POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu kuukaudella joulukuu

Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!

perjantai 29.12.2017 Avainsanat: Jenni , Kolarointi , Liikenneturvallisuus , Pohdiskelu , Talvi

Kiireellä on ihmeellinen vaikutus. Vaikka olen normaaleissa oloissa rauhallinen ja harkitseva kuski, kiireessä nämä hyveet välillä unohtuvat. Päähän ei mahdu muuta kuin ajatus, että on pakko päästä äkkiä perille. Pari viikkoa sitten meinasin päätyä siitä hyvästä kaiteeseen.

Olin luvannut olla kotona vastaanottamassa vieraita klo 18 ja olin siitä pari minuuttia myöhässä. Taivaalta satoi räntää ja moottoritiellä oli paikoitellen nuoskalunta ja loskaa. Päätin silti lähteä toisen auton vanavedessä ohittamaan edellä ajanutta peräkärrynvetäjää. En jaksanut kökkiä sen perässä, kun pitäisi olla jo perillä. 

Viereisellä penkillä istunut järjen ääni eli rakas mieheni huomautti, että ei ole mitään hyötyä ohittaa kolmen kilometrin motaripätkällä, mutta minä jääräpäisesti sivuutin järjen äänen ja lähdin ohittamaan. Ajattelin, että homma on ihan hallussa, kun ohitan rauhallisesti ja järki kädessä.

Ohituskaistalla nopeuteni oli 95 km/h pintaan, mutta loivassa kaarteessa oikealle annoin nopeuden aavistuksen tippua, sillä siinä oli vähän paksummin lunta.

Ihan kaarteen lopussa auto alkoi yllättäen heittelehtiä. Ehdin ajatella, että nyt kolisee. Jarrutin hieman, ohjasin luiston suuntaan ja pyrin ylipäätään pitämään auton suorassa. Sitten renkaat nappasivatkin kiinni paljaasta asfaltista ja auto oli taas hallinnassani.

Koko tilanne kesti vain muutaman sekunnin, minkä jälkeen suoritin ohituksen loppuun ja ajoin hieman säikähtäneenä kotiin. 

Kyllä minua nolotti! En kehdannut oikein puhuakaan aiheesta kun nolotti nin paljon. Asiaa sivuten laskeskelimme kuitenkin säästettyjä sekunteja. Kolmen kilometrin matkaan menee 27 sekuntia enemmän, jos ajaa satasen sijasta 80 km/h. 

Tilanne tallentui autoni koejalautakameraan. Videolla se ei näytä yhtään niin pahalta kuin tuntui, koska auton perä heitti, ja kamera on kiinni tuulilasissa. Videon perusteella näyttäisi siltä, että auto lähti lapasesta, koska ajoin/ajauduin pois paljaalla asfaltilla olleesta urasta suoraan paksuun loskavalliin.

Viikkoa myöhemmin ajoin jälleen samanlaisessa kelissä, mutta sillä kertaa ei ollut kiire mihinkään. Moottoritien ohituskaistalla oli jälleen loskaa, mutta ei tehnyt mieli yhtään kokeilla onnea siinä. Ei suorastaan tullut edes mieleen. 

Tämän jälkeen pystyin puhumaankin edellisen viikon tapahtumasta. Uusi kerta samanlaisessa kelissä sai minut nimittäin viimeistään tajuamaan, miten idiootti olin ollut edellisellä kerralla!

En pysty jälkeenpäin käsittämään, miten kiireellä voi oikeasti olla niin rankasti järjenjuoksua sumentava vaikutus. Miten se saa uskomaan, että ei tässä mitään voi tapahtua, kun kiireettömänä samassa tilanteessa näkee riskit eikä todellakaan ajaisi samalla tavalla? 

Tästä on nyt otettu opiksi ja voin viisaampana aloitella uutta vuotta. Onko teillä käynyt vastaavaa?

Leonidaksen kuusenhakureissu

lauantai 23.12.2017 Avainsanat: Jenni , Leonidas , Talvi , Yleinen

Meillä on ollut jo monta vuotta perinteenä, että käydään viikkoa ennen joulua poimimassa anoppilasta joulukuusi. Kasvatettua kuusta en voisi kuvitellakaan, koska ne eivät näytä luonnollisilta tiheine oksineen. Ja muovikuusi - ei ikinä! Oman kuusen kaatamisessa on myös tekemisen meininkiä, kun minä kaupunkilaistyttö saan sahan käteeni. :D

Automme on aina määrittänyt joulukuusen pituuden. Ensimmäinen kuusemme oli ehkä 130 cm pitkä mahtuipa kätevästi jätesäkissä Poloon. Sen jälkeen kuuset ovat kasvaneet (heh) ja viimevuotinen taisi olla jotain 180 cm. Sen saaminen Leonidaksen kyytiin oli jo aika temppu, kun ei ole perän mitalla siunattu tuota autoa.

Toisaalta vanhempani kuljettavat ostokuusensa vuoden 2000 Audi A4:llään, mistä ei aa edes penkkejä kaadettua! En tajua miten kuusi mahtuu siihen, mutta äiti kuulemma istuu aina takapenkillä isin takana ja kuusi matkustaa herroiksi takapenkin ja takakenoon kallistetun etupenkin päällä. 

Asiaa varmaan auttaa sekin, että ostokuusi on sukassa ja luomukuusi on lähinnä koitettu tunkea isoon jätesäkkiin eli vie tilaa leveyssuunnassa myös.

Tänä löytämäni joulukuusi oli taas vähän pienempää mallia ja mahtui autoon kivasti. Sellainen minun mittaiseni eli 160 cm pitkä kuusi menee autoon heittämällä. Valitettavasti en tästä heitosta vaan tajunnut ottaa kuvaa eikä arkistoistakaan löytynyt yhtään…

Kuusen kantamisen tyylinäyte.

Kuusenkaatopäivänä sateli räntää aika huolella ja meinasin liukastua kiireessä kaiteeseenkin! :o Mutta se on eri tarina se, katsotaan josko kehtaan kirjoittaa sen myöhemmin tänne. Lupaan ottaa siitä opikseni.

Räntäsateessa ajaessa ja ravan lentäessä kaaressa mietin, että eipä olisi hirveän kiva keli kuljettaa kuusta auton katolla. Auto oli tuon reissun jälkeen aikamoisessa kuorrutuksessa, niin miettii sitten, missä kuorrutuksessa kuusi olisi. Suihkuun joutaisi ennen pystytystä! Toisaalta taitavat suositellakin kylmällä vedellä suihkuttamista sulatellessa, joten siinähän se tulisi samalla pestyä...

Minä lähden nyt uusintareissulle anoppilaan hakemaan kinkkua ja viemään italiansalaattia. Toivotaan, että auton maavara riittää tai sinne vievä metsätie on aurattu. Lapion otan ainakin varmuuden vuoksi mukaan!

Toivottavasti teidän joulukuusenne on jo saatu turvallisesti kotiin ja voitte pikkuhiljaa rauhoittua joulun viettoon. Kivaa joulua kaikille! 

Hyvät joulut toivottaa Leonidas ja tonttu!

Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?

maanantai 04.12.2017 Avainsanat: Polkupyöräily , Valot

Olen nähnyt tänä syksynä polkupyöristä niin monen värisiä lamppuja, että alkaa olla useampikin värisuora koossa! On ollut punaisia edessä ja valkoisia takana sekä lisäksi vihreitä ja yksi oranssikin valo. Aiempina vuosina bongaamani sininen vielä uupuu, mutta eiköhän sekin tule vastaan ennemmin tai myöhemmin…

Polkupyörä on ajoneuvo ja sen valaisimet ovat saman väriset kuin autoissakin.

Hämärässä ja pimeällä ajaessa polkupyörässä pitää olla eteenpäin osoittava valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävä lamppu. Taaksepäin saa osoittaa punainen valo, mutta se ei ole pakollinen.

Väärän värinen valo antaa väärän viestin kulkusuunnasta!

Punainen etuvalo on ehdottomasti yleisin näistä väärin käytetyistä valoista. Punainen on yksiselitteisesti tarkoitettu osoittamaan peräpäätä ja kertomaan muille tienkäyttäjille, että tämä ajoneuvo liikkuu katsojasta poispäin. 

Mietipä tilanne, että ajat punainen etuvalo loistaen kohti risteyksessä olevaa pyörätien jatketta. Samaa tietä vastaan on on tulossa auto, joka haluaa kääntyä suojatien yli. Autoilija katsoo, että olet juuri ylittänyt suojatien, koska näkee punaisen valosi. Hän tarkistaa kuolleen kulman ja ajaa samalla suoraan eteesi!

Entä sitten sitten valkoinen takavalo? Mietipä, että olet taas ajamassa kohti pyörätien jatketta. Tällä kertaa auto ajaa samansuuntaisesti kanssasi. Jo ajoissa ennen kääntymistä autoilja havaitsee sinut, mutta luulee, että olet jo ylittänyt risteyksen, koska hän näkee valkoisen valon. Autoilija päättelee, ettei risteyksessä ole ketään väistettäväksi, ei tarkista enää kuollutta kulmaa ja kääntyy taas suoraan eteesi. 

Molemmissa tilanteissa kääntyvän autoilijan pitää väistää, mutta hän ei välttämättä tajua, että pyöräilijä tuleekin suoraan alle. Huonosti valaistuissa risteyksissä ja märällä kelillä tilanne vain kärjistyy.

Väärän väriset valot eivät aiheuta vaaratilanteita vain autojen kanssa. Myös toisena pyöräilijänä - kokemuksella - on ikävä tajuta illan pimeydessä, että edessä ole punainen valo tuleekin vauhdilla kohti.

Uudet määräykset sallivat suuntavilkut ja otsalamput

Trafi julkaisi vuonna 2016 uuden määräyksen, joka kevensi polkupyörien valosääntöjä.

Polkupyörässä saa olla useita lamppuja eikä niille ole määritelty minimi- eikä maksimikorkeutta. Niitä ei ole myöskään pakko kiinnittää pyörään, vaan ne voi kiinnittää pyöräilijään itseensä eli esimerkiksi otsalamppu on sallittu.

Polkupyörässä saa myös käyttää keltaisia tai ruskeankeltaisia suuntavilkkuja sekä muita saman värisiä sivuille osoittavia valoja.

Vilkkuvaa pyöränvaloa ei kielletä missään, mutta monissa haastatteluissa Trafin ja poliisin edustajat suosittelevat käyttämään ennemmin kiinteää valoa. Välkkeestä on hankala hahmottaa pyörän nopeutta ja liikkumissuuntaa. Lisäksi se voi lisäksi aiheuttaa joillekin pahoinvointia. 

Näy ja tule nähdyksi, mutta älä häikäise!

Olen huomannut, että työmatkapyöräilijät käyttävät ihan kiitettävästi valoja ja myös punaisia takalamppuja näkee paljon. Koululaisilla olisi sen sijaan petrattavaa, sillä pimeitä ja heijastimettomia nuoria tulee vastaan päivittäin.

Pyörän etukorissa oleva kassi kannattaa laittaa niin, ettei se peitä lamppua.

Otsalamppua en käyttäisi ainoana valaisimena. Valon pitäisi näyttää pyörän kulkusuuntaan, mutta valokeila poukkoilee sinne tänne pyöräilijän tarkkaillessa ympäristöään. Sillä voi myös osoittaa suoraan silmään muita kulkijoita.

Vilkkuvat pyöränlamput ovat mielestäni ärsyttäviä. Ne ovat välillä niin häiritseviä stroboja, että pitää katsoa kokonaan pois, kun sellainen tulee vastaan.

On kyllä myönnettävä, että strobovilkun huomaa staattista valoa paremmin paikoissa, joissa on paljon valomainoksia ja autoja. Toisaalta kunnollinen kirkas lamppu näkyy myös kauas, eikä pyöräilijä kuitenkaan mikään hälytysajoneuvo ole.

Joissain pyörissä olen nähnyt jopa auton suuntavilkkua hitaammin välkkyvän valon. Se ei ole hyvä, koska se voi olla pimeänä juuri silloin, kun sinne suuntaan vilkaisee.

Paras pyörän lamppu valaisee tietä ja osoittaa pyörän kulkusuunnan, mutta ei häikäise vastaantulijoita. Kannattaa joskus pysäköidä polkupyörä ja kävellä jonkun matkan päähän katsomaan, miltä se näyttää pimeässä! Värivalot on parempi jättää joulukuuseen ja koirille.

Millaisia kokemuksia teillä on pyörien valoista? Onko värisuora jo koossa? Välkyllä vai ilman?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (14)
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!