POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu kuukaudella marraskuu

Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan

torstai 26.11.2015 Avainsanat: Liikenneturvallisuus , Nissan , Tapahtuma

Autoissa on nykyään vaikka minkälaisia hienoja ominaisuuksia, jotka edistävät liikenneturvallisuutta ja helpottavat elämää. Tavallinen tallaaja ei kuitenkaan välttämättä tajua niiden hyötyä, jos ei pääse testaamaan niitä. "Kyllä sitä on aina ennenkin pärjätty pelkällä ratilla ja polkimilla!" Myös lisävarusteiden hinta karsii ostajia.

Itse olen elävä esimerkki siitä, miten kokeileminen luo tarpeen. Esimerkiksi adaptiivinen vakionopeussäädin oli mielestäni melko turha ja kallis varuste, mutta testattuani sitä kerran se oli ihan pakko saada omaankin autoon. Puhumattakaan automaattivaihteistosta, joka oli minusta alunperin vain "ihan ok", mutta kun sen makuun kerran pääsi, olin täysin myyty ja muuta ei enää tule.

Nissan järjesti viime viikolla naistoimittajille tapahtuman, jossa pääsimme tutustumaan autojen uusimpiin teknologioihin. Päivää pohjustettiin esittelemällä tekniikoita teoriassa, minkä jälkeen hurautettiin läheiselle hiekkakentälle testaamaan niitä käytännössä.

En ikinä pysäköisi näin kapeaan väliin...

Nissan Around View Monitor -kamerajärjestelmää testattiin pysäköimällä Qashqai rakoon, joka oli vain reilu 80 cm autoa pidempi. Tuntui aivan mahdottomalta ajatukselta saada auto ruuvattua siihen etenkin, kun hahmotan auton kulmat tosi huonosti.

Siinä vaiheessa taskuparkkeerausta, kun oli aika kääntää renkaat vasemmalle ja lähteä suoristamaan autoa ruutuun, oli sellainen fiilis, että keula kyllä kolisee etummaisen auton perään. AVM:n lintuperspektiivikamera kuitenkin kertoi, että ei olla vielä lähelläkään ja niin onnistuin pysäköimään auton minikokoiseen ruutuun. Ihan suoraan se ei kerrasta mennyt, mutta nyt ei ollut kyse siitä, kuka pysäköi kauneimmin vaan näyttää vaan miten tekniikka voi auttaa.

Leonin pysäköintitutka on tosi hyvä, kun se tietää etäisyyden sekä eteen että taakse, mutta tämä kamerajärjestelmä oli vielä paljon parempi. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat piippausta ja sen kanssa välttää myös auton vanteiden kolhimisen katukiveyksiin. (Been there, done that...) Ilmakuvan vieressä AVM näyttää kamerakuvaa auton perästä (tai edestä jos ajaa eteenpäin), joten myös puskurien lähellä olevat objektit näkee tosi hyvin.

Jenni: "Tää auto ei voi yksinkertaisesti mahtua tähän!"

Qashqai: "Mahtuu mahtuu, katso vaikka!"

Jenni: "Kiitos tuhannesti, en olisi kyllä uskaltanut ilman apua tähän parkkeerata. Vaikka olisihan tässä kentällä ollut tilavampiakin paikkoja."

Katso äiti, ilman käsiä!

Jos tuntuu siltä, että omat ratinkääntötaidot eivät riitä täydellisen taskuparkin tekemiseen, voi avuksi ottaa älykkään pysäköintiavustimen. Napsauttamalla sen päälle ja ajamalla kadunvartta eteenpäin auto ilmoittaa, kun se on löytänyt sopivan parkkipaikan. Mittaa ruudulla ei tarvitse olla kuin 80 cm autoa enemmän. Auto hoitaa ratin kääntämisen, itse ei tarvitse kuin valita näytön ohjeen mukaan ajo- tai peruutusvaihde ja painaa kaasua.

Pysäköintiavustin suorittaa taskuparkin aivan kuten autokoulussa on opetettu. Kun peruuttaessa taustapeilistä näkyi kokonaan takana olevan auton keula, kommentoin Nissanin edustajalle, että nyt pitäisi kääntää renkaat suoraan - ja samalla hetkellä ratti jo alkoikin pyöriä kohti keskiasentoa.

Ihan täydelliseen taskuparkkiin auto ei yllätyksekseni pystynyt, vaan se jätti ainakin kanssani ajaneella toimittajalla auton ruutuun ihan vinoon. Itselläni pysäköinnistä jäi puolestaan viimeinen eteenpäin suoristus pois, sillä avustus kytkeytyi pois päältä, kun vaihdoin vaihteen vahingossa vapaalle.

Kysyin jälkeenpäin tarkennusta pysäköintiavustimen toiminnasta ja Nissanin kouluttajan mukaan auto kyllä menee suoraan ruutuun jos alkulinjaus on suorassa. Jos ei seuraa näytön ohjeita tai tarttuu rattiin, niin sitten avustin menee pois päältä. Luulen, että me ei vaan ihan hanskattu avustimen käyttöä. Olisi pitänyt olla tuo kouluttaja kyydissä neuvomassa sen käyttöä, niin ei olisi jäänyt väärä kuva sen toiminnasta.

Olin muuten miettinyt pitkään, että automaattista pysäköintiä olisi hauska kokeilla joskus. Nyt kokeilin! Kun toiminnon oli kytkenyt päälle oli parempi istua käsien päällä, ettei tullut itse koskettua rattiin. Oli hassu tunne, kun auto pyöritti sitä itse kovalla vauhdilla!

Qashqai etsii sopivaa parkkiruutua oletuksena oikealta, mutta puolen voi vaihtaa vilkulla.

Todella pimeää touhua

Todelliseen tulikokeeseen AVM pääsi rastilla, joka suoritettiin ikkunat mustiksi teipatulla Leafilla. Tästä rastista oli jo vähän vinkkiä tapahtumakutsussa ja odotinkin sitä päivältä eniten - enkä joutunut pettymään. Oli tosi mielenkiintoista ajaa autoa, kun ympäristön näki vain auton kamerajärjestelmän kautta. 

Oransseilla törpöillä merkityn reitin seuraaminen oli yllättävän helppoa AVM:n lintuperspektiivikuvaa ja etukameran kuvaa katsomalla. Vain  törppöjen etäisyyttä toisistaan oli välillä vähän vaikea hahmottaa, sillä kamerassa ei ole kovin korkea resoluutio. Pari kertaa jouduinkin hieman peruuttamaan, sillä olin ajanut epähuomiossa liian lähelle törppöä eikä auto olisi mahtunut kääntymään takaisin reitille.

Eteneminen oli lähinnä ryömimistä, mutta vauhti ei ollutkaan nyt pääasia vaan selviytyminen radasta. Sitä paitsi kamerat sammuvat, jos nopeutta on yli 10 km/h. Parin kierroksen jälkeen pakitettiin vielä ruutuun ja sekin meni tosi näppärästi. Oli kyllä siistiä! 

Luulen, että nämä ikkunoiden tummennukset eivät menisi läpi katsastuksesta...

Niistä ei nimittäin todellakaan nähnyt läpi!  

Noo, onneksi katsastusmies ei ole näkemässä. Kuka tarvitsee ikkunoita, kun autossa on kamerat?

Ja näin sitä mennään. Tyyli ennen kaikkea!

Auto on kuljettajan kuudes aisti

Pysäköimisen lisäksi AVM valvoo ruudusta pakittaessa auton takaosaa. Jos järjestelmä havaitsee liikkuvia kohteita valvomallaan alueella, se varoittaa kuljettajaa äänimerkillä. Auto näkee siis kulman taakse ennen kuin kuljettaja.

Liikkuvien kohteiden tunnistusta varten meillä oli testijalankulkija, joka käveli ison pakettiauton takaa kulkureitillemme. Monesta yrityksestä huolimatta hän ei jäänyt auton alle. :) Tähän tosin tarvittiin myös kuljettajan refleksejä, sillä auto vain varoittaa liikkuvasta kohteesta, mutta ei jarruta.

Aina tuo sama mies kävelemässä kulkureitille!

Pysytäänpä omalla kaistalla

Joskus jos puuhaa autossa jotain ylimääräistä, saattaa ajautua huomaamatta pois omalta kaistalta. Tätä varten on kehitetty kaistavahti, joka antaa äänimerkin, jos kaistaviivan ylittää ilman vilkkua (jolloin se on tarkoituksellista). Ajolinjaa se ei kuitenkaan korjaa, vaan vahtii vain. Tämä on kyllä minun makuuni mukavampi malli, sillä testatessani Leonin kaistavahtia toissa kesänä koin sen hieman ärsyttäväksi, että auto korjaili ajolinjaa itsekseen.

Pysytäänpä edelleenkin siellä omalla kaistalla!

Omalla kaistalla on syytä pysyä myös silloin, jos toinen auto on tulossa takaa ohi. Kuolleen kulman varoitusjärjestelmä sytyttää auton A-pilariin oranssin valon, kun takaa on lähestymässä toinen auto. Jos tällaisessa tilanteessa kytkee vilkun päälle, auto lisäksi huutaa, että "älä nyt hullu vaihda kaistaa, kun ajat muuten suoraan jonkun päälle!" No okei, huuto on oikeasti vain äänimerkki, mutta ajatusmalli on kuitenkin tämä.

Kaistavahtia ja kuolleen kulman varoitinta testasimme pienellä Itäväylälle suuntautuneella lenkillä. Seilasimme kanssa-autoilijoiden riemuksi kaistalta toiselle ilman vilkkua ja kyllähän se auto siitä aina vähän älähti. Tosin itsellä vilkun käyttö tulee niin selkäytimestä, että testi meinasi mennä lähinnä ajeluksi.

Kuolleen kulman varoitin toimi hyvin, mutta mielestäni merkkivalo oli turhan himmeä. Ja vaikka kaistaa vaihtaessa aina katsonkin olan yli, niin ominaisuus on silti mielestäni hyvä, sillä jokainen tekee joskus havaintovirheen ja silloin auto saattaa estää kolarin.

Yhteenveto

Turvallisuusvarusteiden esittelytapahtuma oli mielenkiintoinen ja oli tosi kivaa päästä mukaan. Päivästä jäi käteen hauskoja muistoja ja se synnytti myös uusia tarpeita. Seuraavaan autoon olisi nimittäin ehdottomasti saatava lintuperspektiivikamera!

Kuolleen kulman tarkkailija ja liikkuvien objektien huomiointi olisivat myös poikaa. Niin ja liikennemerkkien tunnistus, mitä tulis testattua Itäväylällä ajaessa ihan huomaamatta. Aina välillä unohtaa mikä onkaan rajoitus ja sitten koittaa päätellä perässäroikkujista, että onko niillä vain kiire vai ajanko alinopeutta... Navi kyllä näyttää rajoitukset, mutta se ei aina ole oikeassa. Leoniinkin itse asiassa saa tätä nykyä tunnistuksen, mutta vielä keväällä autoa tilatessa sitä ei ollut. Ei voi mitään.

Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys

tiistai 24.11.2015 Avainsanat: Bensan kulutus , Leonidas , Seat , Seat Leon , Taloudellinen ajo , Talvi

Muistatteko, kun koitin päihittää kesällä vakionopeussäätimen Jyväskylä-Ylivieska-välillä? Silloin meinasin suorastaan turhautua, kun saavutin vain vaivoin vakkarin 5,0 l/100 km kulutukseen.

Jokunen aika sitten ajoin Ylivieskaan yksinäni. Leppoisasti rajoitusten mukaan ajellen keskikulutus vain laski ja laski ja perillä Ylivieskassa ajotietokone näytti 4,2 l/100 km. Se on ihan mielettömän vähän ja olen siitä ihan supertohkeissani! Valmistajan ilmoittama Seat Leon 1.4 TSI DSG ACT 150 hv kulutus maantiellä on 4,1 l/100 km eli jäin siitä vain desin!! Saavuttamani lukema on toki vain ajotietokoneen näyttämä, mutta kesän Ecoruneissa Leonin ajotietokone näytti desilleen samaa kulutusta kuin tankkauksesta laskettu, joten uskoisin sen olevan ainakin hyvin lähellä todellisuutta.

Mitkä seikat sitten mahdollistivat huomattavasti kesää pienemmän kulutuksen? Pohdin asiaa ja päädyin neljään osatekijään:

1. Talvinopeusrajoitukset. Talvirajoituksilla ajaminen säästää polttoainetta, sillä vähempi vauhti vaatii vähemmän energiaa. Lisäksi kun nopeusrajoitus on liki koko matkan sama 80 km/h, ei tarvitse hidastaa risteysalueille ja kiihdyttää niiden jälkeen taas sataseen. Eikä tarvitse myöskään stressata ohittamisesta. 

2. Kitkarenkaat. En ole saanut edes rengasliikkeestä perustelua siihen, miksi kitkat ovat ovat kaikista taloudellisimmat renkaat, mitä autossa voi olla. On vain yleistä tietoa, että ne rullaavat kaikista renkaista kevyiten ja nyt se tuli myös todistettua.

3. Olin liikenteessä yksin eikä mikään ei häirinnyt keskittymistäni. Nyt oli vain minä, auto ja tie. Heti kun kyydissä on joku, jonka kanssa jutella, osa keskittymisestäni herpaantuu. Tällöin auton nopeus alkaa herkemmin seilata ja lisäksi kaikkia risteyksiä tai nopeudenmuutoksia ei tule ennakoitua yhtä hyvin, mikä tietenkin lisää kulutusta. Lisäksi yksin ajaessa autossa on vähemmän painoa.

4. Ei ilmastointia. En sammuttanut ilmastointia pihistelymielessä vaan siksi, että silmäni kuivuivat. Yhtä kaikki sekin varmasti laski kulutusta hieman. Tuskinpa Ecoruneissakaan turhan takia pidetään ilmastointia pois päältä.

Matkalla tien pinta oli märkä ja lämpötila muutaman asteen plussan puolella. Olisi mielenkiintoista tietää, olisiko kulutuksesta pystynyt puristamaan vielä desin pois, jos tie olisi ollut kuiva, jolloin rengas olisi rullannut kevyemmin. Toisaalta tuntuu, että en ihan hetkeen tule pääsemään vastaavaan, nyt oli olosuhteet niin hyvät. Vaikka periaatteessahan nuo pitäisi olla ihan toistettavissa. En kuitenkaan pety (enpä!) jos en seuraavalla reissulla pääse samaan.

Luin muuten vasta netistä, että ilmeisesti meidän Leon kuuluu niihin Volkswagen-konsernin autoihin, joiden kulutustietoja on vääristelty. Kävin kysymässä Jyväskylän Autotarvikkeelta varmistusta asiaan, mutta heillä ei ollut asiasta vielä mitään tietoa. Tällä hetkellä vain diesel-autoista on kampanja päällä; muista skandaaliautoista tiedetään saman verran, kuin mitä kuka tahansa voi lukea netistä. Pidän kyllä todennäköisenä, että Leonidas on osallinen, sillä ainakin vuosimallin 2016 sylinterien lepuutuksella varustettu 1.4 TSI 150 hv ACT -moottori on Volkswagenin julkaisemalla "mustalla listalla". Tämä on vuoden 2015 malli, mutta voisi kuvitella, että sama tavara on kyseessä.

Edit 26.3.2016:

1) Leonidas ei lopulta ollutkaan päästöskandaaliauto, sillä kun VW tarkensi listaa, siihen ei jäänyt enää kuin muutama hassu malli.

2) Valmistaja on jossain vaiheessa muuttanut kulutuslukemia, sillä tällä hetkellä 1.4 TSI DSG 150 hv ACT moottorin maantiekulutus on maahantuojan taulukossa 4,3 l/100 km, kun tekstiä kirjoittaessa se oli 4,1 l/100 km.

3) Talvella ecorun-tyylisellä tankkauksella ajotietokone on näyttänyt toistuvasti n. 4 dl pienempää kulutusta kuin mitä tankkauksesta laskettu. Talven ecorunissa ajotietokone puolestaan näytti 7 dl liikaa. Että ota tästä nyt selvää!

Koeajossa superhauska Mazda MX-5

maanantai 02.11.2015 Avainsanat: Koeajo , Mazda , Muilla autoilla ajaminen

Lokakuinen aamu kello kahdeksan, lämpötila viisi astetta ja vettä sataa. Mitä tekee Jenni? No lähtee testaamaan avoautoa!

Mazda MX-5 kiertue vieraili viikko sitten Jyväskylässä ja olihan se legendaarinen roadster pakko päästä testaamaan. Onnellisten ajokoulun myötä Mazda lunasti oman paikkansa sydämessäni ja seuraan mielelläni, mitä merkillä on tarjolla. Tykkään myös Mazdan tavanomaiset ratkaisut haastavasta "defy convention" -ideologiasta hirveän paljon!

Mazda MX-5, jenkkiläisittäin Miata, on maailman eniten myyty kaksipaikkainen avourheiluauto. Iloisen hymyilevästä autosta julkaistiin vuosi sitten uusi, neljäs sukupolvi, jonka ulkonäkö noudattelee nyt Mazdan Kodo-muotoilukieltä. En alussa oikein lämmennyt auton ulkonäölle, sillä olisin kaivannut keulaan ja ajovaloihin samaa tiukkaa ilmettä kuin muissa nyky-Mazdoissa. Siinä on varmaan haluttu säilyttää sukunäkö edellisiin malleihin, eikä keulaa ole siksi uudistettu niin voimakkaasti. Nyt kun olen nähnyt auton livenä ja katsellut näitä ottamiani kuvia on pakko sanoa, että on se aika makea ilmestys. Vaikka etuvalot ovatkin edelleen vähän hassut.

MX-5 on säilyttänyt hymynsä, joskin se on nyt ehkä hieman aiempaa ilkikurisempi. :)

Ensimmäinen MX-5 saapui Suomeen syyskuussa ja lehdistön testien jälkeen auto lähti kiertämään jälleenmyyjäliikkeitä. Vaikka autoja on Suomessa vain yksi, sitä ei lukittu kiertueella showroomeihin vaan sillä pääsi myös ajamaan. Hieno homma!

Itse sovin koeajon jo hyvissä ajoin etukäteen ja ehdinkin kiertää autolla aamutuimaan mukavan lenkin Mazdan edustajan kanssa. Olisin voinut ajaa yksinkin, mutta tällaisen erikoismallin koeajosta sai mielestäni paljon enemmän irti, kun mukana on auton tunteva henkilö. Pystyi keskustelemaan auton ominaisuuksista ja ajamisesta. En muuten koskaan ollut ajanut millään tämän tyyppiselläkään autolla.

Suuntasin Jyväskylän keskustasta ensin Muurameen ja sieltä Isolahteen, jossa on mukavaa mutkatietä. Olen ajanut siellä monesti moottoripyörällä ja täytyy sanoa, että se oli myös täydellinen reittivalinta tällaiselle urheiluautolle! Vauhti meinasi karata mutkatiellä jatkuvasti hieman ylinopeuden puolelle, kun auto oli vain niin kiva ajaa! Matalan painopisteen ansiosta auto tuntui oikein imeytyvän tiehen ja kaarteisiin ajaminen oli todella nautinnollista.

Paperilla MX-5 ei ole mikään supertehokas auto ja tässä tehokkaammassa kaksilitraisessa mallissakin heppoja on vain 160, mikä on vain kymmenen enemmän kuin Leonidaksessa. MX-5 on kuitenkin todella kevyt; paino noin tuhat kiloa; minä seurauksena pikkuiset hepat riittävät vetämään autoa vallan mainiosti. Tai oikeastaan työntämään, sillä MX-5 on takavetoinen.

Sivuprofiilia.

Vääntöä kaksilitraisesta vaparikoneesta löytyi mukavasti. 50 km/h rajoitusalueella auto suositteli toistuvasti käyttämään kutosvaihdetta ja vaikka kierrokset olivat tällöin matalat, auto jaksoi silti lähteä yllättävän hyvin kiihtymään. Urheilullisempaa meno oli tietenkin, kun ajoi pykälää pienemmällä vaihteella.

Tiesin, että MX-5 on pieni auto, mutta parkkipaikan autorivistössä sen koko pääsi silti yllättämään. Se oli NIIN pieni! 1,7 metriä leveä, 3,9 metriä pitkä ja 1,2 m korkea. Toisaalta kaksipaikkaisen roadsterin ei tarvitse yhtään isompi ollakaan. MX-5:n penkit ovat todella matalalla ja siksi autoon istuessa tuntui ekana siltä, kuin olisi lattialle istunut. Kaipasin tottumuksesta hieman korkeampaa istuinta, mutta penkissä ei ollut korkeussäätöä. Istuimen etureunan korkeutta sen sijaan pystyi säätämään ja sitä muuttamalla ajoasennosta saikin tosi mukavan. Autolla ajaessa sen koko unohtui täysin ja kun astuin lopulta ulos autosta, hämmästyin uudestaan, miten pieni se oli. :D

Hallintalaitteet ovat tuttua Mazda-laatua. Vaihdekeppi oli kätevällä etäisyydellä, mutta navigointijärjestelmän kiertokytkin jäi minulla hieman liian taakse, kun penkki oli niin edessä. 

Palattuamme Jyväskylään heitin vielä lenkin Vaajakosken moottoritiellä. Hauskan ajettavuuden lisäksi pieni auto oli myös todella ketterä. Tein uukkarin Sulunperän rampin ja Vaajakoskentien risteyksestä takaisin moottoritielle ja auto kääntyi ympäri todella näppärästi.

Koska aamulla satoi, koeajo piti tietysti suorittaa katto ylhäällä. Sateen tauottua pääsin kuitenkin kokeilemaan autoa muutaman kilsan matkalla myös katto alhaalla ja siinä oli kyllä tunnelmaa! Ilman lämpötila oli +5 °C, mutta sisällä avonaisessa ohjaamossa oli silti oikein lämmin. Mun piti oikein varmistua ilman lämpötilasta nostamalla käsi tuulilasia korkeammalle ja kyllä siellä aika vilpoinen tuuli oli. Ohjaamossa sen sijaan oli oma lämmin mikroilmastonsa.

Ajoin myös todistetusti katto alhaalla!

Vaikka MX-5 on urheiluauto, sen polttoaineen kulutus ei ole järin suuri. Valmistajan ilmoittama yhdistetty kulutus on 6,9 l/100 km ja maantiekulutus 5,5 l/100 km. Ajamani vajaan 60 km mittaisen lenkin keskikulutus oli ajotietokoneen mukaan 5,9 l/100 km, mikä on mielestäni todella hyvä! En edes yrittänyt viedä pihistelyä äärimmilleen, vaan keskityin nauttimaan ajamisesta. En ole maailman taloudellisin kuski manuaalivaihteisella autolla ja lisäksi tein monta ns. turhaa kiihdytystä, kun halusin vaan kokeilla miten auto kulkee. Voisinkin kuvitella, että pienellä yrittämisellä luvattu maantiekulutus olisi helppo saavuttaa ja ajaminen olisi silti hauskaa.

Mazdan mukaan MX-5:n filosofiana on, että auto olisi yhtä kuljettajansa kanssa ja että sillä olisi hauska ajaa. Allekirjoitan tämän täysin, sillä fiilis MX-5 ratin takana oli mahtava! Kun koeajon jälkeen pääsin töihin, oli naamani koko aamupäivän kuin Hangon keksillä. Pitäisiköhän vaihtaa moottoripyörä käytettyyn Miataan...? :P

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (14)
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!