POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu kuukaudella helmikuu

Uudet talvirenkaat

keskiviikko 16.02.2011 Avainsanat: Polo , Polo Senior , Renkaat

Kävin toissa viikolla vaihdattamassa Poloon uudet nastarenkaat. Vanhoissa vuonna 2004 valmistetuissa Goodyear Ultragrip 500 -renkaissa oli kulutuspintaa ja nastoja jäljellä vielä ihan riittävästi, mutta ne alkoivat olla turhan iäkkäät. Nastarenkaiden pito heikkenee käytöstä riippumatta ajan kuluessa, sillä renkaiden kumiseos vanhenee eikä vanha rengas tartu enää niin hyvin tien pintaan kuin uutena.

Meinasin ostaa Poloon uudet talvirenkaat jos syksyllä, mutta autonhuoltokurssin vetäjä oli sitä mieltä että kyllä niillä vielä yksi talvi menee. Niin olikin parempi, sillä ei tarvinnut lähteä ostoksille pahimpaan ruuhkaan. Jotta ensi syksynäkään ei tarvitsisi, päätin ostaa uudet talvirenkaat nyt puolessa välissä talvea. Rengasliikkeet ovat mainostaneet jo pidempään alennuksia, ja ajattelin että renkaat voisi saada nyt myös sesonkia halvemmalla. Käytännössä minulla ei ole kuitenkaan aavistustakaan mitä nyt ostamani renkaat ovat maksaneet syksyllä.

Rengastarjouksia kyselin seitsemästä liikkeestä. Ylivoimaisesti eniten tarjottiin Nokian renkaita, joita olin kuitenkin päättänyt välttää, koska olin kuullut että ne ovat melko äänekkäitä ja rengasmelu kuuluu Poloon sisään aika selkeästi. Vianorin edustaja kertoi, että Nokian Hakkapeliitta 4 oli äänekäs rengas, mistä syystä Nokian on saanut äänekkään maineen Volkkarien ja Audien omistajien keskuudessa. Rengasnuoran edustaja puolestaan tuumasi, Nokian on heidän eniten myyty merkkinsä ja nastarenkaat pitävät aina ääntä paljaalla sillä talvirenkaat on tarkoitettu lumella ajamiseen.

Nokian renkaiden lisäksi kaikki liikkeet tuntuivat tarjoavan eri merkkisiä renkaita, joten hintavertailua samojen renkaiden kesken voinut juurikaan tehdä. Lopulta päädyin ostamaan Gummisepiltä 310 eurolla Goodyear Ultragrip Extreme -renkaat, jotka olivat Tekniikan maailman viimesyksyisen talvirengasvertailun keskikastia. Renkaat ovat "tasapainoinen kooste pitoa ja ajettavuutta kaikissa olosuhteissa". Renkaita kehuttiin hiljaisiksi, mutta miinuspuolena oli suuri vierintävastus. TM:n arkistoa enemmän selailtuani huomasin, että samaiset renkaat olivat tulleet myyntiin jo vuonna 2007 ja olleet aina vertailun keskivaiheilla.

Sain seurata renkaiden vaihtoa Gummiseppien hallissa ja täytyy sanoa, että vaikka tekijöitä oli vain yksi, oli työskentely sitäkin tehokkaampaa. Vain 25 minuuttia siitä kun olin ajanut pihaan, ajoin jo pois.

Rengastarjouksia kysellessäni kyselin liikkeiltä myös sisäänajosuositusta eli matkaa, mikä pitää ajaa renkailla rauhallisemmin ilman kovia kiihdytyksiä ja jarrutuksia. Suurin osa suositteli ajamaan noin 1000 km ja muutama 500-1000 km. Sisäänajossa nastat kuulemma asettuvat lopullisesti kohdilleen ja renkaan pinnassa oleva muovi(?) kuluu pois. Normaali ajotyylini on varsin rauhallinen joten siltä kannalta minun ei erityisesti tarvitsisi panostaa sisäänajoon, mutta kyselin asiaa siksi, että helmikuun lopussa on taas liukkaan kelin ratapäivä, missä jarrutellaan urakalla enkä halua tuhota heti uusia renkaitani. Sisäänajon vaatimat 1000 km saan ajettua sopivasti ennen rataa, sillä helmikuussa minulla oli tiedossa pari käyntiä Tampereella ja yksi Kuopiossa, mikä tekee yhteensä noin 900 km. Jos reissuja ei olisi ollut, olisin hankkinut uudet renkaat vasta ratapäivän jälkeen.

Uusilla renkailla oli kyllä miellyttävä ajaa. Niin tasaista kyytiä että! Vain tasainen ropina. Viime syksyisen alle laiton jälkeen tuntui että vanhat talvirenkaani olisivat täristäneet tietyillä nopeuksilla enemmän kuin ennen. En tiedä mistä johtui vai kuvittelinko vain muutoksen. Ainakaan Gummiseppien asentaja ei huomannut että renkaista olisi tippunut painoja. Sanoi että voi johtua vanteistakin, mutta ilmeisesti ei, koska uudet renkaat eivät täristä yhtään.

Tampereelle ajaessani ihmettelin että miten ilmastointi humisee niin paljon, mutta sitten tajusin että äänen lähteenä olikin uudenkarheat nastat... Jos nämä renkaat ovat hiljaiset, niin millaisia ovat äänekkäät nastarenkaat? (Ymmärrän toki että nastoista kuuluu ääntä, mutta mietinpähän vain.)

Nissan JUKE

sunnuntai 06.02.2011 Avainsanat: Koeajo , Muilla autoilla ajaminen , Nissan

Nissanin uusin ns. crossover-automalli JUKE on erikoisen näköinen kuusisilmäinen ilmestys, joka varmasti herättää huomiota missä ikinä liikkuukaan. Mielestäni auto näyttää hassulta, mutta samalla kiehtovan erilaiselta verrattuna useimpiin muihin autoihin. Nähdessäni autosta kuvia ensimmäisiä kertoja päivittelin sen keulaan ripoteltuja valoumpioita, mutta samalla ajattelin että tuota on pakko päästä katsomaan livenä. Hassussa ulkonäössä oli samalla jotain kiehtovaa.

Juken kuva esitteestä.


Viime viikonloppuna meillä oli sopivasti aikaa joten lähdimme Autopalelle katsomaan Jukea. Ensimmäinen reaktioni oli että onpas se iso! Olin kuvitellut Juken suunnilleen Golfin kokoiseksi, mutta se näytti paljon isommalta. Todellisuudessa Juke on kuitenkin viisi senttiä Golfia lyhempi ja reilun sentin kapeampi. Korkeudessa Juke voittaa Golfin melkein kymmenellä sentillä. Tämä lieneekin syy, miksi auto näyttää niin isolta. Juke onkin selkeästi Nissanin perhekatumaasturi-Qashqain pikkuveli. Tuttu Autopalen myyjä kertoi, että Nissan teki aikoinaan rohkean vedon tuodessaan markkinoille maastoauton ja normaalin henkilöauton yhdistelmän eli Qashqain. Jukessa tähän settiin on yhdistetty vielä urheiluauton ominaisuuksia.

Uusi Nissan Juke livenä.


Autopalen sisätiloissa Jukesta oli esillä ihan perusmalli Visia ilman mitään lisävarusteita. Koeajoautona sen sijaan oli enemmän varusteita käsittävä Accenta, jossa oli vielä lisävarusteina sportpack, peruutustutka ja integroitu navigointi. Moottori oli turboahdettu 1.6-litrainen, josta irtoaa 190 heppaa ja kiihtyy 0-100 km/h kahdeksassa sekunnissa. Aika räväkkä peli siis. Sisänsä olisin tykännyt enemmän ajaa perusmallilla, koska nyt Juke vastasi tehoiltaan Polo GTI:tä eikä perus-Poloa/Golfia, johon olisin sitä mieluummin verrannut.

Ylhäällä navigaattorin ja peruutustutkan näyttö, alhaalla pienempi näyttö ilmastoinnin ja moottorin säädöille.


Juken sisätilojen yleinen olemus oli laadukkaan tuntuinen eikä liian muovinen. Juken ratista ei yllätyksekseni löytynyt kuin korkeussäätö, mutta ilman etäisyyssäätöäkin sen sai asettumaan hyvälle kohdalle. Penkit olivat mukavat istua ja tukivat selkää juuri sopivasti. Penkin selkänojan kallistus säätyi painamalla vipua ja nojaamalla taaksepäin. Toimii se niinkin, mutta itse pidän enemmän pyöritettävästä säätimestä, jolla kallistuskulman saa säädettyä helpommin juuri haluamakseen . Takapenkillä ei ollut riittävästi tilaa normaalimittaiselle miehelle, vaan siellä joutui istumaan lysyssä jos ei halunnut että pää on katossa. Tavaratila oli todella pieni; lukujen perusteella jopa pienempi kuin Polossa.

Jukessa on tosi pieni takakontti. Välipohjan alla taisi olla korkeussuunnassa noin 20 cm tilaa, mutta siinä oli myös vararengas suoraan esillä, millä perusteella ajattelisin, takakonttia ei olisi tarkoitettu käytettäväksi ilman välipohjaa.


Koeajolla kävimme röykkyyttämässä autoa jälleen kerran (vakikoeajopaikkani) Vaajakoskentien töyssyissä. Jos ei niistä muuta iloa ole, niin ainakin niissä voi testata auton iskunvaimennusta. Melko kova oli. Mieheni T sanoi, että iskunvaimennus tuntui ihan Nissanilta ja yleensäkin japanilaiselta autolta. Töyssyjen jälkeen kiihdytin Jyskän rampilta Vaajakosken moottoritielle ja hämmästelin auton tehoa. Ei kyllä jäänyt jalkoihin. En ollut tajunnut koeajolle lähtiessäni miten tehokas auto olikaan alla.

Jukessa oli mahtavan isot sivupeilit, joista näki todella hyvin taakse ja auton sivuille. Ne ovatkin tarpeen, sillä päätä kääntämällä auton takakulmista ei juurikaan näe ulos. Isoista peileistä on kuitenkin myös haittaa. Pari kertaa risteyksessä kääntyessäni huomasin, että sivupeili blokkaa aika pahasti näkyvyyden sinne, minne ollaan kääntymässä. Jos liikenteenjakajan kohdalla olisi ollut lapsi, sitä ei olisi huomannut niin hyvin kuin esimerkiksi Polossa, jonka sivupeilin yli ja ali ylettää näkemään. Kääntyessäni jouduinkin kurkistamaan ulos etuikkunan kautta varmistaakseni, ettei ketään ole tulossa tielle.

Jukessa oli tosi isot sivupeilit, joista oli sekä hyötyä että haittaa.


Kadulle Jukesta näki kivasti, sillä autossa istutaan melko korkealla. Auton etukulmat pystyi hahmottamaan hyvin konepellin kulmista ulkonevista parkkivalojen umpioista. Normaalisti autolla ajaessa en koskaan näe auton koepeltiä, mistä johtuen en oikein osaa arvioida miten paljon johonkin esteeseen on matkaa esimerkiksi kun pysäköin autoa tai lähden pois parkkiruudusta.

Juken parkkivaloumpiot matkustajan penkiltä nähtynä.


Parkkiruuduista puheen ollen testasin Jukessa ensimmäistä kertaa pysäköintitutkaa. Ihan kätevä lisävaruste oli se, tosin loppujen lopuksi jätin auton tosi kauas liikkeen seinästä vaikka tutka oli näyttämässä. Takaikkunan yläreunassa sijaitseva kamera oli kyllä päässyt likaantumaan aika pahasti, sillä ruudulla näkyvä kuva oli tosi sumea. Saa kuvasta sen verran selvää että neiti muuten pysäköi tasan kahden ruudun väliin (keskellä näkyy viiva) mutta mitäs oli muut Nissanit pysäköity miten sattuu. Pysäköinnissä outoa oli se, että auto ei millään meinannut jaksaa ryömiä taaksepäin pelkän kytkimen varassa, vaan sammutin auton kaksi tai kolme kertaa ennen kuin se oli ruudussa. Ehkä piha oli epätasainen tai lievästi nouseva, mutta minusta auton kuitenkin pitäisi sen verran jaksaa, ettei tarvitsisi kaasua käyttää ryömittäessä taaksepäin.

Peruutuskameran kuvan yläreunassa näkyy Juken takavalot heijastumassa liikkeen ikkunasta.


Juken ulkonäkö on kyllä jännä. Miellän auton valot aina sen silmiksi ja samalla tavalla kun ihmisiä katsoo silmiin, katsoo autoakin. Mutta mitä Juken silmiä pitäisi katsoa? Ylimpiä viirusilmiä, jotka ovat parkkivalot, vai keskellä olevia pyöreitä silmiä, jotka ovat ajovalot? Perusmalli Visiassa silmät loppuvat tähän, mutta monipuolisemmin varustelluissa malleissa alimpana on vielä sumuvalosilmät joita tosin ei sinänsä miellä auton silmiksi.

Viirusilmät ja leveä hymy vai pyöreiden silmien pistävä tuijotus?


Jukeen tarjolla olevat värivaihtoehdot ovat aika onnettomat. Jos autolla kerran kosiskellaan nuoria ihmisiä ja pyritään muutenkin erottumaan massasta, niin miksei väreinä voisi tarjota myös jotain räväkkää? (Vertaa vihreä Scirocco!) Juken saa viininpunaisena, parina eri harmaana, mustana, likaisen ruskeana, sinertävänä ja valkoisena. Nelivetoihin on lisäksi muutama lisäsävy. Plaah.

Kokonaisuutena tykkäsin Jukesta. Sillä oli kiva ajaa, ulos näki hyvin ja sen olemus poikkeaa kivasti tavanomaisesta. Jos kuitenkin pitäisi ottaa kavereita kyytiin, niin kyllä Polo olisi parempi. Siellä sentään mahtuu istumaan takana. Kahdelle hengelle Juke sen sijaan sopisi hyvin.

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!