POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla scirocco

Volkswagen Demo Tour 2015

sunnuntai 11.10.2015 Avainsanat: Demo Tour , Koeajo , Muilla autoilla ajaminen , Polo , Scirocco , Volkswagen

Viime vuonna taukoa pitänyt Volkswagenin erikoisempia malleja esittelevä Demo Tour -kiertue on taas lähtenyt tien päälle. Aiemmista vuosista poiketen sen suunta on tänä vuonna pohjoisesta etelään ja niinpä Jyväskylä oli vuorossa jo nyt lokakuun alussa. Tätä olinkin toivonut! Oli kivaa, kun tehokkaita autoja pääsi testaamaan vielä kesärenkailla. 

Aiemmin Demo Tour oli minulle jokasyksyinen unelma-autoni Volkswagen Sciroccon testaushetki, mutta valitettavasti sitä ei enää nykyisin tuoda Suomeen. Sen ihanuuskin on tosin vähän väljähtänyt; vuonna 2008 esitelty ja 2014 kevyesti faceliftattu auto kaipaisi ehdottomasti oikeaa uutta versiota ja päivitystä MQB-alustaan.

Harkitsin, että skippaisin koko kiertueen, koska siellä ei ollut hirveästi minua kiinnostavia malleja. Päätin kuitenkin lähteä lauantain ratoksi kokeilemaan Polo GTI:tä ja tulipa sitten testattua paria muutakin autoa. Mukaan minulle lähti yksi Demo Tourin esittelijöistä, mikä oli kivaa, kun sai samalla keskusteltua autoista.

Golf Alltrack, Polo GTI ja Golf GTE

Volkswagen Polo GTI 1,8 TSI 141 kW (192 hv) DSG

Siitä olikin viisi kuukautta, kun olin viimeksi ajanut Pololla! Se oli varmaan kutistunut, kun tuntui nyt niin kovin pieneltä... Ei liian pieneltä, mutta esimerkiksi huomasi miten pienessä autossa rengasmelu oli paljon kovempi kuin omassa. Ja istuin oli kovin lyhyt, vaikka aiemmin Polon valtti oli juuri minulle sopivassa istuimessa ja Leonin kanssa meni suorastaan jonkin aikaa ennen kuin totuin sen istuimeen.

Koon ei kuitenkaan pidä antaa hämätä: kulkupuoli Polo GTI:ssä oli enemmän kuin kunnossa. Konehuoneeseen mahdutetut 192 hevosta olivat erittäin halukkaita kulkemaan ja vielä kun ajotilaksi valitsi sportin, auto suorastaan lensi. Motarille kiihdyttäessä 100 km/h tuli vastaan ihan liian nopeasti ja tuntui siltä, että oikeastaan vasta satasta hätyytellessä auto heräsi kunnolla eloon. Ihan kuin se olisi löytänyt jostain vielä lisää voimavaroja. Sääli että niitä ei pystynyt tätä enempää testaamaan. Edellisellä kiertuepaikkakunnalla Ylivieskassa Demo Tourin autoja oli voinut ajaa myös lentokentällä ja oli siellä päästelty yli kahtasataa. Eipä olisi ollut suotta siistiä päästä testaamaan!

Polossa minut pääsi yllättämään jarrujen tehokkuus. Muutamin liikennevaloihin tuli jarrutettua niin, että auto melkein niiasi, kun jarrut ottivat niin herkästi kiinni. Esittelijä arveli, että tämä johtuu autojen uutuudesta, mutta en minä Leonista muista vastaavaa huomanneeni. Kaikissa koeajoautoissa oli kuitenkin yhtä napakasti kiinni ottavat jarrut. Kun sitten koeajojen jälkeen palasin oman auton rattiin, tuntui että sen jarruista ei ole mihinkään, kun auto ei pysähtynytkään hipaisusta. Fiilis oli sama kuin edellisenä päivänä, jolloin vaihdoin levyjarrullisen kesäpyöräni vannejarrulliseen talvipyörään: eihän tämä meinaa pysähtyä millään!

Volkswagen Touareg 3,0 V6 TDI 193 kW (262 hv) BlueMotion Technology 4MOTION Terrain Tech Tiptronicautomaatti

Pikkuisen Polon jälkeen halusin kokeilla jotain aivan muuta ja valitsin koeajoon Touareg-katumaasturin. Johan oli autolla näköä ja kokoa! Korkeasta autosta näki mahtavasti ulos ja esimerkiksi ohittamani Tiguan näytti yhtäkkiä tosi pieneltä autolta, kun sitä korkeuksistani katselin. Touaregin kyyti oli eleettömän arvokasta, mutta hiljaa hyrräävä moottori antoi silti ymmärtää, että voimaa on tarvittaessa vaikka mihin. Hienot tunne! 

Touaregilla suuntasin Vaajakoskelle Hupeliin, jossa on yksi suosikkivalokuvauspaikkani. Yllätyksekseni Hupelintie oli saneerauksen vuoksi poikki ja käytössä kiertotie. Se ei haitannut, sillä kiertotiellä oli jyrkähköä ylämäkeä ja hiekkapintaa, mikä sopi auton luonteeseen paremmin kuin hyvin. Valokuvaaminen tosin jäi, sillä valitsemaani reittiä ei päässyt haluamaani paikkaan vaan ajoin umpikujaan. Tie oli poikki ja tilalla valtava monttu. Ei auttanut muu kuin kääntää auto ympäri, mutta tämäkin oli koeajon kannalta oikein hyvä juttu: sain testattua tositilanteessa superhienoa Area View -ympäristöntarkkailujärjestelmää, joka näytti auton lintuperspektiivistä. Samaan aikaan ruudulla näki peruutuskamerasta auton taustan ja apuviivat siitä, mihin auto päätyy nykyisellä ratin kääntymiskulmalla.

Ympäristäntarkkailujärjestelmän kuvaa. (Kuva on tosin Passatista Autotarvikkeen pihaan pysäköinnin jälkeen.)

Yksi hieno ominaisuus Touaregissa oli kuolleen kulman varoitin eli Side Assist. Ominaisuutenahan tämä on tuttu jo vaikka Mazda3:sta, mutta siinä missä Mazdan varoitus on pieni kuvake peilin reunassa, Touaregissa peilikotelon kylkeen sivuun syttyy niin iso oranssi led-valo, että jos sitä ei huomaa niin ei mitään.

Täytyy muuten tunnustaa, että tajusin vasta viime keväänä, että auton mallinimi on Touareg eikä Touraeg. Jälkimmäinen istui niin paljon paremmin suomalaisen suuhun! Nimi lausutaan "tuareg" ja se on suora lainaus Saharan alkuasukkaiden tuaregien nimestä.

Volkswagen Passat Highline 2,0 TDI Biturbo 176 kW 4MOTION DSG

Viimeisenä autona halusin testata vielä Passattia, jossa on digitaalinen mittaristo Active Info Display. Mittaristossa on perinteisten nopeus- ja kierroslukumittarin sijaan yksi iso korkearesoluutioinen näyttö, johon voi valita näkyviin sellaiset asiat mitä haluaa. Normaalit pyöreät nopeus- ja kierroslukumittarit ovat aina reunoissa, mutta näiden keskelle sai valittua esimerkiksi tietoa kulutuksesta tai navigoinnista. Näiden välissä sitten näkyi karttaa tai tietoa auton tilasta tai muuta. Kartta on siinä mielettömän kätevässä paikassa, kun katsetta ei tarvitse kohdistaa sivulle vaan vain alas sinne, minne muutoinkin autolla ajaessa katselee.

Huomasin Passatillakeskustan liikennevaloissa pysähdellessä, että automaattivaihteisten Volkkarien start-stop-järjestelmä on uudistunut. Siinä missä Leon käynnistyy kun jalan nostaa jarrulta, Touareg ja Passat (en muista oliko Polossa) käynnistyivät vasta kun painoi kaasua. Voi olla tottumiskysymys, mutta nyt ainakin tuntui, että lähdöt autoilla olivat paljon hitaampia koska silloin kun halusi päästä liikkeelle, auto vasta starttasi.

Mittariston lisäksi Passat ei herättänyt minussa mitään ihmeempiä tunteita. Siis kyllähän autosta huomasi, että se oli tosi premiumia ja sillä varmasti mielellään ajelisi. Mutta mittaristo oli kyllä hieno, toivottavasti sellaisia on tarjolla enemmän sitten kun meille tulee seuraava auto!

Yhteenveto 

Tämän vuoden Demo Tourista jäi todella hyvä fiilis. Aiempina vuosina koeajot ovat olleet pieniä pyrähdyksiä, mutta nyt autoa ehti testata enemmän kuin vain Vaajakosken ympyrään ja takaisin. Useamman kerran varmistelin esittelijältä, että onhan nyt jos kierrän vielä tuolta. Ja sopiiko että käydään kuvaamassa Touaregia vähän kauempana. Passatin palauttamisen jälkeen olin tyytyväinen päivän saldoon, mutta esittelijä silti varmisteli, että olisiko vielä ollut joku malli, mitä olisin halunnut kokeilla. Oli kyllä oikein mukava tapa viettää lauantaipäivää. :)

Demo Tour kiertää Suomea vielä joulukuun alkuun saakka, joten käy ihmeessä testaamassa vaikka et autonostoaikeissa olisikaan! 

Uusi Golf ja Robo-up!

lauantai 03.11.2012 Avainsanat: Demo Tour , Koeajo , Muilla autoilla ajaminen , Scirocco , Volkswagen

Volkswagen Demo Tour pysähtyi tällä viikolla Jyväskylään. Tänä vuonna minua kiinnosti robottivaihteinen up! ja showroomiin näytille saatu ihkauusi Golf.

Perinteisesti olen käynyt Demo Tourilla koeajamassa ikirakkauteni kohteella Sciroccolla, mutta nyt mieheni ilmoitti että se on testattu jo niin monesti, että ei kyllä ajeta sillä enää... Vähän kyllä tuntui itsekin siltä joten asiasta ei tarvinnut vääntää sen enempää. Onko rakkauteni haihtumassa? Ehkä ennemmin rakkauteni on alkanut odottaa uutta korimallia, sillä nyt kun Golfkin uudistuu konsernin kulmikkaampaan lookkiin, niin mielestäni myös Scirocco alkaa pikkuhiljaa kaivata faceliftia.

Uusi Golf

Täytyy tunnustaa, että uusi seiskakorimallin Golf ei herättänyt mitään erityisen suuria tunteita. Vaikka auto on täysin uusi, se näyttää vain faceliftatulta. Kevyt uudistus on silti mielestäni erittäin onnistunut ja on hyvin linjassa Volkkarin nykyisen lookin kanssa. Ulkonäkö oli saanut edelliseen malliin nähden särmikkyyttä, ja edestä katsottuna Golf muistuttikin varsin kovasti meidän Poloa mikä ei ole paha asia.

 
Uusi Golf.


Eniten uudessa Golfissa kiinnosti kuskin paikka. Kuten keväällä kirjoitinkin, minulla on ollut edellisten Golfien kanssa ongelmana polven osuminen ratin kannattimeen. Mutta ei enää! Seiska-Golfissa ratin kannatin oli suora ja jalkaa mahtui siirtämään kaasulta jarrulle polvea kolhimatta. Kuten miehenikin totesi, jatkossa on mahdollista ostaa Golf nyt kun minulla ei ole enää polviongelmaa.

 
 Jee, lopulta polveni mahtuu Golfin ratin alle!


Automyyjä-Mikan mukaan uusi Golf tulisi varsinaiseen ensiesittelyyn muutaman viikon kuluttua. Täytyy lähteä sitten katsomaan tarkemmin ja toivoa että pääsee myös koeajamaan.

Up!

Golfiin tutustumisen jälkeen lähdimme koeajamaan robo-up!:ia. Minulla on jonkinnäköinen fiksaatio  pieniin autoihin: Demo Tourillahan on tarjolla vaikka mitä hienoja autoja, mutta ei, minä haluan vaan kokeilla sitä kaikista pienintä.

Viime keväänä ekaa kertaa koeajamamme up! oli varustettu kiertueelle käytännössä kaikilla herkuilla, mitä autoon on mahdollista saada. Neliovisuus oli ehdottomasti plussaa, sillä lyhyemmät ovet ovat kätevämmät kapeisiin paikkoihin pysäköidessä.

Demo Tourin up!:in halusin koeajaa, koska halusin verrata, miten robotin ohjaama manuaalivaihteisto eroaa oikeista automaattivaihteista. Koska automaatti on kätevimmillään taajama-ajossa, suuntasimme Jyväskylän keskustaan. Rantaväylällä vaihteiden vaihtamisesta sai ekat tyypit ja myös ekat naurut, kun kiihdyttäessä auto pörisi hauskasti. Kunnon ralliäänet ja silleen.

Automatisoitu vaihteisto ei odotetusti toiminut ihan yhtä hyvin kuin automaattivaihteisto. Rantaväylälle kiihdyttäessä vaihdoissa oli vähän kuminauhan tuntua. Keskustassa ajaessa puolestaan auto selkeästi nykäisi vaihteen vaihtuessa. Ripeässä kiihdytyksessä nykäys oli tosi iso, mutta pelkällä pintakaasullakin ajaessa vaihdon tunsi hämmästyttävän selkeästi. Tuntui kuin itse jatkaisi matkaa ja auto hidastaisi.

Yllättävin tapaus vaihteiden kanssa tapahtui uudelleen rantaväylälle kiihdyttäessä. Lähtönopeuden ollessa noin 20 km/h runttasin kaasun ihan pohjaan, minkä jälkeen ei tapahtunutkaan mitään. Hämmennyin ja ehdin päästää jo vähän irti kaasustakin, kun auto lopulta sai juonesta kiinni ja alkoi kiihdyttää. Miehenikin ehti melkein kysyä, että miksi jarruttelen, kun mitään ei tapahtunut. Tämä oli varsin yllättävä tilanne ja jos olisi ollut ruuhkaa, niin olisi voinut jäädä vähän jalkoihin, kun auto ei lähtenytkään kiihdyttämään odotetusti. Kyllähän Polon DSG:kin tuumaa hetken kun tallaa kaasun pohjaan, mutta se tapahtuu kuitenkin sekunnin murto-osassa verrattuna up!:iin, jolla reagointiaika oli arviolta pari sekuntia.

Vaikka robottivaihteisto ei täydellinen ollutkaan, olisi se kuitenkin ihan toimiva. Mieheni ainakin oli sitä mieltä, että jos pitäisi ostaa up! niin kyllä hän siihen valitsisi automatisoidun vaihteiston. Erityisesti keskustaruuhkissa automaatti vain on niin kätevä.

 
White up! ja takana tällä kertaa ajamatta jäänyt Scirocco.

Volkswagen Demo Tour 2011

torstai 13.10.2011 Avainsanat: Demo Tour , Koeajo , Muilla autoilla ajaminen , Polo , Polo Junior , Scirocco , Volkswagen

Volkkarin vuosittainen(?) autojen esittelykiertue "Volkswagen Demo Tour" saapui viime viikonloppuna Jyväskylään ja sinne oli tietysti päästävä.

Viime vuoden kiertueella piti päästä testaamaan, miten 132 kW (180 hv) 1.4 TSI-moottorilla varustettu Polo GTI kulkee. Tällä kertaa sen koeajaminen kiinnosti vähän eri tavalla kuin viime vuonna, sillä nyt halusimme verrata, miten paljon se eroaa omasta uudesta Poloisestamme, jossa 77 kW (105 hv) 1.2 TSI-moottori. Koeajon jälkeen olin suoraan sanottuna vähän pettynyt... GTI Pololla ajaminen oli toki kivaa, mutta ei läheskään niin kivaa kuin ajattelin ennakkoon. Tämä tosin kertonee vain siitä, että oma Polomme on niin hyvä, ettei siinä ole enää juurikaan parantamisen varaa.

Tarkoituksena oli kuvata vain Polo GTI, mutta ei tuota GTD Golfia viitsinyt rajata kuvasta pois kun noin nätisti Polon vieressä odotteli.


GTI Polon kiihtyvyys ei tuntunut kovinkaan paljon kovemmalta kuin omallamme, mikä oli yllättävää. Speksien mukaan GTI:n kiihtyvyys 0-100 km/h on 6,9 s, kun taas 1.2 TSI:n on 9,7 s. Voi olla, että en vain osannut painaa riittävästi kaasua, mikä oli viime vuonnakin "ongelmana". Kun kävimme ajamassa koeajon jälkeen omalla Pololla saman lenkin, niin olihan se paljon lussumpi. Meidän automme lähtee kyllä liikkeelle mukavan rivakasti, mutta GTI Polo on rivakka koko kiihdytyksen ajan nollasta sataan. Noh, eipä tuolla omallakaan jalkoihin jää, joten ei ongelmaa.

Hauskin ominaisuus GTI Polossa verrattuna perus-Poloon oli murahtelu. En ole varma jaksaisiko sitä kuunnella päivittäisessä kaupunkiajossa, mutta koeajolla murina nauratti aina liikkeellelähdöissä ja muussa hitaassa ajossa. Auto tuntui koko ajan innokkaasti odottavan, että joko voitaisiin mennä!

Yksi asia johon erityisesti halusimme kiinnittää GTI Polossa huomiota, oli istuimet verrattuna Highline-varustetason urheilullisiin etuistuimiin. Olisivatko ne vielä paremmat kuin omassamme? Olemme nimittäin täysin rakastuneet Highlinen penkkeihin... GTI-penkkien istuinosan reunat olivat hieman Highlineä korkeammat ja selkänojan sivuttaistuet olivat myös hieman isommat, mutta takapuolituntuman mukaan erot olivat hyvin pieniä. Penkit olivat hirveän hyvät (ja kotoisat) istua. Ulkonäkökisassa nahkaverhoillut istuimme vievät mielestäni voiton, vaikka GTI:n ruutukuvio onkin ihan hieno.

Etuistuimet a'la Polo GTI. (Laittelen omasta Polostamme kuvia joku kerta erikseen.)


Toinen kiinnostava asia GTI Polossa oli kiiltävät harjattua terästä olevat poljinpinnat. Olen vähän haaveillut sellaisten asentamisesta omaan Poloomme, koska ne näyttävät tosi makeilta. Alkuperäistarvikkeena saatavien poljinpintojen asennusohjeessa lukee, että jarrupolkimen pinta pitäisi liimata tiukasti kiinni polkimeen, koska se on leveämpi kuin poljin. Liiman kanssa pelleily ei kuitenkaan oikein innosta minua, joten en nyt tiedä tuleeko noita hankittua. Tosin kun vertasin GTI Polon jarrupolkimen leveyttä omaani, niin saman kokoisilta ne vaikuttivat ja myös kiinnitys näytti samanlaiselta.

GTI Polon salamavalon loisteessa hohtavat poljinpinnat. Vasemmalla näkyvä lepuutustukikin saisi olla samaa sarjaa.


GTI Polon koeajon jälkeen minun piti päästä jokavuotiselle Scirocco-koeajolle. Tietysti! Demo Tourin esittelijä - joka muuten muisti minut hyvin viime vuodelta - vitsaili, että kun on käynyt koeajamassa Sciroccon 32 kertaa, sen saa ilmaiseksi. Sääli että olin aiemmilta kerroilta unohtanut pyytää todistuksen! Eli 32 vuoden päästä saisin Sciroccon... Voisin kuitenkin kuulemma saavuttaa vaaditut koeajokerrat nopeasti, jos lähtisin kiertämään Suomea Demo Tourin perässä ja omisin auton joka paikkakunnalla itselleni. Jep, hieno suunnitelma! :D

Demo Tourin esittelijät olivat sitä mieltä, että Polo GTI olisi hauskempi ajettava kuin Scirocco, mutta sekä minä että mieheni olimme sitä mieltä, että Scirocco oli kivempi. Se tuntui jotenkin kulkevan paljon paremmin. Kaksilitraisessa Sciroccossa oli toki 210 hevosta potkimassa konepellin alla, joten ei sinänsä ihme, vaikka se isompi auto onkin. En tainnut painaa Polon kaasua täysin pohjaan, mutta enpä muistanut tehdä sitä Sciroccollakaan, koska hyvin se kulki muutenkin. Ja murisi mennessään.

Tänä vuonna Demo Tourilla oli koeajettavana kaunis sininen Scirocco, mutta minusta Sciroccon ainut oikea väri on silti vihreä.


Sciroccon kiihtyvyys pääsi yllättämään minut tänäkin vuonna. Hissuttelin Palokasta Kirriin johtavan moottoritien kiihdytyskaistan alussa ja annoin moottoritietä ajavan auton mennä ohitse. Sitten kenkäisin kaasun pohjaan, Scirocco ampaisi liikkeelle ja hetken päästä ohitse ajaneen auton perä alkoi olla uhkaavan lähellä liittymistä ajatellen. Ei auttanut kuin päästää kaasu vapaaksi, jotta pystyin turvallisesti liittymään edellä ajaneen auton perään. Viime vuonna edellä ajanut auto liittyi edelläni kiihdytyskaistalta moottoritielle, mutta muuten tilanne oli aika sama. Ei voi muuta sanoa, kuin että kyllä lähtee.

Outoa GTI Polossa ja Sciroccossa autoissa oli se, että ihan kuin ne olisivat vastanneet kaasuun pikkaisen pidemmällä viiveellä kuin oma Polo. Automaattivaihteisia siis kaikki kolme. Ero ei ollut iso, mutta tuntui siltä, että nuo tuumasivat kaasua painaessa sekunnin kymmenesosan pidempään että mitä tekisi ennen kuin lähtivät rivakasti liikkeelle. Minusta tämä sama ilmiö oli huomattavissa riippumatta siitä, halusiko äkkiä nollasta sataan vai lähtikö vain liikkeelle risteyksestä. Kuvittelenkohan vain?

Sciroccossa on yksi miinus, jota en ollut muistanut lainkaan. Sen istuin on pikkaisen liian pitkä minulle, minkä huomaa siitä, että pohkeeni ottavat kiinni penkin etureunaan. Tuntui siltä, että olisin tarvinnut selkänojan ja takapuolen väliin pienen tyynyn, jotta pääsisin penkissä hieman edemmäs. En tullut kuitenkaan kokeilleeksi penkin säätöjä sen enempää, joten voi olla että ongelmaa ei oikeasti edes ole. Ei ainakaan muista aiemmilta koeajoilta vastaavaa.

Sciroccon penkki tuntui hieman turhan pitkältä, kun pohkeet olivat ihan kiinni penkin etureunassa. (Kuvassa ei ole kylläkään ihan autenttinen ajoasento, sillä siirsin penkkiä taaksepäin paremman kuvattavuuden toivossa.)


Sciroccossa oli näppärä peruutuskamera, jonka kuva oli paljon parempi kuin viime talvena koeajamassamme Nissan Jukessa. Juke oli tosin aika likainenkin, mistä johtuen huonompi kuva. Saattoi Volkkarilla silti olla parempi näyttö tai kamera tai molemmat, kun kuva oli niin terävä.

Sciroccolla peruuttaminen tuntui hieman vaikealta. Olen tottunut lipumaan Pololla hyvin rauhallisesti parkkiin säätelemällä nopeutta kevyesti jarrupoljinta painamalla. Kun Scirccossa päästi pakilla jarrusta vähänkin irti, tuntui auto haluavan mennä heti hirveän kovaa. Vähän töksähtelyksi meni siis peruuttamiseni. Varmaankin tottumiskysymys, että osaa annostella jarrua sopivasti.

Kylläpä osuin nätisti keskelle parkkiruutua!

 

Näkyvyys taakse ei ole koskaan ollut Sciroccon vahvimpia puolia. Taustapeili on pieni, takaikkuna on pieni ja takaistuimien niskatuet vielä blokkaavat muutenkin niukkaa näkyvyyttä.


Sciroccon koeajon jälkeen käväisimme vielä sisällä katsomassa Golfin avoautoversiota eli Golf Cabrioletia ja heittämässä läppää Demo Tourin miesten kanssa. Vielä olisi voinut koeajaa Golf GTI:n 35-vuotisjuhlamallinkin, mutta jätin sen kuitenkin väliin, koska piti ehtiä vielä iltayhdeksäksi Lahteen. Koeajoista ei jäänyt mitään "pakko saada" -fiilistä, mutta Polo GTI:n madallettu alusta ja isot renkaat kieltämättä hieman houkuttelisivat laittamaan omaa.

Oma Polo vs. GTI Polo.

Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo

maanantai 22.11.2010 Avainsanat: Demo Tour , Koeajo , Muilla autoilla ajaminen , Scirocco , Volkswagen

Volkswagen Demo Tour -kiertue pysähtyi tänään Jyväskylään. Kun autoliike ahdetaan täyteen toinen toistaan hienompia Volkkareita, niin pakkohan niitä on päästä katsomaan. Ennen kaikkea halusin päästä koeajamaan Sciroccon Polo GTI:n.

Menimme mieheni kanssa Autotarvikkeelle vähän vaille neljä, jolloin luulin siellä olevan hirveä ruuhka, mutta sen sijaan pihassa oli monia Demo Tourin autoja vapaana. Myös upean värinen vihreä Scirocco!

Vapaana oli myös GTI Polo, joten pääsimme heti liikenteeseen. Mukaan kyytiin lähti mukava Demo Tourin mies, joka ei ollut kotonaan käynyt sitten syyskuun alun, jolloin kiertue starttasi. On kuulemma tullut Suomi tutuksi reilun kolmenkymmenen paikkakunnan kiertämisen aikana.

Autosta en osaa sanoa juuri mitään muuta, kuin että kyllähän se kelpaisi. Minä nyt vain yksinkertaisesti rakastan autoja, jotka ovat hieman tavanomaista rivakampia liikkeissään. Urheilullisesti muotoillut penkit olivat miellyttävät istua, ulos näki hyvin ja automaattiset vaihteet olivat vaivattomat. Läpinäkyvä katto oli aika cool. Ja olihan se varsin sähäkkä, vaikka aluksi minusta tuntui, ettei se kulkenut kuin syksyllä koeajamani Audi A1. Vika oli siinä, että en vain osannut käyttää Poloa. Siinä pitikin painaa kaasu kokonaan pohjaan, jotta se ottaisi kaikki tehot irti. "Pohjaan" painamisen jälkeen kaasupoljin painui alas vielä pari senttiä lisää, siinä oli oikein semmoinen pykälä havaittavissa. 1.4-litraisessa GTI Polossa on 180 heppaa, kun taas Audi A1:ssä vain 122. Hieman eroa siis...

Palatessamme Pololla Autotarvikkeen pihaan Scirocco majaili edelleen katoksessa, joten päätimme lähteä koeajamaan senkin. Avainten vaihto ja uusi allekirjoitus paperiin ja pääsin jälleen kerran rakastamani auton rattiin. Pololla ajoin Vaajakoskentien töyssyjen kautta motarille ja Vaajakosken ympyrään. Sciroccolla suuntasin puolestaan Palokankeskukseen, josta takaisin kaupunkiin lähtiessä on erityisen hyvä kiihdytyskaista auton kiihtymisen testaamiseksi. Automaattivaihteisto urheilullisempaan S-asentoon ja talla oikeasti pohjaan. Kauempana edelläni moottoritielle liittyneen auton perä lähestyi aivan turhan nopeasti, kun kaksilitrainen Scirocco ampaisi vauhtiin luistoneston merkkivalon vilkuttaessa kiivaasti. On aina yhtä hauskaa, kun auto kulkee!

Demo Tourin miehen mukaan Sciroccolla on ajettu useampaan kertaan kahtasataa, mutta itse tyydyin tunnollisesti pysymään suunnilleen rajoitusten mukaisissa nopeuksissa. Tuntui kyllä siltä, että auto olisi kiihtynyt mielellään kovempaankin vauhtiin.

Palautettuamme Sciroccon kävimme vielä liikkeessä haikailemassa 1.2 TSI -moottorilla varustetun Polon perään, mutta esittelyautoissa ei ollut edelleenkään sellaista. Perus-Polon penkki tuntui GTI-version ja Sciroccon urheiluistuimien jälkeen aika tasaiselta...

Ihanan vihreä mutta kamalan likainen Sciroccoinen.
(GTI Polosta unohdin ottaa kuvan...)

Sciroccoooo <3

torstai 01.10.2009 Avainsanat: Koeajo , Muilla autoilla ajaminen , Scirocco , Unelmointi , Volkswagen

Käydessämme ihailemassa uutta Poloa emme saaneet sitä heti koeajettavaksi, koska se oli juuri menossa. Emme silti jääneet autotta, sillä saimme tarjouksen testata Sciroccoa Polon vapautumista odotellessa. Voitte arvata että oli ihan tohkeissani tarjouksesta, sillä kyseessä oli sentään unelma-autoni!

Koeajon paperihommia hoitaessaan myyjä kysäisi ohi mennen, että olenko ajanut aiemmin automaattivaihteisella autolla, sillä koeajettava Scirocco oli automaatti. Kerroin että kerran, mutta olen unohtanut toiminnan, missä vaiheessa myyjän kasvoilla käväisi ilme kuin hän olisi miettinyt, että olikohan tämä hyvä sittenkään idea. Sain sitten pikaisen opastuksen käytöstä ja avaimet käteeni. Liikkeelle lähtiessä vain piti muistaa painaa jarru pohjaan, jotta vaihteen pystyi vaihtamaan ajovaihteelle eli D:lle. (Siten varmistetaan, että auto on varmasti kuljettajan hallinnassa.)

Omaksuin automaattivaihteiston käytön hyvin nopeasti, sillä eihän sitä tarvitse varsinaisesti käyttää. Sen kuin nauttii ajamisesta. Saatuani auton liikkeelle olinkin siis elementissäni ja rullailin varovasti pois autoliikkeen pihasta. Ekoihin liikennevaloihin pysähtyessä oli jännä taas huomata, miten auto vain pysyy käynnissä vaikka ollaan paikallaan. Seuraavissa pysähdyksissä asiaan ei sitten tullutkaan enää liiemmin kiinnitettyä huomiota.

Mutta itse asiaan, Sciroccoon. Testasin viime syksynä manuaalivaihteista 1,4 -litraista Sciroccoa, mutta nyt alla oli 2,0 -litrainen raketti, jolla ajaminen ja erityisesti kiihdyttäminen nostatti väkisinkin hymyn huulille.

Alkumatkasta meno oli rauhallista, koska ajoin Vaajakoskentietä Jyskään. Töyssyt tuntuivat auton jäykästä alustasta melko kovasti. Vielä kun ajoin osan töyssyistä tapani mukaan vasemmasta reunasta, tuli kyydissä istuneelta mieheltäni valitusta pomppaamisesta. Vaajakoskentiellä körötellessäni tuli myös todettua, että auton ulkonäkö ei vähennä ohitushaluja, jos ajat jonkun mielestä liian hitaasti. Ajaessani 40 km/h alueella 40 km/h nopeutta, joku karautti hyvin vauhdikkaasti ohitseni.

Minun iloni alkoi toden teolla suunnatessani Jyskän rampilta moottoritielle. Rampin alussa hidastelin tarkoituksella pidentääkseni välimatkaa edellä ajaneeseen autoon. Takanani ajavan auton kuski kuulemma näytti jo hieman kyrsiintyneeltä, kun päätin että tilaa on riittävästi ja painoin kaasun pohjaan. Oli aivan mieletöntä, miten Scirocco kiihtyi! Ei mennyt kuin hetki, kun auto oli jo kiihtynyt sataseen ja takana ajanut auto jäänyt kauas taakse. SIISTIÄ...!

Moottoritielle liittyessäni jouduin itse asiassa vähän jarruttelemaan (hyi), jotta pystyin turvallisesti liittymään autoletkaan. Letka ajeli sadesäässä 80 km/h, johon päädyin itsekin sen sijaan, että olisin ajanut kiihdyttänyt rajoituksen mukaiseen sataseen ja ohittanut autot. Kävin pyörähtämässä Vaajakosken liikenneympyrässä ja palasin takaisin moottoritielle. Harmi tosissaan että keli oli hyvin sateinen, sillä sateessa en viitsinyt kiihdyttää autoa moottoritien alkumutkissa kovinkaan vauhdikkaasti.

Ennen autoliikkeelle palaamista halusin vielä käydä testaamassa, kuinka nopeasti Sciroccon saa liikkeelle rantaväylän valoista, jotka kuuluivat ennen vakiotyöreittiini. Ryhmityin jo vihreinä olleisiin valoihin vasemmalle kaistalle jonkun auton rinnalle. Käännyttyäni rauhassa (pahuksen sadesää) rantaväylälle painoin kaasun pohjaan, mikä sai taas tuntemaan auton voiman takapuolessa asti. Kiihdytys 70 km/h:iin tapahtui muutamassa sekunnissa ja ohitettuani kiihdytyksen yhteydessä vierelläni ajaneen auton siirryin oikealle kaistalle sen eteen. Kuski varmaan piti minua idioottina pullistelijana, mutta oli se sen arvoista!

Ah, rakkautta on tuo auto, ei siitä pääse mihinkään. Olisi kelvannut pidempikin koeajo, mutta piti palata liikkeelle Polon koeajoa varten. Polo oli kyllä aika tavallinen Sciroccon jälkeen... Miehenikin innostui Sciroccosta nyt paljon enemmän kuin pelkkien puheideni perusteella ja sanoi että meiltä puuttuu enää 25 tonnia että saisimme sen... No, se on sitten vaan alettava säästämään!

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!