17.06.2016

Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta

Osoite kopioitu
Olen nyt hieman reilun vuoden verran opetellut blogin pitämistä.
Minulla oli omat itsekkäät sekä työperäiset tavoitteet blogikirjoittamisen aloittamiselle:
  • Haluan oppia sosiaalisen median käyttöä työssäni
  • Halusin kokea itse mitä blogin kirjoittaminen käytännössä on
  • Toivoin näkeväni blogaamisen vaikuttavuutta.

Blogin kirjoittamisen perusteita alkuun

Ennen kuin aloitin blogin pitämisen selvittelin netistä ohjeita ja vinkkejä kirjoittamiseen ja kiinnostavan blogin laatimiseen sekä ylläpitämiseen. Muiden blogeista tietenkin löytyi parhaat vastaukset, mistäpä muualtakaan!

Tein seuraavat olennaisimmat havainnot etukäteen:

1. Ensin pitää olla itseä kiinnostava aihe, josta haluaa kirjoittaa

Jotta jaksaa kirjoittaa riittävän innostavasti vielä alkuinnostuksenkin laannuttua, tulee aiheen olla itselle riittävän merkitykselinen. Riittävän merkitysellisen aiheesta tekee ainakin se, että on tehnyt aktiivisia valintoja toteuttaakseen oman arvomaailmansa mukaista elämää ja tietää sen maksaneen rahaa sekä vaivaa. Minulle siis nopeasti kirkastui aiheeksi kirjoittaa sähköisestä liikenteestä.

2. Blogialustan valinta

Aiheen valinnan ja kirjoittamispäätöksen jälkeen oli aika valita blogialusta, jolla ryhdyin kirjoittamaan blogiani. Parin kokeilun jälkeen päädyin Googlen Bloggeriin. Sitä voi käyttää tietokoneen selaimen lisäksi myös mobiiliapplikaatiolla. Selaimella voi kirjoittaa Luo-tilassa, jossa kirjoittaminen muistuttaa normaalin tekstinkäsittelyohjelman käyttöä. Yleensä itse kirjoitan tekstit tässä Luo-tilassa, mutta käyn tarvittaessa korjailemassa muotoiluasetuksia HTML-tilassa, jossa toki voisi kirjoittaa myös koko tekstin suoraan.

3. Blogin sisällysluettelon suunnittelu ja rakentaminen

Omaan blogiin on hyvä rakentaa jo alkuvaiheessa sivustorakenne. Vähintään etusivu ja tietoja minusta blogaajana sekä kuvaus siitä, mitä blogi tulee pitämään sisällään on syytä olla. Myös tunnistetiedot, ulkoasu sekä blogin sisällysluettelo lukijoiden nähtäviksi oli hyvä suunnitella heti alkuun.

4. Blogin nimen ja oman anonyymiteetin märittely

Ennen ensimmäisen tekstin julkaisua oli hyvä myös miettiä millä nimellä haluaa omaa blogiaan kirjoitella. Itse koin, että nimen on hyvä kuvata sopivassa määrin kirjoittamisen aihetta sekä kirjoittajan arvomaailmaa. Siksi valitsin hieman turhan pitkän nimen: Sähköautoileva motoristi. Sitä minä siis olen. Päätin myös, että en piilottele kovin paljoa omaa henkilöllisyyttäni, koska en koe sille mitään tarvetta. 

5. Blogin asetusten valinta

Itse aloitin kirjoittamisen asetuksilla, jotka sallivat täysin anonyymin teksteihini vastailun, mutta niiden julkaisu tapahtui alusta asti vain minun kuittauksellani. Aika pian kuitenkin tiukensin tätä asetusta sen verran, että vastauksia blogiini tulee olla bloggerin määrittelemillä ehdoilla kirjautunut ja tunnistautunut käyttäjä. Tämä muutos poisti ns epäasialliset kommentit kokonaan.

6. Esimmäiset blogitekstit

Aivan ensi kirjoitin tosiaan omalle sivulleen lyhyen kuvauksen itsestäni ja suhteestani tähän blogin aiheeseen. Kuvasin toiselle sivulle myös sen, mistä tulen kirjoittamaan. 

Tämän jälkeen kirjoitin ensimmäisen varsinaisen blogitekstin. Kuvasin siinä lyhyesti sitä, miksi päädyin ostamaan sähköauton. Muistan edelleen kuinka paljon tuo ensimmäinen kirjoitus jännitti. Erityisesti sen julkaisu. Tämä aivan ensimmäinen tekstini ei enää löydy sellaisenaan blogistani, vaan olen sen yhdistellyt jo muutamalle muulle sivulle.

Rohkeasti kirjoittamaan

Luin eräältä blogisivustolta rohkaisevat sanat aloittamiseen. Siinä kerrottiin, että ei kannata liikaa jännittää ensimmäisiä blogitekstejä, koska ei niiden lukeminen kuitenkaan heti räjähdysmäisesti lähde liikkeelle.

Itselle on ollut jo alusta asti selvillä muutama kirjoittamisen pelisääntö itsestäänselvyyksiä ja kuuluvat normaaliin hyvään käytökseen:
  1. En koskaan kirjoita sellaista tekstiä, joka saattaa loukata ihmisiä tai instituutioita
  2. Kirjoitan muista ihmisistä tunnistettavasti vain heidän luvallaan
  3. Yritän kirjoittaa mahdollisimman hyvää äidinkieltä, vaikka se minulle onkin vaikeaa
  4. Pyrin kirjoittamaan omista kokemuksista tiiviisti ja kiinnostavasti
  5. Käytän joka kirjoituksessa mahdollisuuksien mukaan myös kuvia
  6. Käytän vain itse ottamiani kuvia tai kuvia joiden käyttämiseen minulla on oikeudet ja mainitsen aina kuvan lähteen tekijän oikeuksia kunnioittaen.
  7. Kun lainaan muiden lähteiden tekstejä mainitsen aina lähteen ja liitän linkin mukaan alkuperäiseen lähteeseen.
  8. Säilytän reilun nöyryyden kirjoituksissani. Viisaus ei asu yksissä päissä koskaan.
  9. Kaikki mitä kirjoitan ovat totta ja tarkoitan sanojani.

Blogin lukijat

Blogini on saanut noin vuoden aikana yli 25000 katselukertaa.
Se on vähän, mutta toisaalta, jos ottaa huomioon kohderyhmäni pienuuden olen itse tähän katselumäärään erittäin positiivisesti yllättynyt.



Katselijoista ymmärrettävästi ylivoimaisesti suurin osa on Suomesta, koska kirjoitan vain suomen kielellä. Olen kuitenkin muutaman kerran yllättynyt, että kirjoituksiani seurataan myös Yhdysvalloissa. Tiedän tämän koska olen saanut pari kertaa aika nopean vastauksen ison rapakon siltä puolelta kirjoituksiini.



Blogitekstit

Olen kirjoittanut 14 kuukauden aikana 107 tekstiä, eli keskimäärin alle 8 kirjoitusta kuukaudessa.
Niukimmillaan on tainnut olla noin neljä tekstiä kuukaudessa.

'Suosituimmat tekstini liittyvät joko kilometrien ja vuosien tuomiin kokemuksiin sähköautoilusta tai sitten matkoihini sähköautolla. Näistä matkoista Keski-Suomeen suuntautuneet ovat olleet todellisia sähköautoseikkailuita, koska siellä ei ole olemassa riittävää pikalatausverkostoa.

Blogini sivustot

Blogissani on tällä hetkellä useita alasivuja, joihin olen koonnut keskeisiä sähköisen liikenteen aiheita. Näistä sivustoista suosituin kertoo tulossa olevista sähköautoista suomen kielellä.

Blogaamisen vaikuttavuus

Nyt vihdoin itse aiheeseen. Ennalta lukemani perusteella odotin blogin kirjoittamisella olevan vaikuttavuutta, mutta olen yllättynyt erittäin suuresti kuinka merkittävää vaikuttavuutta sillä on.

Minun blogini on tosiaan suunnattu hyvin marginaaliselle kohderyhmälle ja katselijoiden määrä on suosittuihin blogeihin verrattuna olematon, mutta silti olen useamman kerran törmännyt sitä lukeviin vieraisiin ihmisiin!

Eilen 16.6.2016 sattui vuoden kuluessa jo kolmannen kerran tilanne, jossa latauspaikalla ollessani aiemmin minulle vieraan henkilön kanssa tulee puheeksi blogini ja he kertovat sitä seuraavansa. Tämän kertainen herrasmies oli aivan tuore sähköautoilija, joka kertoi että blogissani on hyvää tietoa luettavaksi jo ennen sähköauton ostopäätöstä.

Pakko myöntää, että siitä tulee hyvä mieli, kun omalla kirjoittamisella on ollut vaikutusta. Ainakaan näille ihmisille kirjoitukseni eivät ole aiheuttaneet negatiivista vaikutusta.

Yllättävä vaikuttavuus kirjoittamisella on ollut myös siihen, että olen tutustunut useisiin ihmisiin, joihin tuskin olisin koskaan tutustunut ellen olisi aloittanut tästä kirjoittamaan. Näitä on henkilöitä on mm. muita sähköautoilijoita, Nissanin maahantuojalla sekä Sähköautoilijat ry:n puheenjohtajan roolissa.

Olen kirjoittamiseni kautta päässyt ja päätynyt jo koeajamaan sellaisia ajoneuvoja, joita en missään nimessä olisi ajanut ilman tätä. Ehkä mieleen painuvin näistä on ollut Tesla sekä erityisesti Kari Kallosen Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörä, joita on vain kaksi kappaletta Suomessa. Etenkin tuota jälkimmäistä tuskin olisin koskaan päässyt ajamaan ilman blogikirjoituksiani.


Blogin mainostaminen ja mainoksen blogissa

Itse olen pitänyt linjan, että en salli Bloggerin mainoksia blogiini, eli en saa siitä mitään tuloja. En myöskään saa mitään lahjoja tai muita etuisuuksia miltään taholta kirjoittamisestani. Pidän siis kirjoittamisen täysin omaehtoisena.  Tästä johtuen kehtaan markkinoida blogiani säännöllisesti mm. Sähköautot -Nyt! -FB-ryhmässä.

Blogini liikenteen lähteistä ylivoimaisesti suurin onkin Facebook. Seuraavana tulee Google. Olen tietoisesti yrittänyt testata eri sosiaalisen median alustojen toimivuutta liikenteen lähteinä. Twitter on erittäin huono. Sieltä saa muilla alustoilla kiinnostavaksi osoittautuneeseen kirjoitukseen vain muutaman katselun. Instagramissa julkaisemani kuvat saavat kyllä herkästi huomiota, mutta siellä itse ko. tekstin linkittäminen toimii sen verran huonosti, että liikenteen lähteenä siitä ei oikeastaan edes saa selvyyttä.

Blogini jatkaa tarinaansa

Jatkan edelleen blogiini kirjoittelua. Minulla ei ole blogini osalta mitään kunnianhimoisia tavoitteita. Saan suurta iloa kun huomaan sen vaikuttavuutta ja pääsen toisinaan tutustumaan uusiin ihmisiin sekä koeajamaan uusia sähköajoneuvoja kirjoittamisenkin perusteella.

Pohjimmiltaan blogini on ollut ja tulee olemaan oma julkinen päiväkirjani.
Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (27) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (1) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (1) Audi (5) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (27) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV6 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Fazua (2) Ford (1) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (2) hiihtoloma (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (26) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (1) kesärenkaat (1) Kia (5) kitkarengas (1) koeajoraportti (35) Kona (8) korjaus (1) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (2) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (42) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (3) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (10) Pikalataus (6) Polestar (1) Polestar 2 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (82) Renault (7) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Skoda (3) Smart (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (240) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (37) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (1) sähköautomatkailu (57) sähköauton kulutus (2) Sähköauton lataaminen (33) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (5) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (8) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (1) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Zoe (10)
nwdb