POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu kuukaudella tammikuu

Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?

maanantai 23.01.2017 Avainsanat: Lexus , Seat , Seat Leon , Toyota

Viikko sitten oli vuoden ensimmäinen iso autonäyttelyviikonloppu ja ensiesittelyssä oli myös uudistettu Seat Leon. Ajattelin alunperin, että koeajan Leonin “sitten joskus”, mutta jotenkin kummasti sunnuntain kävelylenkki suuntautui Jyväskylän Autotarvikkeelle.

Uusi Seat Leon

Nolottaa tunnustaa, mutta en meinannut erottaa uutta Leonia vanhasta! Koko Seat-rivistön takana oli isot Uusi Leon -kyltit ja luulimmekin mieheni kanssa ensin Leon Xperienceä uudeksi Leoniksi. Sitten katsoimme myyjien kopin edessä olevaa Leonia ja vasta Atecan ohitettuamme bongasimme faceliftatun Leonin. Joka oli oikeasti rivin ensimmäinen, me vain tulimme eri vähän hassusta suunnasta paikalle. Noh, tämä vain kertoo, että faceliftin ulkoiset muutokset eivät ole valtaisia (onneksi, sanoo vanhan omistaja), kun tarvitsin uuden ja vanhan rinnakkain, että huomasin uuden erot…

Ulkopuolelta faceliftin erottaa vanhasta hieman muuttuneesta ledien muodosta; nyt ledirivistön alareuna on vähän lyhempi ja jyrkemmässä kulmassa. Lisäksi sumuvaloihin ja peilikoteloihin on tullut mustaa korostusta, joka näyttää vähän virtaviivaisemmalta. 

Sisäpuolella uutta on aiempaa suurempi keskikonsolin näyttö ja kylmän sinisinä hehkuneet ovipaneelien led-nauhat. Ledien värin voi valita useasta vaihtoehdosta, mutta harmikseni vihreä puuttui. Mutta niinpä puuttuu vihreä väri auton ulkopuoleltakin; ei nimittäin ole värikartassa tarjolla enää ihanaa Lima Greeniä.

Luottomyyjämme oli valitettavasti ehtinyt lähteä pois ennen kuin saavuimme liikkeeseen. Sen sijaan toinen myyjä kävi pariinkin otteeseen tiedustelemassa, olisiko meillä kysyttävää autosta tai tarvitsisimmeko apua, kun istuimme autossa ja kävimme läpi medialaitteen valikoita. Tällä kertaa emme, mutta täytyy ehdottomasti koeajaa auto paremmalla ajalla. Nytkin Leon olisi ollut koeajettavissa, mutta siihen oli hieman jonoa ja kyseessä oli vain yksilitrainen malli. Mieluummin ajaisin sisällä esillä olleen hyvin varustellun FR:n. 

Uusi Seat Leon ST (eli farkku). Uuden ja vanhan keulaa voi kätevästi verrata katsomalla tätä kuvaa ja blogin headerissa olevaa Leonidasta. :)

Toyota C-HR

Kun kerran olimme päässeet jo Sorastajantien Autotarvikkeelle, niin mitä jos käytäisiin samoilla vauhdeilla OK Autolla vilkaisemassa Toyota C-HR:ää? Se kiehtoo minua samaan tyyliin kuin Nissan Juke - crossover, joka eroaa massasta! C-HR:ään olisi ollut mahdollista tutustua jo Auto 2016 -messuilla, mutta missasin sen, kun en tungokseen halunnut ja väljempään aikaa en muistanut. Ups.

OK Autolla oli todella paljon porukkaa katselemassa autoja ja suurin osa parveili juuri ensiesittelyssä olleen C-HR:n ympärillä. Olin ajatellut, että se kiinnostaisi enemmän nuorempaa sukupolvea, mutta hiusten väristä päätellen tutustujat olivat lähempänä eläkeikää. Mutta miksipä ei, sillä korkeaan crossoveriin on helppo istua vaikka olisi vähän kankeampikin.

Korkeaa C-HR:ssä oli istuimien lisäksi myös takaluukku. Mieheni avasi luukun eräälle eläkeläispariskunnalle, jotka eivät osanneet avata sitä eikä myyjää ollut lähistöllä. Ja sitten kun luukku oli auki, äitini mittainen rouva ei ylettynyt mitenkään sulkemaan sitä. Itsekin 160-senttisenä yletin siihen vain juuri ja juuri.

Minulla oli suuret odotukset C-HR:stä ja ajatuksena oli ottaa se testiin joku viikonloppu. Kiinnostus valitettavasti vähän lopahti, kun pääsin istumaan sen sisään. Futuristisen näköinen auto oli niin muovisen oloinen, että oksat pois. Erityismiinuksen saavat oviverhoilut, jotka muistuttivat lähinnä matkalaukkujen pyramidikuvioista pintamateriaalia. Eeh... Ulkoa päin se on silti ihan makean näköinen. Kuvaa en vain tullut ottaneeksi, kun oli aika paljon porukkaa auton ympärillä. Ehkäpä sille pitäisi kuitenkin antaa mahdollisuus näyttää, mikä se on autojaan; edes lyhyemmän koeajon muodossa.

Lexus IS 300h

OK Autosta tuli loppuvuodesta Toyotan premium-merkin Lexuksen jälleenmyyjä - viralliselta nimeltään “Lexus Jyväskylä”. Olin ihan unohtanut asian, kun taas mieheni mieleen piirtyi Lexus sillä hetkellä kun ehdotin OK Autolla pistäytymistä. Häntä ei Toyota kiinnosta yhtään, mutta Lexuksen huolisi kyllä koeajoon. Lexuksia olikin OK Autolla pihassa pitkä rivi, mutta sisällä vain suosituin malli Lexus IS 300h.

Ensifiilis IS 300h:n istuimesta oli todella kova - en muista, milloin olisin niin napakkaan penkkiin istunut. Oikean ajoasennon säätämisen jälkeen fiilis muuttui nopeasti pienestä tyytymättömyydestä kehrääväksi tyytyväisyydeksi. Mikä mahtava sivuttaistuki istuimissa olikaan, tuntui kuin sulautuisin yhdeksi auton kanssa! Ja kyseessä oli kuitenkin vain tavallinen sedan, Lexus-malliston toiseksi halvin auto. Päivän kylmätyypätyistä autoista Lexus oli se, jolla on päästävä ehdottomasti koeajolle!

Maltoimme kuitenkin mielemme ja tyydyimme tällä kertaa vain tutustumaan Lexuksen hallintalaitteisiin. Liikkeessä oli sen verran tohinaa päällä, että kukaan ei tullut kysymään, tarvitsisimmeko apua. Yritin kyllä parhaani mukana herättää huomiota: tutkiskelun lopetettuamme painoin starttinapista auton virrat pois, jolloin tuulilasin pyyhkijät yllättäen aktivoituivat ja heittivät pyyhkijään nojanneen käyttöohjekirjan tyylikkäässä kaaressa suoraan auton katolle. Tilanne pääsi yllättämään täysin ja meinasinkin siitä hyvästä tikahtua nauruun! Mutta silti kukaan ei kiinnittänyt meihin huomiota… :D

Miestäni kiinnostaisi eniten - ja maistuisi toki minullekin - Lexus RC 300h coupe, mutta sitä ei liikkeessä ollut. (Olen kyllä amatööri, senkin olisi nimittäin voinut testata Auto 2016 -messuilla...) Muista malleista minua kiinnosti ensisijaisesti Lexus CT 200h, koska se on hatchback. Se näytti kuitenkin perästään vähän liikaa Toyota Aurisilta ja ikkunasta sisään tirkistellessä penkitkin näyttivät pullamaisen pehmeiltä vs. kylmätyyppaamamme IS 300h:n. Näin ollen Lexus IS 300h taitaa olla se Lexus joka lähtee ensimmäisenä koeajolle.

Lexus IS 300h oli ahdettu liikkeessä niin lähelle seinää ja vaihtoautoja, että en saanut sitä mahtumaan edes kokonaan kuvaan!

 ---

Aika on rajallista ja tässä on aika monta autoa koeajettavaksi, joten joku saattaa jäädä väliin. Nyt kysynkin siis sinulta lukijani, mistä sinä haluaisit kuulla kaikkein mieluiten?! 

Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt

tiistai 10.01.2017 Avainsanat: Lainsäädäntö , Verotus

Yksi eilisen mielenkiintoisimmista jutuista oli Semelin toteuttaman, Soneran testikäytössä olleen Matkalainen -palvelun autojen mustien laatikoiden tietovuoto ja siitä liikkeelle lähtenyt uutisointi. Tapaus oli poikkeuksellinen, sillä se kosketti minua niin autoilijana, autoblogaajana kuin ammatillisestikin ohjelmistosuunnittelijana.

Kaikki alkoi siitä, kun Janne Paalijärvi kertoi blogissaan, kuinka hän oli päässyt melko helposti katsomaan autojen sijaintidataa. Tietojen ei pitäisi olla kenenkään ulkopuolisen nähtävissä, vaan vähintään sisäänkirjautumisen takana, mutta sivu oli löytynyt ilmeisen yksinkertaisella Google-haulla ja parilla valinnalla oli päässyt tutkimaan, missä yksittäinen auto on liikkunut.

Kirjoitus lähti nopeasti leviämään ja siitä uutisoivat monet eri verkkomediat. Eikä suotta! Asia on nyt erittäin ajankohtainen, sillä Liikenne- ja viestintäministeriö suunnittelee liikenneinfran yhtiöittämistä ja autoilun verojen korvaamista teiden käyttömaksuilla. Käyttöä voitaisiin seurata juurikin tällaisilla OBD-väylään kytkettävillä “mustilla laatikoilla”, jotka raportoivat järjestelmään auton sijainnin.

Autojen seuranta ja koko tiemaksusysteemi on saanut paljon vastustusta osakseen. Autoliiton joulukuussa teettämän tutkimuksen mukaan 69% autoilijoista vastusti paikannukseen perustuvia maksuja. Tutkimus tehtiin jo ennen kuin aiheesta alettiin uutisoida enemmän.

Tietoturvaongelmien paljastaminen juuri nyt on hyvin ajoitettu. Asia on nyt kuuma, joten paljastuksella saataneen lisää vastustajia hankkeelle. Onko se ollut tarkoituskin? Toisaalta ihmisten on myös saatava tietää mahdollisista uhista, koska se koskettaa meitä kaikki autoilijoita, mikäli autojen seurantaan perustuvat maksut todella toteutuvat.

Musta laatikko testissä Polossa.

Käytännössä itse paikannuslaitteesta ei ole löytynyt tietoturva-aukkoa, vaikka joistain uutisista onkin saattanut saada sellaisen käsityksen. Laitteessa on SIM-kortti ja se välittää tiedot auton sijainnista palvelimelle GSM-verkon yli. Varsinainen vika olikin siinä, että seurantalaitteiden ylläpitoon tarkoitettu liittymä oli jostain käsittämättömästä syystä avoinna julkiseen internetiin ilman mitään autentikointia! Tarvitsi vain tietää oikea osoite ja arvata auton kuusinumeroinen koodi.

Minua mietityttää se, miten asia tuli julkisuuteen. Ilmoitettiinko järjestelmässä olevasta reiästä ensin palveluntarjoajale eli Semelille, vai seikkailtiinko järjestelmässä ensin mielin määrin? Ehdottomastihan se pitäisi ekana ilmoittaa ja vasta asian korjaamisen jälkeen kirjoittaa juttu, mutta näin ehkä tapahtuu vain täydellisessä maailmassa. Iltasanomien haastattelussa Paalijärvi kertoi, että kyseisen sivun osoite oli pyörinyt somessa jo tyyliin viikon ajan ja Googlekin oli indeksoinut sen. Löysinkin netistä jo muutama päivä aiemmin julkaistuja keskusteluja aiheeseen liittyen. Sunnuntai-iltana Semel sulki sivun kuultuaan sen avoimuudesta Twitteristä, mutta luulisi että asia olisi tullut tietoon vähän nopeammin.

Maanantai-iltapäivällä Tivissä julkaistussa jutussa Semelin toimitusjohtaja Börje Nummelin myönsi, että kyseessä oli ihan heidän mokansa, sillä järjestelmä jäi vahingossa auki julkiseen verkkoon. Lisäksi sijaintitietojen ei olisi edes pitänyt näkyä siellä. Tupla-hups!

Nummelin ei kuitenkaan pitänyt ongelmaa kovin suurena, sillä järjestelmässä ei ollut mukana henkilötietoja, vaan pelkkiä sijaintitietoja, vaikka niistä voikin päätellä henkilön kotiosoitteen. Nummelinin mielestä kännykät ovcat paljon suurempi uhka, sillä niiden kautta voi vaikka salakuunnella käyttäjiä. Siihen nähden heidän järjestelmänsä on kuulemma superturvallinen, sillä siitä näkee vain, missä käyttäjä on käynyt... Käsittämätöntä vähättelyä!

Jos teiden yhtiöittäminen ja autojen seuranta todella toteutuvat, Semel on yksi vaihtoehto seurantajärjestelmän toimittajaksi. Tällainen julkisuus ja tietoturvaan suhtautuminen ei hirveästi luo luotoa siihen, että meidän autoilijoiden henkilökohtainen data olisi hyvässä tallessa.

Itse en todellakaan kannata liikenneverkon yhtiöittämistä enkä autoverojen muuttamista seurantaan perustuviksi tienkäyttömaksuiksi. Etenkään Bernerin esittämällä aikataululla, että homma olisi käytössä jo ensi vuoden alusta! Siinä on vielä aivan liian monta epäselvää asiaa. Tässä Autoliiton tiedotteessa niitä esitellään hyvin. Auton käytöstä maksetaan jo kätevästi polttoaineen mukana, joskin on totta, että sähköautojen verotus ei tällä tavalla toimi, sillä sähköä ei voi korvamerkitä. Mutta voisiko ajomäärät katsoa vaikka katsastuksen yhteydessä matkamittarista?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (14)
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!