POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu kuukaudella helmikuu

Oho, tilattiin auto

keskiviikko 25.02.2015 Avainsanat: Auton hankkiminen , Seat , Seat Leon

Niin siinä sitten kävi, että Jyväskylän Autotarvikkeen Seat-myyjä Jarno sai puristettua Leonista niin hyvän tarjouksen, että pistimme auton tilaukseen.

Meidän perheessämme on ollut tapana tehdä kaupat sitä nopeammin, mitä kalliimmasta asiasta on kyse. Nykyisestä asunnosta jätimme tarjouksen kaksi tuntia ensiesittelyn jälkeen, koska se oli niin ihana, ja showroomista löytynyt Polo ostettiin kahden päivän harkinta-ajalla, koska sekin oli niin ihana. Nyt kun uutta ihanaa autoa oltiin tilaamassa tehtaalta eikä kukaan ollut viemässä sitä nenämme edestä, pystyimme rauhassa tinkimään hintaa ja kyselemään tarjouksia myös muualta. 

Kaverini suositteli kiiruhtamaan autokaupoilla hitaasti, mutta turhan pitkään emme viitsineet kiusata myyjää tai “roikottaa löysässä hirressä”, kuten mieheni asian ilmaisi. Jarnon ekan tarjouksen väliraha 18000 e oli mielestämme huono, mutta toisessa oli jo yritystä; väliraha 16800 e. Tarjouksen perään Jarno laittoi vielä toisen mailin, että hän haluaa oikeasti myydä auton meille ja yrittää tehdä tarjouksen sen mukaan. Mailista oli varmaankin unohtunut kuva äärimmäisen söpöstä anovasti katsovasta koiranpennusta, mutta toisaalta sitä ei tarvinnut, sillä fiilis välittyi ilmankin... ;) Että sen mailin jälkeen tuntui sitten siltä, että meillä on koiranpentu löysässä hirressä. Raukkaparka! Mutta pysyimme kovina ja pyysimme tarjouksia myös muualta ennen kuin muita peliliikkeitä.

Tarjouspyyntö eri autoliikkeisiin

Tarjousten pyytäminen eri liikkeistä oli mielenkiintoista puuhaa. Lähetin sähköpostia neljälle Seatin jälleenmyyjälle kertoen, että olemme ostamassa uutta Leonia ja haluamme tietää, jos sen saisi edullisemmin joltain muulta paikkakunnalta. Saamani vastaukset olivat hyvin eri tasoisia niin kommunikaatioltaan kuin hinnaltaankin.

Parhaan palvelun tittelin saa Espoon LänsiAuto, jonka myyjä vastasi illalla lähettämääni viestiin alle tunnissa ihan vain ilmoittaakseen, että palaa asiaan heti seuraavana päivänä. Valitettavasti liikkeen tarjous oli kaikista kallein. Kun kiitin ja kerroin saamieni tarjousten hintahaitarin, sain vielä uudemman tarjouksen, mutta valitettavasti se oli edelleenkin kaikista kallein. Myyjä pahoitteli, että se on paras johon he pystyvät, mutta kommentoi, että jos haluan parasta palvelua, niin häneen kannattaa olla yhteydessä. Ja totta tosiaan, huonosta tarjouksesta huolimatta myyjästä jäi erittäin mukava fiilis, sillä yhteydenpito oli aktiivista ja iloista. Väliraha 20073 e / 180073 e.

Parhaan ensimmäisen tarjouksen antoi Autotalo Lohja. Ehkä myyjä oli tajunnut heti, että olemme oikeasti ostamassa autoa, sillä tarjous ihan eri luokkaa kuin muut. Jätin hyvän tarjouksen muhimaan ja lopulta kävi niin, että myyjälle tuli vastattua vasta, kun olimme kaupat tehneet. Tarjouksensa perään myyjä ei kysellyt. Poimin liikkeen mukaan vertailuuni, koska sen myyjää oli kehuttu jollain autofoorumilla. Väliraha 16400 e.

Tarkimmat speksit vaihtoautosta tiedusteli Tampereen Laakkonen. Kun muut laskivat tarjouksen vain auton rekisterinumeron ja kilsojen mukaan, Laakkonen halusi tietää kaiken viimeisimmästä huollosta mahdollisiin korjattaviin asioihin ja renkaisiin. Olisi pitänyt tajuta kertoa kaikki heti tarjouspyynnössä, mutta kuvittelin, että auton tiedot näkyvät jossain autoliikkeiden yhteisessä tietokannassa. Väliraha 17500 e.

Tylsimmän fiiliksen jätti Ylivieskan Autotalo Antti-Roiko. Myyjän sähköpostivastaukset olivat hieman tylyjä, kun niissä ei edes tervehditty. Ensimmäisen tarjouksen saatteena oli vain ilmoitus, että viimasuojaa ei tarvitse eikä heillä ole sitä tarjota. Kun kiitin tarjouksesta ja sanoin “ei kiitos”, sain vielä toisen tarjouksen, josta jäi fiilis, kuin se olisi viskattu eteeni. “Tuo on millä kaupan teen ja oletan että Polo on siistissä kunnossa, eikä, siihen minulta mene rahaa kuluihin.” Sähköpostin allekirjoituksen “Ystävällisin terveisin” oikein pelasta, kun mailista muuten jää fiilis “pidä hyvänäsi”. Tarkemmin tarjousta lukiessani huomasin, että siitä puuttui 730 e arvoinen FR Pack, joten hinnaltaan parhaalta näyttänyt tarjous ei ole vertailukelpoinen muiden tarjousten kanssa. Väliraha 17600 e / 16000 e. 

Kaupat

Saatuamme muiden liikkeiden tarjoukset tulimme siihen tulokseen, että väliraha pitää pystyä tinkimään 16000 euroon, sillä sen verran lähelle sitä jo muutamassa tarjouksessa mentiin. Kun Jarno sitten taas kyseli tilannetta, kerroimme, että sillä teemme kaupat. Saimme vastatarjouksen 16500 e + eka huolto ja sijaisauto ilmaiseksi, mutta siitä ei olisi hyötyä meille, koska ottaisimme autoon huolenpitosopimuksen johon huollot kuuluvat.

Mainitsinko muuten, että kommunikoin Jarnon kanssa sähköpostin sijaan melkein pelkästään tekstiviestein? Minusta se oli hauskaa. :) Kun edellisen tarjouksen jälkeen puhelin sitten oikeasti soi, se vaikutti lupaavalta. Totta tosiaan, maahantuojan suosiollisella avustuksella Jarno kertoi saaneensa puristettua hinnasta vielä viimeiset 500 e pois ja saisimme auton siihen hintaan, millä olimme sanoneet tekevämme kaupat. Jes!

 

Jyväskylän ja jonkun muun paikkakunnan tarjouksen olisi lopulta pitänyt erota usealla satasella, että olisimme lähteneet tekemään kauppaa muualle. Sen verran siitä olisi vaivaa ja tuttu myyjä on kuitenkin aina tuttu myyjä. Etenkin, kun kyseessä on niin hyvä tyyppi mitä Jarno on. :)

Parin päivän päästä suuntasimme Autotarvikkeelle tekemään kaupat uudesta Seat Leonista. Tilaukseen pistettiin lopulta seuraavanlainen auto:

SEAT Leon 1,4 TSI 150 ACT FR DSG

- Ulkoväri: Lima Green I3I3

- Istuinverhoilu: Uusi Leon FR Black

- LED Pack

- LED-sisävalopaketti

- Mukautuva vakionopeudensäädin

- Navi system -audio- ja navigointijärjestelmä

- Mapcare (sis. Euroopan kartasto)

- Pysäköintitutka edessä ja takana, optinen pysäköintiavustin 

- SEAT Sound system (10 kaiutinta, subwoofer), tilapäinen varapyörä

- Moottorilämmitin ja sisähaara asennettuna

- Viimasuoja

- Kangasmatot

Vielä viime hetkellä tingimme mukaan kangasmatot, jotka olimme unohtaneet sisällyttää alkuperäiseen Jarnolle laittamaamme tarjouspyyntöön. Lisäksi saamme kylkiäisenä jo edellisviikon tarjouksessa mukana olleet pienet ekstrat: Seat ensiapulaukku (koska nykyinen ei mahdu istuimen alla olevaan lokeroon...), Seat takki ja Defa Termini sisätilanlämmitin. Erityisesti sisätilalämmitin oli tosi kiva lisä, sillä olisimme joutuneet ostamaan sen muutenkin, koska Polon lämmitin Defa Termina on Leoniin turhan paksu.

Leonin autoverollinen kokonaishinta lisävarusteineen oli 32396,73 e eli 16000 euron välirahalla Polosta saatiin hyvitystä 16396,73 e. Hyvityshinnan euromäärä ei tosin meitä hirveästi kiinnostanut, koska käytännössä vain sillä oli merkitystä, miten paljon pitää maksaa väliä että vanha auto vaihtuisi uuteen.

Vanteet

Tarkkasilmäisimmät lukijat huomasivat edellisessä merkinnässäni ristiriidan: valitin 18” vanteiden meluisuudesta, mutta olin laittanut ne silti tarjouspyyntöön. Todellisuudessa autoon on ollut koko ajan tulossa FR-varustetasossa vakiona olevat 17” vanteet. Suunnittelimme vain alunperin myyjän kanssa sellaista puljausta, että vaihdettaisiin pyörät päikseen showroomissa olevan Leonin kanssa, jolloin liikkeelle jäisi isot edustavat vanteet ja me saisimme FR:n perus 17” vanteet. Tämä siksi, että led-valot ja 18” vanteet sisältävä FR Pack on halvempi kuin pelkät ledit sisältävä LED Pack (730 vs 770 e, missä ei ole mitään järkeä!). Kaupantekovaiheessa myyjä vaihtoi FR Packin kuitenkin LED Packiin, niin ei tarvitse säätää.

Mieheni olisi huolinut Leoniin 18” vanteet, mutta minä halusin ehdottomasti pienemmät, koska ainakin kuvittelen niiden olevan hiljaisemmat. Lukijalta tosin tuli jo kommenttia, että myös 17” on meluisat. Noh, kuulostellaan niitä sitten kun auto tulee. Voi olla, että vaihdatan saman tien uudet hiljaiset kesärenkaat tehtaan “random”-renkaiden tilalle. Riippuu siitä, millä renkailla auto tulee tehtaalta.

Style-varustetason vakiona olevilla 16” pyörillä Leon olisi tietysti hiljaisin ja myös taloudellisin. Sen verran minussa on kuitenkin turhamaisuutta, että en kelpuuta niitä. Mielestäni ne vain ovat liian läskit urheilulliseen autoon.

Odottavan aika ei olekaan niin pitkä

Seat Leonien toimitusaika on 2,5-3 kuukautta. Tämänhetkisen arvion mukaan vihreän ihanuutemme tuotantoviikko on kuulemma 15 eli kuuden viikon päästä; kahdeksan viikkoa tilauksesta. Suomeen auto ehtii toukokuussa. Ei minusta mitenkään paha aika odottaa. Nyt odotetaan vain jännityksellä, kumpi ehtii ensin: vihreät lehdet puihin vai vihreä Leon meille!

Volkswagen Winter Drivingschool

torstai 12.02.2015 Avainsanat: Maastoajo , Polo Junior , Rata-ajo , Talvi , Tapahtuma , Volkswagen

Pääsin osallistumaan kuluneella viikolla Volkswagen hyötyautojen talviajokouluun. Olin tapahtumassa myös viime vuonna, mutta silloin talvi ei oikein ollut talvi ja sulan radan takia kouluosuus jäi vähän puoli tiehen. Nyt liukkaan kelin rata oli erinomaisen liukkaassa kunnossa ja päästiin toden teolla harjoittelemaan.

Klo 5.45 lähdimme Nelivetoa-blogin Akin kanssa Pololla kohti Hämeenlinnaa ja Katisten kartanoa. Perillä olimme vähän puoli yhdeksän jälkeen. Heti alkajaisiksi vastaan tulivat Onnellisten ajokoulusta tutut kouluttajat Jiri Kattelus ja Minna Sillankorva. Olipa mukava tavata pitkästä aikaa! Ajopäivään oli kutsuttu mukaan somessa aktiivisia henkilöitä ja oli hauska päästä tapaamaan livenä twittertutut @panttosentero ja @jukkasnurminen sekä Volkkarin Saara Vainio ja Jaana Ehrnrooth.

Päivän alkajaisiksi nautimme aamupalaa ja kuuntelimme tapahtuman järjestäjien ja yhteistyökumppanien terveiset. Sitten päästettiin ääneen koulun ainut ja oikea rehtori Arto Grönroos, joka oli ihan liekeissä opastaessaan meitä aamupäivän kulusta. Esimerkiksi opimme, että ensimmäiseksi kierretään rata vaan jonossa, eikä ole toivottavaa, että kukaan harjoittelee siinä vaiheessa jarrutusta, ettei tapahtuisi 15 Volkswagenin ketjukolaria. Vaikka olisihan se kuulemma komean näköistä. xD Sitten katselimme pujottelun ja väistötehtävän videolta ja leikimme ajavamme samalla autoa ja merkityllä kohdalla kaikki polkaisivat jarrun pohjaan niin, että talo tärähti. :D Rehtorin tyyli oli kyllä mainio ja nostatti suupielet korviin.

Rehtori näyttää miten rattia käännetään. :)

Esittelyn jälkeen lähdimme kohti liukkaan kelin rataa. Se oli sama, missä oltiin viime talvena Onnellisten ajokoulussa. Oli muuten rata vähän kasvanut sitten viime näkemän! Pituutta oli tullut lisää (nyt 480 m), takaviistoon pellolle iso mutkainen ajoreitti ja lisäksi “kahdeksikko” -niminen tosi liukas rata jossa ei kylläkään ajettu kahdeksikkoa vaan oikeastaan kahta kolmosta.

Hyötyautoletka (kuva: Arto Grönroos)

Crafter umpipakettiauto - menoa ja melskettä

Ryhmämme oli niin pieni, että hyötyautolaivastosta riitti jokaiselle oma ajokki. Autot olivat suurimmaksi osaksi Transporter-pakettiautoja, mutta mukana oli myös muutama Amarok, Crafter ja Caddy.

Minä sain alleni Volkkarin suurimman pakettiauton Crafterin. Olin luullut, että ne ovat kaikki kuorma-autoja, koska Moottorilla Crafter on C1-opetuksessa, mutta tämäpä olikin B-kortilla ajettava pakettiauto. Nykyisestä ajokorttilainsäädännöstä johtuen enää 10% Craftereista myydään kuorma-autoina (paino yli 3500 kg) ja kaikki loput ovat pakuja. 

Crafter oli Poloon tottuneelle hillittömän kokoinen auto, mutta hämmästyttävän hyvä ajettava! Jotenkin penkistä tuli nojatuolifiilis ja polkimet olivat juuri sopivassa kulmassa. Tällainen pätkäkin löysi helposti sopivan ajoasennon, vaikka jarrutusharjoituksia varten penkin etäisyyssäätö meinasi hieman loppua kesken.

Crafter tehdään samalle alustalle kuin Mercedes-Benz Sprinter ja sen hallintalaitteet ovat Mersun, joten alkuun piti pyytää pikaopastus niiden käytöstä, kun pyyhkijät sisältävä viiksi “puuttui”. Sieltähän ne sitten löytyi vasenta viikseä pyörittämällä.

Radalla Crafterin koon huomasi hieman huojuvasta menosta ja pujottelutehtävä tuntui vähän hurjalta. Jarrutus ja väistö sen sijaan menivät hyvin, vaikka rehtorin sanoin “siinä on menoa ja melskettä kun tää iso auto tulee”. Pellolla en taas uskaltanut ajaa hirveän kovaa, koska Crafter kolisi ja keikkui aika lailla. Mutta joo, ehkä se ei ole ihan tällaista maastoa varten tehty...

Esteen väistötehtävä Crafterilla, rehtori näyttää kummalle puolelle pitää väistää
(kuvat: Saara Vainio/Volkswagen Suomi)

Amarok pick-up -rakkautta

Kahden kierroksen jälkeen olin kyllästynyt laivaani ja valmis vaihtamaan vähän pienempään. Bongasin sitten jonoon taakseni pysähtyneen Amarokin ja vaihdoin autoja sen kuskin kanssa päikseen. Amarok oli mahtava kuten viimekin vuonna ja omin sen lounaaseen saakka. :D Mietin kyllä jossain välissä, että koeajon kannalta pitäisi varmaan testata esimerkiksi Caddy (koska viime vuonna ajoin radalla vain sen kivalla kilpailijalla Mercedes-Benz Citanilla), mutta en malttanut luopua Amarokistani...

Amarokin ratissa (kuva: Arto Grönroos)

Esteen väistötehtävä oli Amarokilla ihan eri maata kuin Crafterilla. Se meni juuri sinne minne käski ja pystyin kierros kierrokselta kasvattamaan nopeutta. Viimeisellä kerralla aloitin jarrutuksen mittarin mukaan 90 km/h nopeudesta ja silti sain kierrettyä esteen, joka oli 40 m päässä jarrutuspaikasta. Vau, en todellakaan uskonut, että olisin onnistunut siinä!

Onnistunut esteen väistö Amarokilla (kuva: Arto Grönroos)

Ainakin parilla kertaa onnistuin jarruttamaan niin napakasti, että Amarokin hätävilkut menivät päälle. Tämä oli itse asiassa jarrutustehtävän osatavoitekin, koska se kertoo, että jarrutus on ollut todella tehokas. Hihkuin Jirillekin, että tänä talvena ei tullut neitijarrutuksia, joista sain viime talvena noottia... Tosin nyt Jiri ei ollut niitä arvostelemassakaan, mutta rehtori näytti aina sellaisia juhlimisen merkkejä, että jarrutukset taisivat mennä ihan hyvin. Jiri muistutti silti, että jarrutuksessa ei merkkaa voima, vaan nopeus. 

“Kolmosradalla” Jiri kehotti kokeilemaan Amarokia nelivedon jälkeen pelkällä takavedolla. Se teki autosta mielestäni ihan kamalan, kun ei se pysynyt lapasessa ollenkaan kuten nelikolla ja yhden mutkan jälkeen huomasin päätyneeni radalle poikittain. Seuraavalla kierroksella sain neuvoja vastaohjauksesta (ohjataan sinne minne perä on menossa), mutta se vaatisi kyllä vielä paljon harjoittelua.

Offroad potenssiin kymmenen

Lounaan jälkeen pakkauduimme Amarokeihin ja lähdimme metsään harjoittelemaan maastoajoa. Kun aamupäivä oli mennyt autossa yksikseen, niin nyt autot olivatkin ihan täynnä. Hyvä tilaisuus liimautua tiukasti twitter-kaverien seuraan! Saara ei valitettavasti mahtunut meidän autoon mukaan ja lavallekaan ei passannut istua vaikka tarjouduttiin käyttämään kuormaliinoja turvavöinä, joten hänen seurastaan emme päässeet nauttimaan.

Päästyämme metsään “puuhapihalle” (vastine viime talven “isojen poikien hiekkalaatikolle”) autoihin kiinnitettiin lumiketjut etenemiskykyä parantamaan. Ehkä autot olisivat jaksaneet kömpiä esteet ilmankin, mutta oli kuulemma autoille turvallisempaa käyttää ketjuja, kun oli kokemattomia kuskeja ajamassa.

Puuhapihalla esiteltiin ekana rata, jossa oli erilaisia esteitä ylitettäväksi. Yksi Amarok-tiimin kouluttaja ajoi radan läpi toisen selittäessä meille, mitä missäkin tapahtuu ja mitä auton ominaisuuksia mikäkin kohta hyödyntää. Ensimmäisenä oli 30 astetta kallellaan oleva rinteen reuna. Sen jälkeen pari syvää ojaa, joiden yli mennessä kukin rengas oli vuorollaan ilmassa. Viimeisenä ylitettiin jyrkähkö testimäki.

Hieman kalteva alusta ei haittaa Amarokia!

Testinyppylälle nousu...

... ja sieltä lasku.

Esteitä ylitettiin alennusvaihteiden ykkösellä antaen auton ryömiä eteenpäin omaa tahtiaan. Välillä jokin pyörä pyörähti tyhjää, mutta sitten auton sähköaivot raksuttivat, että täytyy antaa voimaa jollekin toiselle pyörälle ja taas mentiin eteenpäin. Siistin näköistä.

Takarengas ilmassa, mutta kolme muuta vetää  nätisti eteenpäin.

Esittelyn jälkeen pääsimme kukin vuorollamme ajamaan kouluttajan hellässä ohjauksessa testiradan esteet ja niiden jälkeen jyrkän ylämäki-alamäkikombon. Ylämäessä testattiin myös tilannetta, jossa auto jää mäkeen ja sieltä on peruutettava pois. Itse sammutin auton siihen, mikä oli kuulema vain hyvä, sillä päästiin testaamaan sekin tilanne, kun pitää sammuksista lähteä peruuttamaan. Se vasta jännää olikin! Ensin painettiin pohjaan kytkin ja jarru ja vaihdettiin pakille. Sen jälkeen irrotettiin molemmista polkimista - auto pysyi paikallaan moottorin varassa - ja sitten käynnistettiin auto. Hämmentävä järjestys! Hetken auto oli paikallaan ja lähti sitten hiljakseen pakittamaan mäkeä alas. Kuskin tehtäväksi jäi vain pitää huolta, että auto kulkee urissa. Ei suotta siistiä!

Kun olimme taas mäen juurella, lähdimme kiipeämään sen päälle uudestaan. Nyt pidettiin vauhti tasaisena ja ryminän ja pomppimisen saattelemana päästiin mäen laelle. Tasainen kaasu oli kaiken A ja O. 

Katso tuulilasikameralla kuvattu video mäkiharjoituksista!

Kun kaikki autosta olivat ajaneet testilenkin, suuntasimme möyrimään kauemmas metsään. Sielläkin ajoimme kukin vuorollamme saman lenkin, josta Amarok suoriutui eleettömän varmasti. Lenkin huippukohta oli ison ja jyrkän, yli 30 asteen, mäen lasku ja nousu. Nousussa panostettiin taas tasaiseen vauhtiin; kiihdytettiin tasaisesti alennusvaihteen kakkosella siten, että ennen jyrkintä kohtaa kaasu oli ihan kokonaan pohjassa. Ja niin sitä mentiin, moottorin huutaessa Amarok kipusi mäen päälle varmoin ottein. 

Hillittömän mäen lasku...

... ja nousu.

Sama hillitön mäki Amarokin takaikkunasta kuvattuna.

Katso videolta, kuinka Amarok laskee ja nousee kuvien mäen!

Yhteenveto

Tämän vuoden talviajokoulu oli ihan superhauska kokemus! Harjoittelu pienellä alle 20 henkilön porukalla oli viimevuotista suurta toimittajalaumaa kivempaa ja liukkaan kelin radalla pääsi ajamaan monta kierrosta, kun autoja riitti kaikille. Oma osuutensa hauskuudesta oli tietty siinäkin, että pääsi tapaamaan twitter-tuttuja.

Maastoajo-osuus oli mielestäni paljon paremmin järjestetty kuin viimeksi, kun nyt esiteltiin ekana erilaiset esteet ja sitten ajettiin ne autokunnittain kouluttajan kanssa. Siinä oli siis selkeä agenda. Viime vuonna kukin sai testailla autoja hiekkalaatikolla vapaasti ja ainoastaan jyrkässä laskussa oli opastaja mäen päällä. Nyt esteet olivat niin isoja, että ei niihin ilman kouluttajaa olisi varmaan ollutkaan asiaa. Kertoihan siitä jo autoihin kiinnitetyt lumiketjutkin.

Päivän päätteeksi kokoonnuimme vielä kahville kartanolle, missä vedettiin yhteen päivän kokemukset ja jaettiin diplomit. Läksiäislahjaksi saimme vielä Defan akkulaturit; ihan mieletöntä! Mun onkin pitänyt hankkia sellainen siitä saakka, kun Polosta meni akku viime talvena mutta en ole saanut aikaiseksi... Mutta nyt ei tartte!

Kiitos Volkswagen Suomi, oli mahtava päivä!

Rehtorilla on koulun komeimman värinen auto, sen kanssa kelpaa poseerata!

Ps. Aki ajoi kotimatkan Pololla ja ajoikin muuten todella taloudellisesti! Kun mä sain kulutukseksi aamulla (yhdellä pysähdyksellä) 5,1 l/100 km, niin Aki veti pohjat 4,8 l/100 km. Vaikka meinasi jossain vaiheessa matkaa kuolla nauruun. :D Oli aika hilpeää menoa, onneksi Jyväskylä ei ollut yhtään kauempana… 

Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?

sunnuntai 08.02.2015 Avainsanat: Auton hankkiminen , Koeajo , Muilla autoilla ajaminen , Seat , Seat Leon , Talvi

Koeajoin kolmannen sukupolven Seat Leonin ensimmäisen kerran toissa kesänä, jolloin se oli ollut myynnissä puoli vuotta. Edellinen malli oli kamala muovihirvitys, mutta uusi oli ihan toista maata ja sekä näytti että tuntui hyvältä ja oli vielä hiljainenkin. Totesimmekin, että siinä olisi hyvä seuraaja Pololle, kun Polo vähän ikääntyy ja Leoniin tulee tarjolle 1.4 TSI + DSG -kombo.

Leon ensimmäistä kertaa testissä kesällä 2013.

Ekan koeajon jälkeen Leonia on tullut testailtua aikalailla puolivuosittain. Seatin myyjä on muistanut meidät hyvin ja kutsui vuosi sitten tammikuussa kokeilemaan haaveilemaamme FR-varustetasoista Leonia, jossa oli myös Seat Sound System, joka sisältää kymmenen kaiutinta ja vararenkaaseen piilotetun subbarin. Se on muuten pakko saada!

Toisella testikerralla Leonissa oli Seat Sound System ja vararenkaaseen piilotettu subwoofer.

Viime kesänä päästiin testaamaan automaattivaihteista 1.4 TSI moottorilla varustettua Leonia, kun se lopulta tuli myyntiin. Tämä auto oli valitettavasti farkku ja sisämelu 18” vanteilla tosi paljon kovempi kuin ekana testaamassamme Leonissa, jossa oli 16” vanteet. Tässä autossa testasimme kaistallapitoavustinta ja mukautuvaa vakionopeussäädintä ACC:tä, joista jälkimmäinen päätyi ehdottomasti ostoslistalle.

Kolmannella testikierroksella Leon oli varustettu adaptiivisella vakionopeussäätimellä.

Pari viikkoa sitten joku Jyväskylän Autotarvikkeen uusista Volkswagen-myyjistä soitti miehelleni ja sanoi, että he haluaisivat ostaa Polomme. En tiedä, oliko tämä vain ovela tapa saada meidät autokaupoille vai olisiko Pololle oikeasti joku ostaja, mutta yhtä kaikki, aktivoiduimme pitkästä aikaa Leon-asiassa ja lähdimme tunnin koeajolle testaamaan sitä. Koska auto tuntui edelleen houkuttelevalta, otimme sen viime viikonlopuksi koeajoon ja pyysimme siitä myös tarjousta. 

Volkkarifanilta pitää tietysti kysyä, että miksi Seat Leon eikä Volkswagen Golf? Ehkä faniuteni ei ole riittävän syvässä, sillä sekä järki että tunne kallistuvat Golfin espanjalaiseen serkkuun. Golfin suurin vikahan on siinä, että niitä on kaikilla. Se ei tietenkään ole auton vika, vaan kertoo vain sen hyvyydestä. Mutta minä haluan, että autoni erottuu massasta. Kun on mahdollista saada Golfin tekniikka hieman edullisemmin ja silti komeammissa kuorissa, niin kyllä kiitos, minulle kelpaa! Mutta kyllä mä silti koen vähän ristiriitaisia tunteita siitä, että olen hylkäämässä lempimerkkiäni vaikka samassa konsernissa pysytäänkin..

Koeajoviikonlopulle sattui aika lumiset kelit, mutta emme antaneet niiden häiritä. Ensitöiksi karautimme Leonilla Muuramen Riihivuoren laelle, jonne se kiipesi melko vaivattomasti. Alas tultiin vielä vaivattomammin, eikä moottorijarrutus pienelläkään vaihteella riittänyt pitämään auton vauhtia 50 km/h:ssä.

Muuramesta matka jatkui Korpilahdelle ja Kärkistensalmen sillan kautta kohti Joutsaa tietä 610 pitkin. Tuntui harvinaiselta ajaa tiellä, jota ei suolata, vaan se oli vain aurattu ja karhuttu. Pinta oli paikoitellen melko jäinen ja auto luisteli välillä, mutta mitään ongelmia ei tullut. (Vastaava pinta oli muuten alkuviikon nasta/kitkarengaskoeajolenkilläni.) 

Nyt neljännellä testikerralla ajelimme Leonilla Leivonmäelle Karoliinan kestikievariin, josta saa herkullisia maalaispitsoja.

Toisena päivänä testasimme Leonin kaupunkiajo-ominaisuuksia ja taloudellisuutta. Lunta oli tullut taivaan täydeltä ja tiet kaupungissa ihan muhjua, joten taloudellisen ajon lenkki ei ollut kovin reilu verrattuna muihin autoihin, joilla olen ajanut sulalla. Tulokseksi sain 5,5 l/100 km, mitä pidin kuitenkin ihan hyvänä keliin suhteutettuna. Edellisen päivän maantieajossa keskikulutus oli 5,2 l/100 km.

Leonin ainut miinuspuoli Poloon verrattuna on säilytystilat. Takakontti on tietenkin Poloa suurempi, mutta kaikenlaiselle pienelle autossa aina kulkevalle rojulle Leonissa ei ole yhtä hyvin paikkoja. Esimerkiksi Polon takakontin maanmainiota välipohjaa ei saa Leoniin edes rahalla. Sääli, sillä sen alla on ollut tosi kätevä säilyttää mm. ensiapulaukkua, lumilapiota ja pressua. Myös Polon on etuistuimien alla olevat säilytyslaatikot ovat Leonin vastaavia paremmat, koska ne vedetään auki vs. Leonin etureunasta aukeava luukku. Camelbakin punkero 0,75 l juomapullo mahtuu Polon ovikoteloon heittämällä, mutta Leonissa sitä ei saa mihinkään pystyyn. 

Leonin lisävarustelistassa olisi tarjolla säilytystilapaketti, mutta se on aika turha, koska se ei tuo kuin luukun matkustajan istuimen alle ja pienen sivuverkon tavaratilan vasempaan reunaan (+kumimatot mukitelineen ja keskikyynärnojan pohjaan + kansi keskikonsolissa olevaan koloon).

Alunperin Leonissa oli vakiona suljettava säilytyslokero keskikonsolissa, mutta nykyisin se tulee vain säilytystilapaketin mukana. Minusta lokero on käytännöllisempi ilman kuvassa näkyvää kantta.

Hieman miinusta Leon saa siitä, että takavalot eivät pala päivävalojen kanssa. Ne on mahdollista koodata päälle, mutta myyjäliikkeellä ei ole lupaa tehdä sitä, koska byrokratia. Jotenkin tämä liittyy siihen, että auto on hyväksytty vain palamattomilla takavaloilla. Onneksi takavalot voi koodata palamaan jälkeenpäinkin VCDS:llä (VAG-COM Diagnostic System). Kaverin Cupraan se on tehty, joten hänen kauttaan varmasti löytyisi tekijä.

Iso plussa Leonissa on FR-varustetason urheilulliset etuistuimet. Ne on mukavasti sivuttaistuettu ja ristiselänsäätö löytyy sekä kuskille että matkustajalle. Etuistuimen istuinosa on Poloa pidempi ja tuntuu aluksi vähän liian pitkältä, mutta kun siinä hetken istuu, niin huomaa että se on ihan sopiva. Lopulta huomaa, että jalka on polkimella Poloa rennommin. Tämä on tärkeää, koska syksyllä huomasin jännittäväni lonkankoukistajaa turhan paljon ajaessani Pololla pidempiä matkoja.

Tarjouksen pyysimme seuraavanlaisesta autosta:

SEAT Leon 1,4 TSI 150 ACT FR DSG Lima green

- FR Pack (LED-ajovalot, 18” vanteet)

- LED-sisävalopaketti

- Mukautuva vakionopeudensäädin

- Navi system -audio- ja navigointijärjestelmä

- Mapcare (sis. Euroopan kartasto)

- Pysäköintitutka edessä ja takana, optinen pysäköintiavustin 

- SEAT Sound system (10 kaiutinta, subwoofer) tilapäinen varapyörä

- Moottorilämmitin ja sisäpistoke asennettuna

- Viimasuoja

- Kangasmatot

Jos en kerran saa vihreää Sciroccoa niin otetaan sitten vihreä Leon. :)

Myyjän ensimmäinen tarjous ei ollut tarjousta nähnytkään, vaan hinnat olivat ihan listahintoja ja Polon hyvityshintakin aika heikko. Seuraava oli jo vähän parempi, mutta vielä pitäisi petrata, että alettaisiin kauppaa vääntää. Kyselin tarjouksia myös muutamista muista liikkeistä ja sainkin kaksi parempaa tarjousta, joskin tarkemmin katsottuani toisesta puuttui FR pack kokonaan. 

Mieluiten ostaisimme auton omalta paikkakunnalta. Täytyy jatkaa tinkimistä ja katsoa miten käy. Tilanne on siinä mielessä helppo, että meillä ei ole vielä mitään pakottavaa tarvetta autonvaihdolle. Polossa ei ole mitään vikaa ja voimme sillä ajaa helposti vielä pitkään. Mutta ei käy kieltäminen, etteikö uusi auto olisi kiva...

Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin

keskiviikko 04.02.2015 Avainsanat: Driveco , Maantiellä ajo , Polo , Polo Junior , Renkaat , Talvi , Yhteistyö

Olen aina ollut nastarengasihmisiä, koska ne ovat yksinkertaisesti turvallisin valinta Suomen talveen. Kitkarenkaat ovat kuitenkin alkaneet viime talvina vähän kiinnostaa, sillä rauhallisella ja ennakoivalla ajotyylilläni minun pitäisi pärjätä niillä ihan hyvin. Renkaat ovat kuitenkin sen verran arvokkaita, että niitä ei voi ihan noin vain kokeeksi lähde vaihtamaan. Viime talvena olisin saanut valita Poloon Hakkapedia-blogaajana Hakkapeliitta R2 -kitkarenkaat, mutta vedin varman päälle ja valitsin Hakkapeliitta 8 -nastarenkaat*.

Jokin aika sitten Rengasnuoran Jarmo kysäisi, olisinko kiinnostunut testaamaan kitkarenkaita. No ehdottomasti! Saisin testata kitkoja ilman sitoumuksia sen aikaa kun huvittaa ja palata sitten takaisin omiin nastoihin. Testirenkaiksi sain valita joko Nokian Hakkapeliitta R2 tai Goodyear UltraGrip Ice 2, jotka molemmat ovat testimenestyjiä. Merkillä ei ollut minulle juuri väliä, joten päädyin Jarmon ehdottamaan Goodyeariin*, joka voitti viime talvena TM:n kitkarengasvertailun.

Jotta pystyisin mahdollisimman hyvin vertaamaan nasta- ja kitkarenkaiden eroa, kävin ajamassa juuri ennen renkaiden vaihtoa reilun 60 km lenkin. Pienen keskustapyörähdyksen jälkeen suuntasin Ronsuntaipaleentietä Muuramen Isolahteen, joka on moottoripyöräilystä tuttu pätkä, mutta jossa en ole koskaan talvella ajanut. Tie oli urainen, jäinen ja mutkainen eli aivan täydellinen rengastestaukseen. Jossain mutkissa auto luisti aavistuksen sivusuunnassa ja kertaalleen isommassa mutkassa ajonvakautus puuttui peliin kuuluvan rutinan saattelemana. Isolahden jälkeen kävin kipuamassa Riihivuoren laelle ja sitten vanhaa Jyväskyläntietä takaisin kaupunkiin. Lopuksi kokeilin pari mäkilähtöä Tikassa erittäin jyrkässä lumipintaisessa ylämäessä. 

Reilu 60 km pitkä renkaiden testauslenkkini

Lenkin jälkeen kävin Rengasnuoralla vaihdattamassa nastat kitkoihin ja ei muuta kuin takaisin baanalle. Tietenkin nyt vähän varovaisemmin ja entistä ennakoivammin, koska kitkojen pito ei ole nastarenkaiden luokkaa. Jarmo myös muistutti, että kitkat eivät varoita millään tavalla liukkaasta. Siinä missä nastat tavallaan varoittavat liukkaasta äänellään, kitkat ovat täysin äänettömät. Enpä ole koskaan tullut ajatelleeksi kitkoja tältä kannalta!

Ensimmäinen ihana havainto kitkoista oli tietenkin hiljaisuus. Tuntui, kuin auto olisi vetäissyt jalkaansa villasukat ja tassutteli niillä eteenpäin äänettömästi kuin kissa.

Goodyear UltraGrip Ice 2

Ajoin kitkarenkailla lähtöä ja loppua lukuun ottamatta saman testilenkin kuin nastoillakin. Puolentoista tunnin ajon jälkeen fiilis oli hämmentynyt: näinkö helppoa tämä on? Olin odottanut, että auto tahtoisi luistella mutkaisella ja jäisellä tiellä ekaa lenkkiä enemmän, mutta takapuoleni ei huomannut luistoa kuin pari kertaa aavistuksen verran. Taisin kyllä tulla mutkiin vähän rauhallisemmin kuin nastarenkailla, mutta muuten ajelin Drivecon* perusteella aika samaa nopeutta kuin ekallakin lenkillä. Koko reissun keskinopeus oli vain kaksi kilometriä ekaa lenkkiä pienempi.

 

Testilenkki nastarenkailla ja kitkarenkailla ajettuna.

Riihivuoren laelle ajoin tietoisesti ekaa kertaa varovaisemmin, koska mäen päälle vievä tie on mutkainen ja jännästi reunoihin kallellaan. Ylämäessä jossain vasemmalle kaartavassa mutkassa tuli silti pieni säikähdys, kun auto meinasi puskea suoraan oikean reunan penkkaa kohden. Pieni jarrutus kuitenkin auttoi ja pääsin taas oikealle ajolinjalle. 

Mäkilähdöt onnistuivat kitkoilla varsin hyvin. Hieman jäisessä kirjaston mäessä Polo lähti siitä liikkeelle täysin ongelmitta eikä luistoneston merkkivalo välähtänytkään. Lumisessa tosi jyrkässä ylämäessä ensimmäinen liikkeelle lähtö meni myös hyvin, mutta parilla seuraavalla renkaat vähän sutivat tyhjää vaikka annoin kaasua tosi varovasti. Auto ei silti valunut yhtään taaksepäin, vaan pienen nuljumisen jälkeen se lähti kipuamaan mäkeen varmoin ottein.

Täytyy muuten todeta, että Polon mäkilähtöavustin on erinomainen varuste. Sen avulla auto pysyy paikallaan vielä hetken sen jälkeen, kun jalan on nostanut jarrulta. Ehtii hätäilemättä siirtää jalan jarrulta kaasulle ilman pelkoa siitä, että auto lähtee valumaan.

Muutaman päivän testaamisen jälkeen on sanottava, että kitkarenkaat ovat hämmästyttävän helpot ajettavat. Haluaisin sanoa “huolettomat”, mutta väitän, että siinä vaiheessa, kun kitkarenkaista lakkaa huolehtimista, ollaan menossa metsään. Huonolla tuurilla muutenkin kuin kielikuvana. Pitää tiedostaa, että alla on kitkat ja muistaa huolehtia ennakointi ja turvavälit sen mukaiseksi. 

Olen ajanut tämän viikon autolla töihin ja joka kerta vasta ekassa käännöksessä muistanut, että ainiin, Polossa on kitkarenkaat ja sitten olen huomioinut ne loppumatkan (ja nauttinut hiljaisuudesta). Kaikki on mennyt tähän saakka hyvin, mutta testirupeama on vasta alussa. Maanantaina suuntana on Hämeenlinna ja renkaat pääsevät pidemmälle maantielenkille. Helmikuun lopussa puolestaan perinteinen autokoulun ratapäivä, jota odotan nyt erittäin mielenkiinnolla, kun on erilaiset renkaat alla. Pääsee oikeasti kokemaan, miltä kitkat tuntuu kun ollaan pidon rajamailla ja miten jarrutusmatkat eroavat nastarenkaisista autoista.

* Olen saanut Hakkapeliitta 8 -nastarenkaat Nokian Renkailta, koska olen Hakkapedia-rengastestaaja. Goodyear UltraGrip Ice 2 -kitkarenkaat ovat testissä Rengasnuoralta. Driveco-ajotavanseurantalaite Falckilta on käytössäni toistaiseksi. Kaikki mielipiteet ovat omiani. Linkkien klikkaaminen ei tuota minulle mitään.

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (17)
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!