POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu kuukaudella lokakuu

Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?

torstai 27.10.2016 Avainsanat: Jyväskylä , Kevytliikenne , Polkupyöräily

Keskisuomalainen uutisoi muutama päivä sitten, että Puistokatu Jyväskylässä muuttuu loka-marraskuun vaihteessa pyöräilijöille yksisuuntaiseksi. Yksisuuntaisuus toteutetaan Kalevankadun ja Rajakadun välisellä noin 750 metrin pituisella osuudella siten, että pyörällä ajetaan samaan suuntaan kuin autolla eli kulkusuuntaan nähden oikeanpuoleisella kevyenliikenteenväylällä.

Keskustasta Taulumäelle pyöräillessä pitää siis käyttää hautausmaan puoleista kevyenliikenteenväylää ja Taulumäeltä keskustaan pyöräillessä Grilli 21:n puoleista väylää. Erillistä pyöräkaistaa ei tule, vaan kevyenliikenteenväylän yksisuuntaisuus ilmaistaan tekstikilvillä.

Uudistuksen ideana on artikkelin mukaan lisätä pyöräilyn sujuvuutta ja turvallisuutta, mutta en ole ihan vakuuttunut asiasta. Ensimmäinen ajatukseni juttua lukiessa oli, että eihän aprillipäivä ole vielä aikoihin. Päivittäin Puistokatua pitkin keskustaan pyöräilevä mieheni puolestaan kommentoi ideaa täysin aivokuolleeksi.

Monenlaisia vaaroja

Olemme molemmat sitä mieltä, että on tyhmää pakottaa pyöräilijät ajamaan keskustaan päin Puistokadun oikean puolen kevyenliikenteenväylää. Se on paljon vaarallisempi kuin hautausmaan puoli, sillä oikealle puolelle jää kolme huonon näkemän kolmioristeystä, monta tonttiliittymää sekä useita kerrostalojen alaovia ja kivijalkaliikkeiden sisäänkäyntejä. Näiden ohi sitten viiletetän helposti 30 km/h nopeudella, sillä katu viettää reippaasti alaspäin. Ei tunnu kovin turvalliselta. Juuri ennen Kalevankadun risteystä on vielä Puistokoulu, jonka kohdalla kevyenliikenteenväylä on hyvin kapea ja siinä liikkuu aamuisin paljon koululaisia. 

Ensimmäinen vaarallisista kolmioristeyksistä. Tässä mieheni meinasi jäädä auton alle. Vasemmalla puolella tietä risteys vie yksisuuntaiselle kadulle, joten sieltä ei voi tulla autoja päälle.

Hautausmaan puoleinen kevyenliikenteenväylä on mielestämme paljon turvallisempi ajaa keskustaan päin. Vaikka vauhtia olisi paljonkin, risteyksiin näkee kohtuullisen hyvin. Porttikongeja ja rappuja matkalla on vähemmän ja lisäksi niihin on parempi näkyvyys. Vain Kankaankadun liittymässä saa olla erityisen tarkkana, sillä sieltä tulevia autoja ei näe kumpareen takaa.

Muutama viikko sitten sankarihautoja remontoitiin ja sen kohdalla kaikki kevyt liikenne oli muutaman viikon ajan pakotettu käyttämään Grilli 21:n puoleista kevyenliikenteenväylää. Mieheni kertoi, että tätä puolta oli oikeasti pelottava ajaa, sillä siinä sai aina pelätä, milloin joku auto tulee kolmion takaa päälle. Yhtenä aamuna näin meinasi käydäkin. Kevyenliikenteenväylä on myös kohtuullisen pimeä, sillä puut varjostavat sitä voimakkaasti. Mieheni tuumikin, että jos tämä yksisuuntaisuus on jäädäkseen, hänen täytyy ehkä siirtyä pyöräilemään töihin toista pidempää reittiä, ettei tarvitse ajaa oikeaa puolta. Kertoo mielestäni aika hyvin, mitä mieltä hän on uudistuksen turvallisuudesta.

Hieman epäkäytännöllisyyttäkin yksisuuntaisiin puoliin liittyy. Jos esimerkiksi tulee Taulumäeltä Puistokadulle ja haluaa jatkaa Tourukadulle kohti Lutakkoa, täytyy muutaman korttelin ajaksi siirtyä ajamaan oikeanpuoleista väylää, jolloin joutuu myös ylittämään tien kahteen kertaan.

Itse ajan harvemmin Puistokatua keskustaan, vaan lähinnä toiseen suuntaan. Siihen suuntaan minulle on yksi ja sama, mitä puolta tiestä käytän. Ylämäkeen vauhti on hiljaisempi, joten risteyksissä ei ehdi tulla samalla tavalla yllätyksiä.

Summa summarum: mielestäni olisi parempi, että Puistokadulla saisi pyöräillä molempiin suuntiin hautausmaanpuoleista kevyenliikenteenväylää.

Keskisuomalaisen uutista ei ole netissä, mutta muutoksesta on tiedote Jyväskylän Pyöräilyseura JYPS ry:n sivuilla. Puistokadun pyöräilyväylien yksisuuntaistaminen on osa Jyväskylän kaupungin pyöräilyn edistämisohjelmaa ja jatkossa yksisuuntaisia väyliä olisi tulossa lisää.

Jatkossa tätä hyvää suoraa ei saa enää ajaa pyörällä alaspäin kohti keskustaa, vaan pitää käyttää oikeanpuoleista väylää, jonka varressa on muun muassa lukuisia ovia.

 

Rengashotelli ja puuttuvat pultit

keskiviikko 19.10.2016 Avainsanat: Jenni , Leonidas , Renkaat , Talvi

No mutta sehän on taas lokakuu ja talvirengaskeskustelun aika! Vielä parin viikon takaisten ensimmäisten yöpakkasten aikaan päässäni soi vanha virsi: ei niitä renkaita vielä viitsi vaihtaa; ei nämä pakkaset kauan kuitenkaan jatku.

Pari päivää myöhemmin Facebookissa tuli kuitenkin vastaan mainos, jossa sanottiin, että jos käyttää kitkarenkaita, ne kannattaa vaihtaa autoon jo nyt. Hyvä kun sanoitte, minä nimittäin olin ajatellut, että olisi vielä liian korkeat päivälämpötilat.

Googlettelin vähäsen ja selvisi, että talvirenkaat voi vaihtaa alle jo, kun päivälämpötila pysyttelee +5 °C:ssä, mutta ei se oli niin asteen päälle. Renkaiden kuluminen kiihtyy vasta, kun lämpötila on yli +10 °C ja eihän sellaisia lämpöjä ole nähty enää aikoihin. Ei siis muuta kuin tuumasta toimeen ja aikaa varaamaan. Vielä ei ollut ruuhkaakaan!

Seuraavana päivänä hurautin töiden jälkeen Rengasnuoralle. Renkaiden vaihto on kyllä helppoa, kun säilyttää ne liikkeessä! Miten jaksoinkaan roudata renkaat aiemmin kerrostalon häkkivarastosta kuuden oven kautta autoon ja toiset takaisin? Koska olin pihi. Viime syksynä kävin miettimään, että 50 euroa säilytyksestä on lopulta aika pieni raha ja jätin renkaat talvehtimaan liikkeeseen. Ja sillä tiellä ollaan edelleen, vaikka nykyisen rivitaloasunnon varastosta renkaat olisi helppo nostaa autoon.

Yksi pieni mutta rengashotelliin kuitenkin liittyy. Renkaat on helppo vaihtaa, kun ne ovat valmiiksi liikkeessä, mutta tilannetta hieman mutkistaa, jos pultit puuttuvat. Testasin sitä jo keväällä, mutta koska en uskonut kerrasta, jätin pultit nyt syksyllä taas kotiin. Eikä voi puhua unohtamisesta, vaan ei suorastaan tullut pieneen mieleenkään, että ne pitäisi napata varaston hyllyltä kyytiin. Suosittelen olemaan fiksumpi kuin minä, ja ottamaan ne mukaan renkaiden vaihtoon!

Pulttipussi ja joululyhty hengailemassa varaston hyllyllä...

Oletteko muuten koskaan ajatelleet, miksi rengashotellit harvemmin säilyttävät pultteja, vaan antavat ne asiakkaalle säilytykseen? Minä mietin sitä nyt ääneen ja vastaus oli, että vararengas saattaa vaatia eri pultit/mutterit kuin autossa alla olevat renkaat. Näin ollen toinen pulttisarja pitäisi olla aina autossa mukana.

Onneksi autostani ei ole koskaan puhjennut rengas, sillä en tosiaan ole tajunnut koskaan säilyttää pultteja autossa. Tai olivat ne viime kevään renkaanvaihdon ja unohduksen jälkeen, mutta sitten aloimme selvittää auton resonoinnin lähdettä ja tyhjensimme takakontin viimeistä tavaraa myöten. Vararengas sinne palasi, mutta pultit jäivät viettämään kesää varaston hyllylle. Ei sitä vain tule kaikkea ajateltua!

Miten sitten selvisin renkaanvaihdosta, kun pultit olivat kotona? Noh, keväällä kävin nolona hakemassa ne kotoa ja nyt vielä nolompana sain Rengasnuoralta lainaan talvivanteisiin sopivan pulttisarjan.

Tulevaa kesärenkaiden vaihtoa varten tein huhtikuun alkuun kalenterimerkinnän, että muista laittaa pultit autoon! En jätä niitä vielä nyt, sillä Leonin talvivanteet ovat Seatin omat, joten ne käyttävät samoja pultteja kuin vararengas. Kesärenkaat ovat sen sijaan Rialin ja niihin menee oma pulttisarja. Kesärenkaisiin vaihtaessa on siis muistettava jättää talvivanteiden pultit autoon.

Vasemmalla oleva Rialin vanteiden pultti on pidempi kuin oikeanpuoleinen Leonin alkuperäisvanteiden pultti. Lisäksi niiden yläosat ovat huomattavan erilaisesti pyöristetyt. Syytä siis huolehtia, että käyttää oikeita!

 

Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)

sunnuntai 16.10.2016 Avainsanat: Ecorun , Reissut , Skoda , Taloudellinen ajo

Osallistuin syyskuun lopulla Tsekissä järjestettyyn Skoda Economy Run taloudellisuusajokilpailuun. Blogikirjoituksen ensimmäisessä osassa kerroin kilpailun kulusta, Suomesta eroavista säännöistä ja hienosta polttoaineen kulutuksen mittaustekniikasta, jossa ei tarvinnut tankata auto koko kisan aika kuin kerran. Mutta ei siinä kaikki! Jatketaan siis tarinaa.

Kilpailun virallinen kuvaaja ikuisti meidät jossain reitin varrella. (Kuva: Skoda Economy Run)

Haasteet

Vaikka kilpailu meni yleiseen tasooni nähden ihan kohtuullisesti (sija 39/42 tai 39/46 jos lasketaan diskatut kilpailijat mukaan), oli matkalla kaikennäköisiä haasteita. Osaan pystyisi vastaamaan kehittämällä omaa ajamista, mutta osa oli ihan kulttuurieroja, joille ei oikeastaan voi mitään. Ainakaan ekassa kilpailussa.

Nopeusrajoitusten ennakoiminen oli kilpailussa hankalaa.

Toisin kuin Suomessa, rajoituksia ei kerrottu tiekirjassa vaan ne piti itse havaita tien varresta. Ei siis voinut rullata mutkan taakse tietäen, että nopeus tulee siellä laskemaan. Onneksi suurin osa rajoitusten muutoksista tapahtui maantien vaihtuessa taajamaan ja takaisin, mitkä oli toki merkitty tiekirjaan.

Tsekeissä ei ole erikseen taajama-liikennemerkkiä kuten meillä, vaan taajaman nimikyltti ajaa saman asian. Taajaman lopetus puolestaan kerrotaan nimikyltillä, jossa on punainen viiva päällä. Välillä yksi taajama loppui ja toinen alkoi samasta tolpasta!

Tätä voisi lukea myös 50 km/h, 90 km/h, 50 km/h, 90 km/h...

Yleisrajoitus taajamissa on 50 km/h ja maanteillä 90 km/h. Välillä nopeusrajoitukset olivat kuitenkin muuta ja pari kertaa jouduin hyppäämään jarrulle taajaman alkaessa, kun rajoitus olikin yllättäen esim 30 km/h. Yhden taajaman nimikyltti oli puolestaan koristeltu niin hienosti, etten tajunnut sitä kuin vasta kohdalla ja Jaakkokin unohti juuri siitä sanoa.

Taajama alkaa...

... ja taajama loppuu.

Tasaisen nopeuden ylläpitäminen taajamissa oli ehdottomasti suurin haasteeni tässä kilpailussa.

Takapenkille asennettu GPS-mokkula kummitteli niin, että en uskaltanut ajaa taajamissa yhtään yli 50 km/h mittarinopeutta, etten vain jäisi kiinni ylinopeudesta. Sakkoraja oli kylläkin vasta yli 10 km/h ylinopeus, mutta kun en nähnyt hetkellistä todellista nopeutta, niin en uskaltanut ajaa hirveästi yli.

Vielä kilpailun alkupuolella en murehtinut sakkorajaa, mutta annettuani auton hidastua 50 km/h:iin jonkun taajaman alussa vasta taajaman alettua ja Jaakon muistutettua minua GPS-seurannasta säikähdin ja aloin pyrkiä mittarin mukaiseen 50 km/h nopeuteen heti taajamamerkeillä. "Samoilla vauhdeilla" nopeus pääsi kuitenkin monesti nuupahtamaan mittarin mukaan 45 km/h paikkeille, eli todennäköisesti ajoin suunnilleen 40 km/h, mikä oli hidasta eikä järin taloudellista. 

Todella monien taajamien rajalla oli nopeusvalvontanäyttö. Tämä sanoo "Dekuji" eli kiitos kun ajoin rajoituksen mukaan. Tai suorastaan alle...

Tauolla perässämme ajaneen suomalaistiimin kartturi Raimo huomautti mulle, että ajan taajamat liian hitaasti. Jaakko oli samaa mieltä, kun kerroin hänelle Raimon kommentista. Harmi ettei hän patistanut mua enemmän pitämään vauhtia yllä, kun oli todennut saman. Jälkenpäin keskustelin asiasta ja kyse taisi olla siitä, että Jaakko ei ollut varma miten paljon uskaltaa puuttua ajamiseeni, kun oli vasta ekaa kertaa kisaamassa kanssani. 

Kilpailun toisella jaksolla keskityin taajamanopeuksiin ja pyrin ajamaan ne mittarin mukaan 55 km/h:ta eli varmaankin noin todellista 50 km/h:ta. Oli kyllä vähän pakkokin ajaa reippaasti, kun aikataulu alkoi painaa päälle. Tämä nopeuden hiipuminen on aina ollut kiroukseni niin ecorunissa kuin normaalissa arkiajossakin pihistellessä ja täytyy nyt alkaa aktiivisemmin korjata sitä.

Auton trippimittarin tarkkuus aiheutti kisassa myös pientä haastetta.

Suomen kisojen lyhyillä jaksoilla trippi ei ehdi alkaa heittää yleensä kuin max 100-200 m, mutta kun jakson pituus oli liki 200 km, mittarin heitto alkoi kertautua. Meidän pitikin Jaakon kanssa aina välillä tsekata, mikä on heitto, että Jaakko osasi sanoa mulle oikeat kilometrilukemat, milloin tulee risteyksiä yms. Aamupäivän maalissa heitto oli jo pikkaisen yli kilometrin!

Jaakolla oli myös erillinen pieneen android-tablettiin liitetty GPS-palikka, joka mittasi matkaa. Jostain syystä se ei ollut oikein kartalla, vaan oli vielä auton trippimittariakin epätarkempi.

Viimeiseksi haasteeksi listaisin jonossa ajamisen ja ohitukset.

Iltapäivän jaksolla oli lukuisia tietöitä, minkä seurauksena kilpailijat saavuttivat toisiaan ja siinä sitä sitten seistiin jonossa odottamassa liikennevalojen vaihtumista. Valoissa seistessä menetettiin kallisarvoista aikaa ja sitä piti sitten lähteä ajamaan kiinni ja ohittaa samalla muutama hitaampi kisaaja, kun vain löytyi paikka.

Ja sitten paluu taloudelliseen ajotapaan! Jaakko muistutti siitä aina ohituksen jälkeen ja se oli tosi hyvä, koska adrenaliinipiikin myötä ei heti muista keventää jalkaa. Silti ohitukset olivat huono juttu taloudellisen ajon kannalta, kun piti tehdä ylimääräinen reipas kiihdytys.

Taloudellista ajoa jonossa. Mieluummin ajaisin tyhjä tie edessäni.

Ei mikään turistireissu

Lähdin Jyväskylästä kohti Tsekkiä perjantaina klo 10 junalla. Lento Prahaan laskeutui puoli seitsemän jälkeen, reilun tunnin alkuperäistä aikataulua myöhässä. Kentälle minua vastaan tuli toinen suomalaiskisaajapari Markku ja Raimo, jotkat olivat tulleet maahan Jaakon kanssa jo keskiviikkona. 

Mladá Boleslaviin ajoimme ruuhkan takia reilun tunnin ja perillä olimme puoli yhdeksän maissa. Illan ohjelmassa oli Skoda Economy Runin illallinen medialle (tosiaan osallistuimme kilpailuun media-luokassa), missä seurusteltiin ja kerrottiin kilpailun kulusta ja mittaustekniikasta. Kaikki tietysti tsekiksi, mutta esityksen jälkeen saimme oman privaattiesityksen englanniksi. :)

Ohjeita medialle, miten ajetaan mahdollisimman taloudellisesti. Kuvista voi päätellä jotain... Meille järjestäjä kuittasi, että tiedämme varmaan jo kaikki nämä asiat, ei tarvitse kerrata. :D

Mlada Boleslavissa majoituimme Pension Telephone -nimisessä pikkuisessa kymmenen huoneen hotellissa. Kaverit olivat siellä pidempään, itse vain pe-su-yöt.

Lauantaina koko päivä meni kilpailutouhuissa. Ajattelin, että illalla kilpailun jälkeen olisi aikaa tutustua kaupunkiin jaloitelemalla parin korttelin verran ja ehkä yhden geokätkön hakemalla, mutta olimme takaisin hotellilla vasta joskus yhdeksän maissa, että se jäi sitten väliin.

Lauantaiaamu oli ollut vähän kiireinen, mutta sunnuntaina oli enemmän aikaa ja pääsin maistamaan hotellin pikkuisen keittiön aamupalaa, jossa kokki valmisti asukkaille tilauksesta munakkaita. Oli hyvää ja sillä pärjäsi pitkälle iltapäivään. Olin myös lukenut jostain, että tsekkiläiset jogurtit olivat hyviä ja niin kyllä olivat ihanan paksuja ja hedelmäisiä.

Paluulentoni oli määrä lähteä takaisin Suomeen klo 12.30, mikä tarkoitti sitä, että aamupalan jälkeen olikin jo aika suunnata Prahaan. Lento oli kuitenkin reilut kaksi tuntia myöhässä ja vaikka olin varannut Helsingin päähän parin tunnin vaihtoajan, myöhästyin täpärästi junasta. Kotona olin vasta puolitaöin, sillä seuraava juna oli buukattu täyteen ja päädyin Onnibussiin. Olipahan matkustamista kerrakseen!

Reissun kustannukset olivat minulta reilu 400 euroa, mikä muodostui lähinnä matkalipuista. Tsekin päässä rahaa ei kulunut käytännössä lainkaan, sillä Jaakko maksoi huoneen kokonaan. Järjestäjät puolestaan lainasivat meille autot kisaan. Kiitos!

Suomalaistiimit tauolla yhteiskuvassa. (Kuva: Skoda Economy Run)

Kilpailijoina olimme tosiaan mukana media-sarjassa, eikä meidän tarvinnut maksaa osallistumismaksua. Ei se kyllä olisi ollut paha, vain 45 euroa / autokunta. Matalamman tulotason tsekeille hinta sen sijaan oli kuulemma lähes kipurajalla. Kilpailun järjestelykustannuksia hinnalla ei katettu, vaan Skoda sponsoroi kisaa reilusti. Myös muita yhteistyökumppaneita oli lukuisia.

Kaikki kilpailijaparit saivat mukaansa sponsorien kokoamat goodiebagit, joista löytyi kilpailun t-paidat molemmille, Skoda-lippis, avaimenperätaskulamppu, tupakansytytinlaturi, Superb-karkkipurkki, tapahtuman nimellä painetut nenäliinapakkaukset, Skoda-paperilehtiöitä ja Skoda-värityskirja lapsille, nippu kyniä, nippu heijastimia sekä läjä sponsorien esitteitä. Lisäksi perjantain mediaillalliselta  saimme Skodan tervehdyksenä takit, t-paidat ja lippikset. Niin ja kilpailun jälkeen saimme vielä Skodan kaksiosaisen historiikkikirjasarjan. Ohhoh! Punnitsin kotiin palattuani repun ja se painoi jotain 11,7 kg, kun käsimatkavararaja oli 8 kg. Ohops! :'D

Yhteenveto

Skoda Economy Run oli ihan huikea kokemus ja todellakin kannatti lähteä sinne, vaikka aluksi vähän epäröinkin. 

Oli tosi mielenkiintoista ja avartavaa päästä näkemään, miten muualla kilpaillaan taloudellisessa ajossa. Se, että polttoaineen kulutus voitiin lukea suoraan auton diagnostiikasta oli äärimmäisen kätevää. Tämän jälkeen meidän suomalaisten käyttämä neljän tankkauksen systeemi tuntuukin auttamattoman vanhanaikaiselta! Harmi vain, ettei mittaustekniikkaa voida ottaa käyttöön noin vaan. Ilmeisesti sen laajentaminen muihin VW-konsernin autoihin ei olisi kovin iso juttu, mutta kun meillä ajetaan kaiken merkkisillä autoilla, on homma käytännössä mahdoton.

Myös erilaisilla säännöillä kisaamista oli mielenkiintoista päästä kokeilemaan. Totta puhuen vielä kisassa olin semisti pihalla säännöistä, erityisesti siitä että kisassa on yksi määräaika. Luotin vain siihen, että Jaakko kyllä tietää aikataulut. Näin sen pitäisikin mennä, kuski vain pihistelee ja kartturi hoitaa reitillä ja aikataulussa pysymisen!

Kilpailun reitti tiekirjan kannessa. Aika hienoa, että kaikkien osallistuvien maiden liputkin ovat siinä.

Tätä blogikirjoitusta kirjoittaessa tutustuin sääntöihin tarkemmin ja olenkin käynyt miettimään, voisiko niitä soveltaa Suomessa. Jos jaksoja olisi vain kaksi, ei tarvittaisi niin paljon toimitsijoita. Yksi kokonaisaika ja vapaa maaliintuloaika puolestaan mahdollistaisivat sen, että kukin voisi ajaa sellaista tahtia kuin haluaa. Silloin ei myöskään tarvitsisi väkisin käyttää kaikkia minuutteja ja hidastella yleisessä liikenteessä.

Juttelin yhden määräajan säännöstä yhden suomalaisen kisaajan kanssa, mutta hän ei innostunut, sillä paikallistuntemus voisi auttaa liikaa. Minä en sitä puolta tullut ajatelleeksi ollenkaan, sillä minulle kisareitit ovat aina olleet vieraita. Jos lukijoissa on muita pihistelijöitä, niin kertokaapa, mitä mieltä te olette Tsekin säännöistä?

Kaikkien osallistujien autojen takapuskurissa oli tarra, jossa kerrottiin, että auto on mukana taloudellisen ajon kilpailussa. Haluaisin vastaavat tarrat ehdottomasti Suomenkin kilpailuihin!

Ystäväni mietti joskus, miten paljon päästöjä tulee siitä, että ajetaan kilpaa taloudellista ajoa. Tai ajetaan kilpailupaikalle. Päästöjen kannalta Skoda Economy Run oli kaikista epäekologisin taloudellisen ajon kilpailu, mihin olen osallistunut, koska sinne piti lentää. Mikä määrä hiilidioksidipäästöjä! Aika ristiriitaista siis ... mutta toisaalta onko kaikissa asioissa pakko olla syvällisempi merkitys? Kuten Markku sanoi, tämä on kiva harrastus.

Skoda Economy Runin järjestelyt olivat mahtavat, suomalaisten kisaajien matkaseura oli mahtavaa ja maisemat olivat mahtavat! En malttaisi odottaa ensi vuotta, että pääsen osallistumaan uudestaan!

Virallinen yhteiskuva ja voittajien tuuletus. (Kuva: Skoda Economy Run)

Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)

keskiviikko 12.10.2016 Avainsanat: Ecorun , Skoda , Taloudellinen ajo , Tapahtuma

Tsekissä järjestettiin tänä syksynä 35. kertaa Skoda Economy Run -taloudellisuusajokilpailu. Parina viime vuonna kilpailuun on osallistunut myös muutamia suomalaisia, mutta itselläni ei ole ollut kiinnostusta lähteä sinne. Kun sitten elokuussa ecorunin lajipäällikkö Jaakko Riikonen kysäisi, että lähtisinkö kisaan hänen kanssaan, kävin miettimään, että miksipä ei; se voisi olla ihan mielenkiintoinen kokemus... 

Kokeneen kaverin kanssa olisi helppo lähteä matkaan ja järjestäjiltä saisi kyllä auton lainaan. Mutta saisimmeko automaatin? Manuaalilla olisi ihan turha lähteä leikkimään. Jaakko lupasi kysyä asiaa. Kysyessäni viikkoa myöhemmin onko autoasiasta kuulunut mitään, Jaakon vastaus oli, että ei ole kuulunut, mutta hän ilmoitti meidät silti kilpailuun. Ahaa, okei. :'D Eli oikeasti vähän vahingossa päädyin kisaan!

Pari viikkoa ennen kisaa saimme tietää, että saamme autoksi Skoda Fabia Combi 1.2 TDI DSG 66 kW Monte Carlon eli kaipaamani automaatin. Dieseleillä en ole ajanut juuri lainkaan, joten en tiennyt, olisiko sellaisella jotain erityisjuttuja huomioitavana pihistellessä, mutta eiköhän DSG hoida homman kotiin.

Ennen kisaa koitin päästä koeajamaan vastaavaa autoa, mutta paikallisella Laakkosella oli Fabioita vain bensakoneella. Noh, kävin sitten ottamassa tuntumaa sellaiseen, lähinnä tutustuakseni hallintalaitteisiin. Tuttua VW-konserniahan se oli niin asettelultaan kuin käytettävyydeltäänkin, joten hyvillä mielin passasi lähteä maailmalle.

Skoda Fabia Combi 1.2 TDI DSG 66 kW Monte Carlo

Kulutuksen mittaus Skoda Ecomony Runissa

Skoda Economy Runissa käytetyn polttoaineen määrää ei lasketa tankkaamalla ennen ja jälkeen kilpailun, vaan kulutuksen mittana käytetään OBD:stä saatavaa lukuarvoa.

Tämän nopean kulutusmittaustekniikan kehitti kolmena peräkkäisenä vuonna kilpailun voittaneet insinöörit Marek ja Martin, jotka halusivat syksyn 2013 kilpailun jälkeen löytää perinteistä tankkausta luotettavamman tavan mitata auton kulutusta. Yksittäisellä autokerholla ei olisi resursseja tällaisen tekniikan kehittämiseen, mutta Skodalla työskentelevät Marek ja Martin saivat tehdä tutkimusta oman työnsä ohessa. Yhden talvikauden aikana he vertailivat mm. läpivirtausmittareita käyttäen, mikä olisi tarkin tapa mitata kulutusta. Kyseessä oli siis varsin merkittävä panostus sekä heiltä että Skodalta!

Tarkimmaksi mittariksi osoittautui polttoainetankissa olevan kohon sähköinen vastusarvo eli resistanssi, jonka voi lukea OBD:stä. Resistanssi ei tosin suoraan kerro tankissa olevaa polttoainemäärää, vaan sitä varten piti tutkia, mikä arvo tarkoittaa mitäkin litramäärää. VW-konsernin autoissa on kuulemma käytössä kahdeksaa erilaista tankkityyppiä ja nämä kaikki oli kalibroitava erikseen. Käytännössä mittaustapa toimii vuonna 2003 ja myöhemmin valmistetuilla Skodilla, joskin muutama malli on jouduttu sulkemaan pois, koska niiden täyttöastetta ei ole saatu mitattua kaksiosaisen tankin vuoksi.

Kilpailuun tullessa auton polttoainemittarin viisarin on oltava puolessa välissä, sillä siinä kohtaa polttoaineen määrä on tiedossa tarkimmin. Jos viisari näyttää muuta, on kilpailijan tankattava tai tuhlattava bensaa niin, että puoliväli saavutetaan.

Kun polttoaineviisarin asennon on todettu silmämääräisesti olevan oikea, kohon resistanssi luetaan OBD:stä. Sitten autoon tankataan 10 litraa polttoainetta, joka on määrä, minkä autojen oletetaan kisassa keskimäärin kuluttavan. Kilpailun lopussa viisarin pitäisi siis olla taas mahdollisimman lähelle keskikohtaa. Kilpailun jälkeen resistanssi luetaan uudestaan ja saaduista luvuista ja tuosta virtuaalitankiksi kutsutusta 10 litran täytöstä pystytään laskemaan, mikä auton kulutus oli kilpailussa.

Skodan kulutusmittaustapaan tutustumisen jälkeen ajatuskin perinteisestä täyteen tankkaamisesta hötkytyslenkkeineen on tuntunut niin aataminaikaiselta, että ei ole tosikaan! Sääli, ettei tekniikka ole käytettävissä kaikissa autoissa ihan sormia napsauttamalla... 

Polttoaineen kulutuksen mittauksen toimintaperiaate (Kaavio: Skoda Economy Run)

Suomesta poikkeavia käytäntöjä

Siinä missä Suomen ecoruneissa ajetaan yleensä 4-6 jaksoa, Skodan kisassa jaksoja oli vain kaksi. Aamupäivän jakso oli pituudeltaan 195 km ja iltapäivän 128 km. Jaksoille ei ollut määritelty erillisiä ihanneaikoja, vaan koko kilpailuun sai käyttää yhteensä 370 minuuttia.

Koko kilpailun minimikeskinopeus oli laskennallisesti 52,43 km/h. Oli kuitenkin tiimistä kiinni, ajoiko molemmat jaksot samalla vai eri keskinopeudella. Jaakko ajatti meillä ekan jakson vähän kovempaa keskinopeutta, jotta toisella jää varaa hidastella tietöissä.

Maaliin sai saapua omaan tahtiin, kunhan oli perillä viimeistään omalla minuutilla. Yli viiden minuutin myöhästymisestä seurasi hylkäys ja tähän sortui peräti neljä tiimiä 46 tiimistä!

Polttoaineen kulutus mitattiin vain desin tarkkuudella, joten samoja kulutuslukemia esiintyi kilpailussa jonkin verran. Jos kahdella autolla oli sama kulutus, isompi moottori voitti. Jos moottorit olivat saman kokoiset, nopeammin ajanut voitti.

Liikennesääntöjen noudattamista ja reitillä pysymistä valvottiin autoon sijoitetulla GPS-seurantalaitteella. Kilpailun jälkeen selvisi, että nopeutta ei kytätty sentään koko ajan, vaan kilpailunjärjestäjillä oli tietyt vaaralliset paikat, joiden kohdalta tarkastettiin, oliko siinä ajettu sääntöjen mukaan. Sakkoa tuli kuitenkin vasta yli 10 km/h ylinopeudesta, kun Suomessa raja on 5 km/h.

Kilpailun kulku

Skoda Economy Runin tapahtumapaikkana toimi Skodan koulutuskeskus Kosmonosyssa. Se on pikkuinen kaupunki Mladá Boleslavin kupeessa, joka puolestaan on Skodan autotehtaan kotikaupunki. Kilpailun järjestävänä tahona toimi Automotoklub Skoda, mutta autojen tekniset tarkastukset, tankkauksen yms. hoitivat Skodan mekaanikot.

Kilpailun puitteet olivat hienot ja järjestelyt todella tasokkaat. Toiminta oli tosi jouhevaa, vaikka aamun alkutarkastukseen pitikin vähän jonottaa.

Ekalla tarkastuspisteellä tsekattiin vain, että polttoainemittari oli puolessa välissä. Siitä halliin, jossa kolmella pisteellä mekaanikot laittoivat renkaisiin valmistajan ison kuorman suosituspaineet (lukevat polttoaineluukussa), tarkistivat öljyn tason ja sinetöivät konepellin sekä viimeisenä lukivat OBD:stä polttoainetankin kohon resistanssilukeman. Jossain välissä auton takapenkille oli myös laitettu GPS-seurantapalikka, mutta en huomannut milloin. Sitten hallin toisesta päästä ulos ja tankille, jossa järjestäjät tankkasivat autoon tasan 10 litraa polttoainetta. Lopuksi tankkiin sinetti ja Park Fermeen odottamaan omaa lähtövuoroa. Ja odotellessa vähän aamupalaa.

Tankkausluukku sinetöitiin tahmalla ja leimalla.

Nälkä Skodan kisassa ei todellakaan päässyt yllättämään missään vaiheessa. Aamulla oli tarjolla aamupalaa, lounas nautittiin jaksojen välisellä tauolla Vrchlabissa Skodan tehtaan ruokalassa ja kisan jälkeen oli tarjolla illallista noutopöydästä kylmine lisukkeineen ja jälkkärileivoksineen. Reitille lähtiessä saimme autoon myös matkaevääksi sämpylät ja hedelmiä, mutta en kyllä tiedä missä välissä ne olisi ehtinyt syödä!

Reitille lähtö tapahtui Suomen tapaan kahden minuutin välein. Ennen ruutulipun heilautusta tiimiä saatettiin vähän haastatella ja lisäksi otettiin valokuvat lähtöviivalta. Kilpailun jälkeen saimmekin sitten mukaamme muutamat valokuvat (ihan paperilla!) omasta tiimistämme. Aika siistiä.

Lähtöviivalla valmiina kilpailuun. (Kuva: Skoda Economy Run)

Vain kahteen jaksoon jaettu kilpailureitti tuntui etukäteen järkyttävän pitkältä matkalta yhtä soittoa pihisteltäväksi (ja pidäteltäväksi x), mutta kilpailussa aika meni kuitenkin hämmästyttävän nopeasti. Ekaa 195 km jaksoa ajoimme 3 h 40 min ja vasta kolmen tunnin kohdalla alkoi tuntua pientä puutumista kaasujalassa. Toinen jakso oli "vain" 128 km ja 2 h 30 min ja tuntui, että se loppui ihan ennen aikojaan!

Reitistä tykkäsin tosi paljon, sillä maisemat olivat tosi upeita. Välillä peltoja silmänkantamattomiin, välillä kyliä laaksoissa ja välillä ajettiin niin hämärillä puiden muodostamilla kujilla, että navigaattorikin meni yötilaan. Niinä hetkinä, kun ei tarvinnut keskittyä 100% ajamiseen, turistivaihde iski päälle ja ihastelin kaikkea näkemääni. Jopa niin paljon, että Jaakko kävi jossain vaiheessa nauramaan mulle. Ja jossain vaiheessa puolestaan sain kommenttia, että nyt keskity ajamaan! :D

Peltoja silmänkantamattomiin...

Puiden reunustamia teitä...

Taajamia taajamien jälkeen...

Yksinkertaisesti vaan ihan mielettömän hienoja maisemia!

Kilpailun ensimmäisen jakson ajoimme hieman kovemmalla keskinopeudella kuin toisen. Reitti oli pääosin tasaista ja helppoa maastoa. Fabian kulutus vakiintui monesti 3,0-3,2 l/100 km tienoille ja mitä pitemmälle ajettiin, sitä luontevammalta diesel-DSG:llä ajaminen tuntui. Kehuinkin Jaakolle, että alan olla yhtä auton kanssa. Mutta sitten välillä tuli pitkiä pätkiä, että kulutus pomppasi viiteen litraan enkä tajunnut miksi, sillä maasto tuntui ihan tasaiselta. Ilmeisesti kyseessä oli kuitenkin hyvin loivat nousut.

Miten näyttää siltä että puristan rattia rystyset valkoisina? :D Hetkellinen kulutus 2,3 l/100 km, nopeus maantiellä 70 km/h. Auton oma navi oli tosi kiva lisä kun siitä näki nopeusrajoitukset,

Kilpailun toinen jakso oli mielestäni ekaa huomattavasti haastavampi pihistelyn kannalta, sillä reitti muuttui mutkaisemmaksi ja mäkisemmäksi. Taajamia oli tosi tiheään, joten maantiepätkillä sai todella pitää vauhtia yllä, että pysyttiin aikataulussa. Aikaa tuhraantui myös tietöissä, joiden liikennevaloissa jouduttiin odottelemaan välillä useampikin minuutti. Iltapäivän reitille osui myös lukuisia vartioimattomia tasoristeyksiä, joissa oli pysähdyttävä STOP-merkeille. Yllättäen osa tsekeistä ajoi stoppien ohi hidastamatta, vaikka siitä sai sääntöjen mukaan 5% sakkoa.

Reitille osui tällaisetkin tietyön liikennevalot, jotka kertoivat, miten kauan pitää vielä odottaa. Tällaisia meillekin, kiitos!

Ennen kuin huomasinkaan, olimme jälleen palaamassa Kosmonosyyn. Maaliin tulo tapahtui lentäen eli maaliviiva ylitettiin pysähtymättä ja rullattiin suoraan huoltohalliin, jossa luettiin OBD:stä polttoainemäärä (eli sen kohon resistanssi) ja poistettiin sinetit. Sitten parkkiin ja aikakortti toimitsijoille. Sitä mukaa kun toimitsijat saivat kirjattua aikakortin tiedot järjestelmään, kulutuslukemat tulivat näkyviin aulan tv-ruudulle sijoituksen mukaisesti lajiteltuun taulukkoon. Tämä oli hieno systeemi!

Tankissa olevan polttoaineen määrän lukeminen auton diagnostiikasta. (Kuva: Skoda Economy Run) 

Kun kaikki olivat tulleet maaliin ja vastalauseaika umpeutunut, oli aika jakaa kilpailun palkinnot. Ja niitähän riitti! Sarjoja oli sekä bensa- että diesel-luokassa usealle eri moottorikoolle. Erikseen palkittiin myös media-luokan voittaja ja jopa paras ulkomaalainen tiimi, vaikka ulkomaalaisia oli kokonaiset kolme autokuntaa... :D Tämän palkinnon nappasivat Markku Lehisto ja Raimo Alm.

Markku ja Raimo vastaanottamassa parhaan ulkomaalaisen tiimin palkintoa. (Kuva: Skoda Economy Run)

Meidän sijoituksemme Jaakon kanssa oli 39/42, mihin olin ihan tyytyväinen. Ehkä minun pitäisi alkaa ottaa kovempia tavoitteita kuin olla ei-viimeinen?! Joka tapauksessa tulos oli mielestäni hyvä, kun ottaa huomioon että ajoin autolla ekaa kertaa yleensäkään ulkomailla ja alla oli vieras auto ja vielä diesel. Kartturikin oli uusi; tämä oli kymmenes taloudellisuusajokilpailuni ja Jaakko oli yhdeksäs kartturini, mutta siitä ei ollut haittaa vaan pelkkää etua, sillä hän on äärimmäisen kokenut harrastaja!

Kilpailun päätteeksi ajotietokone näytti kulutukseksi 3,7 l/100 km, mutta virallinen OBD:stä mitattu kulutus olikin 4,1 l/100 km. Tosi iso ero enkä ollut yhtään tyytyväinen todelliseen kulutukseen! Ihmettelin eroa kilpailun mittaustekniikan kehittäneille insinööreille, jotka selittivät, että ajotietokone on kalibroitu keskimääräisen kuljettajan ajotyylille yhdelle rengaskoolle, mutta kisassa ajo on ihan erilaista. Okei?

Kilpailun voitti Skoda Citigo 1,0 MPI 44 kW kulutuksella 3,0 l/100 km. On kyllä todella hyvin pihistelty bensamoottorilla! Toiseksi tuli 55 kW Citigo samalla kulutuksella, ja voiton ratkaisikin ensimmäisen hyväksi pikkuisen kovempi keskinopeus.

Palkintojenjaon päätteeksi Jaakko esitti yleisesti kiitokset suomalaisten puolesta ja ojensi AL-Sportin standaarin Autoklub Skoda Mladá Boleslavin puheenjohtajalle Josef Palkalle. Lopuksi vaihdoimme vielä muutaman sanan järjestäjien kanssa ja sitten oli aika palata hotellille. Oli huikea päivä!

Onnellisesti maalissa. Oli kivaa! :D (Kuva: Skoda Economy Run)

--

Blogikirjoituksen jälkimmäisessä osassa kerron, minkälaisia haasteita matkalle sattui ja mitä ajatuksia kilpailu nostatti suomalaisia kisoja ajatellen. Pysykää kuulolla!

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (17)
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!