POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu kuukaudella kesäkuu

Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen

maanantai 27.06.2016 Avainsanat: Ecorun , Leonidas , Seat , Seat Leon , Taloudellinen ajo

Viime kesän Jyväskylän 1000 Lakes Ecorunista yli puolet ajettiin hiekkateillä. Nopeusrajoitusten ollessa monella tiellä 80 km/h minulla oli täysi työ pysyä aikataulussa, kun en tahtonut uskaltaa ajaa siellä riittävän kovaa. Yksi myöhästyminenkin tästä syystä tuli.

Kisan jälkeen voittajatiimi Kari ja Ahti sanoivat, että he opettavat mielellään minua ajamaan, jos vain haluan. No ehdottomasti! Vähän saamattomana sain järjestettyä harjoittelusession vasta nyt, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Ja oikeastaan paras nyt, kun kotikisa hiekkateineen on ihan nurkan takana eli tulevana lauantaina 2.7.2016. Tänään kävin ajamassa Karin kanssa Petäjäveden perukoilla ja kylläpäs olikin mukavaa!

Ensin ajoin omalla tyylilläni edestakaisin 10 km hiekkatiepätkän, jossa riitti mutkia ja mäkiä, mutta pinta oli pääosin miellyttävän tasaista "torpparin asfalttia". Ajamisen jälkeen Kari kommentoi, että minähän uskalsin ajaa yllättävän rohkeasti siihen nähden, mitä aina sanon hiekkateistä. Olipas kiva kuulla! :)

Olen aina harmitellut kun en uskalla ajaa hiekalla kovaa eli 80 km/h alueita oon mennyt herkästi lähempänä 60 km/h. Nyt keskinopeudeksi tuli paluumatkalta 73 km/h eli aikas reippaasti posotin. Olen kyllä saanut selvästi varmuutta hiekkateillä ajoon, kun olen oppinut tuntemaan, miten auto niillä kulkee ja miten ajonvakautus korjaa. Nyt tosin oli varsin hyväkuntoinen hiekkatiekin alla.

Tiukka mutka matkan varrella.

Toisen kierroksen aluksi Karilla tuntui olevan fiilis ettei mulle tarttekaan niin hirveästi neuvoa ajamista, mutta kyllähän sitä opastusta ajoon tuli oikein mukavasti kun päästiin liikkeelle. Ajettiin sama pätkä edestakaisin vielä kahteen kertaa niin, että Kari antoi neuvoja ja kulutus putosikin mukavasti. Menosuunnassa 5,4 l/100 km -> 4,4 l/100 km ja paluusuunnassa 5,3 -> 4,6 l/100 km.

Ekalla kierroksella keskinopeus oli noin 66 km/h. Toisella kierroksella keskinopeus oli noin 62 km/h ja kulutus molempiin suuntiin pari desiä enemmän. Vaikuttaa selkeästi siltä, että Leonidas tykkää reippaammasta vauhdista ja kuluttaa silloin vähemmän. Ja siis kävihän tämä ilmi jo talvella Kuopion Ecorunissa, kun epätasaiseksi jäätyneellä tiellä kulutus oli kovaa ajaessa selkeästi pienempi, sillä silloin auto ikään kuin lentään kuoppien yli.

Vinkkikimara

Koostin alle tänään saamani taloudellisen ajon vinkit hiekkateille. Käytännössä nämä pätevät kyllä ihan päällystetylläkien tiellä, tosin ajolinjat pitäisin siellä tietty omien kaistamerkintöjen puolella. Arkiajon otan vähän rennommin, mutta tietysti ennakoinnin, rullaukset ja moottorijarrutukset muistaen.

  • Aina kun mahdollista, rullaa vapaalla. Ei saa kuitenkaan unohtaa moottorijarrutusta, jos tulossa on jyrkkä alamäki, risteys jne. Ihan maalaisjärjellä. :)
  • Seuraa kulutusta koko ajan! Kevennä varvasta aina kun mahdollista jos vauhti ei tipu. Siinä saa tosin olla tarkkana, sillä tosi kevyellä jalalla ajaessa pienikin nousu saa nopeuden putoamaan. Tällä tyylillä olen koittanut ennenkin ajaa, mutta nyt korostin sitä entisestään.
  • Ennakoi! Se tosin ei ihan tämänpäiväisessä mittakaavassa ole ecorunissa mahdollista, sillä nyt Kari tunsi tien ja osaisi jo etukäteen kertoa et kevennä jo, meillä tulee kohta alamäkiä tai sen verran jyrkkä mutka, että siihen ei tarvitse yhtään kiihdyttää. Maastonmuotoja on kuitenkin syytä lukea koko ajan niin pitkälle kuin näkee.
  • Kevennä ylämäissä! Nopeus voi tippua jopa 80 -> 60 km/h erityisesti jos näkee, että mäki taittuu jolloin sadaan kelattua takaisin se vauhti. Jos tarjolla on ylämäen jälkeen alamäki, kiihdytä vasta siinä takaisin tavoitenopeuteen. Ja sitten pyritään taas pitämään tasainen, reipas vauhti. Tämä oli suurin muutos aiemmin omaksumaani pumppaavaan ajotapaan, jossa vauhtia otettiin ennen ylämäkeä ja ylämäessä koitettiin pitää nopeus suunnilleen samana.
  • Käytä koko tien leveys hyväksi, jos näet riittävästi eteenpäin! Mutkat saa ajettua näin mahdollisimman loivasti, jolloin nopeutta ei tarvitse pudottaa niin paljon. Ja totta tosiaan, ajonvakautus oli paljon hiljempaa, kun ajolinjat paranivat. Toisella lenkillä keskinopeuskin oli tosin 7 km/h omaa ajoani hitaampi.
  • Mieti kaasujalan paikkaa! Kun jalan tukee keskikonsolin reunaa vasten, se on tukevammin paikallaan eikä heijaa niin herkästi polkimella. En ihan päässyt selvyyteen oliko se parempi kuin tavallinen tapani jossa pidän jalkaa vain polkimella, koska tuntui että reuna jo melkein esti jalan sujuvaa käyttöä. Ehkä vähän vielä siis pitää hakea oikeaa paikkaa. Tosin loppuharjoituksen ajan pidin jalan siinä missä ennenkin, mutta voisi tätäkin asiaa vähän ajatella.

Nyt kun olen saanut hyvät opit, niin ainut vika on enää se, että 1000 Lakes Ecorunin ilmoittautumisaika päättyy huomenna ja mulla ei ole kartturia! D: Haku on ollut päällä ja monta hyvä ehdokasta ollut, mutta lopulta kenellekään ei ole käynyt. Mutta vielä tässä on hetki aikaa jos kartturi sattuisi vaikka tipahtamaan taivaasta...

Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki

tiistai 21.06.2016 Avainsanat: Huolto , Leonidas , Seat , Seat Leon

Leonidas täytti taannoin vuoden ja juhlan kunniaksi päätin tarjoilla sille elämänsä ensimmäisen öljynvaihdon. Vähän se pääsi uuden moottoriöljyn makuun jo talvella, kun kaipaili täydennystä Ecorunin jälkeen, mutta nyt meni vaihtoon kaikki.

Seat Leon 1.4 TSI:n huolto-ohjelman mukainen öljynvaihto olisi vasta kahden vuoden tai 30 000 km ajon jälkeen, sillä se käyttää VW konsernin autojen tyyliin LongLife-moottoriöljyä. Päätin kuitenkin vaihdattaa sen vuosittain kuten tein Polonkin kanssa, koska ajan paljon lyhyitä matkoja ja lämpötilanvaihtelut ovat Suomessa suuret. Kilsoja Leonin mittarissa oli tässä vaiheessa 14883 km eli aika lailla puolivälissä ollaan niin ajallisesti kuin kilsoissakin.

Ainut haitta ylimääräisestä öljynvaihdosta on sen käyminen kukkaron päälle. Ylimääräiset vaihdot kun eivät kuulu huolto-ohjelmaan eivätkä siten mene huolenpitosopimuksen piikkiin. Noh, maksanhan minä käytännössä ne huolenpitosopimukseenkin kuuluvat huollot, mutta ne rahat ovat jo kadonneet tililtä... Suurin kuluerä vaihdossa on LongLife-öljy, joka on ihan turkasen kallista: Jyväskylän Autotarvikkeella huoltotyön yhteydessä 21 euroa litralta!

Polon viimeisin öljynvaihto tehtiin tavallisella moottoriöljyllä, joka oli litrahinnaltaan LongLifea edullisempaa. Yritin ehdottaa Leoniin samanlaista vaihtoa, mutta se ei noin vain käynytkään, sillä huolto-ohjelma vaatii käyttämään LongLifea. Tai sitten pitäisi muuttaa huolto-ohjelma joustavasta aikaperusteiseen ja se vaatisi ilmeisesti muutoksen huolenpitosopimukseenkin. Outoa, sillä Poloon oli ihan ok laittaa tavisöljyä, kun tiedettiin, että se joka tapauksessa vaihdetaan vuosittain eikä tarvinnut koskea huolto-ohjelmaan.

Harmitellessani töissä LongLife-öljyn kalleutta työkaverini kommentoi, että miksen osta öljyä muualta ja vie sitä mukanani huoltoon. Hän kuulemma tilaa 20 litraa kerrallaan Saksasta! Nerokas idea, miksen ole keksinyt tätä aiemmin? Minulle tosin riitti vähän vähempikin ja niinpä ostin Minimanin tarjouksesta 4 l kannun Mobil 1 ESP Formula 5W-30 -moottoriöljyä hintaan 32,90 e, mikä tekee litrahinnaksi 8,23 e/l. Ei paha!

Noissa öljyissä saa kyllä olla tarkkana, että ostaa oikeaa. Ei riitä, että viskositeettiarvo (5W-30) on oikea, vaan myös luokituksen pitää olla autonvalmistajan vaatimusten mukainen: Leonin tapauksessa VW 504.00 / 507.00.

Minimanin öljyhyllyllä on mistä valita...

Ennen öljyn ostamista varmistin vielä huollosta, että onko ok tuoda sinne omat öljyt. Se kävi hyvin, kunhan se on alkuperäisessä pakkauksessaan, sillä huollon on tiedettävä, että öljy on varmasti ko. moottorille sopivaa. Huoltoneuvoja myös suositteli liittämään huoltokirjan väliin kuitin itse ostamastani moottoriöljystä, tosin en enää muista miksi.

Huoltoa ennen yritin selvittää käyttöohjekirjasta ja netistä, miten paljon öljyä Leonin 1.4 TSI moottoriin laitetaan. En löytänyt tietoa mistään, joten pyysin sitten vain huoltoa lisäämään loput heidän tynnyristään, mitä minun kannustani ei riittänyt. Puoli litra sitä sitten meni eli Leonin moottori vetää 4,5 litraa moottoriöljyä. Oli muuten täsmälleen samaa Mobil 1 5W-30 kuin itse tuomanikin.

Kokonaisuudessaan Leonin öljynvaihtohuolto maksoi 110 e, mikä ei ollut lopulta mitenkään paha hinta. Moottoriöljy maksoi 43,40 e (itse tuomani 4 litraa 32,90 e + huollon öljy 0,5 litraa 10,50 e). Säästöä siihen nähden, että olisin ottanut kaiken öljyn huollosta 21 e litrahinnalla oli huimat 51,10 e! Huollossa tarvittaviin osiin (öljysuodatin, tiiviste ja öljyproppu) meni 23,60 e ja lisäksi vielä ongelmajätemaksu 5 e. Työn osuus oli 38 e.

Taidanpa jatkossakin viedä huoltoon omat öljyt, sen verran hyvin siinä säästi. :)

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!