POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu kuukaudella kesäkuu

1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?

lauantai 20.06.2015 Avainsanat: Ecorun , Leonidas , Taloudellinen ajo

Viime viikonloppuna pääsin osallistumaan Ecoruniin ensimmäistä kertaa kotimaisemissa, kun Jyväskylän Suurajot Ry järjesti Ecorun Cupin kauden kolmannen osakilpailun. Oli ihanaa, kun ei tarvinnut ajaa satojen kilometrien päähän kisaamaan, vaan sai aamulla lähteä kotoa ja palata kisan jälkeen kotiin takaisin! Myös kartturillani oli lyhyt kotimatka, sillä Nelivetoa-blogia kirjoittava Aki on myös täältä Jyväskylästä. 

Kisailijoita tauolla kaikissa RGB-värikartan väreissä. :)

Ei niin perinteiset Ecorun-reitit

Ajattelin, että kisassa olisi lähiseuduilta moottoripyöräillessä tutuksi tulleita teitä, mutta kaikkea muuta. Reitti oli laadittu vanhoja Jyväskylän Suurajojen perinteitä vaalien ja hieman yli puolet 271 km pitkästä reitistä ajettiinkin sorapinnalla. Ja minä kun niin rakastan Ecorunien soratiepätkiä - no en erityisesti! Ne ovat usein mutkaisia, liukkaita ja kapeita ja siksi niillä ahdistaa ajaa kisoissa.

Yleensä kerään taloudellisen ajon kisoissa keskinopeutta hieman varastoon, jotta hiekkateillä on varaa ajaa vähän hitaammin. Nyt etappien keskinopeudet olivat kovat ja hiekkateitä se reilu puolet matkasta, joten niillä ei voinutkaan hidastella. Kisa ei siis toden totta ollut mitään ajelua, vaan pelkkää ajamista ja kovaa! Toki nopeusrajoituksia noudattaen, mutta kun sorateiden rajoitukset olivat pääsääntöisesti 80 km/h, niin ihan riittävän kovaa tuli ajettua.

Suora tie, hanaa!

Aikatarkastuspisteitä tässä kisassa oli poikkeuksellisen vähän ja sen myötä matkat niiden välillä pitkiä. Pisin pätkä oli tauon jälkeen ajettu 83 km pituinen AT2B-AT3, jonka ajamiseen oli varattu 73 minuuttia eli keskinopeuden piti oli 68 km/h. Aika tavallinen keskinopeus kisoihin, joissa matkasta suurin osa on asfaltilla, mutta tällä kertaa asfalttia oli vain 30% ja soraa siten peräti 58 km! Satasen rajoituksia matkalla ei ollut, joten keskinopeutta ei varastoon hirveästi saanut kerättyä. Soralla nopeuteni oli suurimman osan ajasta 65 km/h paikkeilla ja kun sieltä päästiin pois 7 km ennen AT:tä, alkoi ajaminen kelloa vastaan - ja pitikö reitille sattua vielä parin kilsan pituinen 50 km/h rajoitusaluekin!

Kilometriä ennen AT:ta ajoin kiireessä vielä yhden risteyksen väärin; kartturini Aki luki sen kyllä oikein, mutta mulla oli enemmänkin Y:n mallisessa X-risteyksessä eri käsitys sitä, mikä on suoraan ja painoin oikeanpuoleiseen haaraan. :D Aki huomasi heti virheeni ja tein siinä sitten todella vauhdikkaan U-käännöksen! Onneksi tilaa oli eikä muuta liikennettä. Risteyksen jälkeen nopeusrajoitus muuttui 80 km/h:iin ja unohdin periaatteeni liikennesääntöjrn noudattamisesta ja kaahasin reilun 10 km/h ylinopeudella kohti AT:ta, myöhästyen siitä lopulta 15 sekuntia. Voi pahus! En usko että ilman uukkariakaan olisi ehditty siihen, sillä siihen tuhraantui vain muutama sekunti. Olisi vaan pitänyt ajaa hiekalla vielä kovempaa...

Y:n mallinen X-risteys. Eikö ole ihan selkeästi ilmaistu? :D

1000 Lakes Ecorunin kisareitille osui monia Jyväskylän rallien erikoiskokeiden paikkoja, mm. Mökkiperä ja Surkee sekä Urria, jossa Mikko Hirvonen ajoi hurjan näköisesti ulos vuoden 2010 Neste Rallyssa. En ollut aiemmin kuullut tämän nimisestä paikasta, koska en ole seurannut ralleja, mutta kilpakumppanit varoittelivat tauolla, että Urriassa nuottien "näkemäeste" on syytä ottaa tosissaan, tai auto hyppää. 60 km/h vauhdissa auto ei hypännyt, mutta olipahan kumpare! Todella jyrkkä lasku heti mäen päälle pääsyn jälkeen otti kyllä mahanpohjasta. 

Urrian hyppyri.

Tässä kisassa tuli kyllä selväksi, että minusta ei ikinä voisi tulla kartturia. Mutkaisilla ja mäkisillä hiekkateillä meinasi tulla muutamaan otteeseen matkapahoinvointia, vaikka olin kuljettaja! Kartanlukijana olisin varmaan ollut vihreänä, eikä se johtuisi kateudesta muita kilpailijoita kohtaan tai ulkonäön mätsäämisestä auton kanssa... Mulla ei vain pää kestä nykyisin mitään höykkyytystä; en pysty keinumaankaan puolta minuuttia pidempää. Aki ei onneksi ollut reippaasta menosta mutkikkailla teillä moksiskaan, vaan luki karttaa tyytyväisenä ja ehti välillä surffata netissäkin.  

Mutkaa ja mäkeä kilometri toisensa jälkeen.

Tulokset

Ennen tulosten julkistusta fiilikseni olivat lähinnä, että "tulipahan käytyä" ja olin varma, että olisin viimeinen. Myöhästyin nimittäin AT3:n lisäksi molemmilla tankkauslenkeillä, joten virhepisteitä oli tulossa ropisten. Papereita palauttaessa kilpailunjohtaja kysyi, että mistä olin oikein ajanut ekan tankkauslenkin, kun aikaa oli mennyt annetun 15 minuutin sijaan 18. Ööh ... ihan ohjeen mukaan, mutta emme ehtineet lähteä sinne annetulla minuutillamme. En tajunnut stressata ajasta, sillä olin saanut päähäni, että kelloa vastaan ajaminen alkaa vasta kun pihistelykin alkaa eli 2. tankkauksen jälkeen.

Lopputankkaus. Pikkuisen pääsi auto likaantumaan sateessa hiekkateillä ajetussa kisassa...

Reitillä oli pituutta 270,89 km ja Leonidas nieli siinä bensaa 13,65 l eli kulutus oli 5,039 l/100 km. Ajotietokone näytti muuten täsmälleen samaa lukemaa! Tankkauslenkin aikasakot annettiin kaikille anteeksi (muutkin myöhästelivät tiukan aikarajan, muun liikenteen ja liikennevalojen vuoksi), joten saimme sakkoa lopulta vain 2%. Leonin sakkoprosenteilla höystetty virallinen kilpailukulutus oli 5,140 l/100 km, mikä oikeutti bensasarjan sijaan 7/9 ja koko kilpailun sijaan 8/13.

Ajotietokoneen kulutus ja tankatusta polttoaineesta laskettu kulutus olivat täsmälleen samat 5,0 l/100 km.

Yleiskilpailussa auton paino vaikuttaa tuloksiin (laskukaava löytyy Ecorunin sääntösivulta), joten vaikka Leon hävisi bensakulutuksessa sekä Pololle että yksilitraiselle Opel Corsalle, niin yleiskilpailussa pisteissä se voitti ne, koska on painavampi. En ollut aiemmin kiinnittänyt huomiota tähän sääntöön, mutta nyt se oli hauska kun sattui omalle kohdalle. :)

Olen ihan tyytyväinen tulokseeni, etenkin kun ottaa huomioon, että minulla ei oikeastaan ole mitään havaintoa, miten soralla voi ajaa parhaiten taloudellisesti. Toki koitin pitää tasaisen nopeuden ja rullata, mutta sitä tarkemmin en tiedä, miten hiekkatiellä ajoa voisi optimoida. Mutkaisilla teillä ajonvakautus puuttui peliin lukuisia kertoja, mikä vähän hidasti menoa, mutta parempi niin, ettei päädytty mihinkään ojaan.

Soratiet ja taloudellinen ajaminen

Ennen lähtöä joku sanoi minulle, että sorateillä ajoon kehittyy rytmi. En siinä vaiheessa vielä ymmärtänyt, mitä se tarkoittaa, mutta kilpailun jälkeen voin allekirjoittaa sen. Kun kilsoja soralla kertyy pitkälle toista sataa, ajaminen muuttuu väkisinkin luonnolliseksi. Viime keväänä Mazdalla ajetussa kilpailussa tämän kisan veroinen vauhti ei olisi tullut kuuloonkaan. Nyt olin rohkeampi ja käytin hyväkseni tien koko leveyden tarpeen tullen mutkia oikoen ja säikkymättä ajonvakautuksen rutinoita.

Mutkat suoriksi, toivottavasti ei tuu ketään vastaan... 

Palkintojen jaon jälkeen Petäjäveden urheiluautoilijoita edustavat dieselsarjan voittajat Kari ja Ahti tulivat jutustelemaan mulle siitä, miten kannattaa ajaa noilla hiekkateillä. :) Vauhtia pitäisi kuulemma olla enemmän, jotta ajo olisi ollut taloudellisempaa. Tämä ei oikein käynyt järkeeni, mutta kieltämättä huomasin muutaman kerran, että kulutus kasvoi kun vauhti tippui. Tämä liittyi auton vääntöön ja käytettyyn kierrosalueeseen.

Miesten mielestä menoa jarrutteleva ESP on vain haitaksi, sillä sivuluisussa auton vauhti ei hidastuisi. Kysyin sitten miehiltä, että kuinka kovaa he ajoivat - no 80 km/h, kun ei kovempaa voinut, ettei mene ylinopeutta. Okei! :D Selvisi sitten, että ovat taloudellisen ajon lisäksi myös ralliharrastajia, joten ei ihmekään että oli nuo hiekkatiet hallussa. Itse en vain uskalla ajaa noin kovaa enkä todellakaan ilman ajonvakautusta. Kari ja Ahti lupasivat opettaa mulle ajamista, heillä on kuulemma oma 15 km testilenkkikin Petäjävedellä. Tosi kivoja tyyppejä, suuntaan heidän oppiinsa ehdottomasti jossain vaiheessa kesää!

Yhteenvedon tapaista 

Kovat keskinopeudet ja hiekkatiet ovat kuulemma perinteisesti Jyväskylän kisojen piirre. Vaikka aikatarkastuspisteille ehti rajoitusten mukaisilla nopeuksilla periaatteessa hyvin, niin silti minusta taloudellisen ajon kisassa vauhti saisi olla pikkaisen rauhallisempaa sorapintaisilla teillä. Välillä kilpailu tuntui enemmän rallilta kuin Ecorunilta.

Ensikertalainen kartturini Aki oli myös hämmästynyt kilpailun rallifiiliksestä. Hänen mielestään taloudellisen ajon kisan ei pitäisi olla pikkuteillä kaahaamista äärimmäisen tiukan aikataulun alla, vaan nimenomaan harkittua kulutuksen pienentämistä. Aki oli odottanut, että kilpailussa olisi enemmän arkisia taloudellisen ajon tilanteita ja asfalttiteitä, mitä meillä oli, kun ajoimme testilenkkiä. Niin, sellaista minäkin odotin… Tämä kisa oli kyllä aikaisempiin nähden aikamoinen hardcore-ecorun eikä näyttänyt koko totuutta lajista.

Akin twiitti matkan varrelta.

Aki tykkäsi  kartanlukijan pestistä ja siitä, että pystyi myös antamaan vinkkejä minulle kuskina. Minustakin oli kivaa pystyä keskustelemaan, miten joitain kohtia kannatti ajaa. Aki tosin olisi toivonut vielä enemmän rullausta risteyksiä lähestyessä ja sitä toivetta olisin mielellään toteuttanutkin, mutta välillä aikataulu ei vain antanut myöten. Olisi taas tarvittu sitä kovempaa keskinopeutta reitiltä, jotta risteyksiin olisi voinut käyttää enemmän aikaa. Esimerkiksi AT2:a edeltävään liikenneympyrään olisi pystynyt rullaamaan tosi kaukaa, mutta kello tikitti ja vauhtia oli pidettävä pidempään yllä. Mutta tämä nopeudensäätely on niitä asioita, mitä pitää vain opetella. Jotkut kilpailijat laskevat reitille väliaikoja ja jotkut tietääkseni huomioivat jopa stop-merkkeihin ym. kuluvan ylimääräisen ajan. Ehkäpä joku voisi opettaa mulle niitäkin asioita jossain vaiheessa.

Tein tähän kisaan omaan työpisteeseeni merkittäviä parannuksia. Kirjoitin itselleni ylös etappien kestot ja keskinopeudet, jotta minun ei tarvinnut kysellä niitä jatkuvasti kartturilta. Lisäksi hankin Clas Ohlsonilta sekuntikellon, jonka tarrasin nanogrip-matolla vaihdekepin viereen. Siitä minä ja kartturini näimme koko ajan tarkan kilpailuajan eikä minun tarvinnut kysellä sitäkään. Leonin oman navigaattorin lisäksi minulla oli ikkunassa aiemminkin käyttämäni erillinen navi, josta näin todellisen nopeuden. Leonin oma navigaattori puolestaan oli oivallinen reitin seuraamisessa, sillä se näyttää tiet tarkemmin ja sitä saa zoomattua pyöritettävästä napista nopeasti ja helposti. 

Ecorun-kuskin tärkeimmät työkalut.

Olin Akin kanssa ajamani harjoituslenkin perusteella hyvin toiveikas, että Leon kuluttaisi kilpailussa vähemmän bensaa kuin Polo. Kisa oli kuitenkin niin erilainen kuin aiemmat ja koko päivän jatkunut vesisadekin vaikutti kulutukseen, joten en lähde arvioimaan oliko Leon taloudellisempi. Tarkastellaan siis Leonin toimivuutta taloudellisen ajon kilpailuun tarkemmin seuraavan kilpailun jälkeen, joka ajetaan Lahdessa elokuun viimeisenä viikonloppuna.

Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas

sunnuntai 07.06.2015 Avainsanat: Leonidas , Polo Senior , Yleinen

Polon vaihtuessa Leoniin monet kysyivät minulta, mitä blogin nimelle tapahtuu. Entä Twitter-nimelleni? Voinko olla enää POLOinen, kun auto ei ole enää Polo? Olisinko sitten LEONinen? Ei se kyllä kuulostanut yhtään hyvältä.

Olin miettinyt blogin nimeä itsekin jo pidempään; varmaan siitä saakka, kun vuosi sitten rakastuin uuteen Poloon ja mieheni ilmoitti, että meille ei muuten tule enää kolmatta Poloa. "Mutta rakas, millä nimellä sitten voin kutsua blogiani?" Nimikriisi! Pohdin nimiasiaa kevään aikana moneen otteeseen ja tulin siihen tulokseen, että vaikka auto vaihtuukin, POLOinen on ja pysyy. Mitään muuta vaihtoehtoa ei ole. POLOinen on Poloisen perintö, sillä tätä blogia ei olisi syntynyt ilman Poloa Senioria. Liki seitsemän blogausvuoden aikana nimi on myös niin vakiintunut, että en lopulta voisi kuvitellakaan, että vaihtaisin sen muuhun. Se on tavallaan myös brändini, jos niin voi sanoa.

Polo Seniorista tuli otettua tosi vähän kuvia. Tässä pesen silmäterääni elokuussa 2008.

Vaikka blogin nimi pysyikin POLOisena, mietin, että Leonille olisi silti kiva keksiä jokin lempinimi. Nimen pitäisi olla sellainen, että siitä tietäisi mistä autosta on kyse. Sen pitäisi myös oikeasti juurtua käyttöön, koska muuten sillä ei olisi mitään merkitystä. Twitterissä ehdotetut Leoninen ja Leonoora olivat ihan lällyjä enkä edes harkinnut niitä. Leon tarvitsi miehisen nimen! Rekisterikilven ENR-alusta kehittelin espanjalaiselta hurmurilta kalskahtavan nimen Enrique Leon. Se oli periaatteessa hyvä, mutta tuntui silti siltä, ettei jäisi puheeseen.

Eräänä päivän työkaverini keksi täydellisen nimen: Leonidas! Leonidas I oli Spartan kuningas (k. 480 eaa.), joka on tunnettu urhoollisuudestaan Thermopylain taistelussa. Leonidas on myös päähenkilö ko. taistelusta kertovassa elokuvassa 300. En ollut nähnyt sitä, mutta nopeasti työkaveri sivisti minua nettivideoilla, mistä kyse. Miehisestä mätöstä ja meemiksi muuttuneesta "This is Sparta!!!" -huudosta. Ja niin Leonin nimi oli päätetty. :)

Viime viikolla Pikamulkaus-sivuston Miika ehdotti minulle, että "Jos sun Leon ois avomallinen, se pitäis nimetä Leonardo Di Cabrio:ksi." Aivan mielettömän hyvä idea, miksen keksinyt itse?! :D Cabrio tuo ei ole, mutta Leonardo on niin hyvä nimi, että ehkä kutsun Leonia myös sillä. Rakkailla lapsillahan on tunnetusti monta nimeä.

Polo Junior ja Leonidas sekä blogaaja puskassa headerin kuvauskeikalla.

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!