POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu kuukaudella huhtikuu

Rekisterikilpibongaus

torstai 28.04.2016 Avainsanat: Jenni , Yleinen

Oletko koskaan kuullut harrastuksesta nimeltä rekisterikilpien bongaus? Siinä on ideana löytää autojen rekisterikilpien numeroita järjestyksessä pienimmästä suurimpaan. 

Itse olen harrastanut rekisterikilpien bongausta vuodesta 2009 ja vielä riittää kerättävää. Koska lyhyitä kilpiä (numerot 1-99) näkyy niin vähän, päätin kerätä niitä myös suurimmasta pienimpään. Reilussa seitsemässä vuodessa olen saanut bongattua numerot 1-101 ja takaperin 999-342.

Rekisterikilpitarkkailun sääntöjä pidetään yleisesti ottaen seuraavina:

- Rekisterinumeron kirjainosalla ei ole väliä, vain numerot merkitsevät.

- Rekisterinumero pitää nähdä omin silmin. Videolla tai valokuvassa näkyvä kilpi ei ole bongaus, vaikka sen olisi kuvannut itse. Kiikareita tms. apuvälinettä saa kuitenkin käyttää.

- Rekisterinumerot on bongattava numerojärjestyksessä. Eli jos löysit nyt etsimäsi numeron 74, seuraavaksi etsit numeroa 75.

- Rekisterinumeroita ei voi bongata varastoon. Eli vaikka olisit 50 m aiemmin ohittanut numeron 234 ja löysit nyt hakemasi 233, on 234 bongattava uudelleen. Eikä riitä, että näkee kaukaa auton jossa tietää olevan sopivan numeron, vaan numero on nähtävä bongaushetkellä omin silmin.

- Kilpibongaukseen hyväksytään vain suomalaiset (ml. Ahvenanmaa) autojen valko- ja mustapohjaiset rekisterikilvet, joissa on 1-3 kirjainta ja numeroa. Mopojen, moottoripyörien, perävaunujen, työkoneiden (keltapohjaiset), puolustusvoimien ajoneuvojen ja diplomaattiajoneuvojen kilpiä ei hyväksytä.

- Kaverille on reilua kertoa jos tietää hänen etsimänsä numeron jossain tai jos kaveri ei huomaa kilpeä itse.

Lähde: Turun Seudun Rekisterikilpinumerotarkkailijoiden Klubi

Koska sekä minä että mieheni harrastamme rekkaribongausta, on touhussa mukana myös pieni kilpailuaspekti. Alussa bongasimme todella kilpaa kun keräsimme hyvin lähekkäin olevia numeroita, mutta vähitelle mieheni kasvatti pitkän kaulan isoissa numeroissa, koska ehti nähdä autoja töihin kävellessään paljon enemmän kuin minä joka pyöräilin. Pahimmillaan eroa oli yli 50 numeroa, mutta nyt olen taas saavuttanut ja eroa on 23 numeroa. Vastineeksi minä puolestani onnistuin jotenkin keräämään lyhyitä nopeammin ja sainkin numeron 99 viime kesänä, kun taas mieheni etsi numeroa 82 viime vapusta saakka kunnes bongasi sen pari päivää sitten. Tämä on niin tuuripeliä!

Kärkipaikka punaisissa valoissa on työmatkan paras hetki bongata kilpiä. :)

Pitkät numerot (100-999) löytyvät huomattavasti nopeammalla tahdilla, mutta joitain pitkiä numeroita olen etsinyt jopa toista kuukautta. Erityisesti muistan tilanteen, jossa työkaverini autossa oli pian tarvitsemani numero, mutta kun sen vuoro tuli, työkaveri oli juuri ehtinyt jäämään kuukaudeksi isyyslomalle ja jouduin etsimään ko. numeroa melkein työkaverin loman loppuun saakka kunnes bongasin sen jostain muusta autosta. Nopeimmillaan kilpiä on puolestaan löytynyt jopa neljä saman päivän aikana ja viikossa liki kymmenen. Kilvissä tuntuu myös olevan helppoja ja vaikeita "sarjoja". Eli esimerkiksi 38x (eli 380-389) oli aika helppo sarja, kun taas 40x (muistankohan oikein?) oli varsin hidas kerättävä. Itse tiedän jo ennakkoon sarjojen hitauden ja nopeuden, kun mieheni kerää ne ensin ja mä tulen samaan sarjaan muutaman kuukauden jäljessä.

Autolla ajaessa rekkareita ei pysty tarkkailemaan niin aktiivisesti kuin pyöräillessä tai jalan. Monesti onkin käynyt niin, että kyydissä istunut mieheni on bongannut etsimäni numeron mutten ole itse enää ehtinyt havaita sitä, koska olen keskittynyt liikenteeseen. Noh, parempi näin. Välillä on myös näitä tapauksia, että näki ehkä oikean numeron, mutta koska siitä ei voinut olla 100 % varma, sitä ei hyväksytä.

American Car Club Jyväskylä järjestää joka vuosi vapunpäivänä klo 15 perinteinen vappucruisingin, johon osallistuu satoja jenkki- ja harrasteautoja. Niissä on paljon lyhyitä kilpiä ja sen takia vappucruising onkin rekisterikilpibongaajalle vuoden kohokohta. Siinä missä lyhyitä kilpiä on kertynyt hyvänä vuonna keskimäärin yksi per kuukausi, löytyi jonain vuonna vappucruisingista peräti kahdeksan numeroa! Itsellä lyhyet numerot on tosiaan kaikki kerättynä, mutta miehelläni on vielä matkaa sataseen.

Olemme tarkkailleet kulkuetta aina Kilpisenkadun kävelysillan päädystä, josta näkee hyvin Kilpisenkatua alas ajavat autot. Tänä vuonna meinasimme kuitenkin mennä bongailemaan kilpiä cruisingin lähtöpaikkaan Seppälän vanhan Prisman parkkikselle, koska siellä voi kävellä katsomaan aiemmin löydettyä numeroa uudelleen. Samalla tavalla olemme joskus messujen aikaan "raidanneet" Lutakon parkkihalleja.

Jenkkiautoja vappucruisingissa vuonna 2014

Löytyykö teistä lukijoista muuten rekkaribongaajia? Oletteko kenties joskus joutuneet selittämään kaverillenne spontaania hihkaisua, kun joku auto on tullut vastaan ja siinä on ollut kaipaamanne numero? Mulla on käynyt muutaman kerran näin:

- Kolmesataakuusikymmentä!
- ???
- Siis mä kerään rekisterikilpiä ja ohi meni just tarvitsemani numero...

Ja ei muuta kuin seuraavaa numeroa kiikariin!

Milloin U-käännös on kielletty?

maanantai 18.04.2016 Avainsanat: Liikennesäännöt

Meillä oli työkaverini kanssa taannoin erimielisyyttä siitä, onko U-käännös sallittu, jos vasemmalle kääntyminen on kielletty. Mielestäni ei ollut, kaverin mielestä oli. Asia oli selvitettävä!

Minulle on jäänyt mieleen jo lukioajoilta tilanne, jossa oltiin tultu porukalla autolla kaupunkiin opintomessuille. Olimme ajaneet oikean paikan ohi ja jossain risteyksessä kuskina toiminut luokkakaveri teki uukkarin kommentoiden, että "uukkari on sallittu, jossei se oo kielletty". Tarkoittaako se sitä, että U-käännös on kiellettävä aina omalla liikennemerkillään (334), kuten työkaverini väitti? Ei tarkoita.

Tieliikenneasetus sanoo vasemmalle kääntyminen kielletty -merkistä (332) yksiselitteisesti, että "Merkillä kielletään vasemmalle kääntyminen ja U-käännös risteyksessä tai liittymässä, jollei lisäkilvellä ole osoitettu muuta vaikutusaluetta." Tämä on mielestäni hyvin loogista, koska sisältäähän uukkari aina vasemmalle kääntymisen.

On myös muita tilanteita, joissa U-käännös on kielletty:

Ajokaistat erottavaa sulkuviivaa ei saa ylittää, joten sen kohdalla ei voi myöskään tehdä uukkaria. (Katkeamaton keltainen tai valkoinen viiva ajoradan pinnassa.)

Moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä ei saa kääntää autoa eikä siten missään nimessä myöskään tehdä uukkaria edes eri suuntaan vievät ajoradat yhdistävillä poikittaisteillä. Useasti poikittaistiet on varmuuden vuoksi vielä merkitty vasemmalle kääntyminen kielletty -merkillä.

Tunnelissa, joka on osoitettu liikennemerkillä (565), ei saa tehdä uukkaria.

Pakollista ajosuuntaa osoittavat määräysmerkit kertovat minne saa ajaa, joten ne myös estävät U-käännöksen. (Pyöreä merkki, jossa valkoinen nuoli sinisellä pohjalla 411-415.) Mutta saako U-käännöksen tehdä, jos pakollinen kääntyminen onkin vasemmalle? Tämä aiheutti minulle hieman päänvaivaa ja käännyinkin asiassa Facebookin Liikenneopetus-ryhmän ammattilaisten puoleen. Pari eriävää mielipidettä oli, mutta ehdoton enemmistö painotti, että ainoastaan nuolen suuntaan saa ajaa. Eli pakollinen kääntyminen vasemmalle eisalli U-käännöstä.

Yhteenvetona voitaneen todeta, että U-käännös on sallittu aina, kun sitä ei ole erikseen kielletty. Kielto voi olla omalla liikennemerkillään tai jokin muu liikennemerkki sisältää kiellon. Suurin osa kielletyistä tilanteista on ihan maalaisjärjellä pääteltäviä.

Harkitessa U-käännöstä on syytä aina huomioida, että sen tekee turvallisessa paikassa, jossa on riittävästi näkyvyyttä molempiin suuntiin. Navigaattorit saattavat käskeä tekemään U-käännöksen missä tahansa riippumatta siitä, onko se sallittua tai turvallista. Kaarteet ja mäet ovat pahoja paikkoja ja esimerkiksi maantiellä on tapahtunut useampia onnettomuuksia, kun uukkarin tekijä on ajanut vastaan tulijan eteen. Mielestäni maantiellä onkin parempi käydä kääntämässä auto jollain sivutiellä ja sen risteyksestä sitten kääntyä päätielle takaisin tulosuuntaan. Kaupungissa puolestaan on usein helpompaa ajaa korttelin ympäri kuin tehdä uukkari jossain vilkkaassa risteyksessä.

Leonin takuukorjauksia

maanantai 11.04.2016 Avainsanat: Huolto , Leonidas , Seat , Seat Leon

Mahtaakohan olla kovin montaa uutta autoa, josta ei löytyisi jotain pientä vikaa luovutuksen jälkeen? Minulla ei ole tietoa asiasta, mutta jostain syystä olen saanut mielikuvan, että kyllä aika monesta jotain pientä fiksattavaa löytyy. Niinpä en ollut mitenkään yllättynyt, kun Leonistakin löytyi muutama takuukorjattava juttu.

Löysin suurimman osan vioista jo parin ensimmäisen kuukauden aikana. En kuitenkaan pitänyt kiirettä sen viemisessä Jyväskylän Autotarvikkeelle, sillä halusin löytää ensin kaikki viat, ettei tarvitsisi rampata huollossa useampaan kertaan.

Korjaaminen venähti lopulta tosi pitkän ajan päähän, sillä minun ja huoltoneuvojan ristiin menneiden lomien takia sain vietyä Leonin huoltoon vasta lokakuun alussa. Blogaus vasta venähtikin, sillä se jäi syksyllä kaikkien muiden juttujen jalkoihin ja jäi sen jälkeen pyörimään luonnoksiin. Mutta nyt lopulta se on tässä. :)

Sarvet konepellissä

Leonin ensimmäinen valmistusvirhe löytyi ennen kuin se oli ehtinyt olla meillä viikkoakaan. Olin vienyt auton aamulla Glosspointille pintakäsittelyyn ja ruokatunnilla Leo soitti minulle. Keskustelu meni suunnilleen näin:

- Leo tässä terve. Istutko?

- Ei kai sulla ole mitään ikävää kerrottavaa?

- No ei mun oo pakko kertoa.

- Kerro nyt kumminkin...?

- Leonin konepellissä on kaksi pattia. Ovat tulleet siihen jo tehtaalla.

- Graaah! ;___;

Kun hain autoa Glosspointilta, varauduin kauheisiin kuhmuihin, mutta onneksi ne eivät olleet niin isot kuin pelkäsin. Normaalissa valossa niitä ei edes huomaa, mutta ne löytyvät helposti konepellin heijastuksia katsomalla jos tietää mistä etsii. Jäljet ovat konepellin etuosassa noin 20 cm päässä keskipokkauksesta sen molemmin puolin. Ilmeisesti jäljet ovat tulleet jo hyvin varhaisessa vaiheessa, sillä ne ovat vain kaksinkertaisen konepeiton päällikerroksessa, mutta sen alapuolella näy mitään. Myöskin maalipinta on "sarvien" kohdalta täysin ehjä. Liekö jokin kokoonpanorobotti aiheuttanut ne. Enivei ei tällaisia kuuluisi konepellissä olla.

Kävin huoltoneuvojan pyynnöstä tsekkaamassa muiden Autotarvikkeella myynnissä olevien Leonien konepellit läpi varmistaaksemme, ettei tämä ole ominaisuus. (Seatit myydään eri toimipisteessä kuin missä huolto, joten huoltoneuvoja ei voinut verrata niitä saman tien.) Kävin kaikki myynnissä olevat Leonit läpi automyyjän kanssa eikä yhdessäkään ollut jälkiä konepellissä, joten kyseessä on valmistusvika. Mitään jäljille ei kuitenkaan voi tai ainakaan kannata tehdä. Tärkeintä minulle asiassa olikin, että siitä meni tieto tehtaalle.

Leonin konepellin kuhmujen sijaintipaikat.

Hallin kattovalon heijastuksessa näkyvä nyppy paljastaa, että konepelti ei ole tasainen. Tässä vasemmanpuoleinen nyppy, oikealla se on ihan samanlainen.

Äänilähde vaihtui omia aikojaan

Leoniin voi liittää muistitikun hanskalokerossa sijaitsevaan Media-In-pistokkeeseen, jollainen oli Polossakin. Kuuntelin kesällä lähinnä radiota, mutta satunnaisesti auto oli sitä mieltä, että on muistitikun vuoro ja alkoi soittaa musiikkia siitä. Aloin seurata asiaa ja huomasin, että auton tärähtäminen esimerkiksi hidastetöyssyssä vaihtoi äänilähteen. Parhaimmillaan musiikki lähti soimaan, kun otin jonkun tavaran pois hanskalokerosta ja muistitikku vähän heilahti! Kyseessä oli selkeästi jonkinlainen kosketusvika.

Mieheni mielestä muistitikun irrottaminen autosta oli riittävä ratkaisu, mutta minusta pistoke vaati fiksausta, sillä pitäähän muistitikku pystyä olemaan pistokkeessa vaikka sitä ei kuuntelisikaan. Ennen korjaamolle vientiä laitoin muistitikun takaisin kiinni autoon, mutta vaikka kuinka nitkuttelin tikkua ja Media-Inin johtoa, äänilähde ei vaihtunut. Ehkäpä liitin tai tikku ei ollut kesällä kunnolla kiinni, vaikka mielestäni ne yhtä tarkkaan silloin testasin. Noh, pääasia että toimii nyt kunnolla.

Handsfreen ääni ei kuulu

Jos autossa on varusteena handsfree, niin sitä mielellään myös käyttäisi. Leonin handsfreen äänenlaatu on kuitenkin niin huono, että sillä voi soittaa vain pakolliset puhelut. Minä kuulen kyllä hyvin vastapuolen jutut, mutta oma ääneni hukkuu taustameluun, jos nopeutta on 80 km/h tai yli. Mieheni on valittanut tästä lukuisia kertoja eikä äitinikään halua puhua kanssani kuin pakolliset asiat, jos soitan hänelle autosta. Sitten vastapuoli saa selvää jos korotan ääntäni, mutta ei siinä ole mitään järkeä että handsfreehin pitäisi huutaa. Jos mieheni puolestaan soittaa autosta minulle, saan hänen äänestään selvää, mutta taustamelu on kyllä silloinkin tosi kova.

Testasin handsfreetä eri puhelimilla ja myös toisella Leonilla, mutta aina sama vika - vika onkin siis ominaisuus. Handsfreen mikrofoni sijaitsee auton katossa valokatkaisimien takana oikealla puolella. (Sama sijoittelu on muuten kaikissa VW-konsernin autoissa.) Se on kuulemma joskus huonosti paikallaan, mikä voisi aiheuttaa huonon kuuluvuuden, mutta huoltomies avasi kotelon ja totesi sen olevan ihan oikein paikallaan. Todennäköisesti ääneni kuuluukin niin huonosti lähinnä siksi, että istun autossa hyvin edessä, jolloin mikrofoni jää enemmänkin pääni yläpuolelle.

Voi vain miettiä, miksi mikrofonia ei ole voitu sijoittaa A-pilariin, mihin se jälkiasenteisena aina laitetaankin. Nyt autossa on puhuttuva puhelimeen hyvin kuuluvalla äänellä ja vastapuoli joutuu silti kestämään voimakasta taustamelua. Kerrassaan heikko esitys! :/

Leonin handsfreen mikrofoni on kuvan yläreunassa keskellä näkyvä tumma suorakaide.  

Takaovien alta tulee hiekkaa sisään

Kummallisin vika Leonissa on hienon hiekan tunkeutuminen autoon sisään takaovien alta. Huomasin hiekan kertymisen ekaa kertaa kesäkuisen Ecorun-harjoittelun jälkeen ja aloin sen jälkeen seurata asiaa. Jos autolla ajaa pöllyävällä hiekkatiellä, sen jälkeen pääsee pyyhkimään hiekkapölyä vasemman takaoven penkin vierestä ja turvavyön tyvestä.

Huollossa oven sovitusta ja tiivisteitä tutkittiin tarkasti ja poistettiin jopa penkki ja ovipahvit, mutta mikään ei selittänyt, miksi hiekkaa tulee sisään. Sen sijaan olivat huomanneet, että hiekkaa tulee sisään oikeanpuoleisenkin takaoven alta, vähän vähemmän vain.

Muistaakseni huoltoneuvoja kertoi, että jollain asiakkaalla oli ollut samanlainen vika autossa ja sitä oli korjattu lisäämällä tiivistettä. Tämän seurauksena ovi ei kuitenkaan enää aukea niin kevyesti, sillä auton sisään tulee tavallaan tyhjiö. Eli tämäkään ei ole oikein toivottu tilanne. Toistaiseksi Leonin ongelmaa tyydytään vain seuraamaan. Talvella pelkona oli pöllyävän lumen tunkeutuminen sisään autoon, mutta onneksi se sentään pysyi poissa.

Hienoa hiekkaa takapenkin sivussa.

Ovet resonoivat

Leonin raivostuttavin vika on/oli ovet, jotka resonoivat karkealla asfaltilla ajaessa. Alussa resonointeja oli vähän, mutta parin ecorunin jälkeen resonointi muuttui yhä yleisemmäksi. Pahimmillaan samaan aikaan melusivat vasen ja oikea etuovi sekä oikea takaovi. Pari kertaa kuoroon liittyivät lisäksi kojelaudan oikea etunurkka ja oikea A-pilari. Suoraan sanottuna meinasi välillä järki lähteä, jos autossa ei soittanut musiikkia.

Foorumikeskustelujen perusteella Leonin etuovien LED-valonauhat ovat hyvin yleinen resonoinnin lähde, jonka saa fiksattua kiilaamalla nauhan väliin pahvia tai jotain. Yhdellä reissulla tungimme nauhojen väliin yksi kerrallaan Hesen alekuponkeja, mutta edes tarjoushampurilaiset eivät saaneet autoa hiljenemään. Sen sijaan ääni hiljeni heti, kun oven verhoilua painoi kevyesti kyynerpäällä.

Joillain Leonin LED-valolistojen tiivistys on riittänyt hiljentämään ovien särinät. Tässä testataan Hesen kuponkien toimivuutta äänenvaimentimena, mutta valitettaavsti huonolla menestyksellä.

Huoltoneuvoja kertoi, että ovien resonoinnit ovat Leoneissa varsin yleisiä ja niihin olikin tehtaan puolesta useita korjaustiedotteita. Huollossa kaikki ovipahvit avattiin ja ovien sisään laitettiin tehtaan osoittamaa huopanauhaa ääntä vaimentamaan. Valitettavasti tämä ei poistanut ongelmaa kokonaan, vaan ääni vain muuttui toisen sävyiseksi. Maallikon kuulostaa siltä, kuin ovien sisällä olisi johtoja, jotka pääsevät liikkumaan ovien sisällä vapaasti ja kaipaisivat kiinni teippaamista.

Koska talvi oli tulossa ja ilmat kylmenneet, totesimme huoltoneuvojan kanssa, että jatketaan resonointien selvittämistä vasta keväällä. Talvisin autot natisevat muutenkin siinä määrin, että on turha yrittää korjata natinoita ennen kelien lämpenemistä.

Talvella ovien resonointi oli kyllä välillä todella raivostuttavaa. Ja kun jossain vaiheessa ovet olivat hiljaa, katto alkoi vuorostaan natista. Ymmärsin huoltoneuvojan puheista että siinä olisi kyse jäätyneestä kondensiovedestä kattoverhouksen välissä, tosin en ymmärrä mistä sitä sinne on päässyt ja miksei edellisessä autossa ollut mitään vastaavaa.

Takaluukku ei aukea

Lokakuussa Leon oli pakko viedä huoltoon, sillä eräänä päivänä sen takaluukku lakkasi aukeamasta. Kahvaa kääntäessä kuuluu normaalisti pieni mikrokytkimen ääni kun lukitus aukeaa, mutta nyt reaktio oli sama kuin jos lukitun auton takaluukkua yrittäisi avata. Eli auto ei reagoinut mitenkään, vaikka keskuslukitus oli auki.

Tämä oli ihan selkeä vika, joka korjaantui vaihtamalla takaluukun kahvan mikrokytkin uuteen. Case closed.

Seatin logoksi naamioitu takaluukun kahva. Tykkään tästä jo Polosta tutusta kahvasta huomattavasti enemmän kuin monien autojen pienistä napeista joita saa etsiä sormituntumalla.

Seuraavat huolto- ja korjaustoimenpiteet

Nyt kun alkaa olla kevät ja pian ehkä lämminkin, voisin pikkuhiljaa varata huollon, jossa jatketaan ovien resonointien selvitystä. Kuten mieheni sanoi, "tässä on nyt vuosi aikaa saada auto hiljaiseksi" eli vuosi vielä takuuaikaa jäljellä. Ajattelimme, että kun kuitenkin joutuvat taas purkamaan ovet, että siinä yhteydessä ovien sisään voisi lisätä äänieristeitä ovien sisään sopuhintaan meidän piikkiin. Ilmeisesti se ei kuitenkaan käy, vaan takuukorjaukset on tehtävä erikseen kun ne ovat tehtaan korvaamia. Huoltoneuvoja kuitenkin ehdotti, että voisimme keskustella automyyjän kanssa jonkinlaisesta vastaantulosta. Katsotaan mihin päädytään. Itse ei viitsitä verhoiluja käydä kuitenkaan irrottelemaan.

Meinasin vaihdattaa toukokuussa myös Leonin moottoriöljyn; kenties tuon saman huollon yhteydessä. Tehtaan huolto-ohjelman mukaan öljynvaihto tehdään kahden vuoden / 30 tkm välein, mutta otin jo Polon kanssa linjan, että vaihdetaan öljyt kerran vuoteen. Tämä oli silloisen huoltoneuvojankin henkilökohtainen suositus, kun autolla ajetaan paljon lyhyttä matkaa vaihtelevissa lämpötiloissa. Keski-Euroopan kelit eivät ole autolle niin raskaat, joten siellä kahden vuoden väli varmaan toimiikin, mutta suurien lämpötilanvaihtelujen Suomi on autolla hieman rankempi.

Seatilla on muuten juuri nyt kampanja, että koko mallistoon saa 5 vuoden / 100 tkm takuun, kun tilaa auton 30.6.2016 mennessä. Olisi muuten kelvannut meillekin! Omassa Leonissa on perinteinen saksalaisten autojen kahden vuoden takuu. Jos takuuaika olisi viisi vuotta, autoon ei varmaan olisi tullut otettua huolenpitosopimusta, vaan maksaisin huollot ennemmin käytön mukaan. Nyt huolenpitosopimus on ennen kaikkea turvaamassa, että vaikka autosta räjähtäisi moottori kahden vuoden jälkeen, niin meille ei tulisi siitä ylimääräisiä korjauskustannuksia, vaan maksan vain huolenpitosopimuksesta 46 e/kk.

Huoltoa odottavat Seatit lokakuisena aamuna Autotarvikkeen pihassa.

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (14)
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!