POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu kuukaudella maaliskuu

Ja sitten kuolo korjasi Polon akun

sunnuntai 30.03.2014 Avainsanat: Huolto , Ongelmatilanteet , Polo , Polo Junior , Talvi , Volkswagen

Tammikuisessa blogimerkinnässäni kerroin, kuinka Polon akusta loppui virta kovilla pakkasilla sen oltua pari viikkoa ajamatta. Ilmeisesti Polo oli loukkaantunut, kun ajelin vain laina-Mazda3:lla. Hinaus-Team kävi sitten herättämässä Polon henkiin Volkswagenin Liikkumisturvan piikkiin ja pääsin taas liikkeelle ja ajoin akun täyteen.
 
Kun minun puolentoista viikon päästä piti seuraavan kerran lähteä Pololla liikenteeseen, olin kaukaa viisas: menin jo paria päivää aiemmin kokeilemaan, onko Polo vielä kaverini. Tarkoituksena oli myös ajaa pieni lepyttelylenkki, että akussa varmasti riittää virtaa. Kuinkas sitten kävikään? Akku oli tyhjentynyt niin totaalisesti, että auto ei näyttänyt enää mitään elonmerkkejä! Viimeksi vielä ovet aukesivat ja valot syttyivät, mutta nyt auto oli ihan totaalisesti kuollut.
 

Siinä paha missä mainitaan.

Seuraavana päivänä selvittelin, miten Polo saataisiin takaisin elävien kirjoihin. Akkulaturi olisi auttanut, mutta minulla ei sellaista ollut, sillä kuten ironisesti edellisen merkinnän kommenteissa totesin, tuskin hankin sellaista ennen kuin Polo jättää seuraavan kerran pihaan… Se tapahtui aika paljon aiemmin kuin olisin arvannut!
 
Soittelin sitten Autotarvikkeelle ja kysyin, mitä kannattaisi tehdä. Huoltoneuvoja kehotti tuomaan auton heille, koska akun vaihtaminen uuteen menisi huolenpitosopimuksen piikkiin. Polon käynnistyksessä Volkswagen Liikkumisturva ei kuitenkaan tullut enää kysymykseen, koska se tarjoaa vain yhden avunantotapahtuman per huoltoväli. Olisi pitänyt viedä auto huoltoon heti ensimmäisen akun loppumisen jälkeen.
 
Entä korvaisiko Polon vakuutus hinauksen/apuvirran antamisen? Yllättäen If-vakuutusyhtiö ei voinut kertoa sitä minulle, koska Polon vakuutus on mieheni nimissä! Perheemme vakuutukset ovat yhteisen sopimuksen alla, mutta sillä ei ollut merkitystä, vaan vakuutusneuvoja pyysi miestäni soittamaan heille ja kysymään. Mitä jos mies olisi ollut vaikka työmatkalla jossain huitsin Nevadassa eikä olisi voinut soittaa? Noh, nyt pystyi soittamaan ja selvisi, että vakuutus korvaa hinauksen ja antaa sijaisautonkin PAITSI jos vian syynä on akun hyytyminen pakkasessa.
 
Koska Liikkumisturva ja vakuutus olivat pois suljettuja vaihtoehtoja, kysyin apua kaveriltani, joka auttoi käynnistämään edellisenkin Polon. Apuvirran antaminen uusille autoille ei ole välttämättä terveellistä (niin antavan kuin ottavankaan auton näkökulmasta), mutta kaverilla oli akkuboosteri, jolla autolle saa virtaa turvallisesti. Itse asiassa hinausmiehellä taisi olla ihan vastaava laite. Se kiinni Poloon, virrat päälle ja johan käynnistyi!
 

Akkubuusterilla saa herätettyä auton akun turvallisesti henkiin.

Saatuani Polon käyntiin ajoin sen suoraan Autotarvikkeelle ja pyysin laittamaan kuntoon. Sovittiin, että tarkistavat akun ja vaihtavat sen uuteen, jos se on rikki. Noh, akku oli kuollut niin totaalisesti, että akkutesteri ei ollut suostunut mittaamaan sitä ollenkaan. Hyvä niin, sillä nyt kun akku piti vaihtaa uuteen, siihen pystyy taas luottamaan 100%. Jos vanha olisi jäänyt, olisi jäänyt myös jatkuva epävarmuus, että milloin se taas tyhjenee.
 
Akun testaus, uusi 61 Ah akku ja vaihto menivät tosiaan Polon huolenpitosopimuksen piikkiin. Kustannuksia niistä kertyi yhteensä 212 e, mistä alkuperäistarvikeakun osuus oli melko suolainen 163 e. Tarvikeakku olisi maksanut satasen. Huolto ei kysynyt, kumman haluan, mutta olisin kyllä valinnut tuon alkuperäisosan. Haluan mennä alkuperäistarvikkeilla ainakin niin kauan kuin tuo huolenpitosoppari on autossa, vaikka suoraanhan ne ovat minun rahojani, jotka sitä hyödyntäessä kuluvat. Tämä on vähän tämmöinen tunnejuttu.
 
Uuden akun myötä Polo on käyttäytynyt taas niin kuin kunnon auton kuuluu. (Tosin luovuinhan mä samoihin aikoihin myös Mazda3:sta...) Akkulaturia en ole jaksanut hankkia edelleenkään, luotto on kova että nyt taas kestää.

Edit 9.7.2014: Pyysin Autotarvikkeelta yhteenvetoa huolenpitosopimuksen laskuista blogausta varten. Siinä samalla ilmeni, että akun uusiminen oli mennyt suurimmaksi osaksi liikkeen "goodwill" piikkiin eikä huolenpitosopimuksesta veloitettu kuin 48 e (vaikka kustannus oli 212 e). Nähtävästi siitä syystä, että auto on melko uusi ja vähän ajettu, joten ei pitäisi akun kuolla. Olipa iloinen yllätys! =)

Polkupyörien huoltoa

keskiviikko 26.03.2014 Avainsanat: Huolto , Nishiki Hybrid Comp , Nishiki Reno , Polkupyöräily , Renkaat

Talvipyöräni on viime aikoina kenkkuillut. Viime kuussa sen etuvaihtajan vaijeri alkoi rispaantua ja viime viikolla puhkesi takarengas. Vaijerin vaihtoa pitkitin kuukauden jättämällä etuvaihtajan pysyvästi kakkosrattaalle, mutta puhjennut rengas piti paikata vähän nopeammin.
 
Olin ihan siinä uskossa, että reilulla kuviolla varustetut Schwalbe Snow Stud nastarenkaat eivät ihan hevillä puhkeaisi, mutta toisin kävi. Kotipihalla tuntui, että takarengas on hieman tyhjillään ja kun pääsin 20 metrin päähän pyörävarastoon, rengas tyhjenikin jo silmissä kuuluvan pihinän saattelemana. Keskeltä renkaan kuvion kohoumaa löytyi selkeä reikä ja kohouma oli puoliksi haljennut. Reikään ei ollut tarttunut mitään, joten syyllisestä ei voi olla varma. Todennäköisesti kyseessä oli kuitenkin Kauramoottorin tappajasepeliksikin kutsuma hiekoitussepeli.
 

Hurjan näköinen reikä pyörän nastarenkaassa.

Nastarengas irtosi helposti vanteelta ja sisäkumin paikkaus kävi sujuvasti. Jälkeenpäin sain vinkin, että ulkokumin olisi voinut paikata sisäpuolelta, mutta tehdään se sitten jos sisäkumi puhkeaa uudestaan. Yllättäen Huoltopilotissa oltiin laitettu ulkokumi takavanteelle vasten pyörimissuuntaa, joten käänsin sen renkaan paikkauksen jälkeen oikein päin. Kiekon saaminen takaisin takahaarukkaan niin, että jarrut toimivat, oli taas aikamoisen säädön takana, mutta ei siitä sen enempää. Hankala pyörä on hankala.
 
Vaihdevaijerin vaihtaminen meni vähän säädöksi, sillä en saanut vaihdevivun ruuvia auki. Poikkesin sitten Huoltopilotissa pyytämässä apuja ja muutamassa sekunnissa mielestäni pilalle mennyt ristipääruuvi aukesi. Ilmeisesti siihen tarvittiin vai tosi terävä ristipääruuvimeisseli, sillä omani irrotti ruuvista vain metallihippuja. Samalla ostin uuden vaijerin, sillä kotoa löytynyt ei ollutkaan yhteensopiva vaihdevivun kanssa.
 
Illalla meinasin ryhtyä vaijerin vaihtoon, mutta nyt vaijerin etuvaihtajaan kiinnittävä kuusiokoloruuvi ei inahtanutkaan. Suihkin siihen öljyä liukasteeksi ja seuraavana päivänä ruuvi aukesi.
 
Vaijerin saaminen sopivaan kireyteen tuotti seuraavat harmaat hiukset, sillä en saanut pingotettua sitä millään riittävän kireälle. Ajattelin, että vaihtajan pikkuruuveilla se menee oikeaan asentoon, mutta niihin koskeminen oli virheliike. Aina ketju hankasi johonkin. Jossain vaiheessa tajusin, että vaihdevivussa on vaijerin pituussäätö ja kävin pyörittelemään sitä, mutta kun pikkuruuvien säädöt olivat jo pilalla niin eihän se vieläkään asettunut. Tunnin ruuvailun ja poljinten pyörittelyn jälkeen olin valmis luovuttamaan, mutta juuri silloin vaihteet alkoivat kuin ihmeen kaupalla toimia.
 

Olihan siinä vaihdevaijerissa vielä kolme säiettä jäljellä...

Kun olin saanut talvipyörän kuntoon, päätin samoilla vauhdeilla huoltaa myös vähän kesäpyörääni. Suoristin sen ohjaustangon, joka oli ollut alusta saakka vinossa hieman vasemmalle ja napsuttelin pinnoihin jo syksyllä ostamani pinnaheijastin-tikut, molempiin kiekkoihin 16 kpl. Talvipyörässä on samanlaiset heijastimet ja voin sanoa, että kyllä muuten näkyy! Lidl Crivit pinnaheijastimet eivät ole hinnalla pilattuja: 36 kpl paketti maksoi muistaakseni 4,90 e. Samanlaisia heijastimia saa myös muista kaupoista, mutta niitä saa samalla hinnalla paljon vähemmän.
 

Jos löydätte Lidlistä heijastimia, niin älkää jättäkö ostamatta!

Pinnahejastimet pyörävarastossa salamavalolla kuvattuna.

Kävin muuten ostamassa tällä viikolla myös uuden pyörän pumpun. Neljä vuotta sitten Biltemasta ostettu jalkapumppu on toiminut hyvin, mutta vähitellen männän reikä on venynyt niin että sen pumppailut alkaa olla nyt pumpattu. 
 

Pumpun pohjalle on käynyt vähän hassusti?

Ajatuksena oli ostaa tilalle kunnon jalallinen käsillä pumpattava pumppu pyöräliikkeestä. Sattumalta sellaisia tuli myyntiin Lidliin ja koska sieltä ostetut tavarat ovat ennenkin olleet laadukkaita, ostinkin pumpun sieltä. Hintaa oli 8 euroa ja takuuta 3 vuotta. Jos tuo nyt hajoaa, niin ostan sitten seuraavaksi jonkun kalliimman. Hieman minulla oli tekniikkaongelmia osata käyttää uutta pumppua, mutta miehisen avun saattelemana sain sillä ilmaa talvipyörän renkaisiin. En vain ollut uskaltanut painaa pumppua käsillä riittävästi ja sitten katsoin väärää asteikkoa…
 

Uusi ja uljas pumppu. Katsotaan miten kauan se kestää.

Käsien peseminen pyörän huoltamisen jälkeen on ollut aina ihan tuskaa, kunnes autonhuoltokurssilla tutustuin karheaan käsienpuhdistustöhnään. Lika irtosi käsistä sillä niin hyvin, että sitä oli saatava välittömästi kotiinkin. Pienen etsinnän jälkeen löysin Biltemasta tuotteen nimeltä käsienpuhdistusaine, joka oli vastaavaa. Sen käyttöönoton jälkeen pyörän huolto ei ole ollut enää yhtään niin vastenmielistä kuin ennen, koska kädet on saanut puhdistettua helposti. Ainut vika on siinä, etten saa purkkia itse auki, koska kansi on niin jäykkä. Joudun aina pyytämään aviomieheni avaamaan purkin valmiiksi, kun lähden pyörää huoltamaan. :D
 

Rakkaan mieheni piti avata käsienpuhdistustöhnä myös valokuvausta varten. :P

Seuraa Poloista!

lauantai 22.03.2014 Avainsanat: Yleinen

Eräs kaverini valitteli joskus, ettei muista koskaan lukea blogiani, koska sen päivityksiä ei näe mistään. Miten niin ei näe? Täällähän ne ovat. :) Itse olen seurannut blogeja vuosikaudet pelkästään RSS-syötteinä, joten en ollut edes ajatellut, miten muut ihmiset niitä seuraavat.
 
Koska monilla blogeilla tuntuu olevan nykyään Facebook-sivu, niin perustin sellaisen myös Poloiselle kaverini ja muidenkin kiinnostuneiden iloksi. Ilmoittelen Facessa aina uusista blogimerkinnöistä ja lisäksi linkkailen sinne satunnaisesti myös muita Poloisen aiheeseen liittyviä juttuja. Eli ei muuta kuin tykkäämään Poloisen Facebook-sivusta, mikäli haluat naamakirjailun lomassa lukea tuoreimmat blogikuulumiseni! 
 
Poloisen oman Twitter-tilin perustin vuosi sitten blogin Pikakuulumiset-palstaa varten. Alussa täytin sitä vain omilla kuulumisillani, mutta syksyllä kävin miettimään, miksen käyttäisi Twitteriä kuten on tarkoitettu ja aloin etsiä seurattavia ihmisiä ja yrityksiä, jotka liittyvät liikenteeseen ja autoiluun. Niitä on ollut vaikea löytää, mutta pikkuhiljaa niin seurattavien kuin seuraajienikin määrä on kasvanut. Minusta Twitterissä on tosi siistiä se, miten voit jutella ihan ventovieraiden kanssa ja kysellä myös yrityksiltä asioita ja nämä vastaavat.
 
Omat twiittaukseni ovat auto- ja liikennepainotteisia, mutta toki siellä tulee juteltua välillä muutakin. Olen vain niin runsassanainen, että asian tiivistäminen 140 merkkiin on välillä tosi työlästä! Ilmoittelen Twitterissä aina uusista blogimerkinnöistä, joten Facebookin lisäksi myös sitä kautta voi pysyä ajan tasalla, mitä blogissani tapahtuu.
 
Facebookin ja Twitterin lisäksi Poloista voi seurata Blogilistalla ja Bloglovin’ssa. Itse luovuin Blogilistan käytöstä vuosia sitten, mutta selkeästi sille on edelleen tilausta, sillä tasaisesti sieltä tulee kävijöitä blogiini. Bloglovin’ on vastaava työkalu ja lisäsinkin Poloisen myös sitä kautta seurattavaksi.
 
Itse seuraan blogeja RSS-syötteinä ja sellainen on myös tarjolla Poloisesta. Käytin RSS-syötteiden lukemiseen vuosia Google Readeria, jonka lopetettua toimintansa siirryin Feedlyyn. On erittäin kätevää, kun seurattavat blogit ovat yhdessä palvelussa! Feedlyn ainut vika on siinä, että jos muokkaan blogimerkintää julkaisun jälkeen, eivät muutokset näy Feedlyssä. Ja minähän usein muokkaan, kun unohdan merkinnöistä linkkejä yms...

 

Lisäilin blogin sivupalkkiin listan näistä seuraamisvaihtoehdoista. Siitä vain poimimaan oma suosikki!

Poloinen goes off-road

lauantai 15.03.2014 Avainsanat: Maastoajo , Muilla autoilla ajaminen , Talvi , Tapahtuma , Volkswagen

Vaikka otsikko muuta väittääkin, on Polo pysytellyt ihan yleisillä teillä. Minä sen sijaan pääsin testaamaan Volkswagen Hyötyautojen talviajokoulussa Amarok -pick-upin maastokelpoisuutta. En voinut vastustaa kiusausta käyttä otsikkona lukijani Akin twiittiä “@POLOinen Tuleehan siitä muuten POLOinen goes off-road -tyyppinen teksti? :D” ja hänelle tämä blogaus onkin omistettu. Ilman lukijatoivetta juttu Amarokilla ajosta olisi jäänyt yleiseen merkintään talviajokoulusta, mutta kyllähän siitä riittää asiaa laajemminkin!
 
Talviajokoulussa oli käytössä ainakin kahdeksan Amarokia, jotka piti tietysti maastoajoa varten ajaa ensin maastoon. Innokkaana hyppäsinkin heti pihassa Amarokin rattiin, että ehdin ajaa sillä mahdollisimman paljon ja erilaisilla alustoilla.
 

Valmiina metsälenkille!

Aki kehotti ottamaan kaiken ilon irti varsinkin siitä hetkestä, kun ensimmäisen kerran istun pick-upin ratin taakse. En oikein tiedä, mitä odotin, mutta ainakaan mitään enkelkuoroa taivaasta ei laskeutunut, kun kipusin Amarokin ratin taakse. Pettymys...
 
Amarok oli sisustaltaan, hallintalaitteiltaan ja viimeistelyltään kuin mikä tahansa Volkswagen, mikä ei ole mitenkään huono juttu! Auto ei tuntunut ollenkaan niin isolta kuin se oikeasti oli, paitsi siihen kiivetessä ja siitä poistuessa. Korkea maavara pääsi yllättämään useamman kerran, kun astuin Amarokista ulos ja huomasin jalan hapuilevan tyhjää ja "tipuin" maahan.
 

Tuttua Volkswagenia. Puhaltimen aukot on tosin ihan saman oloiset kuin edellisen korimallin Seat Leonista.

Suurin osa talviajokoulun Amarokeista oli Double Cab -malleja eli niissä oli myös takapenkki, mikä lisäsi henkilöautofiilistä entisestään. Mutta siinä missä henkilöauto loppuu, Double Cabissa oli takapenkkien takana vielä reilu 1,5 metriä lavaa (Single Cabissa 2,2 m).
 
Kun olimme ajaneet Amarokit mäntykankaalla olevalle pienelle hiekkakuopalle, osa porukasta lähti maastolenkille ja osa jäi ajelemaan hiekkakuopalle - tai kuten joku sanoi - isojen poikien hiekkalaatikolle. Itse lähdin ekana maastoon parin miehen kanssa. Kyytiin olin pyytänyt myös Onnellisten ihmisten ajokoulusta tutun Minna Sillankorvan, jonka yritys Ajoakatemia järjestää monenlaista ajovalmennusta mukaan lukien maastoajokoulutusta. Minna perehdyttää myös kaikki Amarokin ostaneet maastoajon saloihin, joten todella hyvä opas oli matkassa!
 
Maastoajelu oli tosi siistiä! Metsässä ajaminen oli lähinnä sellaista mönkimästä kuoppien yli eikä vauhti päätä huimannut. Mutta se oli ihan mahtavaa, miten Amarok vain eteni määrätietoisesti eikä juuttunut mihinkään! Monesti ei tarvinnut painaa edes kaasua, vaan auto pystyi ryömimään itsekseen esteiden yli. Amarok sattui vielä olemaan automaattivaihteinen, niin vaihteistakaan ei tarvinnut huolehtia.
 

Metsälenkillä.

Minna antoi maastolenkillä paljon hyviä vinkkejä ajamiseen, esimerkiksi että ajolinja kannattaa valita jo aiemmin, koska auton keula peittää lähempänä näkyvyyden. Mäkien päälle puolestaan pääsee parhaiten, kun ajaa ylös tasaisella kaasulla, koska silloin auto vetää parhaiten. Hyvä vinkki oli myös se, että liukkaalla kelillä kaltevalla alustalla ajaessa on syytä huomioida, että auto saattaa liukua sivuttain - eli ei kannata mennä liian läheltä puita.
 

Minne isot edellä...

... sinne pienet toiset isot perässä.

Maastolenkillä ainoastaan letkan ensimmäisessä ja viimeisessä autossa oli ohjaaja, mikä oli mielestäni yllättävää. Varmasti siellä oli ihmisiä, jotka olivat ajaneet maastossa ennenkin, mutta tuskin kaikki. Ainakin itse koin, että Minna neuvoilla hommasta sai paljon enemmän irti. Myös toisella kierroksella Minnan kanssa ajaneet Hakkapedia-blogaajat, että oli tosi siistiä kun oli opettaja matkassa. Minnan ohjeilla osasin valita ajolinjat maastossa niin hyvin, ettei tullut yhtään pohjakosketustakaan, vaikka edellä ajaneet olivat kyntäneet maata useammastakin kohdasta.
 

Tämäkin pohjakosketuspaikka vältettiin helposti vasenta reunaa ajaen.

Maastolenkin jälkeen vaihdettiin porukoita ja jäin palloilemaan hiekkakuopalle, jossa hetken valokuvailtuani pyysin oäästä kuskiksi yhteen Amarokiin, jolla pari miestä oli ajamassa. Isojen poikien hiekkalaatikolla ajelu oli vielä siistimpää kuin maastolenkki! Hiekkiksellä oli maastoajelua jyrkemmät mäet, joiden nouseminen ja laskeutuminen aiheutti useita “Whoa!”-huudahduksia. Sanoinko jo, että Amarokin etenemiskyky mäissä ja kuopissa oli tavisautoilijalle jotain ihan uskomatonta?! Eikä autossa ollut alla edes mitään isokuvioisia renkaita, vaan ihan tavalliset talvirenkaat. Pidettiin vaan kaikki "nappulat" (offroad ESP, tasauspyörästön lukko) päällä ja annettiin mennä.
 

Hiekkakuopan reittejä.

Jyrkähkö ylämäki, mutta niin se vaan noustiin.

Hiekkakuoppa mäen päältä katsottuna.

Mäkien laskeutuminen hiekkakuopalla oli erityisen jännittävää, koska siinä piti luottaa auton tekniikkaan. Kun pahin kynnys oli jarrutellen ylitetty, päästettiin irti kaikista polkimista ja annettiin alamäkihidastimen hoitaa auto kunnialla mäkeä alas. Tuntui kyllä ihan järjen vastaiselta antaa auton valua itsekseen mäkeä alas, mutta joka kerta se laskeutui nätisti. Ideana tässä oli se, että tietokone osaa kuljettajaa paremmin valita nopeuden ja kuljettajan tehtäväksi jää pelkkä ohjaaminen. Hullua touhua. Mutta mahtavaa!
 

Hiekkakuopan isoin mäki, ei tosin näytä valokuvattuna yhtään niin isolta.

 

Lähestytään hiekkakuopan isointa mäkeä.

Tässä ollaan mäen reunalla ja auton keula meinaa peittää näkyvyyden. 

Tässä pohja ja perä(!) otti kiinni kaikilla.

Kuvasin Amarokilla ajelut kaverilta lainassa olevalla Contour-actionkameralla, jonka videoista suurin osa merkinnän kuvista onkin kaapattu. Videoita katsoessa naama vääntyy väkisin hymyyn, oli se maastossa ajaminen sen verran hauskaa. Milloin pääsen uudestaan?!

Video: Amarok metsässä ja mäissä

Pääsin talviajokouluun Nokian Renkaiden Hakkapedia-blogiohjelman kautta. Kaikki mielipiteet ovat omiani. Linkkien klikkaaminen ei tuota minulle mitään.

Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä

torstai 06.03.2014 Avainsanat: Hakkapedia , Koeajo , Muilla autoilla ajaminen , Rata-ajo , Renkaat , Yhteistyö

Hakkapedian blogaajat pääsivät viime maanantaina osallistumaan Volkswagen hyötyautojen ja Nokian Renkaiden järjestämään talviajokouluun. Kolme viikkoa pyörivä tapahtuma järjestettiin tänä vuonna 14. kerran eivätkä keliolosuhteet ole olleet koskaan näin haasteelliset. Voin vain kuvitella, miten järjestäjät ovat hajoilleet, kun Jämijärven lentokentän kiitoradalle jäädytetty ajoharjoittelurata on vähitellen haihtunut ilmaan viime viikon plussakeleillä.
 
Järjestäjät eivät voineet muuttua lumeksi, mutta onneksi pressipäivän osallistujat toivat sen mukanaan. Vielä edellisenä iltana maa oli ollut kuiva ja lumeton, mutta aamupäivän aikana lunta satoi useampi sentti eikä talviajokoulua tarvinnut sittenkään järjestää kesäkelissä.
 

Hyötyautot eivät ehkä ole kovin jännittäviä, mutta ainakin niitä oli paljon!

Päivä alkoi lehdistötilaisuudella. Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri piti - kuulemma tapansa mukaan - niin tyhjentävän esitelmän uusista isojen autojen talvirenkaista, ettei kenellekään jäänyt mitään kysyttävää. Meinasin kirjoittaa renkaista tähän jotain, mutta hienoja ominaisuuksia on niin paljon, että en edes yritä referoida niitä tähän! :P Uudet mallit olivat Hakkapeliitta 8 SUV -nastarengas katumaastureille sekä Hakkapeliitta C3 -nastarengas ja CR3-kitkarengas paketti- ja jakeluautoille.
 
Esitelmänsä lopuksi Matti kertoi, kuinka kaikki aina kysyvät, että miksette yhdistä nasta- ja kitkarengasta. Nyt 80-vuotisen taipaleensa kunniaksi Nokian Renkaat halusi näyttää, että yhdistäminen on todella mahdollista ja kehitti maailman ensimmäisen nastattoman nastarenkaan. Renkaan nastat saa tarpeen mukaan esiin ja piiloon auton kojelaudassa olevaa nappia painamalla. Valitettavasti tämä superrengas on vain konseptimalli, jota ei tuoda markkinoille. Mutta eihän sitä koskaan tiedä, vaikka ne olisivat arkea vuonna 2034, kun Nokian Renkaat täyttää 100 vuotta.
 
Lehdistötilaisuuden esitelmien jälkeen lähdettiin noin 50 km maantielenkille Volkswagenin laajalla hyötyajoneuvomallistolla. Jaoin auton erään toimittajan kanssa, ja olimme autoissa vuorotellen kuskina. Muutaman kilometrin välein vaihdettiin aina uuteen autoon. En pysynyt laskuissa mukana, mutta vaihtoja taisi tulla 12-15:n luokkaa. Liki 20 auton letkassa oli Transportereiden ja Caddyjen lisäksi ainakin pick-up Amarok, umpipakettiauto Crafter ja 7-paikkainen tila-auto Multivan.

Yksi monista autojen vaihdoista.

Lisäksi mukana oli muutaman muun automerkin kilpaileva malli, mikä oli minusta aika kiva idea, kun autoja pystyi oikeasti vertaamaan. Joku meidän Hakkapedia-porukasta kyllä naureskeli, että oli se vähän hassua ajaa Volkswagenin ja Nokian Renkaiden tapahtumassa ekana Continentalin renkailla varustetulla Mersun pakettiautolla (tms.)…
 
Ennen koeajolle lähtöä Anu huikkasi, että katselkaa sitten, millaiset renkaat autoissa on alla. Loistavana rengastestaajana unohdin sen kuitenkin kokonaan. Pelkkää renkaiden vertailua varten olisi pitänyt olla erillinen valikoima samanlaisia autoja, sillä nyt ajaminen oli lähinnä uusiin autoihin tutustumista ja rengas on vain yksi osa autoa.
 
Transporterit olivat kyllä ihan tuttuja Volkkareita; kaikki hallintalaitteet siellä mihin olen tottunutkin. Polkimet eivät vain olleet niin mukavassa kulmassa kuin henkilöautoissa eikä ajoasentoa muutenkaan saanut viilattua ihan parhaaksi mahdolliseksi, sillä ratista loppui aina korkeussäätö kesken. Sitten kun pääsin Caddyn rattiin, olo olikin jo varsin kotoisa, koska se oli henkilöautomaisempi.
 

Transporterin ratissa.

Paria muun merkkistä pakua ehdin myös kokeilla ja ne olivat kyllä todella perinteisen pakettiauton tuntuisia. Eli ihan käyttöautoja, mutta ei erityisen mukavia. 
 
Koeajolenkin jälkeen jatkoimme suoraan lentokentälle jäädytetylle liukkaan kelin radalle. Onneksemme se ei ollut kokonaan sulanut, vaan pystyimme kokeilemaan pujottelua ja jarrutusta jäisessä mutkassa. Yllättäen radalla ei ollut ollenkaan opetuspuolta  eikä edes kerrottu, millä nopeudella tehtäviin pitäisi ajaa, joten se oli vain sellaista ajelua. Muutaman kierroksen jälkeen olikin jo aika siirtyä lounaalle, joten vähiin jäi rata-ajo.
 

Lentokentälle jäädytetyllä liukkaan kelin radalla ei pituus loppunut kesken!

Radalla ajoin ensin Transporterilla ja sitten pikkuisella Mercedes-Benz Citanilla, joka olikin tosi hauska ja ketterä ajettava ollakseen pakettiauto! Olisi pitänyt ajaa vielä Caddy, että olisi saanut samankokoisen vertailukohteen Volkkarilta, mutta aika tosiaan loppui kesken ja niin Citan jäi suosikikseni.
 

Pieni ja ketterä MB Citan.

Lounaan jälkeen oli vuorossa päivältä eniten odottamani ohjelmanumero: maastosafari Amarokeilla. Iloiseksi yllätyksekseni olin bongannut paikalta Onnellisten ihmisten ajokoulusta tutun opettajan Minna Sillankorvan, jonka yritys Ajoakatemia järjestää mm. maastoajokoulutusta. Käytin tilanteen hyväksi ja pyysin Minnan metsälenkille kyytiini opettajaksi. Ajamisesta saikin paljon enemmän irti, kun oli asiantuntija mukana neuvomassa.
 

Volkswagen Amarok

Pientä kuoppaa edessä, mutta ei haittaa!

Metsälenkin lisäksi Amarokeilla sai ajaa “isojen poikien hiekkalaatikolla” hiekkakuopassa, jossa noustiin ja laskettiin mäkiä. Kirjoitan maastoajosta myöhemmin erillisen laajemman merkinnän blogiini, koska lukijani Aki vähän sellaista toivoi. Lisää siis aiheesta myöhemmin. Nyt sanon vain, että oli maastossa ajelu oli sairaan kivaa! Oli ihan hullua, miten auto vain möyri eteenpäin mäistä ja kuopista välittämättä!
 

Hieman boostattu Crafter könyämässä mäkeä alas.

Illalla VV-Auton edustaja kyseli fiiliksiä päivästä ja kun hän kerran halusi kuullat suoraa palautetta, niin sanoin, että muuten kivaa, mutta liukkaan kelin rataosuus oli aika heikko esitys. Hän sitten kertoi, että rata-ajoa oltiin oltu jo perumassa kokonaan olemattoman lumitilanteen vuoksi. Aamupäivällä lunta ehti kuitenkin sataa niin paljon, että ollessamme koeajolenkillä järjestäjät olivat todenneet, että radalle voidaan sittenkin mennä. Koeajoletkamme oli silloin vain niin kaukana, että sitä ei saatu paikalle hetkeen ja siksi rata-ajo jäi niin lyhyeksi. Normaalisti siellä olisi myös ollut jokaisen tehtävän kohdalla opastaja.
 
Kuultuani nämä taustatiedot loppui valitteluni. En ollut tajunnut ollenkaan, että tilanne radalla oli ollut todella niin huono! VV-Auton mies kutsui päivää suorastaan katastrofiksi, mutta ei se minusta tuntunut missään vaiheessa mitenkään katastrofaaliselta. Rata-ajo olisi voinut olla parempi, mutta muutenhan päivä oli oikein jees.
 

Lunta satoi hyötyautojen koeajolenkin aikana ajoittain ihan huolella.

Vaikka pakettiautot eivät mielestäni ihan niitä kiinnostavimpia autoja olekaan, niin tapahtumaan oli silti tosi kiva osallistua! Amarokeilla ajaminen oli paras autoiluosuus, mutta ehkä parasta koko tapahtumassa oli silti tutustua Hakkapedian porukkaan ja vaihtaa ajatuksia heidän kanssaan. Hirveän kivaa sakkia olivat niin blogaajat kuin Nokian Renkaidenkin tyypit. Toivottavasti päästään näkemään toistekin. :)
 

Esittelyhallista löytyi tällainen hieno T2 kombi, jonka edessä piti tietenkin vähän poseerata kun olin pukeutunutkin asiaankuuluvasti rallihuppariini.

 
Pääsin talviajokouluun Nokian Renkaiden Hakkapedia-blogiohjelman kautta ja julkaisinkin tämän merkinnän myös Hakkapedia-blogissani. Kaikki mielipiteet ovat omiani. Linkkien klikkaaminen ei tuota minulle mitään.
Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!