POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu kuukaudella huhtikuu

Auton kuntotarkastus

maanantai 17.04.2017 Avainsanat: Katsastus , Kuntotarkastus , Leonidas , Seat , Seat Leon

Leonidas täyttää huhtikuun lopussa kaksi vuotta, mikä tarkoittaa sitä, että sen takuuaika umpeutuu. Nyt olisi siis korkea aika korjata siitä kaikki viimeiset viat valmistajan piikkiin! Toki valmistajan virhevastuu jatkuu tämän jälkeenkin, mutta silloin on pystyttävä osoittamaan, että kyseessä on valmistusvirhe.

Leonia on pitänyt käyttää takuuhuollossa turhan paljon. Ovien resonointeja on korjailtu huollossa 3-4 kertaa. Ensimmäisenä syksynä piti vaihtaa takaluukun kahvan mikrokytkin, kun se lakkasi toimimasta. Viime syksynä puolestaan vaihdettiin takaluukun kaasujouset, kun ne eivät jaksaneet nostaa luukkua enää ylös nollakelissä sekä korjattiin kuljettajan oven asentoa, koska ajoviima vihelsi sen yläreunassa.

Varsinaiseen ajamiseen liittyviä vikoja Leonissa ei ole ollut, vaan se on ollut koko ajan tasaisen luotettava kulkija. Mutta voiko sinä olla piileviä vikoja, joita en huomaa? Juttelin asiasta Autoliiton koulutuspäällikkönäkin tunnetulle kaverilleni ja hän suositteli käyttämään auton puolueettomalla osapuolella kuntotarkastuksessa ennen takuun loppumista. Ei sieltä välttämättä mitään löydy, mutta parempi katsoa kuin katua.

Auton kuntotarkastuksen voi teettää useimmilla katsastusasemilla, ja onpahan A-Katsastuksella oikein Autotohtori-nimellä kulkeva tarkastusohjelmakin.

Leonin kuntotarkastus

Valitsin Leonin tarkastuspaikaksi paikallisen Meidän Katsastuksen, koska se oli minulle tuttu paikka Polon katsastuksesta. Meidän Katsastus noudattelee kuntotarkastuksessa pitkälti normaalin katsastuksen rutiineja. Asiakkaan tarpeen mukaan autosta voidaan tarkistaa myös vain jokin tietty kohta, jolloin hintakin on alhaisempi.

Leonista pyysin syynäämään tarkkaan alustan rakenteet ja yleensäkin kaikki sellaiset jutut, mitä tavisautoilijana en itse havaitsisi. 

Tarkastus alkoi aseman pihassa tehdyllä pienellä koeajolla, jossa testattiin jarrut ja kuulosteltiin ohjauksen ääriasennot.  

Leon tulossa iskunvaimennin- ja jarrutestiin.

Hallissa autosta testattiin ensin normaalin katsastuksen tapaan iskunvaimentimet ja jarrut.

Iskunvaimennintestissä etuakselin iskunvaimentimien ero oli 10 %, mutta taka-akselilla eroa oli vähän reilummat 19 %. Ero voi johtua viasta oikeanpuoleisessa takaiskunvaimentimessa tai sen kiinnityksessä, mutta auton alustaa tutkiessa sieltä ei löytynyt mitään poikkeavaa. Nyt ero lukemissa viittaakin kuulemma lähinnä siihen, että iskariin saattaa olla tulossa jossain vaiheessa jotain vikaa. Mielenkiintoista nähdä, millaisen lukeman testi antaa vuoden päästä, kun Leon pitää katsastaa.

Iskunvaimennintesti paljastaa akselin iskarien keskinäisen eron. Samalla se myös kertoi Leonin etuakselin painon, joka näytti olevan 800 kg.

Jarrutestissä etujarrut olivat yhtä tehokkaat, mutta takana puolieroa oli 12 %. Kuulemma vasta yli 20% erosta kannattaa huolestua ja vasta 30 % ero johtaa hylkäykseen katsastuksessa. 

Todennäköisesti Leonin takajarruissa on vikana vain käyttämättömyys, sillä muutaman dynamometrillä tehdyn jarrutuksen jälkeen kehnompaa tulosta antanut oikea takajarrukin hieman vetristyi.

Katsastaja kertoi, että heillä on sanonta, että "sen minkä jarrupaloissa säästää, sen muissa jarrulaitteissa häviää". Eli jos ei jarruta, jarrupalat eivät kulu, mutta jarrusatulat ja -levyt tuppaavat ruostumaan, ja niiden uusiminen on huomattavasti jarrupalojen uusimista kalliimpaa.

Ruostuminen uhkaa erityisesti takapäätä, koska suurin osa auton jarrutehosta on etuakselilla. Pienissä ja kevyissä autoissa tämä vielä korostuu ja takajarrut ovat todella vähällä käytöllä. Taloudellisesti rullailevankin kuskin kannattaa siis välillä tehdä tyhjällä tiellä muutama oikein kunnon jarrutus, jotta jarrut pysyvät kunnossa eikä pihistely käänny itseään vastaan. 

Kaikki Leonin jarrujen osat olivat lähemmällä tarkastelulla erinomaisessa kunnossa ja jarrulevytkin olivat ihan kiiltävät. Tämä oli positiivinen yllätys, sillä Polossa jarrulevyt tuppasivat ruostumaan käytön puutteessa.

Leonin takajarrujen testaus jarrudynamometrillä.

Jarrujen voiman mittaus. Kuvassa yksi lukuisista jarrutuksista, en tiedä mitä jarrua tässä testattiin.

Aikoinaan autonhuoltokurssilla sain kotiläksyksi tehdä Polo Seniorilla kunnon jarrutuksia, koska jarrulevyt olivat niin ruosteessa. Vanhasta blogimerkinnästä paljastui lisäksi, että pari vuotta ennen autonhuoltokurssia olin joutunut uusimaan jarrulevyt ihan vain siksi, että ne olivat umpiruosteessa. Mä olin ihan unohtanut koko tapauksen! Luulenpa, että se saattoi käydä vähän kukkaron päälle...

Jarrujen ja iskarien tarkastuksen jälkeen tarkastettiin ajovalojen suuntaukset. Tämä kiinnosti minua kovasti, sillä muistelen lukeneeni, että joissain Leoneissa valot ovat osoittaneet vähän mihin sattuu - tosin kyseessä saattoi olla pitkät valot. Katsastuksessa suuntaukset tarkastetaan kuitenkin vain lyhyistä, sillä vain niiden valokuvion on oltava määrätyn muotoinen, etteivät valot häikäisi vastaantulijoita. Leonidas ei pettänyt, vaan sen valokuvio oli erinomainen!

Auton valojen suuntauksen testauslaite.

Lähivalot eivät saa häikäistä vastaantulijaa, joten vain valon oikea reuna saa nousta vaakaviivan yläpuolelle.

Valojen jälkeen kurkistettiin konepellin alle ja etsittiin mahdollisia vuotoja moottoritilasta. Ei näkynyt. Joissain liikkeissä kuntotarkastukseen kuuluu myös nesteiden jäätymis/kiehumispisteiden tarkastus, mutta Meidän Katsastuksella sitä ei tehdä. Myöskään akun kuntoa ei testattu, vaikka se olisi mielestäni ollut ihan kiinnostava tieto.

Nosturilla auton alapuolelta tutkittiin niin paljon kaikkea, että en pysynyt kärryillä. Noh, toisaalta ne olivatkin ne asiat, mitä en itse tunne ja miksi kuntotarkastukseen tulin. Ainakin sieltä tarkistettiin mahdolliset nestevuodot, alustan rakenteet, akselit, jouset, iskunvaimentimet, pakoputkisto, renkaiden kiinnitykset ja kaikennäköiset nivelet, laakerit ja suojakumit.

Seurasin auton alla katsastajan touhuja ja kyselin paljon kaikkea, koska olen autojen suhteen ikuisessa kyselyiässä. Katsastaja totesikin, että tarkastuksesta tuli oikeastaan autotekniikan luento, kun auto oli niin hyväkuntoinen. Mutta ei haittaa! En muista läheskään kaikkea kuulemaani, mutta hirveän kiinnostaa oli. :)

Akseliston osien, ohjauksen, jarrujen ja renkaiden tutkimista.

Kuntotarkastuksen hinta ja hyöty

Auton kuntotarkastus maksaa netistä löytämieni hintojen perusteella keskimäärin 90 euroa, ja sen verran se maksaa normaalisti myös Meidän Katsastuksella. Leonin tarkastaminen maksoi 60 euroa, koska jätin siitä pois päästö- ja OBD-mittaukset. Mutta miksi hinta on niin paljon kovempi kuin katsastuksen? Kuulemma siksi, että aikaa menee tuplasti verrattuna katsastukseen. Tämä taas johtuu siitä, että se on katsastusta kokonaisvaltaisempi (tarkistetaan mm. maalipinta) ja auto käydään läpi asiakkaan kanssa yhdessä keskustellen.

Leonista kuntotarkastus ei paljastanut mitään takuukorjattavia kohtia eikä oikeastaan muutakaan. Ehkä se oli vähän turha parivuotiaalle 22 tkm ajetulle autolle, mutta tulipahan käytyä. Täytyy muistaa, että tuloshan sekin on, että ei ole mitään vikaa. Takaiskunvaimentimien erosta meinasin kyllä mainita huollossa, mutta tuskin niille mitään tehdään.

Leonin kuntotarkastuksen yhteenveto.

Vanhempaa autoa ostaessa tai myydessä kuntotarkastus ei ole yhtään pöllömpi ajatus, jos lähipiiristä ei löydy ketään autotietäjää tai ei itse tunne autoja. Vajaa satanen on lopulta aika pieni hinta siitä, että saa tiedon useamman tuhannen euron arvoisen auton todellisesta kunnosta ja mahdollisista korjaustarpeista.

Autourheilijat Pohojanmaalla

perjantai 07.04.2017 Avainsanat: AL-Sport , Ecorun , Tapahtuma

Kaksisataa autourheiluihmistä kokoontui saman katon alle viime viikonloppuna, kun Härmän kylpylässä järjestettiin jokavuotiset Autoliiton AL-Sport liittopäivät. Käväisin siellä viime vuonna pitämässä ecorun- ja autoslalom-esitelmän, mutta tällä kertaa lähdin mukaan menoon koko viikonlopuksi.

Nimensä puolesta tapahtuma kuulostaa varmaankin ulkopuolisen korvaan kohtuullisen kuivalta, mutta oikeasti päivien aikana pidetyt esitelmät olivat varsin mielenkiintoisia. Eikä pidä myöskään unohtaa hyvä seuraa. :)

Tähtiajo

Aikaisin lauantaiaamuna; ennen päivän virallista ohjelmaa; ajettiin järjestyksessään 91. Tähtiajo. Olin kuullut siitä aiemmin vain nimen ja kiinnostikin nähdä, mistä on oikeasti kyse.

Tähtiajo on perinteisesti liittopäiviin kuuluva leikkimielinen kilpailu, jossa ajetaan määrätty reitti ja suoritetaan matkan varrella erilaisia tehtäviä, jotka voivat mitata ajotaitoa, yleistietoa tai oikeastaan mitä vaan maan ja taivaan välillä. Myös liikennesääntöjen noudattamista saatetaan tarkkailla.

Koitin vähän kysellä kisaan paria, mutta tiukassa olivat. Yksi kaveri kieltäytyi kunniasta, mutta totesi, että kun harjoittelen nyt, niin voitetaan yhdessä ensi vuonna koko kisa! Tiimiydyinkin sitten Autoliiton Jyväskylän osaston miesten kanssa, mikä olikin ihan hyvä tapa tutustua hommaan ilman paineita. Työnjako meillä oli kyllä selkeä: Osmo oli kuski, Juha kartturi ja minä takapenkin googlettaja. :D

Kisa alkoi verryttelytietokilpailukysymyksillä, minkä jälkeen lähdettiin liikenteeseen. Matkan varrella rastit olivat pääsääntöisesti kysymyksiä liittyen autourheiluun ja Härmän historiaan, joihin löysin vastaukset netistä aika vaihtelevalla menestyksellä. Parilla rastilla tehtävänä oli arvioida keilojen välimatkaa (vaikeaa!) ja yhdellä heitettiin auton ikkunasta sählypalloa ämpäriin.

Tähtiajon reitti.

Puheohjelmaa

Liittopäivien virallinen ohjelma alkoi Autoliiton kuulumisilla ja katsauksella autoilijoita koskettaviin ajankohtaisiin asioihin. Käsiteltävänä olivat niin alkuvuodesta kaatunut tieverkon yhtiöittäminen kuin ehdotus uudesta tieliikennelaistakin.

Lakiehdotuksesta nostettiin esiin joitakin huomioita ja listattiin myös asioita, mihin siinä ei otettu kantaa. Pyrkimys on kuulemma ollut mahdollisimman yksinkertaiseen ja lyhyeen lakitekstiin, mutta sen seurauksena pykälät ovat tulleet tietyllä tapaa väljemmiksi ja tulkinnanvaraisemmiksi.

Oudoin esitetty asia liittyi mielestäni ennalta-arvattavuuteen, joka nykyisessä laissa menee niin, että tienkäyttäjän pitää voida luottaa siihen, että toinen osapuoli noudattaa liikennesääntöjä. Jatkossa tienkäyttäjillä on PÄÄSÄÄNTÖISESTI oikeus luottaa siihen. Mutta milloin ei? Pitääkö tietää, onko joku huumeissa ja saattaa ajaa miten sattuu? Kuten joku ehdotti, pitäisikö laittaa varoitusvalo niille joihin ei voi luottaa...

Autoliiton puheenjohtaja Martti Merilinna kävi läpi uutta tieliikennelakiehdotusta.

AL:n esitysten jälkeen saimme kuulla Toyota Gazoo Racingin kuulumiset ja oikeastaan koko tarinan siitä, miten rallitalli on päässyt nykyiseen tilanteeseen. Todella mielenkiintoista!

Omat kuulumisensa kertoivat myös Autoliiton kummikuljettajat, jotka olivat tosi symppiksiä nuoria. Ovat kyllä todellakin ansainneet kumminsa, sillä ovat menestyneet kisoissa hienosti. Kummikuljettajia ovat tällä kaudella kartingia ajava Kaisa Eiristö, F-sarjassa rallia ajava Tapio Nirvi sekä rallicrossia ja jokkista ajava Jere Kalliokoski.

Kummikuljettajat olivat tuoneet tapahtumaan näytille varusteitaan; Kaisa koko karting-autonsa. :)

Kiertoajelu

Runsaan buffet-lounaan jälkeen pakkauduimme kolmeen linja-autoon ja lähdimme kiertoajelulle tutustumaan Kauhavan nähtävyyksiin. Vähän sitä mietti, että miten riittää aihetta kahdeksi tunniksi, mutta olihan siellä vaikka mitä, kuten PowerPark, Härmän uusi Nordic King - ravirata, Kauhavan vanha ravirata, Hunurijärven matkailukeskus ja tietysti peltoja silmänkantamattomiin.

Raviradalla oli ihan överi portti. :D

Meidän linja-autossamme oli kyllä sanalla sanoen HUIKEA opas! Sellainen etelä-Pohjanmaan kansallispukuun pukeutunut vanhempi herra, joka jutusteli mikrofoniin paikkakunnan historiasta ja muusta niin hauskasti, että porukka nauroi välillä katketakseen. Esimerkiksi Hunurijärven syvyys oli kuulemma sellainen, että jalat ylettyy pohjaan, mutta pää ei välttämättä aina pinnalle. Ja vaikka pohjalaiset saattavat kuulostaa täydellisiltä, niin eivät ole, sillä heiltä puuttuu viat. :’D

Linja-autosta ulostauduimme AL-Härmän Kalmookankaan jokkis/rallicross/motocorss-radalla, jossa oli tarjolla perinteiset rallimakkarat. Olihan lounaasta kulunut jo vajaa kaksi tuntia joten kaikilla oli varmaan kamala nälkä. Tai sitten ei. ;) Näimme myös rallicross-autojen harjoittelua ja AL:n järjestöassistentti Anna laitettiin auton kyytiinkin. Oli ilmeisen mahtava kokemus ainakin hihkumisesta päätellen. :)

Rallicrossia Kalmookankaan radalla.

Iltajuhla

Kiertoajelun jälkeen oli pari tuntia aikaa kylpeä ennen iltaohjelmaa. Hirveän iso Härmän kylpylä ei ollut, koska minusta kylpylä on iso vasta kun siellä on vesiliukumäkiä. Lyhyen uinnin jälkeen aika kuluikin lähinnä porealtaassa jutustellessa ja erilaisia saunoja testatessa.

Seitsemältä koitti juhlava illallinen, jonne sai pukeutua parhampiinsa. Tila oli somistettu tosi kivasti Autoliiton värein: lautasliinat olivat keltaiset ja pöydissä keltaisia narsisseja. Harmi, etten tajunnut ottaa niistä kunnollista kuvaa!

Leidit juhlissa. Kuva todisteena siitä, että omistan muitakin vaatteita kuin VW-hupparin... ;)

Aluksi Autoliiton toimitusjohtaja ja Kauhavan kaupunginjohtaja pitivät puheet, minkä jälkeen jaettiin kunniamerkkejä ja palkintoja ansioituneille jäsenille. Aivan uskomattoman intohimoista porukkaa kyllä löytyy, kuten esimerkiksi Tapiola-kiertopalkinnolla palkittu AL-Härmän puheenjohtaja, joka on ollut niin monessa hommassa mukana että kukaan ei varmaan pysy laskuissa ja jonka pj-aikana osaston jäsenmäärä on moninkertaistunut.

Kauhavan kaupunginjohtajan tervehdys.

Myös pari tuttua oli palkittujen joukossa. Jyväskylän osaston monitoimimies ja puheenjohtaja Juha Lamberg palkittiin AL-Sportin standaarilla numero 17. Mietimme kyllä, että joutuukohan sen palauttamaan, kun päivämäärä oli 1.4.2017 eli aprillipäivä! :D Jo 50-luvulla rallissa kartturoinut ja mulle ecorunista tuttu Raimo Alm puolestaan palkittiin Suomen liikuntakulttuurin ansioristillä.

Ruokalajien välissä julkaistiin aamuisen Tähtiajon voittajat. Voiton veivät kauhajokelaiset Heikki Hakala ja hänen vaimonsa. On kyllä pieni maailma, sillä jonkin aikaa kelattuani tajusin, että kyseessähän on Heikki kolmen vuoden takaisesta Onnellisten ajokoulusta!

Toiselle sijalle ylsi yllättäen Jyväskylän joukkue - harmi etten saanut googletettua palloja ämpäreihin, sillä muuten olisi tullut ykkössija. :’D Jälkeenpäin mua kyllä vähän nolotti se että selvitin vastaukset netistä, mutta kun ei sitä missään kielletty. Kuskit ja kartturit kävivät pokkaamassa pystit ja palkintolaatat, mutta muita autossa olleita ei palkittu. Se ei haitannut minua millään muotoa, riitti että sain olla täysillä tunnelmassa mukana!

Tähtiajon palkintolaatat. Kuskin tähti on tosi hieno!

Illan päätteeksi ohjelmassa oli vielä rallicross-kilpailu simulaattoreilla. Siihen oli karsittu osallistujia kiertoajelun jälkeen ja lisäksi oli erillinen kutsuvierassarja. Tietenkin paikalla oli myös kuuluttaja, joka selosti screenillä näytetyn kisan kulkua. Simulaattorit olivat hienot, mutta ajaminen näytti kyllä vaikealta!

Tiukka vääntö simulaattoreilla.

Simulaattorirallin ratana oli AL Härmän oma rata.

Sunnuntain ohjelmaa

Varhain sunnuntaiaamuna pidimme Ecorunin lajiryhmän kokouksen, kun kerrankin suurin osa jäsenistä oli samassa paikassa. On se vaan ihan eri juttu sopia asioista kasvotusten kuin sähköpostin välityksellä! Pohdimme mm. tankkausten luotettavuutta ja sitä, miten sähköautot pystyttäisiin ottamaan mukaan kilpailuihin.

Aamupäivällä Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoi suosituista ikäautoilijakoulutuksista. Ne ovat parin tunnin keskustelutilaisuuksia, joissa keskustellaan iän tuomista haasteista ja esitellään myös autoilua helpottavia apuvälineitä.

Teppo kertoi, kuinka hänellä oli aiemmin tapana suositella koulutuksissa automaattivaihteista autoa, mistä seurasi yleensä vastustusta: automaattivaihteet menevät aina rikki! (Sarkastisesti hän kommentoi, että jännästi automaatit menevät vain rikki niiltä jotka eivät niitä omista…) Nykyisin vaihteistokeskustelu meneekin niin, että ensin kysytään, kenellä kaikilla on automaattivaihteinen auto. Vaihtaisittekoko enää manuaaliin? No eihän sitä kukaan vaihtaisi. :) Hauskaa, miten asiaan tulee ihan eri sävy, kun ääneen pääsevätkin autojen omistajat!

Vuoden 2016 lopussa Suomessa oli yli 400 000 yli 70-vuotiasta ajokortinhaltijaa!

Ikäautoilijoista hypättiin nuorempaan sukupolveen, kun aiheeksi vaihtui Autoliiton ajokoulu. Se on oppimisympäristö, josta löytyy “yhden tiskin periaatteella” kaikki tieto, mitä B-luokan ajokortin hankkimiseen opetusluvalla tarvitsee: oppimateriaaleja, tehtäviä, riskitilannevideoita, lomakkeita, kuvakoeharjoituksia yms. Osa materiaaleista, kuten teoriakoeharjoitukset, on kaikille avointa, mutta mm. oppimateriaalit on tarkoitettu vain Autoliiton jäsenille ja vaativat kirjautumisen sivuille.

Sunnuntaina saimme kuulla myös mm. kilpailujen järjestämisestä, Autoliiton näkymisestä eri tapahtumissa sekä jäsenmäärän kehittymisestä. Vuonna 2010 Autoliiton jäsenmäärä ylitti 100 000 rajan ja viime vuonna se oli jo 125 000. Saapa nähdä, mikä tilanne on vuonna 2019, kun liitto täyttää huikeat sata vuotta!

Jo ennen puolta päivää oli aika päättää tapahtuma. Vielä yksi buffet-lounas (jälkiruokajäätelö-buffet oli ehdoton suosikkini x) ja sitten oli aika suunnata kotia kohti. Kotimatka kului rattoisasti, kun mietimme AL Jyväskylän ja ecorunin nettisivujen ja somekanavien tekoa. Olisin mielelläni niitä tekemässä, mutta tuntuu että aika ei riitä...

Yhteenveto

Liittopäivien parasta antia oli ajatusten vaihtaminen niin kanssakilpailijoiden kuin Autoliiton väenkin kanssa. Juttelin koulutuspäällikön kanssa pitkät tovit liikenneturvallisuudesta, -säännöistä ja muusta ja oli tosi kivaa! Viestintäihmisten kanssa juttelin puolestaan nettisivuista ja heitin muutamia ideoita niiden kehittämiseksi. Nettisivuasiat ovat sydäntäni lähellä, sillä teenhän verkkopalveluita työksenikin. AL:n edelliset nettisivut tulivat tiensä päähän, mutta kyllä näissä uusissakin vielä tekemistä on. Tietoa on niin paljon, että se uppoaa valikon syövereihin eikä sivuilta ei meinaa löytää etsimäänsä.

Lliittopäivien osallistujien keski-ikä tuntui yleisestä hiusten väristä päätellen olevan melko korkea. Itse olen aika lailla sieltä nuoremmasta päästä vaikken mikään parikymppinen enää olekaan. Tämä on mielestäni harmillista, sillä nuoremmat voisivat tuoda osastojen toimintaan uusia tuulia. Mutta ihmiset ovat niin kiireisiä nykyisin. Kun kuuntelin palkittujen henkilöiden meriittejä, niin täytyy vain ihmetellä, mistä heiltä löytyy niin paljon aikaa auto-urheilulle ja kaikelle mikä sitä sivuaa. Ilman tällaisia ihmisiä jäisi monta asiaa telemättä ja järjestämättä!

Läksiäislahjaksi saimme riihenseinästä repäästyä leipää ja parkkikiekon, jossa vakuutetaan ettei myöhästytä. 

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (14)
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!

Palaute