POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu kuukaudella lokakuu

Uudet autot tuoksuvat hyvälle

torstai 30.10.2008 Avainsanat: Audi , Muilla autoilla ajaminen

Pakko hehkuttaa, että pääsin äsken testaamaan kaverin tuliterää Audi A3:sta. Oli kivaa! Auto oli siis vielä uudempaa mallia kuin se millä ajoin kesällä kakkosvaiheen. Hieman oli muuttunut ulkonäkö edellisestä, nyt siinä on muun muassa Audeissa yleistyneet tosi makean näköiset led-huomiovalot edessä.

Jännänä uutena ominaisuutena oli ajotietokoneen alareunassa näkyvä valitun vaihteen numero, joka osasi myös kertoa, jos vaihdetta kannattaisi vaihtaa. Itse kyllä vaihdoin pienemmälle vaihteelle muutamassa kohtaa jo ennen kuin se edes huomautti mitään, kun tuntui hassulta käyttää kutosta kun tultiin vajaata 70 km/h mutkaan ennen motarille kiihdytystä. Näin vähällä testillä en osaa sanoa, kehottaako se vaihtamaan kun on taloudellista vai vasta kun ei jaksa...

Jaksamisesta puheenollen A3:ssa on aika erilainen vaihteiden vetosuhde kuin Polossa. Kun Poloisella voi ajaa vielä 20 km/h:kin kolmosella, niin A3 oli jo hätää kärsimässä liikenneympyrää lähestyessä. Kun Pololla voi lähteä jopa paikaltaan kakkosella, ei se tulisi kuuloonkaan A3:sella. Tykkään Polon kakkosesta, koska tosi hitaastikaan ajaessa (esim. liikennevaloissa lipuessa) ei tarvitse miettiä, että sammuuko auto, pitääkö vaihtaa ykköselle. Varmaan tottumiskysymys nuo vaihteetkin, mutta kun on tottunut Polon pieniin välityksiin niin kuvaamani tapainen on aika outo. Kaverini totesikin vaihteista, että hänen autonsa kolmonen on sama kuin Polossa nelonen. A3 ei muuten tuntunut tuntevan käsitettä moottorijarrutus ollenkaan, kun kiihtyi vielä kolmosellakin alamäessä niin että piti jarrutella ettei ylinopeutta aja. Tai sitten mäki vain oli jyrkkä...

Mukava auto joka tapauksessa. Ihan superhiljainen! Ja tuoksui kivalle. Kiitos kun sain kokeilla, P. =)

Ei ole pakko mennä jos ei mahdu

tiistai 28.10.2008 Avainsanat: Jyväskylä , Jyväskyläläistä liikennekulttuuria , Muiden käyttäytyminen , Ruuhka , Törttöily

Työmatkani kulkee aina vakioreittiä Rantaväylä -> Lohikoskentie -> Laukaantie. Voisin ajaa samaa reittiä kotiinpäinkin, mutta kierrän aina Rasinrinteen kautta, koska siten vältän Lohikoskentien ainaiset iltapäiväruuhkat. Lohikoskentiellä tuntuu nimittäin juuttuvan aina vähintään yksiin valoihin, kun taas Palanderinkatua ajaen matkalle osuu vain Citymarketin kulmalla olevat valot, joiden jälkeen voikin ajaa tyytyväisenä Minimanille ja siitä Rantaväylälle.

Palanderinkadun ja Seppäläntien risteyksen
valoista läpi pääseminen on kuitenkin välillä yllättävän vaikeaa. Etenkin perjantai-iltapäivisin Seppäläntieltä Palokkaan päin pyrkivien kaista ruuhkautuu niin, että jono on pysähdyksissä Bilteman risteyksestä Cittarin risteykseen saakka. Periaatteessahan tämän ei pitäisi vaikuttaa mitenkään Palanderinkadulta suoraan Vasarakadulle jatkavien kulkuun, mutta valitettavasti vaikuttaa. Seppäläntietä ajavat eivät nimittäin tunnu tajuavan sitä tosiseikkaa, että jos edellä ajanut auto joutuu pysähtymään jonoon heti risteyksen jälkeen tai jopa risteysalueelle, ei itse enää kannata jatkaa risteykseen, vaikka liikennevalot olisivatkin vielä vihreinä.

Viime perjantaina risteys onnistuttiin tukkimaan pahemmin kuin kertaakaan aiemmin, kun minä olen siinä ollut. Alunperin pysähdyin valoihin heti toiseksi yhden pakun taakse. Kun tuli meidän vuoromme ajaa risteykseen, ei se onnistunutkaan, koska risteysalueelle oli pysähtynyt autoja. Autojen hieman tiivistettyä paku pääsi kiertämään ne, mutta tähän meni sen verran aikaa, että itse en ehtinyt enää ajaa risteykseen valojen vaihduttua takaisin punaisiksi. Tätä sattuu joskus ja vaikka se ärsyttää, ei auta kuin jäädä rauhassa odottamaan seuraavaa mahdollisuutta.

Seuraavia vihreitä valoja odotellessa Seppäläntien vasen kaista alkoi taas täyttyä uhkaavasti. Kun meille Palanderinkadulta tuleville vaihtui taas vihreät valot, ei risteykseen ollut mitään asiaa, sillä risteysalueella seisoi jonossa kolme autoa, jotka tukkivat sen täydellisesti. Yksi tai kaksi autoa pystyy vielä varovaisesti kiertämään, mutta ei kolmea.

Tästäkö pitäisi kohta päästä menemään?


Kolmen auton seisominen risteyksessä ei häirinnyt ainoastaan Palanderinkadulta tulevia, vaan ne hankaloittivat myös Vasarakadulta Seppäläntielle kääntyvien kulkua. Vasarakadun vasemmalla kaistalla seisovat eivät luonnollisestikaan päässeet minnekään, mutta sen lisäksi keskimmäisellä kaistalla olevat joutuivat tekemään tosi jyrkän käännökseen kiertääkseen keskellä risteystä majailevat autot.

Yleensä risteyksestä ajetaan huomattavasti pyöreämmillä ajolinjoilla, kuin mitä kuvan punainen auto joutui ajamaan.


Valojen vaihduttua kolmannen kerran vihreiksi, minä ja taakseni Palanderinkadulle kertynyt jono pääsi lopulta ajamaan risteyksen läpi. Luulen kyllä, että osa autoista joutui jäämään valoihin vielä kerran, sillä sen verran autoja ehti taakseni kertyä.

Napsin risteyksessä seisoskellessani kännykällä useita kuvia, joista parhaat valitsin tähän merkintään. Huomasin vasta kotona, että yhden kuvan ottohetkellä mulle oli juuri ollut vaihtumassa vihreät valot, mutta risteyksessä oli silti edelleen liikennettä. Tästä voidaan päätellä, että kuvassa Seppäläntien oikeaa kaistaa ajaneet taisivat mennä aika vanhoilla vihreillä. Valitettavasti tämä ei tunnu olevan mitenkään epätavallista ainakaan täällä Jyväskylässä. Kun itse yleensä pysähdyn keltaisiin valoihin, moni paahtaa vielä viereistä kaistaa ohitse, vaikka risteykseen saapumishetkellä valot olisivat jo punaiset.

Risteyksessä oli edelleen myös liikkuvia autoja, vaikka minulle oli juuri syttymässä vihreä valo.

Kirkkaita kilometrejä!

maanantai 13.10.2008 Avainsanat: Huolto , Polo , Polo Senior , Valot

Viime maanantaina töihin lähtiessäni huomasin, että Polon vasemman puoleinen lähivalo ei palanut. Jo muutama viikko sitten radalla opettaja huomasi, että se ei pala, mutta koska kaikilla sitä seuraavilla kierroksilla se taas paloi, oli kyseessä luultavasti vain kosketushäiriö. Ajattelin maanantainakin, että lamppu syttyisi itsestään uudelleen, mutta koska se ei suostunut palamaan koko päivänä, oli se tainnut kuolla tällä kertaa lopullisesti.

Illalla kaivoin Poloisen käyttöohjekirjan esiin selvittääkseni, voiko polttimoa vaihtaa itse. Eihän siinä mitään ohjeita ollut, vaan annettiin vain ymmärtää, että "parempi kun et mene itse sorkkimaan vaan annat ammattilaisten hoitaa". Soitin tiistaina Mikan Asentamolle ja sovittiin, että vaihdetaan perjantaina etu- ja takalyhdyt (toinen vasemmanpuoleisista valoista oli palanut myös) ja korjataan samalla takaikkunan pyyhkijä, josta ei ole tullut vettä koko sinä aikana kun Polo on meillä ollut.

Ikkunanpesimen korjaamista varten pitäisi vaihtaa koko pyyhkijän moottori, mikä maksaisi 139 e. Auts! Päätin kuitenkin, että on parempi hoitaa se kuntoon, koska nyt ei tiedä minne vesi menee. Työkaverillani oli ollut sama ongelma Golfissaan, minkä seurauksena pesuvesi oli päässyt syövyttämään takajarruvalon piuhan niin, se ei enää palanut ja korjaamisesta tuli vähän isompi lasku.

Hakiessani autoa perjantaina pois huollosta Mika kysyi minulta, että milloin olen viimeksi vaihtanut etuvaloja. En koskaan, kuinka niin? Vaihdettaessa polttimoita oli huomattu, että vasemman puoleisen polttimon kanta oli pikaliimattu kasaan pienistä paloista... Mielenkiintoista! Edellinen omistaja on tainnut vaihtaa polttimon itse. Polttimo kuulemma tarttuu kiinni kantaan lämmön vaikutuksesta ja kun sen irrottaa kylmänä, hajoaa muovinen kanta helposti. Olivat kuitenkin saaneet vaihdettua polttimon. Kotona mieheni huomautti, että varmaankin pikaliimapatentista johtuen lamppu siellä radallakin oli ollut pimeänä. Jos alan havaita kosketushäiriöitä useamminkin, niin tietää sitten mistä se johtuu.

Takaikkunanpesin oli saatu korjattua ja ilokseni sen moottoria ollutkaan tarvinnut vaihtaa, koska siitä oli ollut vain letku irti. Vesi oli mennyt jonnekin takakoteloon, mutta päässyt suurimmaksi osaksi valumaan pois. Joka tapauksessa onneksi en ollut sitä hirveästi käyttänyt. Kun vettä ei tullut, niin mitä sitä suotta painelemaan.

Huollon alkuperäinen hinta-arvio pyyhkimen moottorin kanssa oli 250 e, joten laskun lopullinen summa 77,70 e oli varsin miellyttävä yllätys. Kaverini kehotuksesta vaihdatin molemmat lähivalopolttimot, jotka maksoivat yhteensä 15 e. Taakse yksi polttimo maksoi 1,50 e ja muut huoltotarvikkeet vajaan vitosen. Työn osuus laskusta oli 57 e.

Mikan Asentamo on ollut vakihuoltoni siitä saakka, kun Polo ostettiin. Huoltokirjasta näkyi että Poloista oli käytetty siellä ennenkin, joten jatkoin samalla. Merkkihuollon yli 90 euron tuntiveloitukseen nähden Mikan tuntihinta 52 e on erittäin sopiva ja lisäksi paikan palvelu pelaa. Olen ehtinyt käyttää Poloa siellä nyt kolmesti ja joka kerta on ollut yhtä hyvä palvelu. Lisäksi sanavalmiin omistajan kanssa on aina hauska jutustella.

* Merkinnän otsikko juontuu siitä, kun soittaessani aikaa huoltoon Mika totesi että "ajat auton tänne, vaihdetaan polttimot ja kirkkaita kilometrejä!"

Paluu liukkaalle

perjantai 10.10.2008 Avainsanat: Autokoulu , Rata-ajo , Renkaat

Ajoin heinäkuussa autokoulun 2-vaiheen, jolloin tulin siihen tulokseen että Poloon olisi todella hankittava uudet kesärenkaat, koska sen verran huonosti auto tuntui pysyvän kätösessä. Hankittuani viime kuussa uudet renkaat keksin, että Poloa olisi päästävä testaamaan radalla myös niillä. Kuinka hyvin uudet urasyvyydeltään 8 mm renkaat pitäisivät liukkaalla verrattuna vanhoihin, joissa uraa oli jäljellä vain 3-4 mm?

Kyselin koululta mahdollisuutta päästä uudelleen 2-vaiheen radalle ja jokunen aika sitten siihen tarjoutuikin tilaisuus. Alunperin tarkoituksenani oli vain käydä ajamassa radalla, mutta päädyin sitten seuraamaan uudelleen 2-vaiheen teoriatkin, koska rataharjoittelu ja ne pidettiin yhtenä kokonaisuutena yhden iltapäivän aikana. Kertaus on opintojen äiti ja eipähän tarvinnut selitellä kenellekään, että miksi olen mukana vain osittain.

Radalla harjoittelu meni samalla kaavalla kuin edelliselläkin kerralla. Opettajien esittämien muutaman näytön jälkeen harjoiteltiin ensin kaarreajoa ja pienen tauon jälkeen siirryttiin testailemaan auton käyttäytymistä suoralla rataosuudella.

Kesällä rata kuivui aika paljon ripeämmällä tahdilla kuin nyt, mutta kyllä sitä vieläkin piti välillä kastella.


Kaarteessa uudet renkaat eivät tuntuneet vaikuttavan Polon käyttäytymiseen juuri millään tavalla. Koska olin radalla jo toistamiseen, sain valita aika vapaasti lähetymisvauhtini. Käytännössä ajoin kuitenkin koko ajan 40-50 km/h, koska kovemmassa vauhdissa autoa ei saanut pidettyä enää omalla kaistalla ja 40 km/h nopeudessa auton hallinnassa ei ollut mitään ongelmia.

Rata on tehokkaasti käytössä: toisen koulun ryhmä harjoitteli suoralla sillä välin kuin me ajelimme kaarretta.


Kaarteessa ajaminen kävi pienen nopeusvaihtelun takia jopa hieman tylsäksi, mutta tilanne korjaantui, kun päästiin suoralle. Ensin kokeiltiin jarrutusmatkoja liukkaalla kahdesta eri nopeudesta. Ne lyhenivät radikaalisti edelliseen kertaan nähden: 50 km/h nopeudesta jarrutusmatka oli 10 m lyhempi kuin viime kerralla (45 m vs. 55 m) ja 60 km/h nopeudesta 22 m lyhempi (65 m vs. 87 m)! Sen sijaan jarrutettaessa toinen rengas pitävällä auto pysähtyi molemmilla kerroilla vasta pari metriä myöhemmin kuin vanhoilla renkailla. Ero oli kuitenkin sen verran mitätön, että se saattaa mennä mittavirheenkin piikkiin.

Väistötehtävässä uudet renkaat joko näyttivät kyntensä tai sitten vain osasin ajaa paremmin kuin viime kerralla. Parempaa ajoa puoltaisi se, että uusien renkaiden pito ei ollut kaarteessa ajettaessa juuri vanhoja kummoisempi. Joka tapauksessa keilojen väistely oli ehdottomasti mieluisin radalla tehtävistä harjoitteista. Esteen väistäminen ei ole ongelma, joten haastavaa onkin yrittää palauttaa auto omalle kaistalle heti esteen jälkeen, ettei aja esteen takana olevien kaistamerkkien ylitse.

50 km/h nopeudesta väistäminen onnistui täydellisesti, joten seuraavana oli koitettava samaa 60 km/h nopeudesta. Oli tosi lähellä että olisi onnistunut! Opettaja kehotti kokeilemaan uudelleen ja painaen jarrua hullun lailla ja hokien samalla "mene-mene-mene" onnistuin kuin onnistuinkin palaamaan takaisin omalle kaistalle juuri ennen kuin olisin osunut kaistamerkkiin. Jesh! Onnistuneen väistön jälkeen opettaja sanoi että voin yrittää vielä 70 km/h nopeudesta jos uskallan. Aika hurjaa ajatella, että se olisi sama kuin mitä rantaväylää pitkin ajetaan. Mutta tokihan mä uskalsin! Siitä vauhdista omalle kaistalle paluusta ei tullut enää mitään, vaan Polo syöksyi nätisti kaikkien kaistamerkkien ylitse. Mutta siistiä oli joka tapauksessa päästä kokeilemaan liukkaalla ajamista noin suuresta nopeudesta.

Perinteisillä jarruilla varustettu Volvo ei ihan onnistunut väistötehtävässä.


Mieheni huomautti minulle, että olinkohan ymmärtänyt rata-ajon tarkoituksen väärin, kun selitin tohkeissani väistötehtävän onnistumisesta suurissa nopeuksissa. Että pointtihan ei ole selvittää, miten kovasta nopeudesta väistäminen vielä onnistuu... Tokihan tiedän sen enkä toimi niin tositilanteessa, vaan pyrin välttämään tilanteet jo alun alkaen.

Vanhojen ja uusien renkaiden jarrutusmatkoja oli tosi siistiä vertailla, mutta tosielämään tuloksia ei voi sijoittaa, koska normiteiden pintaa ei ole päällystetty muovilla. Jarrutusmatkan lyheneminen kuitenkin todistaa, että uusilla renkailla auto todennäköisesti pysähtyy vanhoja renkaita nopeammin ja myös väistäminen märällä tien pinnalla onnistuu varmemmin kuin vanhoilla renkailla.

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!