POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu kuukaudella marraskuu

Demo Tour 2013 ja kestohymy

lauantai 30.11.2013 Avainsanat: Demo Tour , Hybridiautot , Koeajo , Muilla autoilla ajaminen , Polo , Volkswagen

Meillä on muodostunut perinteeksi käydä testaamassa Volkswagen Demo Tourilla muutamaa autoa. Tänä vuonna erityisesti kiinnosti Jetta Hybrid ja ilmeisesti vasta kesken kiertueen mukaan tullut Polo R WRC. Jotain hyötyä siitä, että Jyväskylä oli syyskuun puolivälissä startanneen kiertueen neljänneksi viimeinen paikkakunta!

Jetta Hybrid

Lähdimme ensimmäiseksi kokeilemaan hybridi-Jettaa. Nappasimme mukaan lempiautomyyjämme Mikan, koska uuden auton tekniikasta saa lyhyellä koeajolla enemmän irti, kun on mukana joku joka auton tekniikan tuntee. Toki Demo Tourin puolestakin olisi saanut esittelijän, mutta tuttu automyyjä on aina tuttu. Selvisi muuten, että Autotarvikkeella on ollut Jetta Hybrid koeajettavana jo kesästä saakka, ja me tultiin Demo Tourille sitä varten…
 
Jetalla oli mukava ajaa. Sen hallintalaitteet olivat tutun turvalliset ja ajotuntuma jämäkän saksalainen. Auton jarrutustuntuma oli kuitenkin aika erikoinen. Jarrut ottivat kiinni varsin napakasti, vaikka poljinta painoi vain vähän. Kun painoin jarrua vähitellen kovemmin esimerkiksi liikennevaloja lähestyessä, tuntui, ettei sillä ollut enää mitään merkitystä auton hidastumiseen vaan auto vaan meni ja meni.
 
Hybridi on parhaimmillaan kaupungissa, joten motarilla pistäytymisen jälkeen suuntasin keskustaan. Neljän ruuhkassa oli hauska huomata, kuinka hybridin keskikulutus vain tasaisesti laski, kun liikuttiin sähkömoottorin avulla. Koeajon keskikulutus oli 5,7 l/100 km. Automyyjä olisi toivonut näkevänsä paljon matalampia lukemia, mutta kaupunkiajoksi se oli minusta ihan ok, etenkin kun vertaa siihen mitä sain aikaiseksi Auris Hybridillä (toki eri lenkki).
 
Demo Tourin esittelijä varoitti, että sähköllä liikkuessa Jetta on äänetön ja ihmiset ei siksi välttämättä huomaa sitä. Se todella oli hiljainen! Siinä sai kokea auton sisälläkin sen sähköauton hiljaisuuden, jota odotin mutta joka puuttui taannoin testaamastani Auris Hybridistä.
 
Liikkeellelähtö pelkän sähkömoottorin turvin tuntui hieman voimattomalta. Mutta oliko se sitä oikeasti? Kun korvat eivät rekisteröi kiihtyvän auton ääntä, niin eihän silloin voi kiihtyäkään? Ripeämmissä kiihdytyksissä käytetään bensa- ja sähkömoottoria, joiden yhdistelmällä (1.4 TSI 110 kW + sähkö 20 kW) auto kiihtyy nollasta sataan parhaimmillaan 8,6 sekunnissa.
 
Kirjoitin Auris Hybrid -merkinnässäni, kuinka meidän ajomäärällä ei ole juuri väliä, miten paljon auto kuluttaa. Sillä perusteella en siis valitsisi Auris Hybridiä, niin vähän kuin se kuluttaakin. Mutta nyt kun alle saatiin Volkswagen, muuttui ääni kellossa. Kyse onkin siis vain merkistä… Todettiin miehen kanssa, että meidän kertaviikkoiset kauppareissut ainakin on semmoista pysähtelyä, että niissä sähkömoottori olisi ihan elementissään. 
 
Jetta Hybrid maksaa 36 000 e, mikä on 9000 e enemmän kuin halvin malli, mutta jos vertailukohteeksi otetaan se meille sopivin ja samalla kaikkein kallein eli 32 400 e hintainen 1.4 TSI 118 kW Highline, niin hintaeroa jää enää 3600 e. Aika paljon pitäisi tosin ajella, että sitäkään säästäisi… Mutta tämmöinen 3000 e voi olla hinta jonka laittaa auton varusteisiin, niin pitäisikö laskea sitten hybridimoottorikin vaan varusteeksi? Kunhan pohdin. Tosin Jettaa me ei haluta, koska ei tykätä sedaneista, mutta jos Golfin saisi hybridinä, niin voitaisiin harkitakin.

Jetta Hybridin mittaristo. Kamera teki tenän joten Jetasta ei ole enempää kuvia...

Polo R WRC

Luulisi Polon olevan jo aika nähty juttu, mutta ei. Demo Tourilla oli mukana Polo R WRC -ralliauton siviiliversio, joka on kaikkien aikojen tehokkain Polo 2.0 TSI 162 kW (220 hv) moottorillaan. Sitä valmistetaan vain 2500 kpl ja Suomen kiintiö oli alunperin vain kolme, mutta määrä nostettiin syksyllä 20:een Polo WRC:n voitettua Suomen MM-rallin.

Se näyttää hyvin viattomalta...

Ensimmäiset kolme Polo R WRC:tä myytin kuulemma "tiskin alta", mutta näköjään kaikkia kahtakymmentä ei, kun sellainen tuli mukaan kiertueelle ja se on valittavissa Volkkarin konfiguraattorissakin. Alkuperäinen hinta oli 44 000 e, mutta kiintiön kasvatuksen yhteydessä hinta tippui 35 000 euroon, mikä ei ole tuollaiselle harvinaiselle tehopakkaukselle paha!
 
Pololla ajoimme vain lyhyen koeajolenkin moottoritiellä muutaman kiihdytyskaistan kautta, koska suurin ilohan noissa tehokkaissa autoissa on aina ollut kiihtyminen. :D Ja hyvin Polo R WRC kiihtyi! Tunnustan nyt kiihdyttäneeni sen hetkellisesti 20-30 km/h verran ylinopeuteen, onneksi ei poliisi tullut sillä hetkellä vastaan.

Polo R WRC:ssä oli käsiä hellivän pehmeä alcantara-verhoiltu ratti.

Kirjoitin pari vuotta sitten, että Polo GTI murahteli innokkaasti. Polo R WRC:hen verrattuna se oli kyllä aika päälleliimatun oloista murinaa, sillä tässä murina kuulosti sellaiselta oikeasti tehokkaalta! Sen kiihtyvyys 6,3s 0 -> 100 km/h ei silti ollut GTI:hin verrattuna kuin 0,6 s parempi, mutta ehkä se ei kerro kaikkea.

 

WRC Pololla ajamisesta jäi kyllä kunnon kestohymy naamalle loppupäiväksi, sen verran hauska peli se oli! :D

Muuta

Toivottavasti Demo Tour tulee Jyväskylään ensi vuonna vähän aikaisemmin.  Tuntuu, että kiertue olisi joka vuosi hirveän myöhään täällä, mutta vanhoja merkintöjä selailemalla voi todeta, että on se ollut täällä pari jo kertaa syys-lokakuussakin. Ajankohdalla ei olisi muuten väliä, mutta tähän aikaan vuodesta kiertueen tehokkaista autoista ei saa kaikkea iloa irti, koska maa on jäässä.

Tänä vuonna tosin renkaiden pito pääsi yllättämään. Nokian renkaat on kiertueen yhteistyökumppani ja ainakin koeajamissani autoissa oli Nokian kitkarenkaat alla. Koska autot eivät luistelleet yhtään, luulin että tiet olivat ehtineet  sulaa lämpötilan pyöriessä koko päivän nollan tuntumassa. Pololla kotiin ajaessa kuitenkin huomasin yllätyksekseni, että siellähän oli liukasta, ja liikenneympyrässä ajaminenkin meni vähän luisteluksi. Myös kaverini sanoivat, että oli varsin liukas keli. En tajua, missä vaiheessa kitkarenkaat ovat muuttuneet näin pitäviksi jäällä...
 

Uudet nastarenkaat polkupyörään

tiistai 19.11.2013 Avainsanat: Nishiki Reno , Polkupyöräily , Renkaat , Talvi

Vaihtaessani keväällä pyörääni kesärenkaita huomasin, että nastarenkaiden sivut olivat todella halkeilleet. Ei kai mikään ihme, sillä olivathan ne olleet jo lähemmäs kymmenen talvea käytössä. Päätin siis hankkia tänä syksynä pyörään uudet nastarenkaat.
 

Tarttis ehkä vaihtaa...

Ostettuani kesällä uuden pyörän jäi vanha pyörä talvikäyttöön, joten vaihdoin siihen nastarenkaat näin ajoissa, jotta voin kelin mukaan ajaa nastoilla tai ilman. Uudet nastarenkaat ostin Huoltopilotista, jonka tehtäväksi annoin myös niiden allelaiton. Vaikka olisin voinut vaihtaa ne itsekin, maksoin mielelläni 22 euroa siitä, että joku muu teki sen puolestani kun liikkeessä kuitenkin kävin. Samalla vaihtoon menivät moneen kertaan paikatut sisäkumit, joista takarenkaan kumi ei enää pitänyt ilmoja kunnolla sisällään vaan tyhjeni hitaasti viikossa.
 
Huoltopilotilla oli tarjota 26 tuuman renkailla varustettuun Nishiki Reno -pyörääni paria nastarengasmallia:
- Suomi Tyres W106 (39,90 e/kpl) (ex. Nokian Hakkapeliitta W106)
- Schwalbe Snow Stud (55 e/kpl)
 
Pitkän pähkäilyn jälkeen valitsin Snow Studit. Myyjän mukaan renkaat ovat hyvin samantasoiset; Snow Studin etuna on vain heijastinnauha renkaan sivussa ja hieman parempi pito lumella isomman kuvion vuoksi. Snow Studeissa nastat ovat renkaan sivuilla, kun taas W106:ssa ne ovat keskemmällä.
 

Suomi Tyres W106 vs. Schwalbe Snow Stud

Edelliset nastarenkaani olivat W106-renkaat. Ei niissä mitään vikaa ollut, mutta halusin testata toisia, koska ajattelin, että ne olisivat mukavammat ajaa, kun renkaan sivuilla olevat nastat eivät varmaan ropisisi niin paljon. Tässä tietysti on vaarana, että pito jäällä ei ole niin hyvä, mutta 10 km ajon perusteella nastat ottavat kyllä heti kiinni kun pyörää kallistaa aavistuksenkin. Lisäksi rengaspaineita voi vähän laskea liukkaalla, jolloin nastat pureutuvat jäähän paremmin.
 

Schwalbe Snow Stud pyörässäni.

Työkaverini oli aivan järkyttynyt, kun kuuli ostamieni nastarenkaiden hinnan. Polkupyörien nastarenkaita saisi kyllä halvemmallakin, mutta ainakin itse haluan satsata sellaisiin, jotka kestävät monta talvea. Epäilin, että pyörähuollossa renkaat saattaisivat maksaa hieman enemmän kuin marketeissa, mutta yllättäen W106 maksoivat Prismassa sentilleen saman verran kuin Huoltopilotissa eli hinnassa ei ollut mitään erikoisliikelisää.
 
Kyselin Huoltopilotin myyjältä halpojen ja kalliiden nastarenkaiden eroista. Halvemmissa renkaissa nastat saattavat olla kevytmetalliseosta, jolloin ne eivät kestä käytössä vaan kuluvat niin, että lopputuloksena renkaat saattavat muuttua nastattomia liukkaammiksi. Myyjä kertoi myös esimerkkinä jonkun asiakkaan, joka oli ostanut syksyllä ensin Biltemasta pyörän nastarenkaat ja tullut sitten vuodenvaihteessa ostamaan heiltä kunnolliset, kun Biltemat eivät kestäneet. Halpisrenkaiden kumiseos saattaa olla samaa kuin kesärenkaissa, joka ei ole niin hyvä talvikäytössä. Kaikki halpisnastarenkaat eivät kuitenkaan ole huonoja, vaan esimerkiksi Continentalin Nordic Spike 120 nastarenkaat ovat kuulemma ihan ok (hinta Minimanissa 27,95 e/kpl; ei ole myynnissä 26-tuumaisina).
 
Etsiessäni tietoja polkupyörän nastarenkaista luulin, että Nokian Renkaat valistaa polkupyörän renkaita edelleenkin, sillä lukeehan vanhoissa W106-renkaissani "Nokian Hakkapeliitta". Kävi kuitenkin ilmi, että Nokian Renkaat on myynyt polkupyöränrengasliiketoimintansa jo vuonna 2004 Suomen Rengastehtaalle. Huoltopilotin myyjän mukaan Nokian nimi katosi polkupyörien renkaista vasta muutama vuosi sitten, joten ei ihme jos se on sekoittanut. Tulee mieleen Valiojäätelö, joka ei ole ollut Valion enää moneen vuoteen. Nykyisin "Nokian Hakkapeliitta" polkupyörien renkaat myydään nimellä "Suomi Tyres", mutta samoista renkaista on kyse.

Vanha pyörä uusilla renkailla valmiina talveen.

Toyota Auris Hybrid

sunnuntai 10.11.2013 Avainsanat: Hybridiautot , Koeajo , Muilla autoilla ajaminen , Toyota

Toyotan taloudellisen ajon simulaattorin testaamisen yhteydessä OK Autolla halusin myös testata hybridiauton, koska en sellaisella ole ennen ajanut. Liikkeessä tajusin, etten edes tarkasti tiennyt, mitä hybridi tarkoittaa. Onko hybridi esimerkiksi aina ladattava? Entä mitä tarkoittaa Toyotan täyshybridi? Piti siis vähän googlettaa aihetta, ja viisastuinkin heti. Muun muassa Motivan sivuilla oli selkeästi kerrottu hybrideistä, lataushybrideistä ja sähköautoista.

Hybridiautossa voimanlähteenä on polttomoottorin lisäksi sähkömoottori, minkä tietysti jo tiesinkin. Hybridiauton akkuja ladataan moottorijarrutuksissa sekä polttomoottorilla silloin, kun ajo on kevyttä (mutta nähtävästi kuitenkin liian raskasta pelkällä sähköllä ajamiseen). Hybridiautossa sähkömoottori voi käsittääkseni joko avustaa polttomoottoria tai sillä voi ajaa lyhyitä matkoja pelkällä sähköllä. Toyotan myyjän mukaan sähköä käytetään erityisesti liikkeelle lähdöissä, joissa polttomoottorin kulutus on suuri. Hybridiauto voi olla myös pistokehybridi, jolloin autossa on perushybridiä isommat akut ja sen voi ladata pistokkeesta. Pistokehybridin isommat akut myös mahdollistavat pidempien matkojen (tyyliin 20-80 km) ajamisen pelkällä sähkövoimalla. Kun akut tyhjenevät, voimanlähde vain vaihtuu polttomoottoriin ja matka jatkuu. Toyotan "täyshybridi"-sanalle en löytänyt luotettavaa selvitystä, mutta ilmeisesti se tarkoittaa sitä, että autolla pystyy ajamaan lyhyitä matkoja pelkän sähkömoottorin voimalla.
 
Hybridikoeajolle lähdimme Toyota Auriksella, joka on samaa kokoluokkaa kuin seuraava automme. Etsimme koeajoautoa jonkin aikaa pihalta, minkä automyyjäkin taisi ikkunasta huomata, kun tuli sitä yhdessä etsimään. Kuljimme pitkin pihaa keskuslukituksen avausta napsutellen, mutta mikään auto ei vilkutellut meille valoja. Lopulta koeajoauto löytyi liikkeen takapihalta, jonne edellinen koeajaja oli palauttanut sen jostain syystä.
 
Kävimme ajamassa hybridi-Auriksella tavanomaisen koeajolenkkimme eli Vaajakoskentien töyssyt ja pieni motarikoukkaus Vaajakosken moottoritiellä. Luulin, että hybridi olisi käyttänyt voimanlähteenään pääasiallisesti sähköä, mutta suurin osa ajosta meni kuitenkin polttomoottorilla. Sain koeajon kulutuslukemiksikin hulppeat 6,5 litraa, mikä on aika paljon siihen nähden mitä hybridin pitäisi kuluttaa. Ehkä en vain osannut käyttää sitä tai ajoreittini oli liian vauhdikas? Auton ajomoodina käytin kyllä melkein koko matkan ecoa. Toyotan esitteen mukaan täyshybridillä voi ajaa kaupunkiajossa jopa puolet ajasta polttomoottori sammutettuna.
 

Auriksen mittaristo kertoi selkeästi, mitä voimanlähdettä käytettiin milläkin hetkellä.

Auriksen kojelautaa ja kulutus viimeisen 15 minuutin aikana.

 
Koeajon jälkeisen jutustelun perusteella jäi sellainen olo, että ei nyt osattu testata autoa ihan "oikein" tai "oikeilla tavoilla" ja myyjä lupasikin, että saisimme sen toki koko illaksi testiin kun vaan ottaisimme yhteyttä. Vähän mieli tekisi tutustua siihen paremmin vaikka Auris ei ollut eikä koeajon perusteellakaan päätynyt mahdollisten tulevien autojemme listalle.
 
Edit: Ajoin Auris hybridillä 700 km maaliskuussa 2015. Keskikulutus oli 4,5 luokkaa ja kaupungissa kulkee tosi vähällä! Lue tuore blogimerkintä tästä!
 

En ihan tajunnut tätä kuvaa. Polttomoottori lataa akkua mutta samalla sähkömoottori käyttää sitä?

 
Miksi ei sitten Aurista? Auris oli hyvin hajuton ja mauton, eikä se herättänyt mitään omistamisen haluja. Ulkonäkökään ei oikein miellytä. Lisäksi meidän perheemme vuosiajoilla on loppujen lopuksi melko sama, miten paljon auto kuluttaa. Toyotan säästölaskurin mukaan säästäisimme Auris Hybridillä vuodessa rahaa 272 e ja hiilidioksidipäästöjä 370 kg verrattuna Poloomme. Mielenkiinnosta laskin säästöt myös yhdellä mahdollisista tulevista autoistamme: Volkswagen Golf 1.4 ACT:lla säästö olisi enää 216 e ja 290 kg. Hyvin on siis Volkkarillakin onnistuttu vähentämään päästöjä, kun Golfissa on kuitenkin isompi moottori kuin meidän Polossa.
 
 
Jotta merkintä ei menisi pelkäksi analysoinniksi säätöistä ja päästöistä, listataanpa tähän loppuun vielä yleisiä tuntemuksia Auriksesta. Meidän ennakkokäsityksemme Toyotasta yleensäkin on muovisuus. Auris oli kuitenkin positiivinen yllätys, sillä se ei ollut alkuunkaan niin muovisen tuntuinen sisältä kuin odotimme. Lisäksi sen kojelauta oli huomattavasti hillitympi kuin edellisessä versiossa, jossa kojelauta muistutti tyyliltään ja laadultaan halpaa stereosarjaa. On siis tapahtunut huomattavaa parannusta! Auriksen muotoilu ei silti oikein sytyttänyt ja erityisesti perä on mielestäni yksinkertaisesti ruma.
 
Hidastetöyssyistä ajaessa Auris oli varmaan mukavin koskaan testaamani auto. Vaajakoskentien terävät töyssyt eivät vaatineet hiljentämään ollenkaan, kun auto meni niistä 40 km/h nopeudella niin pehmoisesti yli. Siihen vaikuttaa varmaan Auriksen ei-urheilullinen alusta ja pitkä akseliväli. Ulos näki hyvin ja peilit olivat isot ja hyvät. Jarrupoljin oli tosi tunnoton. Moottorijarrutuksen latausominaisuutta käyttäessa auto hidastui todella nopeasti verrattuna tavalliseen moottorijarrutukseen, minkä seurauksena kaasua ei voinut päästää ylös yhtään niin ajoissa kuin mihin on tottunut.
 
Koska Auris oli hybridi, odotin että se olisi sähkömoottorilla ajaessa myös hyvin hiljainen. Priuksethan rullailevat kadulla ohi ihan äänettä. En kuitenkaan ollut tajunnut, että ohi ajavan auton hiljaisuus ei tarkoita suoraan sitä, että se olisi myös sisältä hiljainen. Toyota Auris olikin sisältä yllättävä meluisa auto, sillä sisälle kuului hirveän selkeästi muun liikenteen melu.
 
Auriksen kokeilu oli ihan jees ja vähän jäi kiinnostamaan uusintakoeajo. Luulen kuitenkin, ettei sitä tule kokeiltua uudelleen hetkeen, koska auto ei valitettavasti kiinnosta ostomielessä. Varmasti ajaa asiansa ja näin, mutta ei vain ole meidän makuumme.

Kesäinen koeajorupeama

maanantai 04.11.2013 Avainsanat: Koeajo , Mercedes-Benz , Muilla autoilla ajaminen , Seat , Unelmointi , Volvo

Vaikka Polo on vasta kaksivuotias, olemme tässä jo vähän miettineet, mikä auto meille voisi tulla sen jälkeen. Voi olla, että auto vaihtuu ensi vuonna kun Polo täyttää 3 vuotta ja huolenpitosopimuksen pidentämä takuu loppuu, tai sitten pidetään Poloa pidempään. Ei voi tietää. Se ei silti estä koeajelemasta mahdollisia autokandidaatteja.
 
Todennäköisesti siirrymme Polosta seuraavaan kokoluokkaan eli C-segmenttiin. Auton pitää olla korimalliltaan hatchback, sen moottorikoko voisi olla vähän nykyistä isompi mutta silti turbolla varustettu ja bensasyöppö se ei saa olla. Automaattivaihteisto on ehdoton ja sen pitää olla toiminnaltaan järkevä. Auton pitää olla kestävä, sen pitää tuntua laadukkaalta eikä se saa näyttää sisältä halvalta stereosarjalta. Persoonallinen ulkonäkö on plussaa. 
 
Vaikka minä olenkin autoblogaaja ja liikenneintoilija, niin meidän perheessämme mieheni on kuitenkin se, joka lukee innokkaammin eri automallien ominaisuuksista, kuten moottorikoista ja vaihteistotyypeistä. Minä taas otan enemmän kantaa siihen, mikä on kiva ajaa ja mikä näyttää hyvältä. Mieheni on tehnyt esikarsintaa jonka myötä mahdollisiksi autoiksi on tähän alkuun valikoitunut Mercedes-Benz A-sarja, Volvo V40, Audi A3, Seat Leon ja Volkswagen Golf.
 
Kesälomalla kävimme testaamassa listalta muutaman auton. Tästä postauksesta tulee nyt hyvin kuvapainotteinen, koska koeajoimme autot heti kesäloman enkä siten enää muista kovin tarkkaan millaisia autot olivat… Toisaalta koeajomme tarkoituskin oli olla lähinnä suuntaa antava, eikä niinkään syväanalysoida autoja.

Volvo V40

Ensimmäiseksi koeajoautoksi valikoitui Volvo V40, joka tuli koeajolta juuri kun saavuimme Hämeen Autovarusteelle. Edelliset koeajajat vastaanottanut pyysi toista myyjää esittelemään meille auton, mutta tämä antoi meille vain avaimet ja saimme keskenämme lähteä liikenteeseen. Tämä oli muuten ihan ok, mutta V40:ssä oli niin hieno sähkötoiminen kuljettajan istuin, etten meinannut millään osata käyttää sitä! Varmaan viisi minuuttia painelin nappeja ennen kuin keksin, mistä saan istuimen siirtymään eteenpäin. Tätä ennen olin kyllä onnistunut kallistelemaan istuinta suuntaan jos toiseenkin.
 

Volvon sähkösäätöiset nahkapenkit.

Volvo V40 oli yksi auto viime syksyn kovasta saman kokoluokan uutuuskolmikosta (A3, V-40, A-Mersu). Mieheni oli alunperin kiinnostunut autosta, mutta hänen kiinnostuksensa oli lopahtanut jo aiemmin tylsien sisätilojen ja huonon automaatin vuoksi ja lähti koeajolle vain koska halusin. Ajattelin että auto olisi kiinnostava, mutta ajaessa se oli hyvin eleetön eikä herättänyt suuria tunteita eikä siten myöskään omistamisen halua. Automaattivaihteisto oli perinteistä kuminauhamallia, eli kiihtyy kun kiihtyy.
 

 

 
 
Volvossa tykkäsin selkeästä nopeusmittarista. Lisäksi esiin täytyy nostaa navigaattori, joka oli hienoin kaikista koskaan ajamistamme autoista. Ainakin pikaisen käytön perusteella sen ohjeet olivat selkeät ja näyttö terävä. Myös peruutuskamera oli hieno, kun se näytti ruudulla, mihin auto päätyy milläkin renkaiden kääntökulmalla.
 

Volvon mittaristo ja kojelauta.

Volvossa oli hieno navigaattori. 

Volvon renkaiden kääntökulman näyttävä peruutuskamera.

Mercedes-Benz A-sarja

Hämeen Autovarusteelta suuntasimme Käyttöautoon, joka myy muun muassa Mersuja. Saimme allemme pirteän punaisen manuaalivaihteisen A-sarjalaisen, jonka perustoiminnot myyjä kävi läpi ja sitten ei muuta kuin tien päälle.
 
A-Mersu tuntui hyvin kotoisalta ja tykkäsin siitä tosi paljon! Mitään muita erityisiä asioita minulle ei siitä ole jäänyt mieleen muuta kuin että penkit olivat mukavat istua ja myöskin hyvän näköiset.
 

Mersun ihanat penkit.

Toisin kuin mieheni, en ole missään vaiheessa erityisesti välittänyt A-Mersun keulan muotoilussa. Jokin siinä keulagrillin muotoilussa on ärsyttänyt. Nyt, kun pääsin kunnolla katsomaan sitä, totesin, että ei se itse asiassa näytä hullummalta. Hieno suorastaan.
 

Testaaja tykkäsi A-Mersusta!

 

 
Ai niin! Olihan siinä Mersussa yksi mieleen - vai sanoisinko kameraan - jäänyt ominaisuus. Peruuttaessani autoa ruutuun peruutustutka älähti vasta, kun takana oleva verkkoaita oli 20 sentin päässä auton takapuskurista. Tutka näytti ledipalkeilla etäisyyttä jo aiemmin, mutta ainakin Volkkarin peruutustutkaan tottuneena siihen olisi kaivannut lähestymisääntä jo paljon aiemmin. Itse tutkan ledit olivat jännässä paikassa: ne näkyivät taustapeilistä, mutta olivat fyysisesti auton takaikkunan yläpuolella, jolloin ne näkee myös silloin, kun peruuttaa katsomalla olan yli takaikkunasta ulos.
 

Vasta näin lähellä aitaa Mersun peruutustutka kävi meluamaan.

Mersun takakontti oli aika pieni.

Seat Leon

Pari päivää myöhemmin suuntasimme Ahjoautoon uuden Seat Leonin perässä. Totta puhuen pistäydyimme siellä jo ensimmäisen koeajopäivänä, mutta koeajoyksilö oli juuri myyty ja sen korvaaja oli ajettavissa vasta seuraavana päivänä. Tästä tuli elävästi mieleen parin vuoden takainen tapaus, kun kävimme Ahjoautossa tarkoituksenamme koeajaa eräs käytetty Golf, mutta sen ollessa poissa menimme Autotarvikkeelle ja ostimme Polon… Noh, nyt emme ostaneet vielä Volvoa emmekä Mersua, joten palasimme Ahjoautoon, jossa myyntipäällikkö tuli heti meitä vastaan Leonin avainten kanssa.
 
Vanha ja uusi Leon erosivat toisistaan kuin yö ja päivä! Vanha oli muovihirvitys, mutta tämä uusi oli selkeästi velkaa konsernisisarilleen ja sisätilat olivat nyt olemukseltaan huomattavasti arvokkaamman näköiset ja tuntuiset. Sisätiloiltaan ja muutenkin Leon oli hyvin kotoisan oloinen. Hallintalaitteet olivat helposti saatavilla ja auton käsittely sopivan tunnokasta.
 
 
 
 
 
Leonin muotoilusta tykkäsin tosi paljon! Sen terävissä muodoissa on sopivasti särmää verrattuna sisareensa Golfiin, joka on muotoiltu vähän liiankin varman päälle ja ei siksi oikein houkuttele.
 
Seat Leonissa erityisesti mieleen jäi Volvoon ja Mersuun verrattuna hiljainen ohjaamomelu. Joukon halvin ja silti hiljaisin, yllättävää!
 
Seatista näki hirveän hyvin ulos ja iso plussa täytyy antaa peilien muotoilusta. Peilien ja A-pilarin väliin on jätetty kunnollinen kurkistusaukko, jolloin kevyt liikenne ei jää niin herkästi katveeseen. 

 

Leonin A-pilarin ja peilin väliin jäi hyvä kurkistusaukko. 

 

 

Leonissa oli joukon suurin takakontti. Sinne olisi kaverikin mahtunut kanssani. :D

Yhteenveto 

Koeajetuista autoista ehdottomasti eniten houkuttelisi Seat Leon. Volvosta mieheni ei itseasiassa ollutkaan missään vaiheessa kiinnostunut, vaan luulin vain niin koska se kuuluu ylempänä mainitsemaani viime vuoden kovaan uutuuskolmikkoon. Käytännössä vain minä siis halusin yleensä koeajaa sen. Koeajon perusteella se ei herättänyt mitään erityisiä tuntemuksia.
 
Mersusta tykkäsin tosi paljon, mutta se on hieman ylihintainen. Mersun hinnalla Leoniin saa hirveästi lisävarusteita, joten valinta kallistuu siihen suuntaan. Leonissa on kuitenkin yksi vika: siihen ei saa automaattivaihteistoa ja haluamaamme 1.4 TSI -moottoria, sillä automaatin kaveriksi saa vain 1.2 TSI tai 1.8 TSI -moottorin. Ehkä siksi, että auto myisi muuten vähän liikaa ja veisi ostajia Volkkarilta. 
 
Huhujen mukaan automaattivaihteinen Seat Leon 1.4 TSI tulisi myyntiin ensi keväänä. Täytyy toivoa, että huhu pitää paikkansa ja palata sitten mahdollisesti asiaan. :) Sitä ennen kuitenkin vähän lisää koeajoja, sillä kaikkia listan ehdokkaita ei ole vielä testattu. Jos joku alkaa vakavasti kiinnostaa, niin ajellaan sitten vähän enemmän kuin nämä ensimaut.
 

Ford Focus ST oli hienon värinen, sääli ettei mieheni oikein lämmennyt autolle muuten.

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (14)
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!