POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu kuukaudella maaliskuu

Uusi Golf ja Polo GT

tiistai 19.03.2013 Avainsanat: Koeajo , Muilla autoilla ajaminen , Polo , Unelmointi , Volkswagen

Joskus tammikuussa Keskisuomalaisessa mainostettiin uutta Polo Blue GT:tä ja sen koeajomahdollisuutta. Lopulta! Pakkohan se oli lähteä koeajamaan heti samana viikonloppuna ja samalla koeajaa lopulta myös uusi seitsemännen sukupolven Golf. Mieheni kyseli, että onko Pololla pakko päästä ajamaan, kun se on vain Polo uusilla varusteilla, mutta oli se! Olen kuolannut Polo Blue GT:tä siitä saakka, kun kuulin siitä ensimmäistä kertaa ja katsoin sen julkistamistilaisuudenkin viime keväänä suorana lähetyksenä Geneven autonäyttelystä.

Lehdistötilaisuuden pääaiheena oli neljä uutta Up!-mallia, mutta alussa esiteltiin myös Polo Blue GT.
En vain tajunnut ottaa kuvakaappausta vielä siinä vaiheessa.


Golf (VII)

Saapuessamme Jyväskylän Autotarvikkeelle Polo oli juuri koeajossa, joten otimme ensin testiin Golfin. Koeajettavana oli dieselautomaatti ja bensamanuaali, joista valitsimme ajoon bensamallin. Automaatti olisi kyllä ollut fiksumpi valinta, koska emme manuaalia kuitenkaan ostaisi ja tässä Golfissa ei ollut edes mitään uutta moottoritekniikkaa, minkä vuoksi olisi pitänyt valita bensakone koeajoon.


Uuden Golfin ulkonäkö on risteytys Poloa ja edellissukupolven Golfia.


Seiska-Golf oli oikein mukava tuttavuus. Se oli todella suuntavakaa ja hiljainen auto. Monissa arvosteluissa on kirjoitettu, että se on niin täydellinen, että se on jo tylsää. Ymmärrän tämän kommentin hyvin, sillä minustakin tuntui ehkä hieman samalta. Golf oli auto, jossa ei ollut mitään valittamista, vaan kaikki toimi tosi hyvin. Tämä ei tietenkään ole missään nimessä huono asia.

Uuden Golfin keskikonsolissa vakiovarusteena monitoiminäyttö, jolla voi hallita mm. ajotietokonetta, ilmastointia ja musiikkisoitinta. Hieno systeemi, mutta ei kosketusnäyttöä mielestäni oikein ajon aikana pysty käyttämään, vaikka keskikonsoli on kuinka suunnattu kuskiin päin. Onneksi kaikki toiminnot eivät sentään toimi kosketuksella, vaan näytön sivuissa on myös valintanapit. Lisäksi ilmastoinnille löytyy omat perinteiset säätimensä ja ajotietokonettakin pystyy näppäilemään ratin nappuloista, tosin ne vaikuttavat mittaristossa olevaan ajotietokoneen näyttöön, mutta siitähän sitä onkin parasta katsella ajon aikana.


Golfin keskikonsoli.


Golfin ajotietokone oli oppivainen yksilö; kun yhdestä risteyksestä lähtö oli tapahtunut hieman liukastellen, niin seuraavassa ajotietokone varoitteli, että huomaathan, että tien pinta on liukas. Ihan hauska ominaisuus oli se. Lisäksi ajotietokone muistuttelin pariinkin otteeseen tekstimuodossa, että kannattaisi käyttää isompaa vaihdetta, koska se säästää polttoainetta. Automaattiin tottuneena en muistanut aina vaihtaa isommalle vaihteelle, vaikka ajotietokoneen ylänurkassa näkyikin koko ajan valittu vaihde ja suositusvaihde.

Hehkutin marraskuisessa blogauksessani, että Golfin ratin tuenta on muotoiltu nyt niin, että en kolhi polveani siihen, kun siirrän jalkaa polkimelta toiselle. Tämä tuli huomattua myös käytännössä, mikä oli enemmän kuin hyvä asia. Täytyy vain ihmetellä, miten se on ollut aiemmissa Golfeissa sellainen möhkö...


Ratissa oli niin paljon nappeja, etten ehtinyt oppia käyttämään niitä. Myös vakionopeussäädin oli siirtynyt vasemman viiksen päästä rattiin. Mittaristo oli selkeä ja bensa- ja moottorinlämpömittarit analogiset (no ainakin olevinaan).


Tällaiselle matkatavarakokoiselle (160 cm) naiselle Golfin etuistuin oli pikkaisen turhan pitkä. Oli siis havaittavissa hieman samaa ongelmaa kuin Scirocconkin kanssa, eli pohkeet ottivat vähän penkin etureunaan kiinni. Golfiin saa lisävarusteena istuinosan pituussäädöllä varustetut ergonomiset etuistuimet, mitkä voisivat tuoda ratkaisu ongelmaan, mutta sellaisia ei ollut koeajomallissa. Mieheni miettikin, että miksi koeajettavat autot ovat usein melko karvalakkimalleja, koska jos hienoja varusteita ei ole koeajoautoissa, niin mistä asiakas osaisi niitä edes kaivata?

Ei ollut edes LED-päivävaloja saatu koeajomalliin...
 
Teräväkulmaisissa ajovaloumpiossa on silti sitä jotain verrattuna edellisen mallin pyöreisiin.
 
Takavalot ovat kivan näköiset ja samaa tyyliä kuin muissakin nykyisissä Volkkareissa.


Polo Blue GT

Golfin ratista hyppäsimme Polo Blue GT:n kyytiin. Kylläpäs se olikin kotoisa! Penkitkin tuntuivat ihan samoilta kuin oman Polomme urheilulliset premium-penkit, mutta Blue GT:ssä niissä oli hieno sini-valko-harmaa kuosi ja keskiosa oli alcantaran sijaan kangasta.


Polossa oli hienot auton sävyyn sopivat penkit.


Normi-Poloon nähden Blue GT oli saanut etumaskiinsa uutta ilmettä ja lisäksi siinä on vähän enemmän helmaa ja pikkuisen isompi takaspoileri. Erot ovat kuitenkin hyvin hillityt.

Polo Blue GT:ssä oli 103 kW 140 hv 1,4 TSI ACT -moottori. Se on syy, miksi ko. automalli minua niin paljon kiinnostaa! ACT tarkoittaa aktiivista sylinteriteknologiaa, joka poistaa tarvittaessa käytöstä kaksi sylinteriä, jolloin energiaa ja siten polttoainetta kuluu vähemmän. Sylinterit menivät lepuutustilaan esimerkiksi silloin, kun ajoin tasaisella alustalla maantienopeutta eikä tarvinnut ajaa kuin pintakaasulla. Käytännössä sylinterien menoa lepuutustilaan ei huomannut kuin ajotietokoneen näytöllä näkyvästä tekstistä.


Mieheni vauhdissa nappaama kuva Polon sylienterien lepuutusilmoituksesta.


Yksi miinus GT Blue Polossa oli isoveljeensä GTI Poloon nähden: se ei ollenkaan pitänyt hauskaa rallipörinää ajaessa. Mutta se on pieni miinus, tai ehkä jopa plussaa, koska pörinään voisi ehkä kyllästyä jossain vaiheessa.

Nyt meidän Polon vaihtaminen GT-malliin ei ole millään tavalla järkevää, mutta jos uuden Polon hankinta olisi ajankohtaista, voisi valinta hyvinkin osua GT-malliin. Volkkarin sivujen autonrakennustyökalulla se maksaisi pari sataa vähemmän kuin meidän nykyinen Polomme, mutta silti saisi tehokkaamman ja taloudellisemman moottorin. Ei paha!

Ihan normi-Pololta se pääosin näytti ko. mallille tarjolla olevaa väriä lukuunottamatta. 

 

Blue GT Polon etumaski eroaa vähän normi-Polosta. LED-valot sen sijaan ovat samanlaiset tylsänmalliset kuin kaikissa muissakin Volkkareissa.

 

Mutta missä on kromatut pakoputkenpäät?!

Vihreä unelma

lauantai 16.03.2013 Avainsanat: Moottoripyöräily , Unelmointi

Kuvan Moottoripalvelu mainosti torstain Keskisuomalaisessa, että heillä olisi perjantaina Kawasaki-moottoripyörien esittely. Mulla ei ole (eihän?!) moottoripyörä vaihtumassa uuteen ennen kuin saan ajaa täysikokoista, mutta ainahan sitä voi käydä katselemassa. Pyöräilin töiden jälkeen Kuvalle, mihin olikin Kuokkalan kehätyömään takia hieman vaikea päästä. Kulku liikkeen pihaan pyörätieltä oli suljettu, joten oli ajettava liikkeen ohi toiselle kadulle, ryhmityttävä kääntymään vasemmalle ja ajettava siitä sitten pihaan. Kai sitä on ajateltu, että ei se ole niin justiinsa, jos kevyt liikenne ei pääse huoltoasemalle/moottoripyöräliikkeeseen. Tai jotain.

Kuvalle oli tuota iso määrä Kawasakeja, mutta minua kiinnosti vain oman ER-5:ni seuraaja ER-6 ja siitäkin vain nakumalli ER-6n. Vilkaisin kyllä katettua F-mallia, mutta ei se oikein lämmittänyt mieltäni. Nakumalli sen sijaan oli aika hieno! Eikä vähiten upean vihreän värinsä takia...

Päivän väri oli vihreä!


Yllättäen ER-6 tuntui ihan pikkuisen matalammalta kuin oma ER-5:ni, vaikka speksien mukaan sen istuinkorkeus on 804 mm, kun ER-5 istuinkorkeus 780 mm. Outoa! Joko olen venynyt talven aikana pituutta tai sitten olen unohtanut, miten olen ylettänyt oman pyöräni penkiltä maahan. Voi tietysti olla, että ER-6 penkki on muotoiltu eri tavalla ja siksi 24 mm korkeuseroa ei huomaa. Olisi se silti saanut olla matamalpi. Kawasakin edustajan mukaan ER-6:tta on yksinkertaisin madaltaa vaihtamalla siihen matalampi penkki, joka madaltaa istuimen korkeutta 25 mm ja kaventaa sitä 20 mm. Aika suolainen hinta matalammala penkillä on, sillä se maksaa Kawasakin kotisivujen mukaan 333 e.

Kerroin, että en ole tosiaan vaihtamassa pyörää ennen kuin saan rajoittamattoman kortin ensi syksynä. Edustaja kävi tietysti heti mainostamaan kuristussarjaa, jolla pyörän saa kuristettua 25 kW:iin. Kuulemma ER-6 saa kuristettua helpommin kuin ER-5 ja osatkin maksavat vain 90 e. Kuristus tehdään kaasukahvan liikettä rajoittamalla ja lisäksi penkin alle tulee jokin johtosilmukka, jonka tarkoituksesta en päässyt jyvälle.

ER-6n olisi maksanut 8990 e ja hyvä rahoitustarjouskin olisi ollut tarjolla, mutta ajellaan nyt ensi kesä vielä vanhalla kunnon Eerikillä, joka on juuri huollettukin. Sen verran vihreä väri kuitenkin jäi mieleen, että jos joskus uuden ER-6 ostan, niin sen täytyy ehdottomasti olla vihreä! Nettimotossa oli myös pari vihreää yksilöä myynnissä, mutta nyt on pysyttävä kovana eikä surffattava vihreiden ihanuuksien perässä.

ER-6n.


Oikeastaan Kawasaki ER-6 on vihreä unelma vol. 2, sillä ainut ja alkuperäinen vihreä unelmanihan on Volkswagen Scirocco. Vihreänä kiitos.

Rata 2013

tiistai 05.03.2013 Avainsanat: Autokoulu , Rata-ajo , Talvi , Tapahtuma

Toissa viikolla kävin taas ajelemassa vähän Lievestuoreella ajoharjoitteluradalla, missä järjestettiin Autokoulu Moottorin perinteinen liukkaan kelin ratapäivä. Tänä vuonna tapahtuman veti eri opettaja kuin aiemmin, mikä toi kivaa vaihtelua, koska kullakin opettajalla on oma tyylinsä kertoa asioita vaikka tapahtuman perusrunko onkin aina melko samanlainen.

Ensin vähän teoriaa

Päivä aloitettiin pistäytymällä turvatilassa. Koko tilaan tutustumisen sijaan menimme suoraan pyöräytysauton luokse ja kävimme sen ääressä läpi passiiviseen turvallisuuteen liittyviä tekijöitä eli asioita, jotka suojaavat matkustajia onnettomuudessa. Kuljettajan tärkein passiivisen turvallisuuden tekijä oli opettajan mukaansa se, että raajat ovat koukussa: jos käsivarret ja polvet ovat lukkosuorassa, ne ovat kolarissa alttiina paljon vakavammille vammoille kuin jos ne olisivat koukussa, jolloin ne taittuvat nivelistä.

Pyöräytysautolla oli tarkoitus demota oikeaa ajoasentoa, mutta sen ratti ja penkki eivät olleetkaan säädettäviä, joten asioita ei voitu käydä läpi kuin teoriassa. Ajoasentoon liittyen mietittiin, että jos nyt lähdettäisiin ajamaan Ylläkselle, niin miten kauan oikeasti jaksaa ajaa molemmat kädet ratissa ja mikä sitten on paras tapa pitää kiinni ratista yhdellä kädellä. No siinä samassa kello kahdessa kuin kahdella kädelläkin, koska siitä pystyy helpoiten tekemään mahdollisen nopean ohjausliikkeen.

 

Pyöräytysauto pysyi tänä vuonna paikallaan.

Kuljettajan oikean asennon lisäksi sivuttiin myös etu- ja takamatkustajien turvallisuutta, mihin koulutuksissa on harvemmin puututtu. Takamatkustajien jalkatilassa ei suositeltu pidettäväksi mitään, koska uusissa autoissa penkeissä saattaa olla sellainen ominaisuus, että se joustaa kolarissa taaksepäin, kun kuljettaja on ensin törmäyksen voimasta heittäytynyt eteenpäin ja sitten takaisin penkkiä vasten.

Teoriaa ja käytäntöä ulkoilmassa

Puoli tuntia kului turvatilassa nopeasti, minkä jälkeen siirryimme radalle. Perinteisten jarrutusmatkanäyttöjen sijasta opettaja ajoi auton kaarteen reunaan ikään kuin jumiin lumihankeen ja sitten käytiin miettimään yhdessä, miten siitä lähdettäisiin pois turvallisimmin. Suomalainen lähtisi varmaan ensimmäisenä vaan peruuttamaan, mutta kannattaisi ehkä kuitenkin ensin katsoa ettei tule ketään. Lisäksi kannattaisi viedä varoituskolmio tien viereen niin, että kaarteeseen tulevat autoilijat näkevät sen ja tietävät varoa meidän autoamme.

Audi A3:n varoituskolmio löytyi takaluukussa olevan luukun alta.

Seuraavaksi siirryttiin harjoittelemaan esteen väistämistä. Puolet porukasta ahtautui autokoulun autoon ja puolet jäivät odottamaan vuoroaan. Ensin opettaja näytti, miten väistetään este ja sitten kukin sai vuorollaan tehdä saman harjoituksen ja sitten kyydissä olleella porukalla mietittiin, miten väistö sujui ja mitä olisi voinut parantaa esim. jarrutuksessa, ratin kääntämisessä ja ajoasennossa.


Esteen väistö ja paluu omalle kaistalle.

Kun kaikki olivat kokeilleet väistön autokoulun autolla, hypättiin omiin autoihin ja ryhdyttiin toistamaan harjoitusta niillä vähän eri kohdista ja eri nopeuksilla jarruttaen. Tässä ei ollut minulle mitään uutta, mutta täytyy sanoa, että oli kyllä liukas rata! 50 km/h nopeudestakaan ei saanut palautettua autoa enää omalle kaistalle.

Liukkaan kelin rata oli tänä vuonna todellinen luistinrata.

Välillä pidettiin evästauko ja sitten siirryttiin ajamaan kaarretta. Myös se tehtiin niin, että istuttiin ensin opettajan kyytiin ja nähtiin kaarteen suoritus autosta käsin. Sitten omilla autoilla ajamaan. Opettaja yritti selittää, miten ohjausta ja kaasua voi vuorotella kun ollaan pidon rajamailla, mutta automaatilla se ei ilmeisesti ollut niin selkeää. Sain kuitenkin ajatuksen kiinni paluureitin pujottelussa, joka meni aika vauhdikkaasti kaasua ja ohjausta vuorottelemalla. Viimeisessä kaarreajossa ajatuksena oli, että "olette nyt käyneet ennakoivan ajon koulutuksen ja osaatte tulla mutkaan jo rauhassa" ja sitten ajettiin mutka nätisti. :)

Kaarreajo.

Loppuun vielä perinteinen ajotaitokisa, jonka aiheena oli tänä vuonna "vedetään hatusta". Eli se menikin arpajaisiksi ja oli muuten eka kerta kun voitin siitä kisasta jotain! Valitsin palkinnoista kivannäköisen Audi-lippiksen, koska voin antaa sen Audin omistavalle isälleni käyttöön.

Ennen poislähtöä otin vielä autokoulun kotisivuja varten valokuvia, joista muutama onnistuikin ihan kivasti.


Pujottelua.
 

Jarrutus lumella.
 

Kaverini kuvasi minut kyykkimässä penkassa kameran kanssa.

Yhteenveto

Tykkäsin tämän vuoden ratapäivässä hirveän paljon siitä, miten yhdessä pohdittiin oikeita toimintamalleja niin sisällä turvatilassa kuin radallakin. Itselleni se oli tietysti vaihteluakin, koska moneen ratapäivään osallistuneena olen ehtinyt nähdä perinteiset (mutta hyvät) näytöt aika moneen kertaan. Ei siis haitannut yhtään että ne jäivät pois. Uskon, että tapahtumassa ekaa kertaa mukana olleet ihmiset saivat myös kivasti ajatuksia tästä aktiivisemmasta osallistumisesta.

Toinen asia mistä tykkäsin myös kovasti oli se, että istuttiin opettajan kyydissä harjoitukset ensin läpi. Tämä oli minusta kiva tapa opettaa sen sijaan, että olisi vain katsottu sivusta ja opettaja olisi yhteisesti kertonut miten toimia. Ihan eri fiilis istua autossa ja nähdä opettajan suoritus ja perään tehdä itse ja kuulla sitten kommentteja asiasta.

Tämänvuotinen opettaja antoi omista ajosuorituksista huomattavasti enemmän palautetta kuin aiempi, mikä oli tosi kiva. Tästä kuitenkin seurasi se, että radalla oman vuoron odotusajat venyivät turhauttavan pitkiksi. Katsoin jossain välissä, että ehdin surffata netissä 8 minuuttia ennen kuin oli taas oma vuoro. Siinä ajassa ehti ajatukset lähteä harhailemaan ties minne ja ennen liikkeelle lähtöä oli erikseen palautettava ajatukset suoritukseen.

Lukijatapaaminen

Saapuessani radalle bongasin pihasta tyylikkään "hot orange" -värisen Polon, jonka viereen oli tietenkin pakko pysäköidä oma Polo ja ottaa niistä perhepotretti. Pian selvisi, että oranssin Polon omistajat olivat blogini lukijoita ja he olivat ilmoittautuneet ratapäiväänkin juttujeni perusteella. Vähänkö kiva sattuma! Ennen rataa ehdittiinkin tarinoida vähän Poloista, tosin minunhan ei tarvinnut paljon mitään kertoa koska kaikki oltiin jo luettu täältä... :D Terveisiä vaan, oli hauska tavata!


Polojen kohtaaminen.
Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (14)
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!

Palaute