23.05.2015
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Kotiin työmatkalta Vierumäeltä oli hieman enemmän ajankäytössä pelivaraa.
Kuitenkin enintään 3h 45 min, koska oli nuorimmaista lasta haettava vielä kyläilemästä.
Keli oli aurinkoinen +13..+15c
Matka lyhintä tietä olisi ollut noin 116km, jolloin se olisi kiertänyt pohjoisempaa reittiä, Padasjoen kautta. Tuolle reitille olisi varmasti sähkö riittänyt lähes normaaleilla ajonopeuksilla ilman yhtään välilatausta.
Päätin kuitenkin mennä eteläisempää reittiä Hämeenkosken ja Pälkäneen kautta. Eli samaa jota olin tullutkin. Päätin myös käyttää tiekohtaisia sallittuja ajonopeuksia liikennetilanteiden niin salliessa. Vierumäeltä Lahteen siis ajelin moottoritiellä 132km/h mittarinopeutta, joka vastaa tarkoin sallittua 120km/h.
Tuo päätös oli koko matkani rangelle turmiollinen päätös.
Nopeasti akun kapasiteetti laski niin paljon, että päätin ottaa Lahdesta Kivimaan ABC:lta pikalatausta. ABC:llä sain huomata, ettei Fortumin laitteessa vieläkään saanut ladattua RFID-avaimenperälläni. Onneksi tekstiviestimaksulla sai latauksen jälleen toimimaan. Soitin silti asiakaspalveluun. Siellä eivät olleet kuulleetkaan vastaavista ongelmista (vaikka Facebookista jo luin muiden vastaavista ongelmista samana päivänä!). Epäili vain minun luottokorttini luoton olevan poikki tsjp. No siinä ei ollut vika, vaan heidän laitteissaan.
Keskeytin latauksen 82% kohdalla, ja lähdin jatkamaan matkaa.
Tein edelleen päätöksen, että ajan nopeusrajoitusten tai liikennetilanteiden mahdollistamia nopeuksia. Lahden jälkeen tosin juutuin pitkäksi aikaa noin 89 - 100 km/h ajelevan pitkän jonoon perään. Jonossa ajellessani tarkkailin Range-mittaria ja matkaa kotiin. Jo hieman ennen risteystä, josta kannattaa kääntyä Hämeenlinnaan Tiiriöön päästäkseni kävi selväksi, että kotiin asti en pääse ilman lisävirtaa. Kyse ei ole kuin muutamista kilometreistä, mutta en viitsi alkaa niitä hidastelemallakaan keräämään. Joten nokka kohti Tiiriötä.
Tiiriössäkään ei ollut pikalatauksessa jonoa, mutta edelleen vain tekstiviestimaksu toimi. Onneksi siis edes se. Latasin 32 min ja keskeytin noin 81% kohdalla jälleen. Se riittäisi jo hyvin kotiin asti.
Kotimatkalla vielä oli pieni lenkki nuorinta lastani hakiessa.
Yhteensä matkaa tuli siis 185 km, ja pikalatauksille hintaa melko tarkalleen 10 euroa.
Aida tuo matka otti pysäyksineen yhteensä 3h 45 min. Josta 15 minuuttia odottelin lastani kaverinsa luona. Ehdottomasti järkevin reitti olisi ollut ajaa sieltä pohjoisen kautta, nyt vain halusin kokeilla tuota pidempää ja latausmahdollisuuksilla varustettua reittiä.
Yhteenveto tästä matkasta:
Edelleen matka-ajelu Leafilla vaatii suurta suunnitelmallisuutta. Pitää selvittää matkalla latauksen saatavuus. Aikaa on syytä varata merkittävästi enemmän, kuin polttoaineella käyvällä autolla. On myös syytä ottaa aikaan riskivaraa jonkin verran. Itse kyllä mieluummin valitsen ylimääräisen latauspysähdyksen, ja ajan muun liikenteen nopeuksien mukaisesti, kuin yritän venyttää rangea ja ajan selkeitä alinopeuksia.
Kuitenkin enintään 3h 45 min, koska oli nuorimmaista lasta haettava vielä kyläilemästä.
Keli oli aurinkoinen +13..+15c
Matka lyhintä tietä olisi ollut noin 116km, jolloin se olisi kiertänyt pohjoisempaa reittiä, Padasjoen kautta. Tuolle reitille olisi varmasti sähkö riittänyt lähes normaaleilla ajonopeuksilla ilman yhtään välilatausta.
Päätin kuitenkin mennä eteläisempää reittiä Hämeenkosken ja Pälkäneen kautta. Eli samaa jota olin tullutkin. Päätin myös käyttää tiekohtaisia sallittuja ajonopeuksia liikennetilanteiden niin salliessa. Vierumäeltä Lahteen siis ajelin moottoritiellä 132km/h mittarinopeutta, joka vastaa tarkoin sallittua 120km/h.
Tuo päätös oli koko matkani rangelle turmiollinen päätös.
Nopeasti akun kapasiteetti laski niin paljon, että päätin ottaa Lahdesta Kivimaan ABC:lta pikalatausta. ABC:llä sain huomata, ettei Fortumin laitteessa vieläkään saanut ladattua RFID-avaimenperälläni. Onneksi tekstiviestimaksulla sai latauksen jälleen toimimaan. Soitin silti asiakaspalveluun. Siellä eivät olleet kuulleetkaan vastaavista ongelmista (vaikka Facebookista jo luin muiden vastaavista ongelmista samana päivänä!). Epäili vain minun luottokorttini luoton olevan poikki tsjp. No siinä ei ollut vika, vaan heidän laitteissaan.
Keskeytin latauksen 82% kohdalla, ja lähdin jatkamaan matkaa.
Tein edelleen päätöksen, että ajan nopeusrajoitusten tai liikennetilanteiden mahdollistamia nopeuksia. Lahden jälkeen tosin juutuin pitkäksi aikaa noin 89 - 100 km/h ajelevan pitkän jonoon perään. Jonossa ajellessani tarkkailin Range-mittaria ja matkaa kotiin. Jo hieman ennen risteystä, josta kannattaa kääntyä Hämeenlinnaan Tiiriöön päästäkseni kävi selväksi, että kotiin asti en pääse ilman lisävirtaa. Kyse ei ole kuin muutamista kilometreistä, mutta en viitsi alkaa niitä hidastelemallakaan keräämään. Joten nokka kohti Tiiriötä.
Tiiriössäkään ei ollut pikalatauksessa jonoa, mutta edelleen vain tekstiviestimaksu toimi. Onneksi siis edes se. Latasin 32 min ja keskeytin noin 81% kohdalla jälleen. Se riittäisi jo hyvin kotiin asti.
Kotimatkalla vielä oli pieni lenkki nuorinta lastani hakiessa.
Yhteensä matkaa tuli siis 185 km, ja pikalatauksille hintaa melko tarkalleen 10 euroa.
Aida tuo matka otti pysäyksineen yhteensä 3h 45 min. Josta 15 minuuttia odottelin lastani kaverinsa luona. Ehdottomasti järkevin reitti olisi ollut ajaa sieltä pohjoisen kautta, nyt vain halusin kokeilla tuota pidempää ja latausmahdollisuuksilla varustettua reittiä.
Yhteenveto tästä matkasta:
Edelleen matka-ajelu Leafilla vaatii suurta suunnitelmallisuutta. Pitää selvittää matkalla latauksen saatavuus. Aikaa on syytä varata merkittävästi enemmän, kuin polttoaineella käyvällä autolla. On myös syytä ottaa aikaan riskivaraa jonkin verran. Itse kyllä mieluummin valitsen ylimääräisen latauspysähdyksen, ja ajan muun liikenteen nopeuksien mukaisesti, kuin yritän venyttää rangea ja ajan selkeitä alinopeuksia.
Keskustelu
Ei kommentteja