POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu kuukaudella lokakuu

Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan

keskiviikko 30.10.2013 Avainsanat: Bensan kulutus , Taloudellinen ajo , Toyota

OK Autolla pysähtyi viime viikonloppuna Toyotan hybridi- ja automaattiautokiertue, jonka yhteydessä oli myös mahdollisuus testata Toyotan eco-simulaattoria. Koska taloudellinen ajo on lähellä sydäntäni, oli simulaattoria pakko päästä testaamaan. Tai siis omia ajotaitojani.
 
Toyotan simulaattori muistutti hyvin paljon autokoulun pimeänajon simulaattoria, mutta siinä oli laajempi näkyvyys sivuille viiden näytön ansiosta. Oli myös mukavaa, että penkki ja ratti olivat suoraan Toyotasta ja niiden säädöt olivat sen mukaiset.
 
Simulaattorin taloudellisen ajon testissä oli tavoitteena ajaa desillä bensaa niin pitkä matka kuin mahdollista. Ei muuta kuin ajamaan! Harmillisesti laitteessa oli samat huonot puolet kuin autokoulunkin simulaattorissa eli ratti, polkimet ja vaihdekeppi olivat äärimmäisen tunnottomat. Koska ne eivät oikein antaneet palautetta, oli hirveän vaikea koittaa ajaa parhaimmalla mahdollisella tavalla. Sama juttu toki aina, kun siirtyy tuntemattoman auton rattiin, mutta oikeissa autoissa se on pientä tähän verrattuna.
 

Toyotan Eco-simulaattori.

Mieheni arveli, että olisin voinut parantaa ajoni taloudellisuutta ajamalla kovempaa. Nyt köröttelin tunnottomalla autolla taajamassa reilua alinopeutta, kun en oikein hahmottanut kaasupolkimen vastusta. Alussa ongelmana oli myös, että kakkosvaihde ei oikein mennyt silmään, mutta jonkin ajan kuluttua opin riittävän napakan tavan vaihtaa sille.
 
Simulaattori oli hanakka kertomaan, millaisilla kierroslukemilla ajan. Kun kierrokset menivät turhan korkeiksi, naisääni ilmoitti asiasta ja kun vaihdoin pykälää isommalle, ääni kertoi suunnilleen samaan hengenvetoon, että kierrokset ovat liian matalat… 
 
Kerran ajoin kolarin kääntyessäni oikealle, koska kääntymisen jyrkkyys oli vaikea hahmottaa. Tosi jyrkässä käännöksessä rattiin tuli lopulta vastusta, mikä oli hassun tuntuista. Onnistuin sammuttamaan auton useampaan kertaan ja kertaalleen jopa 60 km/h nopeudesta, kun vaihdoin liian isolle vaihteelle. Liikkeessä sitten vaan uudestaan käyntiin. :D
 

Simulaattorin mittareista oli vähän vaikea saada selvää, koska kattovalot heijastuivat niihin.

Tunnottomuudesta huolimatta simulaattorilla oli hauska ajaa! Onnekseni ihmisiä ei ollut jonoksi asti, joten ehdin ajaa desin testin neljästi, ennen kuin jouduin luovuttamaan kuskin paikan seuraavalle. Toyotan esittelijäkin häipyi paikalta parin ajon jälkeen, kun taisi todeta että viihdyn yksinkin. :) Jokainen ajokerta meni aina edellistä paremmin ja viimeisellä ajollani pääsin 3,3 km, mikä oli yli kilometrin ekaa ajokertaa parempi ja mikä riitti viikonlopun(?) ajajien 4. sijaan. Varmasti olisin saanut vieläkin paremman tuloksen, jos olisin ajanut vielä useamman kierroksen! Paras tulos oli 3,7 km, mikä oli kyllä jo todella pitkä matka.

Renkaiden vaihto Poloisen tapaan

lauantai 19.10.2013 Avainsanat: Polo Junior , Renkaat , Talvi

 
En olekaan tainnut aiemmin kertoa, millainen operaatio renkaiden vaihtaminen on kerrostalossa. Aikani kuluksi päätinkin kertoa sen sarjakuvamuodossa, joten olkaapa hyvä. :)
 

 


Syksyn 2010 autonhuoltokurssia lukuunottamatta olen vaihdattanut renkaat aina jossain liikkeessä. Itse vaihtaminen ei olisi kovin vaikea homma, mutta kerrostalossa asuvana en saa pestyä niitä ja siksi vaihdatan ne aina muualla, että saan varastoitua ne puhtaina. Säilytän renkaita asuntomme varastokopissa, joten ei olisi kiva jos siellä olisi parveketuolien, jouluporojen ja ylimääräisten hyllyjen kaverina kasa likaisia renkaita.

Tätä sarjakuvaa askarrellessani kävi kyllä taas kerran mietityttämään, että kannattaisiko ajan säästämiseksi vaihtaa renkaat itse. Renkaiden ulos kantamisessa on melkein enemmän hommaa kuin renkaiden viemisessä vaihtopaikkaan. Ennen renkaiden vaihtoa ne täytyy kaivaa varastosta, pussittaa, kuljettaa pyörävaraston kautta rappukäytävään, kantaa tai viedä hissillä alakertaan, kantaa pihalle ja pakata autoon. Autosta pitää sitä ennen kaataa penkit ja viedä hattuhylly sisälle, koska se olisi tiellä. Lopuksi autoon pitää vielä muistaa viedä toisten vanteiden pultit.

Kotiin palatessa renkaat pitää ottaa ulkona pois pusseista ja ravistaa pusseista pois ylimääräinen vesi, koska niitä ei voi jättää ummehtumaan. Sitten renkaat pitää rullailla rappuun, rapusta hissiin, hissistä ykköskerrokseen, pyörävaraston kautta varastoon ja siellä sitten pinota omaan koppiin. Operaatiossa menee suuntaansa sellainen vartti.

Ehkä eniten nykyisessä käytännössä ärsyttää se, että renkaidenvaihdolle pitää varata aika. Pitää siis katsella säätiedotusta ja sen perusteella soitella liikkeeseen, että ehtisitteköhän tehdä lähipäivinä. Syksyllä tämä on rasittavampaa, koska talvirenkaille voi tulla sään muuttuessa yllättäen käyttöä, mutta keväällä se ei ole niin justiinsa. Itse tekemällä ei olisi tätä ongelmaa.

Paras vaihtoehto olisi säilyttää renkaita rengashotellissa, jolloin tosin pitäisi edelleen varata aika, mutta renkaita ei tarvitsisi raijata puolivuosittain autoon ja takaisin. Lisäbonuksena varastokaan ei olisi niin täysi. Toistaiseksi en kuitenkaan ole raskinut maksaa rengashotellista 50-60 e / kausi.

Renkaat vaihdatan tällä hetkellä Jyväskylän Autotarvikkeella, koska se kuuluu Polon huolenpitosopimukseen. On muuten pikkuisen suolainen hinta, 30 e vaihto ja 20 e pesu. (Vertailun vuoksi maksan koko auton käsinpesusta 25 e...) Tämänkertainen pesujälki oli vieläpä niin huonoa, että laitoin Autotarvikkeelle siitä reklamaatiota. Kyllä 20 eurolla pitäisi saada sen verran puhtaat renkaat, että niistä ei tulisi kädet ihan mustiksi varastoon kantaessa! Aiemmin renkaat ovat haisseetkin ihan pesuaineelle, mutta nyt vaikutti siltä kuin ne olisi vain huuhtaistu, kun vanteisiin pystyi piirtämään kuviakin. Ei näin.

Tänä syksynä renkaidenvaihto sujui stressittä. Katsoin viikonloppuna että pakkasia on tulossa ja varasin maanantaina torstaille vaihtoajan. Viime syksyn merkinnässä muistutin itselleni, että ihan turha viivytellä vaihdossa, kun en minä asfalttia ehdi hirveästi kuluttaa vaikka aikainen olisinkin. Viime syksynä aamupakkasia olikin pidempään, mutta nyt täräytti saman tien lumet maahan (uutisten mukaan täällä Jyväskylässä 8 cm!), joten ei olisi voinutkaan viivytellä. Mutta ei silti ollut stressiä, joten hyvä näin. Nyt taas ropistellaan seuraavat puoli vuotta...

Ongelmalliset vaihteet

maanantai 07.10.2013 Avainsanat: Huolto , Nishiki Hybrid Comp , Ongelmatilanteet , Polkupyöräily

Ostin kesällä uuden polkupyörän, Nishiki Hybrid Comp SLD:n, jonka esittelin jo aiemmassa postauksessa. Sen vaihteiden kuntoon saaminen on ollut sellainen projekti, että päätin eriyttää vaihdetarinat kokonaan omaan merkintäänsä…

Ensimmäiset kilometrit

Lähdetäänpä liikkeelle ihan pyörän luovutuksesta Asema-aukion Intersportista. Maksettuani pyörän siirryimme ulos testaamaan sitä ja säätämään satulan oikeaan korkeuteen. Ajelin uudenkarhealla pyörällä ympäri asema-aukiota ja huomasin jo siinä, että osalla vaihteista ketju osuu etuvaihtajaan. Myyjä sanoi, että ei ketjua pidäkään käyttää vaihteiden ääriasennoissa. En kyllä käyttänytkään. Päätin testata vaihteet paremmin kun pääsisin vauhtiin. Lähdettiin siitä sitten kotiin, minä pyörällä ja mieheni kävellen, joten siinä ei hirveästi voinut testailla.

Miten vaihteiden pitäisi toimia

Kun pääsin ajamaan pyörällä vauhdikkaammin, huomasin saman tien, että ketju todella osuu vaihtajaan myös sellaisilla vaihteilla, millä sen ei pitäisi. Hybrid Comp SLD:ssä on 24 vaihdetta; 3 ratasta edessä ja 8 takana. Mielestäni jokaisella eturattaalla pitäisi pystyä käyttämään neljää takaratasta, jotta välityssuhteen vaihtaminen onnistuu mahdollisimman pienillä muutoksilla. Olen tottunut vanhalla 21-vaihteisella pyörälläni vaihtamaan vaihteita niin, että kun siirryn edestä 2->3 rattaalle, siirrän takaa 6->5 rattaalle, jolloin välitys muuttuu vain hieman raskaammaksi. Hybrid Compissa ketjun siirto eturattaalta 2->3 muuttaa välityssuhdetta kerralla niin paljon, että siihen olisi ehdottomasti pitänyt saada vaihteet toimimaan samalla tavalla.
 
Edestä 1. ratas toimi ok, mutta 2. rattaalla pystyin käyttämään vaihteita vain 5. takarattaaseen saakka (oletukseni 3-6). 3. eturattaalla pystyin sitä vastoin käyttämään vain 7. ja 8. takaratasta (oletukseni 5-8) eli 6. takaratas oli täysin poissa pelistä! Käytännössä pyörällä pystyi siis ajamaan max. 26 km/h ja seuraava käyttökelpoinen vaihde vaati nopeutta yli 35 km/h.
 
Ei siis muuta kuin reklamoimaan. Asema-aukion Intersportin pyörähuollosta vastaava myyjä oli säätänyt vaihteet vain pukissa eikä ollut koeajanut pyörää. Niinpä hän ei ollut huomannut ketjun osumista vaihtajaan, sillä se ilmeni vasta, kun kampien pyörittämisessä oli vastusta. Kerroin huomanneeni, että eturatas oli silmämääräisesti katsottuna hieman kiero, mutta myyjän mukaan se on normaalia. Myyjä sai kuitenkin säädettyä vaihteet kuntoon niin, että ne toimivat juuri kuten toivoinkin: 2. eturattaalla pystyy käyttämään vaihteita 6. takarattaaseen saakka ja 3. eturattaalla pystyy käyttämään takarattaita 5-8. Hyvä homma!

Ensihuolto ja ongelmien paluu

Ajettuani pyörällä noin 300 km vein sen ensihuoltoon ostopaikkaansa Asema-aukion Intersportiin. Ennen huoltoa pyörän ketjut olivat olivat rutisseet sekä edestä että takaa, mutta huollon jälkeen se oli aivan äänetön.
 
Suurin ongelma ensihuollon jälkeen olivat kuitenkin - yllätys, yllätys - vaihteet. Myyjä oli onnistunut säätämään ne niin, että ne toimivat huollon jälkeen tasan yhtä huonosti kuin silloin, kun hän luovutti pyörän minulle ekaa kertaa. Tässä vaiheessa minulta alkoi palaa käämi. Miten vaikeaa yksien vaihteiden säätö voi olla?!
 
Ei auttanut kuin reklamoida taas. Myyjän yritettyä säätää vaihteita puoli tuntia hän ilmoitti, että niitä ei ole mahdollista saada toimimaan kuten haluan, koska eturatas on 3 mm kiero ja ketju osuu siksi aina jossain vaiheessa vaihtajaan. Tässä on kuitenkin se outo juttu, että kierous on ollut rattaassa alusta saakka ja silti myyjä sai vaihteet ekalla kerralla kuntoon. Myyjän mukaan pyörällä on myös ajettu, joten siksi on jotain eroa syntynyt. Tämä ei silti selitä sitä, miten vaihteet toimivat täydellisesti ennen kuin vein pyörän huoltoon!
 
Pyysin sitten säätämään vaihteet niin, että 8. takaratas jää pois pelistä, jotta ylempänä kuvaamani tapa käyttää vaihteita onnistuisi muuten. Ilmoitin, että vien pyörän säädettäväksi johonkin oikeaan pyörähuoltoon ja lähdin masentuneena pois Intersportista hieman ramman pyöräni kanssa. Kotimatkalla huomasin, että vaihteet toimivat nyt vielä entistäkin huonommin ja pitivät ajaessa tasaista rutinaa, mikä vain lisäsi kiukkuani.

Toiseen huoltoon

Koska vaihteiden toimintakuntoon saaminen vaikutti ylivoimaiselta tehtävältä Intersportin pyörähuollolle, otin ennen huoltoon vientiä yhteyttä Nishikiin ja kysyin, miten vaihteiden pitäisi toimia ja onko 3 mm heitto eturattaassa normaalia. Heitto oli kuulemma normaalia, mutta niin myös vaatimukseni vaihteiden toiminnan suhteen. 
 
Seuraavaksi suuntasin pyöräni kanssa Huoltopilottiin, joka on Nishikin paikallinen yhteistyökumppani. Ensimmäisellä kerralla kävin vähän ennakkotiedustelemassa ja kertomassa ongelman taustaa ja toisella kertaa kävin aamulla viemässä pyörän sinne säädettäväksi. 
 
Töiden jälkeen hain pyörän ja olin vähän epäileväinen, että noinkohan mahtoi tulla kuntoon. Huoli oli kuitenkin turha, sillä vaihteet toimivat kuin unelma! Lisäksi vaihteista tuli huollossa täysin äänettömät.
 
Toimivien vaihteiden lisäksi Huoltopilotti yllätti erittäin positiivisesti huollon hinnalla. Jättäessäni pyörää huoltoon sanoin, että ei ole väliä, mitä maksaa, kunhan saatte vaihteet kuntoon. Yllättäen Huoltopilotti ei edes veloittanut säädöstä mitään! Parhautta! Ajelinkin sieltä sitten kotiin hymyillen varmaan koko matkan kuin Hangon keksi. :)
 

Pahamaineinen etuvaihtaja toimii lopultakin niin kuin pitää.

Yhteenveto

Nyt pyöräni toimii täydellisesti ja olen tyytyväinen. Harmittaa, että Asema-aukion Intersportin polkupyörähuolto ei ollut hyvä. Kuultuani pyörää ostaessa sen olemassaolosta ajattelin, että huollatankin pyöräni jatkossa siellä, koska siellä ei ole ruuhkaa ja se on ihan keskustassa. Valitettavasti en voi sitä kokemuksieni perusteella suositella enkä tule käyttämään sitä jatkossa.
 
Kun viimeisimmällä huoltokerralla yritin selittää myyjälle, miten haluan välityssuhteen muuttuvan kerralla mahdollisimman vähän (selitetty ylempänä tässä postauksessa), hän sanoi, ettei tiedä välityksistä mitään. Häh, olet pyörähuoltaja etkä sen vertaa tiedä?! Mielestäni ei vaadi jokaisen mallin yksityiskohtaista tuntemista että hiffaa, mitä tarkoitin. Nishikin edustajakin sanoi, että sinähän osaat käyttää vaihteita tehokkaasti, kun kerroin hänelle asiasta.
 
Sen lisäksi, että Intersportin myyjä/pyörähuoltaja ei osannut säätää vaihteita, ei palvelukaan vakuuttanut. Hirveän mukava se myyjä oli niin kauan kuin pyörää olin hankkimassa, mutta kauppojen teon jälkeen tuntui, että palvelu i enää hirveästi kiinnostanut.
 
Kun noita reklamointikäyntejä alkoi tulla toistuvasti, alkoi tuntua siltä, että jouduin anteeksi pyytelemään, kun olin taas häiritsemässä. Reklamointi vaati nimittäin yleensä useamman käynnin ennen kuin homma onnistui, koska myyjä ei ollut aina työvuorossa tai sitten ei vain sillä hetkellä onnistunut. Luonnollista sinänsä, koska pyörähuolto on vain urheiluliikkeen sivubisnes. Myyjä ei ollut varsinaisesti epäystävällinen, mutta sellaiset asiakaspalveluun liittyvät sanat kuin "valitettavasti" ja "olen pahoillani" eivät kuuluneet sanavarastoon ja vastaukset olivat töksäytteleviä. Havaitsin samantyylisen käytöksen myös paria muuta polkupyöristä kyselevää asiakasta kohtaan, kun viimeisellä huoltokerralla odottelin pyörääni valmistuvaksi.
 
Täytyy tähän väliin kyllä huomauttaa, että Intersportin toisesta pyörämyyjästä jäi hyvät fiilikset. Hän tuntui olevan aidosti pahoillaan ja ihmeissään, kun vaihteita ei vain saatu kuntoon. Mutta ei hänen auttanut kuin levitellä käsiään, kun huoltajamyyjä sanoi, että kaikki on kokeiltu.

Huoltopilottia voinkin sitten suositella lämpimästi. Kunpa olisin tajunnut viedä pyörän sinne jo ensihuoltoon… Vanhaa pyörää olen huollattanut aina Huoltopilotissa ja työn jälki on ollut  hyvää. Noh, jatkossa ainakin tiedän missä käyn. Intersport oli vähän kuin syrjähyppy ja nyt tiedän, että ruoho ei ole vihreämpää aidan toisella puolella.
 

Syksystä huolimatta ruoho Huoltopilotin luona oli vihreää.

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!