POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu kuukaudella marraskuu

Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi

sunnuntai 23.11.2008 Avainsanat: Jyväskylä , Liikennesäännöt , Ohittaminen , Pysäköinti

Tien varressa näkyvä pysäköintikieltomerkki kertoo, että pysäköinti on kielletty seuraavaan risteykseen saakka. Keltaisella neliöllä kehystetty pysäköintikieltomerkki eli pysäköintikieltoaluemerkki sen sijaan tarkoittaa, että siitä eteenpäin pysäköinti on kielletty niin pitkälle, kunnes kieltoalue ilmoitetaan erillisellä merkillä päättyväksi.

Pysäköintikieltoalue on mm. tienpitäjälle kätevä, kun jokaisen risteyksen jälkeen ei tarvitse laittaa erikseen normaalia pysäköintikieltoa. Esimerkiksi Kangasvuoressa pysäköintikieltomerkkejä on niin tiheästi, että parhaimmillaan yhdellä silmäyksellä voi nähdä neljäkin peräkkäistä merkkiä. Aluekieltomerkki ei kuitenkaan toimisi siellä, koska pysäköinti on kielletty ainoastaan Kangasvuorentien varressa, kun taas useiden siitä eroavien sivuteiden varteen saa muistaakseni pysäköidä ihan vapaasti.

Autoilijoilta pysäköintikieltoaluemerkki vaatii valppautta, sillä merkki voi koskea isoakin aluetta. Merkin vaikutusalueella säännöllisesti asioivat luultavasti muistavat noudattaa merkkiä automaattisesti, mutta satunnaisesti alueella käyville huonosta havainnointikyvystä saattaa koitua 40-50 euron pysäköintivirhemaksu, mikäli pysäköinninvalvoja sattuu sopivasti paikalle. Täysin ehdoton pysäköintikieltoaluemerkki ei sentään ole, vaan pysäköinti voidaan sallia sen vaikutusalueella ilmoittamalla siitä asianmukaisin liikennemerkein.

Ainolassa koko Lehtorannantiellä pysäköinti on pysäköintikieltoaluemerkistä johtuen kiellettyä, mutta kesällä tilanne muuttuu, kun pitkälle suoralle tien varteen tuodaan pysäköintipaikkamerkki. Kesällä tien reuna on hyvin suosittu pysäköintipaikka ja harvoin kokonaan tyhjillään. Pysäköipä tien reunassa viime elokuussa yksi ruotsalainen Volvo yli kahden viikon ajan, vaikka paikalla on arkisin voimassa neljän tunnin aikaraja klo 8-18 välillä. Oli hauska seurata kuinka auto siirtyi pikkuhiljaa edemmäs ja edemmäs, kun omistaja piti huolen että neljän tunnin aikaraja ei ylity.

Vielä lokakuussa pysäköinti oli sallittua.


Viime viikon perjantaina pysäköintipaikkamerkki oli haettu pois tien varresta, mutta siitä huolimatta tien varteen oli vielä myöhään lauantai-iltanakin pysäköity 11 autoa. Maanantaina töistä tullessani tien varressa oli enää yksi auto, mutta se olikin sitten saanut muistutuksen pysäköinninvalvojalta. Aivan kaikki autoilijat eivät nähtävästi vielä ole huomanneet pysäköintipaikan katoamista, sillä vaikka maanantain jälkeen tien varteen pysäköinti vähenikin rajusti, on tien varressa kuitenkin joka päivä muutamia autoja. Tänäkin iltana kolme kappaletta. Eiköhän Lappu-Liisa muista heitäkin vielä joku päivä...

Vahingonilo oli paras ilo, kun toissa kesänä bongattiin parikin kertaa upean Ferrarin pyyhkijän alta sallitun pysäköintiajan ylittämisestä johtuva pysäköintivirhemaksu.

Oi muuten aika yllättävää huomata että kun pysäköintipaikkamerkki oli viety pois, oli joku pysäköinyt jo seuraavana päivänä tien varteen n. 20 metriä ennen kohtaa, mistä pysäköintialue alkoi. Arvelisin että tässä tapauksessa auton omistaja on ajanut täällä ensimmäistä kertaa ja katsonut että koska tien varressa on autoja, on pysäköinti selvästi sallittua ja jättänyt omansakin siihen.

Toissa kesänä Lehtorannantiellä oli suoran päässä pysäköintipaikan lopetusmerkki, muttei tänä vuonna. Tämä on mielestäni aika yllättävää, sillä suoran jälkeen tie kääntyy jyrkästi oikealle ja alkaa yläpäästään oikealle kaartava jyrkkä mäki, jonka varrella on useita sisäänajoväyliä pihoihin. Ehkäpä tienpitäjä on ajatellut, että kukaan ei pysäköi siihen kuitenkaan kun tilaakaan ei liiemmin ole ja säästänyt yhden liikennemerkin pystyttämiskustannukset. En muista, näinkö ainuttakaan autoa koko kesänä pysäköitynä mäkeen, joten ehkä lopetusmerkki olisi todella ollut turha. En kuitenkaan pidä ajatuksesta että mäkeen pysäköitäisiin, sillä pysäköityjen autojen takaa olisi hankala havaita vastaantulijoita. Muutaman kerran olen joutunut kiertämään mäkeen pysähtyneen auton ja aina on kyllä joutunut olemaan tosi varovainen, sillä etenkin sisäkaarteeseen pysähtynyt henkilöautoa suurempi kulkuväline peittää näkyvyyden erittäin tehokkaasti.

Talvea odotellessa

sunnuntai 09.11.2008 Avainsanat: Lainsäädäntö , Liikenneturvallisuus , Muiden käyttäytyminen , Pohdiskelu , Polo Senior , Renkaat , Talvi

Viime lauantaina koitti marraskuun ensimmäinen päivä, mikä tarkoittaa sitä, että autoissa saa alkaa taas käyttää nastarenkaita. Tämä on kuitenkin vain ohjeellinen sääntö, sillä toki nastarenkaita saa käyttää muulloinkin, mikäli keliolosuhteet niin vaativat.

Viime viikon lopulla aamut alkoivat olla liukkaita, joten vaihdatin Poloon nastarenkaat maanantaina. Renkaiden vaihtamista itse emme edes harkinneet, kun kerran joku muukin voi tehdä sen edullisesti. Työpaikkani sopimuspaikassa renkaiden vaihto maksaa 20 euroa, mikä on ihan sopiva hinta siitä, ettei tarvitse sotkea käsiä ja menettää hermojaan. Pyörittelee vain renkaat takakonttiin ja seuraavana päivänä toiset varastoon. On myös tosi näppärää, kun sopimuspaikka hakee kolmen euron lisämaksua vastaan auton työpaikalta renkaiden vaihtoa varten. Jättää vain rahat ja avaimet toimistopalveluun, niin iltapäivällä autossa on alla nastarenkaat ja pestyt kesärenkaat löytyvät takakontista.

Vaikka päivisin lämpötila pysyttelee plussan puolella, takaavat yöpakkaset sen, että tiet ovat aamuisin paikoitellen varsin liukkaista. Tämän oli huomannut kiitettävän moni, sillä viime viikonloppuna ulkoillessa monessa pihassa näytti olevan meneillään renkaiden vaihto tai renkaiden takakonttiin siirtäminen. Päivittäin kuokkalasta keskustaan kävelevä mieheni arvioikin, että jos viime viikon maanantaina 1/10 autoilijasta oli nastarenkaat alla, niin tämän viikon maanantaina suhde oli pyörähtänyt niin, että enää 1/5 autoilijoista ajoi kesärenkailla.

Töissä olen huomannut, että aina löytyy myös ihmisiä, jotka jääräpäisesti pitävät kesärenkaat alla niin pitkään kuin mahdollista. Perusteena vaihtamattomuudelle on se, että pakkaset eivät kumminkaan kestä kovin pitkään, vaan pian on taas sulaa ja nastat kuluttavat asfalttia. Eräskin työkaverini vakuuttelee, että kunhan vain ajaa varovasti, niin hyvin voi pitää kesärenkaat alla.

Minä en kyllä tajua, miksi pitää leikkiä turvallisuudellaan, kun jossain vaiheessa renkaat on joka tapauksessa vaihdettava. Onhan teiden kulumisen ajatteleminen tietysti jaloa, mutta sille ei hirveästi mahda mitään. Keskellä talveakin voi olla useamman viikon nollakelit, jolloin nastat hiovat samalla tavalla sulaa tienpintaa. Kitkarenkaita käyttämällä voi tietysti säästää asfalttia, mutta toisaalta niiden pito jäällä ei ole lähellekään nastarenkaiden veroinen. Onneksi nastarenkaatkin ovat kehittyneet vuosien saatossa ja Hesari tietääkin kertoa, että viimeisen 15 vuoden aikana niiden kuluttavuus on pienentynyt 75 prosenttia, mikä on varsin hyvä uutinen.

Kuinkahan paljon viivyttelijöitä on kaikista autoilijoista? Hekin joutuvat taipumaan viimeistään kuukauden päästä, kun joulukuun ensimmäisenä päivänä astuu voimaan talvirenkaiden käyttöpakko. Mietin aluksi, että mikä järki on erotella milloin saa ja milloin pitää käyttää talvirenkaita, mutta jos käyttöä ei erikseen kiellettäisi, niin jotkut sankarit varmaan ajaisivat nastarenkailla kesälläkin. (Kaikkiin kieltokaan ei tunnu purevan, sillä viime kesänä ohitseni ajoi joku nastarenkailla, kun ropina vain kuului...) Jos puolestaan talvirenkaiden käyttöön ei erikseen pakotettaisi, niin varmaan jotkut teiden ritarit™ ajelisivat kesärenkailla ympäri vuoden.

Liikenneturvan sivuilta löytyi mainio talvirenkaiden käyttöaikaa kuvaava piirros. Piti napata se tännekin, sillä tuota havainnollisempaa kuvaa aiheesta on vaikea löytää. Alunperin kuvan linkkasi Kosti, joten kiitokset vaan siihen suuntaan. Talvirenkaita on siis pakko käyttää ajalla 1.12-28.2. Lisäksi nastarenkaita saa käyttää 1.11. alkaen aina pääsiäisen jälkeiseen maanantaihin saakka ja näidenkin aikojen ulkopuolella, mikäli keli niin vaatii. Etenkin jos pääsiäinen sattuu olemaan aikaisin, ei sen jälkeen ole välttämättä vielä mitään asiaa liikenteeseen ilman talvirenkaita.

Liikenneturvan havainnollinen piirros talvirenkaiden käyttöajoista.


Keskisuomalainen uutisoi tällä viikolla, kuinka kaksi autoa oli ajanut Muuramentiellä ojaan samassa mutkassa. Olin varma että autoissa olisi ollut kesärenkaat alla, mutta jutun lopussa kerrotiin, että molempiin oli jo vaihdettu talvirenkaat. Tämä on hyvä muistutus siitä, että vaikka autossa kuinka olisi talvirenkaat, eivät tee ajamisesta samanlaista kuin kesäkeleillä, vaan aina on myös muistettava huomioida keliolosuhteet. Ainakin omaan ajamiseeni tämän jutun lukeminen toi vielä hieman lisää varovaisuutta, vaikka en mutkissa ole ennenkään hirveästi kaahaillut.

Pientä koristelua

maanantai 03.11.2008 Avainsanat: Polo , Polo Senior , Tuunaus , Unelmointi , Volkswagen

Oho, mähän olen unohtanut kokonaan esitellä Poloon alkusyksystä ostamani pölykapselit! Parempi myöhään kuin ei silloinkaan, etenkin kun on ne ovat kuitenkin aika hienot.

Hankkiessani Poloon uusia kesärenkaita haaveilin pikkuisen alumiinivanteista. Tutkailin silloin vähän vanteiden hintoja ja tulin siihen tulokseen että niistä joutuisi köyhtymään alkaen 400 euroa. Näin ollen renkaiden ja vanteiden kokonaissumma olisi kasvanut jo 670 euroon, mikä olisi ollut vähän liikaa budjetilleni. Ainakin sille minkä raskin renkaiden vaihtoon kokonaisuudessaan käyttää.

Koska en raskinut hankkia uusia vanteita ja Polon perus-pölykapselit kyllästyttivät, päätin hankkia siihen uudet koristekapselit. Biltemasta löytyi monet erilaiset, mutta iskettyäni silmät kromiversioihin en voinut enää harkitakaan muita. Kun kerran hankin koristekapselit, niin niiden piti kanssa näyttää hyviltä eikä vain korvata Polon omia. Tämän tarpeen kromikapselit täyttivät loistavasti. (Kaverini P:n kromi-innostus on tarttunut minuunkin hitaasti, mutta varmasti!)

En tiedä muista tarvikekapseleista, mutta ainakin Bilteman pölykapselit oli tosi helppo laittaa paikoilleen. Kapseleihin kiinnitettiin metallirenkaat, joiden avulla ne kiilautuivat jämäkästi kiinni vanteisiin. Polon alkuperäiset pölykapselit kiinnitetään vanteiden reikiin sellaisilla hassuilla nipsuilla, joista osa on jäänyt jo matkan varrelle. Bilteman kiinnitys tuntui ainakin paremmalta kuin VW:n ratkaisu, mutta vielä ei voi tietää, miten ne tulevat kestämään useita irrottamisia.

Olen tykännyt kromikapseleista tosi paljon. Etenkin hintaansa 18,99 e nähden ne olivat todella hyvä hankinta, joka toi Poloon kaipaamaani uutta ilmettä. Niiden myötä miehenikin pystyy bongaamaan minut Kuokkalan sillalta iltapäivisin, sillä auringossa loistavat kapselit saavat Poloisen erottumaan varsin hyvin muista samanlaisista autoista.

Kyllä muuten kiiltää hienosti!
Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!