POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu kuukaudella syyskuu

Uutta Poloa ihailemassa

tiistai 08.09.2009 Avainsanat: Koeajo , Muilla autoilla ajaminen , Polo , Polo Senior , Unelmointi , Volkswagen

Kävimme sunnuntaina mieheni kanssa Jyväskylän Autotarvikkeella katsastamassa uuden Volkswagen Polon, joka oli viikonloppuna ensiesittelyssä. Poloja oli esillä sisätiloissa 3 kpl, joten kaikki kiinnostuneet pääsivät mukavasti tutkimaan niitä eikä tarvinnut jonottaa. Yksi niistä oli jo saanut uuden omistajankin, mutta oli kuitenkin vapaasti tutkittavana.

Kivaltahan Polot näyttivät. Ulkonäön lisäksi kaikenlaisia pieniä asioita oli muuttunut pääosin parempaan suuntaan. En jaksa nyt kirjoittaa tarkempaa selvitystä, joten lista huomioista saa tällä kertaa riittää.

  • Polon keula näyttää edestä katsottuna aiempaa paljon muhkeammalta. Myös perän muoto on uudistunut kovasti; se on nyt melko kulmikas, kun aiempi malli oli hyvinkin pyöreä. Sivuprofiili on mukavan sporttinen.
  • Tuulilasi on aiempaa viistompi, minkä huomasi siitä, että se oli lähempänä pitkän matkustajan päätä kuin aiemmin.
  • Mittaristo ei ole periaatteessa uudistunut kuin väreiltään, mutta se näytti mukavan raikkaalta verrattuna aiempien Polojen sinisellä taustavalolla varustettuun mittaristoon.

  • Auton sisätilojen valaistuksen valitsemisnappula oli ihan rimpula. Pitkä muovinen palikka, jolla oli kolme eri asentoa. Etuistuimille oli myös erillisillä kytkimillä varustetut lukuvalot, joiden käyttötarkoitus tosin jäi hieman epäselväksi.
  • Etuistuimet olivat mukavan tuntuiset istua ja niissä oli myös yllättävän hyvä sivuttaistuki. Omaan Poloomme palattuamme tosin totesimme, että ei senkään istuinten sivuttaistuki ole ollenkaan hullumpi.
  • Verhoilun kuosi oli siisti. Yksinkertainen musta-harmaa oli paljon tyylikkäämpi, kuin edellisten mallien sateenkaaren väreillä kuvitettu harmaa.
  • Takakontin avausmekanismi oli rakennettu ovelasti VW-merkin yhteyteen. Painamalla merkin yläreunaa sisäänpäin kontin lukitus aukesi ja samalla merkki toimi kahvana. Ihan kätevä, mutta jos auton perä on likainen, ei voi välttyä sotkemasta käsiä toisin kuin perinteisessä kahvassa, jonka alle sormet saa ilman ylimääräisiä painalluksia.

  • Takakontti näytti tosi pieneltä, mutta siinä olikin ylimääräinen välilevy, jonka poistamalla konttiin tuli lisää syvyyttä noin 15-20 cm. Korkealla oleva pohja on kätevä pienelle tavaramäärälle, mutta jos tavaraa on enemmän, kannattaa levy jättää suorilta kotiin.
  • Konepelti ei pysy itsestään pystyssä kuten omassa Polossamme, vaan vaatii vanhanaikaiselta tuntuvan kepin tuekseen. Keppiä ei vain meinannut saada millään irti kolostaan, kun konepellin oli kerran sen varaan laittanut.
  • Uusissa Poloissa oli alla 15" renkaat, jotka näyttivät paljon paremmilta kuin 14" renkaat. Tarkemmin uuden Polon varustelistaa luettuani huomasin, että 15 tuuman renkaat ovat kyllä vakiona, mutta vain Comfortline-varustellussa autossa. Karvalakkimallissa eli Trendlinessä joutuu tyytymään entisen kokoisiin 14 tuuman renkaisiin.

Ihailtuamme Poloja aikamme sisätiloissa kysyimme tietysti myös mahdollisuutta koeajolle. Tokihan se järjestyi - testattavana oli sekä bensa- että dieselkoneella varustettu malli. Dieseliä ei tähän perheeseen (näillä ajomäärillä) tule, joten luonnollisesti lähdimme koeajamaan 1,4 bensamallia.

Heti liikkeelle lähtiessä kävi selväksi, että uuden Polon kytkin on todella jäykkä. Omassamme kytkin on mukavan pehmeästi käytettävä, mutta uudessa Polossa sitä sai todella painaa. Olin varma että sammuttaisin auton johonkin risteykseen kytkimen vuoksi, mutta niin ei kuitenkaan käynyt. Ei olisi ollut mikään ihme, kun se niin kovasti halusi nousta ylös.

Koska autoliikkeen sulkemisaika lähestyi uhkaavasti, tyydyimme tekemään ihan vain pikkuisen koeajolenkin. Ensin ajoin Vaajakoskentietä pitkin Jyskään ja siitä sitten moottoritielle Vaajakosken kiertoliittymään ja takaisin kaupunkiin. Hyvin kotoisaa Pololla oli ajaa, sillä ajotuntuma ja hallintalaitteet olivat hyvin samanlaiset kuin omassamme. Vaajakoskentien uudet töyssytkin tuntuivat samalta kuin omalla autolla ajettuna - hyvin töyssähtäviltä. Hieman hiljaisempi ajettava se oli kuin vanha.

Yhteenvetona sanoisin että uusi Polo on kivasti viilattu versio edellisestä Polosta. Ulkonäköä ja hallintalaitteiden ulkonäköä on uudistettu, mutta pohjalla on edelleen sama hyvä pikkuinen perusauto.

1,4 litraisen Polon hinta lähtee 16500 eurosta ja hinnaltaan vielä pimennossa olevan haaveilemamme 1,2 litraisen TSI-mallin hinta ei varmastikaan jää tuohon. Omasta Polostamme saisi kuulemma vaihdossa 6000-7000 euroa eli uuden ostamista varten pitäisi kehittää vielä yli 10000 euroa. Emme nyt rupea vaihtamaan.


Uuden Polon muuten hyvin perinteisestä värivalikoimasta erottuu edukseen pirteä keltainen värivaihtoehto. Kuvan Polo ei ollut esittelykappale, vaan Autotarvikkeen pihasta bongaamani Europcarin vuokra-auto.


Btw. Peräämme koeajolle lähti myös diesel-Polo, joka jäi Vaajakoskentiellä roikkumaan peräämme. Vastikään remontoidulla ja töyssytetyllä tiellä vaihtelevat tiheään tahtiin 30 km/h ja 40 km/h nopeusrajoitukset, joiden mukaan yritin parhaani mukaan ajaa. Takana ajaneen Polon kuskin mielestä ajoin ilmeisesti liian hitaasti, sillä ajaessani 30 km/h kohdalla 35 km/h kuski päätti ohittaa minut... Hieman huvittava tilanne kun ajaa itsekin ylinopeutta taajama-alueella niin silti joku päättää tulla ohitse.

Kootut seikkailut Helsingissä

lauantai 05.09.2009 Avainsanat: Kaupunkiajo , Liikennesäännöt , Maantiellä ajo , Navigointi , Omat mokat , Pysäköinti , Reissut

Lupasin jo alkukesästä Desuconissa, että lähtisin mukaan myyjäksi Helsingissä heinäkuun puolivälissä pidettävään Animeconiin. Lupasin myös toimia porukan kuskina Helsingin keskustassa. Aiemmin ajatus autolla ajamisesta Hesan keskustassa on lähinnä kammoksuttanut, mutta nyt ajattelin ottaa sen haasteena. Kaupungin keskustahan se on siinä missä mikä tahansa muukin. Paitsi että liikennettä tosin on enemmän, kaistoja on enemmän, liikennemerkkejä on enemmän ja kaduilla autojen seassa kulkee raitiovaunuja. Nämä tekijät yhdistettyinä pakottavat olemaan tarkkana, tai muuten jotain jää huomaamatta. Mutta kuinka sitten kävikään?

Alkusekoilut

Majapaikkamme Helsingissä sijaitsi Punavuoressa, jonne meinasin alun perin kiertää länsi-Helsingin kautta, ettei tarvitsisi heti ensimmäisenä ajaa ihan keskustaan. Päädyin kuitenkin noudattamaan navigaattorin neuvoja ja ajoin nelostietä ihan loppuun (alkuun?) saakka, kunnes tupsahdin kaupunkiin. Ensimmäinen haaste tuli heti vastaan, kun Kustaa Vaasan tieltä / Hämeentieltä oli kuorittu pois asfalttia ja siinä sivussa kaistamerkinnät. Olen huono hahmottamaan kaistojen sijainteja kadulla ilman maalauksia, joten meinasin olla aluksi vähän hukassa. Selvisin (kai) kuitenkin törttöilemättä.

Keskustaa lähestyessä tein tyhmän virheen ja ajoin päin punaisia. Vasta risteykseen ajettuani havaitsin, että liikennevalot olivat vaihtuneet keltaisiksi ja vaihtuivat melkein saman tien punaisiksi. Olisi pitänyt olla tarkkaavaisempi, mutta jotenkin tuli vain soljuttua muun liikennevirran mukana eteenpäin. Liikenne todellakin soljui ympärilläni, sillä ihan rinnallani viereisellä kaistalla joku muukin ajoi päin punaisia.

Rautatieaseman jälkeen navigaattori olisi halunnut, että käännytään vasemmalle Mannerheimintielle. En voinut kuitenkaan noudattaa ohjetta, sillä kaistamaalausten perusteella ajaminen oli sallittu vain suoraan ja oikealle. Jatkettuani suoraan navi arpoi uuden reitin ja hetken päästä pääsimmekin jo perille Pursimiehenkadulle pysäköintiruutua etsimään.

Kaivokadun ja Mannerheimintien risteyksestä ei vasemmalle käännytä.


Pysäköintiharjoituksia

Jo ennen Helsinkiin lähtöä tiesin, että tulisin tarvitsemaan reissulla taskuun pysäköinnin jaloa taitoa. Taskuparkit eivät ole kuitenkaan koskaan olleet mikään vahvuuteni, sillä pysäköin hyvin harvoin kadunvarteen. Niinpä reissua edeltävänä päivänä ajoin Jyväskylän keskustaan etsimään taskuja ja harjoittelemaan niihin pysäköintiä.

Harjoittelu ei mennyt hukkaan, sillä vapaita pysäköintipaikkoja ei ollut liikaa ja kaikki mitä oli olivat järjestäen taskuja. Vaikka etsin harjoitellessani tarkoituksella pieniä taskuja, olivat Helsingin taskut vielä pienempiä. Sen seurauksena pysäköin ensimmäisillä kerroilla aina liian lähelle kadun reunakivetystä. Vasta kun huomasin toimia tasan tarkkaan autokoulun taskuparkkiohjeen mukaan enkä ajanut yhtäkään vaihetta liian pitkälle, aloin osua ruutuun sopivasti. Kapeissa raoissa peruuttamisessa auttoi kivasti jos kadun varressa oli näyteikkuna, josta pystyi näkemään, kuinka paljon tilaa auton takana oli.

Vaikka itse sanonkin, opin mielestäni viikonlopun aikana aika hyväksi taskupysäköijäksi. Itse asiassa pieneen rakoon pysäköinti on paljon selkeämpää kuin isoon, sillä isoon pysäköidessä oppimani peruutussäännöt eivät toimi täysin, vaan auto jää yleensä liian kauas kadun reunasta.

Ensimmäisellä taskuparkkiyrityksellä sain Polon renkaat suunnilleen takertumaan katukiveyksen reunaan, ...

 

... kun taas toisella yrittämällä ajoin suoraan kiveyksen päälle. Sittemmin homma alkoi onneksi onnistua.



Navigaattori hukassa

Ennen kotimatkalle lähtöä vein erään kaverin juna-asemalle ja hain toisen kaverin jostain päin itä-Helsingistä ja sitten häntä piti vielä käyttää Pakilassa. Tähän pyörimiseen sain kulumaan aikaa käsittämättömät 1½ tuntia. Jos navigaattorini osaisi jälkeenpäin piirtää ajamani reitin, olisi se varmaan aikamoista pyörimistä. Sen verran tuli säädettyä.

Reitti Punavuoresta rautatieasemalle ei ole kovin monimutkainen, mutta päätin kuitenkin antaa navigaattorin johdattaa, sillä suuntavaistoni on sanalla sanoen surkea. Koko matkalla piti olla vain pari käännöstä, mutta kas vain navigaattori oli jälleen kanssani eri mieltä siitä, minne saa kääntyä. Parin käännöksen jälkeen juutuin Stockmannin lähelle tasa-arvoiseen risteykseen odottelemaan, että jatkuva autovirta oikealta lakkaisi.

Kun lopulta pääsin kääntymään, valitsin oikeanpuoleisen kaistan koska olin kääntymässä muutaman korttelin päästä oikealle. Sitten edelläni ajanut tavara-auto pysähtyi ja ajattelin sen vain seisovan valoissa, kunnes huomasin että viereiset kaistat vetävät, mutta se millä itse seisoin, ei. Ilman mitään vilkun näyttämistä auto oli pysähtynyt kadun reunaan ilmeisesti purkamaan tavaroita, minkä seurauksena jouduin hetken arpomaan, ennen kuin pääsin vaihtamaan kaistaa ja ohittamaan auton. Onneksi joku ystävällinen vasemmalla kaistalla antoi tietä ja lopulta (jokaisiin Mannerheimintien valoihin pysähtymisen jälkeen) ehdin rautatieasemalle ajoissa.

Katselin navigaattorin lokista matkan tietoja ja täytyy sanoa että tein varmaan jonkinlaisen ennätyksen... Sain nimittäin kulutettua 1,85 km matkaan yli 16 minuuttia keskinopeuden ollessa 6,7 km/h! Siinä olisi kävellen oltu melkein nopeammin perillä!

Itä-Helsingissä pyöriessä tuli vastaan vielä useita kohtia, joissa navi olisi halunnut kääntyä vasemmalle, mutta se oli kielletty. Kävin mm. ajamassa yhden korttelin ympäri vain huomatakseni, että vasemmalle kääntymisen lisäksi myös suoraan risteyksen yli ajaminen oli kielletty. Enhän mä sitä tajunnut kun vain navia seurasin. Tämän jälkeen tulin siihen tulokseen, että navigaattoriin ei todellakaan voi luottaa vaan aloin itse etsiä risteystä, josta voisin päästä kääntymään ympäri ja palaamaan siihen risteykseen, josta alunperin piti kääntyä vasurille. Loppujen lopuksi pääsin jonkun korttelin kiertämällä palaamaan. Olipahan työlästä.

On se ilmoja pidellyt

Kotiin olin siis päättänyt lähteä vasta maanantaina, jotta ei tarvinnut ajaa illalla väsyneenä. Kelin kannalta se ei kuitenkaan ollut paras ratkaisu. Ilmeisesti pilvet olivat pidätelleet sadetta koko coniviikonlopun ajan, sillä maanantaina vettä satoi taivaan täydeltä. Vielä aamupäivällä kaupungissa pyöriessäni sade oli normaalia, mutta keskipäivää lähestyttäessä vettä alkoi tulla vain kovempaa ja kovempaa.

Vettä satoi niin rankasti, että edellä ajavat autot näkyivät pelkkinä tummina laikkuina keskellä harmautta ohittajien kadotessa tasaiseen harmauteen. Pyyhkijät sai pitää täydellä nopeudella (olen aina ihmetellyt mitä iloa maksiminopeudesta on) ja ikkuna oli silti koko ajan täynnä vettä. Autojen sumuvaloille tulikin kerrankin todellista käyttöä, sillä kirkkaana loistavan takasumuvalon ansiosta edellä ajavan auton saattoi hahmottaa vähän paremmin vesimassan takaa.

Joku ohittaa jonkun toisen ja katoaa harmauteen. Arvioisin etäisyyteni edellä ajavaan autoon olevan reilu 100 m.


Kaatosateessa näkyvyys moottoritiellä oli niin huono, että 120 km/h nopeudella ajaminen ei tullut kuuloonkaan, vaan sateen voimakkuudesta riippuen ajonopeudet vaihtelivat 80 ja 110 km/h välillä. Suurimman osan ajasta tyydyin ajamaan jonon mukana, mutta muutaman auton ohitin, kun tuntui, että sade ei juuri sillä hetkellä vaatinut ajamaan 80 km/h. Tarkkana kuitenkin piti olla ohitusten kanssa, jottei auto vain lähtisi vesiliirtoon.Tai en mä tiedä voiko sitä varsinaisesti välttää mitenkään, mutta silmä kovana tarkkailin ohituskaistan pinnasta veden määrää ja sen perusteella arvioin käytettävän nopeuden.

Sumuvalot päällä ja nopeutta 80 km/h. Joku ohittaa vauhdikkaasti.


Arvotaan liikennemerkki ja nippu lisäkilpiä

Kirjoitin jo huhtikuussa pysäköintikieltomerkillä varustettujen pysäköintipaikkojen loogisuudesta. Helsingissä merkit pääsivät taas yllättämään ja arvoinkin hotellin luona hetken, ennen kuin olin varma, että sain pysäköidä kadun varteen ilman vaaraa sanktiosta. Aikarajan sisäpuolella pysäköinti on selkeää. Hämäävää onkin se, että aikarajan ulkopuolella pysäköinti on vapaata pysäköintikieltomerkistä huolimatta. Jos pysäköintikieltomerkkiin ei olisi liitetty lisäkilpiä, olisi pysäköintikielto luonnollisesti ehdoton. Miksi on edes keksitty sallia pysäköinti pysäköintikieltomerkin vaikutusalueella, kun se voidaan sallia ihan omalla merkilläänkin?


Parin korttelin päästä toisistaan bongaamani merkkiyhdistelmät kertovat molemmat, että pysäköinti on maksullista arkena klo 9-19. Muulloin voi pysäköidä vapaasti.


Alla olevassa kuvassa näkyvä "moottoriajoneuvolla ajo kielletty" -merkki vaikutti ensi näkemältä tosi hämäävältä, sillä kadulla näytti ajavan autoja ihan normaalisti. Tarkemmin katsottuna kuitenkin huomasin, että autoja tulee vain vastaan. Käytännössä katu on siis autoille yksisuuntainen, mutta katua ei voida merkitä yksisuuntaiseksi, koska raitiovaunut ajavat kadulla molempiin suuntiin ja noudattavat samoja liikennemerkkejä kuin autotkin. Pelkkä autolla ajaminen saadaan kiellettyä kieltämällä moottoriajoneuvot, sillä raitiovaunu ei kuulu niihin.

Moottoriajoneuvoille yksisuuntainen katu (ja kaverini kädet) jossain keskustan ja Punavuoren välissä.


Alla olevasta liikennemerkkiyhdistelmästä oli pakko ottaa kuva ihan sen monimutkaisuuden vuoksi. Jotain tällaista ajoin takaa, kun mietin että Helsingissä liikennemerkitkin ovat monimutkaisempia kuin täällä "maalla". Onneksi näin monimutkaisia ei tullut vastaan enempää. Tuota merkkihirvitystä nimittäin saa hetken tavata, ennen kuin voi varmistua, saako pysäköidä vai ei!

Analysoin yhdistelmän merkitykseksi seuraavaa:

  • 30 km/h nopeusrajoitusalue
  • pysähtyminen kielletty arkena klo 15-18
  • pysäköinti kielletty arkena klo 7-15
  • pysäköinti sallittua maksua vastaan lauantaisin klo 9-18, maksimiaika 1 h
  • muina aikoina pysäköinti sallittua
    - arkena klo 0-7 ja 18-24
    - lauantaisin klo 0-9 ja 18-24
    - sunnuntaisin klo 0-24

Oletteko samaa mieltä?

Kuinka sitten kävikään?

Vaikka Helsinkiin saapuessani vähän jänskättikin, sujui ajaminen siellä ihan riittävän mallikkaasti. Paljon oli huomioitavaa, mutta kyllä siitä selvisi kun rauhallisesti ajeli. Totuttelun jälkeen keskustassa ajaminen oli ihan kiehtovaa ja olisin mieluusti pyörinyt siellä enemmänkin. Maanantaiaamun kiire juna-asemalle hieman stressasi; sama sekoilu ilman kiirettä olisi ollut vain yksi seikkailu enemmän.

Taskupysäköinnitkin luonnistuivat muutaman kerran jälkeen tosi kivasti. Sen taidon tosin jo hukkasin, sillä joku viikko sitten taskuparkki tien vasempaan reunaan ei meinannut luonnistua alkuunkaan... Saattoi tietty johtua myös vasemmasta reunasta, sillä Hesassa pysäköin joka kerta oikeaan reunaan.

Suurin ongelma oli navigaattorini, joka ehdotti hämmästyttävän monta kertaa kääntymään suuntaan, jonne kääntyminen kielletty oli osoitettu liikennemerkillä. Kun kaupunkia ei tunne pätkänkään vertaa, toivoisi, että navi tietäisi myös tällaiset asiat. Aluksi luulin, että kyseessä oli vain navigaattorin karttaversiosta puuttuva tieto, mutta koska tilanne toistui sen verran monta kertaa, täytyi liikennemerkkien tietämättömyys olla navin ominaisuus. Se siis tietää vain katujen ajosuunnat ja kaistat, mutta ei sitä, että jonnekin kääntyminen on kielletty. Olisikohan navi ohjannut myös ylempänä kuvaamalleni toiseen suuntaan moottoriajoneuvoilta kielletylle kadulle...

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!