POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu kuukaudella syyskuu

Rullahiihto liikenteessä

maanantai 22.09.2014 Avainsanat: Kevytliikenne , Liikennesäännöt , Maantiellä ajo , Moottoripyöräily , Muiden käyttäytyminen , Omat mokat , Pohdiskelu

Olen kohdannut rullasuksilla hiihtäjän tänä kesänä kahdesti liikenteessä. Kummallakin kerralla tilanteessa oli vaaran tuntua, joten ajattelin pohdiskella asiaa ääneen hieman täällä blogin puolella.
 
Ensimmäinen rullahiihtäjän kohtaaminen tapahtui heinäkuussa, kun moottoripyöräilin Puuppolantietä kaupunkiin 60 km/h alueella. Tiellä ei ole pientareita ja sen reunassa menee kevyenliikenteenväylä. Ehkä kevyenliikenteenväylän halkeamista johtuen rullahiihtäjä oli päättänyt luistella tietä pitkin. Siinä hän luisteli tyytyväisenä vastaan tien oikeaa puolta (hänestä katsottuna vasenta) vieden koko kaistan eikä tehnyt elettäkään väistääkseen. Mitä hittoa!? Onneksi tiellä ei ollut muuta liikennettä, joten pystyin väistämään hänet vastaantulijoiden kaistaa käyttäen. Jos kohtaaminen olisi tapahtunut vain hetkeä myöhemmin, autoja olisi tullut vastaan hänen kohdallaan enkä olisi tiennyt minne väistää, jos hän ei anna tietä.
 
Toinen rullahiihtäjän kohtaaminen oli viime viikolla, kun ajoin moottoripyörällä mutkaista pientareetonta maantietä Isolahdesta kaupunkiin päin 70 km/h alueella. Tällä kertaa saavutin tien oikeassa reunassa kanssani samaan suuntaan luistelevan rullahiihtäjän. Samaan aikaan vastaan oli tulossa auto, mutta ajattelin että pääsisin silti hiihtäjän ohi, koska hän varmaan vetäytyisi tien reunaan nähdessään auton ja kuullessaan moottoripyöräni. Hiihtäjällä ei kuitenkaan ollut silmiä eikä korvia selässään eikä hän tehnyt elettäkään väistääkseen, joten jouduin jarruttamaan moottoripyörän vauhtia reilusti. Tämä oli kyllä totaalinen virhearvio minulta! Olisi pitänyt hidastaa jo paljon kauempaa, kun näin vastaantulevan auton. Heinäkuun tapaus oli selkeästi jo unohtunut.
 

Saavutin oikeassa reunassa luistelevan rullahiihtäjän takaapäin. (Kuva on kaapattu VillaCartouchen YouTube-videosta.)

Kaksi kohtaamista, kaksi konfliktia, kaksi syyllistä. Molemmista tilanteista selvittiin turvallisesti, mutta viimeviikkoisen jälkeen jäin miettimään, miten rullahiihtäjät olisi turvallisinta ohittaa ja kummassa reunassa rullahiihtäjien pitäisi kulkea. Haastavaksi rullahiihtäjien ohittamisen tekee se, että luistelutyylillä etenevä hiihtäjä vie ainakin kapeammilla teillä lähes koko kaistanleveyden.
 
Liikenteessä rullasuksilla hiihtäjät (kuten myös rullaluistelijat, rullalautailijat, potkukelkkailijat, pyörätuolit ja polkupyörän taluttajat) lasketaan jalankulkijoiksi, joiden ensisijainen paikka ajoradalla on sen vasemmassa reunassa. Oikeaa reunaa saa käyttää, jos se on kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa.
 
Koitin miettiä, kumpi reuna on turvallisempi rullahiihtäjälle ja kallistuin aavistuksen vasemmalle. Vasen reuna siksi, että rullahiihtäjä näkee vastaan tulevan auton ja pystyy tällöin väistämään reunaan. (Heinäkuun tapaus oli tällainen, tosin hiihtäjä ei väistänyt.) Jos vasemmassa reunassa hiihtävän takaa tulee ajoneuvoja, ne pääsevät ajamaan ohi rauhassa omaa kaistaansa pitkin. Oikeassa reunassa luisteleva rullahiihtäjä ei sen sijaan näe takaansa tulevia ajoneuvoja eikä osaa välttämättä varoa niitä. (Viime viikon tapaus oli tällainen.) Silloin takaa tulevan auton on väistettävä hiihtäjää ja tarvittaessa myös jarrutettava.
 
Jos molemmilla kaistoilla tulee samaan aikaan auto rullahiihtäjän (tai polkupyörän tai jalankulkijan) kohdalla, niin tilanne on todella inhottava etenkin, jos tiessä ei ole pientareita. Pidän tuplakohtaamistilanteessakin turvallisempana sitä vaihtoehtoa, että hiihtäjä näkee vastaantulijan ja tietää mennä kasempaan eikä niin, että takaa tulija humauttaa yllättäen hiihtäjän ohi hihaa hipoen. Jos vain mahdollista, tuplakohtaamisen välttämiseksi hiihtäjän takaa omaa kaistaansa ajavan auton kannattaa mielestäni hidastaa, jotta hiihtäjän kanssa samalla kaistalla vastaantuleva pystyy vähän väistämään hiihtäjää. Kapeilla teillä kohtaamiset ovat ikäviä, mutta koitetaan selvitä niistä yhteispelillä!

Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö

maanantai 15.09.2014 Avainsanat: Liikenneturvallisuus , Polo , Polo Junior , Sumu , Valot , Volkswagen

Reilu viikko sitten ajoin aamulla Lahdesta Vantaalle. Siellä täällä oli pieniä sumulaikkuja, mutta ne eivät vaikuttaneet matkantekoon. Järvenpään paikkeilla moottoritien peitti kuitenkin sellainen sumu, että näkyvyys tipahti todella onnettomaksi! Pahimmillaan arvioisin tien kadonneen sumuverhoon jo sadan metrin päässä.
 
Kun näkyvyys oli noin huono, en voinut kuvitellakaan ajavani 120 km/h nopeudella. Jos edessä olisi tapahtunut jotain, en olisi ehtinyt reagoida siihen millään. Tiputinkin nopeuden suosiolla 80 km/h:iin.
 
Jälkeenpäin laskin, että 120 km/h ajaessa eteenpäin näki n. 3 sekunnin ajon verran (auto liikkuu 33 m/s) ja 80 km/h (22 m/s) ajaessa n. 4 sekunnin päähän. Eli nopeuden vähentäminen neljänneksellä ei antanut lisää reaktioaikaa kuin sekunnin. On muuten tosi vähän...
 

Moottoritien sumua pahimmillaan.

Hernerokkasumussa sytytin myös Polon takasumuvalon. Mielestäni hyvä sääntö takasumuvalon käyttämiselle on, että jos ei meinaa nähdä taustapeilistä takana tulijan ajovaloja, niin silloin sitä tarvitaan. Eikä tämä koske vain sumua, vaan samaa logiikkaa olen käyttänyt myös pöllyävän lumen ja kaatosateen kanssa. Jos joku tulee niin lähelle, että sen alkaakin nähdä selkeästi, sammutan valon, etten häikäise turhaan.
 
Siinä missä itse käytin takasumuvaloa, tuli samalla hetkellä vastaan myös autoja pelkillä päivävaloilla varustettuna ja perä pimeänä! Voivoivoi… Takasumari ei ollut yhtään liikaa, mutta kun olisi edes ne takavalot!
 
Viime päivinä on monessa paikkaa muistutettu ja muistutan nyt minäkin, että kytkekää tarvittaessa ajovalot päälle käsin, sillä valoautomatiikka ei välttämättä tajua sumua eikä siten sytytä autoon ajovaloja. Suurimmassa osassa uusia autoja takavalot eivät pala päivävalojen kanssa, joten tämä on oikeasti ongelma!
 
Torstaina töihin moottoripyöräillessäni aamusumu oli viikonloppuakin sakeampi, mutta niin vain ihmiset ajoivat päivävaloilla - ehkä jopa enemmän kuin moottoritiellä. Kaupungissa nopeudet ovat toki pienempiä, mutta näkyvyyden ollessa vain muutamia kymmeniä metrejä valot ovat todella tarpeen.
 

Kuva on Vantaalta, mutta torstaiaamuna Jyväskylässäkin näytti tältä. Näkyvyys aivan olematon! Kuva (c) Timo Sinisalo. Sain luvan käyttää sitä blogissani, kun en tajunnut itse kaupunkisumua kuvata.

Auton etusumuvaloille en ole vielä hirveästi keksinyt käyttöä, sillä valoisalla ne eivät halkaise sumuverhoa ja pimeällä sumussakaan ne eivät valaise kovin pitkälle. 
 
Jotkut käyttävät etusumuvaloja muka nähdäkseen paremmin, mutta itse en ole kokenut niitä kovin hyödyllisiksi, koska niiden valo ei ulotu juuri mihinkään. Siksihän niitä ei pimeällä pitäisikään käyttää tien valaisuun. Etusumuvalojen suurimpana hyötynä pidänkin sitä, että samealla myös vastaantulijat havaitsevat minut paremmin.

 

Ainakin Volkkareissa sumuvalot on kytketty niin, että yksi kytkimen napsautus sytyttää etupuolen ja toinen lisäksi takapuolen. Tämä on mielestäni vähän huono ratkaisu. Lumipöllyssä voi herkästi tarvita takasumaria, mutta lumipöllyn ollessa vain auton takana etusumarit ovat turhat ja häikäisevät vastaantulijoita. Pitäisi olla kytkin molemmille.
 
Suosittelen kaikille oman auton valoihin tutustumista, jotta niitä osaa käyttää kelissä kuin kelissä. Tiesittekö muuten, että takasumuvalo on pakollinen kaikissa vuoden 1992 jälkeen rekisteröidyissä autoissa? Eli aika todennäköisesti se löytyy sinunkin autostasi. :)
 

Tällaista sumuverhoa kelpaa ihastella,  kaunista on eikä haittaa ajamista.

Ps. Tiedän kyllä, että autoillessa pitäisi vain ajaa eikä ottaa kuvia. Etenkin tässä sumussa, joka vaati jo nopeuden laskuakin. Pidin kuitenkin parin kuvan ottamisen riskiä riittävän pienenä. Se vei vähemmän huomiota kuin artistin vaihto soittimessa, koska kamera oli ratin päällä ja katse koko ajan tiessä. Ehkä selittelyn makua, mutta tähän ratkaisuun kuitenkin päädyin.

Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!

keskiviikko 10.09.2014 Avainsanat: Ecorun , Hybridiautot , Polo , Polo Junior , Skoda , Taloudellinen ajo , Toyota , Volkswagen

Kävipä niin kivasti, että pääsin mukaan vielä kauden viimeiseenkin EcoRun-taloudellisuusjokilpailuun. Tällä kertaa kisa järjestettiin Vantaalla, jonne karautin aamulla mustalla ratsullani Lahden parhaasta B&B-paikasta eli siskoni luota. :)
 

Polo valmiina päivän koitokseen Hinausautokeskuksen pihassa. 

Kilpailun alku oli aikamoinen farssi, kun emme löytäneet lähtöpistettä! Ajoimme puoli kilsaa todetaksemme, että lähtöä ei vaan näy, ja suuntasimme takaisin alkupisteeseen Hinausautokeskukselle. Kun 3 muuta tiimiä tuli vastaan, ajattelimme, että heillä on lähtö tiedossa ja teimme uukkarin heidän peräänsä, mutta hetken päästä hekin palasivat ja me heidän perässään kysymään, että missä hitossa se lähtö nyt oikein on. Siinä se sitten oli ihan Hinausautokeskuksen liepeillä, mutta kun se oli miehittämätön ja siitä puuttui punainen AT-merkki, olimme ajaneet onnellisen tietämättöminä sen ohi. Ihan oikeaan suuntaan, muuten...
 
Lähdön löydyttyä suuntasimme kaikki 4 tiimiä reitille peräkanaa normaalin 2 minuutin aikaeron sijaan ja ihan väärässä järjestyksessä. Edelläni ajanut Skoda Citigo jarrutteli kisan alussa mutkissa ja mäissä aika innokkaasti, minkä seurauksena olin välillä ihan sen perässä kiinni vaikka kuinka yritin pitää etäisyyttä. Mutta kun Polo nyt vaan halusi aina rullata sen aina kiinni!
 

Citigo jarruttelee ihan turhaan hyvässä alamäessä!

Jossain välissä lopulta aukeni riittävän pitkä suora, jossa pääsin painelemaan pikkuisesta ohi. Pitkään aikaan sitä ei näkynytkään, mutta etapin loppuvaiheella se saavutti meidät ja joutui sitten ajelemaan perässämme. Ja sitten me vielä saavutimme viimeisellä numerolla ajavan Priuksen, joka kyllä ystävällisesti yritti antaa tietäkin yhdessä kohtaa, mutta tulkitsin viestin vähän väärin enkä tajunnut ohittaa sitä kuin vaan vasta myöhemmin.
 
Viime merkinnässä lupasin, että yrittäisin jatkossa muistaa jarrutella alamäissä etten ajaisi ylinopeutta. No toisin kävi. Myöhästyimme lähdöstä melkein 5 minuuttia ja Citigon perässä ajaminen hidastutti entisestään, joten piti kilometrejä koittaa niellä mahdollisimman ripeästi.
 
Kun baana aukesi, viime merkinnässä antamani jalot lupaukset ylinopeuden välttämisestä saivat kenkää ja annoin Polon taloudellisesti vieriä mäet aikalailla omaa vauhtiaan. Ekalla tauolla kilpakumppanit kommentoivat, että ei olisi kyllä kestänyt tutkia heidänkään ajonsa. Nyt niitä ei ollut, joten sanktiota ei tullut, mutta itseäni kyllä harmitti tämä alamäkikaahaus. Sitä paitsi se oli ihan turhaa, koska parin minuutin myöhästymisestämme AT1:ltä ei annettukaan virhepisteitä. Tätä emme tietenkään voineet tietää.
 

Saapuminen AT1:lle.

Ensimmäinen etappi oli superpitkä 100 km, seuraavat tavanomaisempia 40-50 km pituisia. Reitin alussa pyörittiin asuinalueilla, mikä oli aika haastavaa nuoteissa pysymisen kannalta. Itä-Hakkilaan tullessa ajoimme yhden risteyksen ohi, mistä tuli vajaa kilsa ylimääräistä ajoa. Se oli onneksi koko kisan ainut harhautuminen, mutta pari risteystä meinasi mennä pitkäksi ja niihin tuli jarrutettua aika napakasti.
 

 Hauskat liikenneympyrät Sipoossa: jäniksiä ja porkkanoita!

Vaikka jotkut kilpailureitin risteykset olivat pahoja puskissa lymyilevien tienviittojen vuoksi, oli monissa risteyksissä vastineeksi myös erinomainen näkyvyys molempiin suuntiin. Muun liikenteen puuttuessa tällaisista paikoista pystyi kääntyä todella vauhdikkaasti, jolloin nopeutta ei tarvinnut tiputtaa hirveästi. Vauhdikkaissa käännöksissä Polo niiasi sen verran vahvasti, että sen pitkät eturoiskeläpät raapivat maata monta kertaa ja mietin, onko niistä maalissa enää jäljellä mitään. Vähän oli kulmissa kulumaa havaittavissa! Normaalissa ajossa ne raapivat maata ajoittain lähinnä hidastetöyssyissä.
 

Polon roiskeläppä kisan lukuisten maakosketusten jälkeen.

Lopputulokset

Kilpailun päätteeksi Polon ajotietokone näytti kulutukseksi 4,3 l/100 km. Edellisen kisan perusteella luulin sitä tarkaksi, mutta tankkausten perusteella laskettu kisakulutus olikin huomattavasti vähemmän; 3,973 l/100 km! Ihan mieletöntä, en voi käsittää miten Polo voi kulkea noin vähällä polttoaineella! Olen aina pitänyt valmistajan ilmoittamaa maantiekulutusta 4,4 l/100 km arvona, johon pääseminen vaatii magiikkaa, mutta nyt alitin sen yli 4 desillä. Nyt alan jo itsekin uskoa tuohon tulokseen; kisapäivänä se oli vielä vähän vaikeaa. :D
 
Vaikka Uljas Mustani oli kisassa äärimmäisen vähäruokainen, irtosi sillä vain luokan toiseksi viimeinen sija (6/7). Siihen olen vähän pettynyt. Kuvittelin nimittäin pystyväni päihittämään alussa hissutelleen Skoda Citigon, mutta sehän pihisteli komeasti kolmanneksi. Toisaalta sen ilmoitettu maantiekulutuskin on 7 dl vähemmän kuin Pololla.
 
Tohkeissani olin puolestaan siitä, että Polo hävisi kisassa Toyota Auris Hybridille vain 0,004 l/100 km! Ja minä kun luulin, että kaikki hybridit olisivat ihan omaa luokkaansa, mutta ei ainakaan tällä kertaa. Kisan kaksi ekaa sijaa meni kyllä Priuksille, joilla oli myös kokeneet ja taitavat kuljettajat Jari Hannula/Janne Saarikoski ja Terho Havumäki/Jari Valkjärvi.
 

LänsiAuto EcoRunin ja samalla myös koko kauden voittaneet Janne Saarikoski ja Jari Hannula.

Yleiskilpailussa sijoitukseni oli 7/11, mikä ei ole hullummin. Dieselit eivät pärjänneet tässä kisassa bensakoneille, sillä seitsemän parhaan joukossa oli vain yksi dieselauto. Parhaan kulutuksen dieselillä Volvo V40 D4:llä ajoivat viime kisan mielettömällä tuloksella voittaneet Markku Lehisto ja Raimo Alm sijoittuen nyt viidenneksi.
 
Tämän kilpailun hitaammat keskinopeudet (kolmella etapilla alle 50 km/h) eivät kuulemma sopineet Volvolle ja keskikulutus olikin melkein puoli litraa enemmän kuin viimeksi. Pololle hitaampi vauhti selkeästi sopi, kun kulutus oli puoli litraa viime kisaa vähemmän. En tajunnutkaan, että autoissa voisi olla näin isoja eroja!

Tankkaus- ja jatkopohdintaa

Ykköstankkauksessa Polo ryysti 4 minuutissa melkein 30 litraa bensaa, jonka jälkeen alkoi vaikuttaa siltä, että bensa tulee yli ja lopetin. 
 
Järjestäjän suorittamassa kakkostankkauksessa Polo ei meinannut huolia bensaa millään ja tankkaus oli pelkkää liruttelua, mutta viimeisillä sekunneilla sitä meni mielestäni yhtäkkiä vielä 3 dl ellen ihan väärin katsonut. Ehkä sitä olisi mennyt vielä enemmänkin, jos aika ei olisi loppunut. Tässä tankkauksessa bensaa meni 4,89 l, joten olisin kyllä saanut sitä tankattua alussa itsekin täydemmäksi.
 
Seuraavassa kisassa täytyy muistaa käyttää koko tankkausaika ja tulla kisaan täydemmällä tankilla, jotta sen saa varmemmin täyteen. Jos nämä asiat olisivat nyt olleet reilassa, olisi Polon kulutuksesta saattanut tippua vielä desi pois. Mutta tämä on vain jossittelua. Ensi kerralla olen viisaampi.
 
Muilta kilpailijoilta sain tankkauksen jälkeen vinkin, että Polon polttoainereiän vieressä on nappi, jolla tankista saa turhat ilmat pois ja sitten bensaa mahtuu lisää. En ole koskaan huomannut sitä, vaikka siinähän se törötti ihan näkyvillä. Täytyy hyödyntää sitä jatkossa!
 
Kartturini oli hyvä ja olimme tyytyväisiä toistemme suorituksiin. Muuta mainittavaa ei oikeastaan ole, hyvin pelasi meidän yhteistyö. Lupasi lähteä tarvittaessa toistekin lukemaan minulle nuotteja. :)

 

Seuraavat EcoRun-kilpailut ovatkin sitten vasta ensi vuonna; ensimmäisenä Savon Pihistys Kuopiossa maaliskuun puolivälissä. Talvikeli ei oikein ajatuksena innosta, vaikka haastetta se varmasti antaisi. Ei passaisi ajaa ihan niin reteästi risteyksiä kuin nyt! Mutta katsotaan sitä sitten lähemmin.

Ensi vuoden kilpailuihin auton mittarivalikoimaa voisi vähän kehittää. Nyt meillä ei ollut kuin auton ajotietokoneen trippi ja keskinopeusmittarit sekä kännykässä sekuntikello ja kisa-aikaa näyttävä sovellus, mutta se ei toiminut kunnolla... Terho ystävällisesti lainasi meille rannekelloaan, kun huomattiin ruokatauolla kellosovelluksen bugaus. Tosi kivoja kaikki kilpailijat, kun annetaan vinkkejä ja autetaan kaveria. :)

Terhon ja Jarin Priuksessa oli muuten mittari poikineen ja pyysin niistä vähän esittelyä:
  • navigaattori näyttää todellista nopeutta ja keskinopeutta
  • sekuntikello alaspäin näyttää jäljellä olevaa aikaa
  • rengassarjan mukaan kalibroitu trippimittari 
  • kello jossa virallinen kilpailuaika.
  • kisa-aikatauluun kirjoitettuna omat lähtö- ja saapumisajat
  • lisäksi taulukko, jossa vaadittavat keskinopeudet eri matkoille ja jäljellä oleville minuuteille

Tästä voisi ottaa vähän mallia ensi vuoden kilpailuihin. Tarvitaan ainakin kello, jossa virallinen aika ja lisäksi tuo sekuntikellokaan ei olisi huono idea.

Terhon ja Jarin työpiste.

EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla

keskiviikko 03.09.2014 Avainsanat: Ecorun , Polo , Polo Junior , Taloudellinen ajo

Nyt en voi olla kuin tyytyväinen! Viime lauantain taloudellisen ajon kilpailu Vesijärven Auto EcoRun meni paremmin, kuin olisin ikinä voinut kuvitella. Meidän 1.2 TSI DSG 77 kW Volkwagen Polon kulutus 244 km pitkällä kilpailureitillä oli vain 4,53 l/100 km, kun tavoitteeni oli 4,6-4,9 l/100 km. Polon ilmoitettu maantiekulutus on 4,4 l/100km, joten en jäänyt siitä kuin desin!

Kilpailutuloksissa kulutukseeni lisättiin 5 % sakkoa parista virheestä, mikä nosti kisakulutukseni 4,72 l/100 km:iin. Sen seurauksena sijoitus oli luokan 6/7 ja yleiskilpailun 11/13. Ilman sakkoa olisin ollut jo luokan neljäs! Kilpailu oli minulle kuitenkin ennen kaikkea itseni ja autoni haastamista äärimmäisen taloudelliseen suoritukseen, joten sijoituksella ei ole niin väliä. (Kunhan en ollut viimeinen…) Tietenkin virheet pitää jatkossa karsia pois, mutta nyt sain sen mitä halusinkin eli voin todeta, että osaan ajaa taloudellisesti ja Polo on vähäruokainen auto, kun oikein yrittää.

Poloinen valmiina kilpailuun.

Kokonaisuudessaan EcoRun-päivä oli tosi hauska. Kaverini oli kartturina ja juttu luisti ja kilometrit taittuivat ihan huomaamatta. Matkaankaan ei tullut yhtään ylimääräistä uukkaria tai pysähdystä.

Kartturin työpiste. Kaikki tarpeellinen kiinnitettynä kojelautaan. :)

Ihan ilman sekoiluja kisa ei tosin mennyt, mutta laitettakoon aloittelun piikkiin. Ei kuitenkaan mitään vakavaa. Viimeisellä AT:llä ajoimme pienen kunniakierroksen parkkipaikalla, kun emme kumpikaan huomanneet tarkastuspistettä vasemmalla. Ehdimme kuitenkin pisteelle omalla minuutillamme, joten no problem. Seuraava kilpailija teki muuten samanlaisen piruetin...

Alkukatsastuksesta tankkaukseen ajelin vähän liikaa “paikallistuntemuksella”. Katsastaja sanoi, että ajakaa ABC:lle ja minähän ajoin kun se kerran siinä lähellä oli. Muuten hyvä, mutta olisi pitänyt ajaa tiekirjan mukaan ja eri ABC:lle. Hups! Ei muuta kuin takaisin katsastuspaikalle ja uusi yritys. Tankkaukseen ajo oli onneksi harjoittelua, eikä osa kilpailua.

Järjestämän suorittama tankkaus 2, josta lähtö reitille.

Kilpailussa saimme vahingossa 2 % sanktiota liian aikaisesta tarkastuskortin antamisesta AT-pisteen toimitsijalle. EcoRun-kilpailussa kullakin kilpailijalla on oma lähtö- ja saapumisminuuttinsa aikatarkastusasemilla, emmekä tajunneet pitää autossa sekunnitkin näyttävää kelloa. Olimme vain tyytyväisiä reitin mukaiseen keskinopeuteen emmekä muistaneet, että kilpailun virallinen aika on tosissaan näin merkitsevä. Ruokatauon jälkeen otimme käyttöön myös sekuntikellon (valittu trippimittarisovellus ei näyttänyt aikaa), mutta järkevämpää olisi varmaan pitää ihan oikeaa kelloa. Jatkossa osaamme tämän!

Toinen sakko 3 % oli ihan omaa tyhmyyttäni. Muutamissa alamäissä annoin Polon kiihtyä ylinopeuteen, koska en tohtinut hukata hyvää liike-energiaa. Tämä kostautui, sillä jossain oli ollut järjestäjän nopeusvalvonta, joka sai meidät kiinni 5,1-10 km/h ylinopeudesta. Sanoin vielä kaverille muutamassa kohtaa, että toivottavasti täällä ei oo tutkaa! Että tässä minä nyt tunnustan julkisesti ajaneeni ylinopeutta, mutta lupaan myös yrittää jatkossa malttaa jarruttaa tarvittaessa.

Lahden kilpailun etapit olivat keskenään aika saman tyylisiä. Pääosin asfalttia, mutta myös sorateitä. Paljon mäkiä ja vaihtelevia nopeusrajoituksia ja olipa siellä muutama tietyökin. Keskinopeudet olivat 60 km/h molemmin puolin. Muuta liikennettä oli mukavan vähän, eikä tähän aikaan vuodesta liikkuvia leikkuupuimureitakaan tarvinnut ohittaa kuin yksi.

Se tunne, kun huomaat tietyön 30 km/h rajoituksella ja AT:lle saapumisaikaa jäljellä minuutti... Ehdittiin kumminkin! 

Muutamat soratiet olivat varsin liukkaita irtosorasta johtuen ja Polon ajonvakautus pääsikin monta kertaa tositoimiin. Aina kun päästiin pois soralta, huokaistiin helpotuksesta. Muistan, kuinka jonkun luistelun jälkeen katsahdimme kaverin kanssa toisiamme ja meinasimme vaan käydä nauramaan hysteerisesti, kun oli ollut vähän jännät paikat. Ei onneksi niin “läheltä ojaa piti” -tilanne, kuten viimeksi Mazdalla.

Jollain hiekkatiepätkällä huomasin kartturini näyttävän tältä...

... ja minä varmaan samalla hetkellä tältä! :D
(kuvat lavastettu kisan jälkeen)

Parin etapin jälkeen päätimme ajaa alkumatkasta aina vähän keskinopeutta varastoon, jotta voidaan ottaa hiekkapätkät rauhallisemmin. Tämä toimikin hyvin. Samoin viimeisellä pätkällä piti ajaa vähän vaadittua nopeampaa keskinopeutta, että lopussa olevissa liikennevaloissa oli varaa menettää aikaa. Se kannatti, sillä valoihin pysähtyessä keskinopeus oli 69 km/h, mutta lähtiessä enää 66 km/h.

Kilpailun järjestelyt ja reittikin olivat Vesijärven Auto EcoRunissa mielestäni paremmat kuin keväällä Neste Myllylampi EcoRunissa. Autoliike mahdollisti kunnon tilat niin toimistoon kuin katsastukseenkin. Kilpailureitti puolestaan oli keväistä kivempi, koska reitillä ei ajettu samoja teitä useampaan kertaan eikä reitillä ollut moottoritietä. Iso käsi myös kilpailun jälkeisestä lounaasta! Ruoka oli hyvää ja tulosten odottelu oli syödessä mukavaa vs. viime kerran häröpalloilu huoltoaseman pihassa.

Onnellisesti maalissa!

Ennakkoon pidin kilpailun suurimpana haasteena oikean ajonopeuden löytymistä etapeille. Ne tulivat kuitenkin luonnostaan, koska reitille ei sattunut yhtään 120 km/h nopeuksia ja 100 km/h:kin äärimmäisen vähän. Miettiessäni nopeuksia ääneen joku kokenut kilpailija totesi, että kun tietää, kuka on suunnitellut reitin, tietää millaisia nopeuksiakin on. Ihan ei mulla ole vielä tällaista kokemusta! :D

Edellisessä blogauksessani mainitsin, että Pololla ei tarvitse välittää vaihteista, koska se on automaatti. Sain siihen kanssakilpailijalta kommentin, että kyllä muuten pitää huolehtia. Ennen kisaa pyysin tästä tarkempaa selitystä ja hyvän vinkin sainkin! Eli jos tiedän, että moottori jaksaa jollain tietyillä kierroksilla/vaihteella vetää mäen ylös, niin kannattaa pakottaa auto pysymään sillä vaihteella, ettei automaatti pienennä enempää. Käytännössä tämä meni minulla niin, että Polo tiputti mäissä vaihteen 7->6, minkä jälkeen tökkäsin vaihdekepin manuaaliasentoon, ettei vaihdu turhaan 6->5. Mäen jälkeen takaisin automaatille. Useamman kerran Polo tosin vaihtoi vielä mäen jälkeen vitoselle eli pitää vielä vähän hioa ajoitusta. Logiikan kuitenkin tajusin. :)

Seuraava EcoRun järjestetään Vantaalla Auton päivänä 6.9.2014 eli jo tämän viikon lauantaina. Yllättäen olen osallistumassa sinnekin! Kaverini ei valitettavasti pääse mukaan, mutta kun itse lajipäällikkö pyysi kisaan ja eräs kokenut konkari tarjoutui kartturikseni, niin täytyyhän sitä lähteä. Kokeneelta parilta irtoaa varmasti hyviä vinkkejä ajoon, joten odotan mielenkiinnolla. Katsotaan sitten pystynkö pihistelemään yhtä hyvin kuin tässä kisassa. Virheprosentit voisi ainakin jo jättää väliin.

Fiilikseni seuraavana aamuna siskon jääkaapin oveen kirjoitettuna.

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (14)
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!

Palaute