POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu kuukaudella maaliskuu

Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla

tiistai 31.03.2015 Avainsanat: Autokoulu , Rata-ajo , Renkaat , Talvi , Tapahtuma

Tämän vuotinen agendani perinteisessä Autokoulu Moottorin liukkaan kelin ratapäivässä helmikuun lopussa oli testata, miten (huonosti) kitkarenkaat pitävät jäällä ja kokeilla, “ilmoittavatko” renkaat, kun pidon menetys on lähellä. Viikon plussakelien jäljiltä rata oli kuitenkin tosi sohjoinen, joten ei ollut merkitystä oliko autossa alla nastat vai kitkat. Noh, tulipahan ajeltua, eikä radalla ole koskaan käynyt aika pitkäksi. Yleensähän se lähinnä loppuu kesken, ja niin kävi nytkin. 

Viime vuosina ratapäivä on pidetty Lievestuoreella, mutta tänä vuonna palattiin JoSeMoRa:lle eli Joutsan seudun moottoriradalle. Joutsan etu Lievestuoreen ajoharjoittelurataan verrattuna on sen harjoitusalueen pituus, 430 m, minkä johdosta radalla on turvallista ajaa maantienopeuksilla.

Päivä meni vanhalla kaavalla eli ekana jarrutusmatka- ja turvavälinäyttö ja sitten päästiin ajamaan itse. Komeassa kaaressa nukke jälleen kerran lensi, kun nopeutta nostettiin kympillä 50 -> 60 km/h. Jos näytöt kiinnostavat, niin kannattaa ehdottomasti lukaista viime vuoden blogaukseni, jossa näytöistä on videot ja tarkemmin juttua.

Autokoulun Audi A3 törmää nukkeen jarrutusmatkanäytössä. Auto pysähtyi tälle kohdalle jarrutuksesta 50 km/h nopeudesta, mutta 60 km/h nopeudesta vauhtia on tällä kohtaa vielä ihan reilusti.

Kentälle oli rakennettu esteen väistötehtävä (jarruta ja väistä), kaarreajo (jarruta kun tulet kaarteeseen) ja kitkaympyrä niin, että ne pystyi ajamaan kaikki sanoilla vauhdeilla. Miinuksena tässä oli se, että opettajan antama palaute puuttui täysin, ellei sitä käynyt kysymässä erikseen ekan tehtävän jälkeen. Etu puolestaan oli, että ajaminen oli varsin jouhevaa, kun kukaan ei pysähtynyt radalle, joten pitkiä jonotusaikoja päässyt syntymään. Ehkä seuraavalla kerralla palautteen anto voisi olla kaikkien näiden kolmen tehtävän jälkeen, jolloin yksi opettaja voisi lähettää matkaan ja vaikka pari opettajaa voisi olla radan sivussa antamassa palautetta. Täytyypä ehdottaa. :)

Volvo V70 väistää estettä ja kääntyy poikittain. (Kuva: Reija Ilomäki)

Autokoulun Audi A3 parkissa, Mersu palaamassa tukikohtaan kaarretehtävän vierestä, pari autoa kitkaympyrässä ja minä Pololla oikaisemassa takaisin lähtöpaikkaan. (Kuva: Reija Ilomäki)

Esteen väistötehtävän ajoin ensin 50 km/h vauhdista, missä ei ollut  mitään vaikeaa. 60 km/h vauhdissa sen sijaan alkoi olla tekemistä ja ajoinkin tyylikkäästi esteen reunimmaisen törpön yli. Ajattelin, että vika oli kitkarenkaissani, mutta ei selkeästikään, koska ajoin saman törpön yli myös kaverini Hakkapeliitta 8 -nastarenkailla varustetulla Mazda3:lla. Myöhemmin väistö onnistui kuitenkin Pololla tuosta 60 km/h vauhdistakin.

Esteen väistötehtävä Pololla. Alemmassa kuvassa opettaja korjailee törppöjen paikkoja, mutta tällä kertaa minä en rikkonut rataa, vaan jo joku ennen mua. (Kuva: Reija Ilomäki)

Kaarteessa Polo ei tahtonut pysyä. En tiedä mikä siinä oli ajateltu saapumisvauhdiksi, mutta ainakin 50 km/h vauhdista Polo ajautui ulos aika totaalisesti. Tätäkään ei voi laittaa renkaiden syyksi, koska tuossa sohjossa nastoista ei ollut mitään apua. Mielenkiintoisempaa olikin vertailla Polon ja Mazda3:n käytöstä. Esteen väistöstä ne suoriutuivat aika samalla tavalla, mutta kaarrejarrutuksessa niiden käytös oli ihan erilaista: Mazda3 pyrki ulos ison auton isoin elkein kylki edellä, kun taas Polo kääntyi paljon terävämmin. Ajonvakautus oli siis ihan erilainen. Samaa sanoi kaverini, joka testasi puolestaan Poloa.

Myöhemmin kokeilin radan toiseen reunaan rakennettua esteen väistöä 80 km/h nopeudesta. Normaalilla tiellä ei kyllä tulisi kuuloonkaan ajaa noin kovaa, jos sohjoa olisi yhtä paljon kuin nyt radalla oli! Esteen väistäminen kuitenkin onnistui hyvin. Kaikista yllättävin juttu tapahtui kuitenkin sitten, kun Polo lopulta pysähtyi: sen hätävilkut alkoivat vilkkua! Ja minä kun olen luullut, että siinä ei ole automaattista hätävilkutusta, sillä en ole aikaisempien kolmen ratapäivän aikansa saanut niitä syttymään kertaakaan. Mutta niin ne nyt vain syttyivät ja vieläpä joka kerta, kun jarrutin 80 km/h tai kovemmasta vauhdista. Ehkäpä hätävilkkujen syttyminen vaatii toimiakseen kovemman lähtövauhdin; kovempi vauhti = kovempi hätä? Tai sitten sohjon alta löytyi asfalttia ja auton hidastuvuus oli kovempi kuin jäällä ja ne toimivat siksi. Ei voi tietää. Mutta hienoa oli löytää tämä ominaisuus!

Esteen väistäminen 80 km/h nopeudesta.

Tajusin liian myöhään, että radan sohjossa 80 km/h ajaessa olisi ollut hyvä tilaisuus vähän mutkitella ja kokeilla, miltä tuntuu, jos/kun auto lähtee lapasesta. Kun kaikki harjoitustehtävät ovat jarrutuksia, ne ovat tavallaan liikenteen erikoistilanteita. Olet joutunut silloin jo hätään. Sen sijaan normaalissa ajossa, jos tilannenopeus on keliin nähden liian suuri, auto voi lähteä heittelehtimään. Olisi ollut jännä kokeilla, miltä se tuntuu ja miten siitä selvitään.  

Loskaa ja sohjoa ja tässä kohtaa alkaa pilkottaa jo asfalttikin... 

Yksi päivän hauskoista jutuista oli päästä tapaamaan Autokoulu Moottorin liikenneopettaja Reija. Olin hänen kanssaan samalla luokalla ala-asteella, kunnes perheeni muutti Lievestuoreelle. Viime tapaamisesta on 23 vuotta, toivottavasti seuraavaan menee vähän vähemmän aikaa! :)

Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta

tiistai 24.03.2015 Avainsanat: Bensan kulutus , Hybridiautot , Koeajo , Muilla autoilla ajaminen , Taloudellinen ajo , Toyota

Huom! Lue juttu uudistuneesta Toyota Auris hybridistä tästä!

Naisten ajopäivän Ecorun-esittelyt ajettiin Toyotan maahantuojan lainaamilla Auris Hybrideillä. Toin niistä yhden tapahtumapaikalle Jyväskylän OK Autolta, joten pääsin testaamaan autoa oikein kunnolla. Kilsoja kertyi viikonlopun aikana mittariin noin 600. Toissa syksyn lyhyellä koeajolla Auris tuntui nielevän bensaa turhankin innokkaasti, mutta nyt sain sen kulutusmittarin näyttämään heti alusta saakka varsin mukavia lukemia. Ja parempia vain tuli, kun auto kävi tutuksi.

Suunnittelin, että ajaisin taloudellisen ajon lenkin vielä uudestaan ennen laina-auton palauttamista, mutten ehtinyt. Mutta ei hätää! Palautettuani Aurisin avaimet OK Auton Rent-pisteeseen, marssin suoraan automyynnin puolelle kysymään josko saisin Aurisin koeajoon, kun tekisi mieli pihistellä sillä vielä vähän lisää. No kyllähän se kävi päinsä! 

Hieman nolotti palauttaa vuokraamoon mudalla kuorrutettu auto... :'D 

Hybridillä ajaminen

4wetoa-blogin Aki on kehunut, että OK Autolla ollaan erittäin myötämielisiä blogaajia kohtaan ja allekirjoitan tämän kyllä täysin! Myyjät olivat oikein mukavia ja ehdinkin jutella heidän kanssaan hyvän tovin sekä autoa lainatessa että seuravana päivänä palauttaessa. Sain myyjiltä myös hyödyllisiä lisävinkkejä siitä, miten hybridillä ajetaan. 

Viisi parasta vinkkiä hybridillä ajamiseen (Kuva: Toyota / Hybridin koeajo -pikaopas)

Hybridillä pitäisi kiihdyttää superrauhallisesti, jos haluaisi kulkea pelkän sähkömoottorin voimin. Mietin, että siinä ei ole mitään järkeä, mutta myyjä opasti, että se ei ole ideakaan. Sähköllä on tarkoitus lähteä vain liikkeelle (varovasti) ja sitten kun on saavutettu 15-30 km/h nopeus, painetaan kaasua enemmän ja kiihdytetään reippaasti lopulliseen nopeuteen polttomoottorin avustamana. Myyjän mukaan itsetarkoituksena ei myöskään ole jatkuva sähköllä ajaminen vaan se, että sähkömoottori on päällä usein, vaikkakin pieniä aikoja. Kokemani mukaan sähkömoottori menee kaupunkinopeuksissa päälle tosi herkästi, kun malttaa hellittää kaasusta hetkeksi ja painaa sitten kevyesti uudestaan. 

Pienen kulutuksen saavuttamiseksi autolla on tärkeää muistaa hyödyntää moottorijarrutusta. Hybridillä ajaessa rullaaminen on erityisen tärkeää, sillä auton vieriessä polttoaineen kulutus on nolla ja samalla akku latautuu. Hybridi myös rullaa pidempiä matkoja kuin perinteinen auto, sillä polttomoottori ei jarruta menoa. Ihan niin pitkiä matkoja Auris ei vierinyt kuin kuvittelin myyjän puheista, mutta jonkin verran eroa Poloon kuitenkin oli. Toisaalta Polo Junior on kyllä erinomaisen hyvin rullaava auto, ainakin vanhaan Polo Senioriin verrattuna.

Hybridillä ajaessa myös jarruttamiseen on syytä kiinnittää huomiota. Kevyesti jarruttaessa jarrupalat liiku yhtään, vaan kaikki jarruttaminen tapahtuu sähkömoottorin avulla, jolloin akku latautuu. Vasta voimakkaampi jarrutus aktivoi varsinaiset jarrut, jolloin myös osa jarrutusenergiasta menee hukkaan.

Aina jarrutusta ei tietenkään voi ennakoida täysin. Lahdessa pysähdyin joihinkin liikennevaloihin, kun vaihtuivat punaisiksi kun olin jo aika lähellä risteystä. Jarrutin samalla tavalla kuin olisin jarruttanut Pololla, minkä seurauksena auto pysähtyi todella terävästi ja turvavyökin otti kiinni. Elikkä Aurisin jarrutuntuma on ihan erilainen kuin Polossa ja pääsi yllättämään pari kertaa, mutta sitten siihen jo tottui.

Toyotan hybridien vaihdekepin B-asento on tarkoitettu käytettäväksi vain pitkissä ja jyrkissä alamäissä, joissa auton jarrupalat saattaisivat ylikuumentua. B-tila lisää todellista moottorijarrutusta polttomoottorin avulla, joten osa jarrutusenergiasta menee silloin hukkaan. Onkin taloudellisempaa ajaa D-tilassa ja jarruttaa kevyesti itse, jolloin kaikki energia menee varastoituu akkuun.

B-tila oli asia, minkä olin ymmärtänyt hybridistä eniten väärin. Toissa syksyn koeajolla luulin, että sen idea on maksimoida akun latautuminen moottorijarrutuksella ja käytinkin sitä innokkaasti. Metsään mentiin ja lujaa! Lienee vaikuttanut osaltaan silloiseen suureen kulutukseen? Nyt tiesin, että se on alamäkiä varten, mutta vasta auton palautettuani luin hybridin koeajo-oppaasta, että itse jarruttaminen on energiataloudellisempaa. En käyttänyt B-tilaa kuin yhdessä tosi pitkässä alamäessä kulutuslenkilläni, mutta kun olisin tiennyt sen toiminnan oikein, olisi siitäkin alamäestä saanut kerättyä talteen kaikki mahdolliset watit.

Toyota hybridien vaihteiston B-tila on tarkoitettu vain jyrkkiin alamäkiin.
(Kuva: Toyota / Hybridin koeajo -pikaopas)

Suurimman osan matkoista ajoin käyttäen Eco Modea, joka vaikuttaa kaasupolkimen vasteeseen siten, että 50 %:n liike on 25 % maksimitehosta, mikä tekee tekee ajosta tasaisempaa ja siten taloudellisempaa. Eco-moodi sai auton tuntumaan aluksi hieman lussulta, ja nimesinkin kaasupolkimen toivomuspolkimeksi. Sen toimintaan kuitenkin tottui, eikä Eco tuntunut muutaman sadan kilsan jälkeen enää ollenkaan huonolta. Tarvittaessa Auris kyllä kiihtyy Eco-moodillakin; täytyy vain painaa kaasua napakasti, ikään kuin näpäyttämällä, niin johan lähtee.

Kulutuslukemia maalla ja kaupungissa

Kitkarenkailla varustetulla koeajo-Aurisilla ajoin 135 km, miltä matkalta ajotietokone näytti keskikulutukseksi 4,5 l/100 km. Kyllä se vaan kulkee vähällä! 

Vanhempieni luokse Lievestuoreelle kulutus oli menomatkalla 4,4 l/100 km, kun uudella Pololla kulutus oli 4,6 l/100 km. Paluumatkalla kulutus oli 4,7 l/100 km vs. uuden Polon 4,9 l/100 km. 6,5 km matka töihin puolestaan meni 5,6 l/100 km kulutuksella, kun omalla Pololla työmatkan kulutus on aniharvoin alle 6,3 l/100 km.

Entä sitten taloudellisen ajon lenkki? Melkein höyryillä, kiitos vain kysymästä! :D Sain kulutuksesi 4,0 l/100 km, mikä on ihan mielettömän hyvä lukema! Uudella Pololla kulutus oli samalla reitillä 4,7 l/100 km. Oli mahtava fiilis, kun Aurisilla ajaessa lenkin kaupunkiosuudella kulutus pieneni pienenemistään. Voin kertoa, että tavallisella autolla sillä on hieman päinvastainen vaikutus...

Taloudellisen ajon lenkin loppuosa meni melkein pelkästään sähköllä. Parhaimmillaan kulutus on ollut nolla ja samanaikaisesti energiaa on riittänyt vielä talteenotettavaksikin, mikä näkyy noista puolikkaista E-kirjaimista.

Huipputuloksen innoittamana kokeilin ajaa lenkin uudestaan ja testata saisinko vielä parannettua kulutusta. Tähdet olivat kierrosten välissä ehtineet kääntyä väärään asentoon, sillä nyt kulutus olikin taas 4,3 l/100 km. Suurin syy tähän lienee se, että kiihdytin moottoritiellä auton reilusti sataseen, kun ekalla kierroksella autojono kulki molempiin suuntiin 80 km/h enkä jaksanut ohittaa sitä 1,5 km tähden.

Kulutuslenkillä saamiani kulutuksia ei voi pitää absoluuttisina totuuksina, koska kyseessä on yksittäiset ajokerrat ja ne tapahtuvat erilaisten liikennemäärien seassa. Ja kulutuskin katsotaan auton ajotietokoneesta, eikä tankkaamalla. Mielestäni vakiotestilenkki kuitenkin antaa suuntaa siitä, mihin auto kykenee ja miten se pärjää muihin ajamiini autoihin nähden. Itse asiassa olen tainnut ajaa parilla muullakin autolla testilenkin Keljon suuntaan vain tuolla 80 km/h nopeudella, en vain ole ajatellut, että se merkkaisi näin paljon. Kenties Aurisin jälkimmäisessä testilenkissä oli jotain muutakin kuluttavampaa, mutta uskon satasen vauhdin olleen suurin vaikutin.

Muita ajatuksia matkan varrelta

Toissa syksyn koeajoon nähden mielipiteeni Aurisista ei juuri muuttunut. Hybriditekniikasta tykkäsin tosi paljon, mutta muuten Auris ei herättänyt minussa palavaa rakkautta, vaikka siinä mukavia ominaisuuksia onkin. 

Ymmärsin kuitenkin kilometrien karttuessa, miksi suomalaiset ostavat Toyotaa kuin leipää. Se on toimintavarma ihmiskuljetin, joka ei tee itsestään minkäänlaista numeroa, vaan kuljettaa tylsät suomalaiset tylsästi perille. :P

Ajotuntumaltaan Auris oli edelleen hämmentävän pehmeä kulkija eivätkä jyrkimmätkään hidastetöyssyt juuri hidastaneet sen menoa. Esimerkiksi erään 40 km/h alueella sijaitsevan hidastetöyssyn voi ylittää Aurisilla surutta likipitäen rajoitusnopeudella, kun taas Polo on hidastettava siinä alle 20 km/h nopeuteen tai muuten jysähtää. Eikä ole merkitystä, ylitänkö Aurisilla töyssyn keskeltä vai reunasta, vaan se ylittää töyssyn pehmeästi niiaten. Lievästi epäreilua, sanoo Polo-kuski…

Pehmeän alustan lisäksi Aurisissa on myös pehmeä ohjaus. Ratin kääntäminen on todella kevyttä ja pienellä edestakaisin kääntelyllä auton saa “heittelehtimään”. Jotkut varmastikin tykkäävät keveydestä, mutta jämäkkä ohjaus on enemmän minun makuuni.

Toyota Auris kuskinpenkiltä katsottuna. Miellyttävän tuntuisesta ratista löytyy napit radion säätämiseen ja ajotietokoneen arvojen selaamiseen. Toyotan vakionopeussäätimen vipu oli looginen käyttää, vaikka sijainti kello neljässä olikin minulle uusi.

Kirjoitin viimeksi, että autoon kuuluu kovasti muun liikenteen melu, mutta nyt tulin siihen tulokseen, että rengasmelu on pahin melu. Kuvailin puhelimeni äänimuistioon rengasmelua suorastaan infernaaliseksi. Olisi itse asiassa mielenkiintoista testata, kumpi on meluisampi; Mazda3 vai Auris. Molemmissa alkaa pidemmällä maantietaipaleella kaivata korvatulppia ainakin, jos on nastarenkaat alla. Kitkarenkailla Aurisin rengasmelu oli huomattavasti siedettävämpi kuin nastoilla.

Ensimmäisen lyhyen koeajon perusteella olin sitä mieltä, että Aurisista näkee hyvin ulos. Nyt kun ehdin ajaa sillä enemmän, en ollut enää yhtään samaa mieltä. Paksu A-pilari ja kookas peili aiheuttava turhan ison katveen oikealle etuviistoon. Lisäksi Aurisin ikkunoiden alareuna on varsin korkealla, mikä heikentää näkyvyyttä taakse oikealle kaistanvaihtotilanteessa.

Miinusta Aurisille täytyy antaa kosketusnäytön valaistuksen vaihtamisesta yö/päivämoodin välillä. Harmaalla kelillä ajoin ajovaloilla, mutta niiden myötä auto totesi, että on pimeää ja laittoi näytön yömoodiin, jolloin se oli liian himmeä. Valikoista kaivamalla sai päälle päivämoodin, mutta olisi paljon kätevämpää, jos valaistus säätyisi automaattisesti.

Aurisin nerokkain ominaisuus oli kätketty niinkin tavalliseen varusteeseen kuin ikkunanpesimeen. Sekä etu- että takaikkunan pesimen viiksi on kaksitoiminen: pieni painallus suihkuttaa vettä ikkunaan ja vasta isompi painallus sekä suihkuttaa että pyyhkii. Tästä on se etu, että ikkunan pystyy kastelemaan kunnolla ennen pyyhkimistä, jolloin se naarmuuntuu vähemmän. Ei nimittäin ole ihan kerta tai kaksi, kun olen jättänyt Polon takaikkunan pesemättä siksi, että se pyyhkii ensin ja antaa vettä vasta, kun viikseä on ensin vähän pumpannut. Saisi Volkswagen ottaa tässä kohtaa mallia Toyotasta!

Erityismaininnan ansaitsee myös Aurisin katossa oleva pikkuinen led-valo, joka valaisee himmeästi keskikonsolin hallintalaitteet pimeällä ajaessa. Ihmettelin aluksi sen funktiota, mutta peittämällä sen kädellä huomasi heti, miten vaihdekeppi ja kaikki napit joutuivat pimeään. Nappien ikonit hehkuvat kyllä pimeässä punaisina, mutta ledien tuoma lisävalo tekee niiden käyttämisestä miellyttävämpää.

Aurisin yövalaistuksen led-valo näkyy kuvan yläreunassa keskellä. En valitettavasti pystynyt ottamaan siitä kuvaa pimeällä.

Yhteenveto

Toyota Auris Hybrid on todellinen tavallisen kansalaisen hybridi. Se on yksinkertaisen toimiva paketti eikä hintakaan päätä huimaa. Hyvin varusteltu Hybrid Active Edition -kampanjamalli maksaa hieman alle 28 ke ja huippuvarusteltu Hybrid Premiumkin vain vähän yli 31 ke. Aurisin olisi saanut halvemmalla kuin tilaamamme Seat Leonin, vaikka se on hybridi!

Automyyjä kertoi, että noin puolet myydyistä Auriksista on hybridejä. Ja kun hybridin on kerran ostanut, harva enää palaa perinteiseen. En muuten ihmettele yhtään.

Seitsemänsadan hybridillä ajetun kilometrin jälkeen minua kyllä vähän harmitti palata perinteisen polttomoottorikulkineen rattiin. Siinä missä perinteinen moottori kuluttaa eniten polttoainetta pysähdyksistä lähtiessä, hybridi lähtee liikkeelle sähkömoottorin voimin nollakulutuksella täysin äänettömästi ja täysin päästöittä. Ai vitsi se on kyllä parhautta!  

Rakastuin hybridiin.

Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat

tiistai 17.03.2015 Avainsanat: #onnellistenajokoulu , Citroën , Mazda

#OnnellistenAjokoulu / Mazda

Se on täällä taas! Mazda järjesti viime keväänä ensimmäistä kertaa Onnellisten ajokoulun ja tänä vuonna se saa jatkoa. Olin mukana viime vuonna ja täytyy sanoa, että se oli heittämällä paras ja hauskin juttu, mitä minulle on autoblogiurallani tapahtunut! Siksi minusta on tosi mahtavaa, että Mazda järjestää sen uudestaan.

Onnellisten ajokoulun ideana on nimensä mukaisesti tehdä kuskeista onnellisempia ja sitä myötä parantaa ajokulttuuria. Viime vuonna harjoittelimme mm. liukkaalla kelillä ajamista ja taloudellista ajamista ja mietimme, miten asenne vaikuttaa ratin takana. Erityisesti asenneoppitunti oli todella kiva; se ei ollut mitään kalvosulkeisia koulun penkillä, vaan pureuduimme liikennekulttuuriin ja omiin valintoihin improvisaatioteatterin johdattelemana. Miksi ottaisit pulttia jonkun käytöksestä, kun ei se mitään hyödytä. Tai jos perässä roikkuja ahdistaa, niin mikä estää päästämästä roikkujaa ohi. Pienet valinnat vaikuttavat paljon omaan fiilikseen!

Hakuaikaa Onnellisten ajokouluun on tämän viikon perjantaihin 20.3.2015 ja mukaan valitaan yhteensä 12 henkilöä. Mun tekisi mieli hakea sinne uudestaan (koska parhautta ja kertaushan on opintojen äiti!) mutta epäilen hieman pääsymahdollisuuksiani… :D  Hakemuksen voi jättää Mazdan #onnellistenajokoulu2015-nettisivuilla

#c4cactuscrew / Citroën

Jos ajokoulu ei kiinnosta, mutta ottaisit uuden auton mielelläsi käyttöön 2,5 kuukaudeksi, suuntaa Citroenin nettisivuille. #c4cactuscrew-kampanjassa peräti 30 henkilöä/porukkaa saa käyttöönsä Citroen C4 Cactus -henkilöauton kymmeneksi viikoksi. Lisäksi yksi tästä porukasta voittaa sen käyttöönsä kokonaiseksi vuodeksi. 

Itseäni kiinnostaisi kokeilla C4 Cactusta sen kosketusnäyttökäyttöliittymän vuoksi, mutta sitä  ehtii testata vähän lyhemmälläkin koeajolla. Kymmenen viikkoa Cactuksella ei jaksa kiinnostaa. Meidän Seat Leon saapuu kampanjan aikoihin ja sitä vastaan Citroenilla ei valitettavasti ole mitään jakoja.

Cactus-kuskiksi haetaan maksimissaan minuutin mittaisella videolla, jolla perustellaan, miksi pitäisi tulla valituksi kampanjaan. Hakea voi niin yksin kuin yhdessäkin, esimerkiksi perheen tai työporukan voimin. Hakuaikaa on vain - oho! - huomiseen keskiviikkoon 18.3.2015 klo 24:00 saakka, joten vähän kiire hakemuksen teossa voi tulla, mutta toisaalta ei siinä kauan mene kun perustelee kännykän videokameralle, miksi pitäisi päästä mukaan. Kisaan osallistutaan Citroenin kampanjasivulla.


Ps. Mulla ei ole mitään diiliä mainostaa kumpaakaan kampanjaa, vaan kerron niistä vain oman kiinnostukseni kautta ja jotta mahdollisimman moni kuulisi niistä. Koska molemmat ovat siistejä!

Autourheilu todella kiinnostaa naisia!

torstai 12.03.2015 Avainsanat: AL-Sport , Ecorun , Tapahtuma

Viime sunnuntaina järjestetty naisten moottoriurheilu- ja autoilupäivä oli menestys! Vaikka Saukkolan EK on hieman korvessa eikä kelikään ollut paras mahdollinen, paikalle saapui arviolta 400-500 henkilöä, joista osa jopa tilausajobussilla. Selkeästi tapahtumalle oli kysyntää! :)

Tapahtumaan osallistuneita urheilijoita ja toimitsijoita yhteiskuvassa. Ecorun-porukan erottaa telttamallin huomioliiveistä. (Kuva: Jukka Tolvanen / Autoliitto)

Itse vietin päivän esitellen taloudellisuusajoa. Tarkoitus oli katsella vähän muutakin menoa ja käydä mm. kyselemässä Emma Kimiläiseltä hänen pian julkaistavasta kirjastaan “Naisen autoiluopas”, mutta eihän tuota Ecorun-pistettä raskinut jättää kuin lounaan ajaksi.

Ecorun herätti mukavasti kiinnostusta ja autot olivat ajossa melkein koko ajan. Käytössä oli aluksi kaksi Toyotan maahantuojan tarjoamaa Auris Hybridiä, mutta aika pian saimme käyttöön vielä kolmannenkin Aurisin, sillä taitoajoon tarkoitettu paikka oli ollut niin pehmeä, että auto jäi kuulemma kiinni siihen ja taitoajo piti perua.  Huono homma taitoajolle, mutta hyvä Ecorunille, sillä innokkaita kokeilijoita riitti.

Raimo ja Jaakko kertomassa Ecorunista.

Taloudellisen ajon kannalta Saukkolan EK ei ollut ihan parhaassa mahdollisessa paikassa, sillä sinne vievä hiekkatie oli tosi kauheassa kunnossa; kuoppaa kuopan perään, tahmeaa mutaa ja pari koko tien levyistä vesilammikkoa. Ecorun-kilpailuissa etapeilla on aina tietty ajoaika, jonka ylityksestä tulee sakkoa. Huonokuntoisella tiellä ei pystynyt ajaa niin kovaa kuin normaalisti, joten ainakaan itse en huomioinut reitille annettua aikaa, vaan opastin ihmisiä lähinnä tiekirjan kanssa pelaamiseen ja moottorijarrutuksiin ja sellaisiin. Onneksi sentään osa reitistä oli asfalttia. Opin muuten itsekin lukemaan tiekirjaa päivän aikana, joten tavoite saavutettu.

Tiet aika kosteassa kunnossa. Sen näki myös auton kyljistä!

Päivän päätteeksi piti tietysti päästä itsekin ajamaan tuo meidän testilenkki. Lajipäällikkö-Jaakko lähti kartturikseni ja häneltä olikin hyvä kysellä vinkkejä muun muassa ylämäkien optimaaliseen ajamiseen. Ylämäessä ei pitäisi ikinä kiihdyttää ja mieluummin nopeus vaikka vähän laskee kuin nousee. Sain lenkin kulutukseksi 5,4 l/100 km, joka oli keliin suhteutettuna ilmeisen hyvä. Saukkolan EK:lle palatessa oli kyllä tuskaista katsoa, kuinka kulutus vaan hiljalleen kohosi, kun auto ei jaksanut pitää sähkömoottoria päällä kuoppaisella tiellä. Yllättäen voitin desilitran erolla mestarikuskimme Markun. Autojen akkujen varaustilat eivät välttämättä olleet samat eikä 20 km ajomatka kerro vielä mitään, mutta antakaa mun silti nauttia hetki tästä voittajafiiliksestä! :P

Tapahtumaa oli mukava olla järjestämässä ja oli kiva päästä tapaamaan Ecorun-huiput Markku ja Raimo sekä Autoliiton porukoita. Jaakon kanssa ehdimme myös hieman stormata Ecorunin kotisivujen viilausta. Ne ovat mielestäni varsin epäselvät, mutta aiomme yhdessä uudistaa ja selkeyttää niitä lähiaikoina.

 

Autoliiton tiimi edustaa. :)

Seuraavaa naisten autourheilupäivää on suunniteltu loppukesälle. Jos naistenpäivä ei sopinut aikatauluihisi, niin tule ihmeessä silloin mukaan! Ecorun on siellä ainakin!

Autoja, moottoriurheilua ja naisia

tiistai 03.03.2015 Avainsanat: Ecorun , Tapahtuma

Vaikka otsikko voi kuulostaa miehille suunnatusta jutusta, niin nyt kuitenkin kaikki autoista ja autoilusta kiinnostuneet naiset korvat hörölle! Oletko koskaan miettinyt, että olisi kivaa harrastaa jotain autourheilua, mutta et tiedä, miten siihen touhuun pääsisi mukaan? Naistenpäivänä 8.3.2015 olisi erittäin hyvä tilaisuus saada lisätietoa asiasta, sillä silloin järjestetään naisten moottoriurheilu- ja autoilupäivä Saukkolan EK:lla Lopella klo 11-16. 

AKK Motorsport ry:n, Autoliiton ja Moottoriliiton yhteisvoimin järjestämässä tapahtumassa pääsee tutustumaan lukuisiin eri moottoriurheilulajeihin, -urheilijoihin, heidän kalustoonsa ja seuratoimintaan. Esiteltävinä lajeina ovat mm. ralli, crosskart, jokkis, enduro, taitoajo ja ecorun. Autojen kyytiin pääsee ja osalla on mahdollista myös ajaa itse ammattilaisten opastuksella. Tämä tosin säävarauksella, sillä vielä ei tiedetä, missä kunnossa radat ovat. Ja hei, saa sinne tulla vaikka olisi mieskin. Naisilla vain on etuajo-oikeus kyydityksiin. :) Eikä muuten maksa mitään!

Naispuoleisia moottoriurheilijoita edustamassa on Suomen kuumimpia nimiä, mm. Emma Kimiläinen (rata-autoilu), Kaisa Eiristö (karting), Sanna Kärkkäinen (motocross), Hanna Heinola (enduro), Mia-Maria Vepsäläinen (drag racing) ja Kirsi Kainulainen (road racing).

Lisätietoa tapahtumasta voi lukea täältä.

 

Itse olen tapahtumassa edustamassa muutaman huippupihistelijän kanssa Ecorunia eli taloudellisuusajoa, joka on yksi helpoiten lähestyttävistä autourheilun muodoista. Ecorun-kilpailuissa ajetaan annettu reitti normaalin liikenteen seassa, määritellyn aikarajan puitteissa, niin vähällä polttoaineella kuin mahdollista. Et siis tarvitse kisaan kuin tavallisen henkilöauton, kellon ja kevyen kaasujalan. Ja kartturin lukemaan tiekirjasta, minne käännytään seuraavaksi ja millaisia nopeusrajoituksia reitillä on.

Osallistuin taloudellisen ajon kilpailuun ensimmäistä kertaa viime keväänä #onnellistenajokoulu'n kanssa ja jäin koukkuun. Aika iso kynnys olisi ollut lähteä kisaamaan ihan pystymetsästä, joten ainakin minusta tällaiseen esittelytapahtumaan olisi ollut tosi mahtavaa päästä osallistumaan! Elikkä jos taloudellinen ajaminen kiinnostaa kilpailumuotona yhtään, niin tule ihmeessä testaamaan!

Meillä on Saukkolassa ajettavana 15 kilometrin / 21 minuutin mittainen reitti, josta saa varmasti aika kivasti tuntumaa touhuun. Tässä jo ennakkoon tutustuttavaksi kartta ja tiekirja. Voit tulla testaamaan niin ajamista kuin tiekirjan lukuakin ja me olemme käytettävissä, jos tarvitset kartturia/kuskia. Itse en tosin ole toiminut kertaakaan kartanlukijana, mutta kertahan se on ensimmäinenkin... Totta puhuen kokeilenkin sitä nyt mielelläni itsekin, kun ei ole kisa kyseessä. Ja meinasin muutenkin imeä kaikkea tietoa noilta meidän konkareilta. :D

Saukkolan EK -ajoharjoittelualue on hieman korvessa, mutta älä anna sen hidastaa! Ei sinne aja kuin 35 minuuttia Hämeenlinnasta ja 30 minuuttia Riihimäeltä. Niiden välimaastossa se sijaitsee. Osoite on Saukkolantie 160, 12920 Topeno. Nähdäänkö sunnuntaina?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (14)
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!

Palaute