POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu kuukaudella elokuu

Kutsu

maanantai 24.08.2009 Avainsanat: Polo , Polo Senior , Unelmointi , Volkswagen

Mieheni ehti perjantaina jo vähän säikähtää, kun löysi postien joukosta alla näkyvän kirjekuoren, jonka päällä luki "kutsu".


Mies säikähti, että kyseessä olisi kutsu kertausharjoituksiin, mutta ei sentään. Kirjeestä nimittäin paljastui jotain paljon houkuttelevampaa. Uusi POLO!

Tarkemmin sanottuna kirjeessä oli kutsu tulla autoliikkeeseen tutustumaan uuteen Poloon ennen muita. En tiedä mitä ennen muita tarkoittaa, sillä mistään aikataulusta ei ollut puhetta, vaan vain lähiseudun volkkareita myyvien autoliikkeiden osoitteet. Kukin voi selvästi itse sopia, milloin on tervetullut tutustumaan. Minusta olisi kyllä paljon houkuttelevampaa, jos olisi suoraan tarjottu aikaväliä, jolloin olisi erityiset tutustumispäivät. Samalla tavalla kuin viime vuonna kävin testaamassa Sciroccoa Volkswagen Demo Tour 2008:lla.

Kutsun mukana tuli houkutteleva esite, jossa komeili uusi punainen Polo.


Ajoin viikko sitten Jyväskylän Autotarvikkeen ohi ja bongasin pihasta kaksi uutta oranssinpunaista Poloa. Mallista ei voinut erehtyä, kun autojen kyljissä luki isolla "Uusi POLO". Mutta miksi uusissa hienoissa autoissa oli peltivanteet ilman pölykapseleita? Kyllä ne olisivat ansainneet aluvanteet alleen.

Kun näin viime talvena kuvat uudesta Polosta, en oikein lämmennyt sen muotoilulle. Ei se ollut enää Polo, vaan pieni Golf. Sittemmin uusi muotoilu vihaisine lamppuineen sai minut puolelleen. Siinä on Sciroccomaista tyyliä, mikä ei ole ihmekään, sillä Pololla ja Sciroccolla (kuten myös uudella Golfilla) on ollut sama suunnittelija. Sivuprofiililtaan auto näyttää kuitenkin ihan vanhalta kunnon Pololta.

Täytyy myöntää, että uusi Polo kyllä houkuttelisi. Koska se on niin kivan näköinen. En myöskään hetkeäkään epäile, etteikö auto olisi kiva ajettava. Ajattelinkin mennä koeajamaan sen jossain vaiheessa, sillä on mielenkiintoista saada tietää, miten se eroaa omasta Polostani ja viime talvena vuokralla olleesta uudemmasta Polosta. Uuden Polon moottorivaihtoehdoista kiinnostaa vain ja ainoastaan 1,2 litrainen TSI, jota tulee saamaan Suomesta vasta loppuvuodesta. Se olisi sopivan pieni, mutta pippurinen ja vähäruokainen. Valitettavasti hintakin on aika pippurinen, joskaan en nyt löytänyt tähän hätään mitään faktatietoa asiasta. Uusien Polojen hinnat lähtevät 14500 eurosta, mutta TSI:n hinta ei varmasti jää siihen.

Oikeasti tällä hetkellä ei ole mitään järkeä vaihtaa autoa, vaan oma Ploomme (kyllä, Ploo :D) on arvokkain käyttöarvoltaan. Hyvässä kunnossa oleva perusauto, jonka myyntiarvo on kuitenkin jo tipahtanut jonkin verran. Mikään ei silti estä tutustumasta uuteen ja haaveilemasta siitä.

Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset

perjantai 07.08.2009 Avainsanat: Econen , Liikennesäännöt , Liikenneturvallisuus , Muiden käyttäytyminen , Pohdiskelu

Viime viikolla mm. Helsingin Sanomat uutisoi siitä, kuinka poliisi kiristää syksyllä ylinopeusvalvontaa ja sen rajoja. Kun nykyisin sakotusraja on ollut 15 km tietämillä (en löytänyt faktaa, mutta tässä käsityksessä olen ollut), niin jatkossa poliisi voi puuttua jo muutaman kilometrin ylinopeuteen ja 7 km ylityksestä napsahtaa rikesakko.

Uutinen on herättänyt runsaasti keskustelua. Ihmiset tuntuvat olevan niin tottuneita ajamaan nykyisen sakkorajan sallimaa ylinopeutta, että tiukempaa valvontaa ei hevillä sulateta. Sehän tarkoittaisi, että on alettava ajaa hitaammin! Se lienee muutoksen tarkoituksenakin. Voidaan kysyä, mitä ideaa on nopeusrajoituksilla, joiden niiden ylittämisestä ei saa sanktiota ennen kuin ylittää ne reilusti.


Aiheen ympärillä vellovassa keskustelussa lähinnä valitetaan valvonnan mukanaan tuomista epäkohdista. Tässä muutamia toistuvasti esitettyjä argumentteja:

Valvonnan kiristämisen vuoksi nopeusrajoituksia pitäisi nostaa

Vaatimus perustuu siihen, että ihmiset eivät halua muuttaa ajotottumuksiaan. Jos on aina ajettu 80 km/h alueella 90 km/h, niin valvonnan tiukentaminen vaatisi ajamaan hitaampaa ja sehän ei käy laatuun. Niinpä moni esitti, että nopeusrajoitus nostettaisiin kymmenellä kilometrillä 80 km/h -> 90 km/h, jolloin voisi ajaa valvonnan kiristymisestä huolimatta samaa nopeutta kuin ennenkin.

Ehkä tämä toimisi hetken, mutta en millään pysty uskomaan, että ihmiset voisivat pitäytyä rajoituksessa, vaan vähitellen alettaisiin vaatia jälleen korkeampia nopeusrajoituksia. Poliisin työryhmän tavoitteena on kuitenkin laskea keskinopeuksia, joten nopeusrajoitusten nostaminen tuskin auttaisi siinä asiassa.

Ei ole mahdollista ajaa tasan nopeusrajoituksen määräämää nopeutta

Väitteestä paistaa läpi se, että nopeusrajoituksen ei ymmärretä olevan suurin sallittu nopeus, vaan sitä pidetään pakollisena ajonopeutena. Autolla ajaessa nopeus ei koskaan pysy vakiona, vaan se yleensä hieman heittelee esimerkiksi maastonmuotojen mukaan. Jos siis ajaa koko ajan sallittua maksiminopeutta, saattaa auto helposti kiihtyä ylinopeuteen esimerkiksi alamäessä.

Tässä väitteessä on se hassu juttu, että siinä ei huomioida lainkaan auton mittarivirhettä. Autojen mittarithan näyttävät yleensä hieman yläkanttiin. Jos ihmiset katsoisivat nopeuden aina mittarin mukaan, ei nopeuden vaihtelusta johtuvia nopeusrajoituksen ylityksiä luultavasti tulisi niin paljon.

Ei voi tietää mitä nopeutta ajaa, koska missään ei voi tarkistaa nopeusmittarin todellista näyttämää

Väittämä perustuu jälleen siihen, että on vain pakko ajaa koko ajan niin kovaa kuin luvallista. Koska auton mittari näyttää alakanttiin, arvioidaan heittämä ja ajetaan sen verran mittarin näyttämän yli. Arvio ei kuitenkaan ole koskaan tarkka. Jos vain ajaisi mittarin mukaan niin ei olisi mitään ongelmia. Nopeusmittari ei näytä koskaan liikaa, joten sen mukaan ajamalla ei myöskään syyllisty ylinopeuteen. Sitä paitsi jos pitää ajaa mittarin näyttämää kovempaa, voi nopeuden tarkistaa navigaattorista, jotka ovat aika lailla yleistyneet viime vuosina.

Kaikkiin autoihin pitäisi saada vakionopeussäätimet, jotta rajoituksia pystyy noudattamaan

Yllättävän moni keskustelija oli sitä mieltä, että koska pienestäkin ylinopeudesta sakotetaan jatkossa, pitäisi kaikkiin autoihin saada vakionopeussäädin. Sillä eliminoitaisiin inhimillinen tekijä eli kuljettaja, joka ei aina pysty pitämään yllä täsmälleen samaa nopeutta.

Joku tosin valitti, että vakionopeussäädinkään ei takaa aina tasaista nopeutta, sillä ajettaessa ylämäkeen nopeus saattaa mäen laella hetkeksi nousta säädettyä arvoa suuremmaksi. Mutta onko vakionopeussäädinkin pakko asettaa tasan rajoituksen mukaiseen maksiminopeuteen?

Jälleen olisi helpointa ajaa mittarin näyttämää nopeutta.

Nopeusmittarin jatkuva tuijotus heikentää liikenneturvallisuutta

Erittäin usein esille tullut väite. Autoa ajaessa ei muka ehdi enää seurata liikennettä, koska sakkojen pelossa on koko ajan tuijotettava nopeusmittaria. Mittaria ei ole ennenkään tuijotettu koko ajan, joten miksi pitäisi nytkään? Ajamalla mittarin näyttämää nopeutta eikä mittarivirheen rajoilla, pieni nopeuden heittelehtiminen ei haittaa mitään.

Jotkut vetoavat siihen, että auton mittari ei ole riittävän tarkka näyttämään ajettua nopeutta. Mikään nopeusmittari ei ole niin epätarkka, ettei se näyttäisi tasakymmeniä, mitä nopeusrajoituksetkin ovat.

Varovasti ajavien määrä lisääntyy ja vaaralliset ohitukset lisääntyvät

Ennen nopeusvalvonta oli löysempää, mutta nyt kun sitä tehostetaan, varmasti useampi autoilija alkaa noudattaa rajoituksia. Aina on kuitenkin myös niitä, jotka eivät malta ajaa rajoitusten mukaan. Kun he sitten saavuttavat hitaammin ajavia, on ohi päästävä. Rajoituksia noudattavia autoilijoita on kuitenkin turha syyllistää vaarallisten ohitusten lisääntymisestä, sillä ohittajat niitä riskejä ottavat, eivätkä normaalisti ajavat.

Ennen kuin kaahaajat syyttävät sääntöjä noudattavia ihmisiä vaaratilanteiden lisäämisestä, olisi ehkä syytä tarkistaa omaa ajotapaa. Onko pakko olla niin kiire, että hitaammasta on heti päästä ohi?

---


Hyvin monet väitteet perustuvat siihen, että ihmiset ajavat vähintään nopeusrajoituksen mukaisesti, eikä enintään. Mittarivirheen verran "ylinopeutta" ajaminen tuntuu olevan liikenteessä enemmän tapa kuin poikkeus ja mittarin mukaan ajavat luokitellaan alinopeutta ajaviksi.

Autokoulussa opettajani sanoi kerran jotain tyyliin, että "et voi mitään sua ohittaville, koska sun on ajettava nopeusrajoituksen mukaan". Niin varmasti kaikille opetetaan, mutta viimeistään ympäristön paine (kun kaikki muutkin...) pakottaa ajamaan kovempaa. Ehkä tätä liian kovaa ajamisen oravanpyörää päästään nyt purkamaan, kun nopeusrajoituksia aletaan valvoa kunnolla. Ehkä todella muutaman vuoden kuluttua keskinopeudet olisivat hieman tippuneet.

Nopeuden tiputtaminen on kuitenkin pitkällinen prosessi, sillä totuttuja toimintatapoja on vaikea muuttaa. Kun ihminen on koko ikänsä ajanut tietyllä tapaa, on vaikea asennoitua uudelleen. Nopeuden tiputtaminen tulee olemaan itsellenikin harjoitusta vaativa asia. Herkästi tulee paine ajaa se 5 km ylinopeutta, jotta pysyn mukana muun liikenteen tahdissa. Kun tähän on tottunut, tulee helposti ajettu pikkasen yli vaikka ei olisi edes muuta liikennettä paineistamassa ja toisaalta oman auton mittaria hiljempaa ajavista ajattelee, että miksiköhän tuo ajaa noin hitaasti.

Viime aikoina olen pyrkinyt pitämään nopeuteni pari kilsaa todellisen nopeuden alapuolella testatakseni muiden suhtautumista nopeuteeni. (Asennutin Poloon keväällä Econen-kulutusmittarin, joka näyttää todellista nopeutta.) Ajaessani moottoritiellä rajoituksen mukaisesti olen huomannut, että 90% autoista ohittaa minut. Ajaessani puolestaan tavallisella maantiellä kehitän perääni pikku hiljaa jonon, josta kiireisimmät ohittavat välillä vähän turhan ahtaista väleistä. En halua silti pitää itseäni "varovasti ajavana" ja "vaarallisten ohitusten aiheuttajana", kun kerran ajan rajoitusten mukaisesti!

Muutoksen pitää lähteä meistä kaikista jotta nopeuksien tiputtamisessa onnistuttaisiin. Poliisin muistamiset toivottavasti nopeuttavat tätä prosessia.

Ps. En ottanut tässä merkinnässä mitään kantaan nopeusrajoituksiin ja ylinopeuksiin ohitustilanteissa. Niistä olisi kyllä jotain sanottavaa, mutta jääköön toiseen kertaan, jos joskus saisin aiheesta jotain raapaistua. Jos.

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!