POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu kuukaudella helmikuu

Tänä talvena liukasta on vain radalla

sunnuntai 23.02.2014 Avainsanat: #onnellistenajokoulu , Autokoulu , Hakkapedia , Rata-ajo , Talvi , Tapahtuma , Video , Yhteistyö

No ainakin melkein. Keskiviikkona ilman lämpötila painui aavistuksen pakkasen puolelle ja teki pitkästä aikaa tiet äärettömän liukkaiksi. Kuokkalan sillalta valoihin hidastanut auto pysähtyi vasta puoleen väliin suojatietä ja myös kaverini auto halusi vain jatkaa matkaansa, kun lounaalle mennessä piti pysähtyä kääntyvän auton taakse. Turvaväli oli kunnossa, joten hyvin kaveri ehti pysähtyä, mutta kyllähän se vähän säikäytti.
 
Itse en päässyt “nauttimaan” keskiviikon kelistä autolla, mutta perjantaina nautin liukastelusta taas täysin rinnoin Autokoulu Moottorin vapaaehtoiskurssilla. Tänä vuonna mukaan oli lähtenyt kahdeksan autokuntaa ja kun porukka vielä jaettiin kahdelle eri suorituspisteelle, niin siinä ehti ajaa ihan mukavasti.
 
Päivän aluksi kierrettiin turvatila, jossa testasin pitkästä aikaa turvavyökelkan. Äkkipysähdys 7 km/h nopeudesta nykäisee edelleen varsin napakasti! Eli kannattaa käyttää sitä turvavyötä myös parkkipaikalla ja irrottaa se vasta, kun auto on pysähtynyt.

Blogaaja kelkkailemassa!

Radalla pidettiin aluksi perinteiset näytöt nopeuden vaikutuksesta jarrutusmatkaan ja turvavälin merkityksestä.

Jarrutusmatkavertailussahan on ideana näyttää, miten pienikin muutos ajoneuvon nopeudessa vaikuttaa jarrutusmatkaan. Ensin jarrutetaan auto pysähdyksiin 50 km/h nopeudesta. Pysähdyskohtaan nostetaan nukke, minkä jälkeen katsotaan, mitä sille tapahtuu, kun auto jarrutetaan pysähdyksiin 60 km/h nopeudesta  (myös jarrutuspaikka siirtyy samalla hieman eteenpäin, koska reaktiomatka on kovemmassa vauhdissa isompi). Miettikää, että jos 50 km/h nopeudesta auton saa pysäytettyä juuri ennen jalankulkijaa, niin 60 km/h nopeudesta auto törmää jalankulkijaan laskennallisesti 47 km/h nopeudella! Auts!
Koska rata oli ihan superliukas, pienikin pitoero jarrutuskohdassa vaikutti pysähtymismatkaan ja siksi logiikka “neljännes lisää vauhtia tuplaa jarrutusmatkan” ei tällä kertaa antanut ihan oikeita tuloksia. Opettajan auto pysähtyi 60 km/h nopeudesta vähän nopeammin kuin piti ja siten törmäysnopeus radalle jätettyyn nukkeen oli vain 30 km/h. Mutta kyllä sekin tietysti sattuisi...

Kaikista näyttävin tämä näyttö on kuulemma kuivalla asfaltilla, jolla se tehdään autokoulun syventävässä vaiheessa kesäkelillä. Sen haluaisinkin nähdä joskus!

Harmaa auto lähestymässä 60 km/h nopeudella.

Video: Jarrutusmatkat eri nopeuksilla

Turvavälinäyttöä varten osallistujat saivat arvioida, miten lähellä edelle olevaa ovat ajaneet 50 km/h nopeudessa. Näiden keskiarvon mukaan opettajat sitten ajoivat peräkkäin rinnakkain radalle ja kyllähän sen tietää, mitä käy kun edellä ajanut jarruttaa ja 10 metrin päässä takana tullut reagoi siihen.

Perässä ajanut pysähtyi paljon myöhemmin kuin edellä ajanut, tosin sillä oli hieman liukkaampi alusta. Pointti kuitenkin tuli selväksi eli kannattaa pitä turmavälin sijaan turvaväliä. Jos musta auto olisi ajanut harmaan takana, niin se ei varmasti olisi pysähtynyt ennen harmaan perää... 50 km/h nopeudella auto liikkuu jo pelkästään sekunnin reaktioajan aikana 13 metriä!

Musta auto päätyi harmaan eteen, kun ajoi sen takana 50 km/h vahdissa 10 m turmavälillä. Sen ajoura tosin oli vähän liukkaampi kuin harmaan, mistä syystä pysähtymispaikat erosivat näin paljon.

Video: Turvavälinäyttö

Demojen jälkeen jakauduttiin kahtia. Oma porukkani harjoitteli ensin suoralla, jossa ekana ajettiin kukin radalle 60 km/h nopeudella ja jarrutettiin merkin kohdalta niin kovaa kuin pystyttiin. Ideana oli katsoa, millaisia jarrutusmatkoja tuli.
 
Hieman oli paineita Nokian Renkaiden Hakkapedia-blogaajana uusien Hakkapeliitta 8 -renkaitteni* menestymisestä, mutta onnistuin kuin onnistuinkin pysähtymään 60 km/h nopeudesta lyhimmällä jarrutusmatkalla 80 metrin kohdalle, kun ryhmän pisin jarrutusmatka oli 95 m (30 tkm ajetuilla nastarenkailla). Pelkät metrit eivät toki kerro koko tilanteen totuutta, mutta kyllä ne viitteitä antavat siitä, miten renkailla on eroa ja miten liikenteessäkin äkkijarrutustilanteessa joku voi pysähtyä paljon napakammin kuin joku toinen.
 
Suoralla kokeilimme ensin keiloilla merkittyyn tiukkaan mutkaan ajamista 60 km/h nopeudesta. Siitähän ei tullut siis yhtään mitään! Auto luisteli ihan minne sattui ja muovitörppökin sai kyytiä. Toivottavasti Poloon ei sattunut… Seuraavaksi samaa kokeiltiin jarrutuksen kanssa, mutta auto ei edelleenkään mennyt sinne minne olisin halunnut. Tuli sellainen olo, että mitä mä teen väärin? Noh, kun vauhti on jo lähtökohtaisesti liian kova, ei jarrutuskaan enää pelasta. Vasta 50 km/h ja jarrutus mahdollisti tuon ajamisen.

Nakitin opettajan kuvaamaan uusintayritystäni mutkaan ajamisesta. Kyllä tuosta pikkaisen näkee miten auto niiaa käännöksessä.

Sitten kun opettaja istui kyytiin ja vinkkasi vähän parempia ajolinjoja, niin mutka menikin tosi paljon paremmin. Todettiin kuitenkin molemmat, että ajolinjojen haku menee pikkasen leikkimisen puolelle, sillä ei niitä oikeassa liikenteessä ihan tälleen haeta. Mutta ei se mitään, välillä saa leikkiä. :)
 

Video: Pololla luistelua

Kaarteessa koitin kokeilla, miten Polon ajonvakautus toimii, mutta se tuntui olevan unten mailla. Vasta räväkällä ohjausliikkeellä (“Ei hitto tää auto luistelee, käännänpä rattia hirveästi jos se vaikka auttaisi!”) se heräsi kauneusuniltaan ja nappasikin saman tien selkeästi kiinni. Eipä ole ainakaan liian kaitseva, mutta toisaalta olisin kaivannut vähän herkempää heräämistä, kun auto ei enää pysynytkään kaarteessa.
 
Onnellisten ajokoulun radalla huomasin, miten oli kiva kun oli kaveri kyydissä autossa kommentoimassa ja yritin sitä ratapäiväänkin ehdottaa, mutta ei toisilleen tuntemattomat ihmiset ryhdy pareiksi ellei joku käske. Olisin voinut toki tunkea mukaan houkuttelemani työkaverini kyytiin, mutta sitten taas tulee se ajatus, että kun haluan ajaa itse! Mäkin olisin tarvinnut sitä käskyä...
 
Tämän vuoden ratapäivän harjoituksista minulle jäi hieman sekava maku. Pääsyynä ehkä se, että ennen kuin mutkatehtävään tuli selkeää ratkaisua, vaihdettiinkin ajamaan hiljaisemmalla nopeudella esteen väistämistä. Eli mutkan 60 km/h vaihtui esteen väistön 50 km/h:iin, joka menikin ihan helposti läpi. Testasin sen myös 60 km/h:lla ja meni edelleen helposti, koska sivuttaissiirtyminen oli kaistanvaihdon luokkaa kun taas "mutkassa" sitä oli huomattavasti enemmän.

Uudet ihmiset tuntuivat tykänneen tapahtumasta todella paljon, mikä on tosi kiva juttu. Minä nyt en lähde sieltä kulumallakaan, joten ehken osaa ottaa hommaa enää niin vakavasti kun on tuttu paikka ja opettajat. Vapaaehtoiskurssilla on rennompi ote ja siellä sai ehdottaa itsekin, että mitä tekisi, joten ehkä sekin aiheutti sekavuutta. Täytyy sanoa, että sain enemmän irti Onnellisten ihmisten ajokoulun radasta, koska siellä touhu oli suunnitelmallisempaa.
 
Kaikkien näiden Moottorin ratapäivien hienoin juttu on ollut se, että ekalla kerralla tapaamastani blogini lukijasta tuli todella hyvä ystäväni ja tänä vuonna meillä oli jo tutustumisemme viisivuotispäivä! Niobe on paras juttu, mitä liikenneharrastukseni on minulle antanut! =)

Yllättävistä tilanteista voi löytää uusia ystäviä!

* Olen saanut Hakkapeliitta 8 -nastarenkaat Nokian Renkailta ilmaiseksi Hakkapedia-blogiohjelman kautta, mutta kaikki mielipiteet ovat omiani. Linkkien klikkaaminen ei tuota minulle mitään.

Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa

torstai 13.02.2014 Avainsanat: #onnellistenajokoulu , Maantiellä ajo , Mazda , Pohdiskelu , Polo , Reissut

Onnellisten ihmisten ajokoulun teoriatunteja seuraavana päivänä suuntasin jälleen Ylivieskaan; tällä kertaa sisarusviikonloppua viettämään. Palautin lainassa olleen Mazda3:n, joten nyt ajokkina oli taas vanha kunnon Polo. Se oli juuri hyvä, sillä halusin nähdä, minkälaisen keskikulutuksen saan sillä aikaiseksi Mazda3:een verrattuna.
 
Koko päivän hehkutin ajokoulun juttuja työkavereille ja sitten illalla vuorossa oli oppien vienti käytäntöön.
 
Miltä tuntui? Ensinnäkin oli ihanaa ajaa, kun ei ollut kiire. Helsinkiin ehdin lähteä suunniteltua myöhemmin, mikä kumuloitui penkin ja ratin välisenä kiireenä ja stressinä. Nyt ajelin tyytyväisenä kun ei ollut aikataulupaineita; perillä oltaisiin sitten kun oltaisiin.
 
Toisekseen oli hienoa tajuta, että hitto mähän voin päästää ärsyttävät niskaan hönkivät rekat ohitseni! Kolmen viikon takaisella reissulla pyörittelin lähinnä silmiäni, kun Itellan rekka ohitti minut ohituskaistalla, vaikka hyvähän se vain oli. Nyt kuitenkin olin jo lähtökohtaisesti sitä mieltä, että menkää ihmeessä ohi, ja pudotin 80 km/h ohituskaistalla vielä hieman nopeuttakin. 
 
Käännyttyäni tielle 658 saavutin pian ilmeisen painavassa lastissa olevan rekan, sillä se ajoi lähempänä 70 kuin 80 km/h. Koska minulla ei ollut kiire, en jaksanut lähteä ohittamaan rekkaa vaan jättäydyin ajamaan muutaman sadan metrin päähän sen taakse. Jonkin ajan kuluttua minut saavutti toinen rekka, jolla oli selkeästi kiireempi aikataulu. Jonkin aikaa se roikkui perässäni mutta sopivan suoran tultua paineli ohitseni. Ja taas olin tyytyväinen. 
 
Sen jälkeen rekat ajoivat peräkanaa pitkään, kunnes jossain vaiheessa ensimmäinen löysi isomman vaihteen, sillä pystyi taas ajamaan 80 km/h. Lopulta molemmat katosivat enkä nähnyt niitä enää myöhemmin.
 
Näiden juttujen valossa sanoisin, että minulla on tapahtunut asennemuutosta! Nyt kun tämä vielä olisi pysyvää eikä unohtuisi parin reissun jälkeen.
 

Sisarusviikonloppuna rakensimme muun muassa lumihevosta.

Entä se keskikulutus sitten? Päästessämme perille Ylivieskaan Polon ajotietokone näytti keskikulutukseksi 4,8 l/100 km, mikä on 0,6 l/100 km vähemmän kuin Mazda3:n 5,4 l/100 km samalla matkalla. Jes! Polo rulettaa!
 
Kotimatkan tavoitteeksi asetin 4,7 l/100 km, koska kotimatkalla Mazdallakin kotimatkaan meni desi vähemmän (5,3 l/100 km). Mutta mutta. Vaikka kuinka yritin ajaa kevyellä kaasujalalla ja vähän alle rajoitusnopeuksien, niin en silti päässyt millään alle viiden litran. Kotipihassa Polon ajotietokone näytti suorastaan 5,2 l/100 km. Masentavaa!
 
Luulen, että menomatkan tosi pieni kulutus johtui osittain rekan perässä ajamisesta. 70 km/h on varsin taloudellinen nopeus. Paluumatkalla edellä ei ollut hidastelijoita, mutta keskinopeus oli silti vain kilsan enemmän kuin mennessä, joten syy ei ole täysin siinä. Mennessä tiet olivat pääosin kuivat/jäässä, joten auto varmaan rullasi kevyemmin ja bensaa säästyi verrattuna paluumatkaan, jolloin rapa vain lensi. Joka tapauksessa tämä liian kova taloudellisuuden tavoittelu teki minut paluumatkalla vähemmän onnelliseksi, vaikka kuvittelin tavoitteeni olleen täysin realistinen.
 

Tässä kolmen perfektionistin aikaansaannos. Aika hieno, vaikka itse sanonkin!

Tätä juttua kirjoittaessa kävin muuten miettimään, miten niskaan hönkivien rekkojen kanssa pitäisi toimia kesällä. Nyt kun on talvinopeusrajoitukset voimassa, ajetaan paljon 80 km/h, jolloin kiireisten pientä ylinopeutta ajavien rekkojen nopeus ylittää oman nopeuteni ja ne voivat ohittaa minut ja kadota kaukaisuuteen. Kesällä nopeusrajoitus on usein 100 km/h, jolloin saavutan 80 km/h kulkevan raskaamman liikenteen. Silloin tietysti mielelläni ohitan hitaammat, koska nopeuseromme on näin huomattava. Ongelma tuleekin siinä, kun nopeusrajoitus tippuu 80 km/h:iin ja ohittamani rekat vähitellen saavuttavat minut ja juuttuvat perääni.

 

Mitä teen? Ajan karkuun? Päästän ne ohi? Vai olisinko onnellisempi kun tyytyisin ajamaan koko ajan tasaista 80 km/h, jolloin ei tarvitsisi ohittaa ketään? Bensaa siinä kyllä säästyisi… Muut voisivat silloin ohittaa minut. Vaihtoehtoisesti muut voisivat kirjoittaa yleisönosastoon, että “Taas oli epävarma kuski tukkimassa liikennettä ajamalla alinopeutta, pysyisi mieluummin kotona kun ei kerran uskalla ajaa!” Ja minä kun vain yrittäisin olla onnellinen ja joustava!

Kohti onnellisempaa ajokulttuuria

keskiviikko 12.02.2014 Avainsanat: #onnellistenajokoulu , Jenni , Mazda , Muiden käyttäytyminen , Pohdiskelu , Video

Viime viikolla pidettiin Mazdan Onnellisten ihmisten ajokoulun toinen oppitunti, jonka teemana oli peruskysymykset “Mistä liikenneturvallisuus syntyy?” ja “Miten voidaan muuttaa ajokulttuuria?”. Kyseessä oli teoriakerta, mutta odotin sitä rataakin enemmän, koska nyt tulisi varmasti jotain uutta! Vaikka radalla tulikin uutta asiaa, niin silti itse harjoitukset olivat tuttua huttua. Teoriatunteja varten porukka oli varustautunut läppärein, mutta eipä niitä tarvittu, sillä päivän ohjelmassa ei ollut alkuunkaan kuivaa luennointia.
 
Oppitunnin vierailevina tähtinä olivat kaksi improvisaatioteatterilaista, jotka tunnin aluksi esittivät meille autolla ajamista erilaisten tunteiden vallassa. Iloinen, jännittynyt, pelokas, poissaoleva… Oli ihan mahtava esitys ja loistava pohja päivälle!

Video: Improvisaatioteatteri esittää, miten tunnetilat vaikuttavat ajamiseen

Ratapäivän yhteenveto

Esityksen jälkeen palasimme vielä edelliseen ajokertaan. Kaikki saivat kertoa, mitä ajatuksia se herätti ja vaikuttiko se omaan ajamiseen. Ihmiset olivat tykänneet tosi paljon ja olivat vaikuttuneita erityisesti jarrutusmatkoista. Nopeus kun voi kaupunkialueella nousta huomaamatta 40 -> 50 km/h ja jo näin pienellä muutoksella jarrutusmatka tuplaantuu.
 
Jotkut puolestaan olisivat halunneet ajaa kovemmin ja hurjemmin - kun kerran oltiin radalla niin miksei sitten menty äärirajoille saakka. Itsekin kyllä tykkään siitä, että kokeillaan auton rajoja. Nyt meillä ei olisi kyllä riittänyt rata kovempiin vauhteihin, sillä 600 m meinasi nytkin jo loppua kesken…

Liikenteen arkkityypit

Menneiden muistelun jälkeen opettajamme Jiri luennoi pikkuisen teoriaa liikenneturvallisuuteen vaikuttavista asioista ja mietittiin, mitkä kaikki asiat siihen vaikuttavat.
 
Ihmiset edustavat liikenteessä viittä erilaista tyyppiä:
 
  • kaahari
  • äärivarovainen
  • nautiskelija
  • maltillinen
  • kurinpitäjä

Näistä tyypeistä meidän piti valita, mitä edustamme. Hirveän vaikeaa oli valita yksi! Eniten olen mielestäni maltillinen, mutta myös nautiskelija. Välillä yllyn kurinpitäjäksikin, kun joku ei näytä vilkkua liikenneympyrästä poistuessa ja puhisen autossa kuinka jarrutin turhaan ja ajon taloudellisuus kärsi.

 
Välillä harrastimme hieman liikuntaa. Luentotilana toimineen Kansallisteatterin lämpiön lattiaan oli merkitty teipillä katuja, joille pääsimme "ajamaan". Kaikki risteykset olivat tietysti tasa-arvoisia, ettei liian helppoa olisi. Miten liikennetilanteet pystyivätkin muuttumaan niin vaikeiksi, kun siirryttiin leikkimään autoilua? Oikealta tulevien väistäminen meni vielä hyvin, mutta sitten kun porukka alkoi kääntyillä risteyksessä, niin tuli varmaan aika monta virhettä… Kolareilta kuitenkin vältyttiin! Sen sijaan meinasin nauraa itseni tärviölle, sen verran hassua se pöytien kiertely oli! :D

Tasa-arvoinen risteys naurattaa kaikkia. (Kuva: Akifoto)

“Ajelun” perusteella saimme tehtäväksemme arvioida muiden ajokoululaisten kuljettajatyypit. En tiedä näkyikö siinä touhussa oikeat liikenneminämme, mutta tiesimmehän niistä jo jotain ajoharjoitteluradan perusteella. Myös Jiri oli määritellyt meidät eri kategorioihin; porukasta löytyi kaikkia muita paitsi kurinpitäjiä. Siisteintä oli se, kun Jiri piti minua maltillisena, sillä se jos mikä kohotti itsetuntoa!

Liikenteen arkkityypit (Kuva: Akifoto)

Yhteispeli liikenteessä

Liikenteen yhteispeliä demottiin useammallakin leikillä. Kiersimme huonetta jonossa “autoillamme” ja pyrimme pitämään koko ajan saman välin edellä kulkevaan. Se onnistui ryhmältä hyvin, vaikka Annalle sattuikin rengasrikko korkkarin kanssa. xD
 
Lisää yhteispeliä harrastettiin, kun taputimme piirissä käsiä toisillemme. Otetaan katsekontakti kaveriin, taputetaan kädet yhteen ja kaveri lyö kädet samaan tahtiin yhteen kanssani. Jos hätäilee, kaverilla ei ole mahdollisuutta ehtiä mukaan!

Aki lähettää taputusta eteenpäin, minä seuraan tarkkana vierestä. (Kuva: Akifoto)

Samalla tavalla liikenteessäkin pitäisi pyrkiä antamaan muille tienkäyttäjille merkkejä, mitä ollaan tekemässä. Näytetään vilkkua ajoissa, vaihdetaan kaistaa ajoissa jne. Ennakointia on toki myös se, että seurataan koko ajan, mitä ympärillä tapahtuu. Ja jos tulee virhe, ei jäädä liikaa märehtimään sitä, vaan jatketaan elämää. Liikenteessä tulee keskimäärin 120 havainnoitavaa asiaa ja 300 liikennetapahtumaa kilometrin matkalla, joten on luonnollista, että jokin jää huomaamatta.
 
 
Tunnistan itsestäni tuon virheiden märehtijän. Minusta virheitä kantsii kyllä aina vähän tuumata, koska niistä voi oppia ja tajuta, miten tekisin paremmin ensi kerralla. Esimerkiksi koitin parhaani mukaan ottaa opiksi ajokoulun lehdistötilaisuuden jälkeisestä läheltä piti -tilanteesta.
 
Liikenteessä on turha käyttää energiaa siihen, että saisi muut toimimaan haluamallaan tavalla, koska viestin saaminen perille peltihevosesta toiseen ei oikein onnistu. Niinpä onkin parempi keskittyä omiin päätöksiin. Tätä  harjoiteltiin ensin niin, että ehdoteltiin parille mitä tahansa, ja pari tyrmäsi ehdotuksen täysin ja ehdotti jotain muuta. Parin minuutin väännön jälkeen todettiin, että homma ei etene mihinkään. Toisessa versiossa kaverin ehdotus hyväksyttiin aina ja lisättiin siihen jotain. Johan homma eteni! Ja jälleen tämä sama voidaan johtaa liikenteeseen, kun joustetaan esimerkiksi antamalla tilaa kiihdytyskaistalla.
 
Entäs sitten kun joku muu törttöilee? Ei anneta sen häiritä, vaan suhtaudutaan positiivisesti! Jos joku nyt kiilasi eteeni, niin mitä sitten, turha sen on antaa pilata minun päivääni. Monesti katsotaan myös, minkäs näköinen kuski meidät nyt tuolleen ohitti, mutta mitä väliä sillä oikeasti on? Näytetään sille ennemmin peukkua! Jälleen ollaan siinä pisteessä, että otetaan vastaan asiat niin kuin ne tulee. :)

Arkkityypit liikenteessä

Liikenteen arkkityyppeihin palasimme vielä pienten improvisaatiointien kautta, kun keksimme tunteita herättäviä liikennetilanteita ja iskimme arkkityypin niihin. Itse vältin improilun sujuvasti, mutta muutama muu pääsi kokeilemaan, miltä tuntuu olla jokin muu kuin oma arkkityyppi ja sitä oli kyllä hauska katsoa.
 
Jokaisen impron perään mietimme, miten tilanteista selviäisi mukavimmin. Esimerkiksi jos joku ahdistelee perässä, niin annetaan sille tilaa mennä ohi. Väistetään vaikka jonnekin tai otetaan pidempää väliä edellä ajavaan, jolloin kaahari painelee ohi. Jossain kolaritilanteessa taas ei ole mitään hyötyä räyhätä, vaan hoidetaan homma asiallisesti ja elämä jatkuu.

Aki pitää kuria liikenneympyrässä. (Kuva: Akifoto)

Suomalaiset on sellaisia, että pidetään omista oikeuksista kiinni viimeiseen saakka. Parempi on, jos on pokkaa päästää joku ohi ja antaa tilaa. Kesäviikonloppujen ruuhkajonotkin on niin pitkiä, että sellaisissa on aivan turha lähteä ohittamaan.

Lupaus

Päivän viimeisenä tehtävänä oli keksiä jokin asia, jonka lupaa parantaa omassa liikennekäyttäytymisessä. Lupauksista olisi ollut kiva keskustella, mutta ne kirjoitettiin vain ylös ja jätettiin hautumaan omaan päähän. Ehkä juttelemme seuraavalla tapaamiskerralla?
 
Omaa kehityskohdettani ei tarvinnut kauan miettiä. Olin aamulla lähtenyt liikenteeseen turhan myöhään, minkä seurauksena oli vähän kiire ajaa Helsinkiin (tai niin ainakin kuvittelin) ja posottelin menemään puolet matkasta muutaman kilsan ylinopeudella. Niin kuin siitä olisi mitään hyötyä! No okei, oli pakko laskea, että 270 km matkalla 80 vs. 84 km/h nopeudella säästää hurjat 10 min.
 
Jossain vaiheessa matkaa kävin miettimään, että tässä ei nyt ole mitään järkeä, että olen menossa opiskelemaan asennetta liikenteessä ja ajelen silti näin. Niinpä tiputin auton nopeuden navigaattorin mukaiseen rajoitusnopeuteen ja olin tyytyväinen. Ja olin perillä ihan ajoissa! Kun sitten iltapäivällä kysyttiin, missä haluan parantaa itseäni, niin tämä oli ihan selkeä juttu.
 
Lähden riittävän ajoissa
En aja parin kilsan ylinopeutta, koska siitä ei ole juurikaan hyötyä

Yhteenveto

Tapahtuman esittely näin tekstimuodossa eivät ehkä kerro riittävästi, miten antoisa päivä olikaan! Tykkäsin hirveän paljon siitä ajatusmallista, että otetaan asiat vastaan siten kuin ne tulee ja pyritään olemaan onnellisempia ratissa.
 
Olen luonteeltani asioiden jauhaja, mutta yritän kehittää itseäni rennompaan suuntaan. Koulutus antoi siihen eväitä. Esimerkiksi neuvo tilan antamisesta kaahaajalle oli tuttu, mutta nyt se saatiin tuotua esiin niin positiivisesti, että sitä oikein haluaa tehdä. Mahtavaa!
 
Tähän loppuun on todettava, että olen äärettömän onnekas, että pääsin mukaan Onnellisten ihmisten ajokouluun. Se että tuntipankkini töissä on punaisella on pieni hinta näistä kokemuksista ja elämyksistä. Ja tämä ei sitten ollut maksettu mainos! :D

Edit: Tässä vielä Mazdan julkaisema huippuhauska video tapahtumasta

Onnellista liukastelua

sunnuntai 02.02.2014 Avainsanat: #onnellistenajokoulu , Driveco , Mazda , Muilla autoilla ajaminen , Rata-ajo , Talvi , Video

Onnellisten ihmisten ajokoulun ensimmäinen oppitunti “Auton hallinta ääritilanteissa” pidettiin viime maanantaina Hämeenlinnassa. Kävin nappaamassa aamulla kaverilta lainaan action-kameran ja sitten vain Mazda3:n navigaattori opastamaan kohti Hämeenlinnaa ja Katisten kartanoa. Drivecosta oli kätevä katsoa, kauanko ajomatka Hämeenlinnaan kesti syyskuussa, mutta miten paljon talvirajoitukset hidastaisivat? Varasin aikaa kolme tuntia, mutta ei matkaan mennyt kuin 2,5 h. Hyvä niin, koska parempi ajoissa kuin myöhässä. Paikalla olivat silti jo kaikki muut paitsi meidän radiojuontajat.
 
Aivan ihanan lounaan jälkeen suuntasimme vajaan 10 km päähän kartanon maille tehdylle ajoharjoitteluradalle. Lumitykki oli laulanut ja vapaapalokunta kärrännyt vettä paikalle niin, että pellolle oli saatu jäädytettyä 600 m pitkä rata ja me onnelliset ajokoululaiset saimme kunnian olla sen ensimmäiset käyttäjät ikinä.

Ratapäivää aloittelemassa. Mazda3:ssa on tylsästi rekisterikilpi on keskellä naamaa vs. Mazda6 (punainen).

Kyllä muuten oli liukasta! Opettajat sentään olivat varustautuneet liukuestekengillä, niin pysyivät tolpillaan radalla. opettajatkin saivat vähän moneen kertaan kipittää radan reunasta autojen luokse. Me oppilaat pysyttelimme parhaamme mukaan mukavan lämpöisissä autoissa ja liukastelimme vain päivän teeman mukaisesti niillä. 
 
Radalla suoritetut harjoitukset teimme niin, että jakauduttiin suunnilleen pareittain autoihin ja ensin toinen teki harjoitukset ja sitten toinen (ja välillä kyydissä oli myös valokuvaajia ja ties mitä videoryhmiä). Istuin aluksi Aki Linnanahteen auton kyydissä. Autokoulun radalla ollaan aina oltu yksikseen, joten nyt oli hirveän kiva kun oli seuraa ja pääsi seuraamaan toisen suoritusta, kuuntelemaan opettajan neuvoja ja juttelemaan tehtävistä.

Palautetta Akille ekan jarrutuksen jälkeen.

Minulle koko päivän mielenkiintoisin uusi oppi tuli siinä, kun ajo-opettajamme Jiri kysyi väistötehtävän tehneeltä Akilta, että mikä kiire hänellä on palata väistön jälkeen omalle kaistalleen. Hirveän hyvä kysymys! Omalle kaistalle minäkin olisin palannut, sillä Autokoulu Moottorin ratapäivissäkin ollaan aina niin tehty ja radalla on oikein merkit sitä varten. Jiri kuitenkin opetti, että auto pysyy paremmin hallinnassa, kun ei kiirehdi palaamaan omalle kaistalle. Vastaantulijoiden kaista lienee tyhjä, jos sinne kerran väistää… Tämä oli erittäin hyvä oppi.
 
Akin tehtyä kaikki harjoitukset potkaisin tiimitoverini pois minun Mazdastani, jonka ikkunaan olin kiinnittänyt action-kameran. Parille ekalle kierrokselle kyytiini tuli myös ajokoulun videokuvausryhmä, jonka kysymyksiin yritin ajamisen lomassa antaa edes jollain tasolla järkeviä vastauksia.
 
Ensimmäisellä kierroksella harjoiteltiin pelkästään kunnon jarrutusta. Ohjeena oli jarruttaa 50 km/h nopeudesta apinan raivolla. Monien ratapäivien jälkeen luulin osaavani jarruttaa riittävällä voimalla, mutta sainkin kuulla jarrutukseni olleen neitimäinen! :D Tästä suivaantuneena hyppäsin seuraavalla kierroksella jarrulle niin korkealta ja kovaa, että esitykseni kelpuutettiin. :)

Jarrutustehtävä. Rata oli kunnon luistinrata, kuten ajourista näkyy.

Minusta kyllä tuntuu, että oikeassa hätätilanteessa voimaa ei tulisi ladattua noin kaukaa, kun refleksinä hyppää kaasulta äkkiä jarrulle. Sinänsä jotenkin typerää, että vaaditaan niin kova jarrutus, että siihen ei harjoittelematta pysty. Eihän se ole turvallista jos auton turvalaitteet (mm. hätäjarrutustehostin) eivät aktivoidu. Mazda3:ssa hätävilkkujen pitäisi aktivoitua myös, mutta nyt kukaan ei saanut niitä päälle. Joko oltiin kaikki surkeita jarruttajia tai sitten ne eivät vain toimineet. Vai toimisiko ne silloin kun auto oikeasti pysähtyy napakasti pitävällä alustalla?
 
Esteen väistötehtävän tein oikealle 60 km/h nopeudesta. Mietin, että olisi pitänyt ohjata enemmän, mutta yllättäen sainkin kiitosta siitä, kuinka olin tosi rauhallinen ja käänsin rattia tosi vähän. Eli ihan nappisuoritus! Jee! :)

Video: Jarrutus ja esteen väistäminen

Jossain vaiheessa Jiri jutteli oikeasta tavasta pitää ratista kiinni. Sehän on “kymmentä vaille kaksi” tai “varttia vaille kolme”. Ilmeisesti itse pidän vähän liian keskeltä jo, olen sitä miettinytkin joskus. Luulin, että “varttia vaille kolme” on vain rallikuskien tapa, mutta näköjään sitäkin opetetaan autokouluissa. Ja onhan se totta, että viikset löytyvät ratin molemmilta puolilta keskeltä, eikä ylempää.
 
Pelkällä vasemmalla kädellä ei saa koskaan pitää, koska jos vaikka ikkunaan lentää loskaa, niin saatat vaistonvaraisesti sitä väistäessäsi ohjata samalla vahingossa vasemmalle vastaantulijoiden kaistalle. Sama juttu lypsämisasennon kanssa (=kädet ratin alaosassa). Eli jos on pakko ajaa yhdellä kädellä, niin käytetään sitten oikeaa, koska sen kanssa vahinkokääntäminen ohjaa oikealle.
 
Kakkoskuskien väistettyä esteet muutamaan kertaan olikin jo aika tehdä kentälle slalom-rata, jonka ideana oli testailla auton ohjaustuntumaa. Osan aikaa kyydissäni istuskeli Mazdan Aki (Akeja oli porukassa suorastaan kolmin kappalein…), jonka kanssa kommentoitiin muiden suorituksia ja jolta oli myös hyvä kysellä kinkkisiä kysymyksiä autosta.

Pujottelua. Nuo Mazda3:n halogeenivalot näyttää aika onnettomilta ksenonien jälkeen...

Slalomista eli pujottelusta tykkään tosi paljon, koska siinä voi kokeilla auton rajoja. Nyt maksiminopeus sai olla jotain 45 km/h ennen kuin auto lähti käpälästä. Ja kun auto ei enää käännykään sinne minne oli tarkoitus, niin ratin kääntäminen lisää ei ainakaan auta tilannetta…

 

Video: Pujottelu

Ratapäivä päättyi tyyliin kthxbye eli kun ajot oli ajettu niin sitten vain nopeasti kiiteltiin ja lähdettiin kotiin. Jälkeenpäin kuulemieni juttujen perusteella monet tuntuivat kokeneen ahaa-elämyksiä radalla. Ihmiset varmaan juttelivat kokemuksistaan omissa autokunnissaan, mutta koko porukan yhteinen yhteenvetotilaisuus olisi ollut kirsikka hauskan päivän kakun päälle. 
 
Ratapäivästä jäi erittäin hyvät fiilikset ja seuraavana päivänä podinkin töissä perinteistä ratapäivän jälkeistä masennusta. Monta ratapäivää kokeneena oli mahtavaa päästä uusien opettajien oppiin ja löytää uusia ahaa-elämyksiä!

Ratapäivä (ja graafissa myös kotimatka) Drivecon näkökulmasta.

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!