POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu kuukaudella elokuu

Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi

keskiviikko 29.08.2012 Avainsanat: Maantiellä ajo , Moottoripyöräily , Muiden käyttäytyminen , Ohittaminen , Pohdiskelu

Minulla on aina ollut moottoripyöräilijöistä sellainen mielikuva, että kaikki ajaisivat kovaa ja karistaisivat autot kannoiltaan hujauksessa. Monet sanovat, että moottoripyörällä on helppo menettää ajokortti. Juuri moottoripyöräkortin saaneelta työkaveriltani kyseltiin heti, että kuinka kauan hän meinasi säilyttää korttinsa. Toinen työkaverini kertoi myyneensä pyöränsä osittain siitä syystä pois, että sen kanssa ajokortti ei vain pysynyt taskussa. Kaverini miehellä puolestaan ei hänen omien sanojensa mukaan mahdu samaan kypärään pää ja järki.

Selvästikään mielikuvani kaahaavista motoristeista ei ole täysin tuulesta temmattu. Mutta mistä tämä kaahaaminen sitten kumpuaa? Yritin löytää aiheesta jotain tutkimustuloksia, mutta ei tärpännyt. Uutisia hurjista ylinopeuksista sen sijaan löytyi lukemattomia.

Moottoripyörä kiihtyy autoon verrattuna niin nopeasti, että nopeusrajoitus tulee hyvin nopeasti vastaan. Varmaankin kyse on myös vauhdintunnusta, mikä on moottoripyöräilyssä läsnä ihan eri tavalla kuin autolla ajaessa. Enemmän nopeutta, enemmän vauhdin hurmaa?

Ja sitten vielä se, että pitää kokeilla, miten kovaa pyörällä pääsee. Isänikin minulta, että olenko kokeillut miten kovaa Erkki kulkee, vaikka tietää miten rauhallinen olen muuten liikenteessä. Ja totta tosiaan, olin juuri jollain tyhjällä pitkällä suoralla miettinyt sitä. En kuitenkaan testannut, koska nopeusrajoitusta on noudatettava. Kuitenkin tämän päähäni putkahtaneen ajatuksen myötä jollain tavalla silti ymmärsin tuon kortinmenetysteorian, sillä ei autoillessa olisi tullut edes mieleen että olisipa hyvä paikka kokeilla kuinka kovaa pääsee. Jostain syystä motskari vain houkuttaa testaamaan rajoja enemmän? Vasta kortin saanut työkaverikin oli jo ehtinyt testaamaan, että hänen pyöränsä kulkee ainakin 170 km/h, mutta tuskinpa hänkään on kokeillut, miten kovaa hänen pienellä henkilöautollaan pystyy ajamaan.

Asiaan...

Tämän merkinnän alkuperäinen tarkoitus oli ihmetellä, olenko ainut motoristi joka vetää perässään autoletkoja, mutta ajatus pääsi vähän karkaamaan...

Moottoripyörällä ajaessa en pidä yhtään siitä, että autot liimautuvat perääni. Siinä on vähän samanlainen olo kuin silloin, kun autolla ajaessa rekka ajaa liian lähellä perässä: on epämiellyttävää, kun jokin suurempi huohottaa niskaan.

Olen miettinyt, että onko nopeusrajoituksia noudattava moottoripyöräilijä jotenkin harvinaisuus, joka koetaan tien tukkeeksi? Niskaan huohottamisen lisäksi minusta nimittäin tuntuu, että motskarilla ajaessani minua ohitetaan paljon enemmän kuin Pololla ajaessani.

 
Se perinteisempi tilanne, jossa moottoripyörä ohittaa vauhdikkaasti auton.


En tiedä miten paljon ER-5 mittarivirhe on, mutta sen perusteella mitä olen reittien nopeuksia katsonut jälkeenpäin GPS:stä, luulen ajavani sillä aika lailla rajoitusten mukaista nopeutta tai pikemminkin muutaman kilsan yli, kun nopeusmittarin viisari osoittaa vähän vaille seuraavaa kymmentä. Sen perusteella en usko olevani alinopeutta ajava tien tukko.

Kesällä ajoin kaverini kanssa Uuraisille mutkaista 80 km/h rajoitettua maantietä pitkin. Kaveri ajoi perässäni, joten minun ei tarvinnut stressata niskaan huohottavista autoista - hänen perässään niitä sitten riittikin jonoksi asti. Muutama autoilija ei kuitenkaan kestänyt rajoitusten mukaan ajamista, vaan ohitti meidät; menoa ei hidastanut edes peräkärryn vetäminen, kun ohi oli päästävä.

Eräs päivä puolestaan ajelin Ruokkeentiellä 60 km/h alueella reilua 60 km/h, kun taakseni ilmestyi tosi iso pakettiauto. Eipä riittänyt hänellekään vauhtini, vaan ohituskieltoalueella piti päästä ohitse. Jostain syystä kiire kuitenkin loppui siihen, sillä ohituksen jälkeen auto jatkoi matkaa edelläni vain suunnilleen samaa nopeutta mitä itsekin ajoin. Olipa hyödyllistä?

Aina ei riitä, että henkilöautot ja muut moottoripyöräilijät painelevat ohitseni, sillä eräs päivä moottoritiellä minut ohitti täysperävaunullinen rekka! Se oli jo aika huvittavaa. Totta puhuen moottoritiellä oli hieman ruuhkaa ja jono eteni 100 km/h alueella vain 80 km/h. Olisin voinut itsekin lähteä ohittamaan jonoa, mutta se olisi ollut ruuhkassa ihan turhaa, etenkin kun hetken päästä nopeusrajoitus tippui 80 km/h:iin.

Noh, joka tapauksessa on kivempaa että minut ohitetaan, kuin että perääni liimaudutaan. Jos jollain on niin kiire, niin menköön menojaan.

Eerik pesussa

sunnuntai 12.08.2012 Avainsanat: Kawasaki ER-5 , Puhtaanapito

Vein viime viikolla Eerikin pesuun luottopaikkaani Glosspointtiin. Kaveri hämmästeli Facebookissa, että enkö minä pese itse moottoripyörääni. Hieman vaivautuneena vastasin, että kai sen voisi vanhempien luona pestä. Tuntuu siltä että moottoripyöräilijänä pitäisi itse huolehtia peleistään eikä antaa muiden tehtäväksi... Halusin kuitenkin pesettää pyörän, koska tiesin että jälki olisi parempi kuin itse tekemällä ja samalla pääsisin helposti eroon myyjäliike MotorWeltin tarrasta, joka oli liimattu tyhmästi keskelle näkökenttää pleksin yläreunaan jos sen taakse kumartuu ajaessa.


Tuliko Erkistä sitten puhdas? No siitähän tuli parempi kuin uutena! Pyörä kiilsi tosi punaisena, tarra oli saanut kyytiä ja pleksistä näki paljon paremmin läpi. Lisäksi ihmettelin, että mitenkäs tuo takalaukku on muuttunut noin mustaksi...? Laukku oli kuulemma ollut niin ruman näköinen, että olivat käsitelleet sen jollain muovin suoja-aineella jolloin se oli saanut takaisin värinsä. Minä en edes tajunnut kaivata, että se voisi olla mustempi! Juuri tätä rakastan Glosspointissa; käsittelevät kulkupelejä kuin omiaan. Sama juttu, kun pesun yhteydessä huomasivat Polon ovessa naarmuja ja kiillottivat ne pois koska näyttivät ikäviltä.


Takalaukun lisäksi Eerikin muutkin mustat muoviosat olivat saaneet suoja-ainetta ainetta pintaansa ja ei voi muuta sanoa kuin että hyvältä näyttää. En ottanut pesua ennen mitään vertailukuvia koska ajattelin vieväni pyörän "vain pesuun", mutta kun blogiin aiemmin lisäämiäni kuvia katsoo, niin ero on aika merkittävä. Tästä uudistumisesta köyhdyin kokonaiset 15 euroa, joten oli aika hyvä vastine rahoille.

Ennen...

 

... ja jälkeen. :)


Glosspointin Leo ehdotti, että Eerikille voisi tehdä saman CQuartz-pintakäsittelyn kuin Polollekin. Jotenkin olen ajatellut, että pintakäsittelyt ovat vain uusien tai melko uusien ajoneuvojen juttu ja vanhoille niistä ei enää olisi hirveästi hyötyä. Vähän tuo käsittely kiinnostaisi, mutta toisaalta en tiedä, aionko pitää pyörää niin monta vuotta että se kannattaisi. Eerikin punainen maalipinta ei ole ilmeisesti pahemmin haalistunut ja on varsin hyvässä kunnossa, eikä siinä ole kuin istumisesta tulleita naarmuja. Eli sen verta hyvässä kunnossa että se vielä kannattaisi suojata. Täytyy vielä tuumata ja laskea rahoja; 150 e se kustantaisi eli ei mitenkään hirveän paha hinta.

Yhden pysäköintiruudun ongelma

tiistai 07.08.2012 Avainsanat: Kawasaki ER-5 , Polo Junior , Pysäköinti

Moottoripyörää hankkiessa mietitytti, että miten sen pysäköinti onnistuu samaan parkkiruutuun auton kanssa. Olisiko tilaa riittävästi? Ajattelin, että olisi parasta pysäköidä motskari keskijalan varaan poikittain parkkiruutuun auton ja pensasaidan väliin, jotta se veisi mahdollisimman vähän tilaa eikä olisi alttiina ilkivallalle. Myyjä peruutteli pyörän parkkiin kuten halusin, mutta oli aika työlään näköistä saada se käännettyä suoraan kapeassa ruudussa. Ei hyvä ratkaisu siis. Lisäksi minulla ei ole voimaa/taitoa/tekniikkaa nostaa pyörää keskijalalle, joten se on pakko pysäköidä sivujalan varaan.


Kaverini sitten keksi, että voisin pysäköidä Eerikin osittain pensasaidan sisään, jolloin pyörä voi olla ruudussa vinossa ja Polo mahtuu silti sen perään. Se olikin toimiva ratkaisu, sillä pyörän pystyy ajamaan suoraan puskaan ilman ylimääräistä säätämistä. Puskasta poistuminen täytyy tosin tehdä huolella, että saan peruutettua Eerikin kynnyksen yli asfaltille ja samalla varoa ettei mene pitkäksi naapurin auton kylkeen. Aluksi 200 kilon peruuttaminen tuntui työläältä, mutta nopeasti siihenkin tuli varmuutta.

 
 


Kun säätiedotus lupaa poutaa, on Eerik enemmän ajossa kuin Polo ja silloin pensasparkki on epäkäytännöllinen. Niinpä Eerikin yleisimmäksi pysäköintitavaksi päätyikin Polon perään pysäköinti. Pyörä on välillä hieman parkkiruudun ulkopuolella, mutta ajattelin, että ehkä se ei haittaa naapureita liikaa. Täytyy vain toivoa, että pihassa leikkivät lapset eivät keksi koskea siihen. Toistaiseksi se on kai saanut olla rauhassa.


On näppärää, että ollaan satuttu valitsemaan niin pieni auto, että se ei täytä yksinään koko parkkiruutua. Moottoripyörän pysäköinnistä ei siten tullut mitään ongelmaa. Kaksi kulkinetta samassa parkkiruudussa ei kuitenkaan aina ole erityisen kätevää, jos sattuu tarvitsemaan sitä taempana olevaa yksilöä. Yleensä se menee niin, että autolla kauppaan lähtiessä Eerik on pitänyt taluttaa pois ruudusta, ajaa Polo pois ruudusta ja taluttaa Eerik takaisin ruutuun. Takaisin tullessa sama juttu, ellen ole taluttanut Eerikkiä lähtiessä pensaaseen.

Ei järjestely kovin työlästä ole, mutta tietenkin siitä on lisävaivaa. Eerikin ollessa pensaassa olen kyllä oppinut tuntemaan Polon keulan mitat aiempaa paremmin, kun se on pitänyt ajaa mahdollisimman lähelle moottoripyörää, etten hirveästi leveile parkkiruudun ulkopuolelle. Peruuttamalla pysäköinti on kyllä ollut helppoa pysäköintitutkan ansiosta.

Joskus kesällä naapurin eläkkeellä oleva pariskunta tuli vastaan rappukäytävässä ja pysähtyi juttelemaan ja kehumaan moottoripyörääni. Eräänä lomapäivänä olin lähdössä vaihteeksi ajelemaan Eerikillä, kun tämä naapurin pariskunta pysäytti minut rappukäytävässä. He tarjosivat, että minä voisin pysäköidä moottoripyöräni heidän autokatospaikkaansa, ettei sen tarvitsisi olla sateessa. Naapurit olivat myyneet oman autonsa jossain vaiheessa pois, mutta eivät tahdo katospaikasta kuitenkaan luopua joten se on tyhjillään. Mitään korvausta he eivät halunneet ruudun käytöstä, soittelisivat sitten vaan ovikelloa jos sitä jossain vaiheessa tarvitsisivat. Ihan mahtava tarjous naapureilta ja tietenkin otin paikan onnellisena vastaan! Nyt Eerik on aina sateensuojassa ja Pololla on helppo lähteä ajamaan milloin haluaa. Parhautta!

Polo 1 v!

sunnuntai 05.08.2012 Avainsanat: Polo Junior

Tänään oli Polo Juniorin 1-vuotissyntymäpäivä. Erityisiä juhlallisuuksia emme kuitenkaan järjestäneet ja itse asiassa Polo sai viettää juhlapäivänsä yksin parkkiruudussaan, kun me kuurasimme viimeisen kesälomapäivän kunniaksi kotona ikkunoita. Vuosi sitten oli toinen ääni kellossa, kun en meinannut edes malttaa töitä tehdä iltapäivällä tapahtuvaa Polon hakua odotellessa. Sitten kun auton saimme niin se oli kyllä pelkkää rakkautta.

Juuri pesty Polo heinäkuun alussa.


Ihana Polo on edelleenkin, mutta sille ei voi mitään, että ihanatkin asiat arkipäiväistyvät eikä auto saa enää niin suurta huomiota. Silti voin edelleen Pololla ajamaan lähtiessä fiilistellä, että onpa sillä kiva ajaa tai palata kaupasta parkkipaikalle ja todeta, että on se vaan hyvän näköinen. Voin kiihdyttää nelostien levähdyspaikalta nollasta 120 km/h nopeuteen ja tuntea, miten auto kiihtyy ja kulkee. Ja mikä ihanuus ilmastointi onkaan kesähelteellä!

Kyllä, Polo on edelleen rakkautta. <3

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!