POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu kuukaudella syyskuu

Uusi leiska!!

sunnuntai 29.09.2013 Avainsanat: Yleinen

Taisin mainita edellisessä postauksessani, että mulla on ollut nyt aika paljon aikaa moottoripyöräilyyn? No sitä aikaa on senkin lisäksi riittänyt niin, että innostuin lopulta uusimaan POLOisen leiskan. Edellisestä uudistuksesta on aikaa yli 2,5 vuotta, joten oli kyllä jo aikakin. :)

Headerin kuva on varta vasten blogia varten otettu heinäkuun alussa viime vuoden kesänä. Mulla oli selkeä visio, että haluan kuvaan auton ja moottoripyörän ja taustan pitäisi olla joko järvi tai pelto. Sellainen ihana suomalainen kesämaisema siis! Kuvan peltoaukea löytyi niinkin läheltä kuin Puuppolasta, hieman Ritan elintarvikekaupasta Tikkakoskelle päin. Oli muuten ainut päivä koko heinäkuussa, kun oli noin hyvä keli! Ai miten niin oli sateinen kesä...?

Leiskan uudistuksen lisäksi lisäsin blogin sivupalkkiin näkyviin POLOisen oman Twitter-kanavan tuoreimmat jutut. Ne näkyvät tuossa kaluston esittelyn alla. Twiittailen sinne blogin teemaan liittyviä juttuja, joista osa pääsee ajallaan oikeiksi merkinnöiksi asti ja osa jää vain sinne.

Toinen uudistus blogissa on taustatietosivut. Halusin kertoa kalustosta ja blogin taustoista enemmän kuin mitä tuohon sivupalkkiin mahtuu, joten tein niistä omat sivut. Linkit niihin ovat sivupalkissa, koska en keksinyt leiskaan mitään järkevää paikkaa oikealle valikolle.

Toivottavasti uusi leiska miellyttää teidän silmäänne yhtä paljon kuin minun! Palaute ja kommentit ovat enemmän kuin tervetulleita. :)

Vanha leiska näytti tältä. Alunperin kuvassa oli vanha Polo, mutta vaihdoin sen jossain vaiheessa Polo Juniorin kuvaan. :)

Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä

lauantai 21.09.2013 Avainsanat: Jenni , Moottoripyöräily , Reissut

Blogin alkuvuosina kirjoitin paljon enemmän reissailusta kuin nykyisin. Eli juttuja, joissa olen käynyt autolla jossain kauempana ja kokenut matkalla jotain kirjoittamisen arvoista. Moottoripyörällä tulee ajeltua muutaman tunnin mittaisia lenkkejä lähikunnissa, mutta lasketaanko ne reissuiksi vai onko ne vaan moottoripyöräilyä? Reissu tai ei, niin päätin kirjoittaa pitkästä aikaa juttua ihan vaan ajelusta.
 
Tällä ajokaudella moottoripyöräilyni on meinannut jäädä vielä vähäisemmäksi kuin viime vuonna. Syitä on monia (mm. geokätköily, Juke-laina, kielikurssi, ryhmäliikunta, vanhenevat liikuntapaikkojen sarjakortit), mutta yhdistävänä tekijänä on, että vuorokaudessa ei yksinkertaisesti ole riittävästi tunteja. En millään ehdi tehdä kaikkea mitä haluaisin! Ja jostain syystä nuo muut jutut ovat sitten menneet prioriteeteissa korkeammalle.
 
Nyt syksyn tullen heräsin siihen, että kausihan loppuu pian ja kilsoja on kertynyt säälittävän vähän. Muutama viikko sitten onnistuin hankkimaan jalkaani rasitusvamman, joten liikuntaa oli pakko vähentää. Mutta mikä oiva tilaisuus siinä avautuikaan moottoripyöräilylle! Kyllä hyvin huomasi, että liikunta täyttää tosi paljon vapaa-ajastani ja kun se jäi pois, alkoi aikaa yhtäkkiä riittää pidemmille moottoripyörälenkeille.
 
Lähiseutu on siis viime viikkoina tullut tutuksi. Myös ajolenkkini ovat pidentyneet huomattavasti viime kaudesta, jolloin ajoin keskimäärin 40-60 km ja maksimit olivat vähän yli 100 km luokkaa, jolloin polvet ja lonkankoukistajat kävivät valittamaan. En mene onneksi enää niin herkästi jumiin kuin vuosi sitten. Liekö syynä säännöllinen venyttely. Oikea käsi ei puolestaan väsy enää niin paljon siksi, että ostin pyörään kaasukahvan lepuuttajan. Se on pieni kaasukahvaan kiinnitettävä muovipala, joka mahdollistaa kaasun painamisen ilman, että kahvaa tarvitsee puristaa. Sen kuin nojaa vaan.
 
Otsikon mukaisen 160 km lenkin kävin ajamassa viime viikon sunnuntaina. Keli oli mitä mainion; aurinko paistoi ja lämpömittari näytti +14. Onnistuin jopa ylipukeutumaan, mikä on tähän aikaa vuodesta pienoinen erävoitto, sillä yleensä aina palelee. Syksyn tulon kuitenkin huomasi siitä, kuinka yhtäkkiä puiden lehdet ovat kellastuneet. Välillä vastaan tuli oikein lehtisateita ja autot nostivat lehtiä ilmaan asfaltista samaan tapaan kuin ne talvella pöllyttävät lunta.
 
Pieni vaatteidenvähennystauko Toivakassa. Lehtisadetta en valitettavasti saanut tallennettua kameraan.
 
Tämän kesän ehdottomaksi suosikkimoottoripyöräilypätkäkseni on noussut tie 4421 välillä Toivakka-Kangasniemi. Sitä on hirveän kiva ajaa, kun on runsaasti mutkia ja mäkiä ja nopeusrajoitus on 80 km/h. Reitillä on pituutta mukavat 35 km, joten se ei lopu heti keskenkään. Semmoista ajamisen meininkiä! Tien miinuksena on paikoitellen melko huono asfaltti. Hyvän asfaltin raja menee tasan kuntarajan kohdalla; Toivakan kunnan puolella se on oikein hyväkuntoista ja Kangasniemellä paikattua.
 

Yksi monista Toivakantien mäistä.

Paikkauksista päätellen ollaan jo Kangasniemen puolella.
 
Tiet Kanavuoresta Toivakkaan (vanha nelostie 644) ja Kangasniemeltä Hankasalmelle (tiet 447/446) ovat hyvin samantyylisiä. Hyvää asfalttia, eikä turhan paljon liikennettä. Ysitie Hankasalmelta Jyväskylään olisi ollut tosi tylsä, joten tein pienen koukkauksen ja ajoin 7 km Niemisjärveltä Lievestuoreelle mukavaa pientä mutkatietä (6403).
 
Vanhaa nelostietä. Tässä on hyvä lepuuttaa kaasukättä, kun antaa pyörän rullata alamäkeen kytkin pohjassa.
 
On kyllä aina yhtä hassua ajaa kotipaikkakunnan läpi käymättä tervehtimässä vanhempiani. Viime vuonna ajelin monesti perjantaipiirakalle vanhempieni luokse, mutta tänä kesänä nekin ovat jääneet ihan pariin kertaan.
 
Lievestuoreelta Jyväskylään olisi vielä voinut kiertää Vuonteen kautta (tiet 640/638), mutta alkoi olla kiire ruuanlaittoon. Se on mukava reitti 60 ja 80 km/h rajoituksilla ja käsittääkseni varsin suosittu motoristien keskuudessa.

 

Tällaista lenkkeilyä tällä kertaa. Katoin juuri kalenterista, että viime vuonna vein Eerikin talvisäilöön lokakuun 12. päivän tienoilla. Eli jos viime vuoden tapaan mennään, niin kolme viikkoa olisi aktiivista ajoaikaa jäljellä. Ainakin reitti Uurainen-Suolahti-Laukaa olisi suunnitelmissa vielä käydä ajamassa.

Vähän erilainen ratapäivä

keskiviikko 18.09.2013 Avainsanat: Muilla autoilla ajaminen , Nissan , Rata-ajo , Unelmointi

Mikä on valkoinen, kulkee yli 300 km/h ja sen takia kannattaa lintsata puoli päivää töistä ja ajaa Hämeenlinnaan? Oikea vastaus on Nissan GT-R, jonka suorituskykyä sain kutsun kokeilemaan Ahveniston moottoriradalle. Nissanin järjestämässä tapahtumassa oli GT-R lisäksi testattavana oli myös 370Z Nismo sekä automaatti- ja manuaalivaihteinen Juke Nismo.

Koeajokalusto: 370Z Nismo, GT-R ja kaksi Juke Nismoa.
 
Aamupäivällä autoille kyytiä olivat antaneet lehdistön edustajat ja iltapäivällä vuorossa oli 15 hengen sekalainen seurakunta Nissan-harrastajia ja lojaaleja asiakkaita. Itse en ole kumpaakaan - vielä. Juttua eteenpäin lukemalla voi todeta, että Nissanin porukoiden ovela suunnitelma saada minut tuohon kerhoon vaikuttaa toimivan…

Etualalla 370Z Nismo ja takana GT-R.
 
Tapahtuman alkajaisiksi Ahvenistolla ennen ajamattomat, joita oli noin puolet porukasta, pääsivät Juken kyydissä tutustumaan radan profiiliin ja ajolinjoihin. Kuskina toimineella Nissanin edustajalla riitti sen verran vauhtia, että puoli kierrosta riitti saamaan minulle järjettömän matkapahoinvoinnin! Kolmen kierroksen jälkeen palattiin varikkoalueelle ja valuin ulos Juken takapenkiltä tuskanhiestä märkänä. Dx Ei kyllä tullut etukäteen pieneen mieleenikään, että pää ei kestäisi. Otti ihan hirveästi päähän, kun olisi halunnut nauttia menosta täysillä!

Radan esittelyä Jukella.
 
Kun kaikki olivat tutustuneet rataan, päästiin itse ajamaan. Ensin Jukeilla ja sitten niistä siirryttiin tehokkaampiin autoihin. Minulla kesti aika kauan keräillä itseäni ja tyydyinkin pitkään valokuvailemaan muiden ajamista. Lopulta pää tuntui riittävän selvältä ja rohkenin lähteä ajamaan Jukella. Automaatti-Juke ei ollut ryhmän suuressa suosiossa, mutta minä valitsin sen ehdottomasti, koska automaatti on parhautta. Oli muuten sama Juke Nismo, joka minulla oli facekilpailun voittona lainassa loppukeväästä.
 
Autoissa oli aina kyydissä joku Nissanin edustaja opastamassa ja toppuuttelemassa liian kovia menohaluja. Jukeen hypättyäni sain ensimmäiseksi neuvoksi unohtaa autokoulun opit käsien asennosta ratilla. Kun ajetaan radalla, on tärkeää saada pyöritettyä rattia mahdollisimman pitkälle irrottamatta käsiä ratista. Samasta syytä ratti jätettiin myös hieman korkeammalle kuin normiajossa, että on tilaa pyörittää sitä. Tässä yhteydessä selvisi sekin, miksi Juke Nismossa (ja esim. Polo GT:ssä) on ratissa kuopat klo 3 ja 9 kohdalla. Siksi, että siinä pysyy hyvin peukalot ilman käsien puristamista vaikka ratti vähän pääsisikin heilahtamaan ajaessa. Pääni päälle varmaan syttyi lamppu valaistumisen merkiksi, kun tajusin tämän. :D

Tässä käydään läpi käsien oikeaa asentoa radalla ajamiseen. 
 
Ei muuta kuin radalle. Varikolta poistuessani kuikuilin sivupeiliä ja olin kovin huolissani, että tuleeko joku suoralta päälle, kun en tajunnut että radallahan on liikennevalot ohjaamassa. Tämmöisiä asioita, mitä ensikertalainen ei tajua. Mutta, jokainen on onneksi joskus ollut ensikertalainen, joten mitä sitä turhaan stressaamaan tietämättömyydestä.
 
Rata oli kiva ja Juke olisi kulkenut kovempaakin, mutta ajelin aika rauhallisesti. Sattumoisin ei ollut ihan hirveästi jäänyt päähän ajolinjoista ja muista esittelykierroksen neuvoista… Nissanin mies kuitenkin opasti koko ajan, joten mukavahan siinä oli ajella ja opetella. Pari kertaa piti päästää GT-R ja 370Z ohi, kun olin vähän hidas menemään. Vaikka olin itse ratissa, pahoinvointi meinasi taas vähän uhkailla ja suuntasinkin takaisin varikolle jo parin kierroksen jälkeen.

 
Sitten taas valokuvailua. Lainasin radalle mieheni järkkärin, jonka sarjakuvaustoiminto oli kovassa käytössä. Siitä huolimatta oli tosi vaikea saada kuvattua ohi meneviä autoja niin, että auto olisi ollut kokonaan kuvassa. En vain osannut pyörähtää kuvatessa samaan tahtiin kuin mitä ohi ajavat autot menivät. Pokkarilla ei olisi varmaan ollut toivoakaan… Piiikkasen eri vauhdit oli täällä verrattuna autokoulun liukkaan kelin ratapäivään, jossa olen viimeksi kuvannut liikkuvia autoja.

 
Pitihän niitä nopeampiakin autoja sitten päästä testaamaan, kun tuonne saakka olin päässyt. Nissan 370Z apukuskina oli kevään Juke-hommista tuttu mies, sama joka oli kuskina Ahveniston esittelykierrokselta. Oli kovin pahoillaan kun kerroin saaneeni kauhean olon hänen kyydissään. Noh, ei sille vaan voi mitään. Sanoinkin, että itse ajelen tällä hienolla autolla sitten mummovauhtia muihin kuskeihin verrattuna, mutta sain kommenttia, että kukin ajaa silleen mikä tuntuu hyvältä. :)
 
Nissan 370Z Nismo oli kyllä ihan huippu auto ja sillä oli hauska ajaa radalla. Vauhtini ei tosiaan päätä huimannut, maksimi taisi olla jotain 80 km/h luokkaa, mutta kyllä mä sillä varmasti kovempaa päästelin kuin Jukella. Auto oli manuaalivaihteinen, mutta hyvän väännön vuoksi ajelin pelkästään kolmosvaihteella. Kolmen kierroksen aikana ei todellakaan ehtinyt kyllästyä. Eikä tullut edes huono olo!

 
Nissanin edustaja neuvoi hirveän hyvin ajolinjoja ja syitä niiden valintaan ja muutamasta mutkasta sain jopa kehuja kun menin ne oikein. Oli jännä miten radalla ajettiin ihan reunojen kanttikiviltä toisille. Hän selitti myös hyvin sitä, miten autoa ei saa pakottaa käännöksissä, vaan sen pitää mennä "omalla painollaan" (en muista millä termeillä puhuttiin). Mutkista poistuttiin kaasua painamalla ja todella huomasi kuinka auto oikeni silloin ja totteli niissä tilanteissa tosi hyvin. Ai vitsi, oli kyllä parhautta!

 
370Z jälkeen meinasin siirtyä vielä ajamaan GT-R:llä, mutta voih, juuri silloin rata-aika loppui. :( Jälkeenpäin kuulin että olisin voinut päästä ajamaan sillä pari extrakierrosta, mutta ei tullut mieleen edes kysyä, kun toinen edustaja sanoi suoraan 370Z:sta pois kiivetessäni että nyt ei ehdi enempää. Harmi...
 
Mutta ajoin 370Z:lla! Ja olen ihan rakastunut… Siis se auto on ihan älyttömän upea ja ihana ja kaunis ja kaikkea! Anteeksi nyt vain unelma-autoni VW Scirocco, nyt löytyi aika paha kilpailija! Auto vähän eri luokasta ja myös eri hintaluokasta. Sellainen Scirocco jonka kehtaisi ajaa kaupasta kotiin maksaisi reilut 40 ke, kun taas 370Z Nismo on 80 ke. Mistä aika iso osa veroja! Mutta onneksi kukaan ei kiellä unelmoimasta?!

Kyllä kelpaa hymyillä, kun on tällaisella namupalalla päässyt ajamaan.
 
Rakastuin tosiaan 370Z ulkonäköön ihan täysillä. GT-R ulkonäkö sen sijaan ei herättänyt erityisiä tunteita, se vain oli urheiluauto, joka on vähän kulmikas.

Tosin speksien perusteella se ei sitten olekaan mikä tahansa urheiluauto! Nissan GT-R on nimittäin maailman toiseksi nopein sarjatuotantoauto, joka jättää taakseen Ferrarit, Porchet ja Lamborghinit. Edellä on vain reilusti yli miljoonan maksava Bugatti Veyron, kun taas GT-R maksaa "vain" 168 000 e. GT-R:n kiihtyvyys 0…100 km/h on 2,7 uskomattomat sekuntia, joten voin vain kuvitella, miten rapsakasti se liikahtaa vähän kevyemmälläkin kaasun painalluksella. Ja kyllähän se radalla kovaa liikkuikin. Nissanin edustaja oli kyydittänyt ihmisiä GT-R:llä radan pääsuoralla nopeimmillaan 200 km/h, mikä kuulemma oli vielä varovaisesti ajettu... (370Z:lla oli menty melkein yhtä kovaa ja Jukella 130 km/h.)

Jotta GT-R:n 2,7 sekunnin kiihdytys nollasta sataseen onnistuisi suorilta, tarvitaan autoon ihan sitä varten tehdyt renkaat. Ne maksavat käsittämättömät 24 000 e, koska tuotantomäärät ovat pieniä ja ne on käsitelty niin, että heti alle laitettuna valmiit vastaamaan auton suorituskykyyn, eikä niitä tarvitse ajaa sisään ollenkaan. Kuten Nissanin edustaja sanoi, "Eihän tuossa hinnassa mitään järkeä ole, mutta sen ne maksaa."

Tuo radalla ollut GT-R tuli kuulemma Suomeen lainaan suoraan Baltiasta jossa se oli myös lainassa. Auton eturenkaat oli ajettu siellä ihan loppuun ja jätetty jostain syystä vaihtamatta, ennen kuin auto tuli tänne. Suomalaiset Nissanin tyypit olivatkin sitten vähän pulassa, sillä uusia renkaita ei ollut aikaa tilata mistään maailman ääristä. Lopulta lähimmät olivat löytyneet Virosta, josta 24 ke arvoiset renkaat oli kiidätetty tänne kumiveneellä Suomenlahden yli. Kyllä, kumiveneellä! Minäkään en ollut uskoa korviani, kun kuulin tämän jutun, mutta pakko on uskoa kun näin veneestä kännykkäkameralla otetun kuvan. Aika hulvaton tapaus, mutta pääasia että autoon saatiin renkaat. :P

 
Rata-ajo on autoille varsin kuluttavaa touhua. Kun ryhmämme saapui radalle, kerrottiin, että yhdestä autosta alkoi olla renkaat loppu ja toisesta puolestaan jarrut. Onneksi ne kestivät vielä meidän ajomme. Rata oli lakaistu ennen ajoja, mutta aikamoinen ropina välillä kuului, kun ajettiin renkaista irronneiden kuminpalasten yli. Kaikki roska siis vain noista muutamasta autosta!

Juke-paran eturengas on vähän päässyt kulumaan ja sulamaan...
 
Ratapäivä oli hauska ja mieleenpainuva kokemus ja jos vain tulee mahdollisuus, niin mielelläni lähden uudelleen kokeilemaan matkapahoinvoinnista huolimatta. Pieni kutina nimittäin jäi, että olisi mielenkiintoista päästä kokeilemaan radalla ajamista osaavan apukuskin kanssa uudestaankin. Esitinkin jo vienon toiveen Nissanin suuntaan, että jos järjestävät tällaisen tapahtuman joskus uudestaan, niin minut saa kyllä kutsua mukaan! :)

Puhdas auto - pahempi mieli?

tiistai 17.09.2013 Avainsanat: Jenni , Kolhut , Maalipinta , Muiden käyttäytyminen , Polo Junior , Puhtaanapito

Polon parin viikon takainen harjaton pesu ei oikein tuottanut toivottua tulosta, joten kärräsin sen vaihteeksi Glosspointille käsinpesuun. En tiedä oletteko kaikki jo ihan kyllästyneitä juttuihini puhtaasta autosta, mutta en malta olla hehkuttamatta kun Polo vain näyttää niin hyvältä kiiltävän puhtaana!
 
Totta puhuen Polon saavutettua nyt jo kahden vuoden ikä siitä huolehtiminen on arkipäiväistynyt, enkä pese enkä puunaa sitä enää yhtään niin paljon kuin uutena. Pitäisi kyllä tehdä useammin, koska tulee aina niin hyvä mieli kun näkee sen helmiäismustan maalipinnan oikein loistamassa puhtauttaan.

 

Hieman erilainen kiilto kuin edellisen pesun jälkeen!
 
Jokaisessa käsinpesukerrassa piilee jännitysmomentti: onko autosta löytynyt naarmuja tai muita jälkiä. "Mulla on ikävää kerrottavaa sun autosta" ovat sanat, joita en todellakaan haluaisi kuulla. Puhdas auto voi otsikon mukaisesti todellakin tuottaa pahemman mielen. Näin kävi viimeksi toissa keväänä, kun naapuri oli aukonut autonsa ovea Poloa vasten. Nyt oli toinen kerta kun sain kuulla nämä sanat. Tällä kertaa ei ollut jälkiä ovessa, vaan takakontissa. Ja todella outoja jälkiä olivatkin! Aivan kuin joku olisi osunut siihen monta kertaa, sillä kyseessä ei ollut yksittäinen naarmu, vaan useampi edestakainen hankauma. Jälkiä oli kaiken lisäksi koko takaluukun leveydeltä.
 
Leo kertoi luulleensa aluksi, että takaluukussa on vain jotain tiukkaa likaa ja oli koittanut pestä jälkiä pois toisellakin pesuaineella. Vasta autoa kuivatessaan hän oli tajunnut, että nämähän ovat hankaumajälkiä maalipinnassa! En käsitä, milloin Polo olisi ollut niin lähellä toista autoa, että sen takana ei olisi mahtunut esimerkiksi nostelemaan tavaroita toisen auton kyytiin.
 
Hallin katon heijastumista huolimatta Polon takaluukusta erottaa selkeästi monensuuntaista hankaumaa.
 
Sinänsä hätä ei ole tämän näköinen, koska jäljet saa kyllä pois. Mutta on se nyt ihme kun ihmiset eivät voi sen vertaa katsoa, että eivät osu muiden autoihin! Toisaalta keväällä sain henkilökohtaisesti todistaa, kun joku pysäköi rautakaupan pihassa kalliilla autolla viereeni ja avasi oven suoraan Polon kylkeen. Pomppasin autosta salamana valittamaan kuskille, joka oli vähän ihmeissään, että mitä mä nyt oikein vaahtoan. Että autossa on leveät ovet ja that's it. "Väkisin niillä osuu, ei sun autoon mitään jälkeä jäänyt." Herra on hyvä ja pysäköi autonsa muualle, jos ei osaa olla kolhimatta muiden autoja. Jälkeä ei onneksi jäänyt, mutta kyllä mulla siinä syke vähän nousi, kun itse teosta sain kiinni välinpitämättömän kansalaisen.

 

Näiden tuoreiden jälkien poistamiseksi takaluukku pitäisi hioa ja tehdä siihen sen jälkeen uusiksi cquartz-käsittely. Hinta-arvio oli 60-70 e eli ei mikään paha lovi lompakkoon, mutta kyllä se silti vähän nyppii. Jälkiä ei välttämättä huomaa ellei tarkkaan katso, joten en ole ihan varma viitsinkö korjauttaa niitä. Mutta toisaalta tietoisuus niistä kyllä lisää tuskaisuutta…
 
Peilikuva Jennin tyyliin. Tästä sitä ei erota, mutta yläreunan pokkaus on myös täynnä hankaumaa.

Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD

lauantai 07.09.2013 Avainsanat: Nishiki Hybrid Comp , Polkupyöräily

Olen jo monta vuotta haaveilut uudesta polkupyörästä, mutta en hankkinut, koska vanha Nishiki Reno on toiminut kaikin puolin mallikkaasti. Vaikka sitä myytiinkin aikanaan - vuonna 1996 - hybridinä, on se nykymittapuulla silti lähempänä maasto- kuin kaupunkipyörää niin runkogeometrialtaan kuin rengaskooltaankin. Renon suurin ongelma on turhan leveät renkaat. Vaihdoin siitä maastokuvioidut renkaat pois jo melkein 10 vuotta sitten, mutta nykyisten sileämpienkin renkaiden leveys on silti alkuperäinen 47 mm. Eivät siis kovin sirot ole nykyisetkään nämäkään.
 
Tänä keväänä päätin lopulta investoida uuteen pyörään, sillä saatiin töissä alkuvuodesta koko porukka mukavat bonukset viime vuoden hyvästä työstä johtuen. Polkupyörän budjetti oli n. 700 euroa ja sillä piti saada jonkinnäköinen hybridi. Joustohaarukkaa ei saanut olla, koska ilmankin pärjää ja se saattaa hajota ennemmin tai myöhemmin. Pyörä ei saanut olla naisten malli, sillä en vain jostain syystä siedä naisten rungon ulkonäköä. Siitä tulee mummofiilis eikä se näytä vauhdikkaalta. Myös pyörän värin piti olla kiva; en huoli mitä tahansa harmaata tai mustaa pyörää. Jostain syystä polkupyörien värivaihtoehdot ovat tosi heikkoja. Jonain vuonna Nishikillä oli upea sähkönsininen pyörä, mutta sen jälkeen on ollut aika heikkoa tarjontaa.
 
Hankinta
 
Koska meidän perheessä on kaksi erittäin hyvin kestänyttä Nishikiä, halusin mielelläni uudenkin pyörän olevan saman merkkinen. Mielessäni oli 401 tai muu vastaava hybridi, mutta niissä miesten rungot alkoivat 20 tuumasta, mikä tarkoitti ajajan pituudeksi vähintään 170 cm. Auttamattomasti liian isoja siis. Katselin kyllä muitakin merkkejä Intersportissa, ja esimerkiksi myyjän tarjoama Focus olisi ollut ilmeisen hyvä ja hieman edullisempi vaihtoehto. Koeajolla Focuksen (naisten) hybridipyörä ei kuitenkaan miellyttänyt.
 
Nishikin kuvastosta löysin urheilulliset Hybrid Sport -pyörät, joiden rungot sopivat niin miehille kuin naisillekin. Ongelmana oli vain, että niitä ei ollut oikein tarjolla liikkeissä. Ostaminen ilman koeajoa olisi ollut vähän ikävää ja liikkeisiin niitä ei suostuttu tilaamaan ilman ostopäätöstä. Yllättäen Asema-aukion Intersportista kuitenkin löytyi Hybrid Comp SLD ja pääsin sitä koeajamaan. Se tuntui hyvältä hieman korkeasta vaakaputkesta huolimatta ja melkein tein siitä jo kaupat, kunnes tajusin, että koeajamani yksilö olikin M-kokoa eli 20". Niinpä tilasin pyörän S-koossa, joka on tuumissa 18". Pyysin samalla asentamaan pyörään myös lokasuojat ja lukon. Pyörän ovh oli 699 e, missä ei ollut juuri tinkivaraa, mutta sain kuitenkin nuo lisävarusteet siihen kaupan päälle.
 
Olisin ostanut mieluummin hieman parempilaatuisilla osilla ja hydraulisilla levyjarruilla varustetun Hybrid Pro SLD:n, mutta sen hankkiminen kariutui 30 mm leveisiin renkaisiin. Koska geokätköreissumme ulottuvat välillä vähän huonompikuntoisille hiekkateille, 30 mm renkaat olisivat voineet olla vähän liian kapeat sellaiseen maastoon. Compissa renkaat olivat 37 mm leveät, mikä on sama kuin normaaleissa hybrideissäkin.
 
Odotus palkitaan
 
Koska S-koon runkoa ei ollut maahantuojan varastossa, pyörä piti tilata tehtaalta saakka. Toimitusajan piti olla 4 viikkoa, mutta meni 6-7 viikkoa ennen kuin sain lopulta hakea pyörän liikkeestä. Vaikka odotusaika tuntui pitkältä kuin nälkävuosi, pyörää kannatti kuitenkin odottaa, sillä sen verran hyvältä se on tuntunut. Pyörä rullaa kuin unelma! Kapeilla renkailla on kyllä selkeä vaikutus. Hiekkatiellä se ei oikein ole elementissään, mutta kyllä sielläkin eteenpäin pääsee.
 
 
Nykyisissä polkupyörässä tuntuu olevan hirveän leveät ohjaustangot. Ainakin kun on ajanut 16 vuotta 54 cm leveällä tangola, uuden pyörän 60 cm tuntuu varsin leveältä. Toisaalta se tekee asennosta myös hyvin tukevan. Ajatustasolla vierastamani leveät kädensijat ovat olleet todella mukavat ajaessa. Tangon päissä olevat pienet nousukahvat sen sijaan ovat vähän hassussa kulmassa eikä niitä ole juuri tullut käytettyä.
 
 
Maantiesatula on aika kova ja mietinkin, että pitäisikö se vaihtaa hieman pehmeämpään. Pyörämyyjä suositteli käyttämään pyöräilyhousuja, mutta eivät oikein ole ideaalit geokätköreissuille. Työmatkani 1,5 km sen sijaan nyt ajaisi vaikka ilman satulaa...
 
Jarrut olivat aluksi aika tehottomat, koska levyjarrut pitää ajaa sisään ennen kuin ne jarruttavat kunnolla. Viikon-parin kuluessa niiden jarrutusteho alkoikin olla varsin hyvä. Jarrujen miinuspuoli on niiden vinkuminen. Etujarru vinkui vain alussa, mutta takajarru vinkuu aina vaan, kun jarruttaa tietyllä teholla. Ensihuollossa takajarrulevyjä hiottiin pyynnöstäni vinkumisen vähentämiseksi, mutta muutamassa päivässä se palasi takaisin. Noh, ainakin ihmiset hyppivät pois alta kun vähän jarruttaa. :P
 
Hybrid Compin vaihteissa on ihan eri tahtiin välitystehoa kuin vanhassa pyörässäni. Vaihteita on 24 kpl, joista suurimpia en ole tarvinnut kuin muutaman kerran. Vaihteiden kanssa on ollut valitettavan paljon ongelmia, sillä myyjäliike ei ole oikein saanut säädettyä niitä niin, että ketju ei hankaisi vaihtajaan. Vaihteita on säädetty niin paljon, että päätin kirjoittaa niistä oman merkinnän, ettei tämä postaus venähdä kilometrin mittaiseksi.
 
Kunhan nuo vaihdeongelmat saadaan selätettyä, allani on oikein mainio pyörä ja olen tyytyväinen ostokseeni. Vanhan pyörän meinasin ensin myydä pois, mutta totesin, että ei kannata. Siitä ei saa rahaa edes keväällä tehdyn huollon arvosta ja sitä paitsi leveärenkaisena se on paljon parempi talvikäyttöön kuin tämä uusi kapearenkainen kiitäjä.
 

 

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (17)
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!