POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu kuukaudella elokuu

Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)

keskiviikko 31.08.2011 Avainsanat: Autokoulu , MP-kurssi

Eilen olivat mp-kurssin ensimmäiset teoriatunnit, jotka olivat minulle samalla viimeiset. Nyt kaikki kuusi tuntia on käyty läpi ja lopulta tämän 1/2-tunnin jälkeen pääsen luvan kanssa pyörän selkään. Se tapahtuu ensi maanantaina.

Ensimmäisen tunnin kunniaksi saimme kaikki buff-huivin, jota olisi kai tarkoitus pitää kypärän alla. Taidan kyllä itse mieluummin käyttää oikeaa kypäränalusmyssyä, sillä buff menee vähän tyhmästi ryppyyn kaulasta, kun sen taiteilee tuollaiseksi kypäränaluseksi. En tosin ole kokeillut, mutta mitä niiden kanssa olen pelannut pakkasilla, niin mielestäni ne toimivat paremmin vain päässä tai kaulassa muttei molemmissa samaan aikaan.

Mutta takaisin asiaan. Tunnin aiheena oli mm. korttiluokat, vastuukysymykset, radiopuhelimien käyttö tunneilla, käsittelykokeen harjoitukset, pyörän pysäköinti ja erilaiset pyörätyypit. Katsoimme myös taulukkoa vuosittaisista moottoripyöräkuolemista vuosilta 1970-1987 ja mietimme, miksi ne vähenivät 70-puolivälin jälkeen radikaalisti. Aihe oli mielenkiintoinen, mutta toisaalta niin vanhoihin asioihin perehtyminen pidemmän kaavan mukaan oli mielestäni hieman epärelevanttia, koska 70-luvun jälkeen kuolemat olivat jumittuneet melko samalle tasolle (olikohan 20-30 vuodessa) eikä viimeiseltä 20 vuodelta ollut mitään tilastoja.

Motoristin kuolevaisuudesta oli jälleen muutenkin juttua. Aihe, joka on kantanut läpi kaikkien teoriatuntien. Tähän liittyen luettiin tieliikennelain yksittäinen pykälä nro 3 ja mietittiin, miksi juuri se on erityisen tärkeä juuri motoristeille.

"Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet
Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.
Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä."

Huolellisuus ja varovaisuus ovat ne ydinkohdat moottoripyörällä liikuttaessa. Mutta minkäs teet, motoristiin sattuu aina jos jotain ikävää tapahtuu. Eli vaikka olisi etuajo-oikeus, niin varaudu silti aina siihen, että sinua ei huomata. Ajaessa kiinnitä jatkuvasti huomiota tien pintaan, jotta pystyt väistämään mahdolliset kuopat etkä liukastu esimerkiksi yllättävään irtohiekkaan. Ja niin edelleen.

Moottoripyörällä selviytymisen edellytyksiksi todettiin seuraavat asiat:

  • Ajoneuvo kunnossa (näkyminen, turvallisuus)
  • Kuljettaja kunnossa (varusteet, ajokunto, ajotaito)
  • Ajotapa kunnossa (pelivara, riskien tunnistaminen, tilaa ja aikaa toimia)

Moottoripyöräkurssin ajoharjoitusten vastuukysymykset olivat tietysti tärkeät käydä läpi ennen kuin pääsemme pyörän satulaan. Ajotunnilla oppilas on itse vastuussa moottoripyörästä, sillä ei opettaja saa sitä pysähtymään vaikka kuinka kiljuisi radioon että "Pysähdy!" Vahingon sattuessa oppilas ei ole kuitenkaan autokoululle korvausvelvollinen. Tämä oli positiivista ja kuulemma poikkeava käytäntö verrattuna moniin kouluihin, sillä omavastuu pyörän särkyessä voi usein olla esimerkiksi tuhat euroa. Opettajan mukaan "tehtaat valmistaa koko ajan lisää osia eikä kukaan sitä pyörää kuitenkaan tahallaan kaada". Yritän kumminkin olla könyämättä...

Autonhuoltokurssi tulee taas!

tiistai 30.08.2011 Avainsanat: Autonhuollon perusteet , Polo , Polo Junior

Pomoni kuuli, että ilmoittauduin autonhuoltokurssille:
- Jenni, ei noin uusia autoja huolleta itse!
- No en mä kyllä huoltanut itse edellistäkään... Voihan kurssilla käydä ihan vain siksi että on kiinnostunut auton tekniikasta.
(Miespuoleinen) työkaverini osallistui keskusteluun:
- Minäkin kävin synnytysvalmennuksessa, enkä silti ole synnyttänyt!

Elikkäs Jyväskylän kansalaisopiston autonhuoltokurssi kutsuu minua taas. Mainokseksi kaikille, että "Autonhuollon perusteet" -kurssi järjestetään samassa paikassa ja samaan aikaan kuin viime vuonnakin eli Pajatiellä tiistaisin 6.9.2011 alkaen klo 18-20.30. Missasin viime vuonna autojen sähkötekniikkaosuuden kokonaan toisen kurssin takia, mikä jäi vähän kaivelemaan. Nytpä pääsen opiskelemaan nekin asiat ja kertaamaan muut.

Ja Poloa en siis todellakaan aio huoltaa itse, mutta vähän voin vilkaista, mitä se on syönyt ja millainen alusta siinä on vanhaan verrattuna. Saatan kyllä iskeä Poloon kromatun pakoputkenpään, jos sellainen tulee vastaan. Ja tuleehan se, en vain vielä tiedä että mistä.

Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä

maanantai 29.08.2011 Avainsanat: Moottoripyöräily

Kaverillani on moottoripyöriä vähän joka lähtöön: pari halpaa kiinalaista Samurai-merkkistä "lelu"-crossipyörää, oikea moottoripyörä maastossa ajoon ja 40-vuotias museorekisteröity moottoripyörä maantielle. Menneenä viikonloppuna pääsin opettelemaan moottoripyörän käsittelyä noilla leluilla. Pienempää 100-kuutioista Samuraita kokeilin ensimmäistä kertaa totta puhuen jo alkukesästä. Se on ihan minikokoinen, joten sillä oli helppo tutustua moottoripyörän toimintalogiikkaan kun jalat ylettivät maahan.

Ensikosketukseni minimoottoripyörään alkukesältä. Katse voisi olla aika paljon edempänä.


Tällä kertaa kaverini oli kaivanut minulle kätköistään täydet varusteet, sillä oli tarkoitus ajaa isommalla 200-kuutioisella Samurailla. Housut olivat tosin hieman isot, mutta mitäpä ei ilmastointiteipillä voisi korjata. Pari kierrosta vyötäisille eivätkä housut enää tippuneet jalasta! Kesän viimeinen hellepäivä ei välttämättä ollut paras mahdollinen päivä harjoitteluun, sillä pelkästään vaatteiden pukeminen sai jo hien virtaamaan. Sai miettimään, että ehkä moottoripyöräily sopii paremmin kauniisiin, mutta viileisiin keleihin.

Yllätyin siitä, miten helposti pyörän käsittely muistui mieleen kolmen kuukauden takaisen kokeilun jäljiltä ja se oli selkeästi helpompaa kuin ekalla kerralla. Lähinnä ongelmani on siinä, etten meinaa saada potkittua pyörää käyntiin sammutettuani sen vahingossa. Viimeksi en myöskään tahtonut saada vaihdettua pyörää vapaalle, mutta nyt se luonnistui jo helpommin.

Sitten ei muuta kuin pihaa kiertämään. Lähinnä keskityin opettelemaan hitaasti ajamista, sillä moottoripyöräkortin käsittelykokeessa on tehtävä, jossa pyörällä pitää ajaa hitaammin kuin mitä se kulkee tyhjäkäynnillä. Keilojen välistä ajattavan reitin korvasi meillä metrin levyinen hiekkatie. Lisäksi opettelin ajamaan ympyrää kiertämällä uudelleen ja uudelleen nurmikolla kasvavaa yksinäistä voikukkaa.

Ajettuani pienellä pyörällä aikani oli aika vaihtaa isompaan. Vähän jännitti lähteä sillä liikkeelle ensimmäistä kertaa, sillä jalkani eivät meinanneet ylettää samanaikaisesti maahan sen selästä. Eli kun kerran vauhtiin pääsi, niin piti toivoa että pyörä pysyy pystyssä. Helppo pyörää oli kuitenkin hallita ja sen ajamisessa oli ihan erilainen fiilis kuin miniversiossa. Sitten vain harjoittelemaan samoja asioita kuin pienemmällä.

Minikokoisen pyörän ajaminen tyhjäkäyntiä hitaammin tuntui mahdottomalta, mutta isommalla se luonnistui vähän paremmin. Samanaikaisesti painetaan vähän kytkintä ja vähän jarrua, ja annetaan vähän kaasua, ettei pyörä sammu. Huomasin, että mitä enemmän antoi kaasua, sitä hitaammin pyörällä pystyi oikeastaan ajamaan. Ehkä kyse oli viimekertaisella teoriatunnilla puhutusta hyrrävoimasta. Suurimmaksi ongelmakseni huomasin sen, että usein kun tasapainoni meinasi pettää, päästin vahingossa kytkimen kokonaan irti ja sen seurauksena pyörä pomppasi liikkeelle. Vaikka kuinka yritin ajatella asiaa tehdessäni, niin silti päästin kytkimen aina irti. Osan horjahduksista sentään osasin korjata antamalla lisää kaasua eikä jalkaa tarvinnut laittaa maahan.

Kolmesti onnistuin myös kaatamaan pyörän, kun yritin ajaa liian hitaasti ja menetin tasapainoni . Mitään ei sattunut, sillä pyörän vauhti kaatuessa oli lähes nolla. (Okei, yksi tunnistamaton mustelma kyllä löytyi tänään polvesta enkä keksi mitään muuta mikä sen olisi voinut aiheuttaa...) Kaatuminen johtui aina siitä, etten saanut tuettua kallistuvaa pyörää jalalla riittävästi, minkä seurauksena se kellahti kumoon. Pahuksen raskas se satakiloinen pyörä oli kyllä puntata takaisin pystyyn. Onneksi siinä oli sentään sähköstartti, niin uudelleen liikkeelle lähteminen ei vaatinut kuin napin painalluksen. En tiedä mitä polkemisesta olisi tullut.

Kaverini sanoi, että annan pyörälle liian kesysti kaasua, mistä syystä se sammahtelee aina välillä. Horjahduksia saisi korjattua myös korjattua lisäkaasulla, samoin kääntämällä ohjaustankoa enemmän, mutta se ei ollut mahdollista, sillä pyörässä oli melko rajoitettu ohjausvara. Mutta kuulemma autokoulun pyörällä pitäisi olla helpompi ajaa, koska alusta on asfalttia eikä pehmeä nurmikko tai hiekka. Toivotaan niin, sillä en todellakaan halua kaataa koulun pyörää! Se olisi ehkä vähän noloa. Vähän sellainen fiilis kyllä jäi, että pääsenköhän käsittelykoetta ikinä läpi...

Olisi noiden vinkkien jälkeen pitänyt oikeastaan harjoitella vielä vähän lisää, mutta sitten olikin jo aika päivän toiselle odotetulle ohjelmanumerolle; pääsin ekaa kertaa moottoripyörän kyytiin. Jee! Teoriatunnin opit mielessäni pidin aluksi tiukasti kiinni kaveriani vyötäisiltä, mutta jonkun ajan kuluttua huomasin että pyörän kyydissä on hyvä istua ja otin kiinni takana olevasta kahvasta ensin varovasti toisella kädellä ja sitten molemmilla. Tien pinnan, kallistusten ja nopeuden mukaan vaihtelin käsien paikkaa. Yllättävän paljon kädet väsyivät toisen ympärillä pitämisestä ja silloin takarauta oli mukavaa vaihtelua.

Kyydissä oli hirveän kiva olla ja toivoin vain, että ei käännytä vielä takaisin. Uuraisille päästyämme kaverini kysyi, että onko liian pitkä matka jos mennään Saarijärvelle. Ei ollenkaan! Ja niin sain istua pitkään kyydissä ja nauttia mahtavasta kelistä, maisemista ja vauhdin hurmasta. Pyörän kyydissä istumisessa oli jotain samaa fiilistä kuin moottorikelkalla ajamisessa, kun luonto on pelkän visiirin takana, vauhti tuntuu ja pakokaasun haistaa. Ainut negatiivinen asia oli se, että aina pyörän päältä noustessa vasen polveni ilmoitteli, että on ollut turhan pitkään koukussa ja meni hetki oikoessa sitä. Outoa, koska ei siinä pitäisi olla mitään vikaa. Mutta siitä huolimatta olen aina valmis uuteen reissuun, sen verran kivaa oli!

Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)

perjantai 26.08.2011 Avainsanat: Autokoulu , MP-kurssi

Tällä viikolla kävin moottoripyöräkurssin teoriatunneilla 5 ja 6, joiden aiheena oli erityisesti moottoripyörän hallinta maantienopeuksissa. On tavallaan jännää, että yksi tunti voidaan pyhittää pelkille jarrutuksille ja kääntymisille, mutta onpahan se vehjekin vähän erilainen hallita verrattuna autoon. Ajat autolla kuopasta, niin se vähän tärähtää mutta siinä kaikki. Hiekkaa maantiellä et välttämättä edes huomaa. Mutta ajapa samanlaisiin kohtiin moottoripyörällä - siinä on kyse paljon vaarallisemmasta tilanteesta. Opettajan mukaan motoristin tärkeimmät henkivakuutukset ovatkin taito jarruttaa ja taito kääntää.

Moottoripyörän jarruttamisessa tärkeää on molempien jarrujen käyttö. Oppikirjan mukaan etujarru on tehokkain, koska jarrutuksessa paino siirtyy eteen. Monet motoristit eivät kuitenkaan uskalla jarruttaa sillä kunnolla, koska pelkäävät eturenkaan lukkiutumista. En ihmettele, sillä polkupyöräkin lähtee alta talvella aika iloisesti, jos jarruttaa renkaan vahingossa lukkoon. Tätä täytyy selvästi harjoitella kovasti...

Erityisesti tunnilla käsiteltiin moottoripyörän ohjaamista. Pyörä toki kääntyy painopistettä siirtämällä ja ohjaustankoa kääntämällä, mutta tämä tapa on hidas. Tehokkain tapa kääntää moottoripyörää on vastaohjaus/veto-ohjaus/työntöohjaus - rakkaalla lapsella on monta nimeä. Opettaja käytti termiä työntöohjaus, koska tässä tekniikassa ohjaustankoa työnnetään siihen suuntaan, mihin halutaan kaartaa. Tekniikka kuulostaa hullulta, mutta toisaalta tulee mieleen, että voisiko se teorian sijasta tulla selkärangasta? Opettaja kertoi, kuinka ihmiset pujottelivat keiloja radalla ja vauhdin kasvaessa kaikki käyttivät nätisti työntöohjausta ilman, että siitä tehtiin mitään numeroa. Voisiko se toimia samalla tavalla kuin polkupyörä ohjaus kovassa vauhdissa? Näihin kysymyksiin saan vastauksen vasta kun pääsen oikeasti pyörän selkään ja liikenteeseen.

Toisella tunnilla puhuttiin moottoripyörän lastaamisesta ja toisen henkilön kyydittämisestä. Knoppitietona mieleen jäi, että sivuvaunullisella moottoripyörällä saa ajaa normaalisti rajoitusten mukaan, mutta peräkärryn kanssa moottoripyörästä tulee ajoneuvoyhdistelmä, jolloin sillä saakin ajaa vain 80 km/h kuten autollakin, joka vetää peräkärryä. Niin ja sivuvaunun kanssa moottoripyörällä voi kuljettaa laillisesti maksimissaan neljää henkilöä kerrallaan (kuski mukaan lukien). Aikamoinen lasti olisi se.

Kaverin kyytiin ottamisen sijasta opettaja ehdotti, että kannattaisi hankkia yksipaikkainen moottoripyörä. Sillä kun hankit moottoripyörän, kyytiin haluavat kuulemma kaikki; niin sukulaiset, joiden olemassaolosta et aiemmin edes tiennyt, kuin naapuritkin, jotka eivät ole puhuneet sinulle kymmeneen vuoteen... Heh. Täytyy kyllä myöntää, etten itsekään ollut ajatellut, että pyörän kyytiin hyppääminen vaatisi jonkinlaista paneutumista. Mutta kyytiläiseltä pitää löytyä varusteet, täytyy luottaa kuskiin, ei saa kallistella minne sattuu maisemia katsellessa ja pitää myös pitää oikeasti kiinni kuljettajasta eikä hienostele.

Nyt juuri minusta tuntuu siltä, että selitän asioista joista en tiedä mitään. Olen oppinut asiat vasta suunnilleen teoriassa, mutta käytännöstä ei ole vielä mitään hajua. Pyydän siis anteeksi, jos kirjoitukseni ei ole erityisen täsmällinen. Päätin kuitenkin, että raportoin koko kurssin etenemisen tänne blogiin, joten tässäpähän yritän muistella tunnin aihetta muistiinpanojeni ja kirjan perusteella. Näköjään vanhan kaverin tapaaminen kurssin jälkeen nollasi varsin tehokkaasti tunnilla opitut asiat...

Kaikkea tunnilla opittua en unohtanut ainakaan välittömästi, sillä yllättäen voitin toisella oppitunnilla pidetyn moottoripyöräaiheisen tietokilpailun. Kaverikin missasi kysymyksen, jonka vastaus oli ilmennyt puoli tuntia aiemmin. Sain vain 5/7 oikeaa vastausta, mutta näköjään muut saivat vielä vähemmän. Palkinnoksi sain pienen moottoripyöräilijän ensiapulaukun, josta löytyy kaikkea tarvittavaa, mutta se on niin pieni, että mahtuu aina mukaan. Ymmärsin, että jossain maissa ea-laukku on kuulemma pakollinen moottoripyörän varuste. Laukku sisältää myös hyvältä vaikuttavat ensiapuohjeet, mutta valitettavasti ne oli kirjoitettu saksaksi, joten hirveästi niistä ei ollut sitten iloa. Jotain Saksan tuliainen se kuulemma oli. En tiedä onko kyseessä tuotemerkki vai mikä, mutta ea-laukussa lukee POLO. Hahaa, oikeaan osoitteeseen tuli!

Ensiapulaukku Poloon. Eikun...

Tässä lienee jotain tärkeää asiaa, mutta saksani on aivan liian ruosteesta ymmärtääkseni siitä jotain. :(

Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)

torstai 25.08.2011 Avainsanat: Autokoulu , MP-kurssi

Palasin viime viikolla autokoulun penkille, sillä aloitin moottoripyöräkurssin. Tähtäimessä on iso A, mutta saattaa olla että A jää keskikokoiseksi (eli saa ajaa max 25 kW ja 0,16 kW/kg pyörää), mikäli olen liian lyhyt ajamaan koulun isointa moottoripyörää. Väliluokan A kasvaa itsestään isoksi vanhennuttuaan kaksi vuotta, joten ei se varsinaisesti haittaa, vaikka en sitä nyt vielä saisikaan. MP-kortin ajaminen on ollut suunnitteilla jo huhtikuusta lähtien, mutta koska en ole vielä hankkimassa pyörää, en ole jaksanut pitää kiirettä asian kanssa. Kunhan nyt suoritan sen tänä vuonna.

Kortin suorituspaikaksi valikoitui tuttu ja turvallinen Autokoulu Moottori, sillä mitäpä sitä vaihtamaan kun tuolta on hyvät kokemukset ajokortin hankkimisesta. Samaa opettajaa ei kylläkään ole tarjolla, mutta kyllä tuo mp-opekin vaikuttaa ihan rennolta tyypiltä. Ykkösvaiheen liukkaan kelin rata-ajon suoritin aikoinaan hänen kanssaan ja muistaakseni hän istui myös hetken kyydissäni viime kevään liukkaan kelin ratapäivässä.

Moottoripyöräkurssin teoriatunnit voi käydä missä järjestyksessä huvittaa, mutta pyörän selkään ei pääse ennen tuntien 1/2 käymistä. Minulla tuntien järjestys menee vähän tyhmästi, sillä aloitin kurssin tunnilta 3/4 jonka jälkeen on 5/6 ja vasta viimeiseksi tunnit 1/2. Satuin kuitenkin olemaan reissussa, kun 1/2 olisi ollut viimeksi tarjolla. Sitä ennen se oli pidetty viimeksi joskus heinäkuun alkupuolella, jolloin en muistanut koko asiaa. Nyt säikähdin, että missaisin koko kursin tältä syksyltä ellen olisi aloittanut viime viikolla, sillä koulun sivuilla näkyi kaikkia tunteja enää yhdet. Kun nyt tarkistin asian, tunteja näkyi olevan syyskuussakin, joten ilmeisesti ne oli vain aiemmin unohdettu lisätä sivuille.

Oli huvittavaa aloittaa kurssi sellaisella tunnilla, jonka aiheeksi opettaja esitteli että nyt pitäisi saada teidät luopumaan ajatuksesta hankkia moottoripyöräkortti. :D No ei nyt sentään. Mutta aiheena oli moottoripyöräilijän tyypilliset onnettomuudet ja niihin varautuminen. Saimme pitkän listan lyhyiksi referoituja moottoripyöräonnettomuuksia, joista piti tunnistaa sellaisia, mitkä voisivat sattua omalle kohdalle. Hirvittävän monessa oli ajettu ylinopeutta ja/tai kuski oli kännissä. Aika heikon kuvan antoi moottoripyöräilystä! (Tai suomalaisista...) Lisäksi oli joitakin hirvikolareita ja pari maatalouskoneen kanssa tapahtunutta onnettomuutta. Eri onnettomuustyyppien kohdalla pohdittiin, miten niihin voisi varautua: esimerkiksi vältetään ajamista hämärän aikoihin, jolloin hirvet liikkuvat.

Seuraavaksi opettaja näytti lyhyitä netistä poimittuja videoita erilaisista moottoripyöräonnettomuuksista ja läheltä-piti-tilanteista, jotka oli useimmiten satuttu kuvaamaan takana ajavasta pyörästä, mutta olipa siinä yksikin jossa kuvaava pyörä oli itse kaatunut vauhdissa, kun jalkatappi oli osunut maahan. Pahan näköisiä joka tapauksessa. Näistäkin sitten mietittiin, että miten olisi voitu välttää. Viimeisenä katsottiin pidempi video, jossa erilaiset moottoripyöräharrastajat kertoivat suhtautumisestaan harrastukseen. Videolla eräs puoli miljoonaa kilometriä moottoripyörällä ajanut mies kertoi suurimmaksi pelokseen/uhakseen itsensä. Oli karua kuulla, että niinkin kokenut henkilö oli videon teon jälkeen kuollut harjoitellessaan moottoripyöräilyä rataolosuhteissa.

Tauon jälkeen jatkettiin tunnilla numero neljä, jonka aiheena oli moottoripyöräilijän ajovarusteet. Tunti aloitettiin katsomalla video, jossa esiteltiin moottoripyöräilijän ajovarusteita. Vaatteiden osalta se oli kyllä todellinen Rukan mainos. En tiedä oliko Rukka sponsoroinut videon tekoa, mutta aika tiuhaan siinä esiteltiin kyseistä merkkiä. Tietenkin vaatteiden lisäksi esiteltiin kypärät, visiirit ja kengät. Myös radiopuhelimista oli juttua ja erilaisista pyörän laukuista. Videon jälkeen opettaja esitteli erilaisia ajovarusteita ja herätteli niistä keskustelua. Millaiset hanskat ovat hyvät, millainen visiiri kannattaa olla yms. Hinta ja laatu kulkee varusteasiassakin käsi kädessä ja kannattaa kuulemma hankkia ennemmin kalliit varusteet ja halpa pyörä, kuin kallis pyörä ja halvat varusteet.

Siitä se taas lähtee.
Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!