POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla toyota

Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018

maanantai 05.11.2018 Avainsanat: Ecorun , Taloudellinen ajo , Toyota

OMG! Nyt täytyy sanoa että tämä pihtaaja yllätti ja ylitti itsensä täysin! Sijoituin Toyota EcoRunissa toiseksi ja päihitin samalla kaikki EcoRun Modern Cupin kilpailijat, jotka ovat ajaneet koko kauden hybrideillä.

Hauskinta tässä on, että lähdin Toyota EcoRuniin täysin harjoittelematta ja ajatuksella, että kunhan nyt käyn ajelemassa. En odottanut minkäänlaista menestystä, sillä viime vuoden kisa ei mennyt kovin hyvin ja tuntui etten vain pystynyt omaksumaan hybrideille optimaalisinta ajotapaa. Mikä se edes on?

Tavallisuudesta poikkeva taloudellisuusajokilpailu

Toyota EcoRunin konsepti on hyvin erilainen verrattuna perinteisiin taloudellisuusajokilpailuihin. Kerroin siitä jo viime vuonna blogissani, mutta pääpiirteissään ideana on, että kaikki kilpailijat ajavat lyhyen reitin vuoron perää järjestäjän tarjoamilla Toyota Auris Hybrideillä. Autoja ei tankata, vaan kulutus katsotaan Toyotan Hybridikoeajojärjestelmästä Drivecosta.

Kilpailuun pääsi osallistumaan kahta reittiä: menestymällä jälleenmyyjillä järjestetyissä karsintakilpailuissa tai kilpailemalla Autoliiton EcoRun Cupissa. Jokaisesta kuudesta autoliikkeestä kisaan kutsuttiin kolme parasta eli yhteensä 18 henkeä. EcoRun Cup -kilpailijoille oli puolestaan varattu 12 paikkaa.

Siinä missä normaalit EcoRun kilpailut maksavat 80-100 e / autokunta, Toyota EcoRun oli kokonaan Toyotan osallistujille sponsoroima. Riitti kun järjesti itsensä kilpailupaikalle, niin kaikki muu tarjottiin.

Toyota EcoRuniin oli tuotu hyviä uudistuksia tälle vuodelle. Järjestäjät olivat selkeästi lukeneet viime vuoden palautteet ja kehittäneet kilpailua sen perusteella.

Viime vuonna vain kuusi parasta kilpailijaa pääsi finaaliin. Tänä vuonna kaikki saivat ajaa reitin kahdesti ja pienempi kulutus huomioitiin lopputuloksissa.

Tämä oli mielestäni todella hyvä uudistus, sillä nyt ekalla kierroksella ehti ottaa tuntumaa autoon ja reittiin ja toisella kierroksella vielä parantaa. Itse asiassa kaikki kilpailijat ajoivat paremmin toisella kierroksella.

Kilpailureitti oli 17,9 km pitkä ja sisälsi myös muutaman kilometrin hiekkatietä. Matka oli edelleen minun makuuni turhan lyhyt, mutta oli siinä sentään huomattava parannus viime vuoden 13,5 km pituiseen reittiin.

Lyhyelle reitille mahtui myös mukava hiekkatiepätkä.

Matkan pidentäminen edelleen ei ole oikein mahdollista ilman, että järjestäjät satsaisivat vielä useampaan autoon. Kilpailijoiden odotusaika kasvaa muuten liian pitkäksi. Nyt Auriksia oli käytössä kuusi kappaletta, minkä lisäksi oli yksi Yaris Traditional Cup -kilpailijoita varten.

Lyhyellä matkalla kaikki ylimääräiset liikennetilanteet vaikuttavat auton lopulliseen kulutukseen.

Oli tosi hyvä, että reittiä oli vähän uudistettu viime vuodesta niin, ettei reitti koukannut enää läheisen liikenneympyrän kautta, jossa pyörii muutakin liikennettä. Myös Vesijärven Auton pihassa ajamista oli kehitetty niin, ettei parkkipaikalta tarvinnut ajaa lähtöruutuun vaan kierrettiin selkeästi koko rakennus ja pysähdyttiin ja lähdettiin kahdesta jonosta.

Saapuessani maaliin seuraava tiimi oli jo odottamassa autoa.

Modern vai Traditional Cup?

EcoRunissa kilpaillaan kahdessa cupissa: hybridiautoille tarkoitetussa Modern Cupissa ja tavallisten bensa- ja dieselautojen Traditional Cupissa.

Viime vuoden Toyota EcoRunissa myös Traditional Cupin kisaajat ajoivat hybrideillä. Kaikki eivät kuitenkaan pitäneet siitä, koska hybridillä ajaminen on erilaista kuin tavallisella autolla.

Tänä vuonna neljälle parhaalle Traditional Cupin kilpailijalle olikin järjestetty mahdollisuus ajaa kisa tavallisella bensakäyttöisellä Yariksella ja kerryttää sillä Cup-pisteitä omaan luokkaansa.

Minun oletettiin osallistuvan Traditional Cupin kilpailuun, sillä se olisi ratkaissut Cup-sijoitukseni. Valitsin kuitenkin Modern Cupin, koska on paljon hauskempaa kilpailla luokassa, jossa on paljon osallistujia - sekä lajin harrastajia että liikkeistä mukaan tulleita - kuin neljän kisaajan miniluokassa. Cupin pisteillä ei ollut minulle merkitystä, vaikka olinkin niissä ennen Toyota EcoRunia jaetulla kakkossijalla.

Olen sitä mieltä, että Traditional Cupin ottaminen osaksi Toyota EcoRunia on päälle liimattu idea, jolla koitetaan pitää lajin harrastajat tyytyväisenä. Kaikille Traditional Cupin kilpailijoille ei kuitenkaan ollut paikkaa kisassa. Näkisin mieluummin Toyota EcoRunin kokonaan cup-kilpailujen ulkopuolisena taloudellisuusajokilpailuna, koska se eroaa muista kilpailuista niin paljon. 

Modern Cupin Auris ja Traditional Cupin Yaris valmistautumassa kilpailuun.

Kilpailun kulku

Ajoin ensimmäisellä kierroksella 4,0 l/100 km kulutuksen, mihin olin varsin tyytyväinen. Ajaminen sujui muuten mukavasti, mutta märällä hiekkatiellä meno oli tosi tahmeaa ja kulutusmittari näytti pahimmillaan 4,8 l/100 km.

Muutama sata metriä ennen reitin puolivälissä U-käännöstä keskelle tietä oli pysähtynyt vierekkäin kaksi pickuppia, joiden kuskit keskustelivat toisilleen avoimista ikkunoista. Oli pakko jarruttaa ja odottaa, että toinen auto ajoi syrjään.

Kun olin minuutin päästä palaamassa takaisin, pickupit olivat ajaneet tielle takaisin vierekkäin. Ette yhtään parempaa hengauspaikkaa löytäneet?! Tällä kertaa toinen auto onneksi väisti nopeammin eikä siihen tarvinnut juuri hidastaa.

Älkää nyt siihen pysähtykö!

Toisella kierroksella kaikki kilpailijat ajoivat ensimmäistä pienemmän kulutuksen, mihin ilmeisesti myötävaikutti sekä kelin että autojen lämpeneminen. Autoilla oli kyllä ajettu aamulla lämmittelyksi sama lenkki järjestäjien toimesta, mutta nähtävästi se ei riittänyt, sillä jo ekan kierroksen tuloksissa oli havaittavissa, että aamun viimeiset kilpailijat ajoivat järjestäin pienempiä kulutuksia kuin ensimmäiset. 

Toisella kierroksella melkein kaikki meni nappiin ja ajoin kulutuksen 3,6 l/100 km. Olin siihen tosi tyytyväinen, mutta en ikimaailmassa olisi uskonut, että se riittäisi kärkikahinoihin.

Lenkin ainut pieni hidaste oli autoliikkeen pihassa koeajolta palannut pariskunta, joka peruutteli rauhassa Fordia takaisin parkkiruutuun juuri meidän reittimme kohdalla. Onneksi en ollut ehtinyt kiihdyttää pihassa mitään isoja vauhteja ja auto kulki siinä vaiheessa sähköllä, joten riitti että nostin vähän jalkaa kaasulta ja koukkasin Fordin nokan ohi juuri kun se alkoi peruuttaa ruutuun.

Hiekkatie oli toiselle kierrokselle tultaessa ehtinyt kuivua eikä auto tarttunut siihen enää. Asfaltille palatessa kulutusmittari näytti vain 4,1 l/100 km samassa kohtaa missä se oli ollut edellisellä kierroksella 4,8 l/100 km.

Fiilikseni kakkoskierroksen jälkeen. :)

Miksi tämä vuosi meni niin paljon paremmin kuin edellinen?

Luulen, että yritin viime vuonna ihan liikaa!

Koitin silloin saada auton vaihtamaan mahdollisimman usein sähköajolle. Lisäksi rullasin välillä vaihde vapaalla, koska joku oli vinkannut että sillä tavalla saisi tiputettua kulutusta myös hybridillä. (Toimii ainakin perinteisillä autoilla.) Nopeus tippui useamman kerran liian alas ja sitä piti sitten kelailla takaisin.

Tänä vuonna lähdin reitille rennolla otteella ilman sen suurempia tavoitteita, sillä en uskonut menestymismahdollisuuksiin. Kunhan nyt käyn ajelemassa! Ajatuksena oli vain ajaa sen verran taloudellisesti kuin pystyn ilman turhia kikkailuja. 

Aiemmasta oppineena pyrin pitämään nopeuden koko ajan samana enkä antanut sen tippua liiemmin ylämäissäkään. Tämä on varmaan isoin asia, mihin olen tänä vuonna keskittynyt kaikissa kilpailuissa ylimääräisen puhumisen välttämisen lisäksi.

En myöskään koittanut jatkuvasti vaihtaa energianlähdettä polttomoottorista sähköön, vaan annoin auton mennä enimmäkseen omalla painollaan. Ekalla kierroksella en edes muistanut asiaa vasta kuin paluumatkalla! 

Sähkökäyttöä koitin tarjota autolle paikoissa, joissa tie alkaa viettää alas tai nopeusrajoitus tippuu.

Sähkölle vaihtaminen tapahtuu nostamalla jalka kaasulta ja palauttamalla se heti takaisin. Jos kuormitusta ei ole paljon, polttomoottori sammuu ja energia otetaan akusta. Auto vaihtaa sähköön toki ilman tätä temppuakin, mutta myöhemmässä vaiheessa. Suurimmaksi osaksi onnistuin vaihdattamaan energianlähteen oikeilla hetkillä, sillä vain pari kertaa auto palasi bensakäytölle heti sähköllä poikkeamisen jälkeen. 

Tulokset - niin pienestä kiinni!

Toyota EcoRunin tuloslaskentaa oli uudistettu tälle vuodelle niin, että kulutuksessa huomioitiin myös hybridiauton akun varaustila.

Jos akussa oli maaliin tullessa enemmän varauksesta kertovia tolppia (1-8 kpl) kuin lähtiessä, kilpailijan kulutusta vähennettiin 0,055 l/100 km/tolppa. Vastaavasti ajon aikana vähentyneet tolpat kasvattivat kulutusta. Se miten juuri tuohon kulutuslukemaan per tolppa oli päädytty ei ole tiedossani.

Akun varaustilan huomiointi oli mielestäni hyvä idea. Kun kaikki ajavat samoilla autoilla, voi yksi käyttää akun tyhjäksi ja seuraava kilpailija sitten kärsii siitä, kun ei olekaan sähköä jolla ajaa. Pieni miinus tosin kilpailun järjestäjille siitä, että tästä säännöstä ei kerrottu missään vaan se selvisi vasta kun television ruudulla alkoi näkyä tuloksia.

Ensimmäisellä kierroksella autoni akku näytti sekä alussa että lopussa kolmea tolppaa, joten Drivecon antama kulutus hyväksyttiin sellaisenaan. Toisella kierroksella akun varaus tippui yhdellä tolpalla, joten 3,6 l/100 km kulutukseeni lisättiin 0,055 l/100 km, minkä seurauksena lopputulokseni oli 3,66 l/100 km.

Kilpailun voitti Kuopion autokaupan alkukarsinnasta kilpailuun päässyt Valtteri Latvanen. Hänen kulutuksensa oli 3,7 l/100 km, mutta koska akun lataus kasvoi ajon aikana yhdellä tolpalla, hän sai siitä etua niin että hänen lopputuloksensa oli 3,64 l/100 km.

Valtteri kertoi, että hänen taktiikkansa oli ladata toisella kierroksella akkua niin paljon kuin pystyi, että saisi sitä kautta pienemmän kulutuksen. Jännä taktiikka, joka selkeästi kannatti!

Meidän kulutuseromme oli 0,02 l/100 km verran. Laskin, että se tarkoittaa 3,6 millilitraa polttoainetta 17,9 km kilpailureitillä! Täysin teoreettista näin pienien kulutuserojen laskeminen kyllä on.

Vaikka ylitin ja yllätin itseni täysin kilpailutuloksellani, niin kyllähän se vähän harmittaa, että voitto jäi niin pienestä kiinni. Mutta eipähän tarvinnut ottaa rumaa pystiä hyllylle pölyä keräämään. :’D 

Hienointa kilpailussa oli huomata, että mä todella osaan ajaa taloudellisesti!

Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu

torstai 19.10.2017 Avainsanat: Driveco , Ecorun , Taloudellinen ajo , Toyota

Suomen taloudellisuusajorintamalla kokeiltiin tänä syksynä jotain ihan uutta, kun Lahdessa ajettiin viime viikonloppuna Toyota Ecorun. Kilpailu oli monella tapaa totutusta poikkeava: kaikki kilpailijat ajoivat samanlaisilla Toyota Auris Sports Touring hybrideillä ja autojen kulutusta ei mitattu tankkaamalla, vaan Toyotan hybridikoeajossakin käytössä olevalla Driveco-ajotavanseurantalaitteella.

Poikkeavaa oli myös kilpailun kulku ja reitti. Tavallisen reilun 200 km reitin sijaan kukin kilpailijapari ajoi vain 13,5 km ja 18 minuuttia pitkän lenkin. Näistä kuusi parasta pääsi loppukilpailuun, jossa ajettiin 17,5 km pitkä reitti kahdella eri autolla: hybridi-Auriksella ja tavallisella 1,5-litraisella Toyota Yariksella.

Toyota Ecoruniin päästäkseen kuljettajien piti osallistua karsintakilpailuun jossain kampanjassa mukana olleessa Toyota-liikkeessä. Lisäksi mukaan pääsi viisi parasta kuljettajaa Ecorunin moderni-ja fossiilicupista. Kaikki paikan ansainneet eivät tosin päässeet/halunneet osallistua, joten lopulta kaikki cupissa ajaneet saivat mahdollisuuden tulla mukaan loppukilpailuun kulkematta karsinnan kautta.

Komea auringonnousu toivotti kilpailijat tervetulleeksi tapahtumaan.

Valmistautuminen

Olen ajanut Toyota Auris hybridillä muutamaan otteeseen ja eritysesti viimeisimmällä kerralla puolitoista vuotta sitten vakuutuin niiden polttoainetaloudellisuudesta. En halunnut kuitenkaan lähteä soitellen sotaan, joten lainasin OK Autosta viikonlopuksi Auriksen, jotta voin harjoitella taloudellista ajamista hybridillä.

Kyselin harjoittelun tueksi muutamalta tutulta taloudellisuusajajalta neuvoja, miten hybridillä ajetaan mahdollisimman taloudellisesti. Sain vinkkejä mm. vapaalla rullaamisesta, kiihdytä-ja-rullaa -tekniikasta sekä akun varaustason säilyttämisestä riittävän suurena. Parikin kaveria sanoi, että on vaikea antaa yksiselitteistä ohjetta, sillä ajaminen tulee ikään kuin selkärangasta.

Otin harjoittelun tavoitteeksi ajaa Jyväskylän Toyota Ecorun -lenkin alle 3,0 l/100 km. Keskisuomalaisen autoliitteen toimittaja pääsi ko. kulutuksella mukaan loppukilpailuun ja enhän minä voisi olla huonompi kuin taloudellisuusajoa harrastamaton toimittaja! Toisin kuitenkin kävi. Kaikkeni yritin, mutta kulutukseni oli ajotietokoneen mukaan parhaimmillaankin vain 3,2 l/100 km. Jälkimmäisenä päivänä satoi ja silloin parhaan ajon kulutus huiteli jo 3,6 l/100 km lukemissa.

Ei ole epätoivolla rajaa, kun Jenni hybridillä ajaa!

Tulinkin siihen tulokseen, että hybridillä on helppo ajaa pienellä kulutuksella, mutta ne viimeiset desit on todella haastava saada pois.

Toyota Ecorunin plussat ja miinukset

Lähdetään liikkeelle kalustosta. Se, että kaikki ajavat samanlaisilla autoilla, on sekä plussan että miinuksen arvoinen juttu.

Samanlaisilla autoilla kilpaillessa korostuu kuljettajien kyky ajaa taloudellisesti millä tahansa autolla sen sijaan, että tietäisi vain parhaat kikat omalla autolla ajamiseen. Ei myöskään voi saada etua siitä, että omistaisi/lainaisi sen paperilla parhaan auton. Tämä on mielestäni positiivista, mutta toisaalta jos oma auto onkin kilpailuautoa vastaava, siinä voi saada etua niihin nähden, joille auto ei ole entuudestaan tuttu. 

Kilpailuautoina oli kuusi samanlaista Toyota Auris Hybridiä.

Suurin plussa uudessa kilpailutyypissä oli ehdottomasti siinä, että autoja ei tarvinnut tankata. Tuhansissa Toyotan hybridikoeajoissa ympäri Euroopan koeteltu Driveco mittaa kulutuksen luotettavasti ja tulokset ovat pilvessä saman tien, kun kilpailija on päässyt maaliin.

Plussaa kilpailu saa (lähes) reaaliaikaisesta tulosseurannasta. Kivasti kävi kuhina autoliikkeen aulassa, kun kilpailijat odottivat televisioruudulle omia tuloksiaan ja jännittivät, millä kulutuksella seuraavat ajoivat.

Tulosseurantapiste Vesijärven Auton ovella.

Iso plussa täytyy antaa myös kunnon karnevaalimeiningistä, jota piti yllä mainio juontaja. Hän haastatteli kilpailijoita joka välissä ja heitti hauskaa läppää väliin. Ja innostui muuten itsekin taloudellisesta ajosta niin, että kävi harkitsemaan itsekin osallistumista!

Juonto ja taustamusiikki toivat tapahtumaan mahtavan tunnelman verrattuna siihen, että porukka olisi vain seisoskellut pihassa odottamassa omaa vuoroaan.

Kilpailun mainio juontaja Aleksi Halen.

Yleisesti ottaen kilpailun järjestelyt toimivat minusta mallikkaasti. Oli järjestetty jopa reitin puolessa välissä olleeseen U-käännökseen liikenteenohjaus,  jotta kilpailijat saivat ajaa uukkarin rauhassa. Muutenhan taloudellisuusajot ajetaan yleisillä teillä, joten muu liikenne voi vaikuttaa tulokseen.

Miinuspuolella pisimmän miinuksen saa kilpailureitin lyhyys. Alle parinkymmenen minuutin ajolla pienikin liikenteellinen häiriö; esimerkiksi eteen tuleva hidas ajoneuvo; voi pilata oman ajon. Muutenkin näin lyhyt matka altistaa virheille eri tavalla kuin pitkät kilpailut, joissa on varaa korjata. Lisäksi tuntuu tyhmältä tulla monen sadan kilometrin päästä kilpailuun, jossa saa ajaa vain noin sairaan lyhyen matkan.

On tietysti ymmärrettävää, että kilpailussa ei voi olla monen tunnin ajoa, kun useamman henkilön pitää ehtiä ajaa samalla autolla. Olisin siltä toivonut, että reitti olisi ollut edes tyyliin 45 minuuttia pitkä. Alkukarsintojen puolen tunnin reititkin olivat vähän turhan lyhyitä.

Tiekirja ei montaa käännöstä pitänyt sisällään; lähinnä vain nopeusrajoitusten vaihteluja.

Iltapäivän erillinen loppukilpailu saa minulta myös miinuksen. Kun aamun karsintojen kuusi parasta jatkoi finaaleihin, muut 21 kilpailijaparia saivat lähteä kotiin, koska heillä ei ollut tapahtumassa enää mitään tekemistä.

Mielestäni olisi parempi, että kaikki ajaisivat vähän pidemmän lenkin ja lopuksi palkittaisiin parhaat ilman lisäajoja. Palkintojenjakokin olisi mielekkäämpi, kun paikalla olisi ollut muitakin kuin vain järjestäjät ja finalistit.

Finaalissa ajettiin sekä hybridi-Auriksella että tavallisella bensa-Yariksella.

Viimeinen miinus täytyy antaa mahdollisesta hybridiautojen akkujen varaustason vaihtelusta kilpailijoiden välillä. Samaa autoa käytti neljästä viiteen kilpailijaa, ja seuraava jatkoi sillä varaustasolla, minkä edellinen oli autoon jättänyt. Mitä jos joku saa täyden akun ja joku toinen tyhjän?

Kyselin ihmisiltä kisan jälkeen akkujen varaustilannetta ja jäi kuva, että suurimmalla osalla alku- ja lopputilanne olivat aika samat 2/8 tai 3/8 mittariston palkkia. Käytännössä useimat siis ajoivat yhtä tyhjällä akulla, joten mitään katastrofaalista virhettä ei nähtävästi käynyt.

Toyota Auriksen energiamonitorissa akun varaustila vaihtelee yhden ja kahdeksan palkin välillä.

Autojen täysin sähköisen EV-moden käyttö oli estetty peittämällä sen nappi.

Oma ajo

Niin, miten se kilpailu sitten sujui omasta mielestä?

Vaikka lenkki oli lyhyt ja sisälsi vain pari käännöstä, teki maaston jatkuva kumpuileminen siitä haastavan. 

Etenkin alkumatkasta tuntui siltä, että auto ei tahtonut millään kulkea sähköllä. Olen omaksunut hybrideillä ajamiseen sellaisen tavan, että päästyäni tavoitenopeuteen nostaan jalan kaasulta ja painan sitten uudestaan, jolloin auto yleensä siirtyy kulkemaan sähkömoottorilla. Nyt tuntui, että auto ei tahtonut mennä sähkölle lainkaan tai käväisi siinä vain muutaman sekunnin ajan. Tämä näkyykin Driveco-seurannasta, missä sähkö ja polttomoottori vuorottelevat hyvin tiheästi.

Koitin myös sopivissa paikoissa ajaa saamani ohjeen mukaisesti vapaalla vaihteella. Kun auto rullaa sopivasti, ei annetakaan sen ladata akkua kaasupoljin ylhäällä vaan vaihdetaan vapaalle vaihteelle. Akku ei lataudu, mutta toisaalta auto rullaa silloin pidemmälle. Koko matkaa en tietenkään ajanut näin, että sain myös ladattua akkua.

Reitin alun ja lopun piha-alueet pääsin ajamaan täysin sähköllä, mihin olin tyytyväinen. Edes reitin lopulla liikenneympyrässä eteen tullut auto (myönnetään, se ehti sinne mua ennen) ja sen myötä tekemäni äkkijarrutus eivät pilanneet sähköajoa, vaan pääsin jatkamaan matkaa pysähtymisen jälkeen sähköllä maaliin saakka.

Kilpailureitti kulki Vesijärven Auton lähimaisemissa.  

Mietin, että suurin ongelma minulla onkin taloudellisessa ajossa tasaisen nopeuden ylläpitäminen. Nopeus tippuu liian herkästi, ja se pitää polkea takaisin. Sekä arjessa että kisoissakin tulee liian usein ajettua niin kevyellä jalalla, että joudun jossain vaiheessa painamaan kaasua reilummin päästäkseni taas riittävän kovaan nopeuteen. Ehkä ensi kauden suurimmaksi tavoitteeksi täytyykin ottaa tämä!

Kulutukseni kilpailureitillä oli 3,91 l/100 km ja CO2-päästöt 91 g/km. Ajoajasta 49% mentiin sähköllä ja 51% bensalla. Koko ajon voi katsoa Toyotan hybridikoeajosivulta.

CO2-päästöihin perustuvassa tuloslaskennassa sijoitukseni oli 16/27, mikä ei ole ihan huonoimmasta päästä, mutta ei sillä erityisesti juhlitakaan. Mutta voitin sentään yhdellä sijalla Keskisuomalaisen toimittajan. Meillä molemmilla oli täsmälleen sama kulutus, mutta minun CO2-päästöni olivat gramman verran pienemmät. 

Älkää kysykö, miten tämä on mahdollista, minä en tajua. Samasta määrästä bensaa tulee aina sama määrä päästöjä.

Yhteenveto

Toyota Ecorun oli minusta piristävä uutuus taloudellisuusajokisojen joukossa. Kilpailu on saamassa jatkoa ensi vuonna, mihin sitä kehitetään nyt saatujen kokemusten ja palautteiden pohjalta. Itse toivoisin, että ajoreitti olisi silloin kunnollisen mittainen ja että erillistä finaalia ei ajettaisi.

Pelkäsin etukäteen, että Modern Cupissa ajavat kilpailijat veisivät kaikki finaalin paikat, koska autot ovat heille tuttuja. Iloiseksi yllätyksekseni paikat jakautuivatkin puoliksi ja aamupäivän parhaimman karsintatuloksen ajoi vielä fossiilikuski! Nähtävästi hybridit eivät sittenkään ole niin vaikeita pihisteltäviä, vaan oikeasti hyvät kuskit pärjäävät niillä riippumatta siitä, millä autolla yleensä ajaa. 

Voittajien on helppo hymyillä. Kilpailun voittivat keskellä seisovat Terho Havumäki ja Timo Savilaakso. Kaikki finaaliin päässeet palkittiin pokaaleilla.

Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?

maanantai 23.01.2017 Avainsanat: Lexus , Seat , Seat Leon , Toyota

Viikko sitten oli vuoden ensimmäinen iso autonäyttelyviikonloppu ja ensiesittelyssä oli myös uudistettu Seat Leon. Ajattelin alunperin, että koeajan Leonin “sitten joskus”, mutta jotenkin kummasti sunnuntain kävelylenkki suuntautui Jyväskylän Autotarvikkeelle.

Uusi Seat Leon

Nolottaa tunnustaa, mutta en meinannut erottaa uutta Leonia vanhasta! Koko Seat-rivistön takana oli isot Uusi Leon -kyltit ja luulimmekin mieheni kanssa ensin Leon Xperienceä uudeksi Leoniksi. Sitten katsoimme myyjien kopin edessä olevaa Leonia ja vasta Atecan ohitettuamme bongasimme faceliftatun Leonin. Joka oli oikeasti rivin ensimmäinen, me vain tulimme eri vähän hassusta suunnasta paikalle. Noh, tämä vain kertoo, että faceliftin ulkoiset muutokset eivät ole valtaisia (onneksi, sanoo vanhan omistaja), kun tarvitsin uuden ja vanhan rinnakkain, että huomasin uuden erot…

Ulkopuolelta faceliftin erottaa vanhasta hieman muuttuneesta ledien muodosta; nyt ledirivistön alareuna on vähän lyhempi ja jyrkemmässä kulmassa. Lisäksi sumuvaloihin ja peilikoteloihin on tullut mustaa korostusta, joka näyttää vähän virtaviivaisemmalta. 

Sisäpuolella uutta on aiempaa suurempi keskikonsolin näyttö ja kylmän sinisinä hehkuneet ovipaneelien led-nauhat. Ledien värin voi valita useasta vaihtoehdosta, mutta harmikseni vihreä puuttui. Mutta niinpä puuttuu vihreä väri auton ulkopuoleltakin; ei nimittäin ole värikartassa tarjolla enää ihanaa Lima Greeniä.

Luottomyyjämme oli valitettavasti ehtinyt lähteä pois ennen kuin saavuimme liikkeeseen. Sen sijaan toinen myyjä kävi pariinkin otteeseen tiedustelemassa, olisiko meillä kysyttävää autosta tai tarvitsisimmeko apua, kun istuimme autossa ja kävimme läpi medialaitteen valikoita. Tällä kertaa emme, mutta täytyy ehdottomasti koeajaa auto paremmalla ajalla. Nytkin Leon olisi ollut koeajettavissa, mutta siihen oli hieman jonoa ja kyseessä oli vain yksilitrainen malli. Mieluummin ajaisin sisällä esillä olleen hyvin varustellun FR:n. 

Uusi Seat Leon ST (eli farkku). Uuden ja vanhan keulaa voi kätevästi verrata katsomalla tätä kuvaa ja blogin headerissa olevaa Leonidasta. :)

Toyota C-HR

Kun kerran olimme päässeet jo Sorastajantien Autotarvikkeelle, niin mitä jos käytäisiin samoilla vauhdeilla OK Autolla vilkaisemassa Toyota C-HR:ää? Se kiehtoo minua samaan tyyliin kuin Nissan Juke - crossover, joka eroaa massasta! C-HR:ään olisi ollut mahdollista tutustua jo Auto 2016 -messuilla, mutta missasin sen, kun en tungokseen halunnut ja väljempään aikaa en muistanut. Ups.

OK Autolla oli todella paljon porukkaa katselemassa autoja ja suurin osa parveili juuri ensiesittelyssä olleen C-HR:n ympärillä. Olin ajatellut, että se kiinnostaisi enemmän nuorempaa sukupolvea, mutta hiusten väristä päätellen tutustujat olivat lähempänä eläkeikää. Mutta miksipä ei, sillä korkeaan crossoveriin on helppo istua vaikka olisi vähän kankeampikin.

Korkeaa C-HR:ssä oli istuimien lisäksi myös takaluukku. Mieheni avasi luukun eräälle eläkeläispariskunnalle, jotka eivät osanneet avata sitä eikä myyjää ollut lähistöllä. Ja sitten kun luukku oli auki, äitini mittainen rouva ei ylettynyt mitenkään sulkemaan sitä. Itsekin 160-senttisenä yletin siihen vain juuri ja juuri.

Minulla oli suuret odotukset C-HR:stä ja ajatuksena oli ottaa se testiin joku viikonloppu. Kiinnostus valitettavasti vähän lopahti, kun pääsin istumaan sen sisään. Futuristisen näköinen auto oli niin muovisen oloinen, että oksat pois. Erityismiinuksen saavat oviverhoilut, jotka muistuttivat lähinnä matkalaukkujen pyramidikuvioista pintamateriaalia. Eeh... Ulkoa päin se on silti ihan makean näköinen. Kuvaa en vain tullut ottaneeksi, kun oli aika paljon porukkaa auton ympärillä. Ehkäpä sille pitäisi kuitenkin antaa mahdollisuus näyttää, mikä se on autojaan; edes lyhyemmän koeajon muodossa.

Lexus IS 300h

OK Autosta tuli loppuvuodesta Toyotan premium-merkin Lexuksen jälleenmyyjä - viralliselta nimeltään “Lexus Jyväskylä”. Olin ihan unohtanut asian, kun taas mieheni mieleen piirtyi Lexus sillä hetkellä kun ehdotin OK Autolla pistäytymistä. Häntä ei Toyota kiinnosta yhtään, mutta Lexuksen huolisi kyllä koeajoon. Lexuksia olikin OK Autolla pihassa pitkä rivi, mutta sisällä vain suosituin malli Lexus IS 300h.

Ensifiilis IS 300h:n istuimesta oli todella kova - en muista, milloin olisin niin napakkaan penkkiin istunut. Oikean ajoasennon säätämisen jälkeen fiilis muuttui nopeasti pienestä tyytymättömyydestä kehrääväksi tyytyväisyydeksi. Mikä mahtava sivuttaistuki istuimissa olikaan, tuntui kuin sulautuisin yhdeksi auton kanssa! Ja kyseessä oli kuitenkin vain tavallinen sedan, Lexus-malliston toiseksi halvin auto. Päivän kylmätyypätyistä autoista Lexus oli se, jolla on päästävä ehdottomasti koeajolle!

Maltoimme kuitenkin mielemme ja tyydyimme tällä kertaa vain tutustumaan Lexuksen hallintalaitteisiin. Liikkeessä oli sen verran tohinaa päällä, että kukaan ei tullut kysymään, tarvitsisimmeko apua. Yritin kyllä parhaani mukana herättää huomiota: tutkiskelun lopetettuamme painoin starttinapista auton virrat pois, jolloin tuulilasin pyyhkijät yllättäen aktivoituivat ja heittivät pyyhkijään nojanneen käyttöohjekirjan tyylikkäässä kaaressa suoraan auton katolle. Tilanne pääsi yllättämään täysin ja meinasinkin siitä hyvästä tikahtua nauruun! Mutta silti kukaan ei kiinnittänyt meihin huomiota… :D

Miestäni kiinnostaisi eniten - ja maistuisi toki minullekin - Lexus RC 300h coupe, mutta sitä ei liikkeessä ollut. (Olen kyllä amatööri, senkin olisi nimittäin voinut testata Auto 2016 -messuilla...) Muista malleista minua kiinnosti ensisijaisesti Lexus CT 200h, koska se on hatchback. Se näytti kuitenkin perästään vähän liikaa Toyota Aurisilta ja ikkunasta sisään tirkistellessä penkitkin näyttivät pullamaisen pehmeiltä vs. kylmätyyppaamamme IS 300h:n. Näin ollen Lexus IS 300h taitaa olla se Lexus joka lähtee ensimmäisenä koeajolle.

Lexus IS 300h oli ahdettu liikkeessä niin lähelle seinää ja vaihtoautoja, että en saanut sitä mahtumaan edes kokonaan kuvaan!

 ---

Aika on rajallista ja tässä on aika monta autoa koeajettavaksi, joten joku saattaa jäädä väliin. Nyt kysynkin siis sinulta lukijani, mistä sinä haluaisit kuulla kaikkein mieluiten?! 

Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid

tiistai 17.05.2016 Avainsanat: Bensan kulutus , Ecorun , Hybridiautot , Koeajo , Muilla autoilla ajaminen , Taloudellinen ajo , Toyota

Toyota Corolla hatchbackin seuraaja Auris tuli markkinoille vuonna 2007. Toinen toinen sukupolvi julkaistiin vuonna 2012 ja viime kesänä 2015 olikin jo faceliftin aika. Auris on ollut Toyotan myydyin malli viimeiset kolme vuotta (Suomen 4-5. myydyin henkilöautomalli) ja se on näkynyt myös blogissani, sillä viimekeväinen juttuni Toyota Auris Hybridistä on ollut pitkään blogini suosituin kirjoitus. Jutussa koeajamani Auris on kuitenkin faceliftiä edeltävä malli, joten nyt oli korkea aika koeajaa Aurisin tuorein painos! Auton pyysin koeajoon viikonlopuksi Jyväskylän OK Autosta.

Onnistunut kasvojenkohotus

Facelift on todella tehnyt terää Aurisille niin ulko- kuin sisäpuolellakin. Ulkoisesti suurin muutos on tapahtunut keulassa, jonka ilme on nyt huomattavasti aiempaa modernimpi. Sukulaisuus viime kesänä uusitun isoveli Avensiksen kanssa on ilmiselvä.

Sekä päivävalot että takavalot ovat jo perusvarustetasossa ledit. Lisävarusteena myös ajovalot ja pitkät valot saa ledeinä. Koeajoautossa kaikki valot olivat ledejä, mutta pahus kun en tajunnut käydä testaamassa niiden tehoa pimeällä. Myyjä myös harmitteli tätä, sillä hänen mukaansa Aurisin led pitkät valot ovat todella hyvät ja olisi kyllä ollut mielenkiintoista verrata niitä Leonin vastaaviin.

Aurisin takapuoli ja erityisesti takavalot ovat saaneet muotoihinsa uutta särmää. Takavalot ovat siistin näköiset led-viirut, mutta harmillisesti ne palavat vain ajovalojen ollessa päällä. Valot täytyy myös tajuta laittaa itse päälle ellei autoon ole hankittu lisävarusteena hämärätunnistinta.

En pitänyt erityisesti edellisen Aurisin ulkonäöstä eikä tämä uusikaan vielä ihan täydellisesti sulattanut sydäntäni, mutta hyvällä tiellä ollaan jo. Erityisesti keula miellyttää silmääni. Perä ... no joo, on se huomattavasti aiempaa parempi. Valokuvia katsellessa tuntuu kyllä siltä, että vuosimalli vuosimallilta Aurisin perä leviää taaksepäin. Pitkä perä tekee myös lastauskynnyksen melko pitkäksi.

Sisäpuolella facelift on kohdistunut ennen kaikkea kojelautaan, jonka yleisilme on nyt aiempaa arvokkaamman näköinen. Halvalta stereosarjalta näyttävyt hopeinen muovi on saanut väistyä ja tilalle on tullut siistiä tummaa muovia, pianolakattua kiiltävää pintaa ja tikattua nahkajäljitelmää. Kosketusnäyttö on kasvanut reilusti ja siihen on tullut lisää tarkkuutta. Näytön alla olevat lämmityslaitteen katkaisimet on uusittu keinukytkimiksi, jotka ovat paitsi tyylikkään näköiset myös intuitiiviset käyttää.

Osittain keskikonsolin faceliftaus on mennyt mielestäni vähän liikaakin tyyli edellä. Vaikka kiiltäväpintainen näyttö kehyksineen onkin hienon näköinen, se myös toimii peilinä, josta pystyin katselemaan  ajoasennosta riippuen välillä pilviä ja välillä osittaista peilikuvaa matkustajasta. Lisäksi aiemmin kosketusnäytön reunoilla sijainneet fyysiset napit on muutettu osaksi näyttöä, eikä niitä voi käyttää hanskat kädessä. Olisin myös tykännyt, että näyttö olisi kallistettu vähän enemmän kuskiin päin. Nyt tuntui, että se oli ihan suorassa linjassa auto kanssa.

Mittariston muutokset eivät ole kovin suuria, mutta silti tuntuu, että se on ihan eri vuosikymmeneltä. Keskellä oleva näyttö on nyt värillinen ja miellyttävän tarkka sekin. Ainut pieni miinus tulee siitä, että pyöreät mittarit ovat omissa "tuuteissaan", minkä seurauksena matkustaja ei näe niitä, mutta harvemmin kai matkustaja niitä tarvitsee?

Ohjaamo on saanut huomattavasti aiempaa modernimman ilmeen.

Kuskin fiilikset

Koeajolla huomasin jälleen, miten erilainen ajotuntuma hybridissä on perinteiseen polttomoottoriautoon verrattuna. Hybridillä kaikki teho on käytettävissä sähkömoottorin ansiosta heti liikkeelle lähtiessä, kun taas oman auton DSG-vaihteisto tuntuu aina tuumaavan hetken ennen liikkeellelähtöä (Korostuu erityisesti käyttämässäni eco-moodissa.) ja auto kiihtyy vähitellen tahdilla. Siinä missä normiauton jarruteho on loogisessa suhteessa jarrupolkimen painamiseen, on jarrutus hybridillä ensin melko tehoton ja seuraavaksi jo yllättävän tehokas. Tämä johtuu siitä, että pieni jarrun painaminen jarruttaa pelkästään sähkömoottorilla ja oikeat jarrulevyt aktivoituvat vasta enemmän painaessa. Tämä teki pysähdyksistä välillä vähän nytkähtäviä.

Hybridispesifien juttujen lisäksi minulla ei ole erityistä sanottavaa Aurisin ajotuntumasta. Jousitus on edelleen varsin mukavuuspainotteinen, joskin minusta tuntui että se oli ehkä hieman jämäköitynyt aiempaan verrattuna. Tämän huomasi hidastetöyssyissä, jotka menivät aiemmalla mallilla todella pehmeästi, mutta nyt ne tuntuivat aavistuksen aiempaa enemmän.

Ohjauksen keskialue on minun makuuni hieman turhan herkkä, mikä tuntui siinä, että kun en keskittynyt ajoon täysin esim. säätäessäni ilmastointia auto meinasi vähän luikerrella. Sama vika kuin Mazda3:ssa, jolla ajelin pari vuotta sitten. Jos ratista irrottaa otteen kokonaan, kulkee auto ihan suoraan. Yleisesti ottaen Aurisin ajotuntuma oli miellyttävä.

Aurisin istuimet olivat varsin hyvät. Selkänojassa oli yllättävänkin mukavasti sivuttaistukea ja myös ristiseläntukea, vaikka jälkimmäistä ei pystynytkään itse säätämään. (Edit: Aurisin penkissä on sähköinen ristiseläntuensäätönappi penkin etureunassa, en vain huomannut sitä autossa istuessani!) Penkin istuinosaan olisin sen sijaan kaivannut hieman lisää pituutta ja jämäkkyyttä, jotta kaasujalan voisi pitää ihan rentona. Olen ehtinyt tottua Leonissa siihen, että istuimesta löytyy napakkaa tukea ihan polvitaipeeseen saakka.

Aurisin istuin oli varsin miellyttävä tuttavuus.

Sopivan ajoasennon löytäminen oli yllättävän vaikeaa. Ratin etäisyyssäätö oli hieman liian lyhyt enkä saanut rattia ihan riittävän lähelle itseäni ellen nostanut selkänojaa todella pystyyn. Jouduin myös pitämään rattia korkeammalla kuin olisin halunnut, ettei polvi osu ohjauspylvääseen kun siirrän jalkaa kaasulta jarrulle. Olen hieman ihmeissäni tästä, sillä en muista että samaa ongelmaa olisi ollut edellisellä Aurisilla. Onko ohjauspylväs lihonut faceliftissä vai olenko vain istunut aiemmin jotenkin eri asennossa? Olisin myös mielelläni istunut vähän korkeammalla, mutta ratti esti sen.

Ohjauspyörän kannattimen alaosa eli ohjauspylväs on Auriksessa turhan paksu.
Kuvasta näkee myös hyvin, miten kovasti kiiltäväpintainen keskikonsoli peilaa. :/

Matkustajan terveiset

Aurisin kyydissä parisataa kilsaa istunut mieheni totesin matkustajan olot ihan hyviksi. Istuma-asento oli kuulemma hieman kompromissi, sillä oveen uurrettu käsinoja jäi vähän liian kauas (Leonissa parempi). Edempänä ei kuitenkaan mahtunut istumaan, sillä polvi otti kiinni kojelaudan viistoon muotoiluun. Kiitosta mies antoi istuimen korkeussäädöstä, minkä olemassaolo ei tunnu ainakaan japanilaisissa autoissa olevan mitenkään itsestäänselvyys.

180 cm matkustajalle istuin on melko lyhyt. Polvet myös ottavat kiinni kojelautaan ellei istu takana, jolloin taas oven käsinoja muuttuu turhaksi.

Takana emme kumpikaan istuneet, mutta hämmästyimme takatilojen ahtautta. Minun takanani mahtuu istumaan kuka tahansa vaikka miten pienessä autossa, mutta 180 cm pitkän mieheni taakse ei jäänyt järin paljon jalkatilaa. Leonissa sitä jää vähän enemmän. Voi tietysti olla että mieheni mahtuu istumaan siinä edempänä ja siksi tilaa jää enemmän. :)

Taakse ei paljon jää tilaa kun edessä istuu 180 cm henkilö.

Rengasmelu

Automyyjän mukaan faceliftattu Auris on aiempaa hiljaisempi. Se voi kuulemma vain tuntua meluisalta, koska ainut äänenlähde on renkaat ja muu liikenne silloin kun polttomoottori ei ole käynnissä. Olemme ilmeisesti mieheni kanssa jotain todellisia prinsessoja auton sisämelun suhteen, sillä mielestämme rengasmelu oli edelleen tosi kova.

Koeajon aikaan Leonissa oli vielä kitkarenkaat alla ja vertasin Aurisin melua tietysti niihin. Luulin että kitkojen ero kesärenkaisiin ei olisi kovin suuri, mutta vaihdettuani Leoniin kesärenkaat autosta tuli niin meluisa, että oli pakko käydä koeajamassa Auris vielä uudestaan rengasmelua kuulostellakseni. Ja toden totta, olihan se kaupungissa melko hiljainen ja vielä niinäkin hetkinä kun polttomoottori oli käynnissä. Maantiellä Aurisin rengasmelun voimakkuus oli ehkä samaa luokkaa kuin Leonissa, mutta sen äänensävy oli huomattavasti Leonia rasittavampi.

Aurisissa oli 205/55 R16 renkaat, joiden paineiksi mittasin 2,6 bar. Leonissa puolestaan on 205/50 R17 ja paineet kevyelle lastille tarkoitetut 2,0/2,2 bar. Renkaiden vaihdon jälkeen siinä oli ensin taloudelliseen ajoon soveltuvat 2,6 bar, mutta melu oli niin kamala että piti vähentää.

Rengasmeluprinsessa suunnittelee tässä jo oman auton vaimentamista ja ihmettelee, miten on voinut ajaa Pololla... Mutta niin sitä vaan kaikkeen tottuu. Pari päivää Aurisilla sai sen tuntumaan ihan normaalilta.

Polttoaineenkulutus

Aurisista löytyy moottoreita jokaiseen makuun. On perinteinen 1.33 vapari, 1.2 turbo sekä manuaalina että automaattina, 1.6 diesel ja 1.8 bensahybridi.

Minulle Aurisin "se juttu" on aina ollut hybriditekniikka ja sitä myötä polttoainetaloudellisuus. Jo Aurisin ensimmäinen hybridiversio oli varsin pihi ja tämän faceliftin pitäisi olla vielä paljon pihimpi. Kulutuslukemat riippuvat jonkin verran varustetasoista, sillä eri tasoissa on eri kokoiset vanteet ja rengasprofiilihan vaikuttaa auton kulutukseen: mitä matalaprofiilisemmat renkaat, sitä korkeampi kulutus. Koeajamassani 16" renkailla varustetussa Hybrid Active -varustetason Aurisissa yhdistetty kulutus on 3,6; maantie 3,9 ja kaupunki 3,5 l/100 km.

Ajoin Aurisilla 20 km pituisen vakiokulutuslenkkini ja siinä se kulki lähes höyryillä! Ekalla yrityksellä keskikulutus oli 3,5 l/100 km ja toisella käsittämättömät 3,3 l/100 km! Kaupunkia ja maantietä yhdistelevä lenkkini, jonka keskinopeus on noin 42 km/h, on selkeästi kuin tehty hybridille, kun välillä on alamäkiä, missä ladata akkua, ja sitten kaupungissa voikin kulkea pääosin sähkön voimin. Sähköajon osuus oli ekalla kerralla 54 % ja toisella kerralla 58 %.

Tätä kulutuslenkin 3,3 l/100 km tulosta tulee tuskin koskaan päihitettyä polttomoottorilla.

Viime vuotisella Aurisilla sama lenkki meni pienimmillään 4,0 l/100 km, joten polttoainetaloudellisuutta on saatu viilattua huomattavasti. Autossa oli toki silloin talvirenkaat, mutta eivät ne ihan näin paljon vaikuta. Kävin vertailun vuoksi ajamassa koeajon jälkeen samaisen lenkin parin kertaan Leonilla kitkarenkailla ja paras keskikulutus mitä sain oli 4,4 l/100 km. Ei sekään ole huono tulos, mutta löpöä kului silti kolmanneksen enemmän kuin uudella Aurisilla...

Hybridiauto on siitä jännä, että kulutus kaupungissa on pienempi kuin maantiellä. Siinä missä kaupungissa Auris kulutti käsittämättömän vähän, maantiellä sen kulutus oli samaa luokkaa kuin omalla autollani. Kulutus 92 km matkalla Hartolasta Jyväskylään oli 4,3 l/100 km, kun keskinopeus oli 74 km/h. Ecorun-harjoituslenkilläni, jossa ihan pitkän matkaa ajetaan 60-80 km/h, mutta lopussa on kaupunkia ja keskinopeus on vain 52 km/h Auris oli taas elementissään ja kellotti kulutuslukemiksi 3,3 l/100 km.

Ecorun-harjoituslenkin kulutustietoja per ajettu minuutti. Loppumatkasta on reilusti alamäkeä, minkä voi todeta kerätyn energian määrästä.

Koko viikonlopun aikana Aurisin mittariin kertyi noin 330 km, josta reilu 2/3 maantiellä. Keskikulutus asettui lukemaan 4,1 l/100 km, jota OK Auton myyjä kehui varsin hyväksi etenkin, kun ajo oli maantiepainotteista. Kenties tuosta voisi vielä hieman nipistää, kun oppisi tuntemaan auton vielä paremmin.

Viikonlopun koeajon statsit. Vähällä meni!

Aurisin testaaminen sai minut yhä vakuuttuneemmaksi siitä, että hybridiautot on saatava taloudellisen ajon kilpailuissa eri luokkaan kuin normaalit polttikset. Uusi Auris oli niin pihi, ettei sitä ole mielestäni hirveästi mahdollisuuksia päihittää. Kilpailujen keskinopeuksien pitäisi olla yli 70 km/h, jotta hybridit eivät hyötyisi niin paljon sähköstä, mutta minun mielikuvani mukaan keskarit ovat usein lähempänä 60 km/h.

Yhteenveto

Toyotan hybridien mainoslause on, että "Rakastu uudelleen autoiluun." Autoiluun minun ei tarvitse rakastua uudelleen, mutta rakastuin uudelleen hybridiin! 

Viikonloppu hybridin kanssa sai aikaan ihan samat fiilikset kuin edellinenkin kerta Auriksen kanssa. Sen jälkeen paluu tavalliseen polttomoottoriin tuntui paluulta dinosaurusten aikakaudelle. Etenkin ajaessani koeajon jälkeen taloudellisen ajon lenkkiä omalla autollani oli todella turhauttavaa pysähdellä liikennevaloihin ja lähteä niistä liikkeelle pakokaasu tupruten kuten myös jarrutella alamäissä tietäen, että hyvä alamäkienergia valuu ihan hukkaan.

Hybridillä tuntuu ettei ole ihan niin justiinsa, vaikka joutuukin pysähtymään liikennevaloihin, sillä liikkeelle pääsee aina sähköllä ja aina kun auton päästää rullaamaan akku latautuu. Tietysti hybridilläkin kannattaa välttää pysähtymistä, mutta liikkeellelähdöt ovat sillä silti polttoainetaloudellisempia, koska energia tulee niihin akusta.

Mielestäni Auris oli tosi hyvä perusauto enkä yhtään ihmettele miksi se on niin suosittu. Edelliset mallit ovat olleet vähän karuja, mutta nyt aikaisempi muovisuus alkaa olla muisto vain.

Auris ei kuitenkaan herättänyt minussa hirveästi omistamisen halua, jos ei lasketa hybriditekniikkaa mukaan. Tilanne olisi varmaan eri, jos ajelisin itse vielä Pololla; nimittäin Polon aikaan koeajamaani Nissan Pulsariin tykästyin tosi paljon ja se on minusta se on hyvin samantasoinen auto kuin Auriskin. Mutta jos auton saisi rakennussarjana, ottaisin  Leonista kuoret ja sisukset, mutta moottoriksi tulisi kyllä ehdottomasti Aurisin hybridimoottori.

Parkkihallissa hybridi on todellinen hiippailija, mikä pitää tiedostaa, ettei säikäytä ajoväylillä hortoilevia shoppailijoita. :)

Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta

tiistai 24.03.2015 Avainsanat: Bensan kulutus , Hybridiautot , Koeajo , Muilla autoilla ajaminen , Taloudellinen ajo , Toyota

Huom! Lue juttu uudistuneesta Toyota Auris hybridistä tästä!

Naisten ajopäivän Ecorun-esittelyt ajettiin Toyotan maahantuojan lainaamilla Auris Hybrideillä. Toin niistä yhden tapahtumapaikalle Jyväskylän OK Autolta, joten pääsin testaamaan autoa oikein kunnolla. Kilsoja kertyi viikonlopun aikana mittariin noin 600. Toissa syksyn lyhyellä koeajolla Auris tuntui nielevän bensaa turhankin innokkaasti, mutta nyt sain sen kulutusmittarin näyttämään heti alusta saakka varsin mukavia lukemia. Ja parempia vain tuli, kun auto kävi tutuksi.

Suunnittelin, että ajaisin taloudellisen ajon lenkin vielä uudestaan ennen laina-auton palauttamista, mutten ehtinyt. Mutta ei hätää! Palautettuani Aurisin avaimet OK Auton Rent-pisteeseen, marssin suoraan automyynnin puolelle kysymään josko saisin Aurisin koeajoon, kun tekisi mieli pihistellä sillä vielä vähän lisää. No kyllähän se kävi päinsä! 

Hieman nolotti palauttaa vuokraamoon mudalla kuorrutettu auto... :'D 

Hybridillä ajaminen

4wetoa-blogin Aki on kehunut, että OK Autolla ollaan erittäin myötämielisiä blogaajia kohtaan ja allekirjoitan tämän kyllä täysin! Myyjät olivat oikein mukavia ja ehdinkin jutella heidän kanssaan hyvän tovin sekä autoa lainatessa että seuravana päivänä palauttaessa. Sain myyjiltä myös hyödyllisiä lisävinkkejä siitä, miten hybridillä ajetaan. 

Viisi parasta vinkkiä hybridillä ajamiseen (Kuva: Toyota / Hybridin koeajo -pikaopas)

Hybridillä pitäisi kiihdyttää superrauhallisesti, jos haluaisi kulkea pelkän sähkömoottorin voimin. Mietin, että siinä ei ole mitään järkeä, mutta myyjä opasti, että se ei ole ideakaan. Sähköllä on tarkoitus lähteä vain liikkeelle (varovasti) ja sitten kun on saavutettu 15-30 km/h nopeus, painetaan kaasua enemmän ja kiihdytetään reippaasti lopulliseen nopeuteen polttomoottorin avustamana. Myyjän mukaan itsetarkoituksena ei myöskään ole jatkuva sähköllä ajaminen vaan se, että sähkömoottori on päällä usein, vaikkakin pieniä aikoja. Kokemani mukaan sähkömoottori menee kaupunkinopeuksissa päälle tosi herkästi, kun malttaa hellittää kaasusta hetkeksi ja painaa sitten kevyesti uudestaan. 

Pienen kulutuksen saavuttamiseksi autolla on tärkeää muistaa hyödyntää moottorijarrutusta. Hybridillä ajaessa rullaaminen on erityisen tärkeää, sillä auton vieriessä polttoaineen kulutus on nolla ja samalla akku latautuu. Hybridi myös rullaa pidempiä matkoja kuin perinteinen auto, sillä polttomoottori ei jarruta menoa. Ihan niin pitkiä matkoja Auris ei vierinyt kuin kuvittelin myyjän puheista, mutta jonkin verran eroa Poloon kuitenkin oli. Toisaalta Polo Junior on kyllä erinomaisen hyvin rullaava auto, ainakin vanhaan Polo Senioriin verrattuna.

Hybridillä ajaessa myös jarruttamiseen on syytä kiinnittää huomiota. Kevyesti jarruttaessa jarrupalat liiku yhtään, vaan kaikki jarruttaminen tapahtuu sähkömoottorin avulla, jolloin akku latautuu. Vasta voimakkaampi jarrutus aktivoi varsinaiset jarrut, jolloin myös osa jarrutusenergiasta menee hukkaan.

Aina jarrutusta ei tietenkään voi ennakoida täysin. Lahdessa pysähdyin joihinkin liikennevaloihin, kun vaihtuivat punaisiksi kun olin jo aika lähellä risteystä. Jarrutin samalla tavalla kuin olisin jarruttanut Pololla, minkä seurauksena auto pysähtyi todella terävästi ja turvavyökin otti kiinni. Elikkä Aurisin jarrutuntuma on ihan erilainen kuin Polossa ja pääsi yllättämään pari kertaa, mutta sitten siihen jo tottui.

Toyotan hybridien vaihdekepin B-asento on tarkoitettu käytettäväksi vain pitkissä ja jyrkissä alamäissä, joissa auton jarrupalat saattaisivat ylikuumentua. B-tila lisää todellista moottorijarrutusta polttomoottorin avulla, joten osa jarrutusenergiasta menee silloin hukkaan. Onkin taloudellisempaa ajaa D-tilassa ja jarruttaa kevyesti itse, jolloin kaikki energia menee varastoituu akkuun.

B-tila oli asia, minkä olin ymmärtänyt hybridistä eniten väärin. Toissa syksyn koeajolla luulin, että sen idea on maksimoida akun latautuminen moottorijarrutuksella ja käytinkin sitä innokkaasti. Metsään mentiin ja lujaa! Lienee vaikuttanut osaltaan silloiseen suureen kulutukseen? Nyt tiesin, että se on alamäkiä varten, mutta vasta auton palautettuani luin hybridin koeajo-oppaasta, että itse jarruttaminen on energiataloudellisempaa. En käyttänyt B-tilaa kuin yhdessä tosi pitkässä alamäessä kulutuslenkilläni, mutta kun olisin tiennyt sen toiminnan oikein, olisi siitäkin alamäestä saanut kerättyä talteen kaikki mahdolliset watit.

Toyota hybridien vaihteiston B-tila on tarkoitettu vain jyrkkiin alamäkiin.
(Kuva: Toyota / Hybridin koeajo -pikaopas)

Suurimman osan matkoista ajoin käyttäen Eco Modea, joka vaikuttaa kaasupolkimen vasteeseen siten, että 50 %:n liike on 25 % maksimitehosta, mikä tekee tekee ajosta tasaisempaa ja siten taloudellisempaa. Eco-moodi sai auton tuntumaan aluksi hieman lussulta, ja nimesinkin kaasupolkimen toivomuspolkimeksi. Sen toimintaan kuitenkin tottui, eikä Eco tuntunut muutaman sadan kilsan jälkeen enää ollenkaan huonolta. Tarvittaessa Auris kyllä kiihtyy Eco-moodillakin; täytyy vain painaa kaasua napakasti, ikään kuin näpäyttämällä, niin johan lähtee.

Kulutuslukemia maalla ja kaupungissa

Kitkarenkailla varustetulla koeajo-Aurisilla ajoin 135 km, miltä matkalta ajotietokone näytti keskikulutukseksi 4,5 l/100 km. Kyllä se vaan kulkee vähällä! 

Vanhempieni luokse Lievestuoreelle kulutus oli menomatkalla 4,4 l/100 km, kun uudella Pololla kulutus oli 4,6 l/100 km. Paluumatkalla kulutus oli 4,7 l/100 km vs. uuden Polon 4,9 l/100 km. 6,5 km matka töihin puolestaan meni 5,6 l/100 km kulutuksella, kun omalla Pololla työmatkan kulutus on aniharvoin alle 6,3 l/100 km.

Entä sitten taloudellisen ajon lenkki? Melkein höyryillä, kiitos vain kysymästä! :D Sain kulutuksesi 4,0 l/100 km, mikä on ihan mielettömän hyvä lukema! Uudella Pololla kulutus oli samalla reitillä 4,7 l/100 km. Oli mahtava fiilis, kun Aurisilla ajaessa lenkin kaupunkiosuudella kulutus pieneni pienenemistään. Voin kertoa, että tavallisella autolla sillä on hieman päinvastainen vaikutus...

Taloudellisen ajon lenkin loppuosa meni melkein pelkästään sähköllä. Parhaimmillaan kulutus on ollut nolla ja samanaikaisesti energiaa on riittänyt vielä talteenotettavaksikin, mikä näkyy noista puolikkaista E-kirjaimista.

Huipputuloksen innoittamana kokeilin ajaa lenkin uudestaan ja testata saisinko vielä parannettua kulutusta. Tähdet olivat kierrosten välissä ehtineet kääntyä väärään asentoon, sillä nyt kulutus olikin taas 4,3 l/100 km. Suurin syy tähän lienee se, että kiihdytin moottoritiellä auton reilusti sataseen, kun ekalla kierroksella autojono kulki molempiin suuntiin 80 km/h enkä jaksanut ohittaa sitä 1,5 km tähden.

Kulutuslenkillä saamiani kulutuksia ei voi pitää absoluuttisina totuuksina, koska kyseessä on yksittäiset ajokerrat ja ne tapahtuvat erilaisten liikennemäärien seassa. Ja kulutuskin katsotaan auton ajotietokoneesta, eikä tankkaamalla. Mielestäni vakiotestilenkki kuitenkin antaa suuntaa siitä, mihin auto kykenee ja miten se pärjää muihin ajamiini autoihin nähden. Itse asiassa olen tainnut ajaa parilla muullakin autolla testilenkin Keljon suuntaan vain tuolla 80 km/h nopeudella, en vain ole ajatellut, että se merkkaisi näin paljon. Kenties Aurisin jälkimmäisessä testilenkissä oli jotain muutakin kuluttavampaa, mutta uskon satasen vauhdin olleen suurin vaikutin.

Muita ajatuksia matkan varrelta

Toissa syksyn koeajoon nähden mielipiteeni Aurisista ei juuri muuttunut. Hybriditekniikasta tykkäsin tosi paljon, mutta muuten Auris ei herättänyt minussa palavaa rakkautta, vaikka siinä mukavia ominaisuuksia onkin. 

Ymmärsin kuitenkin kilometrien karttuessa, miksi suomalaiset ostavat Toyotaa kuin leipää. Se on toimintavarma ihmiskuljetin, joka ei tee itsestään minkäänlaista numeroa, vaan kuljettaa tylsät suomalaiset tylsästi perille. :P

Ajotuntumaltaan Auris oli edelleen hämmentävän pehmeä kulkija eivätkä jyrkimmätkään hidastetöyssyt juuri hidastaneet sen menoa. Esimerkiksi erään 40 km/h alueella sijaitsevan hidastetöyssyn voi ylittää Aurisilla surutta likipitäen rajoitusnopeudella, kun taas Polo on hidastettava siinä alle 20 km/h nopeuteen tai muuten jysähtää. Eikä ole merkitystä, ylitänkö Aurisilla töyssyn keskeltä vai reunasta, vaan se ylittää töyssyn pehmeästi niiaten. Lievästi epäreilua, sanoo Polo-kuski…

Pehmeän alustan lisäksi Aurisissa on myös pehmeä ohjaus. Ratin kääntäminen on todella kevyttä ja pienellä edestakaisin kääntelyllä auton saa “heittelehtimään”. Jotkut varmastikin tykkäävät keveydestä, mutta jämäkkä ohjaus on enemmän minun makuuni.

Toyota Auris kuskinpenkiltä katsottuna. Miellyttävän tuntuisesta ratista löytyy napit radion säätämiseen ja ajotietokoneen arvojen selaamiseen. Toyotan vakionopeussäätimen vipu oli looginen käyttää, vaikka sijainti kello neljässä olikin minulle uusi.

Kirjoitin viimeksi, että autoon kuuluu kovasti muun liikenteen melu, mutta nyt tulin siihen tulokseen, että rengasmelu on pahin melu. Kuvailin puhelimeni äänimuistioon rengasmelua suorastaan infernaaliseksi. Olisi itse asiassa mielenkiintoista testata, kumpi on meluisampi; Mazda3 vai Auris. Molemmissa alkaa pidemmällä maantietaipaleella kaivata korvatulppia ainakin, jos on nastarenkaat alla. Kitkarenkailla Aurisin rengasmelu oli huomattavasti siedettävämpi kuin nastoilla.

Ensimmäisen lyhyen koeajon perusteella olin sitä mieltä, että Aurisista näkee hyvin ulos. Nyt kun ehdin ajaa sillä enemmän, en ollut enää yhtään samaa mieltä. Paksu A-pilari ja kookas peili aiheuttava turhan ison katveen oikealle etuviistoon. Lisäksi Aurisin ikkunoiden alareuna on varsin korkealla, mikä heikentää näkyvyyttä taakse oikealle kaistanvaihtotilanteessa.

Miinusta Aurisille täytyy antaa kosketusnäytön valaistuksen vaihtamisesta yö/päivämoodin välillä. Harmaalla kelillä ajoin ajovaloilla, mutta niiden myötä auto totesi, että on pimeää ja laittoi näytön yömoodiin, jolloin se oli liian himmeä. Valikoista kaivamalla sai päälle päivämoodin, mutta olisi paljon kätevämpää, jos valaistus säätyisi automaattisesti.

Aurisin nerokkain ominaisuus oli kätketty niinkin tavalliseen varusteeseen kuin ikkunanpesimeen. Sekä etu- että takaikkunan pesimen viiksi on kaksitoiminen: pieni painallus suihkuttaa vettä ikkunaan ja vasta isompi painallus sekä suihkuttaa että pyyhkii. Tästä on se etu, että ikkunan pystyy kastelemaan kunnolla ennen pyyhkimistä, jolloin se naarmuuntuu vähemmän. Ei nimittäin ole ihan kerta tai kaksi, kun olen jättänyt Polon takaikkunan pesemättä siksi, että se pyyhkii ensin ja antaa vettä vasta, kun viikseä on ensin vähän pumpannut. Saisi Volkswagen ottaa tässä kohtaa mallia Toyotasta!

Erityismaininnan ansaitsee myös Aurisin katossa oleva pikkuinen led-valo, joka valaisee himmeästi keskikonsolin hallintalaitteet pimeällä ajaessa. Ihmettelin aluksi sen funktiota, mutta peittämällä sen kädellä huomasi heti, miten vaihdekeppi ja kaikki napit joutuivat pimeään. Nappien ikonit hehkuvat kyllä pimeässä punaisina, mutta ledien tuoma lisävalo tekee niiden käyttämisestä miellyttävämpää.

Aurisin yövalaistuksen led-valo näkyy kuvan yläreunassa keskellä. En valitettavasti pystynyt ottamaan siitä kuvaa pimeällä.

Yhteenveto

Toyota Auris Hybrid on todellinen tavallisen kansalaisen hybridi. Se on yksinkertaisen toimiva paketti eikä hintakaan päätä huimaa. Hyvin varusteltu Hybrid Active Edition -kampanjamalli maksaa hieman alle 28 ke ja huippuvarusteltu Hybrid Premiumkin vain vähän yli 31 ke. Aurisin olisi saanut halvemmalla kuin tilaamamme Seat Leonin, vaikka se on hybridi!

Automyyjä kertoi, että noin puolet myydyistä Auriksista on hybridejä. Ja kun hybridin on kerran ostanut, harva enää palaa perinteiseen. En muuten ihmettele yhtään.

Seitsemänsadan hybridillä ajetun kilometrin jälkeen minua kyllä vähän harmitti palata perinteisen polttomoottorikulkineen rattiin. Siinä missä perinteinen moottori kuluttaa eniten polttoainetta pysähdyksistä lähtiessä, hybridi lähtee liikkeelle sähkömoottorin voimin nollakulutuksella täysin äänettömästi ja täysin päästöittä. Ai vitsi se on kyllä parhautta!  

Rakastuin hybridiin.

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!