POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu kuukaudella huhtikuu

Taas Tampereella

maanantai 27.04.2009 Avainsanat: Kaupunkiajo , Liikennesäännöt , Maantiellä ajo , Navigointi , Pysäköinti , Reissut

Ajelin huhtikuun alussa jo toista kertaa tänä keväänä Tampereelle, koska olin lupautunut anime- ja mangaoheistuotteiden myyjäksi Tampere Kuplii -tapahtumaan. Ajokeli oli helmikuista reissua huomattavasti parempi, joten matka sujui oikein mukavasti.

Jossain vaiheessa matkaa bongasin tien varresta ohituskieltomerkin, jonka alla oli kolme riviä tekstiä sisältävä lisäkilpi. Bongasin merkin myös viime kerralla Tampereelle ajaessani, mutta silloin en saanut lisäkilven tekstistä selvää. Tällä kertaa tiesin terästäytyä heti merkin havaitessani ja ehdin juuri ja lukea, että ohituskielto ei koske merkin jälkeen alkaneella kiihdytyskaistalla ajavien autojen ohittamista.

En osaa ottaa kantaa siihen, onko lisäkilpi pakollinen esittämässäni paikassa. Yritin asiaa hieman selvitellä, mutta varmaa tietoa ei oikein löytynyt. Tai no, varmaa tietoa oli toki siitä, että ohituskieltomerkin vaikutusalueella saa ohittaa ainoastaan kaksipyöräisen tai ryhmittymisalueelle ryhmittyneen auton. Mutta koskeeko tämä sitten myös samaan suuntaan menevien kaistojen keskinäistä ohittamista, kun kukin pysyy omalla kaistallaan?

Joka tapauksessa kun paikalla kerran lisäkilpi on, niin sen laatijan olisi kannattanut ottaa huomioon kohdalla vallitseva nopeusrajoitus, sillä nykyisellään kilven tekstistä ei ehdi ohi ajaessa saada selvää ellei ole todella tarkkanäköinen.

Pysäköinnin ihmeellisyyksiä

Koska Tampere Kuplii -tapahtuma pidettiin ihan keskustassa Finlaysonin alueella ja yöpymispaikkammekin oli vastapäätä Tamperetaloa, jouduin väkisin ajamaan keskustassa. Vielä viime reissua käsittelevässä merkinnässä taisin manata, että en tykkää yhtään Tampereen keskustassa ajamisesta. Tällä reissulla tulin kuitenkin siihen tulokseen, että ajaminen tuntemattomalla seudulla oli kivaa ja ennen kaikkea mielenkiintoista, sillä kaupungin liikennejärjestelyt ovat erilaisia ja isompia kuin Jyväskylässä. Vähän haastetta siis. Oli myös hauska huomata, että pikku hiljaa aloin tunnistaa tiettyjä paikkoja keskustassa, vaikka ilman navigaattoria olisinkin ollut ihan hukassa.

Illalla lähtiessämme P-Plevnasta eksyin lahjakkaasti ko. parkkihallin sisällä. Kiersin yhden ylimääräisen lenkin hallin sisällä ennen kuin huomasin kääntyä yhdessä kohdassa jyrkästi vasemmalle päästäkseni hallin alempaan kerrokseen. Päästyämme lopulta parkkitalosta ulos Finlaysoninkadulle navigaattorini ohjasi meidät Itäisellekadulle ja siitä Satakunnankadulle. Itäisenkadun läpi ei kuitenkaan voinut ajaa, joten jouduin peruuttamaan takaisin. Mitä lie navigaattori ajatellut, sillä katu näytti kovasti siltä, ettei sen läpi ole voinut ajaa vuosikausiin.

Päivällisen nautimme viime reissun tapaan Pizzeria Napolissa, jonka listalla on hulppeat sata erilaista pizzaa. Viimeksi pysäköinti pizzerian lähistölle oli aikamoista säätöä, mutta tällä kertaa kadun varressa oli tyhjempää ja sain auton helposti parkkiin.

Sen sijaan Tamperetaloa vastapäätä olleen yöpaikkamme lähistöltä pysäköintipaikkaa saikin etsiä hieman pidempään. Lähikortteleita kiertämällä paikka löytyi, joskin jouduimme hetken miettimään, koskiko kuvassa näkyvä pysäköintikielto meitä vai ei. Jälkeenpäin katsottuna merkkiyhdistelmä on ihan looginen, mutta autosta käsin se näytti aikamoiselta hässäkältä.

Itse käsitin merkin seuraavasti:
- Pysäköinti on kielletty arkena klo 8-18, mutta pysäköintikiekkoa käyttämällä saa pysäköidä tunnin ajan.
- Muina aikoina pysäköinti on sallittu.
- Pysäköintitunnuksella "B" varustetut autot saavat pysäköidä rajoituksetta.
- Parillisen viikon torstaisin klo 8-12 kadun on oltava tyhjä kaikista pysäköidyistä autoista.

Minusta olisi paljon loogisempaa sallia pysäköinti P-merkillä kuin kieltää se ja ladella alle poikkeuksia. Ymmärtääkseni tämä yhdistelmä olisi voitu toteuttaa myös P-merkillä sekä samoilla lisäkilvillä kuin nyt; ne olisivat vain P:n tapaan sinitaustaiset. Viesti olisi joka tapauksessa sama "kyllä, tähän saa pysäköidä tietyin rajoituksin", mutta nopeammin ymmärrettävissä.

Lieneekö kilvissä sitten jokin vivahde-ero jota en käsitä? Mietin myös, että miten merkittäisiin, jos haluttaisiin sallia pysäköinti tasan arkena klo 8-18, mutta kieltää se kokonaan muina aikoina? Onnistuisiko ilman tekstillistä lisäkilpeä?

Paluumatka

Paluumatkalle sain kyytiini vasta viikkoa aiemmin kortin saaneen kaverini, jonka kanssa liikenne- ja autokouluasioista jutellessa matka sujui erittäin rattoisasti.

Koska olimme menossa porukalla syömään Jyväskylässä, meinasimme ajaa Jyväskylää vähän tuntevan kaverin kanssa matkan peräkkäin. Muutaman kymmenen kilometrin ja useiden ohittajien jälkeen kuitenkin kyllästyin köröttelemään pakettiauton perässä 90 km/h nopeudella ja ohituskaistan tullen kiiruhdin ohi. Jyväskylässä olimme ehkä noin 5-10 minuuttia kaveria ennen, joten hirveän isoa hyötyä kovemmasta nopeudestamme ei ollut.

Jämsän kieppeillä saavutimme suola-auton, jonka perässä saimmekin ajaa jonkin aikaa. Suola-auton varoitusvilkkujen toiminta vähän hämäsi, sillä yhdessä vaiheessa se laittoi varoitusvilkkujen lisäksi päälle vasemman kääntymisvilkun, minkä voisi tulkita vaikka kehotukseksi ohittaa. Sitä se ei kuitenkaan voinut olla, sillä kyseisellä alueella oli sekä ohituskielto että vastaantulijoita. Missään vaiheessa suola-auto ei lopettanut vasemmalle vilkuttamista, joten tarkoitusperä jäi kyllä hämärän peittoon. Ehkä se olikin vain yksi varoitusvilkku muiden joukossa...

Lopulta sopivan suoran tullen pääsin ohittamaan suola-auton, jonka perässä suola vain pöllysi. Ohituksen jälkeen piti pestä etuikkuna, joka sai ohituksen aikana aika hyvän suolakuorrutukseen. Pyyhkijät rahisivat siihen tyyliin, että voin vain kuvitella, mikä määrä suolaa päätyi ohittaessa Polon kylkiin. Ajaessani suola-auton perässä pidin jonkin verran etäisyyttä, jottei ihan pahimmassa suolapilvessä tarvinnut ajaa.

Jo reissua ennen Polo oli sellaisessa likakuorrutuksessa, että oksat pois. Ennen matkaa ei kuitenkaan kannattanut pestä Poloa, joten lupasin viedä sen pesuun heti alkuviikosta vaikka sataisi vettä. Veden sijaan alkuviikosta satoi kuitenkin räntää, joten enpäs pessytkään. Loppuviikosta keli onneksi parani ja sain autosta lopulta puhtaan.

Polon perästä huomaa, että kaverini eivät selvästikään osanneet peräluukkua sotkematta sormiaan. Se onkin taitolaji. Toisaalta kuvan ottamisen jälkeen perään oli ilmestynyt tyylikäs piirros, joten se siitä sormien sotkemisesta.

Talvi väistyy

keskiviikko 08.04.2009 Avainsanat: Lainsäädäntö , Polo , Polo Senior , Renkaat , Talvi , Unelmointi

Kevät rupeaa olemaan siinä vaiheessa, että kesärenkaiden vaihto alkaa olla ajankohtaista. Kesärenkaiden vaihtoaika on melko liikkuva käsite, sillä renkaiden vaihtoajan määrää pääsiäinen, joka puolestaan on joka vuosi hieman eri aikaan. Olen luullut, että nastarenkaita saa käyttää vain pääsiäiseen saakka, mutta nyt kun lähdin asiaa selvittämään, huomasin, että niitä saakin käyttää viikon pidempään eli pääsiäistä seuraavaan maanantaihin saakka. Vaihtoehtoisesti nastarenkaita saa käyttää maaliskuun loppuun saakka, jos se on pääsiäisen jälkeistä maanantaita myöhemmin. Lisäksi nastarenkaita saa käyttää pidempäänkin, mikäli keliolosuhteet niin vaativat.

Minulla ei ole minkäänlaista mielikuvaa siitä, milloin viime keväänä vaihdatin autoon kesärenkaat. Joskus... Viime vuonna vaihdatin ne vielä työpaikkani sopimuspaikassa, joka haki auton työpaikalta, vaihtoi renkaat ja palautti auton takaisin 20 + 3 eurolla. Sopimuspaikassa oli ehdottomasti se etu, että pesivät renkaat samaan hintaan ja antoivat niiden lisäksi vähän kuivua ennen auton palauttamista. Pestyt renkaat kun on paljon mukavampi tunkea varastoon kuin likaiset. Vuoden vaihteessa sopimuspaikka kuitenkin lopetti autonhakupalvelun (ja korotti samalla pesuhintoja), joten nyt täytynee etsiä joku toinen paikka joka vaihtaa ja pesee renkaat ja sijaitsee jossain matkan varrella.

Täytyypä katsella jos vaikka ensi viikolla vaihdattaisi renkaat. Vielä eilen aamulla töihin ajellessani tuntui muutamassa paikassa hieman liukkaalta, mutta jospa yöpakkaset nyt pikku hiljaa väistyisivät niin voisi vaihtaa. Kesärenkaani ovatkin lähes uudet, sillä hankin ne vasta viime kesän lopulla. Olen myös suunnitellut, että hankkisin kesärenkaisiin hienot vanteet, mutta 14-tuumaisten vanteiden valikoima on aika heikko. Kyllähän niitä muutamia löytyy, mutta kun haluaisin niihin kromia... Joten mennään nyt ainakin vielä kevät viime syksynä hankkimillani Bilteman kromisilla koristekapseleilla.

Pablo Picassoa testaamassa

lauantai 04.04.2009 Avainsanat: Muilla autoilla ajaminen

Testaamieni autojen harvalukuiseen joukkoon liittyi torstaina uusi jäsen, kun kaverini tarjosi minulle koeajettavaksi hänen perheensä kulkupelinä toimivaa vm. 2002 Citroën Xsara Picassoa eli tuttavallisemmin Pabloa. Ranskalaiset Citroënit ovat kuulemma oikeasti kaikki naisia, mutta kaverini mukaan Pablo Picasso on enemmänkin vanha möhömahainen ukko. Eipä muhkean kokoinen Picasso hirveän naisellinen auto minustakaan ollut. Sen sijaan se oli valtava laiva, jolla varmasti mahtuu kuljettamaan koko perheen tavaroineen.

Kuvasta ei todellakaan näe, kuinka iso auto Pablo oikeasti on! Ainakin minun Poloon tottuneelle silmälleni se oli todella valtava.


Ennen liikkeelle lähtöä kaivoimme esiin auton käyttöohjekirjan opiskellaksemme, miten kulutusmittari toimii, sillä kaverini ei ollut sitä aiemmin hirveästi tutkinut. Nollasin matkamittarin, mutta kulutusmittari näytti sinnikkäästi 8,0 l / 100 km. Ohjekirjassa sanottiin, että mittarin nollaamiseksi sen toimintoja vaihtavaa nappia olisi pidettävä pohjassa vähintään kolme sekuntia, mutta vasta kymmenen sekunnin painamisen jälkeen pitkäaikaisen ajon kulutusmittari suostui nollautumaan.

Picasson mittaristo oli ovela, sillä se oli täysin digitaalinen. Nopeus näkyi vain numeroina, eikä edes bensamittari ollut viisarilla varustettu. Auton hyvin viistosta ikkunasta johtuen kojelauta oli hyvin iso ja mittaristo olikin sijoitettu kauas eteen keskelle sen sijaan, että se olisi ollut suoraan kuljettajan nenän edessä. Numerot olivat kuitenkin niin suuret, että niistä sai hyvin selvää kauempaakin. Ajotietokoneen näyttämien tietojen vaihtaminen tapahtui kätevästi oikeanpuoleisesta viiksestä, joten se onnistui myös kätevästi autoa ajaessa. No, niin sen kyllä pitääkin olla...

Pablon täysin digitaaliset mittarit olivat hyvin selkeät lukea.


Heti pihasta ajaessani havaitsin, että olen käsittelemässä kokoluokkaa suurempaa autoa. Istuin oli paljon korkeammalla tiehen nähden kuin missään aiemmin testaamassani autossa ja näkymät ulos isoista ikkunoista olivat hyvin avarat. Ulos näkemistä tosin hieman häiritsi auton A-pilari, joka loi melko eteen auton pyöreästä muodosta johtuen yllättävän ison katvealueen.

Pablolla ajaessa piti vähän arpoa milloin vaihtaa vaihdetta isommalle tai pienemmälle. Autossa ei ole lainkaan kierroslukumittaria, joten vaihteen vaihtamisen sai suorittaa lähinnä äänen perusteella. Polossa tiedän kierrosten perusteella vaihtaa vaihdetta, joten kierroslukumittarin puute vähän häiritsi.

Poloon tottuneena en hirveästi välittänyt Paben kytkimestä, vaikka sitä aika nopeasti opinkin käyttämään. Kytkimen liikerata oli nimittäin todella lyhyt ja lisäksi kytkin oli tottumaani verrattuna varsin jäykkä. En kuitenkaan sammuttanut autoa kertaakaan!

Pablon vaihdekeppi poikkesi myös jonkin verran siitä, mihin ole tottunut, sillä Pablossa se sijaitsi keskikonsolin alareunassa ja keppi sojotti siitä yläviistoon kuskiin päin eikä suoraan ylöspäin. Vaihdekepin liikeradat olivat erittäin pitkät ja kun vaihteen vaihtoi vitoselle, joutui melkein kurottamaan ylettääkseen keppiin. Vähempikin riittäisi.

Kiihdyttäminen 1,8 litraisella bensakoneella (niin kuin mä moottoreista jotain tietäisin!) varustetulla Picassolla oli sanalla sanoen hyvin rauhallista. Taajamassa liikkeellelähtö ja kiihdyttäminen onnistuivat olivat ok, mutta kun tuli aika kiihdyttää moottoritielle, tunsin kuinka vanha ukko ei oikein jaksa vaan auto kiihtyi sataseen tosi hitaasti. Nyt liikenne oli rauhallista, mutta voisin kuvitella, että ruuhkassa moottoritielle pääseminen voi olla vaikeampaa, sillä autolla ei todellakaan ampaista mihinkään pikkuväliin samalla kiihdyttäen. Ei Polokaan todellakaan mikään raketti ole, mutta silti aivan toista maata.

Moottoritiellä pääsin testaamaan ekaa kertaa elämässäni vakionopeudensäädintä. Sopivaan nopeuteen päästyäni yksi napin painallus ja takapuolessa tunsi, kuinka auto alkoi itsestää vetää. Nappia painamalla nopeutta pystyi lisäämään ja se olikin ovela tunne, kun auto kiihdytti itsekseen lisää vauhtia. Jarrua painamalla vakkari meni pois päältä, minkä huomasin kun jarrutin ja päästettyäni jalan jarrulta auton nopeus alkoi pudota tasaisesti. Luulin että vakionopeudensäädin olisi jäänyt siihen nopeuteen mihin auton jarrutin, mutta kai se on turvallisempaa että vakkari pitää kytkeä itse takaisin päälle. Myös kytkintä painamalla vakkari meni pois päältä.

Vaikka Picasso ei nyt aivan minun makuuni ollut, oli kuitenkin kiva päästä testaamaan jotain vähän erilaista autoa. Tykkäsin siitä, kuinka isosta autosta näki ulos ja istui vähän korkeammalla. Pieni ja ketterä auto on kuitenkin enemmän minun makuuni.

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!