POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu kuukaudella heinäkuu

Moottoripyörän parantelua

torstai 31.07.2014 Avainsanat: Kawasaki ER-5 , Moottoripyöräily

Tänä kesänä Eerikillä ajetut kilometrit ovat jääneet johonkin 700:aan. Keväällä käyttöönottoa viivästytti muutto ja autohommat ja nyt lomalla helteitä on piisannut niin, ettei moottoripyörän satulaan ole asiaa. Alle 25 pitää olla lämmintä, että viitsin lähteä ajamaan, sillä ajovarusteet eivät ole viileimmästä päästä. Housut liimautuvat jalkoihin jo ennen kuin pääsee liikkeelle. Ajovarusteista ei kuitenkaan tingitä! Kauhulla katselen motoristeja, jotka ajelevat pelkkä kypärä suojanaan. Eihän sen vahingon koskaan pitäisi sattua omalle kohdalle, mutta...
 
Moottoripyöräily on kuitenkin niin mukavaa, että vähäisistä ajoista huolimatta en aio siitä luopua. Päinvastoin! Viime syksynä ja tänä keväänä olen laitellut Kawasaki ER-5 -moottoripyörääni monella tapaa vähän paremmaksi ajettavaksi.
 

Eerik hohtavan kirkkaanpunaisena Summassaaressa heinäkuun alussa.

Satulan madallus

Eerikin istumakorkeus on 78 cm, mikä on hieman liikaa minulle. Viime syksynä sain lopulta aikaiseksi madaltaa satulaa. Kaveri oli sitä mieltä, että pystyisin tekemään sen itsekin, mutta en rohjennut, vaan vein satulan KK Autostyling'ille, jonka palvelu oli ensiluokkaista. Madallus maksoi 90 e ja samaan hintaan satulaa madallettiin toistamiseenkin, koska ensimmäisellä kertaa täytettä ei lähtenyt pois riittävästi. Olisikohan korkeimmasta kohdasta veistelty pois yhteensä n. 4-5 cm.

Tämän verran satula oheni jälkimmäisellä kerralla.

Pehmusteen vähentäminen teki satulasta aavistuksen kovemman, mutta ei ei mitenkään radikaalisti. Ja vaikka jalkani eivät yletä Eerikin selästä vieläkään kokonaan maahan, niin kyllä se paransi tilannetta. Kuvasta eron näkee hyvin, käytännössä en pysty muistamaan, millaista oli ennen.
 

Ennen 

Jälkeen

Kahvanlämmittimet

Käteni tuppaavat jäätymään kylmemmillä keleillä ajaessa, vaikka ostin paksummat hanskatkin. Tilannetta helpottamaan asennutin ER-5:een kahvanlämmittimet syyshuollon yhteydessä. Hakiessani pyörää talvisäilöstä kevään ekalla helteellä kommentoin huollon miehelle, että testaan niiden toimivuuden sitten syksyllä. Noh, lämpötila tipahtikin yllättäen jo pari päivää myöhemmin ja oi onnea, miten kahvat lämmittivätkin mukavasti alipukeutuneen motoristin käsiä töistä kotiin ajellessa!
 
Kahvanlämmittimien asennus maksoi Kuvan Moottoripalvelussa 198 euroa, josta osat 86 e. Malli on Oxford Heaterz V8 Heat Controller, joka huomioi akun varaustilan eikä mene päälle, jos jännite laskee liikaa. Eli käytännössä akku ei myöskään pääse tyhjenemään unohtamalla lämmittimet päälle ajon jälkeen.

Kahvanlämmittimen säädin ja uusi kahva.

Kuristuksen poistaminen

Syksyllä moottoripyöräkorttini täytti kaksi vuotta, minkä seurauksena saan ajaa täystehoista pyörää. Niinpä pyysin huoltoa poistamaan moottoripyörästäni kuristuksen. Olen pärjännyt mainiosti 25 kW:llakin, mutta toisaalta kun kerran saan ajaa täystehoistakin, niin miksen palauttaisi pyörääkin sellaiseksi. Joten nyt ER-5 teho on alkuperäiset hurjat 36 kW!
 
Erkin kuristus oli tehty kaasukahvan liikettä rajoittamalla ja nyt kaasukahva liikkuu vapaasti. Ajattelin, ettei kuristuksen poisto hirveästi vaikuttaisi hirveästi mihinkään, mutta nyt kiihdytykset menee välillä vahingossa ylinopeuden puolelle jos oikein reippaasti kääntää kahvaa eikä seuraa mittaria. Alan lopulta ymmärtää, miksi moottoripyörällä voi vahingossa ajaa ylinopeutta, vaikka Erkki ei mikään superbike olekaan. Asioita ymmärtää vasta kun itse pääsee kokemaan.

Kuluja kuristuksen poistosta tuli 38 e, katsastuksesta 50 e ja lisäksi vakuutuksen hinta vähän nousi.

CQuartz Finest -pintakäsittely

Ihan viimeisin ja näkyvin muutos Eerikissä on pintakäsittely. Olen aika laiska pesemään moottoripyörää enkä ole esim. vahannut sitä kertaakaan, joten päätin pistää siihen kestopinnoitteen. Glosspoint teki CQuartzista tarjouksen jo kaksi vuotta sitten, mutta silloin jätin väliin. Nyt totesin, että kannattaa se tehdä, koska en jaksa pyörää itse vahata. Tässä ajassa ainekin oli muuttunut jo paremmaksi CQuartz Finestiksi. Tiukan tinkimisen jälkeen sain pinnoituksen parin vuoden takaiseen hintaan 150 e, normaalihinta lienee 180 e kieppeillä.
 
Kyllä muuten kannatti! Eerik näytti käsittelyn jälkeen siltä, kuin se olisi ihan uusi, niin kirkkaan punaisena maalipinta hohti. Pinnoitus oli tehty kaikkiin moottoripyörän osiin paitsi pakoputkistoon. Samalla kaikki pintanaarmut oli kiillotettu pois ja maalipinta on kuin uusi myös polvien kohdalta, jossa pinta on suurimmalla kulutuksella. Lisäksi takalaukku oli taas musta ja pleksi kirkas.
 

Kuin uusi! Kuva kännykästä, kun oikea kamera jäi kotiin...

Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä

keskiviikko 16.07.2014 Avainsanat: Driveco , Muiden käyttäytyminen , Reissut

Pitkästä aikaa reissupostausta! Vietin viime viikonlopun Kuopion Musiikkikeskuksella Animeconissa tiiviisti myyntipöydän takana, missä figuurit, mukit, paidat, avaimenperät ja julisteet vaihtoivat kovasti omistajaa.

Menomatka

Kuopioon lähdin lauantaiaamuna klo 7. Keli oli upea ja matkan varrella olevat lukuisat järvet peilityyniä! Aijai, kyllä Suomen maisemissa silmä lepää. Sen mitä autolla ajamiselta ehtii katsella…
 
Menomatkalla juutuin jonkun hitaan kuskin perään. Satasen alueella nopeus vaihteli 80-90 km/h välillä ja jokaisen nopeusvalvontatolpan kohdalla piti silti varmuuden vuoksi jarruttaa. Parhaimmillaan 78 km/h:iin. En antanut sen kuitenkaan stressata, vaan sovitin nopeuteni edellä ajavan vauhtiin ja pidin reilua turvaväliä, jolloin kiireisemmät pystyivät tarvittaessa ohittamaan ensin minut, palaamaan omalle kaistalle ja sitten edellä ajavan. Omaan makuuni sopivia ohituspaikkoja ei hirveästi ollut näkemäesteiden ja vastaantulijoiden vuoksi. Ei mulla ollut niin kiire, että ottaisin riskejä. Yksi hyvä pitkä ohitussuora olisi ollut, mutta yllätys, yllätys, edellä ajava nosti siinä nopeutensa sataseen. Joten en sitten siinäkään ohittanut, koska en viitsi hirveällä ylinopeudella ohittaa. 
 
Outoa tuossa edellä olevassa autossa oli se, että kuskin kohdalla näkyi koko ajan kovasti kääntyilevä pää. Mietin, että puuhasiko kuski jotain ylimääräistä ajaessaan, mutta ei. Päästyäni moottoritielle ohitin auton saman tien ja totesin, että se keskelle kuikuileva pää olikin takapenkillä. Taisikin varsinainen kuski istua siellä?
 
Välillä aina tulee mietittyä, että miksi ihmiset ajavat niin omaan tahtiinsa. Osasyynä voisi pitää navigaattoreita. Omani ainakin näytti tuolle välille muutamassa kohtaa väärää nopeutta ja yhden pätkän kotimatkalla ajelinkin vahingossa 80 km/h, kun en huomannut nopeuden muuttumista ja navikin näytti väärin. Mutta tuo hidastelija ajeli kyllä muutamankin satasen lätkän ohi, joten ei liene siitäkään kysymys. Vaihtoehtoisesti hidastelija saattaa säästää bensaa, mutta silloin nopeutta ei kyllä pidä nostaa ohituspaikan tullen vaan ennemminkin antaa tilaa. Oli miten oli, helpointa on mukautua muiden vauhtiin eikä ottaa turhaa stressiä. 80 km/h:kin on vielä ihan hyvä matkavauhti ja bensaa säästyy.

Yöpyminen ja evästelyä

Kaveri oli varannut huoneen Koivurannasta, joka sijaitsee järven rannalla Kurkimäessä noin 15 min ajomatkan päässä Kuopiosta. Ilmastoidussa huoneessa nukuin pahviseinistä huolimatta varmaan parhaat unet pariin viikkoon, kun ei ollut liian kuuma. :)
 

Koivurannan maisemat auringonlaskun aikaan.

Koivuranta oli muuten hyvä, mutta aamiaisbuffet puuttui. Niinpä suuntasin sunnuntaina aamupalalle matkan varrella sijaitsevalle Pitkäjärven ABC:lle. Kuuluisa(?) ABC-laatu hieman epäilytti, mutta 7,90 e maksanut aamupala noutopöydästä oli ihan positiivinen yllätys. Ei nyt hotellitasoa, mutta ainakin leipä ja karjalanpiirakat olivat hyviä ja niillä jaksoi pitkälle päivään.
 
Viime vuodesta oppineena en lähtenyt ajamaan kotiin conin jälkeisenä iltana, vaan vasta hyvin nukutun yön jälkeen. Vaikka conin myyntipöytäsali sulkeutui viideltä, sieltä ei todellakaan pääse vielä hetkeen lähtemään. Sitten alkaa purkaminen ja pakkaaminen, toiselta nimeltään tetris. Miten saada parhaiten mahtumaan tavarat ensin laatikoihin ja sitten pakettiautoon? Olimme valmiita kahdeksalta, minkä jälkeen laahustimme vielä keskustaan syömään. Bowld1ner oli ihan jees, mutta ei mielestäni yhtä hyvä kuin Diner Jyväskylässä.

Kotimatka

Maanantaina harkitsin ABC-aamiaisen uusimista, mutta nukuin niin pitkään, että totesin tarjoilun varmaankin jo päättyneen. Päätin syödä aamupalan matkan varrella Rautalammilla sijaitsevalla Tiinan Tuvalla, jonka palvelua ja tilauksesta tehtyjä sämpylöitä on netissä kehuttu. 70-luvulla perustettu Tiinan Tupa sijaitsee hienolla paikalla jörven äärellä ja on täysi vastakohta megaketjuille. Paikan idyllisyyteen tosin tekivät ikävän loven kertakäyttöastiat. Täällä jos missä perinteiset posliinikupit olisivat kuuluneet asiaan! Aamupalaksi päädyin ottamaan kalakukkoa, mikä oli todella herkullinen valinta. Jälkiruuaksi löysin vielä metsämansikoita rantaan vievien portaiden juuresta.
 

Kalakukkoaamiainen, nam!

Aamiaisen lähdin ajelemaan kohti kotia pysähdellen muutamilla geokätköillä. Tiinan Tuvalta löytyi eka, sitten seuraava vähän takaisin Kuopioon päin Janoinen Karhu -nimisen kahvilan pihasta. Oli muuten hauska aiheeseen sopiva purkki siellä. :) Hetken mielijohteesta ostin kahvilasta mukaan pari munkkia, koska Aki suositteli niitä Twitterissä. Oli valtavia ja hyviä, voin minäkin suositella!
 
Kuudennen kätkön kohdalla GPS:stäni loppui paristot ja paikalle pysähtynyt perhe istui nollapisteelle syömään, joten päätin että nyt on hyvä aika ajaa kotiin. Leppälahdessa iski miehekäs kaatosade, joka jatkui vielä kaupungissakin. Moottoritiellä ajettiin jonossa 80 km/h ja allekin, tosin muutama kiireisempi painoi ohi. Seurasin hitaasti minua ohittaneen auton epätoivoisen näköistä etenemistä; vesi lensi keulasta ja sivuista niin, että tuli vene mieleen. Muutenkin vesi lensi paikoitellen todella korkeassa kaaressa. Onneksi vesiliirrolta kuitenkin säästyttiin.
 
Kotona mieheni jo nälkäisenä odotti. Hän oli miettinyt, että jos käy syömään, tulen kotiin sillä sekunnilla. Mies oli miettinyt, että mistä saisi tietää missä menen, kun en autolla ajaessa kuitenkaan vastaa puhelimeen. Sitten hän oli keksinyt ovelasti katsoa Drivecon* online-liittymästä, missä päin olen menossa. Ehkä noin puolen kilometrin päässä! :D Oli kyllä hieno idea, en olisi ehkä itse keksinyt.
 
Drivecosta tuli mieleen, että Polon ajotietokoneen näyttämä kulutus menomatkalla oli 5,0 ja paluumatkalla ennen geokätköilypysähtelyä saakka 4,9 l/100 km. Aika jees! Drivecon kulutusseuranta ei ole parantunut joulukuisesta blogauksestani, vaan se näyttää edelleen kolmisen desiä alakanttiin. Korjaantukohan se koskaan...
 
* Olen saanut Think&Drive palveluun liittyvän Driveco-ajotavanseurantalaitteen Falckilta testiin. Kaikki mielipiteet ovat omiani.

Polon 3-vuotishuolto

tiistai 08.07.2014 Avainsanat: Huolto , Polo , Polo Junior , Volkswagen

Käytin Polon viikko sitten huollossa Jyväskylän Autotarvikkeella. Kello kahdeksan aamulla. Kuka idiootti vie auton huoltoon kesälomalla tuohon aikaan, kun voisi nukkuakin?! Joku hieno idea mulla siinä aikavalinnassa kyllä oli, mutta en kuolemaksenikaan enää muista mikä… Noh, onneksi oli vasta loman eka viikko, vielä ehtii nukkua.
 
Huollon ohjelmana oli tällä kertaa öljynvaihto, ilmastointilaitteen täyttö ja jarrunesteiden vaihto. Lisäksi korjattiin naputus konehuoneesta ja uusittiin Defan lämmityspistokkeen kansi.

Öljynvaihto

Huolto-ohjelman mukaan öljy tarvitsisi vaihtaa vain joka toinen vuosi (tai 30 tkm välein), mutta olen pitänyt järkevänä vaihtaa sen vuosittain. Myös huoltoneuvoja on sitä suositellut. Viimeksi Poloon oli automaattisesti laitettu Long Life -öljyä, mutta nyt huoltoneuvoja kysyi, että haluanko sitä vai tavallista öljyä. Hyvä että kysyi, sillä itse en muistanut asiaa vaikka olikin aiemmin mielessä.
 
Long Life on kohtuullisen arvokasta öljyä ja mielestäni sitä on turha käyttää, kun vaihdan kuitenkin vuosittain. Edellisessä ylimääräisessä öljynvaihdossa laitettu Mobil 5W-30 Long Life maksoi 78 e. Nyt laitettiin Mobil Super 3000 5W-40, jolle kertyi hintaa 52 e eli tulihan siinä 26 e säästöä. :)

Ilmastointihuolto

Miten usein autoon kannattaa tehdä ilmastointihuolto? Minulla ei ole mitään havaintoa, mutta ajattelin, että nyt kolmen vuoden ajon jälkeen voisi olla sen aika. Huoltoneuvojan mielestä se kannatti tehdä, joten ei muuta kuin listalle. Mutta ei tullut häneltäkään kysyttyä suositeltavaa aikaväliä. Ilmastointilaitteen täyttö ei kuulu huolto-ohjelmaan, mikä on vähän yllättävää.
 

Polon ilmastointilaite syö R134a-tyyppistä kylmäainetta 500 +/- 15 g.

Polon ilmastointilaitteeseen mahtuu kylmäainetta 515 grammaa, mutta koneen mukaan siitä oli tyhjennetty 630 g. Mitä ihmettä? Huoltolaitteen putkeen on ehkä jäänyt ainetta edellisen auton tyhjennyksestä, mutta tuntuu silti aika oudolta koska käsittääkseni laite syöttää järjestelmästä sieltä imetyn aineen punnituksen jälkeen sinne takaisin (ja lisää tarvittaessa). Noh ainakaan mulla ollut vuotoa…
 

Kylmäainetta tyhjennetty 630 g mutta täytetty 515 g. Jännittävää...

Jarrunestehuolto

Hieman yllättäen Poloon piti tehdä myös jarrunestehuolto. Tai ei siinä mitään yllättävää olisi, jos rouva olisi joskus lukenut Polon huolto-ohjelmaa, koska sinne se oli merkitty tänä vuonna tehtäväksi. Jotenkin ajattelin, että auton huoltovälinäyttö kertoo mulle kaikki tarpeelliset huollot, mutta nähtävästi se onkin vain öljynvaihtoja varten. Auton ovenpielessä olevaan tarraan sitä ei ollut merkitty, vaikka siinä onkin paikka myös jarrunesteen vaihdolle. Onneksi vein auton öljynvaihtohuoltoon ja huoltoneuvoja huomasi kysyä, onko jarrunesteet vaihdettu jossain vaiheessa.

Naputus konehuoneesta

Viime kuukausina Polo on enenevissä määrin alkanut pitää outoa naputtavaa ääntä tyhjäkäynnillä. Ääni kuuluu auton matkustajan puoleisesta kulmasta usein, kun pysähdyn ajaessa esimerkiksi liikennevaloihin. Kun nostan jarrua niin, että auto meinaa lähteä liikkeelle, ääni häviää. Aina ääni ei kuulu ja tietenkin silloinkin Polo oli hiljaa, kun käytiin kuuntelemassa sitä yhdessä huoltoneuvojan kanssa.
 
Mieheni ja kaverini olivat sitä mieltä, että konehuoneessa resonoi vain jokin ja sanoinkin huoltoneuvojalle, että turha alkaa etsiä vikaa jos mitään ei kuulu. En viitsi maksaa pelkästä aavistuksesta. Kävi kuitenkin niin kätevästi, että huoltomies tunnisti pelkän kuvauksen perusteella ongelman: kyseessä todennäköisesti on polttoaineputki, joka naputtaa tyhjäkäynnillä johonkin kotelon osaan. Huoltomies laittoi väliin vaahtomuovia ja minä sain tehtäväksi kuunnella, vieläkö ääni kuuluu. Eipä ole kuulunut kertaakaan, joten se oli helppo ja halpa korjaus. :)
 

Enää ei pääse polttoaineputki resonoimaan. :)

Defan kansi

Hakiessani autoa pois kävimme vielä yhdessä huoltoneuvojan kanssa katsomassa, mihin huoltomies oli laittanut vaahtomuovia. Samalla huoltoneuvoja bongasi Polon keväällä nurin niskoin menneen Defan lämpöpistokkeen kannen (ei pysynyt enää kiinni lainkaan) ja totesi, että eihän näin siistissä autossa tuollaista kauneusvirhettä saa olla. Hänpä ajaa auton nopeasti halliin niin joku saa korjata sen. :D 
 
Huoltomies yritti laittaa kannen jousta paikalleen, mutta sen vastakappale oli katkennut kannesta eikä sitä voinutkaan korjata. Varaosatiskiltä löytyi uusia ja pian kansi olikin jo vaihdettu uuteen. Mietin joskus, että pitääkö koko viritys vaihtaa hajonneen kannen vuoksi, mutta ei onneksi tarvinnut. :)
 

Uusi kansi Defan säteilylämmittimen pistokkeelle.

Yhteenveto

Polossa on huolenpitosopimus, jonka piikkiin menivät ilmastointihuolto 79 e ja jarrunestehuolto 41 e. Ylimääräistä öljynvaihtoa huolenpitosopimus ei vieläkään korvaa (huoltoneuvoja oli sen taas tarkistanut), mutta se ei ollut mikään yllätys. Öljynvaihdosta minulle kertyi maksettavaa  122 e, josta työn osuus 46 e ja loput osia. Lisäksi tuli Defa kansi+ jousi, jotka maksoivat yhteensä 6 euroa.
 
Huolto-ohjelmakirjaan oli viime vuonna merkitty tälle vuodelle myös laaja määräaikaishuolto, mutta sitä ei tehty. Ehkä siksi, etten tajunnut sitä pyytää kun en lukenut huoltokirjaa? :D Huolto-ohjelman mukaan se tulisi tehdä 30 000 km tai 3 vuoden jälkeen, mutta huoltoneuvojan mukaan riittää, että tehdään se vuoden päästä 60 tkm mukaisena. Jäädään kyllä tosi kauas 60 000 km:sta, koska nytkin Polon mittarissa on vasta reilu 26 000 km...
Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (14)
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!