POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu kuukaudella heinäkuu

Liukastelua 2-vaiheessa

lauantai 12.07.2008 Avainsanat: Autokoulu , Rata-ajo , Taloudellinen ajo

Olen jo viikon halunnut avautua viime viikon torstaina suorittamastani autokoulun kakkosvaiheesta, mutta vasta nyt ehdin lopulta istua koneelle kirjoittamaan. Kaikille kavereilleni olen kyllä ehtinyt selittää tohkeissani jo vaikka mitä ja varmaan useampaan kertaankin, mutta tänne kirjoittaminen on oma projektinsa.

Olin odottanut kakkosta jo pitkään innolla, koska olen kovasti halunnut päästä testaamaan Poloa liukkaalla. Arvioivan ajon käymisen jälkeen en kakkosvaiheelta oikeastaan muuta odottanutkaan liukastelua. Viiden tunnin settiin kuului rataharjoittelun lisäksi pari teoriatuntia ja turvatila, vaikka mähän olisin luonnollisesti ollut valmis ajelemaan radalla vaikka kaikki viisi tuntia.

Näytöt

Radalla oli meidän lisäksemme toinenkin kaupungin autokoulu. Tilanne käytettiin hyödyksi ja aluksi koulujen opettajat demonstroivat yhdessä koko porukalle jarrutusmatkojen vaihteluja. Eka oli liukkaan kelin jarrutusmatkanäyttö muistaakseni 40 km/h:sta ja sitten 50 km/h:sta. Kyllähän se jonkin verran piteni. Sitten meidän opettajamme meni seisomaan selin keskelle rataa siihen kohtaan mihin auto pysähtyi 40 km/h:sta ja tuumasi että katsotaanpas ehtiikö tuo pysähtymään 30 km/h:sta ennen minua. Tuntuu uskomattomalta, että nopeuden alentaminen neljänneksellä lyhentäisi jarrutusmatkan puoleen, mutta niin se auto vain pysähtyi ihan älyttömän kauas opettajasta.

Toisessa näytössä mentiin seisomaan yhden kouluauton rinnalle ja sitten toinen auto alkoi hiljalleen peruuttaa lähemmäs sitä. Samalla opettaja pyysi sanomaan, mikä on lähin etäisyys seuraavaan autoon, mitä ihmisten on tullut ajettua 50 km/h nopeudesta. Ihan törkeän lähelle etummainen auto sitten peruuttikin; en itse ikinä ole ajanut niin lähellä enkä ajaisi. Sitten opettajat hyppäsivät molemmat autoihin ja kiersivät lenkin niin, että ajoivat vierekkäisillä kaistoilla meitä oppilaita kohti äskeisellä etäisyydellä toisistaan 50 km/h nopeudella. Eka auto löi jarrut pohjaan ja parhaansa mukaan toinen auto sitten reagoi siihen ja jarrutti myös täysillä. Lopputulos olisi ollut aika surullinen, mikäli autot olisivat ajaneet peräkkäin samalla kaistalla: jälkimmäinen auto pysähtyi kokonaan vasta kun oli ohittanut ensimmäisen auton.

Olen ennenkin pyrkinyt huolehtimaan turvaväleistä, mutta voin sanoa että tämä esitys sai pohtimaan niitä ihan uudella tasolla! Eli näyttö vaikutti minuun tosi paljon ja olenkin viikon aikana ehtinyt kertoa siitä vaikka kenelle.

Kuvassa rata ja taustalla opettajat säätämässä jotain. Istuttiin radan reunalla autoissa ja odoteltiin että saataisiin radiot.



Liukastelemaan!

Näyttöjen jälkeen päästiin vihdoin tositoimiin eli ajamaan. Ekana oli vuorossa kaarreajo, missä Poloinen yritti parhaansa mukaan lähteä käpälästä jo vähän yli 40 km/h nopeudessa. Maksimissaan 40 km/h mä olisin siihen tullutkin ja kun opettaja käski ajamaan kaarteeseen 50 km/h niin tiesin jo ennakkoon että eihän siitä mitään tule. Nätisti mentiin kylki edellä kaarteen reunaa kohden eikä mitään pystynyt tekemään. Tarten uudet renkaat! Tarvitsen muutenkin, mutta niin huonosti auto pysyi kaarteessa tiessä kiinni että vahvisti vain käsitystäni. (Kulutuspinnat ovat 3 ja 4 mm eli vielä juuri suositusten sisällä.)

Kaarreajon jälkeen pidettiin evästauko ja sitten suoralle jarrutusmatkoja testaamaan ja esteitä väistelemään. Jarrutusmatkatestit olivat aika hurjia, kun 52 km/h Polo pysähtyi 55 metrin ja 60 km/h vasta 87 metrin kohdalle. Hurjinta oli kumminkin se, että kun toinen rengas oli pitävällä, auto pysähtyi älyttömän nopeasti: 50 km/h 27 metrin ja 60 km/h:kin jo 35 metrin kohdalle. Todellisia liikennetilanteita ajatellen Polo käyttäytyi mallikkaasti, mutta radan turvallisissa olosuhteissa olisi ollut myös siistiä saada aikaiseksi sama temppu kuin ykkösvaiheessa, kun pyöräytin ABSittoman kouluauton 180 astetta ympäri. Liikenteessä ABS-jarrut ovat rakkautta.

Pysähtymistestien jälkeen väisteltiin radasta törröttäviä muovimerkkejä. ABSien kanssa väistely onnistuin sangen mukavasti, kunnes vauhtia oli jälleen liikaa ja paluu "omalle kaistalle" eli tiettyjen merkkien väliin ei enää onnistunutkaan. Väistö meni kyllä ok, mutta ei vain pystynyt palaamaan ja niin sitä vain ajettiin merkkien ylitse...

Rata-ajon lopuksi oli vielä vuorossa tiukka kisailu siitä, kuka pysähtyy lähinnäksi radalla seisovaa vaahtomuoviukkoa. Lähestymisnopeuden sai itse päättää, mutta kun kerran oli painanut jarrun pohjaan, se piti myös pitää pohjassa. Muistiin kirjoittamieni jarrutusmatkojen perusteella laskeskelin nopeuden, jolla pysähtyisin lähelle nukkea, kun hyppäisin jarrulle siinä kohtaa missä aina ennekin piti aloittaa jarrutus. Valitettavasti en pystynyt voittamaan heti ensimmäisenä ajanutta poikaa, jolla jäi etäisyyttä nukkeen 9 metriä. Itse pysähdyin 10 metrin päähän. Olin kyllä laskenut jarrutusmatkan aivan oikein, mutta en huomannut riittävän ajoissa sitä, että merkit joiden välistä ajoimme olivat viitisen metriä kauempana nukesta kuin merkit, joiden kohdalla aiemmin piti aina hypätä jarrulle. Tappio tuli niin pienellä erolla, että jäi kyllä vähän kyrsimään. Palkintona ollut leffalippu olisi kyllä kelvannut minullekin. =)

Lähestyn tässä liukasta. Lähempää ei ole kuvaa, koska piti sattumoisin keskittyä ajamiseen...



Turvatila

Radalla pääsimme tutustumaan myös liikenneturvallisuustilaan, jossa on esitellään auton passiiviseen turvallisuuteen vakuttavia tekijötä, kuten renkaita, turvavöitä ja turvatyynyjä.

Turvavyötesti oli hauska. Sellaiseen hassuun kelkkaan istuttiin ja sitten se päästettiin liukumaan alas luiskaa ja pysähtyi "kuin seinään". Nykäisy vyötä vasten oli yllättävän kova 5 km/h nopeudesta ja pysähdys 7 km/h nopeudesta tuntui vielä paljon voimakkaammalta kuin ensimmäinen testi.

Oli myös siistiä päästä testaamaan lehdissäkin uutisoitua turvatilan autoa, jossa pääsee kokeilemaan miltä tuntuu olla turvavöiden varassa auton ollessa ylösalaisin. Hyvin rauhalliseen tahtiin auto kääntyi ylösalaisin ja tuntuihan se aika hurjalta olla vöiden varassa. Harmi ettei autoa voinut kääntää ympäri nopeampaa tahtia, joku poika sitä vähän toivoi.

Paikalla oli myös pari lunastuskuntoon päätynyttä autoa, joista toisessa oli onnettomat renkaat ja toinen oli joutunut hirvikolariin. Hirvikolarissa olleen auton katto oli mennyt aika hurjalle rullalle, mutta auton keula ei ollut kärsinyt juurikaan. Kertonee hirven koosta jotain. Opettaja kyselikin, että missä muussa tilanteessa ihmiset ottavat elämässään yhtä isoja riskejä kuin ajaessaan hirvivaroitusalueella satasta. Eipä tullut mieleen ja sitten ajelin kotiin hirvivaara-alueella suunnilleen kuten ennenkin...

Lopputulema

Liukkaalla oli kivaa ja mä tarviin Poloon ne uudet renkaat. Ja haluaisin päästä ehdottomasti testaamaan uusia renkaita liukkaalle! Joku ryhmämme kuudesta tyypistä oli voinut ajaa mutkaan 60-70 km/h (en muista tarkemmin) kun Polo lähti käpälästä jo reilusti alle viidenkympin. Olisi siistiä nähdä miten paljon uudet renkaat merkitsisivät.

Oli muuten kiva huomata, miten erään pojan kanta 2-vaiheeseen muuttui päivän kuluessa. Evästauolla kaveri kaveri avautui suureen ääneen 250 euron sämpylästä ja kurssin turhuudesta, mutta turvatilassa oli ekana testaamassa turvavöitä ja palautekeskustelussa kertoi kuinka oli positiivisesti yllättynyt päivän sisällöstä.

Hirveen vaikea oli ottaa kontaktia muuhun ryhmäämme. Yritin viritellä evästauolla keskustelua nopeuksista ja muusta, mutta sämpyläavautumista lukuunottamatta kaikki suunnilleen vain söivät ja tuijottivat pöytää. Tylsää... No yhden mersutytön (-81-mersu, mun ikäinen auto!) kanssa sentään sain vähän viriteltyä keskustelua.

Radalla omaa vuoroa odottaessa oli vaikea päättää, sammuttaisiko auton odotusajaksi vai ei. Polon manuaalissa lukee, että minuuttia pidemmäksi ajaksi auto kannattaa aina sammuttaa. Välillä rako omaan lähtöön oli kuitenkin vain 1½ minuutin luokkaa, jotensilloin sammuttelu tuntui tyhmältä. Pääosin kuitenkin sammutin auton, vaikka en vielä ollutkaan "odota tässä" -kohdassa ja muut sitten jäivät perääni vielä kauemmas. Ajattelin jos niitä häiritsee... Kaikki eivät autoaan sammuttaneet, vaan hivuttautuivat heti eteenpäin odotuspistettä kohti, kun edeltävä oli saanut lähtöluvan. Kun sitten itse lähti liikkeelle, niin välillä oli vastassa hirveän pakokaasuinen ilma.

Kakkosvaiheen hyödyllisyydestä... Varsinaisesti radalla vietetty kolmetuntinen ei parantanut taitoa toimia liukkaissa olosuhteissa, koska ei niin lyhyeässä ajassa jaa selkärankaan toimintamalleja. Sen sijaan se jätti mieleen ajatukset ajovälien ja sopivien nopeuksien huomioimisesta.

Taloudellisen ajon opetus oli hyödyllinen, vaikka olin kuvitellut olevani siinä hyväkin. Kaikkia oppeja en vain pysty ottamaan mukaan ajotyyliini, koska olen hieman liian malttamaton hidastamaan ajoissa ja tunnen, että häiritsen aikaisilla hidastumaan päästämisillä muuta liikennettä. Olen hieman katkera siitä, että kaikki muut olivat ajaneet taloudellisen ajon pätkän paremmin kuin minä. Osa oli ajanut eri opettajien kanssa eri reitin ja osa aamuvarhaisella, mutta en silti oikein sulata sitä että olin huonoin. Valittelin kurssin jälkeen opettajalle huonoa menestystäni, niin hyvä kun opettaja sanoi minulle arvanneensa reaktioni... No, hän kyllä tietää miten tunteella otan autoilun.

Vaikka taloudellinen ajo meni miten meni, sain kiitosta arvioivan ajon liikennetilanteiden hallinnasta ja olin polleana kun olin ainut joka sai "hyvä"-merkintöjä eikä yhtään rikettä. Vau. En anna tämän kuitenkaan nousta päähäni, sillä olen mielestäni edelleen melko keskinkertainen kuski. Kävin viime viikonloppuna Kuopiossa ja pari kertaa tuli töppailtyä, mutta siitä reissusta keron eri postauksessa.

Arvioiva ajo

keskiviikko 02.07.2008 Avainsanat: Audi , Autokoulu , Muilla autoilla ajaminen , Taloudellinen ajo

Kävin eilen ajamassa autokoulun kakkosvaiheen arvioivan ajon. Jes, pääsin lopulta testaamaan yhtä Autokoulu Moottorin uusista Audeista!

Hankkiessani viime vuonna ajokortin, ajoin Moottorin "vanhalla" (3-vuotiaalla) Audi A3:lla, joka oli mielestäni tosi kiva ja halusin itsekin samanlaisen. Kun sitten syksyllä oli vuorossa pimeäajo, odotin mielenkiinnolla, miltä kouluauto tuntuisi kuukauden Pololla ajelun jälkeen. Ei se ollutkaan enää yhtään kiva ja sammui herkästi. Alkuvuodesta koulu hankki uudet autot ja siitä saakka olin odottanut että pääsen testaamaan tuliterää A3:sta.

Olihan se kiva auto. Luonnollisesti isomman auton tuntua kuin Polossa mutta silti ketterän oloinen verrattuna isin A4:ään. Kaasu vain tuntui jotenkin tunnottomalta ja lähdöt olisivatkin voineet olla parempia kun oppisi tuntemaan auton paremmin. Vaikka kuulemma mun lähdöissä ei ollutkaan mitään vikaa, mutta itse ajattelen että kaasun ja kytkimen käyttöä voisi optimoida kun tuntisi auton.

Eka tutustuttiin autoon ja käytiin pyörähtämässä Vaajakoskes liikenneympyrässä. Hauska kun opettaja kommentoi moottoritiellä että voisit kokeilla sitä kutosvaihdetta kanssa, niin mä olin että mitä ihmettä onko tässä kuusi vaihdetta. :D Ovat kuulemma yleistymässä liittyen polttoaineen kulutuksen optimointiin. Enpäs tiennytkään. Nätisti Audi kiihtyi moottoritiellä ja nopeus ei oikeastaan tuntunut missään.

Seuraavaksi piti ajaa hippokselle ja otin eri kaistan kuin mitä meinasin ja niin sitten pulahdettiin motarilta pois tourulassa. On hämäävää kun reunimmainen kaista ei viekään reunimmaiseen suuntaan...! Juttelin opettajalle kaikkea ja unohdin seurata opasteita. Eipä siinä mitään, koska reitti oli vapaavalintainen. Ajeltiin sitten yliopistonkadun työmaan läpi ja siinä myös huomasi miten pehmeältä auton kulku tuntui Poloon verrattuna. Kyllä olisi meinaan Poloinen tärisyttänyt vähän eri tahtiin.

Taloudellinen ajo

Hippokselta ajettiin itse taloudellisen ajon lenkki. Eka oman pään mukaan ja toinen kierros opettajan antaessa vinkkejä. Lenkki oli kyllä ihan onnettoman lyhyt; vain reilu kolme kilsaa ja yksikin eri tahtiin liikennevaloihin osuminen vaikutti heti kulutukseen. Minun puolestani saisi olla tyyliin kymmenen kilsan lenkki että kulutuksen muuttuminen olisi totuudenmukaisempi. Väistin ekalla lenkillä parissa kohtaa jalankulkijoita, mikä heti lisäsi kulutusta. Suojatien reunassa seisseen papan ohi olisi kuulemma kannattanut vaan ajaa eikä antaa tietä. Papat kumoon vaan! :D

Ekalla lenkillä kulutukseni oli 8,6 litraa ja toisella 7,2 litraa eli 1,4 litraa eroa. Papan väistäminen ja yhdet liikennevalot vaikuttivat kyllä. Lisäksi arvioiva ajo on mielestäni epäreilu suorittaa vieraalla autolla ja en suostukaan uskomaan että saisin Pololla tipahtamaan kulutuksen yhtä paljon. Argh, en voi verrata koska Polossa ei ole kulutusmittaria!

Olen luullut osaavani höllentää kaasua kohtuullisen ajoissa risteyksiin ja töyssyihin tultaessa mutta nyt se vietiin vielä muutamia pykäliä korkeammalle tasolle. Minusta vain tuntuu aina siltä että häiritsen muita tienkäyttäjiä kun annan auton hidastua ajoissa. Töyssyt olivat ok mutta kun perässä tuli auto vai pari ja annettiin nopeuden tippua 40 km/h alueella risteykseen niin oli semmoinen fiilis että anteeksi kun hidastelen.

Pari idioottiakin tuli vastaan

Scandicin kulmalla ajettiin ihan normaalisti oikeinta kaistaa, niin juuri ennen jakajaa joku kiilasi eteen ilman mitään vilkkuja. Reilu peli hei!

Toinen vielä idiootimpi tuli vastaan toisella taloudellisen ajon lenkillä, kun käännyttiin keskussairaalalle vievältä tieltä Rautpohjankadulle. Meillä oli etuajo-oikeus kun käännyttiin oikealle, mutta vastaan tullut samalle kadulle eli omalle vasemmalleen kääntynyt Seat-kuski päätti silti ehtiä ensin. Opettajakin ehti melkein hypätä jarrulle kun tätä idioottia jouduttiin väistämään. Opettajan mukaan tämä idiootti kuului siihen sakkiin, joka kun tunnistaa autokouluauton teippauksineen niin tunkee heti eteen...

Vielä aika hurjaksi voisi mainita senkin tilanteen, kun ajettiin motaria Vaajakosken suuntaan... Motarin vasemmalla kaistalla oli joku "tietyö" menossa eikä siitä ollut mitään varoitusta ennen vilkkuvaa kuorma-autoa. Muutama kymmenen metriä kuorma-auton jälkeen nimittäin oli työmies pikkukärryllä ilmeisesti merkkaamassa keskiviivoja tai jotain eli ihan keskellä kahden kaistan välissä. Siinä sitä tyytyväisenä merkkailtiin kun autot ajoivat parhaillaan satasta ohi - riippuen siitä miten hiljensivät keltaiset vilkut nähdessään. Itse taisin ehtiä pudottamaan nopeuden 70 kkm/h hujakoille millä silti olisi tullut rumaa jälkeä jos työmieheen olisi kolahtanut. Ihan järjetöntä touhua. Miksei ollut nopeusrajoitusta?

Huomenna vuorossa kakkosvaiheen liukkaan kelin ajo, mitä olen odottanut myös innolla. Talvella Autokoulu Moottorilla olisi ollut tarjolla ilmainen liukkaankelin ratapäivä, mutta sinne ei tullut riittävästi osallistujia. Olisiko ollut peräti kaksi... Nyt pääsen lopulta testaamaan Poloa liukkaalla, mahtavaa!

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!