POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla unelmointi

Auton vanteet netistä

tiistai 07.10.2014 Avainsanat: Polo , Polo Junior , Renkaat , Unelmointi , Volkswagen , Yhteistyö

Merkintää sponssannut autonvanteet.fi *

Kun kolme vuotta sitten löysimme Polon, se oli rakkautta ensi silmäyksellä. Paitsi vanteet. Polon esitteen mukaan “Riverside-kevytmetallivanteet täyttävät erikoisemmatkin makutoiveet”, mutta minusta ne olivat äärimmäisen tylsät! Onneksi saimme sovittua autoliikkeen kanssa, että he pitivät orkkisvanteet ja vaihtoivat tilalle valitsemamme tarvikevanteet. Hävisimme vaihdossa varmaankin hieman, koska Volkswagenin alkuperäisvanteet ovat niin kalliita, mutta saimmepahan Poloon sellaiset vanteet kuin halusimme.
 

Polon vanteiden tyylistä minulla oli selkeä visio: värin piti olla yhdistelmä mustaa ja hopeaa, puolia viisi ja vanteen mallissa olisi kiva olla myös jokin juju. Vannekoon päätimme pitää alkuperäisessä 15 tuumassa, jotta ei tarvinnut hankkia uusia renkaitakin.

 
Uusi vanteita lähdin etsimään luonnollisesti netistä. Vannekaupoissa on varaa mistä valita, jopa liiaksi. Mistä edes tiedän mitkä vanteet käyvät omaan autooni? Pitää tietää Polon tuumakoko (15") ja ET (38-48) ja pulttijako (5x100) ja keskireiän halkaisija (57.0) ja ja… Helpointa onkin etsiä vanteita sellaisilta sivuilta, joissa on auton merkkiin ja malliin perustuva vannevalitsin, niin ei tarvitse tietää numeroita. (Selvitin arvot itsellenikin vasta tätä merkintää kirjoittaessani.)
 
Kätevä työkalu sopivien vanteiden etsimiseen on vannesimulaattori. Se näyttää vanteet auton kuvan päällä, joten siitä näkee heti, miten vanteet sopivat oman auton ulkonäköön. Simulaattoreita tarjoavat mm. vanteesi.fi, Special Fälgar ja OZ Racing
 
Pitkän etsinnän jälkeen löysin kaksi yhtä hyvää ja yhden tylsemmän vaihtoehdon: Enzo Shadow 101 Dark, AEZ Intenso Dark ja Dezent RL Dark. Enzon hieman liikkuvaa terää muistuttava puolien muoto oli siisti, mutta vanteita ei löytynyt Suomesta kuin 3 kpl. Niinpä valitsimme Poloon AEZ:it.
 
 
Jälkeenpäin olen vähän harmitellut, ettei tullut otettua Poloon 16" vanteita. Nykyiset 15-tuumaiset ovat ihan ok, mutta 16-tuumaisiin verrattuna vähän punkerot. AEZ Intensojen musta kehä vielä korostaa renkaan paksuutta. Pitkäaikainen haaveeni on ollut 16" Volkswagen Syenit -vanteet, mutta ne + uudet renkaat maksaisivat liki 1400 e, joten tyydyn suosiolla nykyisiin…
 

Syenit-vanteet olisivat upeat, mutta hinta 239 e/kpl hillitsee tehokkaasti ostohaluja.

Kun olet löytänyt mieleisesi vanteet, seuraava vaihe on hankkia ne. Minun ei tarvinnut kuin linkata haluamani vanteet automyyjälle, joten en edes tiedä mistä Polon vanteet on tilattu. Normaalissa tilanteessa käyt todennäköisesti seuraavaksi kartoittamaan, mistä saisit vanteesi kaikista edullisimmin. Ja sitten surffaat taas netin lukuisat vannekaupat läpi verraten tällä kertaa hintoja ja toimituskuluja ja miettien, mistä vanteet uskaltaisi tilata.

--

Uusi nettisivusto autonvanteet.fi* on luotu helpottamaan vannekaupoissa shoppailua. Se esittelee netin vannekauppoja ja kertoo millaisia yrityksiä ne ovat, mitä vannemerkkejä ne myyvät ja millaiset ovat maksu- ja toimitustavat. Lisäksi sivuston käyttäjät voivat arvostella kauppoja pistein ja kommentein, mikä on ainakin omasta mielestäni erittäin hyvä ominaisuus. Sivustolla on myös listattu kauppojen alennuskoodeja, jotka kannattaa käyttää hyväksi, jos on hankkimassa uusia vanteita. 
 
Autonvanteet.fi:ssä voi filtteröidä vannekauppoja tuotemerkin mukaan, mutta valitettavasti varsinainen vannevalitsin puuttuu. Lisäksi sivustolle on listattu näin alkuvaiheessa aika vähän eri kauppoja. Kun kauppojen määrä kasvaisi ja sivustolle tulisi vannevalitsin, ei enää tarvitsisi surffata ympäri nettiä kauppojen perässä. Selaisit vaan vannevalitsimella mieleisesi vanteet ja sitten sivu kertoisi, mitkä kaikki kaupat niitä tarjoavat. Se olisi kätevää! Sivusto on edelleen kehityksen alla, joten toivotaan että nämä ominaisuudet saataisiin mukaan.

 

* Merkintä on toteutettu yhteistyössä autonvanteet.fi-sivuston kanssa ja olen saanut siitä korvauksen. Kaikki mielipiteet ovat omiani. Linkkien klikkaaminen ei tuota minulle mitään.

Kesäinen koeajorupeama

maanantai 04.11.2013 Avainsanat: Koeajo , Mercedes-Benz , Muilla autoilla ajaminen , Seat , Unelmointi , Volvo

Vaikka Polo on vasta kaksivuotias, olemme tässä jo vähän miettineet, mikä auto meille voisi tulla sen jälkeen. Voi olla, että auto vaihtuu ensi vuonna kun Polo täyttää 3 vuotta ja huolenpitosopimuksen pidentämä takuu loppuu, tai sitten pidetään Poloa pidempään. Ei voi tietää. Se ei silti estä koeajelemasta mahdollisia autokandidaatteja.
 
Todennäköisesti siirrymme Polosta seuraavaan kokoluokkaan eli C-segmenttiin. Auton pitää olla korimalliltaan hatchback, sen moottorikoko voisi olla vähän nykyistä isompi mutta silti turbolla varustettu ja bensasyöppö se ei saa olla. Automaattivaihteisto on ehdoton ja sen pitää olla toiminnaltaan järkevä. Auton pitää olla kestävä, sen pitää tuntua laadukkaalta eikä se saa näyttää sisältä halvalta stereosarjalta. Persoonallinen ulkonäkö on plussaa. 
 
Vaikka minä olenkin autoblogaaja ja liikenneintoilija, niin meidän perheessämme mieheni on kuitenkin se, joka lukee innokkaammin eri automallien ominaisuuksista, kuten moottorikoista ja vaihteistotyypeistä. Minä taas otan enemmän kantaa siihen, mikä on kiva ajaa ja mikä näyttää hyvältä. Mieheni on tehnyt esikarsintaa jonka myötä mahdollisiksi autoiksi on tähän alkuun valikoitunut Mercedes-Benz A-sarja, Volvo V40, Audi A3, Seat Leon ja Volkswagen Golf.
 
Kesälomalla kävimme testaamassa listalta muutaman auton. Tästä postauksesta tulee nyt hyvin kuvapainotteinen, koska koeajoimme autot heti kesäloman enkä siten enää muista kovin tarkkaan millaisia autot olivat… Toisaalta koeajomme tarkoituskin oli olla lähinnä suuntaa antava, eikä niinkään syväanalysoida autoja.

Volvo V40

Ensimmäiseksi koeajoautoksi valikoitui Volvo V40, joka tuli koeajolta juuri kun saavuimme Hämeen Autovarusteelle. Edelliset koeajajat vastaanottanut pyysi toista myyjää esittelemään meille auton, mutta tämä antoi meille vain avaimet ja saimme keskenämme lähteä liikenteeseen. Tämä oli muuten ihan ok, mutta V40:ssä oli niin hieno sähkötoiminen kuljettajan istuin, etten meinannut millään osata käyttää sitä! Varmaan viisi minuuttia painelin nappeja ennen kuin keksin, mistä saan istuimen siirtymään eteenpäin. Tätä ennen olin kyllä onnistunut kallistelemaan istuinta suuntaan jos toiseenkin.
 

Volvon sähkösäätöiset nahkapenkit.

Volvo V40 oli yksi auto viime syksyn kovasta saman kokoluokan uutuuskolmikosta (A3, V-40, A-Mersu). Mieheni oli alunperin kiinnostunut autosta, mutta hänen kiinnostuksensa oli lopahtanut jo aiemmin tylsien sisätilojen ja huonon automaatin vuoksi ja lähti koeajolle vain koska halusin. Ajattelin että auto olisi kiinnostava, mutta ajaessa se oli hyvin eleetön eikä herättänyt suuria tunteita eikä siten myöskään omistamisen halua. Automaattivaihteisto oli perinteistä kuminauhamallia, eli kiihtyy kun kiihtyy.
 

 

 
 
Volvossa tykkäsin selkeästä nopeusmittarista. Lisäksi esiin täytyy nostaa navigaattori, joka oli hienoin kaikista koskaan ajamistamme autoista. Ainakin pikaisen käytön perusteella sen ohjeet olivat selkeät ja näyttö terävä. Myös peruutuskamera oli hieno, kun se näytti ruudulla, mihin auto päätyy milläkin renkaiden kääntökulmalla.
 

Volvon mittaristo ja kojelauta.

Volvossa oli hieno navigaattori. 

Volvon renkaiden kääntökulman näyttävä peruutuskamera.

Mercedes-Benz A-sarja

Hämeen Autovarusteelta suuntasimme Käyttöautoon, joka myy muun muassa Mersuja. Saimme allemme pirteän punaisen manuaalivaihteisen A-sarjalaisen, jonka perustoiminnot myyjä kävi läpi ja sitten ei muuta kuin tien päälle.
 
A-Mersu tuntui hyvin kotoisalta ja tykkäsin siitä tosi paljon! Mitään muita erityisiä asioita minulle ei siitä ole jäänyt mieleen muuta kuin että penkit olivat mukavat istua ja myöskin hyvän näköiset.
 

Mersun ihanat penkit.

Toisin kuin mieheni, en ole missään vaiheessa erityisesti välittänyt A-Mersun keulan muotoilussa. Jokin siinä keulagrillin muotoilussa on ärsyttänyt. Nyt, kun pääsin kunnolla katsomaan sitä, totesin, että ei se itse asiassa näytä hullummalta. Hieno suorastaan.
 

Testaaja tykkäsi A-Mersusta!

 

 
Ai niin! Olihan siinä Mersussa yksi mieleen - vai sanoisinko kameraan - jäänyt ominaisuus. Peruuttaessani autoa ruutuun peruutustutka älähti vasta, kun takana oleva verkkoaita oli 20 sentin päässä auton takapuskurista. Tutka näytti ledipalkeilla etäisyyttä jo aiemmin, mutta ainakin Volkkarin peruutustutkaan tottuneena siihen olisi kaivannut lähestymisääntä jo paljon aiemmin. Itse tutkan ledit olivat jännässä paikassa: ne näkyivät taustapeilistä, mutta olivat fyysisesti auton takaikkunan yläpuolella, jolloin ne näkee myös silloin, kun peruuttaa katsomalla olan yli takaikkunasta ulos.
 

Vasta näin lähellä aitaa Mersun peruutustutka kävi meluamaan.

Mersun takakontti oli aika pieni.

Seat Leon

Pari päivää myöhemmin suuntasimme Ahjoautoon uuden Seat Leonin perässä. Totta puhuen pistäydyimme siellä jo ensimmäisen koeajopäivänä, mutta koeajoyksilö oli juuri myyty ja sen korvaaja oli ajettavissa vasta seuraavana päivänä. Tästä tuli elävästi mieleen parin vuoden takainen tapaus, kun kävimme Ahjoautossa tarkoituksenamme koeajaa eräs käytetty Golf, mutta sen ollessa poissa menimme Autotarvikkeelle ja ostimme Polon… Noh, nyt emme ostaneet vielä Volvoa emmekä Mersua, joten palasimme Ahjoautoon, jossa myyntipäällikkö tuli heti meitä vastaan Leonin avainten kanssa.
 
Vanha ja uusi Leon erosivat toisistaan kuin yö ja päivä! Vanha oli muovihirvitys, mutta tämä uusi oli selkeästi velkaa konsernisisarilleen ja sisätilat olivat nyt olemukseltaan huomattavasti arvokkaamman näköiset ja tuntuiset. Sisätiloiltaan ja muutenkin Leon oli hyvin kotoisan oloinen. Hallintalaitteet olivat helposti saatavilla ja auton käsittely sopivan tunnokasta.
 
 
 
 
 
Leonin muotoilusta tykkäsin tosi paljon! Sen terävissä muodoissa on sopivasti särmää verrattuna sisareensa Golfiin, joka on muotoiltu vähän liiankin varman päälle ja ei siksi oikein houkuttele.
 
Seat Leonissa erityisesti mieleen jäi Volvoon ja Mersuun verrattuna hiljainen ohjaamomelu. Joukon halvin ja silti hiljaisin, yllättävää!
 
Seatista näki hirveän hyvin ulos ja iso plussa täytyy antaa peilien muotoilusta. Peilien ja A-pilarin väliin on jätetty kunnollinen kurkistusaukko, jolloin kevyt liikenne ei jää niin herkästi katveeseen. 

 

Leonin A-pilarin ja peilin väliin jäi hyvä kurkistusaukko. 

 

 

Leonissa oli joukon suurin takakontti. Sinne olisi kaverikin mahtunut kanssani. :D

Yhteenveto 

Koeajetuista autoista ehdottomasti eniten houkuttelisi Seat Leon. Volvosta mieheni ei itseasiassa ollutkaan missään vaiheessa kiinnostunut, vaan luulin vain niin koska se kuuluu ylempänä mainitsemaani viime vuoden kovaan uutuuskolmikkoon. Käytännössä vain minä siis halusin yleensä koeajaa sen. Koeajon perusteella se ei herättänyt mitään erityisiä tuntemuksia.
 
Mersusta tykkäsin tosi paljon, mutta se on hieman ylihintainen. Mersun hinnalla Leoniin saa hirveästi lisävarusteita, joten valinta kallistuu siihen suuntaan. Leonissa on kuitenkin yksi vika: siihen ei saa automaattivaihteistoa ja haluamaamme 1.4 TSI -moottoria, sillä automaatin kaveriksi saa vain 1.2 TSI tai 1.8 TSI -moottorin. Ehkä siksi, että auto myisi muuten vähän liikaa ja veisi ostajia Volkkarilta. 
 
Huhujen mukaan automaattivaihteinen Seat Leon 1.4 TSI tulisi myyntiin ensi keväänä. Täytyy toivoa, että huhu pitää paikkansa ja palata sitten mahdollisesti asiaan. :) Sitä ennen kuitenkin vähän lisää koeajoja, sillä kaikkia listan ehdokkaita ei ole vielä testattu. Jos joku alkaa vakavasti kiinnostaa, niin ajellaan sitten vähän enemmän kuin nämä ensimaut.
 

Ford Focus ST oli hienon värinen, sääli ettei mieheni oikein lämmennyt autolle muuten.

Vähän erilainen ratapäivä

keskiviikko 18.09.2013 Avainsanat: Muilla autoilla ajaminen , Nissan , Rata-ajo , Unelmointi

Mikä on valkoinen, kulkee yli 300 km/h ja sen takia kannattaa lintsata puoli päivää töistä ja ajaa Hämeenlinnaan? Oikea vastaus on Nissan GT-R, jonka suorituskykyä sain kutsun kokeilemaan Ahveniston moottoriradalle. Nissanin järjestämässä tapahtumassa oli GT-R lisäksi testattavana oli myös 370Z Nismo sekä automaatti- ja manuaalivaihteinen Juke Nismo.

Koeajokalusto: 370Z Nismo, GT-R ja kaksi Juke Nismoa.
 
Aamupäivällä autoille kyytiä olivat antaneet lehdistön edustajat ja iltapäivällä vuorossa oli 15 hengen sekalainen seurakunta Nissan-harrastajia ja lojaaleja asiakkaita. Itse en ole kumpaakaan - vielä. Juttua eteenpäin lukemalla voi todeta, että Nissanin porukoiden ovela suunnitelma saada minut tuohon kerhoon vaikuttaa toimivan…

Etualalla 370Z Nismo ja takana GT-R.
 
Tapahtuman alkajaisiksi Ahvenistolla ennen ajamattomat, joita oli noin puolet porukasta, pääsivät Juken kyydissä tutustumaan radan profiiliin ja ajolinjoihin. Kuskina toimineella Nissanin edustajalla riitti sen verran vauhtia, että puoli kierrosta riitti saamaan minulle järjettömän matkapahoinvoinnin! Kolmen kierroksen jälkeen palattiin varikkoalueelle ja valuin ulos Juken takapenkiltä tuskanhiestä märkänä. Dx Ei kyllä tullut etukäteen pieneen mieleenikään, että pää ei kestäisi. Otti ihan hirveästi päähän, kun olisi halunnut nauttia menosta täysillä!

Radan esittelyä Jukella.
 
Kun kaikki olivat tutustuneet rataan, päästiin itse ajamaan. Ensin Jukeilla ja sitten niistä siirryttiin tehokkaampiin autoihin. Minulla kesti aika kauan keräillä itseäni ja tyydyinkin pitkään valokuvailemaan muiden ajamista. Lopulta pää tuntui riittävän selvältä ja rohkenin lähteä ajamaan Jukella. Automaatti-Juke ei ollut ryhmän suuressa suosiossa, mutta minä valitsin sen ehdottomasti, koska automaatti on parhautta. Oli muuten sama Juke Nismo, joka minulla oli facekilpailun voittona lainassa loppukeväästä.
 
Autoissa oli aina kyydissä joku Nissanin edustaja opastamassa ja toppuuttelemassa liian kovia menohaluja. Jukeen hypättyäni sain ensimmäiseksi neuvoksi unohtaa autokoulun opit käsien asennosta ratilla. Kun ajetaan radalla, on tärkeää saada pyöritettyä rattia mahdollisimman pitkälle irrottamatta käsiä ratista. Samasta syytä ratti jätettiin myös hieman korkeammalle kuin normiajossa, että on tilaa pyörittää sitä. Tässä yhteydessä selvisi sekin, miksi Juke Nismossa (ja esim. Polo GT:ssä) on ratissa kuopat klo 3 ja 9 kohdalla. Siksi, että siinä pysyy hyvin peukalot ilman käsien puristamista vaikka ratti vähän pääsisikin heilahtamaan ajaessa. Pääni päälle varmaan syttyi lamppu valaistumisen merkiksi, kun tajusin tämän. :D

Tässä käydään läpi käsien oikeaa asentoa radalla ajamiseen. 
 
Ei muuta kuin radalle. Varikolta poistuessani kuikuilin sivupeiliä ja olin kovin huolissani, että tuleeko joku suoralta päälle, kun en tajunnut että radallahan on liikennevalot ohjaamassa. Tämmöisiä asioita, mitä ensikertalainen ei tajua. Mutta, jokainen on onneksi joskus ollut ensikertalainen, joten mitä sitä turhaan stressaamaan tietämättömyydestä.
 
Rata oli kiva ja Juke olisi kulkenut kovempaakin, mutta ajelin aika rauhallisesti. Sattumoisin ei ollut ihan hirveästi jäänyt päähän ajolinjoista ja muista esittelykierroksen neuvoista… Nissanin mies kuitenkin opasti koko ajan, joten mukavahan siinä oli ajella ja opetella. Pari kertaa piti päästää GT-R ja 370Z ohi, kun olin vähän hidas menemään. Vaikka olin itse ratissa, pahoinvointi meinasi taas vähän uhkailla ja suuntasinkin takaisin varikolle jo parin kierroksen jälkeen.

 
Sitten taas valokuvailua. Lainasin radalle mieheni järkkärin, jonka sarjakuvaustoiminto oli kovassa käytössä. Siitä huolimatta oli tosi vaikea saada kuvattua ohi meneviä autoja niin, että auto olisi ollut kokonaan kuvassa. En vain osannut pyörähtää kuvatessa samaan tahtiin kuin mitä ohi ajavat autot menivät. Pokkarilla ei olisi varmaan ollut toivoakaan… Piiikkasen eri vauhdit oli täällä verrattuna autokoulun liukkaan kelin ratapäivään, jossa olen viimeksi kuvannut liikkuvia autoja.

 
Pitihän niitä nopeampiakin autoja sitten päästä testaamaan, kun tuonne saakka olin päässyt. Nissan 370Z apukuskina oli kevään Juke-hommista tuttu mies, sama joka oli kuskina Ahveniston esittelykierrokselta. Oli kovin pahoillaan kun kerroin saaneeni kauhean olon hänen kyydissään. Noh, ei sille vaan voi mitään. Sanoinkin, että itse ajelen tällä hienolla autolla sitten mummovauhtia muihin kuskeihin verrattuna, mutta sain kommenttia, että kukin ajaa silleen mikä tuntuu hyvältä. :)
 
Nissan 370Z Nismo oli kyllä ihan huippu auto ja sillä oli hauska ajaa radalla. Vauhtini ei tosiaan päätä huimannut, maksimi taisi olla jotain 80 km/h luokkaa, mutta kyllä mä sillä varmasti kovempaa päästelin kuin Jukella. Auto oli manuaalivaihteinen, mutta hyvän väännön vuoksi ajelin pelkästään kolmosvaihteella. Kolmen kierroksen aikana ei todellakaan ehtinyt kyllästyä. Eikä tullut edes huono olo!

 
Nissanin edustaja neuvoi hirveän hyvin ajolinjoja ja syitä niiden valintaan ja muutamasta mutkasta sain jopa kehuja kun menin ne oikein. Oli jännä miten radalla ajettiin ihan reunojen kanttikiviltä toisille. Hän selitti myös hyvin sitä, miten autoa ei saa pakottaa käännöksissä, vaan sen pitää mennä "omalla painollaan" (en muista millä termeillä puhuttiin). Mutkista poistuttiin kaasua painamalla ja todella huomasi kuinka auto oikeni silloin ja totteli niissä tilanteissa tosi hyvin. Ai vitsi, oli kyllä parhautta!

 
370Z jälkeen meinasin siirtyä vielä ajamaan GT-R:llä, mutta voih, juuri silloin rata-aika loppui. :( Jälkeenpäin kuulin että olisin voinut päästä ajamaan sillä pari extrakierrosta, mutta ei tullut mieleen edes kysyä, kun toinen edustaja sanoi suoraan 370Z:sta pois kiivetessäni että nyt ei ehdi enempää. Harmi...
 
Mutta ajoin 370Z:lla! Ja olen ihan rakastunut… Siis se auto on ihan älyttömän upea ja ihana ja kaunis ja kaikkea! Anteeksi nyt vain unelma-autoni VW Scirocco, nyt löytyi aika paha kilpailija! Auto vähän eri luokasta ja myös eri hintaluokasta. Sellainen Scirocco jonka kehtaisi ajaa kaupasta kotiin maksaisi reilut 40 ke, kun taas 370Z Nismo on 80 ke. Mistä aika iso osa veroja! Mutta onneksi kukaan ei kiellä unelmoimasta?!

Kyllä kelpaa hymyillä, kun on tällaisella namupalalla päässyt ajamaan.
 
Rakastuin tosiaan 370Z ulkonäköön ihan täysillä. GT-R ulkonäkö sen sijaan ei herättänyt erityisiä tunteita, se vain oli urheiluauto, joka on vähän kulmikas.

Tosin speksien perusteella se ei sitten olekaan mikä tahansa urheiluauto! Nissan GT-R on nimittäin maailman toiseksi nopein sarjatuotantoauto, joka jättää taakseen Ferrarit, Porchet ja Lamborghinit. Edellä on vain reilusti yli miljoonan maksava Bugatti Veyron, kun taas GT-R maksaa "vain" 168 000 e. GT-R:n kiihtyvyys 0…100 km/h on 2,7 uskomattomat sekuntia, joten voin vain kuvitella, miten rapsakasti se liikahtaa vähän kevyemmälläkin kaasun painalluksella. Ja kyllähän se radalla kovaa liikkuikin. Nissanin edustaja oli kyydittänyt ihmisiä GT-R:llä radan pääsuoralla nopeimmillaan 200 km/h, mikä kuulemma oli vielä varovaisesti ajettu... (370Z:lla oli menty melkein yhtä kovaa ja Jukella 130 km/h.)

Jotta GT-R:n 2,7 sekunnin kiihdytys nollasta sataseen onnistuisi suorilta, tarvitaan autoon ihan sitä varten tehdyt renkaat. Ne maksavat käsittämättömät 24 000 e, koska tuotantomäärät ovat pieniä ja ne on käsitelty niin, että heti alle laitettuna valmiit vastaamaan auton suorituskykyyn, eikä niitä tarvitse ajaa sisään ollenkaan. Kuten Nissanin edustaja sanoi, "Eihän tuossa hinnassa mitään järkeä ole, mutta sen ne maksaa."

Tuo radalla ollut GT-R tuli kuulemma Suomeen lainaan suoraan Baltiasta jossa se oli myös lainassa. Auton eturenkaat oli ajettu siellä ihan loppuun ja jätetty jostain syystä vaihtamatta, ennen kuin auto tuli tänne. Suomalaiset Nissanin tyypit olivatkin sitten vähän pulassa, sillä uusia renkaita ei ollut aikaa tilata mistään maailman ääristä. Lopulta lähimmät olivat löytyneet Virosta, josta 24 ke arvoiset renkaat oli kiidätetty tänne kumiveneellä Suomenlahden yli. Kyllä, kumiveneellä! Minäkään en ollut uskoa korviani, kun kuulin tämän jutun, mutta pakko on uskoa kun näin veneestä kännykkäkameralla otetun kuvan. Aika hulvaton tapaus, mutta pääasia että autoon saatiin renkaat. :P

 
Rata-ajo on autoille varsin kuluttavaa touhua. Kun ryhmämme saapui radalle, kerrottiin, että yhdestä autosta alkoi olla renkaat loppu ja toisesta puolestaan jarrut. Onneksi ne kestivät vielä meidän ajomme. Rata oli lakaistu ennen ajoja, mutta aikamoinen ropina välillä kuului, kun ajettiin renkaista irronneiden kuminpalasten yli. Kaikki roska siis vain noista muutamasta autosta!

Juke-paran eturengas on vähän päässyt kulumaan ja sulamaan...
 
Ratapäivä oli hauska ja mieleenpainuva kokemus ja jos vain tulee mahdollisuus, niin mielelläni lähden uudelleen kokeilemaan matkapahoinvoinnista huolimatta. Pieni kutina nimittäin jäi, että olisi mielenkiintoista päästä kokeilemaan radalla ajamista osaavan apukuskin kanssa uudestaankin. Esitinkin jo vienon toiveen Nissanin suuntaan, että jos järjestävät tällaisen tapahtuman joskus uudestaan, niin minut saa kyllä kutsua mukaan! :)

Uusi Golf ja Polo GT

tiistai 19.03.2013 Avainsanat: Koeajo , Muilla autoilla ajaminen , Polo , Unelmointi , Volkswagen

Joskus tammikuussa Keskisuomalaisessa mainostettiin uutta Polo Blue GT:tä ja sen koeajomahdollisuutta. Lopulta! Pakkohan se oli lähteä koeajamaan heti samana viikonloppuna ja samalla koeajaa lopulta myös uusi seitsemännen sukupolven Golf. Mieheni kyseli, että onko Pololla pakko päästä ajamaan, kun se on vain Polo uusilla varusteilla, mutta oli se! Olen kuolannut Polo Blue GT:tä siitä saakka, kun kuulin siitä ensimmäistä kertaa ja katsoin sen julkistamistilaisuudenkin viime keväänä suorana lähetyksenä Geneven autonäyttelystä.

Lehdistötilaisuuden pääaiheena oli neljä uutta Up!-mallia, mutta alussa esiteltiin myös Polo Blue GT.
En vain tajunnut ottaa kuvakaappausta vielä siinä vaiheessa.


Golf (VII)

Saapuessamme Jyväskylän Autotarvikkeelle Polo oli juuri koeajossa, joten otimme ensin testiin Golfin. Koeajettavana oli dieselautomaatti ja bensamanuaali, joista valitsimme ajoon bensamallin. Automaatti olisi kyllä ollut fiksumpi valinta, koska emme manuaalia kuitenkaan ostaisi ja tässä Golfissa ei ollut edes mitään uutta moottoritekniikkaa, minkä vuoksi olisi pitänyt valita bensakone koeajoon.


Uuden Golfin ulkonäkö on risteytys Poloa ja edellissukupolven Golfia.


Seiska-Golf oli oikein mukava tuttavuus. Se oli todella suuntavakaa ja hiljainen auto. Monissa arvosteluissa on kirjoitettu, että se on niin täydellinen, että se on jo tylsää. Ymmärrän tämän kommentin hyvin, sillä minustakin tuntui ehkä hieman samalta. Golf oli auto, jossa ei ollut mitään valittamista, vaan kaikki toimi tosi hyvin. Tämä ei tietenkään ole missään nimessä huono asia.

Uuden Golfin keskikonsolissa vakiovarusteena monitoiminäyttö, jolla voi hallita mm. ajotietokonetta, ilmastointia ja musiikkisoitinta. Hieno systeemi, mutta ei kosketusnäyttöä mielestäni oikein ajon aikana pysty käyttämään, vaikka keskikonsoli on kuinka suunnattu kuskiin päin. Onneksi kaikki toiminnot eivät sentään toimi kosketuksella, vaan näytön sivuissa on myös valintanapit. Lisäksi ilmastoinnille löytyy omat perinteiset säätimensä ja ajotietokonettakin pystyy näppäilemään ratin nappuloista, tosin ne vaikuttavat mittaristossa olevaan ajotietokoneen näyttöön, mutta siitähän sitä onkin parasta katsella ajon aikana.


Golfin keskikonsoli.


Golfin ajotietokone oli oppivainen yksilö; kun yhdestä risteyksestä lähtö oli tapahtunut hieman liukastellen, niin seuraavassa ajotietokone varoitteli, että huomaathan, että tien pinta on liukas. Ihan hauska ominaisuus oli se. Lisäksi ajotietokone muistuttelin pariinkin otteeseen tekstimuodossa, että kannattaisi käyttää isompaa vaihdetta, koska se säästää polttoainetta. Automaattiin tottuneena en muistanut aina vaihtaa isommalle vaihteelle, vaikka ajotietokoneen ylänurkassa näkyikin koko ajan valittu vaihde ja suositusvaihde.

Hehkutin marraskuisessa blogauksessani, että Golfin ratin tuenta on muotoiltu nyt niin, että en kolhi polveani siihen, kun siirrän jalkaa polkimelta toiselle. Tämä tuli huomattua myös käytännössä, mikä oli enemmän kuin hyvä asia. Täytyy vain ihmetellä, miten se on ollut aiemmissa Golfeissa sellainen möhkö...


Ratissa oli niin paljon nappeja, etten ehtinyt oppia käyttämään niitä. Myös vakionopeussäädin oli siirtynyt vasemman viiksen päästä rattiin. Mittaristo oli selkeä ja bensa- ja moottorinlämpömittarit analogiset (no ainakin olevinaan).


Tällaiselle matkatavarakokoiselle (160 cm) naiselle Golfin etuistuin oli pikkaisen turhan pitkä. Oli siis havaittavissa hieman samaa ongelmaa kuin Scirocconkin kanssa, eli pohkeet ottivat vähän penkin etureunaan kiinni. Golfiin saa lisävarusteena istuinosan pituussäädöllä varustetut ergonomiset etuistuimet, mitkä voisivat tuoda ratkaisu ongelmaan, mutta sellaisia ei ollut koeajomallissa. Mieheni miettikin, että miksi koeajettavat autot ovat usein melko karvalakkimalleja, koska jos hienoja varusteita ei ole koeajoautoissa, niin mistä asiakas osaisi niitä edes kaivata?

Ei ollut edes LED-päivävaloja saatu koeajomalliin...
 
Teräväkulmaisissa ajovaloumpiossa on silti sitä jotain verrattuna edellisen mallin pyöreisiin.
 
Takavalot ovat kivan näköiset ja samaa tyyliä kuin muissakin nykyisissä Volkkareissa.


Polo Blue GT

Golfin ratista hyppäsimme Polo Blue GT:n kyytiin. Kylläpäs se olikin kotoisa! Penkitkin tuntuivat ihan samoilta kuin oman Polomme urheilulliset premium-penkit, mutta Blue GT:ssä niissä oli hieno sini-valko-harmaa kuosi ja keskiosa oli alcantaran sijaan kangasta.


Polossa oli hienot auton sävyyn sopivat penkit.


Normi-Poloon nähden Blue GT oli saanut etumaskiinsa uutta ilmettä ja lisäksi siinä on vähän enemmän helmaa ja pikkuisen isompi takaspoileri. Erot ovat kuitenkin hyvin hillityt.

Polo Blue GT:ssä oli 103 kW 140 hv 1,4 TSI ACT -moottori. Se on syy, miksi ko. automalli minua niin paljon kiinnostaa! ACT tarkoittaa aktiivista sylinteriteknologiaa, joka poistaa tarvittaessa käytöstä kaksi sylinteriä, jolloin energiaa ja siten polttoainetta kuluu vähemmän. Sylinterit menivät lepuutustilaan esimerkiksi silloin, kun ajoin tasaisella alustalla maantienopeutta eikä tarvinnut ajaa kuin pintakaasulla. Käytännössä sylinterien menoa lepuutustilaan ei huomannut kuin ajotietokoneen näytöllä näkyvästä tekstistä.


Mieheni vauhdissa nappaama kuva Polon sylienterien lepuutusilmoituksesta.


Yksi miinus GT Blue Polossa oli isoveljeensä GTI Poloon nähden: se ei ollenkaan pitänyt hauskaa rallipörinää ajaessa. Mutta se on pieni miinus, tai ehkä jopa plussaa, koska pörinään voisi ehkä kyllästyä jossain vaiheessa.

Nyt meidän Polon vaihtaminen GT-malliin ei ole millään tavalla järkevää, mutta jos uuden Polon hankinta olisi ajankohtaista, voisi valinta hyvinkin osua GT-malliin. Volkkarin sivujen autonrakennustyökalulla se maksaisi pari sataa vähemmän kuin meidän nykyinen Polomme, mutta silti saisi tehokkaamman ja taloudellisemman moottorin. Ei paha!

Ihan normi-Pololta se pääosin näytti ko. mallille tarjolla olevaa väriä lukuunottamatta. 

 

Blue GT Polon etumaski eroaa vähän normi-Polosta. LED-valot sen sijaan ovat samanlaiset tylsänmalliset kuin kaikissa muissakin Volkkareissa.

 

Mutta missä on kromatut pakoputkenpäät?!

Vihreä unelma

lauantai 16.03.2013 Avainsanat: Moottoripyöräily , Unelmointi

Kuvan Moottoripalvelu mainosti torstain Keskisuomalaisessa, että heillä olisi perjantaina Kawasaki-moottoripyörien esittely. Mulla ei ole (eihän?!) moottoripyörä vaihtumassa uuteen ennen kuin saan ajaa täysikokoista, mutta ainahan sitä voi käydä katselemassa. Pyöräilin töiden jälkeen Kuvalle, mihin olikin Kuokkalan kehätyömään takia hieman vaikea päästä. Kulku liikkeen pihaan pyörätieltä oli suljettu, joten oli ajettava liikkeen ohi toiselle kadulle, ryhmityttävä kääntymään vasemmalle ja ajettava siitä sitten pihaan. Kai sitä on ajateltu, että ei se ole niin justiinsa, jos kevyt liikenne ei pääse huoltoasemalle/moottoripyöräliikkeeseen. Tai jotain.

Kuvalle oli tuota iso määrä Kawasakeja, mutta minua kiinnosti vain oman ER-5:ni seuraaja ER-6 ja siitäkin vain nakumalli ER-6n. Vilkaisin kyllä katettua F-mallia, mutta ei se oikein lämmittänyt mieltäni. Nakumalli sen sijaan oli aika hieno! Eikä vähiten upean vihreän värinsä takia...

Päivän väri oli vihreä!


Yllättäen ER-6 tuntui ihan pikkuisen matalammalta kuin oma ER-5:ni, vaikka speksien mukaan sen istuinkorkeus on 804 mm, kun ER-5 istuinkorkeus 780 mm. Outoa! Joko olen venynyt talven aikana pituutta tai sitten olen unohtanut, miten olen ylettänyt oman pyöräni penkiltä maahan. Voi tietysti olla, että ER-6 penkki on muotoiltu eri tavalla ja siksi 24 mm korkeuseroa ei huomaa. Olisi se silti saanut olla matamalpi. Kawasakin edustajan mukaan ER-6:tta on yksinkertaisin madaltaa vaihtamalla siihen matalampi penkki, joka madaltaa istuimen korkeutta 25 mm ja kaventaa sitä 20 mm. Aika suolainen hinta matalammala penkillä on, sillä se maksaa Kawasakin kotisivujen mukaan 333 e.

Kerroin, että en ole tosiaan vaihtamassa pyörää ennen kuin saan rajoittamattoman kortin ensi syksynä. Edustaja kävi tietysti heti mainostamaan kuristussarjaa, jolla pyörän saa kuristettua 25 kW:iin. Kuulemma ER-6 saa kuristettua helpommin kuin ER-5 ja osatkin maksavat vain 90 e. Kuristus tehdään kaasukahvan liikettä rajoittamalla ja lisäksi penkin alle tulee jokin johtosilmukka, jonka tarkoituksesta en päässyt jyvälle.

ER-6n olisi maksanut 8990 e ja hyvä rahoitustarjouskin olisi ollut tarjolla, mutta ajellaan nyt ensi kesä vielä vanhalla kunnon Eerikillä, joka on juuri huollettukin. Sen verran vihreä väri kuitenkin jäi mieleen, että jos joskus uuden ER-6 ostan, niin sen täytyy ehdottomasti olla vihreä! Nettimotossa oli myös pari vihreää yksilöä myynnissä, mutta nyt on pysyttävä kovana eikä surffattava vihreiden ihanuuksien perässä.

ER-6n.


Oikeastaan Kawasaki ER-6 on vihreä unelma vol. 2, sillä ainut ja alkuperäinen vihreä unelmanihan on Volkswagen Scirocco. Vihreänä kiitos.

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!