POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla törttöily

Kops!

tiistai 28.05.2013 Avainsanat: Kolarointi , Muiden käyttäytyminen , Polo Junior , Törttöily

Siltä kuulostaa kun auto osuu toiseen autoon... Olin ajamassa Poloisella eräs aamu tyytyväisenä töihin Seppälästä salitreenin jälkeen kun pysähdyin loivasti ylöspäin viettävään mäkeen liikennevaloihin Ahjokadun ja Seppäläntien risteykseen. Edessäni oli pysähtyneenä yksi auto, johon jätin tapani mukaan reilun välin; ehkä noin 1,5 metriä. Hetken kuluttua edessäni seissyt auto alkoi valua hitaasti taaksepäin minua kohti. Tööttäsin sille ja auto pysähtyi ehkä sekunniksi, mutta jatkoi sitten valumistaan kiihtyvällä nopeudella.

Kops!

Se tyhmä autoilija antoi autonsa valua Polon keulaan!!! Huudatin tööttiä oikein kunnolla, mutta sitten vaihtui liikennevalot ja törmääjä vain lähti ajamaan. No eihän siinä auttanut muu kuin lähteä ajamaan perään. Luulin että kuski tajuaisi pysähtyä, mutta ei mitään kun jatkoi vaan matkaa ihan normaalisti. Minäkään en tajunnut raivoissani tööttäillä enempää tai vilkutella valoja, ajattelin vain että menenpä juttusille kun pysähtyy. Vaajakosken ABC:n kohdalla päätin luovuttaa ja palata kaupunkiin töihin ja soittaa kuljettajalle, koska rekisterikilven kuitenkin sain vauhdista kuvattua.

ABC:llä katsastin törmäyksen aiheuttamat vauriot. Keskelle rekisterikilpeä oli jäänyt pyöreä peräkoukun mallinen painauma, mutta mitään muita jälkiä ei ollut. Polon vammat olivat siis huomattavasti pienemmät kuin henkiset vauriot mitä sain tilanteesta... Töistäkään ei meinannut tulla mitään koko aamupäivänä kun suututti niin paljon.


En saanut päivällä kiinni törmääjää, mutta illalla hän soitti minulle takaisin, koska numerostani oli soitettu. Törmääjä oli joku pappa, jolla ei ollut mitään muistikuvaa koko tilanteesta... Ensin hän oli sitä mieltä että oli törmäysaikaan hierojalla ja hänen autonsa oli varmasti paikoillaan invaparkissa mutta jossain vaiheessa aikataulu muuttuikin siihen että hän sittenkin oli liikenteessä ... eikun eipäs sittenkään.

Hän myös tutki autoaan ja selitti kovasti, että ei se ole voinut törmätä mihinkään, kun ei siinä ole mitään jälkiä. No ei kai siinä ole, jos peräkoukku edellä tulee pehmeään puskuriin! Ja kun hänellä on ollut ajokortti x vuotta ja hän ei ole koskaan ajanut kolaria. Lopulta pappa oli sitä mieltä, että ehkä minä olen sittenkin ajanut hänen päälleen! Eeeeh...

Vartin tuloksettoman inttämisen jälkeen totesimme että hoidan asian sitten poliisin kautta kun ei muuten onnistu ja toivotin hyvät viikonloput.

Onko sitten järkeä tehdä rikosilmoitusta yhden painuneen rekisterikilven vuoksi? Juttelin asiasta tapaamani poliisin kanssa ja hän kysyi, että onko minulla vaatimuksia törmääjää kohtaan. No se uusi kilpi... Mutta oikeasti enemmän olisi vaatimuksena selvittää, että onko tällainen tapaus ollenkaan soveltuva liikenteeseen, kun ei huomaa auton taaksepäin valumista, toiseen osumista eikä pitkää vihaista äänimerkkiä. Törmääjän jarruvalotkin syttyivät vasta, kun hän osui minuun. Ei edes silloin kun hän sekunniksi pysähtyi ekan tööttini jälkeen. Ehkä pysähtyminen oli vahinko? Ehkä hän piti autoa paikallaan kytkimellä?

Asia ei tule selviämään, sillä en jaksanut lähteä siihen prosessiin, mitä rikosilmoituksen tekeminen olisi vaatinut. Etenkään kun tilanteella ei ole todistajia, niin siinä on vain minun sanani häntä vastaan. Autossa pitäisi olla kiinteä kamera kuvaamassa liikennettä, niin ei olisi epäselvyyttä tekijöistä.

Jos edes joku ottaisi opikseen...

lauantai 10.10.2009 Avainsanat: Jyväskylä , Jyväskyläläistä liikennekulttuuria , Muiden käyttäytyminen , Ruuhka , Törttöily

Kuten jo viime vuonna julkaisemassani merkinnässä kirjoitin, minua todella häiritsi työmatkallani olleen Seppäläntien ja Palanderinkadun risteyksen säännöllinen tukkiminen. Toukokuussa Keskisuomalaisessa oli jokin liikenneaiheinen juttu, johon liittyvässä kolumnissa toimittaja kirjoitti samasta risteyksestä. Hän valitteli, kuinka risteys ei toimi, koska vaikka vihreät valot palavat, joutuu hän jäämään autoineen keskelle risteystä seisomaan ja tukkimaan muiden kulun.

Luettuani kolumnin jotain napsahti päässäni. (Vähän niin kuin tuon edellisen kirjoitukseni audikohu vs. markkinaosuus -uutisoinnin kanssa.) Kuinka yksinkertainen toimittaja voi olla kirjoittaessaan jotain tuollaista? Jos jono ei vedä, risteysalueelle on turha ajaa!

Tuohtuneena päätin kirjoittaa kantani Keskisuomalaisen mielipidepalstalle, jotta edes joku risteyksen tukkija voisi ottaa opikseen. Reilun parin viikon odottelun jälkeen lehti julkaisi kirjoitukseni ja olin tyytyväinen. Sain jopa positiivista palautetta, mikä ilahdutti kovasti.

Liitin kirjoitukseen vanhassa merkinnässä olleita kuviakin, mutta epähuomiossa juuri tärkein kuva jäi lähettämättä. Kuvassa minulle vaihtuu vihreät valot, mutta risteys on täynnä seisovia ja liikkuvia autoja. Nyt lehti joutui julkaisemaan toisen lähettämäni kuvan, mikä sekin on ihan hyvä, mitä nyt lehden kirjoittamassa kuvatekstissä olin muka sitä mieltä, että kääntyvät autot tukkisivat risteyksen, vaikka vika on todellisuudessa suoraan ajavissa. Kuvassa vain näkyy kääntyviä autoja, jotka joutuvat väistämään jumittajia.

Alla mielipidekirjoitus kokonaisuudessaan. Minun piti kylläkin julkaista se jo kesällä, mutta unohdin asian täysin.

---

"Heljä Roikonen kirjoitti (Ksml 22.5.), kuinka hän jää usein jumiin Seppäläntien ja Palanderinkadun risteykseen, vaikka vihreät valot palavat hänelle.

Vihreistä valoista huolimatta risteykseen ei ole pakko ajaa, mikäli se ei vedä. Keskelle risteystä jääminen on typerää, sillä se häiritsee muista suunnista risteykseen ajamista. Vaikka autojono vielä risteystä lähetyttäessä liikkuisikin, niin sen verran arviointikykyä pitäisi olla, että miettii, pääseekö risteyksen läpi ajamaan. Tilanteen arvioiminen ei vaadi kuin pientä hiljentämistä risteystä lähestyessä ja kun tilanne on selvä, voi risteyksen ylittää. Mikäli jono ei tunnu liikkuvan riittävästi, on täysin luvallista jäädä odottamaan risteyksen toiselle puolelle, vaikka vihreät valot vielä palaisivatkin.

Ajan itse päivittäin risteyksen läpi Palanderinkadun suunnasta ja on todella raivostuttavaa joutua viikoittain kiertämään risteyksessä seisovia autoja. Välillä autoja on kulkureitillä niin paljon, että vihreistä valoista huolimatta joutuu jäämään paikoilleen odottamaan seuraavia vihreitä ja toivomaan, että niitä ennen Seppäläntietä ajavat olisivat edellisiä hieman fiksumpia. Itse en jaksa tööttäillä, vaan toivon vain, että tukkijat tajuaisivat mokanneensa.

Kaikenlaista säätöä on tullut nähtyä, kun tien tukoksi jääneet yrittävät selvitä tilanteesta vaihtamalla kaistaa, tiivistämällä jonoa tai jopa peruuttamalla epätoivoisesti takaisin valoihin päin. Miten paljon helpompaa olisikaan ollut olla tunkematta koko risteysalueelle! Etenkin päivittäin samaa reittiä ajavien luulisi oppivan "risteyksen tavoille" ja tietävän, että jono saattaa pysähtyä välillä kokonaan. Ilmeisesti liikenteen ennakointi on kuitenkin monelle liian haastava tehtävä.

Seuraavan kerran kun olet lähestymässä tukkoista risteystä mieti, pääsetkö ylittämään sen omien vihreidesi aikana, vai tuletko jäämään risteysalueelle vielä punaisten vaihduttua. Kukaan tuskin kuolee nälkään, vaikka muut tienkäyttäjät huomioimalla kotimatkaan menisikin pari minuuttia enemmän."

"Seppälänkadun ja Palanderinkadun risteyksessä on usein ruuhkaa, koska kääntyvät autot jäävät keskelle risteystä."

Taas ratin takana!

maanantai 25.05.2009 Avainsanat: Jenni , Törttöily

Reilu viikko sitten perjantaina testasin ekaa kertaa neljään viikkoon kävelemistä ilman kyynärsauvoja. Koska jalka kesti painon varaamisen yllättävän hyvin, päätin, että seuraavaksi kokeilen autolla ajamista. Siitä saatiinkin hyvä tekosyy lähteä illalla Prismaan ostoksille.

Penkki eteen. Peilit kohdilleen. Polkimien testailua. Kyllä tässä jotain tuttua on... Varovainen peruutus pois ruudusta ja ryömitys pois pihasta. Sitten vain kaasua ja tielle.

Jännä oli huomata, että ajotaito oli jo pikkuisen ehtinyt ruostua kuukaudessa. En osaa kuvata, mikä siinä oli erilaista, tunsin kuitenkin, että taukoa oli ollut. Jalan takia ajoin tietysti myös tavallista varovaisemmin ja pidin pitkiä välejä edellä ajaviin, ettei vain tarvitsisi jarruttaa kovasti. Jarruttaminen olikin asia josta nilkka ei hirveästi tykännyt, sillä painaessani jarrupoljinta nilkka menee melko jyrkkään kulmaan. Risteyksissä päädyinkin jarruttamaan välillä niin, että kannattelin koko jalkaa ilmassa, jolloin kantapää ei ollut maassa eikä kulmaa tullut. Melko työlästä vain pidemmän päälle eikä tuntuma siihen, kuinka voimakkaasti jarrua painaa ole tällöin maailman paras.

Yksi konfliktitilannekin sattui Ahjokadun keskimmäisessä liikenneympyrässä. Saapuessani liikenneympyrään etelän suunnasta siihen oli ajamassa useampi auto Prisman pihasta eli minusta katsoen vasemmalta. Autoletkan ajaessa ohi hivuttauduin aivan ympyrän suulle, joten kun letkaan tuli rako (seuraava auto Prisman pihasta joutuisi ylittämään vielä suojatien), totesin tilaisuuteni tulleen ja ajoin ympyrään.

Päästyäni ympyrään tajusin kauhukseni, että se Prisman pihasta tulossa ollut auto oli yhtäkkiä ilmestynyt puoliksi rinnalleni! Siis auto oli ajanut sisemmäksi ympyrään niin, että sen nokka oli jo ohittanut vasemman takarenkaani. Vaikutti siltä, että autolla ei ole pienintäkään aikomusta antaa tilaa, joten tein pikaratkaisun: vilkku oikealle, nopea jalankulkijoiden tsekkaus ja äkkiä pois ympyrästä Toys'R'Usin pihaan.

Pihassa vedin muutaman kerran henkeä ja kertasin mitä oli tapahtunut. Teinkö jonkin arviointivirheen vai mitä? Minusta väliä oli ollut aivan riittävästi. Kyydissäni istunut miehenikin oli sitä mieltä, että rako johon olin ajanut oli aivan tavanomainen. Ei siis ollut muuta mahdollisuutta, kuin että auto oli ajanut ympyrään todella kovaa vauhtia, sillä en lähdössäni mitenkään hidastellut.

Tapauksen jälkeen kävimme Prismassa normaalin tapaan ja sitten kotiin. Ajorutiini palasi varsin nopeasti. Niinpä viime viikolla suhasin jo Palokkaan ja pari päivää myöhemmin ystäväni kanssa Joutsaan. Pidemmällä reissulla nilkka tosin meinasi vielä vähän väsyä kaasun painamiseen, mutta jarruttaminen onnistuu aivan normaalisti. Nyt kävelen jo täysin ilman keppejä ja ajan autollakin ihan normaalisti.

Kolareita kerrakseen

lauantai 10.01.2009 Avainsanat: Jyväskylä , Jyväskyläläistä liikennekulttuuria , Kolarointi , Törttöily

Ei riittänyt että Polo otti osumaa maanantaina, vaan tiistaina oli siskoni vuoro joutua kolariin.

Tampereelta Hervannasta takaisin Helsinkiin lähtenyt kolmikko oli ehtinyt ajaa alle kilometrin Hervannan valtaväylää, kun vasemmalta kolmion takaa oli tullut auto täyttä vauhtia suoraan siskoni kaverin auton vasempaan takakulmaan. Auto oli pyörähtänyt iskun voimasta ympäri, mutta henkilövahingoilta kuitenkin vältyttiin. Kolarin jälkeen päälle ajaneen auton kuski oli tullut sanomaan, että hän ajaa autonsa vähän sivumpaan, mutta lähtikin yllättäen karkuun. Siskoni ja kaverinsa eivät valitettavasti tajunneet ottaa muistiin törmääjän rekisterikilven numeroa, joten voi olla tosi hankalaa saada korvaajaa vahingoille. Pöllämystyneen porukan ei auttanut kuin jäädä odottamaan poliisien saapumista paikalle.

Torstaina menin töihin työkaverini kyydillä ja kauhistelin, kuinka ihmiset ajavat todella lähekkäin kahdeksan ruuhkassa. Laukaantielläkin 60 km/h alueella turvavälit olivat kaikkea muuta kuin turvalliset.

Pysähdyttyämme Grafilan valoihin katsoimme, että miksi parin auton päässä melkein risteysalueella sininen paku vaihtaa kaistaa suoraan menevien kaistalta vasemmalle kääntyvien kaistalle, että ei nyt tossa vaiheessa pitäisi enää mitään reittisuunnitelmia muuttaa. Liikennevalot vaihtuivat vihreiksi, mutta paku vain seisoi kahden kaistan välissä. Sitten autosta tuli ulos mies, kävi tarkastamassa autonsa vasemman takakulman, hyppäsi takaisin autoonsa ja ajoi Grafilan viereiselle bussipysäkille. Ajattelin, että auto vain hajosi, mutta ajaessamme itse bussipysäkin ohi, bongasin pakun edestä myös työkaverini autoineen. Sininen paku olikin ajanut hänen peräänsä!

Töissä haastattelin työkaveria ja hänen kyydissään ollutta toista työkaveria. Työkaverin lähstyessä Grafilan risteystä liikennevalot olivat vaihtuneet keltaisiksi. Edessä ollut mersu oli vielä kiihdyttänyt valoista läpi, mutta työkaveri pysähtyi valoihin sillä seurauksella, että sininen pakettiauto ajoi hänen peräänsä. Henkilövahingoilta vältyttiin tälläkin kertaa, sillä paku väisti vasemmalle kahden autojonon väliin ja kolhi työkaverini Bemarista vain vasenta takakulmaa ja vasenta kylkeä.

Kolarin jälkeen kyydissä istunut toinen työkaverini oli soittanut paikalle poliisit. Puhelimessa häneltä oli kysytty, että tarvitaanko paikalle ambulanssia, mutta ei tarvittu. Hetken kuluttua paikalle oli kuitenkin kaartanut ambulanssi. Vihaisena ambulanssikuski oli kysellyt, että miksi heidät oli pyydetty paikalle, kun ei kerran tarvita. Tämän jälkeen ambulanssikuski oli soittanut keskukseen (tjv.) ja perunut poliisin ja paloauton tulon eli kaveri ei saanut paikalle myöskään poliisia selvittelemään tapahtunutta. Asia kuitenkin saatiin sovittua pakukuskin kanssa ilman poliisiakin.

On kyllä käsittämätöntä, että kolaripaikalle lähetettiin poliisin lisäksi paloauto ja ambulanssi, vaikka niitä ei tarvittu. Jossain muualla voitaisiin juuri tarvita yksikköä, joka on joutunut lähtemään liikkeelle turhan takia ja pahimmassa tapauksessa turhan hälytyksen takia voidaan menettää jopa ihmishenkiä. Tässä tilanteessa vika ei ollut kaverissanikaan, sillä hän oli puhelimessa varta vasten tähdentänyt, että henkilövahinkoja ei ole eikä ambulanssia tarvita. Miksi hätäkeskus siis lähetti paikalle koko setin? Lisäksi täytyy myös ihmetellä, miksi ambulanssikuski perui myös poliisin tulon. Ehkä hän totesi että nämä selviävät keskenäänkin... Ei voi tietää.

Kuulemani mukaan Bemarin korjaaminen tulisi maksamaan noin 2000 euroa. Saa nähdä paljonko Polon korjaaminen maksaa, sillä minun ymmärtääkseni se otti enemmän osumaa kuin alla olevassa kuvassa näkyvä Bemari.

Työkaverini Bemarin takapuskurista puuttuu pala.

Polo kolarissa

tiistai 06.01.2009 Avainsanat: Kolarointi , Polo Senior , Törttöily

Kuten olen aiemmin kertonut, ajan aina töistä kotiin Rasinrinteen kautta eli käännyn Laukaantieltä vasemmalle Kangasvuorentielle ja siitä sitten Palanderinkadulle. Olin eilen tavalliseen tapaan pysähtyneenä Laukaantien vasemmalle kääntyvien kaistalle odottamassa pääsyä Kangasvuorentielle, kun havaitsin, että kaupungista päin vastaan tuleva auto ajaa liian lähelle minua. Tiukensin otettani ratista ja painoin itseni penkkiä vasten, kun samalla auto jo rysähti Polon kylkeen. Polo vähän heilahti mutta pysyi muuten paikallaan ja sitten tilanne olikin jo ohi. Räpytin pari kertaa silmiäni tarkistaakseni että onko tämä oikeasti totta vai olenko vain unessa, mutta valitettavasti oli totta.

Ensimmäinen ajatukseni tilanteesta oli, että on saatava selville kolaroineen auton rekisterinumero jos se vaikka lähtee karkuun. Laitoin varoitusvilkut päälle ja riensin tien laitaan, jonne oli pysäköity minuun törmännyt auto ja sen eteen vielä toinen auto. Selvisi, että Polon kylkeä kolhinut farkku-Passat oli ajanut edellään ajaneen vanhan Toyota-pakun perään ja samalla viistänyt Polon kylkeä. Henkilövainkoja ei onneksi tullut, mutta Passatin oikea kulma oli tosi rullalla ja pakunkin vasen takakulma aika kasassa.

Kolarin aiheuttanut pari vuotta vanha Passat otti kaikista pahiten osumaa törmättyään edellä ajaneen pakettiauton perään.

 

Pakettiauton vasen takakulma meni aika kasaan.


Koska tilanne oli selkeä ja poliisit oli jo tilattu, palasin rekkarit kuvattuani kääntyvien kaistalle jääneeseen autooni ja ajoin sen tien sivuun. Minulta pyydettiin varoituskolmiota, joten kaivoin sen esiin takakontista ja vein sen tien varteen jonnekin 100 metrin päähän autoista.

Hetken ulkona seistyämme kokoonnuimme kaikki kolme osapuolta lämpimään Passattiin odottelemaan poliisien tuloa. Kaikki partiot olivat menossa, mutta yksi oli luvattu lähettää paikalle heti kuin vain mahdollista. Autossa istuessamme ehdimme myös kerrata tapahtumien kulkua.

Kaikki oli alkanut siitä, kun yksittäinen jalankulkija oli ylittänyt Laukaantietä minun autoni takana olevaa suojatietä pitkin. Koska jalankulkija oli jo puolessa välissä suojatietä, pakettiauto oli hidastanut antaakseen jalankulkijalle tietä. Pakettiauton perässä ajaneen Passatin kuljettaja ei kuitenkaan jostain syystä huomannut hidastamista. Passatin kuski kertoi, että oikealle ei mahtunut väistämään ja suoraan pakettiauton peräkoukkuun hän ei halunnut törmätä, joten hän yritti pujahtaa edellään olleen auton (paku) ja vierellään olleen auton (minä) välistä epäonnistuen siinä pahasti. Jalankulkijaa Passatin kuljettaja ei ollut huomannut lainkaan, vaan epäili tämän jääneen juuri sopivasti piiloon minun autoni taakse. Itse jalankulkijalle kolarissa ei tapahtunut mitään, vaan hän pääsi jatkamaan heti matkaansa, koska häntä ei tilanteen selvittelyssäkään tarvittu.

Aluksi meinasin vain linkata kartan, mutta oli selkeämpää piirtää tilanne. Nuolet osoittavat autojen kulkusuunnan. Jalankulija on tulossa vasemmalta oikealle. (Kartan kuva Enirosta.)


Arvioilta puolen tunnin päästä poliisi saapui paikalle. Pikaisen haastattelun ja puhallutuksen jälkeen poliisi totesi, että tilanteessa ei ole mitään epäselvää eikä heitä periaatteessa tarvita, mutta koska kuitenkin olivat paikalla, he kirjoittaisivat tilanteesta raportin jonka voi laittaa vakuutusyhtiöön. Niinpä kipusimme kaikki kolme ajokorttien ja rekisteriotteiden kanssa poliisimaijan takapenkille ja poliisi kirjoitti virallisen tilanneselvityksen. Peräänajaja selvisi tilanteesta pelkällä suulliselle huomautuksella ("Tää nyt menee olosuhteista johtuen huomautuksella.") ja lupasi laittaa korvaushakemuksen vakuutusyhtiöön heti huomenna. Ihan hyvä tunnelma säilyi koko ajan ja poliisiautossa lappujen kirjoitusta odotellessa etenkin kolarin aiheuttanut mies heitti toisen miehen kanssa jatkuvasti läppää. Ehkä se oli heidän tapansa selvitä shokista.

Poliisiautossa istuessamme paikalle sattui jonkin hinausliikkeen auto, jonka kuljettaja kävi koputtamassa ikkunaan ja kysyi että tarvitaanko pahiten vaurioituneelle Passatille kyytiä. Kenties kyseessä oli sama hinausauto joka ajoi täydessä lastissa ohi kun kolari oli vasta sattunut. Passatin kuskin kuitenkin totesi, että kyllä hän ajaa auton itse kotiin Leppävedelle. Toivottavasti selvisi sinne.

Mitä sitten tapahtui Pololle?

Eilen en ulkosia tuhoja tutkinut hirveän tarkkaan, totesin vain, että ovessa on lommo ja pölykapseli oli palasina. Kolaripaikalta lähdettyäni huomasin, että auton ohjauksessa on vikaa: jos ratin piti suorassa, auto kääntyi vasemmalle. Lisäksi ohjaus tuntui kotimatkalla jotenkin väljältä. Passat oli selvästi kylkeä viistäessään tullut eturengasta päin niin, että se oli mennyt vinoon. Tutkimme tänään mieheni kanssa asiaa tarkemmin ja tulimme siiheen tulokseen, että vasen rengas osoittaa jonkin verran autosta ulospäin.

Eilen kotiin tullessani huomasin myös, että Polon kuljettajanpuoleinen ovi ei mene oikein kunnolla kiinni, vaan sitä sai paiskoa pari kertaa. Ovi on alareunasta jonkin verran sisäänpainunut ja yläreunaan on tullut pieni rako, josta voi nähdä auton sisään. Onneksi nyt ei ole tiedossa vesisadetta, sillä muuten olisi pressulle käyttöä.

Elän toivossa, että saisin Polon vielä tällä viikolla korjaamolle. Toki voisin viedä sen sinne oman vakuutukseni piikkiin vaikka heti, mutta koska tilanne on selvä, luulisi että vahingonaiheuttajan vakuutuskin antaisi heti korjausluvan. Tarvitsen autoa päivittäin töihin menossa enkä viitsisi nyt hirveästi ajaa sillä, koska väärässä kulmassa olevat renkaat kuluvat ilmeisesti melko nopeasti pilalle. Isäni sanoi että vakuutuksen piikkiin saisi korjauksen ajaksi käyttöön korvaavan auton, mikä olisikin tosi reilua. En millään jaksaisi taiteilla työkavereiden aikataulun mukaan.

Lokasuoja ja ovi kuopalla ja pölykapseli tiessään.

 

Kylki on enemmän rypyssä kuin aluksi luulin.

 

Mun hyvä Poloiseni. :(
Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!