POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla tankkaus

Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun

maanantai 19.05.2014 Avainsanat: #onnellistenajokoulu , Bensan kulutus , Ecorun , Maantiellä ajo , Mazda , Muilla autoilla ajaminen , Taloudellinen ajo , Tankkaus , Tapahtuma

Viime lauantaina koitti Mazdan #onnellistenajokoulu’n loppuhuipennus, kun suuntasimme porukalla Neste Myllylampi Ecorun-taloudellisuusajokilpailuun. Valitettavasti tiimien vetäjät ja osa koululaisista eivät päässyt mukaan, mutta oli meitä silti menossa mukana neljä autokuntaa Mazda3:lla.
 
Parhaiten kisassa menestyi toinen opettajamme Minna Sillankorva, joka nappasi kartturinsa Niklas Virran kanssa diesel-sarjan kakkossijan Mazda3 2,2 Skyactiv-D:llä! Upeaa! Minna kertoi valmistautuneensa kisaan huolellisesti pesemällä auton ja asentamalla puhelimeen keskinopeusmittarin. Niinhän se on, että lahjattomat harjoittelevat! :D
 

Todella hienosti menestyi myös Heikki, joka hyppäsi suunnilleen pystymetsästä bensa-auton rattiin, mutta hätyytteli silti vitossijaan oikeuttaneella kulutuksellaan hybridiauto Toyota Priusta! Jos Mazda3 1.5 Skyactiv-G olisi ollut Heikillä tämän viikon testissä ja yksi uukkari olisi vältetty, sijoitus olisi ollut varmasti vielä parempi.

Itse vein kilpailun jumbosijan ja hopeaa siinä päässä nappasi nimensä veroisesti Vesa Silver.
 
Kuten sijoituksestanikin voi arvata, en oikein ollut tyytyväinen tulokseeni. Alkuperäinen kartturini Jiri (toinen opettajista) joutui perumaan tulonsa, joten Mazda ja Autoliitto järkkäsivät mulle uuden kartturin. Toivottavasti kartturini ei hirveästi loukkaannu tästä, mutta pakko on sanoa, että hänen virheidensä takia kisani meni aivan totaalisesti penkin alle. Varmasti kartturia harmitti yhtä paljon kuin minua. Jos mä olisin ollut kartanlukija, niin virheitä olisi tosin varmasti tullut vielä enemmän, mutta siksi en edes yritä... xD

Ensimmäisen etapin nuotit. Päivän reitistä ei ollut karttaa, vaan mentiin pelkillä ohjeilla.

Kilpailu koostui viidestä etapista, joiden jokaisen päätteeksi ilmoittauduttiin AT-pisteellä ja odotettiin minuutti seuraavalle etapille lähtöä. (Paitsi 3. etapin jälkeen, jolloin oli ruhtinaallinen 22 min eväs- ja hermojenlepuutustauko.) Jokaiselle etapille on määritelty ihanneaika, jonka sisällä pitää ilmoittautua AT-pisteelle, tai tulee aikasakkoa. Ihanneajan ja etapin matkan perusteella on laskettu myös matkan tavoitekeskinopeus.
 

Päivään mahtui niin 120 km/h moottoritietä kuin pieniä hiekkateitäkin.

Etappi 1

Ensimmäinen etappi sujui hyvin. Alussa ajettiin pitkä pätkä moottoritietä, jolla kartturin arvioiman keskinopeuden perusteella tajusin laskea nopeuden sataseen vaikka rajoitus oli 120. Motarilta matka jatkui vähän pienemmille teille. Ajokoulun videoryhmä oli kiinnittänyt autoomme videokameran, jolle pyydettin kertomaan omasta valmistautumisesta kisaan ja kokemuksista Mazda3:sta, mutta pääosin höpisin sille kaikkea enemmän ja vähemmän tyhmää. Hauskaa varmaan katsoa se läpi! :D
 
Ensimmäiselle AT-pisteelle tulimme juuri ajallamme, joskin teimme kunniakierroksen viereisen liikkeen pihassa, kun kartturi kehotti vahingossa kääntymään vasemmalle oikean sijaan. Yhtä risteyksestä eteen tullutta hiiitaaasti ajavaa Transporteria lukuunottamatta mitään ongelmia ei ollut ja fiilis oli mitä mainioin.

Etappi 2

Toisella etapilla alkoi sekoilu. Ajoimme yhden risteyksen ohi, minkä seurauksena tuli pari sataa metriä ylimääräistä matkaa, pysähdys ja U-käännös. Vain muutaman sadan metrin päästä ajoimme uudelleen harhaan ja piti tehdä toinen uukkari. Nyt sille oli onneksi paremmin tilaa, ja teinkin sen aika sähäkästi, mutta kyllä ärsytti tällainen toilailu!
 
Kakkosetapilla pieniä ongelmia tuottivat myös reitillä saavuttamamme leikkuupuimuri ja traktori. Onneksi molemmista päästiin aika nopeasti ohi, mutta etenkin puimuri oli ikävä, sillä saavutin sen tietenkin alueella, jossa ei nähnyt ohittaa sitä ja oli pakko päästää vauhti hidastumaan.
 
Kakkosetapilla päästiin jo ennakkoon hieman pelkäämilleni hiekkatieosuuksille. Isot pojat olivat kertoneet, että kisoissa on aika tiukat aikarajat, joten hiekkateilläkin on painettava rajoitusnopeutta eli tässä tapauksessa lähempänä 80 km/h. Ajo alkoi mennä jo vähän vaaralliseksikin, kun oioin mutkia ja toivoin, että seuraavan mutkan takaa ei tule vastaan toista autoa. Muutamissa mutkissa ajonvakautuskin aktivoitui. 
 
Videoryhmä sai varmasti hyvää materiaalia, kun välillä ajoin kieli keskellä suuta ja välillä irvistelin kauhusta… Ja välillä bongasin ääneen valkovuokkoja, hevosia, hienoja kallioita ja muuten ihania maisemia. :) Sääli, että autossa ei ollut kuin yksi kamera. Itse ajoa näyttävä kamera olisi nimittäin tallentanut aika jännää materiaalia ja selittänyt ilmeitäni. Oman (laina)videokamerani jätin kotiin, koska totesin, että minulla ei millään riitä aika käydä läpi kaikkea materiaalia, mitä siihen tarttuisi.
 

Tällaista asfaltoitua maantietä kisareitti pääasiassa oli.

Etappi 3

Kolmannella etapilla oli vuorossa myös niin asfalttia kuin hiekkatietäkin. Heti alussa ajoimme yhden risteyksen ohi, minkä seurauksena rivakka uukkari. Lisäksi missasimme kaikessa tohinassa yhden tiekirjaan merkityn pakollisen pysähdyksen. Se oli siis maastossa kolmio, mutta tiekirjaan siihen oli laitettu pakollinen pysähtyminen. Hups… 
 
Kiire oli ja hiekkatiellä vauhti sen mukainen. Peltojen keskellä mutkitelleella tiellä ajoin sitten yhdestä vasemmalle kaartavasta tiukasta mutkasta melkein ulos. Auton perä heitti jo aika huolestuttavasti, mutta onneksi Mazda3:ssa oli todella hyvä ajonvakautus ja pysyttiin juuri ja juuri tiellä. Mutta oli vähän turhan jännää!
 
Muuta mainitsemisen arvoista kolmosetapilla ei sitten tapahtunutkaan. Loppumatkasta piti laskea keskinopeutta (turhaan kaahasin hiekkateillä…) ja niin ajelin 80 km/h alueella 60 km/h nopeutta ja keräten perääni pientä autoletkaa. Onneksi en kovin pitkäksi aikaa. Vähän ennen AT-pistettä oli järjestäjien tutka, mutta se ei haitannut koska olin körötellyt 60 km/h jo jonkin aikaa.
 
Etappi päättyi aloituspaikkaan ja evästaukoon. Kävin kuumana missattujen risteyksien vuoksi ja avauduin kaikille, kuinka ajosta ei tullut mitään. Olisinpa tiennyt, että se oli vasta pientä…

Etappi 4

Pikaisen evästyksen jälkeen starttasimme nelosetapille minuutin myöhässä, mutta mitä pienistä. Matkaa taitoimme osittain samoja teitä, mitä olimme aiemmilla etapeilla ajaneet toiseen suuntaan. Yhden stopin jälkeen suoraan ylitetyn risteyksen jälkeen jatkoin tyytyväisenä suoraan. Jossain vaiheessa kartturini alkoi vähän empiä ja sanoi, että seuraavana pitäisi löytää Karkkilan risteys. Huolestuin, että olemme missanneet risteyksen, mutta ei kai sitten… 
 
Ajettuamme pidemmän tovin päädyimme t-risteykseen, joka ei todellakaan ollut Karkkilaan. Tässä vaiheessa kartturini pyysi anteeksi ja kehotti kääntymään takaisin. Argh, olimme missanneet risteyksen jo aikaa sitten! Voi kertoa, että hajotti aika pahasti! Lopulta löysimme Karkkilan risteyksen, joka oli vain 180 metriä stop-risteyksen jälkeen. Siinä vaiheessa olimme ajaneet arviolta 18 km ylimääräistä ja kisa oli sitten oikeastaan siinä. :(
 
Vaikka yritin vitsailla maaseutumatkailustamme, niin oikeasti sain kyllä purra huulta kun harmitti niin paljon. Olen hirveän huono häviäjä ja kun ryhmätyötä tehdään, niin siinä on helppo syyttää toista osapuolta.
 

Maaseutumatkailureittimme kuvasatoa.

Etappi 5

Viimeisellä etapilla mitään ei ollut enää tehtävissä, mutta koitin kuitenkin ajaa senkin mahdollisimman hyvin. Huomasin kuitenkin, että keskittyminen alkoi herpaantua eikä jokaisessa mäessä enää tullut optimoitua nopeutta. Sain silti tiputettua kulutuksen kolmen ekan etapin 5,2 l/100 km:stä 5,1:een.

Tankkaukset

Ecorunissa tankkauksilla on luonnollisesti suuri merkitystä kilpailun onnistumisessa. Tankkausjärjestelyt tuntuivat etukäteen luettuina tosi monimutkaisilta, mutta kyllä ne sitten selkenivät kun kisapaikalle päästiin. Ennen kisaa kuljettaja tankkaa autonsa ensin itse, minkä jälkeen ajetaan “hötkyytyslenkki”. Sen jälkeen järjestäjä tankkasi auton ihan piripintaan ja sitten kisa voi alkaa. Lopussa sama toistettiin ja niin saatiin laskettua auton todellinen kulutus kisan aikana senttilitran tarkkuudella.
 

Järjestäjän suorittama alkutankkaus. Tankki todellakin täynnä!

Jälkimmäinen hötkyytystlenkki laskettiin myös kisan viralliseen kulutukseen. Sen alkumatka tuli ajettua motaria vähän turhan kovaa (onko 100 120 km/h alueella kovaa?) ja sitten piti lopussa vähän hidastella. Nolotti ihan hirveästi vetää 60 km/h alueella letkaa perässä 45 km/h nopeudella. Ihmeesti ihmiset eivät kuitenkaan provosoituneet ohituksiin. Yksi Audi tööttäili, mutta sekin vasta kun kääntyi pois perästäni. Julkinen anteeksipyyntöni tässä kaikille Lohjalaisille, jotka joutuivat ajamaan mummovauhtia perässäni! Yritin vain kovasti olla saada kulutuksen tippumaan 5,1 -> 5,0 l/100 km:iin. :P

Lopputankkaus yhtä täyteen. Auton kyljessä on kiinni kello, sillä tankkaukseen saa käyttää aikaa max. 5 min.

Lopputulos

… oli odotettu jumbosija. Huoh. :( Päivän päätteeksi olin sentään jo kohtuullisen leppynyt vastoinkäymisistä ja laskin jo leikkiä muiden kisailijoiden kanssa eri mokailuista.
 
Kisan virallinen pituus oli 222 km, mutta auto näytti pienten kiertoreittiemme vuoksi 238 km. Outoa että erotus on vain 16 km, koska maaseutumatkailumme pituus oli trippimittarin mukaan 9 km suuntaansa.
 

Navigaattorista napattu Neste Myllylampi Ecorun kilpailureitti + "pieni" harhaanajo.

Mazda3:n ajotietokone näytti päivän kulutukseksi tosiaan 5,1 l/100 km, mihin olin ihan tyytyväinen. Lähdin Ecoruniin tavoitteenani ajaa niin hyvin kuin omalla tasollani pystyn. Pienenä toiveena oli myös olla paras ajokoululainen. Uskoin sen olevan mahdollista, sillä olin ajanut #onnellistenajokoulu taloudellisen ajon lenkin  parhaiten enkä saanut kulutusta parannettua opettajan neuvoillakaan. Ei ajokoulussa onnistuminen nyt sentään hattuun noussut, mutta kyllä se loi uskoa siihen, että osaisin ajaa taloudellisesti. Mazdan mittarin mukainen kulutus olikin vain desin enemmän kuin Heikillä, joten ei paha. :)
 

Mazda3:n ajotietokoneen lukemat päivän päätteeksi. 238 km ja 5,1 l/100m.

Virallinen kulutuksemme kisa tuloksissa oli 6,547 l/100 km 10% aikasakon vuoksi ja ilman aikasakkoa laskettuna 5,952 l/100 km. Todellisen ajetun matkan perusteella laskin kulutukseksi 5,549 l/100 km, mikä on ihan järkyttävän paljon verrattuna auton näyttämään 5,1 l/100 km:iin ja olen siihen todella pettynyt. :( Jos kartturin virheiden takia jäi jotain hampaankoloon niin tästä kotona laskemastani tuloksesta jäi vielä lisää. Tarvitaan metritolkulla hammaslankaa näiden putsaamiseen!
 
Kahdella muulla Mazda3:lla auton näyttämä kulutus oli aavistuksen enemmän kuin tankkaamalla laskettu kulutus, kun taas minulla heitto oli suuri toiseen suuntaan. Miten voi olla mahdollista?! Autossani oli matalaprofiiliset renkaat, jotka kasvattavat kulutusta, mutta miten se muka noin paljon vaikuttaisi muihin autoihin verrattuna? Luulisi, että auto kuitenkin suunnilleen tietää, miten paljon se on syöttänyt bensaa moottorille.

Kulkupelinäni kilpailussa oli Mazda3 Sedan 2,0 Skyactiv-G,
jonka ilmoitettu maantiekulutus on 4,3 l/100 km ja yhdistetty 5,1 l/100 km.

Miten olisin voinut parantaa?

Autoni kulutusta kilpailussa olisin voinut todennäköisesti parantaa hieman käyttämällä vähän vähemmän vakionopeussäädintä mäkisillä osuuksilla. Kaverini testasi mulla lainassa olleen Mazda3:n ja kehotti sen perusteella kättämään vakkaria mäissäkin, kun vain vähitellen pienentää nopeutta nyppylöille. Se tuntui loogiselta ohjeelta ja helpottaisi ongelmaani, että nopeuteni tippuu herkästi kumpuilevassa maastossa. Muiden kilpailijoiden mukaan vakionopeussäädintä olisi kannattanut käyttää ehdottomasti vain ihan tasamaalla, joten tässä lienee suurin kulutussyöppöni.
 
Toisekseen olisin voinut käyttää vaihteita hieman tehokkaammin. Nyt vaihtelu meni ihan kelvollisesti, mutta muutamaan mäkeen auto puutui selkeästi, kun nousu oli jyrkkä enkä tajunnut vaihtaa pienemmälle riittävän ajoissa. 
 
Siinä vaiheessa kun aloin arvella, että olimme ajaneet harhaan nelosetapilla, olisi minun pitänyt reilummin kysyä, että onko kaikki ok ja vaikka pysähtyä selvittämään asia. Tällöin emme olisi hukanneet yhtä paljon arvokasta aikaa.

Palaamassa virhereitiltä. Alkukesä on kyllä niin kaunista aikaa!

Valmistauduin kisaan harjoittelemalla taloudellista ajamista parina iltana. Tein kuitenkin virheen siinä, että ajoin kaupungissa ja isolla maantiellä, kun olisi pitänyt suunnata pienemmille ja hiekkateille. Mietin lähinnä miten kiihdyttää parhaiten 60 -> 80 km/h tai 80 -> 100 km/h, kun olisi pitänyt miettiä mäkiä ja mutkia. Onnellisten ajokoulun taloudellisen ajon kertakin (blogaan siitä myöhemmin) oli perinteistä taloudellista ajamista keskustaympäristössä, eikä antanut siten eväitä Ecorunin mäkiin ja hiekkateille vaikka siis muuten olikin ehdottoman hyvä!

Palkintojen jakoa odottelemassa.

Yhteenveto

Vaikka kisa meni ihan surkeasti ja välillä hajotti aika kovasti, lopputunnelmat olivat silti positiiviset. Päivä ja kokemus oli kuitenkin hauska ja sitä voi lämmöllä muistella, vaikka se ei hetkellisesti siltä tuntunutkaan. Jäi sellainen fiilis, että oikeissa olosuhteissa ja ajotapaan pieniä parannuksia tekemällä olisin varmasti ollut Heikin tasolla kisassa. Täytyy ehdottomasti ottaa joskus uusiksi! Kyselinkin jo alustavasti Mazdalta mahdollisuutta uusintamahdollisuutta seuraavassa kisassa. :)
 
Hirveän moneen kilpakumppaniin en ehtinyt tutustua, mutta yleisesti porukka tuntui tosi mukavalta ja koin oloni tervetulleeksi mukaan joukkoon. Eräs järjestäjä tervehti minua tyyliin, että olen varmaankin se Jenni, joka on niin pirteä twitterissä. Olipa hauska kuulla palautetta siitäkin puolesta! Terveisiä! :)
 

 

Lopussa oli aika paljon odottelua ja kun Vesa ei suostunut menemään päiväunille Mazdan takakonttiin, kiipesin sinne itse. Oli muuten tilava. :P

Auton kulutuksen seuranta

keskiviikko 11.07.2012 Avainsanat: Bensan kulutus , Polo , Polo Junior , Polo Senior , Tankkaus , Volkswagen

Isälläni on ollut aina tapana kirjoittaa auton tankkauksen jälkeen ajetut kilometrit ja tankattu bensamäärä siniseen ruutuvihkoon. Kun meille ostettiin auto, hankin minäkin polttoaineen kulutuksen seuraamista varten pienen vihon, johon kirjoitin tiedot kustakin tankkauksesta. Saatuani Poloiseen Econen-kulutusmittarin en jaksanut kirjoittaa enää kulutusta ylös, sillä näinhän tarkan kulutuksen jokaisen ajon jälkeen. Jälkeenpäin ajateltuna olisi ollut fiksua kirjata tankkaukset ylös, koska nyt en osaa yhtään sanoa, mikä Polo Seniorin keskikulutus oikein oli, koska yksittäiset kulutukset unohtuvat. Kuitit kyllä säilöin vihon väliin laskeakseni kulutukset "sitten joskus", mutta sielläpä ne edelleen odottavat kirjaamista...

Polo Juniorin kulutusta ryhdyin seuraamaan heti ensimmäisestä tankkauksesta alkaen. Tein tunnuksen suomalaiseen tankkaus.com-palveluun, johon pystyi syöttämään samat tiedot kuin vihkoonkin, mutta palvelu hoiti laskutoimitukset puolestani. Kätevää!

Vuoden vaihteessa sivusto uudistui nykyaikaisemman näköiseksi, mutta samalla sen toimivuus heikkeni huomattavasti. Tankkauksesta piti syöttää nyt aina myös asema ja ennen kaikkea tilastointiominaisuudet huonontuivat. En halua tietää, mitä autoni on kuluttanut keskimäärin missäkin kuussa, vaan haluan käyrän koko ajalta, kuten palvelun entisessä versiossa. Kun vielä sisäänkirjautuminen alkoi tahmata, kypsyin palveluun lopullisesti.

Kaikki uuden Polon tankkauskuitit olivat tallessa (odottamassa syöttämistä tankkaus.comiin), joten aloin tutkia muita mahdollisia palveluja, johon tankkaustiedot voisi kirjata ylös. Foorumikeskustelujen perusteella saksalainen Spritmonitor ja jenkkiläinen Fuelly olisivat kaksi varteenotettavaa vaihtoehtoa. Pienen vertailun jälkeen päädyin valitsemaan Fuellyn, koska siinä oli kivemman näköiset kuvaajat ja nätimpi ulkoasu. Spritmonitorissa olisi saanut määriteltyä tarkemmin, millaisissa olosuhteissa on ajanut, mutta keskiarvotilastointi ei ollut makuuni.

Kesäloman alun kunniaksi naputtelin Fuellyyn kaikki Polon tankkaukset, joita oli kertynyt vajaassa vuodessa 21 kpl. Myös sisäänlukutoiminto olisi ollut tarjolla, mutta ajattelin, että lienee nopeampaa kirjoittaa kuitenkin kaikki yksitellen. Kaikki Fuellyyn syötetyt tiedot ovat julkisia, joten tässä kiinnostuneille tiedot meidän 77 kW 1.2 TSI Polon kulutuksesta. Myös Spritmonitoriin tallennetut tiedot ovat julkisia, joten tästä voitte katsoa vertailun vuoksi jonkun meidän Poloa vastaavan Polon kulutustiedot.

 

Tankkausten perusteella laskettu kulutus on varmasti pidemmällä aikavälillä aika tarkka, mutta yksittäiset tankilliset eivät aina kerro koko totuutta. Polo Seniorin tankkasin joskus "täyteen", mutta sain silti keskikulutukseksi vain 3,1 l/100 km, mihin ko. autolla ei vain ole mahdollista päästä. Juniori puolestaan nielaisi keväällä bensaa niin, että kulutukseksi tuli liki 10 l/100 km, vaikka ajo oli melko normaalia.

Tuntuu, että eri huoltoasemien bensapumput ovat eri mieltä siitä, milloin tankki on täysi, koska yleensä hillittömät kulutuslukemat saa aikaiseksi tankkaamalla jossain muualla kuin vakiopaikassani. Tuon superkulutuksen jälkeen olen ottanut tavaksi nollata Polon kakkosajotietokoneen aina tankkauksen yhteydessä, jotta voin kirjata kuittiin ylös auton näkemyksen keskikulutuksesta. Toistaiseksi eroa ei ole ollut kuin desi suuntaan tai toiseen eli aika hyvin auton ajotietokone on pysynyt kärryillä.

Mitä iloa kulutuksen seurannasta sitten on? Ei kai varsinaisesti muuta kuin että sitä on ihan mielenkiintoista seurata. Tietenkin yritän ajaa mahdollisimman pienellä kulutuksella, mutta oikeasti ajon aikainen kulutusseuranta tulee hoidettua ajotietokoneesta katsomalla.

Olen kyllä hieman pettynyt Polon 6,4 l/100 km keskikulutukseen, sillä se on huomattavasti korkeampi kuin luvattu maantie 4,4 / yhdistetty 5,3 / kaupunki 7,0 l/100 km. Testiolosuhteet ovat aina testiolosuhteet, mutta silti...

Alin keskikulutus johon olen päässyt on 4,7 l/100 km, kun ajoin pääosin 60 km/h rajoitettua maantietä Heinolasta Kouvolaan  66 km/h keskinopeudella. Helsinkiin ajaessa huomaa puolestaan hyvin, miten auto hotkii polttoainetta 120 km/h nopeudella ajaessa. Yleensä kulutus on ennen motarin alkamista Heinolassa 5,9 l/100 km luokkaa, mutta Helsinkiin päästyäni se on nyt useammalla reissulla ollut 6,4 l/100 km.

Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä

maanantai 24.10.2011 Avainsanat: Kevytliikenne , Maantiellä ajo , Muiden käyttäytyminen , Navigointi , Ohittaminen , Polo , Polo Junior , Reissut , Renkaat , Tankkaus

Veljeni muutti tänä syksynä opiskelemaan Ylivieskaan, joka minun näkökulmastani sijaitsee huitsin Nevadassa. Teimme mieheni kanssa sinne parin päivän pikavisiitin viikonloppuna.

Vaihtaako vai eikö vaihtaa?

Matkaa edeltävällä viikolla olin kahden vaiheilla, vaihtaisinko Poloon talvirenkaat vai en. Kyttäsin sääennusteita ja meinasin jo lähteä liikenteeseen kesänakeilla, kunnes keskiviikkona lauantain ennuste näyttikin räntäsadetta ja niinpä oli taivuttava talvirenkaisiin.

Olin suunnitellut vaihtavani renkaat itse autonhuoltokurssilla, mutta koska päätös vaihdosta tuli aika äkkiä, vaihdatin ne Jyväskylän Autotarvikkeella Polon huolenpitosopimuksen piikkiin. Tarvikkeella oli vähän kiire, mutta puhelimessa saamani lupauksen mukaan sain auton vähän vajaassa tunnissa takaisin nastat alla ja hyvin pestyt kesärenkaat takakontissa. Kesärenkaat olivat juuri pestyiksi hämmästyttävän kuivat (= toki vähän kosteat, mutta ei yhtään vettä valuvat) vaikka auto oli niin lyhyen aikaa poissa. Autopesulan renkaiden vaihdossa auto on aina ollut päivän ja silti rengaspusseista on en jälkeen voinut välillä valuttaa vettä.

Uutukaiset nastarenkaat (Nokian Hakkapeliitta 7) ropisivat aluksi todella paljon, mutta jo 15 km ajon jälkeen huomasin niiden selkeästi hiljentyneen. Tai niin kuvittelin. Maantiellä renkaat kuulostivat vain siltä kuin olisi ajanut tosi kovilla rengaspaineilla, mutta taajamanopeuksissa ropina on kyllä aikamoinen! Toivottavasti hiljenevät... Rengaspaineet olivat kaikissa renkaissa vaihdon jälkeen 2,6 bar eli ihan ok.

Optimaalisin reitti?

Ennen reissua arvoin, mitä reittiä Jyväskylästä Ylivieskaan kannattaisi ajaa. Googlemaps ehdotti ajamaan Nelostietä kunnes Pihtiputaanjälkeen olisi käännytty Elämäjärventielle (seututie 658) ja ajettu sitä Haapajärvelle saakka, missä olisi jatkettu Ylivieskaan valtatietä 27 pitkin. Matkaa 246 km ja aika-arvio 3:32 h.

Matkaan lähtiessä käskin navigaattorin opastaa meidät Ylivieskaan. Pihtiputaan jälkeen katsoimme puhelimesta Googlemapsia ja totesimme ajaneemme Elämäjärventien risteyksen ohi. Navigaattorin mielestä optimaalisin reitti oli ajaa yksinkertaisesti nelostietä Pyhäjärven tuntumaan saakka, mistä sitten käännyttiin suoraan valtatielle 27.

Paluumatkalla koitin saada navigaattorin ohjaamaan meidät Googlemapsin ehdottamaa reittiä pitkin, mutta se oli itsepintaisesti sitä mieltä, että Pyhäjärven kautta ajaminen olisi sekä optimaalisinta että nopeinta. Niinpä palasimme takaisin samaa reittiä. Pyhäjärven reitti oli 25 km pidempi, mutta matka-aika liki sama, vaikka Googlemaps arvioi ko. reitin ajoajaksi 3:48 h. Unohdin kirjata ylös yhden suunnan ajoajan, mutta koska ajotietokone antoi viikonlopun kokonaisajoajaksi vain hieman vajaa 7 h, ei meillä millään voinut mennä tuohon reittiin liki neljää tuntia.

Ohituskaistoista

Olen ajanut todella vähän pitkiä matkoja yhdessä mieheni kanssa ja nyt huomasinkin, että se on tosi kivaa, kun voi yhdessä keskustella kaikenlaisista liikennetilanteista. Hämmästelimme mm. Äänekosken ja Pihtiputaan välisten ohituskaistojen lyhyyttä: eihän 900 metrissä ehdi millään ohittaa edellä ajavia rekkoja, jos haluaa pitäytyä edes suunnilleen 100 km/h rajoituksen mukaisessa nopeudessa.

Paluumatkalla ollut 600-metrinen ohituskaista oli todellinen pohjanoteeraus. Kun näin pimeällä kyseisen kaistan liikennemerkin kiihdytin edelläni ajaneiden tuntumaan, mutta saavutettuani ne totesin että ei mitään toivoa ajaa ohi, kun kaista loppuu jo 600 m päästä ja annoin nopeuden pudota. Täysin järjetöntä tehdä noin lyhyitä ohituskaistoja, jotka oikein kannustavat ajamaan ylinopeutta.

Mieheni teki ohitukset aina aika reippaasti, koska ei halunnut kökkiä ohituskaistalla kovin pitkään. Pakko oli kyllä yhdessä vaiheessa huomauttaa, että turhaan ajat ylinopeutta, kun kaistaa riittää ohitukseen normaalillakin nopeudella. Olisihan se kiva että ohituskaistoilla saisi ylittää nopeusrajoituksen 10-20 km/h jotta ohitukset olisivat ripeitä, mutta kun ei saa, niin silloin täytyy vain yrittää hillitä itsensä ja ajaa rajoituksen mukaan. Lyhyehköillä ohituskaistoilla oma nopeuteni on yleensä 105-108 km/h luokkaa, että en minäkään ihan täydellinen ole.

Paluumatkalla ohitin eräällä n. 1,5 km pituisella ohituskaistalla yhden rekan ja meinasin ohittaa kauempana edellä ajavan säiliörekankin, mutta kaistaa-on-jäljellä-600-m merkin kohdalla arvelin, että kaista ei enää riitä ohitukseen vauhdillani, joten vaihdoin kaistaa toisen rekan taakse ja annoin nopeuden tippua rekan 80 km/h:iin. Siinä vaiheessa edellä ajanut rekka päätti yllättäen antaa tilaa kaikille ohittajille ja antoi nopeutensa tippua alle 60 km/h:iin. Siinähän sitten himmailin sen takana, kun en enää kehdannut lähteä ohittamaankaan. Tosi monta autoa ajoikin vielä ohi. Tosi kilttiä rekalta antaa ohittajille tilaa, mutta mietin että olisiko hidastamisesta voinut antaa jonkinlaisen merkin tai antaa nopeuden hidastua heti kaistan alussa eikä vasta puolivälin jälkeen?

Ylivieska-city

14 000 asukkaan Ylivieska tuntui aika pieneltä paikalta. Keskustassa ei ollut yhtään liikennevaloja, mutta "sisäänajotiellä" markettien vieressä niitä oli kolmet peräkkäin. Ja niihin jokaisiin piti pysähtyä, vaikka ajoin ihan rajoitusten mukaan. Todellinen punainen aalto normaalin vihreän aallon sijasta. Kotimatkalla ne sentään olivat yhteistyökykyisemmät eikä niihin tarvinnut ihan pysähtyä, kunhan vaan hiljenteli jokaisiin.

Paluumatkalla kaivoin kameran esiin kuvatakseni liikennevalojen punaisen aallon, mutta pääsimmekin pysähtymättä läpi jokaisista.


Yhdellä suojatiellä Ylivieskassa oli kätevä jalankulkijoiden turvallisuutta lisäävä tekijä: kun jalankulkija lähestyi suojatietä, sitä osoittavien liikennemerkkien päällä alkoi vilkkua oranssit varoitusledit. Viime vuonna täällä Jyväskylässä oli vastaava mekanismi Satamakadun ylittävällä vaarallisella suojatiellä sillä erotuksella, että ledit vilkkuivat suojatiemerkkien sinivalkoraitaisissa tolpissa. Jostain syystä tolpat kuitenkin kerättiin pois muutaman viikon jälkeen. Ilmeisesti kyseessä oli vain kokeilu, mutta minun puolestani se olisi saanut jäädäkin, koska välkkyvät tolpat ovat erittäin hyvä heräte.

Kävelijöistä varoittava suojatie. (Jouduin photoshoppaamaan kuvaan välkkeen, koska kamera ei onnistunut sitä tallentamaan.


Halpaa bensaa

Paluumatkalla pysähdyin tankkaamaan Pyhäjärven Vaskikelloilla, koska siellä oli reissun ehdottomasti halvin bensa. Neste Expressillä 95E10 maksoi 1,479 e mikä ei ole varsinaisesti halpaa, mutta viime aikojen hintatasoon nähden ihan edullista. Yleensä on tottunut siihen, että kaikki maanteiden varrella olevat huoltoasemat myyvät toinen toistaan kalliimpaa polttoainetta, joten tämä oli kiva yllätys. Samaan aikaan Jyväskylän halvin 95 maksoin 1,499 e.

Samalla sain laskettua Polon keskikulutuslukeman pelkästä maantieajosta. Ajotietokoneen mukaan keskikulutus oli 5,6 l / 100 km ja tankkauksesta laskettu 5,7 l / 100 km, jotka molemmat ovat Polon ilmoitettuun 4,4 l /100 km maantiekulutukseen nähden aika korkeita. Luulen kyllä, etten ikinä pääse niihin. Alin Polon keskikulutus mihin olen päässyt on 5,0 l / 100 km, kun ajoin Jyväskylästä Lievestuoreelle ylämäkiin hyytyvän rekan perässä.

Vaskikelloilla oli liikennemerkeistä tehty taideteos, joka näytti pimeällä kameran salamavalossa aika hienolta.


Hurja peräkärrääjä

Jossain vaiheessa paluumatkaa nelostielle oli tulossa jostain risteyksestä pientä peräkärryä vetävä auto. Ajoimme risteyksen ohi emmekä kiinnittäneet asiaan sen enempää huomiota, olimme vain tyytyväisiä ettei tarvinnut jäädä ajamaan peräkärryn taakse.

Ehkä parinkymmenen kilometrin jälkeen joku auto lähti ohittamaan meitä, kun ajelimme erään rekan perässä jonossa reilua 80 km/h. Kappas, sehän oli sama peräkärryn vetäjä. Sen jälkeen saimme jännityksellä seurata, kuinka peräkärryä vetävä auto pikkuhiljaa ohitti edellä ajavat ja myös sen rekan. Ainakin pimeässä terävät kaistanvaihdot näyttivät hurjilta ja oma juttunsahan on vielä se, että peräkärryä ei saa vetää kuin 80 km/h nopeudella. Vaikka mekin ohitimme rekan jossain vaiheessa, katosi tämä vauhdikas peräkärrynvetäjä nopeasti näkyvistä.

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!