POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu kuukaudella toukokuu

Sateiset pikakuulumiset

maanantai 28.05.2012 Avainsanat: Kaupunkiajo , Maantiellä ajo , Pohdiskelu , Polo Junior , Reissut , Ruuhka , Valot

Käväistiin työkavereiden kanssa tänään Helsingissä. Aamukuudelta kun lähdettiin oli tavattoman ihana keli, aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta ja kaikkialla niin vihreää!

 
Paluumatkalle keskustasta lähdettiin puoli neljä eli juuri pahimpaan ruuhka-aikaan. Ekan kolmeen kilometriin meni aikaa vartti! Ilmeisesti se on sielläpäin ihan normaalia, mutta olisi kyllä aika tuskaista joka päivä joutua matelemaan tuollaisessa ruuhkassa. Taas sai todeta että automaatti on aika kultaa ruuhkamatelussa.
 
Työkaveri kysyi että onko Polossa myös start-stop-järjestelmä, mutta se tosiaan puuttuu eikä sitä taida saada kuin Bluemotion-malliin. Voisi olla hyvä ruuhkassa, mutta toisaalta kääntyykö sammuttaminen ja käynnistäminen sittenkin epätaloudelliseksi, kun liikkuminen on matelua  metri eteenpäin, pysäys, puoli metriä, pysäys, 5 metriä, pysäys... No kuski sen taitaa päättää, milloin antaa autolle luvan sammua, joten ei ihan jokaiseen pysähdykseen kannata. 
 
Neljän ruuhkassa kaksikaistaisella kadulla tein havainnon, että todella monet ajoivat pitkin bussikaistaa. Se veti ihan kohtuullisesti, kun taas liikenne kaikille sallituilla kaistoilla mateli. Niinpä niin, lainkuuliaisuudesta saa kärsiä. Me lakia noudattavat voimme vain heristellä sormea bussikaistalla kruisaileville. Totta puhen tilanne pisti miettimään, että millainen se ruuhka olisi sitten, kun kaikki jonottaisivat yhdellä kaistalla? Kunhan pohdin, yksittäiset kerrat Helsingin liikenteessä kun eivät oikein oikeuta johtopäätöksiin.
 
Paluumatkalla moottoritiellä vastaan tuli sankka sadealue. Sade alkoi jo paljon ennen Lahtea ja sitä kesti ainakin Heinolan sillalle saakka. En muistakaan, että olisin hetkeen joutunut ajamaan tuollaisessa sateessa. Viimeksi ehkä kolme vuotta sitten Helsingistä palatessani? Edellä ajavat näkyivät sen verran huonosti, että napsautin varmuuden vuoksi sumuvalot päälle. Hyvin vähän ihmiset käyttivät sumareita; olisinko nähnyt ne ihan vai parilla-kolmella vastaantulijalla ja liikennettähän kumminkin riitti. Pimeitä periä näkyi ilahduttavan vähän. Ehkä ihmiset ovat oppineet laittamaan valot päälle tai sitten sade pimensi tienoota niin paljon, että valoautomatiikalla varustetut autot vaihtoivat automaattisesti ajovaloille. Ainakin Polon valoisuustunnistin himmensi mittariston taustavaloa sen verran että napsautin ajovalot päälle (jo ennen sumareita).
 
Tällä kertaa vettä ei tainnut tulla ihan niin paljon kuin aiemmalla kaatosateisella kotimatkalla, koska nopeutta ei tarvinnut tiputtaa sentään 80 km/h saakka, vaan satasta pystyi hyvin ajamaan. Olen näköjään viimeksi kirjoittanut, että nopeutta piti pudottaa siksi, että autosta ei yksinkertaisesti nähnyt ulos. Tänään näki! No ei nyt täydellisesti, mutta ihmeen hyvin.
 
Muutaman kerran kokeilin sammuttaa pyyhkijät kokonaan, jolloin vesipisarat kiisivät CQuartzilla käsitellyltä tuulilasilta pois huimaa vauhtia. Niiden välistä pystyi katsomaan maailmaa eikä ollut alkuunkaan sokea olo. Ihan uskomatonta kyllä. Kun Polo oli uusi, kokeilin ikkunoihin Turtlewaxin "5 sateesta" -lasinpinnoitusainetta, joka sai veden virtaamaan samalla tavalla. Valitettavasti se kuitenkin kului ikkunoista pois muutamassa viikossa, joten käsittelyä olisi pitänyt olla uusimassa tämän tästä. Lisäksi siitä jäi vähän outo sumu näkyviin hetkeksi jokaisen pyyhkäisyn jälkeen. On mielenkiintoista nähdä, miten hyvin CQuartz tulee kestämään pyyhkijöiden hankausta. Luulisi että teho heikkenee ajan myötä eikä 2 vuoden takuu koskisi tuulilasia, joka on jatkuvassa hankauksessa.
 

Kaatosateesta huolimatta autosta näki yllättävän hyvin ulos, vaikka pyyhkijätkään eivät olleet päällä.

100 km/h nopeudessa vedellä oli aikamoinen kiire päästä pois tuulilasilta.

Sumuvalopelle ilman sumuvaloja

sunnuntai 20.05.2012 Avainsanat: Lainsäädäntö , Polo , Polo Junior , Valot , Volkswagen

Jokin aika sitten julkaisemassani merkinnässä kerroin, kuinka liikenteessä näkyy yhä enemmän autoja, joiden takapää on pimeänä. Polo kuuluu tähän samaan joukkoon. Tokihan takavalot palavat, kun autossa on ajovalot päällä, mutta päivävalot eli huomiovalot päällä ajaessa takavalot ovat pimeinä.

Miksi sitten näin? Asia liittyy EU-säädökseen, jonka mukaan takavalojen ei kuulu palaa huomiovalojen kanssa. Suomessa Trafi kuitenkin sallii autojen takavalojen palamisen huomiovalojen kanssa liikenneturvallisuussyistä. Osa autojen maahantuojista luovuttaa autot takavalot päällä ja osa ei. Voitte arvata kumpaan ryhmään Volkswagen kuuluu... Takavalojen palamattomuus ei siis ole vain Polojen ominaisuus, vaan kaikki Suomessa uutena myytävät Volkkarit toimivat näin.

Käyttäessäni Poloa talvella Jyväskylän Autotarvikkeella takuuhuollossa kysäisin, olisiko mahdollista koodata takavalot palamaan huomiovalojen kanssa. En ollut kovin vakuuttunut, että se onnistuisi, sillä oli lukenut netistä, että monet autoliikkeet ovat kieltäytyneet koodaamasta valoja palamaan EU-säädökseen vedoten. Yllättäen huoltoneuvoja totesi, että onnistuuhan se. Hän oli vielä sattumalta samana päivänä selvittänyt takavalojen palamisen luvallisuudenkin katsastuskonttorilta, kun joku muu asiakas oli asiasta kysellyt.

Poloon koodattiin takavalot palamaan huomiovalojen kanssa ja olin tyytyväinen. Lopultakin valaistu perä!

Iloni jäi kuitenkin lyhytaikaiseksi, sillä päviävalojen ja takavalojen kanssa Polossa paloi nyt myös etuparkkivalot. Tämä yhdistelmä ei näytä oikein fiksulta, koska Polon huomiovalot ja parkit ovat eri umpioissa. Tulee vähän sumarifiilis. Siis tiedättehän tyypit, jotka pitävät päällä sumuvaloja ja parkkeja säästääkseen ajovaloja tai näyttääkseen muuten vain muka tyylikkäiltä...

Otin sitten uudelleen yhteyttä samaan huoltoneuvojaan ja kysyin parkkien palamisesta. Takavaloja oli kuulemma koodattu palamaan joillekin asiakkaille, mutta kukaan ei ollut koskaan reklamoinut parkkivalojen palamisesta. Liikkeellä ei ollut tietoa, miten takavalot saisi palamaan huomiovalojen kanssa ilman parkkeja, mutta huoltoneuvoja lupasi yrittää löytää sopivan koodauksen kokeilemalla. Varoitti kuitenkin, ettei voi taata toimivaa ratkaisua.

Polo majaili Autotarvikkeella pari päivää, kun huoltoneuvoja koitti saada valoja toimimaan haluamallani tavalla. Ensin Volkswagenin virallisella ohjelmalla ja seuraavana päivänä vielä epävirallisella VCDS-ohjelmallaan. Tuntui, että Polon valoista tuli hänelle oikein henkilökohtainen missio! :)

Yritys oli ihailtavan kova, mutta siitä huolimatta Polo ei taipunut. Volkswagen on yksinkertaisesti päättänyt, että pelkkiä takavaloja ei ole mahdollista laittaa palamaan huomiovalojen kanssa ja sillä sipuli. Elikkä ainut mahdollisuus saada päivävalot+takavalot -kombo toimimaan ilman parkkeja olisi ottaa autosta parkkipolttimot kokonaan pois, mutta se ei oikein tunnu hyvältä idealta...

Ajovalot päällä.

 

Huomiovalot eli päivävalot päällä, lisänä ne pahuksen parkkivalot. Oikeasti päivävalojen pitäisi siis palaa yksinään, mutta ilman parkkeja ei olisi takavalojakaan.
 
Sumuvalot ja parkkivalot päällä. Huomaa, kuinka erilainen valokuvio sumareilla on ylemmän päivävaloihin verrattuna.


Pahoittelen kuvien talvisuutta... Ne on otettu helmikuussa -20 asteen pakkasessa koodauksen jälkeen. Kaikissa kuvissa on hieman ylimääräistä hehkua johtuen ilmassa olevasta pakokaasusta. En viitsinyt tuossa pakkasessa sammuttaa autoa kuvien oton ajaksi, kun olin kuitenkin lähdössä liikenteeseen.

 

LED-päivävaloilla varustettuja Poloja ei tietääkseni ole lainkaan mahdollista koodata siten, että takavalot palaisivat päivävalojen kanssa. Jos laittaa takavalot palamaan, ledit himmenevät parkkivaloiksi. Asiaa on selvitetty nettifoorumilla aika paljon ja eräs ledeillä varustetun GTI Polon omistaja kävi jopa kopioimassa VCDS:llä meidän Poloisen koodauksen testatakseen sitä omassaan, mutta eipä toiminut.

Täytyy toivoa että Volkswagen tulee toisiin aatoksiin ja mahdollistaa takavalot huomiovalojen kanssa jossain vaiheessa Suomen mallin mukaan. Siihen saakka pitäydyn päivävaloineni sumari-lookissa, koska haluan pitää takavalot palamassa. Jos joku vastaantuleva kotipoliisi välkyttelee minulle pitkiä valoja ojentaakseen sumuvalopelleä, niin välkytän takaisin. Tietenkin voin ajaa Pololla normaalit ajovalot päällä, jolloin takavalotkin ovat päällä, mutta mieluummin käytän valoisaan aikaan noita päivävaloja kun ne kerran on sitä varten olemassa.

Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...

lauantai 12.05.2012 Avainsanat: Muiden käyttäytyminen , Omat mokat , Polo Junior , Pysäköinti

Eilen aamulla ennen töihin lähtöä menin kuvaamaan Polon ovenkahvaan ilmestyneen jäljen, kun en sitä tuohtuneena edellisiltana muistanut ennen kuin oli pimeää. Yöllä oli satanut vettä, joten kuivasin kahvan ja lähiseudun mikrokuituliinalla. Samalla huomasin oven kahvasta vielä yhden jäljen. Okei se ei ollut kuin pari miliä halkaisijaltaan ja siis lähes huomaamaton, mutta jälki kumminkin.
 
Kun pääsin illalla töistä kotiin, mieheni olikin jo käynyt sanomassa asiasta naapurille, joka oli hämmästyneenä pyydellyt anteeksi ja selittänyt, kuinka heidän pitää pysäköidä auto ruudun meidänpuoleiseen reunaan, että saavat lastenistuimen pois toisen puolen ovesta. Tänään auto olikin jo keskellä ruutua.

Äsken satuin katsomaan ohimennen iPhotoon auki jäänyttä ovenpeilauskuvaa edellisestä merkinnästä ja huomasin siinä kiillossa virheen. Ja toden totta, kahvassa olevat jäljet ovat jo siinä aiemmassa kuvassa ja tuskin ovat siis tulleet tällä viikolla. Ihmettelen kyllä, miten en niitä aiemmin huomannut, sillä voitte uskoa, että olen tuijottanut uusien naarmujen pelossa kylkeä joka päivä aika tarkkaan. Oikeanpuoleisen takaoven kahvassa on kuitenkin saman kokoinen jälki ja sen huomasin jo silloin kun kävin auton läpi pesun jälkeen. (Ihan supertarkkaan katsomalla pystyy muuten löytämään ovesta myös korjatut kohdat, mutta ei kukaan autoa niin läheltä sentään katso.)

Valokuva ei petä.

Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään

perjantai 11.05.2012 Avainsanat: Kolhut , Maalipinta , Muiden käyttäytyminen , Polo Junior , Puhtaanapito , Pysäköinti

Pesin Poloa viime talvena siellä sun täällä; pari kertaa matkakeskuksen Autopesulassa Citydeal-kupongilla sekä pari kertaa harjattomassa pesukoneessa. Nyt kun rapakeleistä päästiin ja auto ehkä pysyisi hetken puhtaanakin, päätin viedä Polon Glosspointille kunnon käsinpesuun, jonka yhteydessä myös CQuartz-pinnoite saisi hoitoainekäsittelyn.
 
 
Pesin Polon viimeksi huhtikuun alun lumimyrskyä edeltävänä iltana, sillä ajatus kuraisen auton kaivamisesta lumihangesta ei houkuttanut. Lunta tulikin sitten niin, että antenni näkyi lumen alta juuri ja juuri.


Hakiessani autoa pois Glosspointin Leo kysyi, että olinko tietoinen, että Polon apukuskin ovessa on 5 cm pitkiä pystysuuntaisia naarmuja. "Voi per*****, en tiennyt!!!" Pahin pelkoni toteutui, joku oli naarmuttanut minun Poloani! ;___;

Yllättäen en kuitenkaan päässyt näkemään naarmuja. Ne olivat kuulemma olleet sen verran ikävän näköisiä, että ne oli päätetty siivota pois: naarmut oli pesun jälkeen hiottu pois maalipinnasta, minkä jälkeen hiotulle alueelle oli tehty uusi CQuartz-käsittely. Tämä kaikki samaan käsinpesun hintaan. Glosspoint loisti viime kerrallakin ystävällisellä palvelullaan ja nyt oli taas niin mielettömän hyvää palvelua, että sanattomaksi vetää! Lopputulos oli kuin mitään vikaa ei koskaan olisi ollutkaan. Vain kameralla otettu kuva oli todisteena naarmuista.

 
 
Glosspointin ottama kuva Polon matkustajan ovesta löytyneistä ilkeistä naarmuista. ;(
 
 
"Pesun" jälkeen ovesta ei löytynyt naarmun naarmua, mutta sen sijaan siitä pystyi peilaamaan itseään. 
 
Hienosti kiiltää!


Mistä naarmut sitten olivat peräisin? No tietenkin siitä, että joku toisen omaisuutta kunnioittamaton idiootti on avannut auton oven meidän autoa vasten istuessaan autoon tai astuessaan autosta pois, jolloin avoin ovi on hangannut Poloisen ovea vasten. Jälkiä oli useampi pienellä alueella, mistä johtuen Leo arveli, että naarmuttaja löytyisi ihan meidän kotipihasta viereisestä ruudusta. Taparikollinen siis! >_<'

Mutta millä todistan että naapuri on jäljet aiheuttanut? Pitäisikö vain kysyä? Tunnustaisiko? Vai liimaanko Polon ikkunaan lapun, jossa lukee, että "Älä koske autooni, myöskään ovella!" Jos nyt kesän tulleen alan taas pysäköidä auton takaperin ruutuun ja naarmuja alkaa löytyä vasemmasta takaovesta, mysteeri voidaan katsoa selvitetyksi ja naapuri ottaa puhutteluun.

Noh. Todisteiden saamista ei tarvinnut kauan odottaa. Polo ehti olla parkissa kokonaiset kolme päivää, kunnes tänään huomasin apukuskin oven kahvassa uuden 3-4 mm pituisen valkoisen kohdan, josta puuttuu maali. Aaaaaaaaaarrghh!!! Olen käynyt tsekkaamassa Polon oven pesun jälkeen joka päivä, ja voin vannoa että tuota jälkeä ei ollut siinä aiempina päivinä.

Uudet jäljet ovenkahvassa. (Muut pilkut kuvassa ovat sadepisaroita.)


Ihan oikeasti, mikä ihmisiä vaivaa??? Ei kosketa toisten autoihin oli ne uusia tai vanhoja! Jos ovi meinaa osua viereiseen autoon, niin pidetään siitä kiinni niin ettei osu. Tänään naapuri oli ajanut autonsa ruutunsa vasempaan reunaan, vaikka tilaa olisi ollut keskelle ruutua pysäköintiinkin. Mutta vaikka autojen välissä ei ollut hirveästi tilaa, meidän autoon pääsi silti helposti niin että ovi oli avattuna ensimmäiseen loveen. Syytä olisi siis myös naapurin päästä nelioviseen autoonsa ilman meidän auton kolhimista.

Kyllä pitäisi tähän viereen mahtua pysäköimään!


Olin illalla niin vihainen, että mistään ei meinannut tulla mitään! Kello oli sen verran paljon että hillitsin itseni, mutta huomeniltana lähdetään soittamaan naapurin ovikelloa ja selvittämään asiaa.

Merkinnän alussa mainitsemani Autopesula oli entisen Polon aikaan vakipaikkani, kun halusin autolle käsinpesun. Tänä keväänä pesutulos ei kuitenkaan enää vakuuttanut, joten päätin viimeisimmän siellä käynnin jälkeen, että Glosspoint tulee olemaan uusi vakiopaikkani. Uusin käyntini vain vahvisti tätä ajatusta. Ne miehet kun tuntuvat hoitavan ainakin Poloa kuin omaa silmäteräänsä.

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!