POLOinen

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

POLOinen kirjoitukset

Uusimmat kommentit

Turvallisuusuhkaa sovelluksissa: Näkisin Crowdsorsan turvalliseksi ja vastuulliseksi. Crowdsorsa on tamperelaisen Finnora Oy:n kehittämä sovellus, joka on saanut myös EU:n rahoituksen. Kaupungit ja kunnat tilaavat Finnoralta kartoituksen kaduista, viemärinkansista, puistonpenkeistä, vieraslajeista, lätäköistä ja määrittelevät alueet mitkä kartoitetaan. Matti: Peliin tulee tehtäviä sen mukaan, mitä kaupungit ja kunnat haluavat kartoittaa. Voivat olla katuja tai vieraslajeja tai mitä vaan toimeksiantaja haluaa kartoittaa. Pelin kautta tavalliset ihmiset osallistavat kartoitukseen ja saavat korvauksen.
Sopisi yleisille teille, missä jo muutoinkin on esim Google Maps kautta nähtävissä kadut. Toimiiko Lahdessa? Vai pitääkö erikseen tehdä kartta?
Tämän päivän kaikkien jo paljastuneiden urkintasovellusten kannalta potentiaalinen peli. Onko tullut mieleen tarkistaa sovelluksen turvallisuus(taustat) kun käydään pelin varjolla kuvamassa suomen infrastruktuuria? Millaiset tahot näiden sovellusten takana? Ts. erittäin hyvä sovellus myös vakoiluun kun "pelaajat" käyvät kuvaamassa jopa puomien takaa. tehokkuutta lisää kun käyttäjälle annetaan rahan arvoisia hedelmiä/sovelluspalkintoja.
Hyvin kirjoitettu artikkeli! Ottaen kantaa tuohon tulokseen, joka saatiin ajettua, tuli seuraavilla ”kikoilla”. Lämmitystä käytettiin, mutta minimillä. Liikennevaloissa kävi satumainen tuuri alkumatkassa. Oma ajaminen ihan bensa autolla on nykyisten polttoaineiden hintojen vuoksi muuttunut luokkaa säästäväiseksi. Sitten muita asioita, joita tehtiin. Nostin reilusti Maxuksen rengaspaineita vetopidonkin uhrauksella. Optimoin kaikki alamäet, hain joka paikassa edellämenevän auton tai kuorma-auton takaa tuulen vastusta pienemmäksi. Ihan perus asia, vaikkakin ei turvallisin tapa talvella mutkissa koetin ”liuttaa” autoa, koska kitka kasvaa kaarteissa vedon ollessa päällä. Suoraan kulkiessaan auto kuin auto kuluttaa vähemmän. Iso asia oli kun moottoritien osuuden ajoimme kahdan rekan välissä. Tuulipussin sisällä noin 90km/h, tämän lisäksi kokemus autosuunnistuksessa ja oppimme keskinopeuksista toi meille etua kartturini tehtyä seikkakohtaisen väliaika taulukon, jonka avulla meille ei tullut haastavasta olosuhteista huolimatta kiire missään kohtaa. Tämän takia myös tuo tutkarysä valuteltiin siihen alamäkeen energiaa ladaten. Pakko myöntää, että säästeltiin. Mutta lämmitin oli 17 astetta ja puhallus ikkunalle. ( ei istuin lämmitystä ) Oli mukava kokemus, ja kuten kirjoitit.. yllätyttiin myös, että voitettiin kisa. Mutta kuten sanottu keskityttiin valuttamiseen, ajolinjojen optimointiin, paljon painetta renkaissa, vierintä vastus pieneksi ja tuulensuojassa ajamiseen. Erinomaisesti optimoidulla tiekirjalla. Maalimyöhä saatiin, viimeisen liikenne valon takia. Emme päässeet vihreillä läpi siihen se 2% sakko sitten eskaloitui. Timo L ( suunnittelin hetken ostavani BMW I3:sen ja keventäväni sen sisustaltaan ja kaikilta pelti osilta ja alkavani sillä etsimään sitä pienintä kulutusta :D ) järki voitti, oli kivaa ajaa ja kelistä varmasti oli meille hyötyä. TL
Jo on tuhlattu rahaa eli teippiä ja fylliä, tuhansia ja taas tuhansia euroja. Helposti tulee merkittävä osa seuraavan auton välirahan hinnasta laitettua sellaiseen mistä ei ikinä saa rahoja takaisin. Autokaupat ei noista hyvitä euroakaan, kuten eivät ruostesuojautuksestakaan.
ja linkki vielä: https://www.youtube.com/watch?v=njAwaF2Ieo4&t=318s
Ajotietokoneen luvut eri merkkisten autojen välillä eivät toimi. Samanlaisten autojen kesken voisi saada infoa ajotavan, renkaiden, jne vaikutuksesta. Kulutus pitää mitata laturista. Ohessa linkki videoon, jossa verrattu ajotietokoneen ja latauksen eroa. Tehty 3 ajoa, esim Model y ero on: 15,45% - 16,4%, Polestar 2: 6,36%-7,88%
Eikö sähkikset pidä enää arvoaan? Pistin autosi rekkarin perusteella Autovexin hinta-arvioon ja hyvityshinnaksi Pollellesi tuli nyt vaihteluvälinä 43688 - 45472 eur. Aika kova arvonlasku!
Tåsså minkä itse olisin tässä tehnyt toisin, on se että olisin jättänyt sähköauton ostamatta ja sensijaan hankkinut DIESELKAARAN ja nauttinut oikeasta autoilusta,tuommoinen on vain peltibox.
Jock, onnea uudelle autolle! Onpa kiva kuulla, että blogini on edesauttanut sinunkin Polestarin valintaan! =) Timpe, hyvä jos takaluukun anturi sentään yleensä toimii. Vaikka kyllähän se ärsyttää jos toistuu useammin kuin satunnaisesti eikä selkeää syytä. Jännä jos tehdasasennettu koukku häiritsisi sitä, mut toisaalta onhan se kyllä siinä keskellä... Aika hyvä toimintamatka muuten kärrynkin kanssa! Dzeidzei, tuulilasinpesunesteellehän se frunkki tosiaan sopisi hyvin! Itse säilytän pesunestetiivistettä kotona varastossa, ku en verran harvakseltaan tarttee täyttää. Lidlistä saa sellaisen ison tonkan joka kestää käytössäni pari vuotta, kun sitä voi lantrata niin paljon. :D Tapor, sinäpä sen sanoit, elämä ja autonpito on! :) Ja kiitos ajatusten jakamisesta. Mietin alunperin jättäisinkö teipin kokonaan tästä laskelmasta pois, kun se oli ikään kuin eri momentilta kulutettua rahaa. Muut asiat on oli pakollisia, mutta teippi on hupia. Pinnoitteita ihmiset tosiaan laittaa itsekin autoihinsa ja sehän on ihan fine jos on aikaa, taitoa ja halli. Minä luotan pinnoituksessa täysin ammattilaiseen, joka tekee kattavat pohjatyöt ja viimeistellyn monta vuotta kestävän pinnoitteen. Minulla menisi ikä ja terveys ennen kuin saisin itseäni tyydyttävän lopputuloksen. :D Vesku, kiitos kiitoksista, kiva kuulla että oot samoilla linjoilla Polestarin kanssa! =)

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (1) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (13) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (27) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (55) Talvi (38) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (37) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb