28.04.2015
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Tänä aamuna tein kokeen, mikä on energian kulutus työmatkallani käyttäen nopeinta reittiä.
Keli oli aurinkoinen/kostea tien pinta ja lämpötila +6c
Nopeimman reitin pituus on 39,5 km, ja kesto oli 33min 41 sek.
Tämä on 4-5km enemmän kuin eko-reitin pituus, mutta 7-9 minuuttia nopeampi.
Toimintasädettä lähtiessä ajotietokone näytti olevan 132km.
Lähtiessä akun varaus oli asetuksieni mukaiset täydet 80%.
Perillä akun varaus oli 45%
Matkalla kului keskimäärin 17,9 kwh / 100km.
Tämä on merkittävästi enemmän, kuin eko-reitillä, jonka hajonta on muodostunut 12,3 - 15,9 kwh/100km.
Matkalla kulutettu energia on laskennallisesti 6,98 Kw/h ja maksamallani sähkön hinnalla yhdensuuntaisen työmatkan hinnaksi tuli 0,84e.
Eko-reittiä käyttäen hinta on ollut 0,52-0,65e/suunta.
Nopeimman reitin keskinopeus oli 74,8 km/h ja suurin nopeus noudatti pitkän osuuden ajan 100km/h suurinta sallittua navigaattorinopeutta, eli mittarin mukaisesti nopeus oli noin 110km/h.
Yhteenveto:
Tuolla noin 80 km päivittäisellä edestakaisella työmatkalla reitin valinta on kiinni muista kuin kuluneen energian hintaseikoista. Tällä reitillä eko-reitin valintaa ei perustele myöskään toimintasäde, koska se ei tule ongelmaksi missään tilanteessa. Eko-reitin valinnan perusteena voi olla energian säästäminen. Kyllähän sitä vihreääkin sähköä voi ja saa säästää. Tällä kertaa matka-ajan ero kasvoi lähes 10 minuuttiin, mutta useimmiten se voi olla pienempikin, koska nopein reitti on myös aamuisin ruuhkaisin.
Keli oli aurinkoinen/kostea tien pinta ja lämpötila +6c
Tämä on 4-5km enemmän kuin eko-reitin pituus, mutta 7-9 minuuttia nopeampi.
Toimintasädettä lähtiessä ajotietokone näytti olevan 132km.
Lähtiessä akun varaus oli asetuksieni mukaiset täydet 80%.
Perillä akun varaus oli 45%
Matkalla kului keskimäärin 17,9 kwh / 100km.
Tämä on merkittävästi enemmän, kuin eko-reitillä, jonka hajonta on muodostunut 12,3 - 15,9 kwh/100km.
Matkalla kulutettu energia on laskennallisesti 6,98 Kw/h ja maksamallani sähkön hinnalla yhdensuuntaisen työmatkan hinnaksi tuli 0,84e.
Eko-reittiä käyttäen hinta on ollut 0,52-0,65e/suunta.
Nopeimman reitin keskinopeus oli 74,8 km/h ja suurin nopeus noudatti pitkän osuuden ajan 100km/h suurinta sallittua navigaattorinopeutta, eli mittarin mukaisesti nopeus oli noin 110km/h.
Yhteenveto:
Tuolla noin 80 km päivittäisellä edestakaisella työmatkalla reitin valinta on kiinni muista kuin kuluneen energian hintaseikoista. Tällä reitillä eko-reitin valintaa ei perustele myöskään toimintasäde, koska se ei tule ongelmaksi missään tilanteessa. Eko-reitin valinnan perusteena voi olla energian säästäminen. Kyllähän sitä vihreääkin sähköä voi ja saa säästää. Tällä kertaa matka-ajan ero kasvoi lähes 10 minuuttiin, mutta useimmiten se voi olla pienempikin, koska nopein reitti on myös aamuisin ruuhkaisin.
Keskustelu
Ei kommentteja