POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu kuukaudella kesäkuu

Läheltä piti juhannuksena

lauantai 20.06.2009 Avainsanat: Muiden käyttäytyminen

Kävimme juhannusaattona mieheni kanssa vanhempieni luona Lievestuoreella. Heti alkumatkasta meinasi tulla ongelmia, kun olin liittymässä Kuokkalasta Vaajakosken moottoritielle. Kyseisessä paikassa on alamäkeen hyvä noin puolen kilsan mittainen kiihdytyskaista, jolla ehtii kiihdyttää nopeuden mainiosti 100 km/h:iin ennen moottoritielle liittymistä. Eilen kiihdytin kaistalla ripeästi tavalliseen tapaani, kun noin 80 km/h nopeudessa huomasin alkavani huolestuttavasti saavuttaa edelläni ajavaan pientä vihreää autoa. Suoraan sanottuna en ollut edes noteerannut koko autoa kääntyessäni kiihdytyskaistalle.

Päästin irti kaasusta, mutta se ei riittänyt. Vaikka kiihdytyskaistaa oli jäljellä vielä vaikka kuinka paljon (ehkä 200 m?), pikkuauto kävi jarruttamaan ja pakotti minutkin jarruttamaan. Mitenkään hirveää ruuhkaa moottoritiellä ei ollut, mutta muutama auto siellä oli meidän kohdillamme ajamassa. Totesin että en voi jäädä hidastelemaan kiihdytyskaistalle, joten katsoin sivupeiliin ja meinasin vaihtaa kaistaa, kun samalla sivulle vilkaistessani huomasin, että joku oli motarilla juuri kohdallani. Pieni korjausliike ja pysyin omalla (kiihdytys)kaistallani.

Auton ohitettua minut tarkistin uudelleen sivupeilin ja vierustani ja vaihdoin kaistaa. Kaistanvaihdon jälkeen iskin tallan pohjaan päästäkseni mukaan liikennevirran vauhtiin ja onnistuinkin siinä mielestäni ihan hyvin. Samalla ohitin kiihdytyskaistalla edelläni ajaneen pikkuauton.

Sitten suunnilleen samalla hetkellä kuulin takaani tööttäystä ja katsahdin taustapeiliin: punainen auto, jonka eteen olin moottoritielle liittynyt, oli vaihtamassa kaistaa ohituskaistalle antaakseen tietä kiihdytyskaistalta tuleville. Ohituskaistalla oli kuitenkin samalle hetkellä punaisen auton rinnalla harmaa farmari. Katsoessani peiliin punainen auto oli ehtinyt puoliksi ohituskaistan puolelle ja sen vierellä oleva harmaa auto oli väistänyt melkein ohituskaistan pientareelle pientareelle estääkseen kolarin. Sitten punainen auto tausi tilanteen, palasi takaisin omalle kaistalleen ja kaikki päättyi hyvin. Tilanne aiheutti varmasti sydämentykytystä itse kullekin!

Vihreää pikkuautoa en enää peileistäni nähnyt, joten en tiedä pysähtyikö se kokonaan kiihdytyskaistan päähän vai mitä.

En tiedä, miten olisin hoitanut tilanteen kaikkien taiteen sääntöjen mukaan. Mielestäni muuten toimin oikein, mutta kiihdytyskaistalla edelläni ajaneen ohittaminen on vähän törkeää sitä ohitettavaa kohtaan. Saanko ohittaa kiihdytyskaistalla edelläni ajaneen?

Takanani tapahtunut läheltä piti -tilanne puolestaan olisi ollut vältettävissä noudattamalla suurempaa varovaisuutta. (Sama moka minkä melkein tein itse kun meinasin siirtyä kiihdytyskaistalta vierellä ajaneen kylkeen.) Tarpeettomat kaistanvaihdot ovat kiellettyjä ja poliisi saattaa sakottaa siitä, että vaihtaa moottoritiellä kaistaa vain väistääkseen kiihdytyskaistalta tulijoita.

...


Mieheni oli kuskina, kun lähdimme kotiin vähän puolen yön jälkeen. Jo parin sadan metrin jälkeen puskan takaa rivitalon pihasta tielle pyöräili lapsi. Nopeutta ei ollut kuin reilu 30 km/h, joten hidastaminen ei ollut ongelma (ei edes pysähdytty) ja kaikki selvisivät säikähdyksellä. Onneksi lapsen polkupyörässä oli heijastimet, sillä muuten väistäminen ei välttämättä olisi onnistunut. Tilanteessa kyllä eniten ihmettelen sitä, että miten korkeintaan 8-vuotias lapsi on yksin liikkellä keskellä yötä!

POLOinen 1 v.

perjantai 19.06.2009 Avainsanat: Jenni , Polo , Polo Senior

Tänään tuli kuluneeksi tasan vuosi siitä, kun POLOinen näki ensimmäistä kertaa päivänvalon. Aloitin blogin pitämisen siksi, että voisin vuodattaa tuntemuksiani autoilusta ja liikenteestä muillekin kuin miehelleni. Vuoden aikana olenkin ehtinyt julkaista 46 merkintää, jotka ovat käsitelleet laajasti autoilua ja liikennettä.

Katsaus kuluneeseen vuoteen

Viime kesänä suoritin autokoulun kakkosvaiheen. Arvioivan ajon suoritukseeni en ollut tyytyväinen, mutta päivä liukkaan kelin radalla oli hauska ja opettavainen.

Kesällä ostin Poloon liekkimatot, joista olin luvattoman innoissani. Mitä olen muuten vieläkin. Ostin Poloon uudet kesärenkaat joiden lisäksi olisi tehnyt mieli hankkia alumiinivanteet, mutta en raskinut. Vanteiden sijasta koristelinkin Poloa vaihtamalla vakiot pölykapselit Biltemasta ostettuihin kiiltäviin kromikapseleihin.

Alkusyksystä kävin koeajamassa unelma-autoani Volkswagen Sciroccoa. Auto oli livenä yhtä hieno kuin kuvissa.

Syksyllä kirjoitin useammankin merkinnän työmatkalla kohtaamistani törttöilijöistä. Vakiotörttöilyt tapahtuivat ja tapahtuvat edelleen Seppäläntien ja Palanderinkadun risteyksessä, missä autoilijat jäävät jonottamaan risteysalueelle häiriten risteykseen toisista suunnista ajamista.

Tammikuussa Polo joutui peltikorjaamolle, kun vastaantulija törmäsi sen kylkeen. Korjauksen ajaksi sain käyttööni lähes uuden Polon, jota oli kiva verrata omaani.

Helmikuussa kävin päiväseltään Tampereella ja sain huomata, että kotiin ajaminen yömyöhällä ei ole ollenkaan mukavaa, kun silmät meinaavat painua kiinni.

Helmikuussa osallistuin myös odotettuun liukkaan kelin ratatapahtumaan Joutsan ajoharjoitteluradalla. Oli kivaa päästä testaamaan autoa oikeissa talviolosuhteissa vedellä liukastetun radan sijaan. Ajamisen lisäksi päivän kiva yllätys oli se, että tutustuin radalla yhteen blogini lukijaan.

Maaliskuun alussa Keskisuomalaisen keskustelupalstalla väännettiin kättä Vaajakosken liikenneympyrässä ajamisen vaikeudesta. Minulla meni valitukseen hermot ja päätin ottaa selvää, millaista ympyrässä ajamien on käytännössä.

Maaliskuussa käytin Polon katsastuksessa. Yllättäen se ei mennytkään läpi, vaikka olin vasta huollattanut sen. Ei auttanut kuin käyttää se uudelleen huollossa, minkä jälkeen uusintakatsastus oli läpihuutojuttu.

Huhtikuun alussa kävin jälleen Tampereella, jonka keskusta alkoi jo vähän käydä tutuksi ja siellä olikin ihan mielenkiintoista ajella ja tutustua vieraisiin liikennejärjestelyihin.

Loppukeväästä jalkani leikattiin ja autoilu jäi reiluksi kuukaudeksi, jolloin laitoin mieheni kuskiksi. Kun palasin rattiin huomasin, että ajotaito alkaa ruostua tosi nopeasti. Onneksi se palautuikin nopeasti.

Alkukesältä ei ole tullut raportoitua kuin peruutteluharjoituksista, mutta voin kertoa, että olen käynyt Lahdessa sähläämässä navigaattorin kanssa ja yrittänyt kalibroida Poloon asennuttamaani kulutusmittaria. Näistäkin vielä jossain välissä juttua.

Mitä jatkossa?

Heinäkuussa ajan luultavasti kuorma-autokortin, vaikka en sitä tällä hetkellä mihinkään tarvitsekaan. Mutta jos joskus tarvitsen, niin aloittamalla kurssin ennen 10.9.2009 sen saa vielä vanhoilla opetusmäärillä. Kun C-kortin suorittaa 9.9.2009 mennessä niin kaupan päälle tulee vielä ammattipätevyys.

Elokuusta alkaen POLOinen saattaa hieman hiljentyä, sillä päivittäinen autoilu loppuu työpaikkani muuttaessa 1½ km päähän kodistani. Missään tapauksessa en kuitenkaan luovu autosta, sillä sehän on perheenjäsen! Olkoon se sitten minun elämäni luksusasia, josta maksan ylimääräistä, vaikka ilmankin selviäisi.

Syyskuussa tulee kuluneeksi kaksi vuotta siitä, kun sain ajokortin. Se tarkoittaa sitä, että minun on haettava poliisilta pysyvä ajokortti. Pysyvän kortin saamiseksi hoidettavat velvollisuudet eli pimeäajon ja kakkosvaiheen olen hoitanut jo ajat sitten, joten riittää että kaivan esiin todistukset niistä ja vien sen poliisille.

Hakusanastatistiikkaa


Suurin osa POLOisen kävijöistä on tullut blogiin Googlen kautta ja lähtenyt pois lähes yhtä nopeasti kuin on tullutkin. Toivottavasti kuitenkin löysivät etsimänsä. Erilaisia hakusanoja on ollut 645 kpl, joista yli kymmenen kertaa käytetyt alla.

  1. poloinen (59 x)
  2. arvioiva ajo (37 x)
  3. mikan asentamo (17 x)
  4. kesärenkaiden vaihtoaika (13 x)
  5. nishiki reno (12)

Suosittuja hakusana-aiheita ovat olleet:

  • Polo koeajot, huollot jne.
  • Audi A3 koeajot, huollot jne.
  • Autokoulun kakkosvaihe ja muut autokouluasiat
  • Auton renkaiden vaihtoaika syksyllä ja keväällä
  • Kesärenkaat ja pölykapselit
  • Kolaritilanteet

Välillä nettisivuille tullaan mitä kummallisimmilla hakusanayhdistelmillä, mutta minulla sellaisia on ollut todella harvoja. Tässä kuitenkin muutama erikoisempi:

  • 3 talvirengasta ja 1 kesärengas talvella
  • auton pysäköinti risteykseen
  • kolhii autoa ja lähti karkuun
  • mitä tarkoittaa eniron reittikartat u-käännös
  • nukahdin rattiin vakuutus
  • pakki päällä ja jarrua painaessa vaihteistosta kuuluu ääniä
  • paku ja mies
  • vakuutus korvaus kolarissa jos aiheuttajaa ei tiedä

Peruuttelua

perjantai 12.06.2009 Avainsanat: Autokoulu , Jenni , Polo Senior , Pysäköinti

Kun kaksi vuotta sitten menin autokouluun, minua ei voinut vähempää kiinnostaa koko juttu. Ei kuitenkaan ollut muuta vaihtoehtoa kuin hankkia kortti ja auto, sillä en halunnut pyöräillä uudesta asunnostamme talvella töihin enkä olla riippuvainen työkavereiden aikatauluista.

Vaikka motivaatio koulun alussa olikin nollassa, määrittelin itselleni kuitenkin yhden tavoitteen: opettelisin pysäköimään täydellisesti taskuun omaan parkkiruutuumme. Termit olivat tuossa vaiheessa vielä hieman hukassa, sillä luulin että taskupysäköinti tarkoittaa peruuttamista parkkiruutuun kahden rinnakkain olevan auton väliin, eikä pysäköintiä peräkkäin olevien autojen väliin. Joka tapauksessa tavoitteenani oli oppia peruuttamaan kotiparkkiruutuun täydellisesti.

Autokoulussa ruutuun peruuttamisen harjoittelu jäi ilmeisen vähälle, sillä en ainakaan muista muita kuin taskuparkkiharjoituksia. Luultavasti pysäköin pari kertaa koulun pihaan peruuttamalla, mutta kotiruutuun (josta ajotunnit muutaman kerran aloitettiin) en muista peruuttaneeni kertaakaan.

Saatuani kortin ja ostettuamme auton opettelin pysäköimään ruutuumme etuperin. Hallitsen sen nykyisin varsin suvereenisti sillä riittää että auton sivupeilin ollessa talon seinässä olevan merkin kohdalla kääntää ratin tappiin ja auto ajautuu nätisti keskelle ruutua. Ruutuun en kuitenkaan koskaan edes kokeillut, vaikka uhosinkin autokoulun alussa. Peruutteluhaluja laski merkittävästi pysäköintiruutumme kulmassa sijaitseva talon kannatintolppa, johon onnistuin raapaisemaan poloisen Poloiseni peruuttaessani pois ruudusta vain kolme päivää auton oston jälkeen. Jos ruudusta poistuessa voi osua tolppaan, niin mitä seuraisikaan ruutuun peruuttamisesta!

Tänä keväänä tulin siihen tulokseen, että olen ylipäätänsä surkea pysäköijä ja asiaan on tultava muutos. Kun autoa ei tarvinnut enää lämmittää, aloin harjoitella perä edellä pysäköintiä työpaikan pihassa, jossa on runsaasti tilaa. En ehtinyt harjoitella kuin muutaman kerran ennen kuin jäin sairaslomalle, mutta päästyäni takaisin rattiin jatkoin harjoittelua. Tämän viikon maanantaina rohkaistuin ja peruutin Polon ruutuun parkkipaikallamme. Pysäköinti onnistuikin täydellisesti, sillä päädyin aivan keskelle ruutua. Tosin kyseessä oli naapurin parkkiruutu oman parkkiruutumme vieressä... Nooh, pikkuinen arviointivirhe. Otin sitten eteen ja peruutin tällä kertaa omaan ruutuumme.

Illalla peruutin ruutuun uudelleen ja sillä kertaa osuin heti oikeaan. Tiistaina uusiksi. Ja keskiviikkona. Ja torstaina ja perjantaina! Olen huomannut, että kun lähtee peruuttamaan oman takakulman ollessa naapuriauton kauemman etukulman kohdalla, päätyy aika sopivalle kohdalle parkkiin. (Tämän tajuttuani uskalsin yleensä koittaa omassa pihassa peruuttelua.) Välillä auto on kyllä jäänyt oman ja naapurin ruudun reunalle ja tänään puolestani oikaisin rattia vähän liikaa, jolloin auto päätyi melko lähelle betonitolppaa. Mutta yhtä kaikki kaksi vuotta sitten asetettu tavoite on täytetty. Jos ei nyt ihan mestariainesta, niin ainakin olen oppinut peruuttamaan omaan ruutuumme helpohkosti ja ilman että autoa tarvitsisi peruuttamisen jälkeen oikaista.

Tavoite täytetty: peruutin Polon yhdellä yrittämällä aivan parkkiruutuamme keskelle.

Polo kesäkuntoon

perjantai 05.06.2009 Avainsanat: Jenni , Polo Senior , Puhtaanapito

Kävin viime viikolla vanhempieni luona laittamassa Polon kesäkuntoon. Kelin piti olla auton siivoamiseen mitä mainioin: +17 C ja poutaa. Sääennuste kuitenkin erehtyi, sillä juuri kun olin saanut pysäköityä vanhempieni pihaan, alkoi vettä sataa kaatamalla.

Muutaman sadekuuron jälkeen taivas selkeni ja rohkenin siirtyä ulos hommiin. Aseistuksenani pesuämpäri jossa jotain autonpesuainetta isin varastoista, kumihanskat, sieni, säämiskä, Bilteman ikkunoiden ja kaikenlaisten pintojen puhdistusliinat, vanteidenpesuharja sekä kuvasta puuttuvat puutarhaletku ja pölynimuri.


Yleensä olen pessyt auton järvivedellä, mutta tällä kertaa otin sisältä kuumaa vettä, koska pesuaine kuulemma toimii paremmin kuumassa vedessä. Kumihanskat olivat myös uusi keksintö. Vaikka toisessa hanskassa olikin yhdessä sormessa pieni reikä, oli peseminen silti paljon miellyttävämpää kuin ilman hanskoja.


Autoa pestessä aurinko alkoi lämmittää ihan kunnolla ja takki saikin kyytiä ennen huuhteluun ryhtymistä.


Aurinko paistoi itse asiassa niin innokkaasti, että huuhtelun jälkeen auto kuivui lähes itsestään ja kuivaamisen sijasta säämiskää piti välillä jopa kostuttaa, että sain kiillotettua auton pinnasta pisaranjäljet pois.


Pikipilkut eivät lähteneet auton pinnasta pelkällä pesuaineella eikä isillä ollut mitään liuotinta niiden irrottamiseen, joten kaavailemani auton vahaus jäi tekemättä. Tyhmäähän se nyt olisi vahata lian päälle. Täytyy käydä ostamassa joku tuju puhdistusaine ensi kertaa varten.

Koska auton vahaus ei onnistunut, siirryin puhdistamaan ikkunoita. Bilteman ikkunaliinat ovat ihan näppäriä, mutta kuivuvat turhan nopeasti eivätkä sovi kovin likaiselle pinnalle. Kokeilin pyyhkiä niillä ikkunoiden ulkopintoja, koska aurinko oli kuivattanut ikkunat vesipisaroista pilkullisiksi. Liinat ovat selkeästi parempia ikkunoiden sisäpintojen puhdistamiseen, kun taas ulkopinnat kannattaa pestä jollain järeämmällä välineellä.

Kesken puhdistuksen yllätti taas vesisade, joten piti siirtyä sisätiloihin odottamaan poutaa. Onneksi en ollut ryhtynyt vahaamaan, sillä vaha olisi kyllä valunut sateessa pois.


Auringon tultua taas esiin pari tuntia myöhemmin siirryin minun silmääni kevätsiivouksen tärkeimpään vaiheeseen eli auton sisätilojen siivoamiseen. Talvella autossa pitämäni kumiset vakiomatot saivat kyytiä, kun pääsin lopulta vaihtamaan ne viime kesänä ostamiini liekkimattoihin.

Kumimatot pesin vesiletkun päässä olevalla harjalla (+9-asteinen järvivesi on muuten kylmää!), sillä ne olivat melko rapaiset talven jäljiltä. Liekkimatot oli syksyllä kannettu varastoon sellaisinaan, joten harjasin niistä roskat pois takakonttiin unohtamallani lumiharjalla.


Olen tarkkaakin tarkempi ja imuroin matot vielä harjaamisen jälkeen. Voin kertoa, että heinät ja koivunsiemenet jäävät tekstiilipintaan kiinni erittiän tehokkaasti.


Sitten siirryin imuroimaan auton sisätiloja. Vaikka jalkatiloissa onkin matot, oli lattialle kertynyt silti hyvä määrä hiekkaa.


Joka ikinen pikkuvälikin piti imuroida. Ja taas aurinko paistoi niin että oli pakko vähentää vaatetusta!


Imuroinnin jälkeen korkkasin Bilteman kaikkien pintojen puhdistusliinapurkin ja pyyhin kaikki auton sisäpuolen muoviosat. Purkin syöttömekanismi ei kylläkään oikein toiminut, vaan liinarulla repeili miten sattuu.

Hurjan paljon pölyä olikin talven aikana kertynyt kojelaudalle, sillä liinat muuttuivat ihan mustiksi. Olipa ihanaa päästä eroon talven aikana kaikkialle kertyneestä pölystä ja liasta!


Kesän eka käsinpesu ei onnistunut ihan riittävän hyvin ja vähän väliä kuuroillut sade ainakaan auttanut asiaa. Illasta auto oli jo kauttaaltaan kuivuneiden pisaroiden peittämä ja katolla oli tasainen siitepölykerros. Mutta pääasia että sain ohjaamon siistiksi!


Lopuksi kiitos äitille joka kuvasi toimiani tätä merkintää varten!

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!