POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu kuukaudella elokuu

Kuukauden viimeinen päivä

perjantai 29.08.2008 Avainsanat: Liikennesäännöt , Pysäköinti

Keskisuomalaisen mielipidepalstalla oli tänään lyhyt ja ytimekäs kirjoitus:

"Muista, että kuukauden vaihtuessa on taas kaksi paritonta päivää peräkkäin.
SAKOTON"
Piti hetki miettiä, että mitä ihmettä tässä nyt tarkoitetaan, mutta nimimerkki paljasti homman jujun. Kyse oli tietenkin vuoropysäköinnistä. Jos auto on jätetty väärälle puolelle katua, napsahtaa sakot.

Itse en ole koskaan pysäköinyt vuoropysäköintimerkillä varustetulle kadulle, joten tällainen asia ei edes olisi tullut mieleen. Säännöllisesti vuoropysäköivät joutuvat tosiaan tarkistamaan aina kuun vaihtuessa, että pitääkö auto jättää nyt samalle vai eri puolelle katua kuin edellisenä päivänä. Kun kuun vaihteessa on kaksi paritonta päivää peräkkäin kuten nyt 31. ja 1., auto pysäköidäänkin kahtena päivänä samalle puolelle katua.

Vuoropysäköinnissä päivä ei muuten vaihdu vuorokauden vaihteessa, vaan aamulla klo 8. Kellonaika lienee valittu sillä perusteella, että yleensä ihmiset menevät aamulla töihin ja näin ollen siirtävät autonsa automaattisesti pois kadulta ennen kahdeksaa.

Onkohan muuten olemassa katuja joilla vuoropysäköintimerkki on voimassa vain viikolla? En ole ainakaan nähnyt, joten periaatteessa vuoropysäköintimerkeillä osoitetuilla kaduilla pitäisi olla havaittavissa viikonloppuaamuisin säännöllinen autonsiirtorumba. Ainakin meillä päin on katuja, joilla pysäköidään säännöllisesti.

Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä

perjantai 22.08.2008 Avainsanat: Muiden käyttäytyminen

Töistä tullessani käännyn aina yhdestä kolmio-risteyksestä oikealle kaupunkiin päin. Yleensä risteyksessä ei tarvitse odottaa kuin hetki, että isommalla tiellä liikkuvien väliin pääsee liittymään. Tänään risteyksessä piti odottaa vähän pidempään, kun autoja tuli tasaisena virtana eikä sopivia välejä ollut. Johtui varmaan perjantai-iltapäivästä ja siitä että kello oli puoli viisi.

Odottelin risteyksessä rauhassa sopivan välin ilmestymistä, kun taakseni ilmestyi iso katumaasturi. Kyseisessä risteyksessä oikealle ja vasemmalle kääntyvät mahtuvat ryhmittymään nätisti rinnakkain, joten en kiinnittänyt takaani lähestyvään autoon sen enempää huomiota kuin että havaitsin sen sivupeilistä. Hassusti vasemman takakulmani hieman ohittaneeseen paikkaan maasturi siihen kuitenkin pysähtyi ja uudempi vilkaisu peiliin osoitti, että se olikin kääntymässä saman suuntaan kuin minä. Olimme siis jotensakin limittäin siinä, mitä ihmettä?

No, päätietä tuli ja tuli autoja ja myös päätielle kertyi muutaman auton jono, jotka halusivat kääntyä vasemmalle eli tielle mistä minä olin tulossa. Yksi vähän isompi väli jatkuvassa autojonossa oli, mutta vähän liian pieni lähteä. Takanani oleva maasturi hytkähti jo vähäsen, vaikka itse en edes nostanut jalkaa jarrulta. Myöskään toiset kääntyjät eivät lähteneet tunkemaan pikkuvälin läpi.

Sitten tuli isompi väli jonka aikana molemmat jonot ehtisivät hyvin purkautua. Lähdin ihan normaalisti viivyttelemättä liikkeelle, mutta silti ennen kuin olin saanut autoa edes kunnolla liikkumaan, maasturi alkoi töötätä mulle. Argh! Voiko enää hätäisempi olla? Jos en olisi huomannut väliä tai auto olisi sammunut, niin äänimerkki olisi ollut kohdallaan, mutta mikä järki sitä oli heti välin tultua käydä huudattamaan? Vitsi pisti ärsyttämään.

Heti isommalle tielle käännyttyäni kiihdytin tavalliseen tapaani suoraan kakkosella reiluun viiteenkymppiin ja samalla karistin maasturin kannoiltani. Toki se sai minut kiinni hetken päästä ja voin kuvitella että kuski oli jo ihan hiilenä kun ajoin kiihdytyksen jälkeen rajoituksen mukaisesti.

Kilometrin jälkeen takanani ajanut maasturi ryhmittyi kaistan vasempaan reunaan kääntyäkseen asuinalueelle. Aivan kuin auto olisi vielä kiihdyttänyt nopeuttaan ryhmittyessään, kun yhtäkkiä se oli niin lähellä minua vaikka minä olin se joka jatkoi suoraan ja se kääntymässä. Risteysalueelle hidastaessaan maasturi väläytti keulassaan olevaa lisävalopatteristoa. Minulleko? En keksi muutakaan kohdetta, koska sillä hetkellä kaikki näkyvissä olevat autot ajoivat keskustaa kohden. Jalankulkijoitakaan ei ollut mailla halmeilla. Joten jos valojen väläytys oli tarkoitettu minulle niin ... niin voi elämä.

Vähän tuli sellainen fiilis että maasturin kuski kuvitteli omistavansa maailman ja muut ovat vain hänen tiellään. Käytös sai minut hiiltymään siinä määrin, että unohdin hermostuksen vasta kauppaan päästyäni. Teki vähän mieli lähteä sen perään ja mennä sanomaan pari valittua sanaa!

Törttöilijöitä liikenteessä

torstai 21.08.2008 Avainsanat: Muiden käyttäytyminen , Ruuhka , Törttöily

Pääsin tänään todistamaan töistä palatessani niin käsittämätöntä liikennekäyttäytymistä, että on pakko kyllä avautua tännekin! Aina silloin tällöin bongaa kaikenlaisia törttöilijöitä, mutta viime aikoina ei mitään ihmeempää. Tänään oli kuitenkin kaksi tapausta ihan peräjälkeen.

Oletteko kuulleet turvaväleistä?

Tulen töistä kotiin aina rantaväylää pitkin, joka on kaksikaistainen 70 km/h rajoituksella varustettu Jyväskylän läpi kulkeva 9-tien osa. Valitsen vasemman kaistan yleensä hyvissä ajoin, koska käännyn rantaväylältä aina pois satamakadun valoista. Niin tänäänkin, vaikka liikenne etenikin siinä hieman oikeaa kaistaa hitaammin. Eipä mulla nyt niin kiire ole ettenkö voisi vajaata kilsaa ajaa hiukan alinopeudella. On kätevintä vaihtaa oikealle kaistalle ajoissa kun siihen mahtuu helposti siirtymään.

Edelläni ajaneen sisustus- ja remonttiliikkeen pakettiauton kuskille vauhti oli ilmeisesti liian hidas, sillä tämä sankari ajoi lähes kiinni edellään ajaneen vanhan farkku-mersun perässä. Kyllähän liikenteessä riittää pienillä väleillä ajavia kuskeja, mutta koskaan en oikeasti ollut nähnyt autoa joka ajaisi niin järkyttävän lyhyen matkan päässä seuraavasta autosta. Ehkä ajatuksena oli tuupata mersulle vähän vauhtia...

Olen tosi huono arvioimaan etäisyyksiä, mutta kuvittelisin että autojen välissä ei ollut tilaa kuin pari auton mittaa, mikä on oikeasti ihan sairaan vähän ajettaessa 60 km/h! Jos mersu olisi joutunut äkisti jarruttamaan, pakukuski olisi ehkä juuri ehtinyt painaa jarrua, mutta sen jälkeen olisikin jo ollut tekemässä lähempää tuttavuutta vanhan farkun takapuskuriin. Onneksi paku pääsi eroon hidastelijasta, kun tämä jatkoi matkaa suoraan ja paku puikahti sen perästä satamakadulle kääntyvien kaistalle - vain pysähtyäkseen jo valmiiksi punaisena loistaviin liikennevaloihin.

Kiihdytyskisa neljän ruuhkassa

Kääntyvien kaistan liikennevalojen vaihduttua vihreiksi pääsin todistamaan heti toista idioottimaista tapahtumaa, jonka toisena osapuolena oli - kuinkas muuten kuin - äskeinen perässäroikkuja-paku. Tällä kertaa tosin paku oli se vähemmän idiootti osapuoli.

Rantaväylältä pääsee kääntymään satamakadulle kahta kaistaa pitkin. Näistä vasemmanpuoleista pitkin on kai pääsääntöisesti tarkoitus käyttää heti satamakadulta Paviljongille kääntymiseen, mutta toki satamakadulle päästyään voi vaihtaa oikeanpuoleiselle kaistalle ja jatkaa matkaa kuokkalaan päin. Jonkin verran "kiireiset" ihmiset käyttävätkin vasenta kaistaa päästäkseen ohi oikeanpuoleisen kääntyvien kaistan jonosta.

Tänään vasenta kääntyvien kaistaa oli päätänyt käyttää uusi farkku-volvo. En kiinnittänyt siihen mitään huomiota odotellessani rauhassa pakun takana valojen vaihtumista. Nuolivalon sytyttyä volvo päätti olla nopea ja kiihdytti oikein kunnolla satamakadulle päin. Kiihdytys oli oikeasti aika vauhdikas, mitä kertoi myös volvon ilmaan nostattama ruskea savupilvi. En tiedä tuliko savu sitten kumin polttamisesta vai pakoputkesta, mutta jos jälkimmäisestä niin olisin aika huolestunut uuden autoni kunnosta...

Pakukuski ei nähtävästi halunnut jäädä toiseksi, vaan otti käännöksen myös varsin vauhdikkaasti. Tästä seurasi hurja noin 90 metrin kiihdytysajo, missä taisteltiin siitä, ehtiikö volvokuski siirtyä satamakadun suoraan menevien kaistalle ennen pakua. Voittajaksi selviytyi täpärästi volvo, joka ehti kiilata pakun eteen (ilman vilkkua tietenkin) juuri ja juuri ennen liikenteenjakajaa, jonka jälkeen satamakatu jatkuu yksikaistaisena.

Volvon ja pakun ajolinjat. Viivojen pituus luonnossa on noin 90 metriä. (Kuva mahtavasta Live Mapsista.)


Seurasin tapahtumaa aitiopaikalta pakun perässä ajaen ja voin kertoa että manasin ääneen nähtyäni volvon suorituksen. Siis ihan oikeasti, "mikä meihin fiksuihin ihmisiin menee liikenteessä?" En edes yritä ymmärtää volvokuskin ajatustenjuoksua. Kiihdytyskisa oli aivan turha, sillä pakun ja minun väliini olisi ehtinyt mainiosti normaalilla turvallisella ajotavallakin.

Skenaariolla oli myös huvittava loppu, kun volvo ja paku joutuivat pysähtymään sataman liikennevaloihin vain 250 metriä kiihdytysajon jälkeen. Valoista päästyään autot vielä joutuivat ajamaan kiltisti kuokkalan sillalla tavalliseen neljän ruuhkan tapaan eli reilua 30 km/h. Pakukuski oli muuten jälleen valmiina antamaan vauhtia edessään ajaneelle autolle, sillä etäisyys volvoonkaan ei ollut kuin pari auton mittaa. 30 km/h nopeudessa välin ei tietenkään tarvitse olla yhtä pitkä kuin ajettaessa 60 km/h, mutta itse en tuollakaan nopeudella ajaisi yhtä lähellä toista.

Jenni testaa

keskiviikko 20.08.2008 Avainsanat: Jenni , Muilla autoilla ajaminen , Nissan

Kohta vuoden kestäneellä autoilu-urallani olen Polon lisäksi ajanut tosi harvoilla autoilla. Tykkäisin toki testailla eri autoja, mutta kavereillani ei autoja ole ja muutenkaan en välttämättä halua olla se joka asiaa ehdottaa. Olen ainakin itse niin tarkka autostani että en sitä ihan kelle vain lainaisi ja ajattelen samoin myös muiden ihmisten autoista.

Vanhemmat ovat kuitenkin eri asia ja niinpä käytin heti tilaisuuden hyväkseni, kun viime viikonloppuna aukeni mahdollisuus päästä ajamaan mieheni T:n vanhempien autolla, joka on 1.4-litrainen Nissan Almera vuodelta 1998. T varoitteli että Almera ei ole sitten kovin kiva ajettava verrattuna Poloon, mutta en antanut huomautuksen häiritä. Haluan juuri hakea kokemusta erilaisilla autoilla ajamisesta, sillä minusta on mielenkiintoista vertailla erilaisia ajotuntumia.

Ei Almera ollenkaan paha ollut ajaa. Yllättävän matalalla istutaan, mutta näkyvyys ulos on silti ihan ok. Auton kulmat tuntuivat olevan paljon lähempänä kuin autokoulun Audi A3:ssa, jota kuitenkin pidän pienempänä autona. Kaupungissa en kuitenkaan ajanut, joten täyttä kuvaa auton ulottuvuuksista en saanut.

Maantieajossa huomasin, että Almera ei oikein jaksanut kulkea saman kokoisella moottorilla varustetun Poloiseni tyyliin. Mäissä meinasi vitosella välillä vääntö loppua kesken ja kaasua sai oikeasti painaa.

Vanhassa autossa vaihdekeppi oli tosi pitkä ja niin myös vaihdekepin liikerata. Nopeasti sitä kuitenkin oppi käyttämään ja illalla hypättyäni takaisin Poloisen rattiin vaihdekeppi tuntui hetken ihan nysältä.

Almerassa minua häiritsi kierrosmittarin puute. Tykkään autolla ajaessa seurata kierrosmittaria ja sen perusteella vaihtaa vaihteita. Nyt piti vain koittaa kuunnella ja tunnustella missä vaiheeessa vaihtaa isommalle tai pienemmälle. Yllättävän helposti se kyllä kävi. En muuten sammuttanut autoa kertaakaan, vaikka vähän arvelin niin käyvän. Kytkintuntuma oli mukava.

Tähän päätän erittäin subjektiivisen ja suppean autoarvosteluni. Ihan kiva auto ajaa, mutta Polossa on paljon pikkumukavuuksia joita vähän kaipaili. Iällä saattaa olla jotain tekemistä asian kanssa...

Auto turvallisesti perillä.


Äidit ovat hauskoja kun ovat molemmat niin ihmeissään kuinka olen avoimesti ajamassa autolla. Reissuun mukaan haettu äitini ihmetteli että miten olen niin valmis testaamaan eri autoja. T:n äiti sen sijaan oli viime syksynä ihan järkyttynyt kun lähdin työkaverin kanssa ajamaan Ouluun vasta pari viikkoa Polon hankkimisen jälkeen. Minä vaan otan kaikki uusissa tilanteissa ajot haasteena ja mahdollisuutena tutustua uusiin tilanteisiin. Se on sitä intoa, mistä syystä tämän bloginkin perustin.

Kesäkumit vaihtoon

torstai 14.08.2008 Avainsanat: Huolto , Renkaat

Viime syksystä saakka se oli tiedossa: pakko hankkia Poloon uudet kesärenkaat tänä vuonna. Koska renkaissa oli jäljellä kulutuspintaa keväällä vielä reilut 4 mm (takana) ja 3 mm (edessä), päätin venyttää renkaiden ostoa kesään, jolloin ne saisi luultavasti sesonkia halvemmalla. Vaihto sitten pääsi vähän venymään, kun en millään jaksanut ryhtyä kyselemään tarjouksia. Nyt kesälomalla otin itseäni lopulta niskasta kiinni ja hoidin homman alta pois.

Parhaita tarjouksia metsästämässä

Soitin kahdeksaan eri yrityshakemistoista bongaamaani liikkeeseen ja pyysin tarjousta kesärenkaista asennuksineen. Osasta liikkeistä muistin pyytää jopa erikseen tarjouksen hyvistä ja keskihintaisista renkaista. Hankalaa kun ei tiedä asiasta mitään, niin on vain luotettava liikkeiden ehdotuksiin.

Tarjouksia kysellessä huomasin, että älyttömästi on "random-merkkisiä" renkaita eli nimi on tuntematon, mutta ne valmistaa jonkun merkkivalmistajan omistama tehdas. Sen verran minua olivat kaverit opastaneet, että ei kannata mitään "kiinalaisia" renkaita ostaa ja nämä merkkivalmistajien halpismerkit ilmeisesti putoavat juuri merkkirenkaiden ja kiinalaisten väliin. Mutta mistä tietää mikä on oikeasti hyvä, kun merkkivalmistajienkin renkaat saavat hyvin eri tasoisia tuloksia testeissä. Voi olla hyvät Nokialaiset ja huonot Nokialaiset. Jostain syystä suurin osa liikkeistä kertoi vain renkaiden hinnan ja valmistajan eikä lainkaan mallia.

Hieman hämmennystä minulle aiheutti myös Polon rengaskoko. Vanhat kesärenkaan olivat kooltaan "165/70 R 14 T 81", mutta kaikissa liikkeissä tätä kokoa ei ollut. Vaihtoehdoksi tarjottiin hieman matalaprofiilisempia 175/65-kokoisia renkaita. Jälkimmäisten ympärysmitta ei olisi kuin pari milliä vanhoja renkaitani suurempi, minkä ei kuulemma pitäisi vaikuttaa nopeusmittariin. Soittokierroksen puolivälissä jostain liikkestä jopa sanottiin, että vanha rengaskokoni on poistuvaa mallia ja suosittelivat harkitsemaan tuota aiemmin mainitsemaani rengaskokoa. Hintavertailu kävikin hieman vaikeaksi, kun alussa olin pyytänyt tarjouksia vain alkuperäisen kokoisista renkaista.

Kahdeksaan liikkeeseen soitettuani aloin olla jo aivan sekaisin merkeistä ja hinnoista. Toki kirjoitin kaikki tarjoukset ylös, mutta vertailu eri renkaiden kesken oli hirveän vaikeaa, kun oikeastaan missään ei tarjottu samoja merkkejä. Kahdeksan liikettä, 16 eri rengasvalmistajaa. Huh!

Renkaiden ja asennuksen keskihinta pyöri siinä 250-300 euron tienoilla, mutta huomattavasti kalliimmallakin olisi saanut. Vähän sellainen fiilis soittokierroksesta jäi, että nimekkäämpien rengasliikkeiden hinnat olivat huomattavasti korkeampia kuin pienempien pajojen. Alle renkaat olisi suurimmassa osassa liikkeitä saanut vaikka heti, mikä oli positiivinen yllätys. Kuvittelin myös että renkaiden vaihtoon kuluisi aikaa muutama tunti, mutta kaikkialla se luvattiin alle puoleen tuntiin.

Päädyin lopulta hankkimaan renkaat soittokierrokseni ensimmäiseltä uhrilta Gummisepiltä, jolta sai merkkirenkaat sopuhintaan. Renkaiksi valitsin matalampiprofiilisemmat 175/65-kokoiset GoodYear Duragripit, jotka maksoivat asennuksineen 270 e. Minulla ei suoraan sanottuna ole minkäänlaista mielikuvaa mitä ko. renkaat maksaisivat sesonkiaikaan, mutta nyt ainakin hinta tuntui ihan reilulta.

Outo kuviointi?

Tutkailin uusien renkaideni kuviointia kun viikonloppuna pesin autoa ja yllätyin, kun huomasin, että vasemman ja oikean puolen renkaiden kuviot eivät olekaan peilikuvia keskenään, vaan molempien puolien renkaat ovat samanlaisia. Renkaissa kerrotaan mikä puoli tulee ulospäin mutta pyörimissuuntaa ei määrätä, joten ehkä renkaat voivatkin olla niin. Minulla ei ole mitään käsitystä miten asian pitäisi olla, mutta luulin että kuviointi pitäisi olla samalla tavalla molemmilla puolilla. Täytyy kysyä viisaammilta.

Minusta olisi loogista jos vasemman renkaan kuviointi olisi peilikuva oikeasta, mutta nyt kuvio onkin ylösalaisin.



Kokemukset

Uusien renkaiden ajotuntumassa en huomannut mitään muutosta vanhoihin nähden. Voin siis vain ajaa ja luottaa siihen että nyt on hyvät renkaat. Liian luottavaiseksi ei tietenkään pidä ryhtyä, kyllä tiedostan että tien pinta voi olla erilainen kun vettä tulee kaatamalla. (Polttarireissulla kesäkuussa jouduin 80 km/h alueella hidastamaan 60 km/h nopeuteen kun tie muuttui yhtäkkiä kaatosateen seurauksena yhdeksi isoksi lammikoksi. Vesiliirtoon en joutunut, mutta pari muuta saman retken autokuntaa oli joutunut, joten vauhdin hidastaminen oli siis ihan kohdallaan. En suoraan sanottuna uskaltanut ajaa kovempaa!)

Nyt haluaisin ehdottomasti päästä testaamaan uusia renkaita liukkaan kelin radalle eli samaan tilanteeseen kuin mitä kakkosvaiheessa harjoiteltiin. Olisi jännä nähdä onko pito erilainen kuin kuluneilla renkailla. Kyselin asiaa jo alustavasti liikenneopettajana toimivalta kaveriltani ja saatan päästäkin radalle! Kaveri kyllä huomautti, että saatan pettyä tulokseen, koska muovipinta ei ole pidon kannalta alkuunkaan sama asia kuin oikea märkä asfaltti. Täytyy sanoa ettei tullut mieleenkään tuommoinen asia, mutta kai radalla onkin sitten ideana harjoitella auton hallintaa liukkaalla eikä oppia toimimaan omilla renkailla juuri ääriolosuhteissa. Tykkäisin kyllä silti päästä testimään.

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!