POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla valot

Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?

maanantai 04.12.2017 Avainsanat: Polkupyöräily , Valot

Olen nähnyt tänä syksynä polkupyöristä niin monen värisiä lamppuja, että alkaa olla useampikin värisuora koossa! On ollut punaisia edessä ja valkoisia takana sekä lisäksi vihreitä ja yksi oranssikin valo. Aiempina vuosina bongaamani sininen vielä uupuu, mutta eiköhän sekin tule vastaan ennemmin tai myöhemmin…

Polkupyörä on ajoneuvo ja sen valaisimet ovat saman väriset kuin autoissakin.

Hämärässä ja pimeällä ajaessa polkupyörässä pitää olla eteenpäin osoittava valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävä lamppu. Taaksepäin saa osoittaa punainen valo, mutta se ei ole pakollinen.

Väärän värinen valo antaa väärän viestin kulkusuunnasta!

Punainen etuvalo on ehdottomasti yleisin näistä väärin käytetyistä valoista. Punainen on yksiselitteisesti tarkoitettu osoittamaan peräpäätä ja kertomaan muille tienkäyttäjille, että tämä ajoneuvo liikkuu katsojasta poispäin. 

Mietipä tilanne, että ajat punainen etuvalo loistaen kohti risteyksessä olevaa pyörätien jatketta. Samaa tietä vastaan on on tulossa auto, joka haluaa kääntyä suojatien yli. Autoilija katsoo, että olet juuri ylittänyt suojatien, koska näkee punaisen valosi. Hän tarkistaa kuolleen kulman ja ajaa samalla suoraan eteesi!

Entä sitten sitten valkoinen takavalo? Mietipä, että olet taas ajamassa kohti pyörätien jatketta. Tällä kertaa auto ajaa samansuuntaisesti kanssasi. Jo ajoissa ennen kääntymistä autoilja havaitsee sinut, mutta luulee, että olet jo ylittänyt risteyksen, koska hän näkee valkoisen valon. Autoilija päättelee, ettei risteyksessä ole ketään väistettäväksi, ei tarkista enää kuollutta kulmaa ja kääntyy taas suoraan eteesi. 

Molemmissa tilanteissa kääntyvän autoilijan pitää väistää, mutta hän ei välttämättä tajua, että pyöräilijä tuleekin suoraan alle. Huonosti valaistuissa risteyksissä ja märällä kelillä tilanne vain kärjistyy.

Väärän väriset valot eivät aiheuta vaaratilanteita vain autojen kanssa. Myös toisena pyöräilijänä - kokemuksella - on ikävä tajuta illan pimeydessä, että edessä ole punainen valo tuleekin vauhdilla kohti.

Uudet määräykset sallivat suuntavilkut ja otsalamput

Trafi julkaisi vuonna 2016 uuden määräyksen, joka kevensi polkupyörien valosääntöjä.

Polkupyörässä saa olla useita lamppuja eikä niille ole määritelty minimi- eikä maksimikorkeutta. Niitä ei ole myöskään pakko kiinnittää pyörään, vaan ne voi kiinnittää pyöräilijään itseensä eli esimerkiksi otsalamppu on sallittu.

Polkupyörässä saa myös käyttää keltaisia tai ruskeankeltaisia suuntavilkkuja sekä muita saman värisiä sivuille osoittavia valoja.

Vilkkuvaa pyöränvaloa ei kielletä missään, mutta monissa haastatteluissa Trafin ja poliisin edustajat suosittelevat käyttämään ennemmin kiinteää valoa. Välkkeestä on hankala hahmottaa pyörän nopeutta ja liikkumissuuntaa. Lisäksi se voi lisäksi aiheuttaa joillekin pahoinvointia. 

Näy ja tule nähdyksi, mutta älä häikäise!

Olen huomannut, että työmatkapyöräilijät käyttävät ihan kiitettävästi valoja ja myös punaisia takalamppuja näkee paljon. Koululaisilla olisi sen sijaan petrattavaa, sillä pimeitä ja heijastimettomia nuoria tulee vastaan päivittäin.

Pyörän etukorissa oleva kassi kannattaa laittaa niin, ettei se peitä lamppua.

Otsalamppua en käyttäisi ainoana valaisimena. Valon pitäisi näyttää pyörän kulkusuuntaan, mutta valokeila poukkoilee sinne tänne pyöräilijän tarkkaillessa ympäristöään. Sillä voi myös osoittaa suoraan silmään muita kulkijoita.

Vilkkuvat pyöränlamput ovat mielestäni ärsyttäviä. Ne ovat välillä niin häiritseviä stroboja, että pitää katsoa kokonaan pois, kun sellainen tulee vastaan.

On kyllä myönnettävä, että strobovilkun huomaa staattista valoa paremmin paikoissa, joissa on paljon valomainoksia ja autoja. Toisaalta kunnollinen kirkas lamppu näkyy myös kauas, eikä pyöräilijä kuitenkaan mikään hälytysajoneuvo ole.

Joissain pyörissä olen nähnyt jopa auton suuntavilkkua hitaammin välkkyvän valon. Se ei ole hyvä, koska se voi olla pimeänä juuri silloin, kun sinne suuntaan vilkaisee.

Paras pyörän lamppu valaisee tietä ja osoittaa pyörän kulkusuunnan, mutta ei häikäise vastaantulijoita. Kannattaa joskus pysäköidä polkupyörä ja kävellä jonkun matkan päähän katsomaan, miltä se näyttää pimeässä! Värivalot on parempi jättää joulukuuseen ja koirille.

Millaisia kokemuksia teillä on pyörien valoista? Onko värisuora jo koossa? Välkyllä vai ilman?

Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö

maanantai 15.09.2014 Avainsanat: Liikenneturvallisuus , Polo , Polo Junior , Sumu , Valot , Volkswagen

Reilu viikko sitten ajoin aamulla Lahdesta Vantaalle. Siellä täällä oli pieniä sumulaikkuja, mutta ne eivät vaikuttaneet matkantekoon. Järvenpään paikkeilla moottoritien peitti kuitenkin sellainen sumu, että näkyvyys tipahti todella onnettomaksi! Pahimmillaan arvioisin tien kadonneen sumuverhoon jo sadan metrin päässä.
 
Kun näkyvyys oli noin huono, en voinut kuvitellakaan ajavani 120 km/h nopeudella. Jos edessä olisi tapahtunut jotain, en olisi ehtinyt reagoida siihen millään. Tiputinkin nopeuden suosiolla 80 km/h:iin.
 
Jälkeenpäin laskin, että 120 km/h ajaessa eteenpäin näki n. 3 sekunnin ajon verran (auto liikkuu 33 m/s) ja 80 km/h (22 m/s) ajaessa n. 4 sekunnin päähän. Eli nopeuden vähentäminen neljänneksellä ei antanut lisää reaktioaikaa kuin sekunnin. On muuten tosi vähän...
 

Moottoritien sumua pahimmillaan.

Hernerokkasumussa sytytin myös Polon takasumuvalon. Mielestäni hyvä sääntö takasumuvalon käyttämiselle on, että jos ei meinaa nähdä taustapeilistä takana tulijan ajovaloja, niin silloin sitä tarvitaan. Eikä tämä koske vain sumua, vaan samaa logiikkaa olen käyttänyt myös pöllyävän lumen ja kaatosateen kanssa. Jos joku tulee niin lähelle, että sen alkaakin nähdä selkeästi, sammutan valon, etten häikäise turhaan.
 
Siinä missä itse käytin takasumuvaloa, tuli samalla hetkellä vastaan myös autoja pelkillä päivävaloilla varustettuna ja perä pimeänä! Voivoivoi… Takasumari ei ollut yhtään liikaa, mutta kun olisi edes ne takavalot!
 
Viime päivinä on monessa paikkaa muistutettu ja muistutan nyt minäkin, että kytkekää tarvittaessa ajovalot päälle käsin, sillä valoautomatiikka ei välttämättä tajua sumua eikä siten sytytä autoon ajovaloja. Suurimmassa osassa uusia autoja takavalot eivät pala päivävalojen kanssa, joten tämä on oikeasti ongelma!
 
Torstaina töihin moottoripyöräillessäni aamusumu oli viikonloppuakin sakeampi, mutta niin vain ihmiset ajoivat päivävaloilla - ehkä jopa enemmän kuin moottoritiellä. Kaupungissa nopeudet ovat toki pienempiä, mutta näkyvyyden ollessa vain muutamia kymmeniä metrejä valot ovat todella tarpeen.
 

Kuva on Vantaalta, mutta torstaiaamuna Jyväskylässäkin näytti tältä. Näkyvyys aivan olematon! Kuva (c) Timo Sinisalo. Sain luvan käyttää sitä blogissani, kun en tajunnut itse kaupunkisumua kuvata.

Auton etusumuvaloille en ole vielä hirveästi keksinyt käyttöä, sillä valoisalla ne eivät halkaise sumuverhoa ja pimeällä sumussakaan ne eivät valaise kovin pitkälle. 
 
Jotkut käyttävät etusumuvaloja muka nähdäkseen paremmin, mutta itse en ole kokenut niitä kovin hyödyllisiksi, koska niiden valo ei ulotu juuri mihinkään. Siksihän niitä ei pimeällä pitäisikään käyttää tien valaisuun. Etusumuvalojen suurimpana hyötynä pidänkin sitä, että samealla myös vastaantulijat havaitsevat minut paremmin.

 

Ainakin Volkkareissa sumuvalot on kytketty niin, että yksi kytkimen napsautus sytyttää etupuolen ja toinen lisäksi takapuolen. Tämä on mielestäni vähän huono ratkaisu. Lumipöllyssä voi herkästi tarvita takasumaria, mutta lumipöllyn ollessa vain auton takana etusumarit ovat turhat ja häikäisevät vastaantulijoita. Pitäisi olla kytkin molemmille.
 
Suosittelen kaikille oman auton valoihin tutustumista, jotta niitä osaa käyttää kelissä kuin kelissä. Tiesittekö muuten, että takasumuvalo on pakollinen kaikissa vuoden 1992 jälkeen rekisteröidyissä autoissa? Eli aika todennäköisesti se löytyy sinunkin autostasi. :)
 

Tällaista sumuverhoa kelpaa ihastella,  kaunista on eikä haittaa ajamista.

Ps. Tiedän kyllä, että autoillessa pitäisi vain ajaa eikä ottaa kuvia. Etenkin tässä sumussa, joka vaati jo nopeuden laskuakin. Pidin kuitenkin parin kuvan ottamisen riskiä riittävän pienenä. Se vei vähemmän huomiota kuin artistin vaihto soittimessa, koska kamera oli ratin päällä ja katse koko ajan tiessä. Ehkä selittelyn makua, mutta tähän ratkaisuun kuitenkin päädyin.

Pohdiskellen Pohjanmaalle

tiistai 28.01.2014 Avainsanat: Maantiellä ajo , Mazda , Muiden käyttäytyminen , Muilla autoilla ajaminen , Pimeällä ajo , Reissut , Valot

Toissa viikonloppuna ajelimme pitkästä aikaa Ylivieskaan veljeäni moikkaamaan. Kulkupeliksi valikoitui Onnellisten ihmisten ajokoulusta kuukaudeksi käyttöön saamani Mazda3, sillä pitäähän siitä ottaa kaikki ilo irti kun se kerran minulla on.
 
Pimeällä matkatessamme meitä pohditutti Mazda3:n ksenonvalojen kantama. Lähivalot valaisevat auton etualan ja sivut aivan törkeän hyvin, mutta kaukovalot eivät mielestäni ulotu erityisen kauas. Tosin voi olla, että etualan kirkkaus vain saa tuntemaan, että valoteho kauemmas on heikko. Tulee siis sama efekti jos käyttää pimeällä sumareita eli auton etuala on niin valaistu, että silmä ei erota kauempaa pimeästä objekteja. (Testasin sumaritkin, niiden antamaa lisävaloa ei meinannut erottaa lähivaloista!)
 
Kaukovaloissa eniten ihmetystä herätti se, miten vastantulijat niihin reagoivat. Tai siis oikeastaan eivät reagoineet. Heijastintolppien perusteella pystyin sammuttamaan pitkät vasta 100 m ennen kohtaamista eli todella lähellä. Jos sammuttaisin Polon kaukovalot yhtä myöhään, vastaantulijat laittaisivat kehiin armottoman valoshow’n! Nyt taisin saada koko 500 km matkan aikana vain parit väläytykset, jotka tosin annettiin ainakin pari sataa metriä ennen kohtaamista eli silloin kyseessä oli tavallista herkkäsilmäisemmät kuskit. Muutaman kerran unohdin vaihtaa lyhyille kokonaan, eikä vastaantulijat silti häiriintyneet. Mazda3:n kaukovalot ovat siis joko A) heikot tai B) häikäisemättömästi suunnattu tai C) pohjoisessa keski-Suomessa ja Pohjanmaalla ei vähästä häikäistytä.
 
Pohjanmaalla autojen valot tuntuivat olevan tyyliä “kaikki tai ei mitään”. Tosi monilla vastaantulijoilla oli tehokkaat lisävalot ja sitten oli monia autoja, joiden toinen lähivalo oli palanut. Luulisi että talvella valot tulisi aika nopeasti korjattua, mutta ei näköjään. 

 

 Tarkoitus oli kuvata kaunista peltomaisemaa, mutta kuvat Masasta onnistuivat paremmin. =)

Valojen lisäksi kiinnitin matkalla huomiota autojen nopeuksiin. Mazda3:lla ajonopeuteni oli 5-9 km/h yli mittarin näyttämän, mutta silti tosi monet autot paahtoivat meistä ohi. Jonkin aikaa ohitusrallia seurattuani piti kaivaa kännykästä esiin GPS-sovellus ja tarkistaa, miten iso mittarivirhe Mazda3:ssa oikein on. Ei se ollut kuin tavanomaiset 5-6 km/h eli ajoin ennemminkin pari kilsaa yli kuin alle rajoituksen. Menomatkalla 80 km/h alueella ohi meni pari peräkärrynvetäjää ja paluumatkalla 80 km/h rajoitetulla ohituskaistalla ohitsemme paineli jopa Itellan rekka! :D Tulin siihen tulokseen, että tuolla suunnalla talvinopeisrajoitukset ovat nähtävästi lähinnä suuntaa antavat, sillä sen verran huonosti niitä noudatettiin.
 
Menomatkalla bongasin Viitasaarelta halpaa bensaa; 1,579 e/l 95E10. Päätin että paluumatkalla pitää tankata siellä. Ylivieskan Kärkkäinen pääsi kuitenkin yllättämään bensan hinnalla niin, että piti melkein kerätä leukaluuta lattialta, ja mies huomautti, että keskityhän siihen ajamiseen. Mutta hei, 1,530 e/l ei ihan joka päivä näe! Tankkasin siis Masan siellä ennen kotiin lähtöä.
 

Komella kelillä jopa huoltoasema on kuvauksellinen. Ainakin jos sieltä saa halpaa bensaa!

Ylivieskaan ajaessamme olemme aina ihastelleet Nivalan paloaseman valaistusta. Se on semmoinen maamerkki oikein, jota muistellaan, että siellä on se hieno paloasema. Paluumatkalla päätin muistelun sijaan pysähtyä valokuvaamaan sen, joten tuumasta toimeen. Pakkasta oli -20 °C, mutta mitä pienistä, ainakin kuski virkistyi, kun juoksi ympäriinsä! Tosin 30 km matkalla ei nyt hirveästi vielä ehtinyt väsähtää… Valokuvissa asema ei kyllä näytä niin hienolta kuin ohi ajaessa, mutta onpahan nyt joka tapauksessa ikuistettu. Löysin myös aseman takapuolelta aulasta hirveän hienon vanhan paloauton!
 

Nivalan vuonna 2010 valmistunut paloasema.

Hieno vanha paloauto vm. 1952!

Lopuksi kevennys. Mistä tietää, että ollaan Pohjanmaalla? Paraatipaikalla Ylivieskan Prismassa oli hyllyllinen Farming Simulator -pelejä. Täällä Jyväskylässä ne eivät taida olla ihan niin suosittuja. :D
 

Sateiset pikakuulumiset

maanantai 28.05.2012 Avainsanat: Kaupunkiajo , Maantiellä ajo , Pohdiskelu , Polo Junior , Reissut , Ruuhka , Valot

Käväistiin työkavereiden kanssa tänään Helsingissä. Aamukuudelta kun lähdettiin oli tavattoman ihana keli, aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta ja kaikkialla niin vihreää!

 
Paluumatkalle keskustasta lähdettiin puoli neljä eli juuri pahimpaan ruuhka-aikaan. Ekan kolmeen kilometriin meni aikaa vartti! Ilmeisesti se on sielläpäin ihan normaalia, mutta olisi kyllä aika tuskaista joka päivä joutua matelemaan tuollaisessa ruuhkassa. Taas sai todeta että automaatti on aika kultaa ruuhkamatelussa.
 
Työkaveri kysyi että onko Polossa myös start-stop-järjestelmä, mutta se tosiaan puuttuu eikä sitä taida saada kuin Bluemotion-malliin. Voisi olla hyvä ruuhkassa, mutta toisaalta kääntyykö sammuttaminen ja käynnistäminen sittenkin epätaloudelliseksi, kun liikkuminen on matelua  metri eteenpäin, pysäys, puoli metriä, pysäys, 5 metriä, pysäys... No kuski sen taitaa päättää, milloin antaa autolle luvan sammua, joten ei ihan jokaiseen pysähdykseen kannata. 
 
Neljän ruuhkassa kaksikaistaisella kadulla tein havainnon, että todella monet ajoivat pitkin bussikaistaa. Se veti ihan kohtuullisesti, kun taas liikenne kaikille sallituilla kaistoilla mateli. Niinpä niin, lainkuuliaisuudesta saa kärsiä. Me lakia noudattavat voimme vain heristellä sormea bussikaistalla kruisaileville. Totta puhen tilanne pisti miettimään, että millainen se ruuhka olisi sitten, kun kaikki jonottaisivat yhdellä kaistalla? Kunhan pohdin, yksittäiset kerrat Helsingin liikenteessä kun eivät oikein oikeuta johtopäätöksiin.
 
Paluumatkalla moottoritiellä vastaan tuli sankka sadealue. Sade alkoi jo paljon ennen Lahtea ja sitä kesti ainakin Heinolan sillalle saakka. En muistakaan, että olisin hetkeen joutunut ajamaan tuollaisessa sateessa. Viimeksi ehkä kolme vuotta sitten Helsingistä palatessani? Edellä ajavat näkyivät sen verran huonosti, että napsautin varmuuden vuoksi sumuvalot päälle. Hyvin vähän ihmiset käyttivät sumareita; olisinko nähnyt ne ihan vai parilla-kolmella vastaantulijalla ja liikennettähän kumminkin riitti. Pimeitä periä näkyi ilahduttavan vähän. Ehkä ihmiset ovat oppineet laittamaan valot päälle tai sitten sade pimensi tienoota niin paljon, että valoautomatiikalla varustetut autot vaihtoivat automaattisesti ajovaloille. Ainakin Polon valoisuustunnistin himmensi mittariston taustavaloa sen verran että napsautin ajovalot päälle (jo ennen sumareita).
 
Tällä kertaa vettä ei tainnut tulla ihan niin paljon kuin aiemmalla kaatosateisella kotimatkalla, koska nopeutta ei tarvinnut tiputtaa sentään 80 km/h saakka, vaan satasta pystyi hyvin ajamaan. Olen näköjään viimeksi kirjoittanut, että nopeutta piti pudottaa siksi, että autosta ei yksinkertaisesti nähnyt ulos. Tänään näki! No ei nyt täydellisesti, mutta ihmeen hyvin.
 
Muutaman kerran kokeilin sammuttaa pyyhkijät kokonaan, jolloin vesipisarat kiisivät CQuartzilla käsitellyltä tuulilasilta pois huimaa vauhtia. Niiden välistä pystyi katsomaan maailmaa eikä ollut alkuunkaan sokea olo. Ihan uskomatonta kyllä. Kun Polo oli uusi, kokeilin ikkunoihin Turtlewaxin "5 sateesta" -lasinpinnoitusainetta, joka sai veden virtaamaan samalla tavalla. Valitettavasti se kuitenkin kului ikkunoista pois muutamassa viikossa, joten käsittelyä olisi pitänyt olla uusimassa tämän tästä. Lisäksi siitä jäi vähän outo sumu näkyviin hetkeksi jokaisen pyyhkäisyn jälkeen. On mielenkiintoista nähdä, miten hyvin CQuartz tulee kestämään pyyhkijöiden hankausta. Luulisi että teho heikkenee ajan myötä eikä 2 vuoden takuu koskisi tuulilasia, joka on jatkuvassa hankauksessa.
 

Kaatosateesta huolimatta autosta näki yllättävän hyvin ulos, vaikka pyyhkijätkään eivät olleet päällä.

100 km/h nopeudessa vedellä oli aikamoinen kiire päästä pois tuulilasilta.

Sumuvalopelle ilman sumuvaloja

sunnuntai 20.05.2012 Avainsanat: Lainsäädäntö , Polo , Polo Junior , Valot , Volkswagen

Jokin aika sitten julkaisemassani merkinnässä kerroin, kuinka liikenteessä näkyy yhä enemmän autoja, joiden takapää on pimeänä. Polo kuuluu tähän samaan joukkoon. Tokihan takavalot palavat, kun autossa on ajovalot päällä, mutta päivävalot eli huomiovalot päällä ajaessa takavalot ovat pimeinä.

Miksi sitten näin? Asia liittyy EU-säädökseen, jonka mukaan takavalojen ei kuulu palaa huomiovalojen kanssa. Suomessa Trafi kuitenkin sallii autojen takavalojen palamisen huomiovalojen kanssa liikenneturvallisuussyistä. Osa autojen maahantuojista luovuttaa autot takavalot päällä ja osa ei. Voitte arvata kumpaan ryhmään Volkswagen kuuluu... Takavalojen palamattomuus ei siis ole vain Polojen ominaisuus, vaan kaikki Suomessa uutena myytävät Volkkarit toimivat näin.

Käyttäessäni Poloa talvella Jyväskylän Autotarvikkeella takuuhuollossa kysäisin, olisiko mahdollista koodata takavalot palamaan huomiovalojen kanssa. En ollut kovin vakuuttunut, että se onnistuisi, sillä oli lukenut netistä, että monet autoliikkeet ovat kieltäytyneet koodaamasta valoja palamaan EU-säädökseen vedoten. Yllättäen huoltoneuvoja totesi, että onnistuuhan se. Hän oli vielä sattumalta samana päivänä selvittänyt takavalojen palamisen luvallisuudenkin katsastuskonttorilta, kun joku muu asiakas oli asiasta kysellyt.

Poloon koodattiin takavalot palamaan huomiovalojen kanssa ja olin tyytyväinen. Lopultakin valaistu perä!

Iloni jäi kuitenkin lyhytaikaiseksi, sillä päviävalojen ja takavalojen kanssa Polossa paloi nyt myös etuparkkivalot. Tämä yhdistelmä ei näytä oikein fiksulta, koska Polon huomiovalot ja parkit ovat eri umpioissa. Tulee vähän sumarifiilis. Siis tiedättehän tyypit, jotka pitävät päällä sumuvaloja ja parkkeja säästääkseen ajovaloja tai näyttääkseen muuten vain muka tyylikkäiltä...

Otin sitten uudelleen yhteyttä samaan huoltoneuvojaan ja kysyin parkkien palamisesta. Takavaloja oli kuulemma koodattu palamaan joillekin asiakkaille, mutta kukaan ei ollut koskaan reklamoinut parkkivalojen palamisesta. Liikkeellä ei ollut tietoa, miten takavalot saisi palamaan huomiovalojen kanssa ilman parkkeja, mutta huoltoneuvoja lupasi yrittää löytää sopivan koodauksen kokeilemalla. Varoitti kuitenkin, ettei voi taata toimivaa ratkaisua.

Polo majaili Autotarvikkeella pari päivää, kun huoltoneuvoja koitti saada valoja toimimaan haluamallani tavalla. Ensin Volkswagenin virallisella ohjelmalla ja seuraavana päivänä vielä epävirallisella VCDS-ohjelmallaan. Tuntui, että Polon valoista tuli hänelle oikein henkilökohtainen missio! :)

Yritys oli ihailtavan kova, mutta siitä huolimatta Polo ei taipunut. Volkswagen on yksinkertaisesti päättänyt, että pelkkiä takavaloja ei ole mahdollista laittaa palamaan huomiovalojen kanssa ja sillä sipuli. Elikkä ainut mahdollisuus saada päivävalot+takavalot -kombo toimimaan ilman parkkeja olisi ottaa autosta parkkipolttimot kokonaan pois, mutta se ei oikein tunnu hyvältä idealta...

Ajovalot päällä.

 

Huomiovalot eli päivävalot päällä, lisänä ne pahuksen parkkivalot. Oikeasti päivävalojen pitäisi siis palaa yksinään, mutta ilman parkkeja ei olisi takavalojakaan.
 
Sumuvalot ja parkkivalot päällä. Huomaa, kuinka erilainen valokuvio sumareilla on ylemmän päivävaloihin verrattuna.


Pahoittelen kuvien talvisuutta... Ne on otettu helmikuussa -20 asteen pakkasessa koodauksen jälkeen. Kaikissa kuvissa on hieman ylimääräistä hehkua johtuen ilmassa olevasta pakokaasusta. En viitsinyt tuossa pakkasessa sammuttaa autoa kuvien oton ajaksi, kun olin kuitenkin lähdössä liikenteeseen.

 

LED-päivävaloilla varustettuja Poloja ei tietääkseni ole lainkaan mahdollista koodata siten, että takavalot palaisivat päivävalojen kanssa. Jos laittaa takavalot palamaan, ledit himmenevät parkkivaloiksi. Asiaa on selvitetty nettifoorumilla aika paljon ja eräs ledeillä varustetun GTI Polon omistaja kävi jopa kopioimassa VCDS:llä meidän Poloisen koodauksen testatakseen sitä omassaan, mutta eipä toiminut.

Täytyy toivoa että Volkswagen tulee toisiin aatoksiin ja mahdollistaa takavalot huomiovalojen kanssa jossain vaiheessa Suomen mallin mukaan. Siihen saakka pitäydyn päivävaloineni sumari-lookissa, koska haluan pitää takavalot palamassa. Jos joku vastaantuleva kotipoliisi välkyttelee minulle pitkiä valoja ojentaakseen sumuvalopelleä, niin välkytän takaisin. Tietenkin voin ajaa Pololla normaalit ajovalot päällä, jolloin takavalotkin ovat päällä, mutta mieluummin käytän valoisaan aikaan noita päivävaloja kun ne kerran on sitä varten olemassa.

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!