

Pekka Vartiainen
28.08.2018 16.41

Vaimollanikin on Nissan Leaf 40 kW akustolla. Ymmärrän, että mukana tuleva latausjohto normaaliSukosta käyttää 8 A virtaa, eikä sitä voi säätää, toisin kuin vaikka omassa Volvossani. Eli riippumatta siitä, onko kaverilla tai itsellä 10A tai 16 A tai 3 * 16A sulake, niin voin ladata vain 8 A teholla (edellyttäen, että hänellä ei ole sähköauton type-2 pistoketta....). Latausteho on siis noin 1,7 kW ja 4 tunnissa saan noin 7 kW. Yo laskelmassasi saat tuplatehon ja 16 A? Onko sinulla erilainen latausjohto, jossa voit valita ampeerit vai mitä ymmärrän väärin?

Sähköautoileva motor
28.08.2018 22.19

Hei Pekka,
kiitos kysymyksestä.
Kyllä vain, minulla on säädettävä latauskaapeli.
Se on toimiva kaapeli ennenkaikkea mökille, johon en ole asentanut kiinteää latauslaitetta ja toimii siis hyvänä lisänä auton peräkontissa mahdollisia tarpeita varten. Toisinana sitä on tarvittukin.
http://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/esittelyssa-ratio-electric-16a(11kw)-3-vaihe-matkalatausjohto

Pekka Vartiainen
30.08.2018 13.14

Kiitos selkeästä kommentistasi ja erinomaisesta linkistä. Eli tuo latauskaapeli tarvitsee voimavirtapistokkeen, joten ei toimi meillä kerrostalossa. Mökillä meillä on erillinen latauslaite.
Volvossani (XC60 T8) on säädettävä (6,8,10 tai 13 A) latausjohto SUKOlle. Olen sitä käyttänyt 13 A säädöllä kerrostalon lämmityspistokkeesta (kunnes saamme taloon latauslaitteen, esim parkkisähkön version). Osaatko sanoa, voiko Volvon johdolla ladata LEAFia suuremmalla ampeerimäärällä? Johtohan menee heittämällä kiinni :)

Sähköautoileva motor
31.08.2018 07.14

Moi Pekka,
Tuota mun käytössä olevaa kaapelia saa eri päillä. Itse valitsin tosiaan 3-vaihepään, koska se kestää parhaiten pitkiä suurempia rasituksia myös kiinteistöjen päässä. Mulla on siihen myös sovittimet siniseen CEE, sekä sukoon.

Volvossa on hyvä latauskaapeli vakiona! Minulla ei ole kokemusta tuosta Volvon latauskaapelista, mutta lähtökohtainen olettamukseni olisi, että kyllä se Leafiakin lataa. Ainoastaan Zoesta olen törmännyt, että sanottaisiin "toimii myös Zoessa". Sen latauksen ohjaus siis saattaa vaatio jotain erityistä, joka johtunee 22 kW:n tehoisesta kolmivaihelatauksesta.

Tuomas
02.10.2018 21.30

Tiesittehän että tavallista suko pistorasiaa saa kuormittaa vain 8 ampeerin virralla?

Sähköautoileva motor
02.10.2018 23.16

Moro Tuomas,
hyvä muistutus. Näinhän se on.

Suomessa perus suko pistorasiasta sähköauto jonkun uusimman suosituksen mukaan max 8A ja uusien sähkisten latauskaapelit siksi onkin Suomeen tuotuina 8A, vaikka muualla olisikin 10A. Ennen 2018 rekisteröityjen sähköautojen Sukokaapelit onkin 10A.

Super-sukosta sitten voi ottaa jo 16A, kunhan sitten on koko matkalla asennukset tehty ja mitattu sen kestäväksi.

Siniset CEE ja voimaivrtapistorasiat sitten vielä erikseen

Sari
23.05.2019 14.53

Hei!
Hommasin Hyundai ioniq plugin ladattavan hybridin. Siinä on mukana shuko päällä varustettu latausjohto. Haluaisin kumminkin ladata myös kauppakeskusten latauspisteillä. Minkälainen kaapeli tähän sopii? Motonetissa on edullisia, mutta pelkään että valitsen vääränlaisen.

Sähköautoileva motor
23.05.2019 15.38

Moi Sari,
Ioniq plugarissa on käsittääkseni 3,6 kW:n tehoinen laturi, joten mikä tahansa Type2-Type2 16A latauskaapeli pitäisi toimia. Itse silti ostaisin 3x32A kaapelin, koska seuraava autosi saattaa osata sitä hyödyntää.

Sari
24.05.2019 08.07

Kiitos infosta. En kyllä ihan heti ole vaihtamassa autoa. Katsotaanpa mistä moisen piuhan sitten löydän.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

BEV sähköauto Sähköauton lataaminen

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (27) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (1) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (1) Audi (5) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (27) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV6 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Fazua (2) Ford (1) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (2) hiihtoloma (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (26) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (1) kesärenkaat (1) Kia (5) kitkarengas (1) koeajoraportti (35) Kona (8) korjaus (1) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (2) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (42) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (3) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (10) Pikalataus (6) Polestar (1) Polestar 2 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (82) Renault (7) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Skoda (3) Smart (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (240) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (37) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (1) sähköautomatkailu (57) sähköauton kulutus (2) Sähköauton lataaminen (33) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (5) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (8) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (1) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Zoe (10)
nwdb