POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu kuukaudella tammikuu

Pysäköinti Jyväskylän satamassa

lauantai 30.01.2016 Avainsanat: Jyväskylä , Liikennesäännöt , Pysäköinti

Viime viikonloppuna oli hyvä keli, joka houkutteli porukkaa luistelemaan ja hiihtämään Jyväsjärvelle sankoin joukoin. Autot pysäköitiin luistinradan kupeeseen sataman kärkeen minne nyt saatiin mahtumaan. Tämä kostautui: lopputuloksena aika moni joutui maksamaan luistelureissustaan 60 e pysäköintivirhemaksun.

Ihmiset olivat tietysti närkästyneitä pysäköinninvalvojien toiminnasta. Monet ottivat asian tiimoilta yhteyttä Keskisuomalaiseen, joka julkaisikin aiheesta jutun sunnuntai-iltana. Ihmisten mielestä pysäköinninvalvojilla pitäisi kuulemma olla vähän pelisilmää, milloin sakottaa. Ollaan on hyvällä mielellä nauttimassa talvisäästä ja siitä saa palkkioksi virhemaksun. Vaikka ei oltu edes kenenkään tiellä! Sitä paitsi satamankärjen pysäköintipaikat on merkitty hyvin epämääräisesti eikä siellä ole selkeää kieltomerkkiä.

Viikolla Keskisuomalainen julkaisi vielä kaksi juttua lisää sataman pysäköinnistä. Ensimmäisessä annettiin ymmärtää, että koko satamankärjessä pysäköinti on kielletty, mutta toisessa korjattiin, että siellä saa kyllä pysäköidä merkityillä paikoilla. 

Kävin eilen luistelemassa Jyväsjärvellä ja päätin siinä sivussa suorittaa hieman tutkivaa journalismia: onko pysäköintipaikat oikeasti ilmoitettu niin vaikeasti, kuin mitä lehdessä haastatellut ihmiset antoivat ymmärtää?

Ajoin Leonidaksen satamaan neljän tunnin kiekkopaikalle, nappasin luistimet mukaani ja kävelin viereiselle helikopterien laskeutumispaikkanakin toimineelle kentälle. Heti kentän sisääntuloväylän reunassa oli pysäköintialueen merkki ja sen alla lisäkilpi "Pysäköinti sallittu vain merkityille paikoille". Eli vaikka missasin sataman sisääntuloväylällä olleen pysäköintikieltoaluemerkin, niin tämä kyllä muistuttaa, että autoa ei saa jättää mihin tahansa.

Satamassa on voimassa aluepysäköintikielto.

Sataman kärjessä muistutetaan vielä erikseen, että pysäköinti on sallittu vain merkityillä paikoilla.

Mihin auton sitten saa pysäköidä? Noh, ensinnäkin ihan alueen reunaan saa pysäköidä vain matkailuautoilla. Sen jälkeen kentälle on merkitty on kolme kaistaletta, mihin auton saa jättää pysäköintikiekon kanssa neljäksi tunniksi. Kunkin kaistaleen molemmissa päissä on P-merkki, autojen pysäköintiasennon kertova kilpi ja lisäkilvet, jotka kertovat, että pysäköidä saa 4 h kiekolla tai vapaasti asukaspysäköintilupa B:llä. Matkailuautoparkin jälkeiseen kohtaan saa laittaa vain yhden rivin autoja, mutta sitä seuraaviin kohtiin autoja saa pysäköidä kahteen riviin.

Pysäköinti sataman kärjessä. Pysäköintikieltoalue on voimassa koko sataman alueella, mutta erikseen merkityillä paikoilla saa pysäköidä.

Helikopterikentän lisäksi ilmaista tilaa on sataman sisääntulon vasemmalla puolella (2 h kiekolla) ja ennen kenttää (4 h kiekolla, mutta vain talvisin, koska paikat on kesällä varattu sataman työntekijöille). Jos kaikki merkityt ilmaiset paikat ovat loppu, ei auta kuin viedä auto esimerkiksi sataman sisääntuloväylän oikealle puolella olevalle maksulliselle paikalle tai Paviljongin pysäköintialueelle/halliin.

Pensasaidalla reunustetulla alueella saa pysäköidä talviaikaan 4 h kiekolla.

Satamakadun kupeessa olevalla parkkipaikalla saa pysäköidä 2 h kiekolla. Sataman sisääntuloväylän oikealla puolella (kuvassa taka-alalla) oleva parkkialue on sen sijaan maksullinen.

Mihin autoa sitten ei saa pysäköidä? Ei mihinkään muualle, sillä sataman alueella vallitsee aluepysäköintikielto. Jos auto on vaikka P-merkin etupuolella, se on pysäköity väärin. Tai jos auto on ihan sataman kärjessä kotakahvilan vieressä, missä on kyllä ihan kivasti tilaa, niin se on silti pysäköity väärin. 

Tähän ei saa pysäköidä, koska satamassa vallitsee aluepysäköintikielto.

Pyörittyäni eilen satamassa ja tänään vielä uudestaan kameran kanssa tulin siihen tulokseen, että pysäköintipaikat on merkitty niin selkeästi, että jos niitä ei tajua, niin sietääkin saada virhemaksun. Ainut bongaamani epäselvyys oli se, että ekan pysäköintikaistaleen toisesta päästä puuttui aluepysäköinnin salliva lisäkilpi, vaikka toisessa päässä se olikin.

Keskisuomalaisessa joku kommentoi, että "Ymmärrän, että he (=parkkipirkot) tekivät vain työtään, mutta nyt kohde on kyllä väärä." Mikä sitten olisi oikea kohde? Säännöt ovat samat kaikille eikä niitä voi muuttaa päivästä riippuen, vaikka kuinka olisi hieno keli, hyvä fiilis ja auto täynnä luistelemaan haluavia lapsia. Ei poliisikaan taida hyväksyä punaisia päin ajamista sillä verukkeella, että oli kiire tai vähän muuta liikennettä?!

En ollut todistamassa viime viikon pysäköintihärdelliä, mutta täytyy sanoa että tänään homma oli aika hyvin hanskassa. Vapaan parkipaikan etsijöitä pyöri sataman kärjessä tasaiseen tahtiin, mutta vain muutama auto oli erehdytty jättämään kielletylle alueelle. Parille miehelle vinkkasinkin, että ei muuten kantsi jättää siihen... Jotkut oppivat kantapään kautta, mutta ehkä se meni perille.

Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?

perjantai 22.01.2016 Avainsanat: Pohdiskelu , Tesla , Vuokraus , Yhteistyö

Yhteistyössä Shareit Blox Car *

Oletko koskaan laskenut, miten paljon auton omistaminen maksaa? Ai et? No en ole minäkään. En ole uskaltanut! :D Nimittäin kun mukaan ottaa auton arvon aleneman, niin hinta per kilometri ei taida olla ihan pieni... 

Kuinka suuren osan ajasta auto on sitten vain pysäköitynä? Suurimman? Ja samalla siitä juoksevat verot, vakuutusmaksut, rahoituskulut jne. Peltilehmän arvo laskee vaikka sillä ei ajaisi kilometriäkään!

Mitä jos sen ajan, minkä auto seisoo tyhjän panttina, voisikin muuttaa rahaksi?

Tutustuin blogiyhteistyön merkeissä autojen vertaisvuokrauspalvelu Shareit Blox Cariin, jonka avulla omistaja voi löytää autolleen maksavia käyttäjiä silloin, kun ei sitä itse tarvitse. Vuokratuloilla voi kattaa auton kuluja, eikä itse tarvitse luopua mistään! Vuokraajalle palvelu puolestaan tarjoaa tavan päästä auton rattiin tarvittaessa ilman auton omistamiseen liittyviä kustannuksia.

"No haloo, en todellakaan lainaa autoani ventovieraalle! Mitä jos se kolaroi sen?! Siinähän sitten ollaan lirissä vakuutusten kanssa, menetän bonukset ja kaikki on pilalla. Sitä paitsi auto on henkilökohtainen, enhän mä lainaa kellekään vaimoanikaan!"

Jep, aika moni suomalainen ajattelee näin. Niin minäkin! Mutta mitä enemmän Shareit Blox Carin perustaja Paul Nyberg minulle kertoi palvelusta, sitä vakuuttuneemmaksi tulin siitä, että homma oikeasti toimii.

Auton vuokraaminen Blox Carin käyttäjille on turvallista ja helppoa. Auton omistaja päättää itse, mihin hintaan, milloin ja kenelle vuokraa autoaan. Jos se on vain naapurin Pera, niin se on ihan ok. Kenties autoa voisi lainata Peralle muutenkin, mutta kun sen vuokraa Shareit Blox Carin kautta, vakuutusbonukset ovat turvassa, jos autolle tapahtuu jotain. Vaikka aika pienihän se todennäköisyys oikeasti on, että mitään käy.

Uskoisin, että kun kyse on yksityishenkilöiden autoista, vuokraajat ovat huolellisempia kuin kasvottoman autovuokraamon autoa käyttäessään. Tietysti porukasta voi aina löytyä joku idiootti, jonka tapa käsitellä autoa on kyseenalainen. Mutta tämä tyyppi tuskin tulee saamaan autoa toiste käyttöönsä. Vuokrauksen jälkeen omistaja ja vuokraaja nimittäin antavat toisilleen käyttäjäpalautetta Huuto.netin tyyliin ja palautteiden perusteella muut käyttäjät voivat päätellä, kannattaako näiden henkilöiden kanssa olla tekemisissä. Kaikki palveluun kirjautuneet käyttäjät tunnistautuvat verkkopankkitunnuksilla, joten autoa ei voi vuokrata kenenkään muun nimissä.

Auton lainaaminen muille ja vakuutukset

Auton vertaisvuokraaminen SBC:n kautta oli aiemmin turhan monimutkaista, sillä se vaati, että auto oli rekisteröity vuokrauskäyttöön tarkoitetuksi ja vakuutusten hinnat olivat sen mukaiset. Tämä on kuitenkin mennyttä  Shareit Blox Carin ja If vahinkovakuutusyhtiön yhteistyön myötä. Nyt riittää, että on tavallinen liikennevakuutus Ifissä. Vuokrauksen ajaksi sen päälle tulee Shareit-Turva, joka suojaa bonukset, mikäli jotain sattuu vertaisvuokrauksen aikana.

Shareit-Turva maksaa kaksi tai viisi euroa per vuokrauspäivä riippuen siitä, haluaako omistaja suojata vain liikennevakuutuksen vai myös kaskon bonukset (jos kasko on Ifissä). Jos kukaan ei vuokraa autoa, ei vakuutusmaksuakaan mene eli tyhjästä ei tarvitse maksaa! Vakuutusmaksut Shareit pidättää suoraan autonomistajalle vuokrauksesta maksettavasta korvauksesta, joten vakuutus ei aiheuta autonomistajalle ylimääräistä säätöä.

Shareit-Turvan vakuutusehdot ovat periaatteessa hyvin selvät. Omistajan bonukset säilyvät, vaikka vuokraaja kolaroisi. Pientä ihmetystä kuitenkin aiheutti liikenne- ja kaskovakuutuksen bonusten erilaiset korvaamistavat. Jos vuokraaja kolhii autoa, liikennevakuutuksen bonus alenee ja bonuksissa menetetyt rahat maksetaan omistaalle rahakorvauksena, kun taas kaskovakuutuksessa ei vain menetä bonuksia eikä raha liiku. Ifistä kerrottiin, että lainsäädäntö ei mahdollista sitä, että bonus ei alenisi, joten se korvataan siksi rahana.

Eli jos vuokraaja ajaisi autollani kolarin, sen liikennevakuutuksen bonus alenisi nykyisestä 45 %:sta 25 %:iin. Bonus nousee vuodessa 5 %-yksikköä, joten menee neljä vuotta, että pääsen takaisin 45 %:iin. Saan tästä kertakorvauksena neljän vuoden bonukset eli 20 % + 15 % + 10 % + 5 % nykyisestä liikennevakuutuksen hinnasta.

Lainaisinko omaa autoani?

Olen ylihuolehtivainen omasta autostani enkä lainaa sitä siksi oikeastaan kenellekään, sillä en todellakaan halua joutua selvittelemään, jos lainaaja kolhisi autoni. Enkä myöskään halua edes riskiä, että silmäterääni kolhittaisiin... Lisäksi olen todella tarkka sen kunnosta, eikä maalipintaan esimerkiksi saa osua millään.

Paul on kuitenkin hehkuttanut pavelua niin paljon, että salaa minua on käynyt vähän kiinnostamaan auton vuokraaminen. Olkapäilläni istuu piru ja enkeli, joista toinen sanoo, että siitä ei voi seurata hyvää ja toinen sanoo, että siitä voisi saada kivasti pientä lisätuloa. Toisaalta haluaisin ottaa vähän rennommin auton omistamisen ja toisaalta taas mietin, että se on minua varten tarkkaan kustomoitu kulkupeli, joka on yksinoikeudella minun. Minun! Miksi ja miten muuttuisin yhtäkkiä autoa tarkkaan suojelevasta omistajasta jakamisen ilosanomaa levittäväksi edelläkävijäksi?

Ajatus on kuitenkin kylvetty ja niinpä lisäsin Leonin testiksi palveluun. Se ei ollut blogiyhteistyön vaatimus, vaan itse halusin tätä merkintää ajatellen testata, miten palvelu toimii. Sitä paitsi eihän minun ole pakko autoa kenellekään vuokrata, vaikka se sivuilla näkyykin. Jos ajatuksen siemen sitten lähteekin itämään, niin laitan vuokrauksen auki. 

Hintaa Leonista voisi pyytää vaikkapa 15 e/h ja 70 e/vrk. Vuokraaja maksaa summan SBC:lle, joka tilittää vuokrat kerran kuussa omistajalle. SBC pidättää summasta 30 % itselleen ja tietenkin myös verottaja haluaa osansa, mutta onhan se silti ihan harkinnan arvoista, jos vaihtoehtona on se, että auto makoilee ruudussaan tyhjän panttina.

 

 

 

 

Auton lisääminen palveluun.

Kun auto on hyväksytty palveluun, se näkyy etusivulla ja haussa ja sillä on oma tietosivu. Sitten vain kalenteriin lisäämään aikoja, jolloin auto on vuokrattavissa.

Auton vuokrauskalenteri.

Tähän kohtaan jäi minun vuokrailuni, sillä vielä ei ole rohkeutta antaa Leonidasta kenenkään muun kätösiin. Lupasin miehellenikin, että testaan vain käyttöliittymää mutten vuokraa autoa. :D Näin kätevästi homma siis toimii. Sitten kun joku haluaa vuokrata autoa, siitä tulee sähköposti/tekstiviesti-ilmoitus. Jos vuokraaja tai vuokrausaika ei vaikuta hyvältä, pyynnön voi perua.

Miten auton vuokraaminen palvelusta käytännössä toimii?

Vuokrasin blogiyhteistyön merkeissä Shareit Blox Carista ilmaiseksi yrityksen perustajan Paul Nybergin Tesla Model S P85D:n. Vertaisvuokraus perustuu siihen, että auto löytyy läheltä, mutta tässä testitapauksessa hain auton Helsingistä. Ihan mitä tahansa autoa en lähtisi hakemaan pk-seudulta saakka, mutta Tesla oli eri juttu, sillä olin haaveillut sen testaamisesta jo pidemmän aikaa. 

Auton varaaminen kävi kätevästi. Käyttäjätunnusten teon ja tunnistautumisen jälkeen pääsin selaamaan autojen kalentereita ja varaamaan auton. Seuraavana aamuna sähköpostin tupsahtikin jo viesti, että omistaja oli hyväksynyt varauksen. Siitä eteenpäin sovimmekin asioista suoraan sähköpostilla.

Yksi Tesla kiitos!

Paul haki minut Pasilan asemalta, josta ajoimme Kulosaareen. Tarkistimme yhdessä auton kunnon ja nappasimme siitä muutaman valokuvan todistusaineistoksi. Se tuli  suoritettua blogiyhteistyön vuoksi hieman ylimalkaisesti, mutta molempien oikeusturvan kannalta homma kannattaa mielestäni tehdä huolella ja riittävän valoisassa paikassa. Näin omistaja ei voi syytää vanhoja vaurioita vuokraajan kontolle ja toisaalta jos vuokraajalta on tullut jotain jälkeä, voi niidenkin todistaa tulleen vuokrauksen aikana. Myös matkamittarista kannattaa ottaa kuva, jotta vuokrauksen jälkeen tiedetään, millaisesta matkasta vuokraajaa veloitetaan. Lisäksi omistajan tulee tarkistaa vuokraajan ajokortti, jotta voidaan varmistua henkilöllisyydestä ja vuokraajan ajo-oikeudesta.

Viimeiseksi Paul luovutti minulle avaimen ja neuvoi miten Teslaa käytetään ja ladataan ja sitten saatoinkin lähteä kohti Jyväskylää ... paitsi että en voinutkaan, sillä latausluukku oli jäätynyt pesun jäljiltä kiinni! Mutta ei hätiä mitiä, Paulilla oli kaksi Teslaa vuokrattavana ja niinpä vaihdettiin lennossa toiseen. Ja sitten ei muuta kuin Jyväskylään. Kirjoittelen Teslasta myöhemmin erillisen merkinnän, sillä tähän juttuun sitä ei todellakaan saa mahtumaan... :)

Ensimmäinen lataus Vierumäellä.

Sunnuntai ja paluumatka Helsinkiin koitti ihan liian nopeasti. Vastahan mä pääsin sinuiksi Teslan kanssa! Palauttaessa autoa on hyvä käydä vielä yhdessä se läpi ja ottaa uudet kuvat, jotta on taas todistusaineistoa jos jälkeenpäin tulee vielä jotain sanomista. Mahdollisista virheistä on myös syytä ilmoittaa heti. Minä esimerkiksi huomautin turvavyöstä, jonka keskellä oli pikkuinen nirhauma. 

Autoa palauttaessa napattiin tietysti myös kuva matkamittarista, koska ajetut kilometrit vaikuttavat vuokrauksen hintaan. Auton omistaja voi itsenäisesti määritellä, sisältääkö vuokrahinta jonkin tietyn määrän kilsoja vai ei. Teslan tapauksessa vuorokausihinta sisälsi 300 km ajoa. Auto oli mulla kaksi vuorokautta ja matkaa kertyi 787 km, joten jos olisin ollut tavallinen maksava asiakas, niin normaalin vuokrahinnan päälle olisi pitänyt maksaa 187:stä ylimääräisestä kilometristä.

Voiko ihminen muuttua?

Kas siinä kysymys! Suomessa on totuttu siihen, että kaikki omistavat omat autonsa eikä niitä juuri jaella. Mutta maailma muuttuu. Ihmiset vuokraavat jo kotejaan ventovieraille Airbnb-palvelun kautta, joten miksei sitten autoja? Onhan koti kuitenkin vielä henkilökohtaisempi kuin auto.

Ifin teettämän tutkimuksen mukaan kiinnostusta auton jakamiseen kuitenkin on. Sen mukaan etenkin nuoremmat ja kaupungeissa asuvat ihmiset voisivat kuvitella vuokraavansa autoaan eteenpäin. Suurin pelko ihmisillä on auton vaurioituminen ja siitä aiheutuvat kustannukset, mutta Shareit Blox Carin kautta riski on minimoitu. Jos siis autoa ei tarvitse jatkuvasti, niin mielestäni kannattaa ihan oikeasti miettiä vertaisvuokrausta. Siinä on mahis laittaa auto tienaamaan omat ylläpitokulunsa. Mietin myös, että matkailuauton vuokraaminen ja vakuuttaminen onnistuisi kätevästi SBC kautta.

(PS. Päädyin muuten laskemaan Leonin kulut jollain netistä löytyneellä laskurilla ja kyllä - sen tulokset olivat aika jäätävät. Leon on yhdeksän kuukauden omistusaikana maksanut arvonalennus mukaanlukien noin 6000 e eli hinta per kilometri on noin 0,60 e. Auts! Olisi ehkä ollut parempi olla laskematta...)

* Merkintä on toteutettu yhteistyössä Shareit Blox Carin kanssa. Sain jutusta korvaukseksi Teslan käyttööni viikonlopuksi ja matkakulut. Kaikki jutussa esittämäni mielipiteet ovat omiani. Linkkien klikkaaminen ei tuota minulle mitään.

Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa

maanantai 04.01.2016 Avainsanat: Koeajo , Muilla autoilla ajaminen , Nissan

Menin marraskuussa Helsinkiin Nissanin turvallisuusteknologiatapahtumaan Onnibussilla, mutta kotiin palasin vähän tykimmällä pelillä: Nissan Juke Nismo RS:llä! Tapahtumakutsun yhteydessä Nissanin edustaja kysäisi, että kiinnostaisiko koeajaa se ja minähän olin heti valmis. Edellinen Juke Nismo oli siisti, joten mielelläni otin testiin tämän faceliftatun version.

Kotimatkan fiiliksiä

Sain auton alleni tapahtumapaikalta Teurastamolta, josta suuntasin parin kilsan päähän kaverini luokse Vallilaan. Nissanin edustaja näytti minulle, miten saan Spotifyn soimaan autossa ja sitten vaan menoksi. Paitsi että en keksinyt, mistä saan säädettyä Juken sivupeilejä... :o Päivällä ajetussa Qashqaissa säätönuppi oli ovessa, mutta ei Jukessa. Sisävalon kanssakaan nuppi ei tullut vastaan, vaan löysin säätimen vasta puhelimen taskulampun avulla varjoisasta paikasta kojelaudan vasemmasta alanurkasta.

Peilien säätönappi on piilossa ratin katveessa.

Täytyy sanoa, että oli aika jännää navigoida pimeässä ja sateisessa Helsingissä tuntemattomalla autolla. On ihan eri asia ajella kaupunkia huvikseen ristiin rastiin, mutta kun pitäisi mennä kantakaupungissa paikkaan X, jota ei voi edes asettaa täsmällisesti navigaattoriin, niin voin kertoa että tulee aikamoinen soppa kun minä olen kuskina. Navigointitaitoni kun ovat sitä luokkaa, että tipun kartalta kun kävelen Tennispalatsin päästä päähän. Ja tämä on tositarina! :D Sitten vielä kun navigaattori ei näyttänyt kovin hanakasti katujen nimiä, niin oli hieman haasteita löytää kaverin neuvomaan paikkaan. Nooh, ei minun tarvinnut kiertää kortteli kuin kaksi ja puoli kertaa ympäri ennen kuin löysin perille. :P

Kotimatkalla kahvikuppiavustin eli kuljettajan vireystilan valvonta -toiminto olisi päässyt tositestiin, mutta harmillisesti ominaisuutta ei ollut Jukessa. Nissanin edustaja tuumi, että auto on niin hauska ajaa, että siinä ei yksinkertaisesti voi väsyä! :) Kyllä, Juke Nismo RS on hauska auto, mutta nelostie on niin tylsä ajettava, että edes Juke ei pystynyt pelastamaan tilannetta. Jo puoli kymmenen maissa eli reilun tunnin ajon jälkeen aloin olla valmista kauraa nukkumaan. En vain yksinkertaisesti ole niitä ihmisiä, jotka voivat ajaa autolla yötä myöten etenkään, kun on ollut aikainen herätys ja aktiivinen päivä.

Hartolassa oli ihan pakko pitää tauko, kun silmät eivät enää meinanneet pysyä auki ja reaktioaika oli varmaan tippunut puoleen. Suunnittelin ottavani vartin unet Juken takapenkillä, jonka ihanan pehmoiselle alcantarapinnalle olisi kelvannut kellahtaa. Hillomunkin ja Fenix-juoman jälkeen olo oli kuitenkin sen verran uudestisyntynyt, että jätin (päivä)unet väliin. Koko loppumatka sujui ällistyttävän pirteissä fiiliksissä; harvoin nautittuna kofeiini näyttää toimivan hyvin.

Pitäisi kyllä melkein käydä hakemassa esim. Qashqai koeajoon Helsingistä ihan vain siksi, että voisin testata miten kuljettajan vireystilan valvonta toimii. Sen verran varmasti minua aina käy unettamaan ratissa, että olisin täydellinen koekaniini!

Koeajofiiliksiä viikonlopulta

Jyväskylässä pyörin Jukella lähinnä marketeissa jouluvaloja metsästämässä. Parkkipaikoilla AVM eli Around View Monitor -kamerajärjestelmä oli ihan mahtava! Nissanin testipäivässä totesin sen käteväksi, mutta kun pääsin käyttämään lukuisia kertoja tositilanteessa niin olin kyllä täysin myyty. Huomasin  peruuttavani välillä ruutuun jopa kokonaan kamerakuvan perusteella, kun siitä näki kokonaisuuden ja parkkiruudun viivat niin hyvin.

Vaikka Leonin pysäköintitutka onkin hyvä, niin kyllä se jää vahvasti kakkoseksi, kun vaihtoehtona lisänäköaisti. Mutta mutta - jos kamera on saanut rapaa silmäänsä, ei sillä tietenkään näe mitään. Parasta olisikin jos autossa olisi molemmat. Koeajamassani Jukessa peruutustutkaa ei ollut, mutta se on kuulemma mahdollista hankkia lisävarusteena.

Auton peruutus ruutuun takakameran ja AVM-järjestelmän avulla. Paksu keltainen viiva näyttää, mihin auto kääntyy ratin nykyisellä asennolla. 

Viikonloppuna satoi ainakin kymmenen sentin ensilumi ja ajattelin, että nytpä pääsen testaamaan nelivetoa, kun sellainen edellisessä testaamassani Juke Nismossa oli. Pettymyksekseni sitä ei kuitenkaan ollut tässä yksilössä, sillä sen saa ainoastaan automaattivaihteiseen malliin ja tämä oli manuaali. Hyvitykseksi manuaalivaihteisessa mallissa oli nelikkoa syvempi takakontti. Nelivetoja tuntevammat varmaan osaavat kertoa, miksi näin, koska minulla ei ole mitään havaintoa.

Juken takakontti on kuulemma kasvanut edelliseen malliin nähden. Ainakin tämä manuaalivaihteisin kontti on syvempi kuin nelivedossa.

Kaksivetoisuudesta huolimatta Juke ei ollut moksiskaan lumesta ja se ylitti hämmästyttävän helposti pihaliittymäämme auratun pienehkön lumivallin. En testannut ylittää Leonidaksella samaa vallia, mutta vähintäänkin se olisi ottanut pohjakosketuksen lumesta. Juke vain meni määrätietoisesti yli, mistä mielestäni huomasi, että kyseessä oli vähän normiautoa korkeampi crossover.

Juke Nismo RS:ssä oli pari muutakin ominaisuutta, jotka tekivät siitä mukavan talviauton. Ajan autolla yleensä aina hanskat kädessä, jos ulkona on alle viisi astetta lämmintä, sillä en tykkää pitää kiinni viileästä ratista paljain käsin. Juke Nismo RS:n ratti on kuitenkin päällystetty samalla ihanalla alcantaralla kuin istuimetkin, mikä saa ratin tuntumaan lämpöiseltä käsiä vasten. Minäkin pystyin luopumaan hanskoistani, kun auto oli hieman lämmennyt! Silittelin välillä ajaessani rattia ihan vain siksi, että ratti oli niin pehmoisen tuntuinen.

Juken ohjaamo. Talviajettavuus olisi täydellinen, jos myös vaihdekepin nuppi olisi alcantarapäällysteinen.

Urheilulliset istuimet ja ovien kyynärnojatkin ovat pehmoista alcantaraa.

Jos keli sitten onkin niin kylmä, että ei tarkene ajaa paljain käsin, niin ei huolta: Juken monitoiminäyttö toimii myös hanskat kädessä! Lisäksi näytön painikkeet ovat sen verran isoja, että niihin on helppo osua. Tässä on asia, josta Volkswagen-konsernin suunnittelijat saisivat todella ottaa mallia. Leonin monitoiminäyttö ei toimi hanskoilla ja lisäksi painikkeet ovat niin pieniä ja lähekkäin, että oikeaan kohtaan on välillä vaikea osua ajaessa. Tähän voisi tietysti kommentoida, että eihän Espanjassa tarvitse ajaa hanskat kädessä, mutta kun saksalaisessa Golfissa on ihan sama näyttö...

Vaikka Juken navigaattoria voikin käyttää hanskat kädessä, ei se muuten ole kovin hyvä. Leonin naviin ja vaikka Google Mapsiin verrattuna se oli aivan liian epätarkka, sillä se näytti aika vähän katujen nimiä vähänkin kauemmas zoomatessa se näytti enää vain pääkadut. Siitä oli siis vaikea saada kokonaiskuvaa kaupungin kaduista ja se oli osasyy siihen, miksi Helsingissä ajelu meni vähän sompailuksi.

Jyväskylän keskustassa on Juken navigaattorin mielestä aika vähän katuja. Toki lisää katuja tulee esiin tarkemmalla zoomilla, mutta niiden pitäisi näkyä jo aikaisemmin.

Tältä Jyväskylän keskustan pitää näyttää 500 m zoomaustasolla! Verrokkikuva Leonin navigaattorista.

Jukessa oli myös Nissanin turvallisuuspäivässä testaamamme kuolleen kulman varoitin ja kaistavahti, jotka eivät 350 km ajon perusteella toimineet ihan täydellisesti. Ensinnäkin kuolleen kulman varoitin oli vähän turhankin virkaintoinen tapaus: se varoitti välillä vastaantulijoista, kaiteista ja parhaimmillaan pelkästä ilmasta. Ehkä jälkimmäisessä kyseessä olivat näkymättömät autot? Ei voi tietää. Joka tapauksessa kuolleen kulman varoittimen toiminta oli hyvin epämääräistä, vaikka se ei yhtään takaa lähestyvää autoa missannutkaan.

Kuolleen kulman varoittimen huomiovalo.

Kaistavahtia testailin kotimatkalla Helsingistä useampaan otteeseen, mutta en oikein päässyt perille siitä, milloin se varoittaa. Ainakin tuntuu, että kaistaviiva pitää olla ylitetty selkeästi, ennen kuin auto huomauttaa asiasta, vaikka viivan ylittäisi hyvinkin loivassa kulmassa.

Tästä asiasta olen valittanut joka kerta, kun olen koeajanut Juken, mutta valitan taas: isot peilit ja paksu A-pilari muodostavat aikamoisen näkemäesteen. Toisin kuin viimeksi, en tällä kertaa meinannut ajaa niiden takia kenenkään päälle, mutta kyllä niiden takaa sai vähän kurkistella risteyksissä. Ja kuten seuraavasta kuvasta näkyy, autotkin meinaavat jäädä katveeseen. Kuvat on otettu ihan todellisesta tilanteesta, kun seisoin risteyksessä ja odotin omaa vuoroani liittyä päätielle.

Peilit ja A-pilarit muodostavat näkemäesteen.

Pitkä miinus Jukelle tulee myös aataminaikaisesta ajotietokoneesta, joka oli siis sama kuin edellisessä mallissa. Pieni nestekidenäyttö nopeus- ja kierroslukumittarien välissä tuntui vain niin vanhentuneelta; etenkin kun olimme juuri testanneet mm. uutta Qashqaita, jonka mittaristossa oli näyttö liikennemerkkien tunnistuksineen. Eipä ollut nestekidenäytössä sellaista.

Juken mittarien välissä oleva ajotietokone on aika kehno.

Yleisesti ottaen tuntui siltä, että Juke ei olisi muuttunut edellisestä mallista juurikaan, mutta onhan siihen tullut mm. LED-valot, isompi tavaratila ja edellä kuvaamani Safety Shield -teknologiat.

Etuvalot ovat nyt hieman bumerangin muotoiset ja mielestäni tosi paljon paremman näköiset kuin edellisen pelkät viirut. Tiesittekö muuten, että niiden muoto on tarkkaan aerodynaamiseksi mietitty? Opin tämän vuosi sitten, kun kävimme paikallisella jälleenmyyjällä koeajamassa Pulsaria ja siellä oli Nissanin esittelijä paikalla.

Juken päivävalot eli huomiovalot.

Juken ajovalot. Bumerangin muotoiset viirut konepellillä ovat parkit.

Juken takavalot palavat vain ajovalojen kanssa. 

Joku kyseli multa Twitterissä Juken kulutuslukemia. Helsinki - Jyväskylä väliltä kellotin 6,7 l/100 km. Sekalaisessa kaupunkiajossa kulutus oli puolestaan vähän vajaata yhdeksää litraa. Se on tuolle innokkaasti murahtelevalle 160 kW/218 hv moottorille mielestäni ihan kohtuullinen. Murahtelulla meinaan sitä, että tyhjäkäynnilläkin autoon sisään kuuli, että nyt ei ole ihan tavallinen kulkine alla! :D Valmistajan lupaukset kulutuksesta ovat maantie 6,1 l/100 km, yhdistetty 7,2 l/100 km ja kaupunki 9,5 l/100 km.

Yhteenveto

Juke Nismo RS oli ennen kaikkea hauska auto ajaa ja se eroaa mukavasti massasta. Penkit ja pehmoinen ratti olivat huiput. Ajotietokone on kuitenkin todella ajastaan jäänyt ja auto kaipaisi kipeästi uudistusta sille puolelle. Myös navigaattorin käytettävyys on heikko suurpiirteisten karttojen vuoksi.

Ai niin, ihmettelittekö muuten kirjoituksen otsikkoa? Kun näin pitkästä aikaa Juken, minulle tuli siitä ekana mieleen möhköfantti, sillä onhan se muotoilultaan aikamoinen punkero. Kulkupuoli ei kuitenkaan ole möhköfanttia nähnytkään. Juke Nismo RS:ssä kun painaa pikkuisenkin kaasua, niin hymyilyttää oikein, miten halukkaasti se olisi heti valmis menemään vähän vauhdikkaammin. Tero sitten totesikin, että siinä on sellaista terrierimäisyyttä. Ja niin otsikko oli keksitty! :)

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (14)
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!