POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu kuukaudella elokuu

Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400

tiistai 30.08.2016 Avainsanat: Koeajo , Lotus , Muilla autoilla ajaminen

Lotus Finland twiittaili minulle viime syksynä, että miten olisi Lotuksen koeajo. Whoa, todellakin, kyllä kiinnostaisi! Mutta sitten tuli talvi ja Lotukset menivät talviunille ja asia jäi. Viime viikonloppuna minulla tuli pitkästä aikaa asiaa Helsinkiin, joten päätin kysäistä samaan yhteyteen koeajoa. Ja kyllähän se vain järjestyi.

Ajattelin, että minulle sopisi parhaiten koeajettavaksi Lotuksen pienin ja söpöin malli Elise, mutta se oli juuri myyty. Niinpä sainkin sitten testiin sen kaikista tykeimmän ja komeimman menopelin eli 406-hevosvoimaisen Lotus Evora 400:n.

Lotus Evora 400

Urheiluautot ovat minulle aika lailla tuntematonta aluetta. Olen ajanut radalla pari kierrosta Nissan 370z:lla ja viime syksynä koeajoin Mazda MX-5:n. Evora oli mielestäni näitä huomattavasti superimpi auto, vaikkei ehkä ihan super-superauto. Tai no, miten kukin määrittelee, minä en ole ihan näistä termeistä perillä. Suomen teillä Evora on joka tapauksessa jotain hyvin harvinaista ja päät kääntävää.

Tykkään Evoran perän muotoilusta enemmän kuin etuosasta. Kaverini kommentoi, että ehkä urheiluautot suunnitellaan perä edellä - senhän ihmiset niistä yleensä näkevät, kun ne painavat ohi. :D 

Koska pääkaupunkiseudun tiet eivät ole minulle kovin tuttuja, pyysin urheiluautoihin ja roadtrippeihin erikoistuneelta Get Palmd -blogin Saralta vinkkejä, mihin Evoralla kannattaisi suunnata, kun aikaa on pari tuntia. Sain muutaman ehdotuksen, mistä valitsin Saran hehkuttaman Kirkkonummen Porkkalantien. Eikä siinä tarvinnut kyllä pettyä, sillä kyseessä oli todellinen ajajan tie tiukkoinen mutkine ja mäkineen.

Osa 60 km/h rajoitetun Porkkalantien mutkista oli kyllä niin tiukkoja, että aluksi himmasin niihin. Tuntuivat liian jyrkiltä ajaa rajoitusnopeutta! Kun auto kävi tutummaksi, aloin vähitellen uskaltaa ajaa sillä reippaammin. Evora tuntui oikein imeytyvän tiehen ja menevän tasan sinne minne ratti osoitti. Ja ainut joka kallisteli mutkissa oli kuski. Oli kyllä mahtava tunne! Ja sitten nopeusrajoitus alkoikin tuntua jo liian matalalta...

Eihän näin viattoman näköisellä autolla voi ajaa liian kovaa, eihän?

Reitti Autoverkkokauppa.comilta Porkkalantielle oli pääosin 80 km/h rajoitusta, mikä oli vähän tylsää. Ykkös- ja 120-teilläkin oli asfaltointityöt kesken, joten sielläkin rajoitus oli vain 80 km/h. Olisi pitänyt ehtiä edes jollekin 120 km/h moottoritiepätkälle, sillä oli vähän surullista hissutella urheiluautolla 80 km/h. Evora haluaa mennä kovaa! 

Myyjän mukaan Evorassa äänet ovat parasta, ja niitä sai vielä korostettua valitsemalla kojelaudasta napin, joka avaa pakoputkiston ns. vapaavirtausmoodiin. Vielä kun pitäisi ikkunat vähän raollaan, kuulisi äänet vielä paremmin. Kunnon äänet sai myös kuljettajaa vähemmän kaitsevan sportti- tai rata-ajotilan valitsemalla, mutta minä tyydyin ajamaan ihan normaalilla. Ja äänillä. Kyllähän se kuulosti hyvältä - päät kääntävältä, jos muuten ei autoa noteeraa.

Evoran todellisen äänimaailman tajusin kuitenkin vasta siinä vaiheessa, kun palautin auton ja myyjä ajoi sen puolestani takaisin halliin. Auto ei ollut edes melusaastemoodissa, mutta voi pojat millainen jyrähdys se oli, kun seisoin muutaman metrin päässä autosta ja myyjä käynnisti sen. Äänet olivat olleet tajuttoman paljon hiljaisemmat auton sisällä! Mua melkeinpä kävi nolottamaan, että olin päästellyt menemään meluisammalla ajotilalla.

Valmiina baanalle!

Vaikka Evora on Lotus-malliston arvokkain ja tehokkain auto, se on tavallaan myös niistä tavallisin. Ymmärsin, että se sopii myös arkikäyttöön, kun taas Lotuksen muut mallit ovat pelkistetympiä autoja, jotka ovat parhaimmillaan radalla. Yllättäen Evora oli tehty jopa nelipaikkaiseksi, mutta todellisuudessa edes minä en mahtunut takapenkille istumaan suorassa. Mutta kävisihän se perheautoksi? Lapset takapenkille ja menoksi? "Meidän isin auto pitää kovempaa ääntä kuin teidän isin auto!"

Lauantain parin tunnin koeajo jäi turhan pintaraapaisuksi autosta. Miksen tajunnut sopia koeajoa jollekin kesälomapäivälle, jolloin liike olisi ollut pidempään auki? Nyt kaduttaa! On pakko ottaa uusiksi joskus!

Mulla oli koko koeajon ajan ja loppupäivänkin naamalla sellainen typerä virnistys, mikä voi vain olla kun jokin on ihan liian siistiä. Voi pojat mikä auto...

Ps. Loksautin leukani melkein sijoiltaan, kun selasin Lotuksen sivuja - Evoran voi hankkia myös VIHREÄNÄ!

 Ps 2. En kestä. Tätä juttua kirjoittaessa se virnistys palasi taas! :'D

Juuri kun olin lähdössä kääntöpaikalta takaisin kohti Helsinkiä, paikalle pysähtyi mies, joka oli silleen, että "whoa mielettömän upea auto, saisiko hän ottaa pari kuvaa!?" Totta kai saat, mullakin tämä on koeajossa! Ja sitten sain sopivasti myös kuvan itsestäni. :)

Seat Leon äänieristys

sunnuntai 21.08.2016 Avainsanat: Leonidas , Seat , Seat Leon , Äänentoisto

Kuten edellisessä blogimerkinnässä kirjoittelin, Leonin resonoivia ovia ei saatu hiljaiseksi takuukorjauksena. Jotta hermot ei menisi ihan lopullisesti päätettiin ottaa kovemmat aseet käyttöön ja teetettiin auton vaimennus AudioVision-nimisessä autohifi-yrityksessä. 

Ja voi pojat, kyllä kannatti! Oli todellinen zen-fiilis, kun ajoin vaimennetulla autolla ekaa kertaa. Tuntui, kuin sellainen jatkuva stressi olisi pudonnut pois! En ollut tajunnutkaan, miten paljon natinat ja nitinät olivat vaikuttaneet olotilaani, vaikka tänne kirjoitinkin, että resonointiin menee järki.

Mitä autolle tehtiin?

Leonista vaimennettiin ovet, takakontti, pohja takapenkin kohdalta sekä katto. Kaverini kommentoi, että katon vaimennuksesta ei olisi mitään iloa, mutta päätin ennemmin luottaa 15 vuotta autohifiä asentaneeseen ammattilaisen suositukseen kuin kuulopuheisiin. Itse en aihetta tunne, joten oli parempi antaa AudioVisionin Veskulle vapaat kädet: kunhan teet siitä hyvän. Vesku päätti tehdä katon, koska hänen mukaansa se suorastaan "soi"!

Verhoiluja purkaessa ovista oli löytynyt autoliikkeen takuutyönä tekemät korjaukset, jotka olivat todella vaisuja. Olin luullut, että ovien resonoiviin paikkoihin oli liimailtu korjausohjeen mukaan huopanauhaa ja toisella korjauskerralla sitä olisi vielä lisätty. Sitä oli kuitenkin löytynyt vain 20 cm pätkä oven ikkunatiivisteestä. Autotehdas ei tosiaan anna huollolle liiemmin liekaa äänien korjaamiseen.

Vaimennuksen yhteydessä Vesku arveli löytäneensä todennäköinen syypään etuovien resonointiin. Ovipeltien välissä menee vaijereita ja ne olivat hanganneet peltien väliin johtavan luukun kanteen jäljet. Näiden asentoa oli huollossa koitettu muuttaa ja rasvata, mutta huonolla menestyksellä. Nyt välissä on eristemateriaalia, minkä pitäisi estää vaijerien liikkuminen.

Suurin resonoinnin lähde on ilmeisesti ollut oven sisällä olevat vaijerit, jotka ovat tärisseet oikeassa reunassa avattuna näkyvää muovista luukkua vasten. Nyt vaimennusmateriaalia on vaijerien molemmin puolin.

Kyselin vaimennuksen jälkeen Veskulta, mitä kaikkea hän autoon laittoi. Ja olihan siinä vaikka mitä! Yhdellä materiaalilla ei kuulemma pitkälle pötkitä, sillä eri materiaaleilla on eri ominaisuuksia: osa jäykistää, osa vie suhinoita, osa vie värinöitä jne. Parhaan lopputuloksen saakin yhdistelemällä niitä. 

Etuovet vaimennettiin kaikista perusteellisimmin, takaovet hieman kevyemmin. Ideana oli kuulemma saada oviin hieman massaa ja poistaa pehmeillä materiaaleilla suhinoita ja kohinoita.

Oviin laitettiin peräti viittä eri vaimennusmateriaalia: ulkopelleissä on alumiinikalvolla päällystettyä STP Black Gold -butyylimattoa, karkean vaahtomaista Gladen AERO-Foam -mattoa ja pehmeämpää Gladen AERO-Neoprene -mattoa. Välipelleissä on paloja Gladen AERO-Multi -mattoa ja oviverhoilussa Gladen AERO-Neoprene -mattoa sekä STP Biplast 10 -pehmytmattoa.

Takaovi ennen vaimennusta. Kovin on peltinen.

Takaoven verhoilu ennen vaimennusta.

Etuovi vaimennettuna. Ovipelti näyttää siltä, kuin siihen olisi liimailtu vaimennusmaton jämäpalat, mutta minkäs teet, kun mitään tärkeää ei saa peittää.

Etuoven verhoilu vaimennettuna.

Takalokasuojiin laitettiin alumiinilla pinnoitettua Silent Coat -butyylimattoa. Ostin sitä paketin takakontin vaimentamiseen viime kesänä, mutten saanut koskaan aikaiseksi laittaa sitä sinne. Nyt sille tuli sopivasti käyttöä tässä. Silent Coat on kuulemma hyvin samantyyppistä kuin STP Black Gold, mutta jäykempää. Takalokasuojiin Silent Coatin päälle laitettiin vielä Gladen AERO-Multia ja AERO-Neoprenea sekä palat AERO-Foamia.

Takalokasuojan ja pohjan vaimennus. Sivussa Silent Coat ja pohjassa STP Black Gold. 

Takakontin pohjaan ja takapenkin alle laitettiin STP Black Gold -butyylimattoa. Takarenkaan keskellä olevan subbarin kanteen liimattiin palat Gladen Aero-Neoprenea.

Takakontin vaimennus.

Kattoon liimattiin kerros Silent Coatia (tukevampi sopi paremmin kattoon) ja sen päälle kerrokset Gladen AERO-Neoprene ja STP Biplast -mattoja. Ennen katon eristämistä siitä poistettiin alkuperäinen eriste, joka oli ohutta pahvipintaista vaahtomuovia (vähän kuin sitä mihin voi tehdä kukka-asetelmia(!?) 

Katon alkuperäinen eristys.

Katon uusi eristys.

Lisäpainoa vaimennusmateriaalit toivat autoon yhteensä noin 10 kg.

Hintaa vaimentamisesta kertyi 720 e (+ aiemmin ostamani Silent Coat 50 e), mistä Jyväskylän Autotarvike maksoi 340 e. Koko tarinaa (lue tästä!) tuntemattomille tiedoksi, että autoliike tuli muutaman epäonnistuneen takuuhuoltokeikan jälkeen vastaan vaimennuksen hinnassa, kun valitin, että auto ei vastaa tilattua tuotetta. Koeajamamme Seat Leon kun oli todella hiljainen eikä natissut mistään. 

Lopputulos

Kuuntelin Leonia reilun viikon, ennen kuin olin valmis julkaisemaan tämän kirjoituksen, koska ajatukset eristyksen onnistumisesta ovat sahanneet laidasta laitaan. Suunnilleen näin:

  1. Aaaah tämä on niin ihanan hiljainen kun ei enää resonoi!
  2. Kraaagh mikä on tämä rengasmelu?
  3. Mitäh, auto narisee mutkissa?
  4. Voi ei matkustajan ovesta kuuluu sittenkin natinaa, eikö siihen auta mikään?
  5. Eipä kuulostella mahdollisia natinoita koko ajan, vaan musiikkia välillä. Kuulostaa hyvältä!
  6. On tämä kyllä varsin hiljainen ja natinatkin onneksi kohtuullisen harvassa. 

Eikkäs ensi-ihastuksesta toivuttuani havaitsin, että ihan kaikkia natinoita vaimennus ei valitettavasti poistanut oikeasta etuovesta. Se ääni, minkä sai hiljaiseksi kyynerpäällä verhoilun yläosaa poistamalla, on poissa. Jotain hyvin matalataajuuksista natinaa oven sisältä kuitenkin välillä kuuluu (yhtenä päivänä oli jatkuvaa jo 30 km/h ajaessa) eikä ovesta ole löytynyt kohtaa, mitä painamalla se voisi hiljentyä. Äänet ovat joka tapauksessa vaimeampia ja kaikki eivät niitä ehkä huomaisikaan, mutta olen herkistynyt natinoiden kuulemiseen.

Takaosan natina, josta laitoin ääninäytteen viime blogimerkintään, on kuulunut muutamaan kertaan eikä sen sävy muuttunut. Tosin ehkä aavistuksen hiljentynyt? Tästä voisi päätellä, että äänenlähde on takaluukun sisällä, sillä sitä ei vaimennettu. Eikä ehkä lisäpainon takia kannatakaan, koska Leonin takaluukun kaasujouset ovat niin heikot, etteivät talvella jaksa aina nostaa luukkua auki.

Jossain vaiheessa maltoin vaihtaa natinoiden kuuntelun musiikin kuunteluun. Kuulosti muuten hyvältä! Meidän Leonissahan on Seat Sound System -audiopaketti, joka pääsi nyt oikeuksiinsa. Äänentoisto on nyt selkeästi napakampi, kun ovet eivät ole enää peltipurkit.

Eristystä ovikaiuttuminen takana.

Siitä olen yllättynyt, miten vähän eristys vaikutti rengasmeluun. Tähän Vesku kommentoi, että se pistää nyt korvaan, kun "kokonaisälämölö" on hiljentynyt. Suurin melu tulee nyt etuosan jalkatiloista ja jos auton haluaisi oikeasti hiljaiseksi, kannattaisi lattiakin vaimentaa. Se oli käsittääkseni Veskulla harkinnassa jo nyt, mutta aika loppui kesken. Luulen, että teetän sen vielä tässä syksyn aikana. Toisaalta pelkään, että kun rengasmelu vaimenee, alan kuulla autosta yhä enemmän kaikkia muita ääniä. Tämä on loputon suo...

Nimittäin: äänieristyksen jälkeen olen huomannut uutena äänenä narinan B-pilarien seudulta, mikä kuuluu välillä, kun ajaa vaikka liikenneympyrässä tai kääntyy risteyksestä. Fiilis on se, että ääni kuuluu, kun auton runko tavallaan kiertyy kaarteissa. Verhoilujen purkamisessahan on aina vaarana, että itse osat alkavat natista kun kiinnitykset löystyvät. Voisiko olla sitä? Vai ovatko nämä narinat olleet jo ennen, mutten ole noteeranut niitä muiden äänien seasta?

Luulen, että olen aika herkistynyt kaikilla ylimääräisille äänille verrattuna normiautoilijaan. Siksi tämä viikon kuuntelujakso oli hyvä pitää ennen lopullisen tuomion antamista.

Välillä joudun muistuttamaan itseäni, että autosta kuuluu aina jotain ääniä. Se että töyssyissä tms. kuuluu jokin narahdus, lienee melko normaalia normaalia. Tavoitteena oli saada autosta jatkuvat resonoinnit pois ja siinä onnistuttiin. B-pilarien ajoittainen narina on hieman ärsyttävää, mutta huomattavasti vähemmän kuin aiemmat äänet.

Summa summarum: ei siitä täydellinen tullut, mutta ihan hyvä. Kannatti mielestäni tehdä.

Subbarikuvaa lukuunottamatta kuvat ovat Audiovisionin asennuksen aikana napsimia. Blogijuttua ei ole kuitenkaan tehty yhteistyössä ts. olen itse maksanut oman osuuteni eristyksen hinnasta.

Seat Leon resonoi ja natisee

maanantai 01.08.2016 Avainsanat: Huolto , Leonidas , Seat , Seat Leon , Video

Koeajaessamme Seat Leonin ekaa kertaa kolme vuotta sitten vakuutuimme sen hiljaisuudesta. Se oli hiljaisempi kuin samoihin aikoihin ajamamme Mercedes-Benz A-sarja ja Volvo V40 ja toisin kuin niistä, siitä ei kuulunut minkäänlaisia nitinöitä, natinoita eikä suhinoita. Vaikutti siis kaiken kaikkiaan erinomaiselta autolta, sillä meille auton hiljaisuus on tosi tärkeä juttu. Periaatteessa suurin syy vaihtaa Poloa isompaan autoon oli juurikin saada hiljaisempi kulkupeli.

Mutta kuinkas kävikään? Leonidas on ollut ylimääräisten äänien suhteen oikea maanvaiva!

Äänenlähteet vaihtelevat vähän kelistä riippuen, mutta erityisesti 17-19 °C on sellainen lämpötila, että molemmat etuovet särisevät kilpaa. Lisäksi kesäkuussa auton takaosasta alkoi kuulua ajoittain räminää/natinaa, jonka lähdettä emme ole saaneet paikallistettua. Mikään irtain se ei kuitenkaan ole.

Ovien särinää kännykän mikrofoni ei saanut eriteltyä, mutta takaosan natinat kuuluvat tässä videossa.

Etuovien resonointiääniä korjattiin ensimmäistä kertaa viime syksynä muiden takuukorjausten yhteydessä, mutta äänet eivät poistuneet, vaan niiden sävy vain muuttui. Korjaustapana oli tehtaan ohjeen mukaisesti huopanauhan liimaaminen ääntä päästäviin kohtiin. Sitä liimattiin myös ajoittain ääntä pitäneisiin A-pilareihin ja ne ovat sen jälkeen olleet hiljaa.

Toukokuisen öljynvaihtohuollon yhteydessä etuovien särinää koitettiin korjata uudelleen laittamalla ovien sisällä ääntä aiheuttaviin kohtiin lisää huopanauhaa. Lopputuloksena oli vain epätoivoinen mekaanikko, joka joutui lopulta luovuttamaan todeten, että hän ei saa ääniä pois. Kohta josta ääni tulee on kyllä selkeä; oviverhoilun yläosa lähellä B-pilaria. Ääni hiljenee, kun verhoilua painaa kyynerpäällä.

Tällaista huopanauhaa resonointien korjaukseen on käytetty; sitä on eri paksuisia eri paikkoihin. Meidän Leonin ovissa se vain muutti resonointiääntä pehmeämmäksi.

Kesäkuussa Leon kävi huollossa puolestaan ajoittain takaosasta kuuluvan natinan/räminän takia. Tietenkään ääni ei kuulunut silloin kun auto oli huollossa, mutta tämänkertaisella mekaanikolla oli mennyt hermot oikeanpuoleisen oven särinään ja hän oli pyytänyt huoltoneuvojalta luvan korjata äänet. Mekaanikko ratkaisi asian voitelemalla oven kahvaan liittyvän vaijerin ja saikin oven hiljenemään. Olin toiveikas, että nyt olisi löytynyt toimiva korjaus, mutta vähän aikaa ajettuani ovi alkoi taas säristä.

Toukokuisen huoltokäynnin jälkeen aloin olla kirjaimellisesti K-Y-P-S-Ä! Meinaa nimittäin leppoisammallakin tyypillä mennä järki, kun ovet särisevät jatkuvasti jo 50 km/h ajaessa. Ajatuksena oli, että käytetään autoa vaan korjaamolla niin monta kertaa, että se hiljenee, mutta korjaamo joutui nostamaan kädet pystyyn. He eivät saa autoa hiljaiseksi.

... tai no, totta kai autosta saisi hiljaisen, jos ovet mättäisi täyteen eristettä. Tämä ei kuitenkaan mene takuun piikkiin, sillä korjaamo ei saa tehdä autosta parempaa kuin mitä se on ollut tehtaalta tullessaan. Tehdas on kaikessa viisaudessaan päättänyt, että natinat korjaantuvat huopanauhalla, mutta kun se ei auta, ei korjaamo pysty tekemään mitään. Lopputuloksena meillä on siis auto, joka ei vastaa tilattua tuotetta (koeajossa erittäin hiljaiseksi toteamaamme autoa), mutta takuu ei korvaa sen korjaamista.

Leonidaksen vakiovarustukseen pitäisi melkein lisätä kuulosuojaimet...

Mieheni kanssa totesimme, että Leonidas on pakko saada hiljaiseksi, sillä muuten sen kanssa menee järki. Niinpä päätimme teettää siihen omalla kustannuksella kunnollisen äänieristyksen jossain asiaan vihkiytyneessä yrityksessä. Samalla vaimennettaisiin tietysti koko auto eikä vain ovia, niin saadaan samalla ajomeluakin pienemmäksi.

Auton myyneeltä Jyväskylän Autotarvikkeelta kysyisimme, voisivatko he tulla vastaan ovien vaimennuksen hinnassa. Eihän maanantaikappaleauto ja tehtaan typerät rajoitukset ole heidän syynsä, mutta joka tapauksessa tässä nyt alkaa vähän olla tilanne se, että jos autoa ei saada hiljaiseksi, niin tämä on perheemme ensimmäinen ja viimeinen Seat. Onneksemme liikkeellä oli pelisilmää ja suostuivat kustantamaan etuovien eristyksen.

Autojen vaimennusta tekeviä liikkeitä löytyi netistä aika nihkeästi, eikä Jyväskylästä ainuttakaan. Glosspointilla suosittelivat minulle lämpimästi nykyisin Kokkolassa - aiemmin Jyväskylässä - vaikuttavaa AudioVisionia ja sinne Leonidas päätyy ensi viikonloppuna. Me jatkamme siitä Ylivieskaan ja sunnuntaina kotiin hiljaisella autolla!

Alustavasti on sovittu, että autosta vaimennetaan ovet ja takakontti sekä mahdollisesti katto, jos se on helposti tehtävissä. En tunne aihetta tarkemmin, mutta luotan siihen että tekijä kyllä tietää mitä kannattaa tehdä. Raporttia seuraa kunhan auto on valmis ja kuunneltu!

Ainiin, uusin natina, josta en ole vielä huoltoon raportoinut, kuuluu välillä kojelaudasta matkustajan kohdalta. Ääni hiljenee, kun sitä painaa kevyesti kädellä. Lisäksi olen huomannut, että vasemman etuoven yläosasta kuuluu ajoittain suhinaa maantiellä, mutta en ole saanut paikallistettua tarkkaa kohtaa. Ilmavirtaa en tunne sormiin, ja ääni hiljenee jo kun vien käden suunnilleen pääni kohdalle lähelle oven yläreunaa koskematta siihen.

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (17)
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!