POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu kuukaudella syyskuu

Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta

keskiviikko 30.09.2015 Avainsanat: Audi , Leonidas , Seat , Seat Leon , Tapahtuma , Volkswagen

On perjantai-ilta klo 17.30 ja olemme suuntaamassa ystäväni kanssa Jyväskylän Autotarvikkeen naisteniltaan. Ystäväni on hieman huolissaan sopiiko hän joukkoon, sillä hän ei tiedä autoista hirveästi. Ja mitä automerkkejä liike edes myy? Ei huolta, tänään ei autovouhoteta. Autotarvikkeen sekä Likkojen Lenkin ja Fashion Unitin organisoimassa tyyli-illassa on ohjelmassa on liikunta- ja muotinäytös, tuote-esittelyjä, buffet-ruokailu ja arvontaa. Ja miehiltä pääsy kielletty - tämä on naisten juttu!

Kutsu naisten tyyli-iltaan tupsahti postissa pari viikkoa ennen tapahtumaa.

Saapuessamme paikalle autoliikkeen piha on jo ääriään myöten täynnä ja meidät ohjataa jättämään Leonidas Keskisuomalaisen parkkipaikalle. Kutsussa sanottiin, että auto saa jäädä kotiin, mutta enhän minä malttanut hylätä sitä. Alkoholittomat juomat kelpaavat hyvin, kun vastineeksi saa kulkea oman aikataulun mukaan.

Ilmapalloin ja ulkotulin koristellulla sisäänkäynnillä meidät toivottaa kädestä pitäen tervetulleeksi myyntipäällikkö Vesa Raivio. Jätämme takit narikkaan ja astumme sisään Audien esittelyhalliin, jossa käy kova kuhina. Paikalla on ihan valtavasti sakkia! Autot ovat saaneet tehdä tilaa erilaisille esittelypisteille: on vaateliikkeitä, kosmetiikkaa, tietokoneapua(!) ja liikuntakeskusta vain muutaman mainitakseni.

Liikkeen sisäänkäynnillä on vakuuttava meininki.

Yhdessä kulmassa hengaa automyyjiä ja bongaan myös meille Leonin myyneen Jarnon. Kaupanhieronnan yhteydessä tutuksi tulleen myyjän kätteleminen tuntuu liian korrektilta ajatukselta, mutta onneksi Jarno on samaa mieltä ja halaa minua lämpimästi. Hauska nähdä pitkästä aikaa!

Myyjien viereisellä standilla moikkaan huoltoneuvojia. Seateista vastaava Jari kertoo järjestelleensä kaikki asiat valmiiksi Leonin huoltoa varten, minkä varasin edellisellä viikolla. Korjataan mm. ovien resonointiäänet, joihin liittyen oli löytynyt monta tehtaan ohjeistusta.

Pöydällä olevasta korista nappaamme ystäväni kanssa muutamat Volkswagen-heijastimet; hän kuplavolkkarin pojalleen minä tietysti VW-logoja. Polon myyjä Mika vinkkasi minulle niistä muutama vuosi sitten, mutta ne ehtivät harmikseni loppua ennen kuin sain omani eikä maahantuojaltakaan löytynyt kuin kupliksia. Joskus viime vuonna sain lopulta himoitsemani logoheijastimet, kun sattumalta bongasin niitä somesta ja volkkarin tiedottaja lähetti niitä minulle pari kappaletta. Mutta ei haittaa vaikka niitä on enemmänkin, riittääpähän useampaan takkiin.

Tuttujen moikkaamisen jälkeen käymme Sats-Elixian kehonkoostumusmittauksessa ja sen jälkeen tutustumme muiden esittelypisteiden tarjontaan. Melkein kaikilla on jokin arvonta ja kynät sauhuten koitamme parantaa voittomahdollisuuksiamme. Continental-renkaiden pisteellä koemme kuitenkin pettymyksen, sillä siellä ei arvotakaan rengassarjaa, vaan tarjolla on vain suklaata ja muuta pientä. Juuri kun olisimme molemmat tarvinneet uudet talvirenkaat! 

Yellow Clothesin pisteellä Audin vanteet olivat päätyneet vaatetelineiksi. :D 

Esittelypisteiden kiertämisen jälkeen suuntaamme Volkswagenien esittelyhalliin, jossa on jo hyvää vauhtia menossa toimitusjohtajan tervetuliaispuhe. Missaamme puheen alkuosan, mutta yllättäen missaamme myös sen osan jonka olemme paikalla - äänentoisto on todella huono. Harmittaa, etten kuullut puhetta, joten päätän pyytää toimitusjohtajalta tiivistelmän siitä myöhemmin illalla. Puheen päätteeksi toimitusjohtaja esittelee liikkeen henkilökunnan autosihteereistä ja myyjistä huoltoneuvojiin. Tämä on mielestäni kiva idea, sillä heidän kanssaanhan liikkeessä pääosin asioidaan.

Toimitusjohtajan tervehdys.

Esittelyjen jälkeen mikkiin tarttuu illan virallinen juontaja. Jutut ovat hyvät, mutta vieraat ei malta enää oikein kuunnella, vaan tungeksivat kohti buffettia. Hieman epäkohteliasta mielestäni. Jäämme ystäväni kanssa kuuntelemaan mitä juontajalla on kerrottavaa ja palaamme sitten katsomaan loput esittelypisteet. Tässähän on vielä koko ilta aikaa syödä!

Hiljainen hetki esittelypisteillä on myös hyvä hetki kuvata Audi TT:tä. On se aika namupala!

Buffetruuhkan hellitettyä suuntaamme syömään. Lavalla soittaa pieni bändi, joka meinaa saada jalan vipattamaan, vaikka minä en siis todellakaan tanssi! Ruoka on hyvää ja naisia ajatellen tehty. Mietimme, että miehet olisivat varmasti kaivanneet lihaisampaa kattausta. Nyt nautiskelemme juustosalaattia, katkarapusalaattia ja broileriwokkia sekä puna- ja valkoviiniä. Ystäväni huolehtii ystävällisesti minunkin juomalipuistani, koska valitsin itse vesilinjan.

Omnom, ruokaa. Lattia ei ehkä ole fiinein paikka istua, mutta mitä siitä.

Ilta jatkuu liikuntaesityksellä ja muotinäytöksellä. Note to self: muista ladata kamera, jos lähdet jonnekin! Kamerasta loppui akku jo alkuillasta, joten joudun kuvaamaan muotinäytöksen kännykällä. Siellä onkin yksi tosi ihana mekko, jota on pakko mennä sovittamaan esi viikolla. Muuten asut eivät niinkään kiinnostaneet, mutta halusin kuvan jossa on malleja catwalkilla ja takana hieno Beetle. Auto olisi vain saanut olla vähän enemmän esillä!

Beetle ja Specsaversin silmälasimuotia.

Ennen kotiinlähtöä ehdin jututtaa Autotarvikkeen toimitusjohtajaa Seppo Huhtasaarta. Hän on hieman huolissaan, että aionko kysellä Volkswagenin päästöskandaalista mutta huoli on turha - vaikka järkyttävä tapaus onkin, se ei liity tähän iltaan mitenkään. Sen sijaan pyydän häntä kertomaan parhaat palat tervetuliaispuheesta ja kyselen muutenkin faktoja liikkeestä. 

Jyväskylän Autotarvike on kaupungin suurin autoliike ja Suomen vanhin Volkswagen-jälleenmyyjä. Uusia autoja myydään vuodessa reilu tuhat, mikä jakaantuu merkeittäin seuraavasti: Volkswagen 500 kpl, Audi 260 kpl, Seat 140 kpl ja Volkswagen hyötyautot 140 kpl. Vaihtoautoja menee vuodessa noin 3500 kpl. Huhtasaari on erityisen ylpeä siitä, että Autotarvike-konsernin omistaa pitkän historian omaava jyväskyläläinen sukuyritys R. Ruth Oy ja sen maksamat verot jäävät Jyväskylään. Liikkeen historia on kuulemma ollut myrskyisä ja 73 vuotta onkin todella kunnioitettava ikä autokaupalle. 

Huhtasaari haluaa kiittää ennen kaikkea liikkeen merkkiuskollisia asiakkaita: ilman heitä ei olisi meitä. Uskolliset asiakkaat myös mahdollistavat tällaisten erityistapahtumien järjestämisen. Tyyli-iltaan lähetettiin kutsu tuhannelle naiselle, jotka ovat ostaneet Autotarvikkeelta auton lähivuosina. Tilaisuuteen saapui yli 400 naista ja tulijoita olisi ollut enemmänkin, mutta suuremmalle joukolle ei yksinkertaisesti ollut tilaa. Illan fiilis on kuulemma ollut todella hyvä ja ihmiset ovat tykänneet kovasti olostaan.

Juttelen Huhtasaaren kanssa muutenkin ja kerron, kuinka kotoisaa Autotarvikkeelle on aina tulla, kun liikkeessä on niin paljon tuttuja. Välillä tuntuu, että pitäisi käydä vain siksi, että voisi kysyä huoltoneuvojien kuulumiset! Huhtasaari nyökyttelee, että heistäkin olisi mukavaa, jos asiakkaat kävisivät muulloinkin kuin pakottavan tarpeen tullen. Minun on myös pakko tunnustaa, että lempimyyjäni vuoden takainen irtisanominen oli aikamoinen shokki ja se on painanut pitkään mieltäni. Huhtasaari ei tietenkään voi kertoa minulle tapahtuneen yksityiskohtia, mutta keskustelumme jälkeen minusta tuntuu, että olen lopulta sujut asian kanssa. Ja tuntuu muuten myös siltä, että minulla on nyt yksi uusi tuttu lisää. :D

Kello on 21:05. Tapahtuma on päättynyt virallisesti klo 21 ja automyyjillä on jo kova tohina päällä, kun järjestelevät paikkoja ja ajavat Volkkareita takaisin esittelyhalliin. Rivakkaa toimintaa! Me suuntaamme viimeisten vieraiden joukossa narikkaan, josta mukaan tarttuu vielä hieman matkaevästä. Nordea jakoi myös kotiinviemiseksi myös ruusuja, mutta ne ovat näköjään ehtineet loppua. Se ei kuitenkaan fiilistä himmennä, vaan tyytyväisinä suuntaamme kohti kotia. Kiitos Jyväskylän Autotarvike, oli hurjan kiva ilta! :)

Tapahtuma on päättynyt, ei muuta kuin autot takaisin halliin.

Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu

keskiviikko 23.09.2015 Avainsanat: Autokoulu , Liikenneturvallisuus , Opetuslupa

Suomessa on mahdollista hankkia ajokortti kahdella tapaa: autokoulu tai opetuslupa. Molemmissa on hyvät puolensa: autokoulujen liikenneopettajat ovat kokeneita ja opetus laadukasta, kun taas opetusluvan etuna ovat edullinen hinta ja suuret ajomäärät.

Opetuslupaopetukseen liittyvä lainsäädäntö on muuttunut viime vuosina tiuhaan tahtiin: välistä opettajan ja oppilaan piti käydä autokoulussa yhteisopetustunneilla, mutta vuoden 2014 alusta ne poistettiin. Nykyisin oppilaan ei myöskään tarvitse enää olla opettajan lähisukulainen, vaan opetusluvalla voi opettaa kolme perheen ulkopuolista oppilasta kolmen vuoden aikana.

Viime viikolla ajokorttimarkkinoita sekoittamaan julkaistiin uusi palvelu #Ratti.fi, jonka ideana on yhdistää opetusluvan haltijat ja ajokorttia haluavat ihmiset. Ajokorttien Uber siis. Oppilas maksaa palvelulle 499 e ja se etsii listoiltaan sopivan opetuslupaopettajan, joka saa oppilaasta 429 e korvausta. Kuulostaa helpolta ja halvalta.

Näen opetuslupabisneksessä kuitenkin yhden perustavanlaatuisen ongelman. Tavallisesti opetuslupaoppilaalle kertyy ajokokemusta perheen tavallisten asiointiajojen ohessa moninkertainen määrä autokouluun verrattuna, mikä on mielestäni opetusluvan paras juttu. Ratti.fi:n kautta tehdyissä opetussopimuksissa ajo-opetusta annetaan kuitenkin vain pakolliset 18 tuntia. Kyseinen tuntimäärä ei tahdo riittää kaikkien asioiden omaksumiseen autokoulussakaan, joten miten opetuslupaopettaja pystyisi opettamaan asiat tehokkaammin?

Mikäli ajokoe ei mene läpi 18 ajotunnin jälkeen, on opetuslupaopettaja velvollinen antamaan oppilaalle lisäopetusta maksimissaan neljä tuntia. Tämän jälkeen oppilas voi hankkia lisäopetusta omalla kustannuksellaan esimerkiksi autokoulusta. Uskoisin kyllä, että lisätunnit järjestyvät siltä tutuksi käyneeltä opettajalta. Siitä seuraa opetuslupabisneksen toinen mahdollinen ongelma: hoitaako opettaja verovelvoitteet oppilaalta saamistaan rahoista vai päätyvätkö ne taskuun pimeänä? Opettajan on kyllä ymmärtääkseni hoidettava verokuviot itse myös Ratti.fi:ltä saamastaan palkkiosta, koska opettaja ei ole työsuhteessa palveluun.

Itse puollan ajokortin hankinnassa autokoulua, sillä sieltä voi luottaa saavansa laadukasta ja ammattitaitoista opetusta. En toki kiellä, etteikö opetusluvalla voi saada ihan yhtä hyvät valmiudet tien päälle. Eihän opetuslupajärjestelmää olisi, jos tavisten kykyyn opettaa ei uskottaisi. Mutta esimerkiksi kun foorumeita lukee, porukka kertoo kuinka teoriaopetukset on merkitty opetuslomakkeeseen, vaikka oppikirjaa on tuskin avattu. Autokoulussa kaikki asiat tulee varmasti käytyä läpi ja monelta kantilta. Toki on mahdollista tehdä vaikka niin, että hankkii osan opetuksesta, esim. teoriat ja liukkaan kelin harjoittelun, autokoulusta ja opettaa muuten opetusluvalla.

Ratti.fi madaltaa varmasti kynnystä hankkia kortti opetusluvalla, kun opettajaa ei tarvitse löytää omasta lähipiiristä. Toivon kuitenkin, että ihmiset miettisivät muutakin kuin rahaa. Ajokortin hankkiminen autokoulussa on arvokasta, mutta sieltä saa varmasti laadukasta opetusta. Jos tuttu ihminen opettaa, silloinkin tietää suunnilleen mitä saa. Mutta miten on tuntemattoman kanssa?  Ratti.fi:n opetuslupaopettajille tehdään poliisin taustatarkistus, mutta se ei kerro asenteista tai kyvystä opettaa. Entä ehtiikö kaiken oppia 18 tunnissa? Ratti.fi lupaa nettisivuillaan ajo-opetukselle tyytyväisyystakuun, mutta käyttöehdoissa siitä ei mainita sanallakaan. Varsinainen ajo-opetussopimus on kuitenkin oppilaan ja opettajan välinen eikä Ratti.fi ole siinä mukana. 

Käyttöehtoja lukiessani muuten huomasin sellaisen hassun jutun, että ajo-opetuspäiviä per oppilas saa olla enintään 12 kpl, mikä tarkoittaa, että puolet tunneista on pidettävä tuplatunteina. Ajamaan opettelu vaatii kuitenkin sen verran paljon keskittymistä, että muistan ainakin itse olleeni helposti yhden tunnin jälkeen jo aika väsynyt. Niin paljon sisäistettävä lyhyessä ajassa. Mutta mitä sitten, jos opettaja opettaisikin vaikka 13:na päivänä? Potkut Ratti.fi:stä? Onko se  niin justiinsa?

Voisi tietysti ajatella, että Ratti.fi:hin kirjautuvat opetuslupaopettajiksi vain sellaiset, jotka ovat liikkeellä harrastusmielessä ja haluavat tehdä hyviä kuskeja. Bisnemielessä touhu ei kannata, sillä yhdestä oppilaasta saatava 429 euroa on aika vähän käytettyihin tunteihin nähden ja meneehän osa tuosta summasta vielä bensoihinkin. Ratti.fi on laskenut tuntipalkan olevan 8,64 e, millä ei hirveästi juhlita. Sittenhän tuo ei kannata alkuunkaan jos autoon pitää vielä asentaa opetuspolkimet ja katsastaa se. Ratti.fi:n oletuksena taitaa kuitenkin olla, että opetuslupa on hankittu jo perheenjäsenen opetusta varten, jolloin autoon ja opettajan opetuslupaan liittyviä kuluja ei enää tule.

Autokouluala on luonnollisesti käärmeissään uudesta pelurista ja huolissaan harmaan talouden lisääntymisestä. Ratti.fi aikoo puolestaan valittaa kilpailuvirastoon opetusluvan kolmen oppilaan rajasta, koska se suojelee yrityksen mukaan autokouluja... Saapa nähdä, mitä tästä vielä seuraa. Autokoulun pyörittäminen on luvanvaraista liiketoimintaa ja liikenneopettajan pätevyys monen näytön takana, joten siinä mielessä opetuslupien muuttaminen bisnekseksi on aikamoinen oikopolku ja siksi hieman epäilyttävää. Itselleni yksi asia on kuitenkin yli muiden: liikenneturvallisuus. Sen pitää säilyä nyt ja tulevaisuudessa ajo-opetuksen kirkkaimpana tähtenä. 

Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin

torstai 10.09.2015 Avainsanat: Mazda , Muiden käyttäytyminen , Reissut

Käytiin työporukalla Helsingissä, mutta poikkeuksellisesti en ollutkaan kuski. En edes tarjoutunut, sillä paluu oli tiedossa puolen yön jälkeen. Tunnen itseni sen verran hyvin, että tiedän, etten olisi pysynyt hereillä koko matkaa. Sen sijaan istun nyt paluumatkalla työkaverin auton takapenkillä ja blogaan.

Alun perin en ajatellut, että tästä reissusta syntyisi mitään blogattavaa, vaan istuisin vaan kyydissä (ja tylsistyisin koska unohdin matkalukemiset kotiin). Twiittasin kuitenkin matkan varrelta sen verran paljon, että Aki kysyi, että kai blogaan reissusta. No miksipä ei! Samalla paluumatkakin kuluu rattoisammin.

Hartolan kieppeillä ajoimme alamäkeen 80 km/h, kun näimme, että vastaan oli tulossa puoliksi pientareella ajava hidas traktori. Samalla traktoria lähti ohittamaan auto, joten työkaverini joutui jarruttamaan vauhdin johonkin 50 km/h, jotta ohittaja ehtii palata omalle kaistalleen. Mutta tilanne ei ollut vielä ohi: ohittajan perässä ylämäkeen traktoria lähti ohittamaan rekka ja sen jälkeen vielä toinenkin!

Lopputuloksena meitä oli sitten rinnakkain kolme: puoliksi pientareella traktori, keskellä kaistoja rekka ja melkein pientareella me. En käsitä, millä isomman oikeudella rekat lähtivät ohittamaan, kun vastaan oli tulossa auto. Ehkä ne ajattelivat, että kyllä tuosta mahtuu, kun traktori antoi tilaa. Jälkimmäinen ei varmaan edes nähnyt meitä ekan rekan takaa, koska meidätkin se yllätti, että ekan takaa tuli vielä toinen. Onneksi pientareella oli sen verran tilaa, että oli varaa väistää, mutta kyllä tilanne silti hieman kuumottava oli.

Moottoritiellä Lahden ja Helsingin välillä saavutimme auton, jonka takapuskuri lepatti jotenkin kummallisesti. Ohittaessa autoa näimme sen tarkemmin: muovinen takapuskuri oli irronnut sivulta kiinnikkeistään ja heilui 120 km/h vauhdissa melko villisti. Mahtoikohan kuski ollut huomannut sitä? Tai ehkä vain luotti siihen, että se pysyy mukana, koska sen varmaan näki sivupeilistä? Toivottavasti pysyi, sillä ei olisi kiva jos 120 km/h vauhdissa vastaan tulisi irtonainen puskuri...

Tämä asia nyt ei ole mitään uutta, mutta kulkupelinämme ollut Mazda3 ei ole äänieristyksellä pilattu. Minusta melu on puuduttavaa ja myös auton omistava työkaverini manaili sitä, että Mazdan äänieristys ja suomalaiset tiet eivät sovi yhteen. Nelostien vasta päällystetyillä osilla olikin sitten kuin taivaassa olisi ollut, kun auto muuttui niin hiljaiseksi.

Meitä oli reissussa täysi autollinen porukka, joten oli luontevaa, että minä pienimpänä istuin keskipaikalle. Se oli aika pömpeä tapaus, mutta kyllä siinä matkusti, mitä nyt paluumatkalla meinasi vähän kankku puutua. Voi tosin johtua eilisestä pepputreenistäkin… Mazdan keskipaikalla reisitukea ei ollut kuin nimeksi, mutta mieluummin minä siinä istun kuin 5-sarjan Bemarissa, jonka takapenkillä olin kesällä muutaman kilometrin matkan. Siinä jalkani eivät ylettäneet lattialle ja istuin oli lisäksi liian pitkä reisilleni, joten asento ei ollut kovin miellyttävä.

Määränpäämme Helsingissä oli Eteläranta, jonne suunnistimme Unioninkatua katua pitkin. Tuomiokirkon kohdilla oli jonkin verran ruuhkaa ja jouduimme hidastelemaan. Juuri kun kaverini oli saanut taas autoon taas enemmän vauhtia, Yliopistonkadulta kolmion takaa meinasi tulla päälle Mini. Onneksi kaveri ehti reagoida ja Minikin pysähtyi tultuaan osittain kaistallemme, joten ei päästy oikomaan peltiä. Kuskilla oli kännykkä korvalla, liekö vaikuttanut keskittymiseen? Ei meidän edellä kuitenkaan niin paljon tilaa ollut, että siihen noin vain kolmion takaa olisi ehtinyt kurvata.

Viimeinen raportoitava tilanne tapahtui, kun olimme jo jalkautuneet ja odottelimme Etelärannan liikennevaloissa tien ylitysvuoroa. Kun autojono pysähtyi seuraavien liikennevalojen vuoksi, jonon viimeinen auto pysähtyi kohdallamme puoliksi suojatielle. Ei tässä mitään tavatonta, mutta heti pysähdyttyään auton kuski syventyi kirjoittamaan tekstaria (tms.) ja vilkuili silloin tällöin eteensä. Kun autojono sitten lähti liikkeelle, kuski oli edelleen nenä kiinni puhelimessa ja huomasi jonon lähteneen liikkeelle vasta, kun eteen oli tullut usean auton mittainen rako. Hups... Ei tässä mitään vaaratilannetta syntynyt, mutta jospa kirjoitettaisiin ne viestit periaatteesta muulloin kuin liikenteessä.

Öiseltä paluumatkalta ei ole muuta raportoitavaa, kuin että Neste Tuuliruusun vessat eivät vakuuttaneet paitsi sijainnillaan kupumaisen rakennuksen katonrajassa. Naisten vessassa oli kolme koppia, joista ekan ovesta puuttui lukko, toisessa ei ollut palaakaan paperia ja vasta kolmannessa passasi käydä huojentumassa. Käsipyyhepaperi oli myös loppu, mutta kuivain löytyi.

Suosin ABC-asemia pysähdyspaikkoina, koska niissä on hyvät ja siistit vessat. Tuolla Nesteellä oli kyllä siisteyden tarkastuslista eli yritystä oli, mutta kaikki oli vain päässyt loppumaan klo 19 eli 3,5 h aiemmin tehdyn tarkastuksen jälkeen. Aina ei voi voittaa.

Yhteenveto 

Paluumatka meni sujuvasti blogia kirjoittaessa, mitä nyt työkaverin läppärin näppäimistö ei ihan ollut mieleeni. Sellainen sopiva raukeus oli päällä heti lähdöstä klo 22 alkaen, joten hyvä etten ollut kuski. Reissupostaus ei vaadi samanlaista skarppiutta kuin ajaminen.

Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun

sunnuntai 06.09.2015 Avainsanat: #onnellistenajokoulu , Ecorun , Leonidas , Reissut , Seat , Seat Leon , Taloudellinen ajo

Autoliiton Ecorun-cupin kauden viimeinen osakilpailu ajettiin viime viikolla Lahdessa. Osanotto oli tavallista runsaampi; kokonaiset 18 autokuntaa; sillä Mazda oli haastanut kisaan rallitähdet Minna Sillankorvan ja Markku Alénin sekä #onnellistenajokoululaisia. Lisäksi kisaan oli saapunut yksi tiimi Tsekeistä saakka.

Rallikuskit olivat kyllä hyviä ajamaan taloudellisesti ja alittivat Mazda2:lla molemmat neljän litran kulutuksen, mutta kilpailun palkintosijat menivät kuitenkin pitkän linjan harrastajille. Bensaluokan ja samalla koko kisan pienimmästä kulutuksesta 3,324 l/100 km vastasivat Timo Huusko ja Tuomo Kuosmanen pikkuruisella Toyota Aygolla. Yleiskilpailun voittivat kuitenkin Jari Hannula ja Janne Saarikoski, koska heidän Priuksensa painaa yli 400 kiloa enemmän kuin Aygo ja saa siitä etua kokonaispisteitä laskiessa.

Jarin ja Jannen Prius kertoo takana ajaville, mistä on kyse. :)

Leonin kisakulutus oli 4,405 l/100 km, mikä oli mielestäni varsin hyvä. Sijoituksemme oli bensaluokan 8/11 ja yleiskilpailun 13/18. Luokkatulokseen olin totta puhuen aavistuksen pettynyt, sillä nyt olin vakionaamoista/harrastajista toiseksi viimeinen. Eli vaikka tavoitteeni on ollut vain ei-viimeinen sija, niin kyllä nälkä kasvaa syödessä ja parempia sijoituksia tavoittelen.

Autonvalmistajan Leonille lupaama maantiekulutus on 4,1 l/100 km, joten parantamisen varaa jäi kyllä. Yhdistetyn kulutuksen 4,6 l/100 km päihitin toki, mutta mielestäni Ecorun-tuloksia on turha verrata siihen, koska ajo on pääosin maantietä ja pihistellessä yhdistetyn saavuttaa muutenkin melko vaivatta.

Tehotytöt

Mulla oli kisassa jälleen uusi kartanlukija, tällä kertaa Rattituntuma-blogin Piia. Naisenergiaa! Piia oli kyllä pedantein kartturini ikinä; hän kirjoitti nuotteihin joka sivulle keskinopeudet (puuttuivat jostain syystä) ja merkitsi huomiokynällä kaikki nopeuden pudotukset, kolmiot ja kohdat missä oli tapahtui lyhyellä matkalla kaikkea. Ihanan tarkkaa!

Piia valmistautuu huolellisesti koitokseen. :)

Yhteispeli Piian kanssa sujui tosi jouhevasti. Yleensä joudun pyytämään kartturiani toistamaan ohjeita (koska keskittyessäni ajamaan unohdan puolet kuulemastani), mutta nyt Piia oli niin aktiivinen toistamaan, että huomasin ettei tarvinnut kysellä läheskään niin paljon kuin ennen. Koitin myös itse olla tarkempi. Piia-Raukalta kyllä meinasi loppua ääni kesken loppukisassa...

Onnistumisia ja epäonnistumisia

Tässä kisassa onnistuin välttämään virheprosentit. Ei tullut ylinopeuksia eikä myöhästymisiä. Kiire ei tullut missään vaiheessa, sillä keskinopeuspyynnit olivat nopeusrajoituksiin nähden varsin matalia. Muuta liikennettä oli varsin vähän, joten hissuttelumme ei juuri muita haitannut. Tosin en malttanut ajaa ihan riittävän hitaasti, sillä olimme joka ikisellä AT:llä etuajassa. Yhdelle meinasi tulla kiire, minkä huomasimme, kun Minna otti meidät kiinni hiekkapätkällä. Sitten pistettiin vähän vauhtia Leoniin ja oltiin lopulta silläkin AT:lla 20 sekuntia etuajassa... Hups!

Ihan ilman mokia tästäkään kisasta ei kuitenkaan selvitty. Tauon jälkeen ajettiin Padasjoelta Hämeenlinnaan päin 20 km samaa maantietä ennen kuin tuli eka käännös. Evon viitan kohdalla kysyin Piialta, että pitikös meidän kääntyä jossain vaiheessa, niin siitähän se olisi pitänyt! Tein uukkarin ekassa mahdollisessa liittymässä, mutta sen seurauksena meillä meni trippimittariin tuli jotain puoli kilsaa heittoa ja seuraavat tapahtumapaikat oli vaikea hahmottaa. Pian Piia käskikin pysäyttää auton, sillä hänen oli laskettava, oltiinko menty ohi seuraavasta risteyksestä. Ärsytti pysähtyä, mutta parempi tietysti se, kuin pidempi ohiajo.

Olimme reitillä ja jatkoimme matkaa, kunnes 400 m myöhemmin ajoimme kuitenkin ohi seuraavasta risteyksestä. Tajusimme tämän ihan heti ohi ajettuamme ja ei muuta kuin taas uukkaria. Tässä vaiheessa molempia otti päähän, mutta ei auttanut kuin jatkaa. Tuon kyseisen tien viitta näkyi todella huonosti tulosuunnastamme ja kuulemma useampi tiimi oli ajanut siitä ohi; parhaimmat useamman kilometrin.

Eräällä hiekkatiellä jouduimme myös pysähtymään, sillä tien sulki vastaantulevien kaistalle pysähtynyt rekka lavetin kanssa. Piia nousi autosta katsomaan mahdummeko ohittamaan lavetin, mutta keksi sitten sanoa kuskille, että olemme kisassa ja niin rekka ystävällisesti peruutti sivuun. Kuulemma lavetti oli haitannut useamman muunkin tiimin ajoa.

Hiemn liian kapea tie meille kahdelle. Onneksi lavettikuskilla oli pelisilmää ja väisti pyynnöstä. :)

Lopputankkauksessa tein typerän virheen, joka nosti kisakulutustamme puolesta desistä desiin: tankkasin yli! WTF! Ecorunissa tankatessa pistooli ei loppuvaiheessa ole syvällä polttoaineluukussa vaan ihan reunalla, jotta se ei pysäytä polttoaineen tuloa sen kuohuessa. Pistooli oli jotenkin tosi sähäkkä annostelussa ja kun olin aloittamassa lirutteluvaihetta, bensaa kuohahti yli arviolta 0,5-1,0 dl. Taitavaa... Lohdutuksena joku muukin kertoi tankanneensa yli. 

Oli tässä kisassa vastapainoksi onnistumisiakin. Piia opetti mulle vauhdinottoa alamäistä, jolloin ylämäet menivät parhaimmillaan vapaalla rullaten. Ongelmani on aina ollut liian pitkä rullaus alamäissä, minkä seurauksena auto meinaa välillä puutua ylämäkiin. Siis tiedän kyllä, että ylämäkiin ei pidä kiihdyttää enkä kiihdytäkään, mutta se missä vaiheessa autolle antaa taas kaasua on herkästi vähän myöhässä.

Tämänkin virheen olen tiedostanut, mutta nyt sitä tuli oikeasti korjattua, kun Piia huomautti monissa mäissä, että nyt paina jo kaasua. Nyt sainkin välillä kiinni oikein sellaisesta lentävästä rytmistä. On hieno tunne, kun alamäessä auto näyttää isompaa kulutusta kuin ylämäessä. Tätä pystyi kaiken lisäksi tekemään ihan nopeusrajoitusten puitteissa, sillä matalien keskinopeuspyyntien vuoksi 80 km/h alueet tuli suurelta osin ajettua reilua 60-70 km/h ja alamäet sitten kovempaa. 

Hyvä uudistus oli ottaa autoon kisa-aikaa näyttävän kellon lisäksi toinen kello, joka näytti etapilla jäljellä olevaa aikaa. En ole ajatellut sen olevan tärkeä, mutta olihan se ihan näppärä, sillä nyt ei tarvinnut laskea päässä, miten monta minuuttia aikaa on jäljellä. Parilta AT:lta lähtiessä unohdimme kylläkin käynnistää kellon, mutta onneksi sen pystyi laittamaan päälle myöhemminkin, kun laski vain ajasta sopivasti minuutteja pois.

14 sekuntia vielä ennen kuin oma minuutti (12:57) alkaa ja saamme antaa aikatarkastuskortin AT-pisteelle. Okei, sekunnin näköjään edellä tuo vasen kello mutta antaa se kuitenkin suuntaa.

Kuudes kisa, kuudes kartturi.

On ollut jännä huomata, miten eri henkilöt ovat ihan erilaisia kartanlukijoita. Vaikka välillä on harmittanut, etten ole saanut samoja tyyppejä uudelleen mukaani (olenko niin huonoa seuraa?!) niin on se kyllä rikkauskin, että saa ajaa monien erilaisten ihmisten kanssa. Kuuntelen mielelläni kartturin näkemyksiä ajamisesta ja niinpä jokaisen kanssa kilpailu onkin ollut erilainen. Samalla on oppinut lisää ajamisesta ja siitä mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. 

Teron kanssa kisaamisesta muistan lähinnä keskustelumme ylinopeuksista ja dynaamisesta ajotavasta. Luonnossa Tero kun ei ehkä (sori!) ole se taloudellisin kuski. Työkseen kuormuria ajava Aki edusti aivan toista ääripäätä, ja hänen kanssaan tuli moottorijarrutettua välillä liikaakin ja sekä vauhti että aika meinasivat välillä loppua kesken. Piia oli jotain näiden väliltä ja nautin hänen kanssaan ajamisesta tosi paljon! Häneltä ammensin oppia mäkien ajamisesta ja parhaista ajolinjoista. 

Tehotytöt maalissa!

Ensi vuoden kisoista ja karttureista ei ole vielä mitään havaintoa. Voi jopa olla, että kisa muuttuu siihen, että kaikki ajava samoilla autoilla ilman kartturia! Toiveissani on, että pääsisin ajamaan jonkun sellaisen konkarin kanssa, joka hanskaa sekä aikataulutuksen että pystyy välillä myös vinkkaamaan optimaalisesta ajotavasta. Nyt kisassa oli #onnelistenajokoulua edustamassa Aki Linnanahde ja hänen kartturinaan liikenneopettaja Jiri, joka olisi mielestäni ihan unelmapari. Siinä meinaan varmasti oppisi lisää!

Muuta

Ecorunin lajipäällikkö Jaakko yritti saada lainaan samanlaisen Seat Leon FR:n kuin mulla, että voisimme kilpailla toisiamme vastaan. FR:ää ei löytynyt, mutta maahantuoja tarjosi Jaakolle Seat Leon ST Cupraa, jonka Jaakko otti innoissaan vastaan. Selväähän se oli, että 280 hevosvoimaisella perhefarmarilla ei hätyytettäisi kilpailun kärkeä, mutta mielenkiintoisempaa olikin nähdä, miten pieni kulutus Cupralla olisi mahdollisuus saavuttaa verrattuna valmistajan antamiin kulutuslukemiin. Ja kyllähän sillä pääsi: siinä missä autolle luvataan 5,5 l/100 km maantie- ja 6,7 l/100 km/h yhdistelmäkulutus, Jaakko pihisteli kisakulutukseksi 5,187 l/100 km! (tai 5,085 jos ei huomioida 2 % aikasakkoa). Eli tehokkaallakin autolla on mahdollista ajaa taloudellisesti!

Seat Leon FR vs. Seat Leon Cupra ST

Kilpailun jälkeen irrotin Leonista konepellin sinettitarrat, jotka lähtivät melkein ajatuksen voimalla. Se ei ollut sinänsä yllätys, sillä ensimmäinen tarra lähti tuulen mukaan jo tankkauslenkillä. Yllätys piilikin siinä, että Jaakon laina-Leonista tarrat eivät noin vain irronneetkaan, vaan ne meinasivat revetä ja jättää konepeltiin liimaa. Johtopäätös: Leonin CQuartz-pinnoite hylkii myös tarroja. :)

Saavuin Lahteen perjantai-iltana ja lähdin pois vasta sunnuntaina, jotta sain nukuttua riittävästi. Aiemmin olen majaillut siskoni luona, mutta hänen muutettuaan Kuopioon majoituskuviot menivät uusiksi. Päädyin majoittumaan Lahden keskustassa sijaitsevaan Matkakoti Patria -nimiseen hostelliin, jonka hinta-laatu-suhde oli erinomainen: kaksi yötä yhden hengen huoneessa maksoi 74 euroa, kun hotellissa samaan hintaan saisi nukkua vain yhden yön, jos sitäkään. Ei majoituksen laatu tietenkään ollut hotellitasoa, mutta minun tarpeisiini hostelli riitti mainiosti.

Talo tarjosi lakanat, pyyhkeet ja kahvit/teet ja huoneessa oli jääkaappik omia eväitä varten. Vessa ja kylppäri olivat yhteisiä. Vielä kun Lahden keskustassa saa pysäköidä perjantaisin ilmaiseksi klo 18 alkaen ja lauantaisin klo 16 alkaen, niin ei tarvinut miettiä autonkaan yöpymistä, vaan sen pystyi jättämään vaikka ihan hostellin ikkunan alle. Tulen kyllä varmasti käyttämään Patriaa toistekin, jostarvitsee tulla Lahteen yöksi.

Huoneeni Matkakoti Patriassa.

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (17)
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!