POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu kuukaudella syyskuu

"Jarrut - vauhdin surma"

tiistai 28.09.2010 Avainsanat: Autonhuollon perusteet , Jarrut , Moottori

Otsikosta huolimatta jarrut eivät olleet tämänpäiväisen autonhuoltokurssin pääasia, vaan siirryimme aiheeseen vasta viimeisen puolen tunnin ajaksi. Ehdin silti oppia, kuinka levyjarru ja rumpujarru toimii. Polossa on levyjarrut edessä ja takana, mutta monissa autoissa takana on rumpujarrut, koska siellä ei tarvita niin suurta jarrutustehoa.

Opin myös, kuinka ABS-jarrut toimivat teknisesti. Ideahan lienee kaikille selvä: jarrut eivät lukkiudu, vaikka jarrupoljinta kuinka runttaa pohjaan. Hyvät naurut irrotti juttu siitä, että ABS-jarrujen ollessa autoissa uusi lisävaruste, Suomen valtio lätkäisi niille oman veron. Kyllähän siitä veroa pitää maksaa jos ihmishenkiä pelastaa... Ei tainnut olla naurun aihe silloin. Opettajan mukaan tämä vero oli käytössä vain hetken aikaa ja lopetettiin sitten. (En löytänyt Googlella asiasta mitään lisätietoa.)

Tunnin alkuosan käytimme kertaamalla vielä hieman moottorin ja jäähdytyksen toimintaa aiemminkin näkemällämme moottorinraadolla. Sattumoisin eräällä kurssilaisella oli autossaan täsmälleen samanlainen moottori niin pystyimme sitten katsomaan myös toimivaa versiota siitä. Puretusta opettaja näytti mäntien ja venttiilien toimintaa käytännössä.

Moottorin männät. Takana kansiosa jossa sylinterien kannet, joista oikeanpuoleista lukuunottamatta on poistettu venttiilien kannet.


Kertailun jälkeen pääsimme mittaamaan ominaispainomittarilla autoistamme jäähdytysnesteen pakkasenkestävyyden. Polon jäähdytysnesteen paisuntasäiliöön oli kirjoitettu tussilla -45 C. Mittari näytti -47 C joten eiköhän se ole ihan riittävän kestävää. Tuossakaan lämpötilassa neste ei vielä varsinaisesti jäädy, mutta alkaa kiteytyä.

Polon jäähdytysnesteen paisuntasäiliö.


Tarkistimme autoista myös öljyt. Eräs nainen oli katsonut öljyn tilanteen vasta viime viikolla, mutta nyt vain tikun päässä oli vain sentti öljyä. Auto oli pysäköity hieman kaltevalle tasolle, mutta opettajan mukaan se ei selittänyt täysin puutetta. Toisen naisen mersusta katsottiin automaattivaihteiston öljymäärä erillisellä tikulla, koska sellaista ei tule auton mukana. Ensin näytti hyvältä, mutta kun auto käynnistettiin ja mitattiin määrä kierrossa olevasta öljystä, sitä olikin tosi vähän. Nainen kertoi, että öljy olisi pitänyt vaihtaa viime tai toissa huollossa. En kyllä ymmärrä, miksi ei ole vaihdettu.

Mittailujen jälkeen toinen kurssimme miehistä vaihtoi opettajan ohjeilla autoonsa öljyt ja me muut katsoimme vierestä tarkkana. Ei näyttänyt kovin vaikealta eikä aikaakaan kulunut hirveästi, mutta harvalla on oikeasti käytettävissään tilat joissa homman voi tehdä.

Kätevä öljynkeräysastia jonka yläosa oli kylläkin aluksi korkeammalla vastaanottamassa ihanan ruskeat öljyt.

Kannan kurssilla aina kameraa mukanani saadakseni kuvitusta merkintöihini. Tänään otin kuvia Polon sisuskaluista.

Polon kompakti konetila.

Nätin kannen alta paljastuu moottori.

Moottorin kansi sivusta katsottuna. Siinä kulkee ilmaa moottorille ja moottorilta pois.

Moottori lähikuvassa. Päällä öljysäiliön korkki ja sytytystulpat (nuo piuhoitetut neliöt). Musta suihkuletkun näköinen johto kuuluu lohkolämmittimeen. Luulin että johto on se joka lämmittää, mutta oikeasti vastus onkin vain yhdessä kohtaa moottorin kyljessä.

Polon keula sisältä päin katsottuna. Edessä tuuletinpropelli, takana jäähdytysritilä.

Voidellaan ettei leikkaa kiinni

tiistai 21.09.2010 Avainsanat: Autonhuollon perusteet , Moottori

Kolmannen autonhuoltokurssikerran pääaiheina oli voitelu ja jäähdytys. Aluksi myös kerrattiin jonkin aikaa viimekertaisia asioita eli moottorin toimintaperiaatetta.

Viimekertaiseen tuli myös hieman lisäinfoa, kun moottoriin liittyen saimme oppia jakohihnasta. Käsitin että suurimassa osassa autoja on jakohihna, mutta sitten osassa on kestävämpi jakoketju. Jakohihnan vaihtoväli on ilmeisesti melko autosta riippuva asia, olisiko ollut yleisesti 80-120 tkm välillä...? Auton ohjekirjasta se varmasti selviää. Kuminen jakohihna myös hapertuu ajan kuluessa, joten pelkkiin kilometreihin ei kannata tuijottaa.

Voitelun tehtävä on aika selkeä ominaisuus. Öljy vähentää osien välistä kitkaa ja hidastaa siten osien kulumista. Siitäkin tuli kuitenkin opittua nyt tarkemmin. Hyvä öljy erottelee epäpuhtaudet paremmin ja öljy täytyy vaihtaa siksi säännöllisesti, että se vanhenee ja likaantuu. Henkilöautossa on keskimäärin noin viisi litraa öljyä, joka oleilee öljypohjassa ja joka kiertää moottorissa öljypumpun voimalla. Katsoimme myös erään kurssilaisen Mersun öljyntäyttöaukosta sisään ja sieltähän pilkisti nokka-akseli. Yhteys edelliskerran asiaan!

Opettaja kertoi myös eri öljylaaduista, mutta en pysynyt niiden numeroinnissa oikein kärryillä. Ymmärsin että 5W-40 on Suomen oloihin normaali ja numerot tarkoittavat öljyn viskositeettia (juoksevuutta) kylmässä ja lämpimässä, mutta ei siitä sen enempää.

Opin, että autojen yleisin jäähdytystapa on nestejäähdytys, jossa putkissa oleva neste kiertää sylintereitä kuljettaen lämpöä pois ja tuoden mukanaan kylmää. Neste jäähdytetään auton liikkeen tuottamalla ilmavirralla. Auton keulassa konepellin alla on myös iso tuuletin, jolla saadaan jäähdytettyä moottoria silloin, kun luonnollinen ilmavirta ei pääse virtaamaan tuuletusaukoista sisään eli esimerkiksi liikennevaloisa seistessä. Jäähdytysjärjestelmä ei kuitenkaan lähde heti puhisemaan kun auto on käynnistetty, vaan vasta sitten kun moottori on saavuttanut sopivan käyntilämpötilan.

Jos moottori meinaa ylikuumeta koska tuuletuspropelli ei käy, voi tilannetta kuulemma auttaa laittamalla auton sisätilan puhalluksen täydelle teholle ja lämmölle. Eräs kurssilainen oli kesähelteellä päässytkin autolla kotiin tällä tekniikalla. Tällöin moottori tuulettuu myös autoon sisäänpäin, koska auton lämmityslaite toimii niin, että se vain ohjaa moottorin hukkalämpöä ohjaamoon.

Auton ilmastointilaite onkin sitten ihan eri juttu. Kuin pieni jääkaappi. Opettaja kertoi kuinka korjaamojen täytyy olla järjettömän tarkkoja ettei ilmastointilaitteen kylmäainetta pääse vuotamaan huollon yhteydessä. Joka päivä kylmäainetta kuitenkin vapautuu taivaan tuuliin 1-2 kg per peräänajo (kylmäainekennot sijaitsevat auton keulassa), joten miksi siitä ei tule mitään sanktioita?

Lopussa opettaja esitteli vielä fysiikantuntien mallin avulla Wankel- eli kiertomäntämoottorin toimintaa. Aika ovela systeemi, joka on paljon perinteistä mäntämoottoria tehokkaampi, mutta myös huomattavasti herkemmin kuluva. Opettaja arveli, että jos Wankel-moottori olisi keksitty ennen mäntämoottoria ja sen kehittämiseen olisi panostettu vuosien saatossa yhtä paljon, niin se saattaisi hyvinkin olla se yleisempi malli.

Wankel-moottori.

Kuinka moottori toimii?

tiistai 14.09.2010 Avainsanat: Autonhuollon perusteet , Moottori

Tämän päiväisen autonhuoltokurssin aiheena oli moottorin toiminta. Eli mitä oikeasti tapahtuu, jotta auto saadaan liikkumaan.

Viime viikolla opettaja kertoi, kuinka Speden sketsistä selviää hyvin, miten tasauspyörästö toimii. Hain kyseisen jakson Youtubesta ja katsoin samalla myös jakson, joka kertoo moottorin toiminnasta. Mieleeni jäi kohta, jossa nainen ihmettelee, että miten bensan palaminen muka saa auton moottorin pyörimään. Nimittäin eihän saunan kiuaskaan heitä volttia, vaikka siellä palaa tuli. (Nuo vanhat sketsit ovat muuten aivan helmiä, kannattaa katsoa!)

Omat ennakkotietoni moottorin toiminnasta rajoittuivat siihen, että tiesin että on sylintereitä ja mäntiä jotka liikkuu ja kipinöitä ja bensaa. Ja sitten niiden avulla moottori käy. Haha. Tiedän myös miltä Lego Technic -auton moottori näyttää ja miten männät siinä liikkuvat. Muistelen myös että työkaverini selitti minulle joskus ruokatunnilla kaksi- ja nelitahtisten moottoreiden, mutta en ihan pysynyt kärryillä.

Tänään moottorin toimintatapa kuitenkin tuli selvitettyä juurta jaksain. Tai no, vain nelitahtimoottorin toimintatapa, koska autoissa käytetään sellaisia. Nelitahtimoottorin toiminta jakautuu neljään eri vaiheeseen.

Havainnekuva nelitahtimoottorin toiminnasta. (Tekijä: UzOnBike)
  1. Imutahti
    Mäntä liikkuu alas sylinterissä ja sylinterin palokammioon virtaa imuventtiilistä ilman ja polttoaineen seos.
  2. Puristustahti
    Mäntä liikkuu takaisin ylös ja puristaa seosta voimakkaasti.
  3. Työtahti
    Oikealla hetkellä seos sytytetään kipinällä. Palaessaan seos laajenee voimakkaasti, minkä seurauksena mäntä liikkuu uudelleen alas. Tämä voima otetaan talteen vauhtipyörään.
  4. Poistotahti
    Männän liikkuessa vielä alaspäin aukeaa pakoventtiili ja palamisen oheistuotteena muodostuneet kaasut purkautuvat pois.

Ja sitten alusta. Luulin ensin että kaikki tapahtuisi yhdellä männän kierroksella, mutta saamaamme monistetta ja Wikipedian animaatiota nelitahtimoottorista katsomalla ymmärsin, että mäntä liikkuukin tahdin aikana kaksi kierrosta. Eli käy yhteensä neljä kertaa liikeratansa jommassa kummassa ääriasennossa. (Näillä oli hienot nimet YKK ja AKK eli yläkuolokohta ja alakuolokohta.)

Opettaja kertoi, että nykyisin peruskoulun fysiikan tunneilla ei opeteta enää auton moottorin toimintaa. Ennen oli autojen tekniikka oli yleistietoa, mutta nykyisin edes fysiikan opettajat eivät kuulemma tiedä, miten moottori toimii. Kurssimme opettaja olikin saanut joltain koululta käytöstä poistuneen vanhan mekaanisen laitteen, joka esitti sylinterin ja männän toimintaa. Se oli tosi havainnollinen.

Sylinterin poikkileikkaus.


Päivän varsinaisen ahaa-elämyksen sain, kun opettaja kertoi, kuinka moottorin tilavuus määräytyy. Se on männän liikeradan ääripäiden etäisyys toisistaan kerrottuna sylinterin pohjan pinta-alalla ja kerrottuna vielä sylinterien määrällä. Eli koska Polon neljäsylinterisen moottorin tilavuus on 1390 cm3, niin yhden sylinterin tilavuus on silloin 347,5 cm3. Polon perässä lukeva 1.4 sai merkityksen.

Ilmeisesti henkilöautoissa on yleensä aina neljä sylinteriä. Niiden määrä ja koko vaikuttavat auton tehoon. Nokka-akseli on akseli, jossa on nokkia, jotka avaavat sylinterien venttiilejä. Sylinterit ovat kiinni kampiakselissa niin, että palamisreaktio tapahtuu eri aikaan eri sylintereissä. Kampiakseli on hihnan välityksellä kiinni nokka-akselissa, jolloin akselit saadaan pyörimään samassa tahdissa. Auton kierroslukumittari kertoo, kuinka monta kertaa kampiakseli pyörähtää minuutissa.

Opin myös että auton perässä lukeva 16V kertoo moottorin venttiilien määrän. 16V-merkityssä 4-sylinterisessä moottorissa venttiileitä on siten 4 per sylinteri eli yhteensä 16 kpl. Yhdessä sylinterissä venttiileitä pitää olla vähintään kaksi; yski sisään ja toinen ulos.

Numeron edessä oleva V-kirjain sen sijaan tarkoittaa jotain aivan muuta. V kertoo että sylinterit on aseteltu V:n muotoiseen asentoon, jolloin niitä mahtuu samalle alalle enemmän kuin normaalissa rivimoottorissa, jossa sylinterit ovat peräkkäin. Eli esim. V8-moottorissa on 4 sylinteriä peräkkäin ja 2 rinnan.

Myös kaasupolkimen painaminen sai todellisen merkityksen, kun sen toiminta käytiin läpi käytännössä. Sillä vain yksinkertaisesti annostellaan moottorille syötettävän ilman määrää. Pelkistäen kaasupoljin avaa luukun, josta ilma pääsee kulkemaan sylintereille.

Päivän totaalinen triviatieto oli, että jos yrittäisi tappaa itsensä perinteisesti auton pakokaasuilla, niin ei todennäköisesti onnistuisi nykyautoilla. Sen verran vähäpäästöisiä ovat.

Vielä kaikenlaisia muitakin oppeja tuli, mutta en listaa tähän nyt ihan kaikkea.

Olin tänäänkin kurssilla ihan innoissani kuuntelemassa uusia asioita. En avannut että olisin ihan näin innostunut auton tekniikasta. Kaksi ja puoli tuntia kului aivan liian nopeasti ja opettajallakin olisi riittänyt juttua vielä vaikka kuinka. Harmittaa jo etukäteen että kolme kertaa jää käymättä. Täytyy ehkä ensi vuonna käydä kertaamassa...

Tutkimme 90-luvun alusta olevaa Peugeotin moottoria.

Auton perusrakenne tutuksi

tiistai 07.09.2010 Avainsanat: Autonhuollon perusteet

Tulin juuri kotiin ensimmäisestä autonhuoltokurssin kokoontumisesta. Kurssin pitopaikka on keskussairaalan takana Tekevän autokorjaamolla. Katsoin päivällä googlemapsista osoitteen että osaan ajaa sinne, mutta niin vain ajoin ohi risteyksestä, sillä kartta näytti siltä että olisi junaradan ennen risteystä. Noh, ei muuta kuin auto ympäri ja takaisin.

Pelkäsin, että kurssille olisi liian vähän osallistujia ja sitä ei ehkä järjestettäisi, mutta huoleni oli turha. Joka vuosi järjestetylle kurssille on parhaimmillaan ollut oikein tunkua ja paikat ovat menneet täyteen parissa tunnissa. Nyt osallistujia oli yhteensä kymmenen; kaksi miestä ja kahdeksan naista. Osallistujien keski-ikä taisi olla 40-50 välillä ollessani itse nuoremmasta päästä. Kurssi on aiemmin ollut vain naisille, mutta rajaus poistettiin joitakin vuosia sitten, kun kurssi kiinnosti miehiäkin.

Aluksi opettaja kertoi luokkatilassa suuripiirteisellä tasolla autojen tekniikan kehityksestä. Monisteen ja fläppitaulun avulla tutustuimme auton perusrakenteeseen, jousitukseen ja voimansiirtoon. Opin että takavetoisen auton on moottorin voima siirtyy takana oleviin pyöriin kardinaaliakselin avulla. Opin myös että etuvetoisessa autossa vaihdelaatikko ja tasauspyörästö ovat samassa. Tasauspyörästön toimintaa en ole kyllä koskaan hiffannut ihan täysin vaikka olen katsellut aiheesta videoita ja tutkinut tekniikkaa myös Lego-autosta. Ehkäpä opin vielä jossain vaiheessa.

Noin tunnin sisällä olon jälkeen siirryimme halliin tutustumaan auton rakenteeseen käytännössä. Eräs nainen ajoi halliin autonsa, jonka konepellin alla olevat osat opettaja kertasi. Sitten auto nostettiin ilmaan ja pääsimme tutustumaan osiin mitä auton alta löytyy. Olen vilkuillut sinne aina katsastuksessakin, mutta nyt pääsi oikeasti katsomaan ja kyselemään mikä mikäkin osa on. Hämmästyin sitä, kuinka ohuessa putkessa bensa kulkee ja kuinka paljaana putki on auton pohjassa.

Auton ollessa nosturilla opettaja myös kertoi autojen korien kehittymisestä ja siitä kuinka hienosti korin täytyy olla suunniteltu, että se kestää ja joustaa oikeista kohdista törmäyksessä. Sen kyllä tiesinkin jo, miten auton keula ottaa vastaan törmäyksen ja pehmentää iskua. Opettaja kertoi kuinka vanhat amerikanraudat kestivät törmäyksissä tyyliin mitä vain muuttamatta juurikaan muotoaan, mutta ihmisille ne eivät olleet niinkään turvallisia. "Amerikanraudat ovat todella RAUTAA." Totta tosiaan...

Ensimmäinen kurssikerta oli mielenkiintoinen ja viihdyin mainiosti. Edelleen jäi kuitenkin epäselväksi, miten autoa aiotaan huoltaa kurssilla. Nähtävästi seuraavilla kerroilla käydään auton tekniikkaa tarkemmin läpi osa-alue kerrallaan; tyyliin moottori, jousitus, renkaat jne. ja niihin liittyy sitten vian tunnistusta. Vaikka varsinaiseen huoltoon ei päästäisikään, niin mielenkiintoiselta kurssi silti vaikuttaa.

Audi A1

sunnuntai 05.09.2010 Avainsanat: Audi , Koeajo , Muilla autoilla ajaminen

Tykkään Audeista. Tykkään pienistä ja kompakteista autoista. Niinpä oli itsestään selvää lähteä A1-mallin ensiesittelyyn katsomaan, millaisen pikkuauton Audi on saanut aikaiseksi.

Tietysti olin nähnyt A1:stä kuvia netissä jo kuukausia sitten. Kiinnostuin siitä jo viime talvena kaverini vihjaaman A1-erikoissivuston perusteella, jolla auton värityksen pystyi kustomoimaan haluamakseen. Ekaa kertaa livenä näin auton viikko sitten, kun sellainen tuli vastaan kaupunkiin kävellessämme. Kyllähän sen heti tunnisti Audiksi etusäleikön ja led-valojen perusteella.

A1:n esittelyssä ei käynyt alkuunkaan samanlainen kuhina kuin Volkswagen Polon ensiesittelyssä vuosi sitten. Mutta eipä ole autotkaan ihan samassa hintaluokassa. Kauppakassin kun voi saada edullisemminkin. Toisaalta, A1 onkin premium-luokan kauppakassi. Halvimmillaan auton hinta lähtee vajaasta 23000 eurosta, mutta ennen kuin huomaakaan, on mukaan napsinut lisävarusteita helposti niin, että auton hinta kolkuttelee 30000 euroa.

Oikeasti luulen, että A1:n suunnittelijat itkisivät, jos autoa kutsuisi kauppakassiksi. Ideana lienee ennemminkin tuoda pieni ja persoonallinen auto niille, jotka haluavat korkeaa laatua, mutta joilla ei ole tarvetta sedanin kokoiselle rohjakkeelle. Periaatteessa A1 on Audin vastine VW Polon kokoluokkaan, mutta se ei ole niin käytännöllinen kuin Polo. A1:stä on jossain verrattu Volkswagen Sciroccoon ja itsekin pidän niitä hieman toistensa kilpailijoina. Molemmat ovat sporttisia ja massasta erottuvia autoja.

Jyväskylän autotarvikkeen sisätiloissa oli esiteltävänä saman värinen A1 kuin millainen se on kaikissa mainoksissa. Kattokaaret olivat tietysti kontrastiväriset, mikä on yksi A1:n tunnusmerkki. En osaa sanoa pidänkö siitä. Onhan se ihan hauska idea ja tuo vähän eroa muihin autoihin, mutta samalla se saa auton katon näyttämään vähän irtonaiselta. Kukin tehköön omat ratkaisunsa. Kontrastiväritys maksaa noin 600 e.

A1 on todellisuudessa paljon punkeromman näköinen kuin esitteiden kuvissa. Keula on taattua Audia, mutta B-pilarista taaksepäin muotoilu ei ole mielestäni niin onnistunut, sillä perä näyttää sivusta katsottuna melko tavanomaiselta pikkuautolta.


Ihmisiä ei ollut esittelyssä hirveästi ja myyjiäkään ei tuntunut hirveästi kiinnostavan auton esittely, joten saimme katsella autoa rauhassa. Koska emme olleet autosta yhtä kiinnostuneita kuin uudesta Polosta, emme tutkineet joka koloa niin tarkkaan. Kävi kuitenkin selväksi, että nelipaikkainen auto on käytännössä vain kaksipaikkainen. Takapenkin kohdalla katto laskee niin paljon, että 180-senttinen mieheni ei pystynyt istumaan siellä suorassa, koska hänen päänsä osui kattoon. Mutta kuten myyjä meille myöhemmin totesi, isommalle ihmisjoukolle on kyllä myynnissä isompia Audeja. Voin siis ottaa A1:een kyytiin vain lyhyitä kavereita.

Koeajolle saamamme A1 oli automaattivaihteinen ja varusteltu kaikenlaisilla kivoilla herkuilla. Auto oli kotoisan kokoinen ja tykästyin sen tuntumaan välittömästi. Samalla tavalla, kuin rakastan kaverini Audi A3:a. Minut ja Audi on selvästi luotu toisillemme. Valitettavasti rahapussiani ja Audin hintaluokkaa ei...

A1 oli kiva ja ketterä ajettava. 1.4 TFSI moottori kiihdytti auton satasen nopeuteen todella ripeästi ja sillä oli helppo liittyä ruuhkaisellekin moottoritielle. Ripeästä kiihtymisestä huolimatta auto oli erittäin hiljainen. Kaikki hallintalaitteet olivat hyvin käden ulottuvilla, joskin ohjauspyörässä ja viiksissä oli toimintoja niin, että heikompaa olisi hirvittänyt. Osasin käyttää niistä suurinta osaa heti, tosin vain siksi koska olin kokeillut niitä vastikään P:n A3:ssa. Tosin tässä toimintoja oli vielä enemmän ja osa jäikin edelleen hämärän peittoon. Kojelaudasta ylös nousevaan radion hallintapaneeliin en koskenut, enkä myöskään kokenut sitä mitenkään tarpeelliseksi ominaisuudeksi. Siinä tuntui olevan toimintoja ihan riittävästi ainakin sen perusteella kuinka paljon aikaa ajaessani mieheni käytti sen testailuun.

Yllättävän pienikokoisessa ohjauspyörässä riitti nappuloita. Kuvassa oikealla näkyy radion monitoiminäyttö, jonka voi tarvittaessa kääntää alas piiloon.


Hauska piirre A1:ssä oli että sen moottori sammui jokaiseen risteykseen pysähtyessäni. Parin sekunnin päästä pysähtymisestä auto hiljeni ja ajotietokoneen yläreunaan tuli ilmoitus Start-Stop-järjestelmän aktivoitumisesta. Kaasua painaessa auto käynnistyi ja lähti liikkeelle välittömästi, joten muuta liikennettä moottorin sammuminen ei hidastanut. Ja eihän se voisikaan toimia niin. En tiedä säästääkö auto polttoainetta jos pysähdys on vain muutaman sekunnin luokkaa, mutta pidemmissä valoissa seisomisissa voisi kuvitella pakokaasupäästöjen olevan aika paljon nykyistä pienemmän, jos kaikki autot sammuisivat samalla tavalla.

Olin kyllä pettynyt A1 värivalikoimaan. Erikoissivuston suunnittelutyökalu antoi ymmärtää, että auton ulkonäkö olisi todellakin kustomoitavissa, mutta värivaihtoehtoja ei ole loppujen lopuksi tarjolla kuin kymmenen ja nekin kaikki sitä tavallista tylsää sinistä ja mustaa. Vaaleansininen, ruskea ja viininpunainen olivat tavallisuudesta hieman poikkeavia värejä, mutta eivät siltikään massasta erityisesti erottuvia. Kattokaarien värivalikoima oli vielä suppeampi; yksi vaihtoehto per koriväri; eikä kaikkiin koriväreihin ilmeisesti edes saa kontrastiväritystä. Tuntuikin, että auton sisätilojen väritys on huomattavasti koria muokattavampi.

Koeajamani A1 sisätilojen värityksessä oli käytetty mustaa ja harmaata, joka jatkui myös ilmansuuttimien kehyksissä ja ovien verhoilussa. Hyvältä näytti. Taustalla toinen A1 näyttää murjottavan takalamppujen ilmeen perusteella.


Palautettuamme auton kyselimme siitä vielä hieman automyyjältä ja keräsimme mukaan kasan Audin esitteitä. Koeajoauton arvo lisävarusteiden kanssa oli hulppeat 34000 euroa, mikä on 12000 euroa perusmallia enemmän. Kyllähän sillä mielellään ajaisi, jos sellainen sattuisi taivaasta tipahtamaan. Keräsimme mukaamme kattavan nivaskan A1 esitteitä, joita on kiva lueskella kotona ja haaveilla. Tosin jatkan ehkä sittenkin haaveilua Sciroccosta, joka on tilavampi ja urheilullisempi.

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!