POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla sähköauto

Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy

torstai 08.12.2016 Avainsanat: Koeajo , Muilla autoilla ajaminen , Renault , Sähköauto

Pääsin testaamaan Auto 2016 -tapahtumassa elämäni tähän asti erikoisinta kulkuneuvoa; kaksipaikkaista Renault Twizy -sähköautoa.

Twizy ei ole varsinaisesti henkilöauto, vaan 450 kg painoinen ja 13 kW tehoinen kulkupeli kuuluu nelipyörä-ajoneuvoluokkaan (L7e). Twizyä saa myös kevyt nelipyörä (L6e) eli mopoauto-versiona. Sen teho on elektronisesti rajoitettu 4 kW:iin ja nopeus 45 km/h:iin, mutta muuten mallit eivät eroa toisistaan. Twizy 80 ajamiseen tarvitaan B-luokan ajokortti, Twizy 45 kuljettamiseen riittää puolestaan mopoautokortti.

Auto on ollut tuotannossa jo vuodesta 2012 saakka, ja ensi keväästä alkaen sitä aletaan myydä myös Suomessa.

Katsokaa miten pieni se on!

Ajotuntuma Twizyssä on - sanoisinko - napakka. Tien epätasaisuudet tuntuivat aika kovasti autoon. Tätä korostaa vielä se, että penkit ovat kovaa muovia vailla mitään pehmustetta. Kovat penkit ovat kuitenkin ihan kivat istua ja aavistuksen kuppimaisina pitävät hyvin otteessaan. Matkustaja istuu hajareisin kuljettajan takana, jalat penkin sivuilla.

Twizyllä ajamisessa oli fiilistä kylliksi ja siitä saivat osansa myös sivulliset. Äänettömyydestä huolimatta pikkuinen ilmestys käänsi päitä ja nosti hymyn ihmisten huulille. :) Totta puhuen auto ei kyllä ollut ihan äänetön, vaan kiihdyttäessä sähkömoottorista kuului hieman sähköistä sirinää. Ohjaus on varsin jäykkä, koska autossa ei ole ohjaustehostinta, mutta vauhtiin päästyäni siihen ei kiinnittänyt enää mitään huomiota.

Ohjaamo on hyvin pelkistetty, mutta toisaalta eipä sitä juuri muuta tarvitsekaan kuin nopeus- ja akkumittarin.

Ehdin kokeilla lyhyellä testilenkillä myös maantienopeutta. Twizyn nopeus on rajoitettu 80 km/h:iin ja siihen se myös kiihtyi, vaikkakin 50 km/h jälkeen melko verkkaisesti. Takaisin kaupunkiin päin kiihdyttäessä liittymiskaista alkoi tuntua vähän lyhyeltä; tällä ei mihinkään pieneen väliin mennä jos vauhtia ei ole saanut kelattua tappiin!

Maantiellä ajamisessa oli kyllä ihan omanlaistaan vauhdin hurmaa, mitä korostivat avoimet sivuikkunat ja ovien läpinäkyvät alaosat. Missään vaiheessa ei silti pelottanut. Nauratti lähinnä olla sellaisella kirpulla liikenteessä. :D

Tuusulanväylältä poistuessa en uskaltanut ajaa sillä yhtä reippaasti kuin oikeilla autoilla, sillä en tiennyt miten kiikkerä se on. Koeajon jälkeen jutellessa selvisi, että auton pohjaan sijoitettu 100 kg akku tekee siitä hyvin vakaan eikä se kaadu. Olisin siis voinut ajaa kaarteen vauhdikkaamminkin.

Pieni ja jämäkkä katseenkääntäjä.

Twizy on pääsääntöisesti plussakelin ajoneuvo, sillä siinä ei ole lämmityslaitetta ja sivuikkunatkin puuttuivat. Ovet Suomeen tuotavissa malleissa sentään on, vaikka jossain maissa nekin ovat lisävaruste. Ilmava hytti oli kuitenkin ison tuulilasin ansiosta varsin suojaisa ja sillä tarkeni ajaa +4 asteen kelissä ihan hyvin normaaleissa ulkovaatteissa. Ennakkoon jännitin myös hieman sitä, miten ravassa olisin ikkunattomalla autolla ajamisen seurauksena, mutta ihmeellisesti edes ohi ajaneet linja-autot eivät onnistuneet kastelemaan, vaikka sumupilven nostattivatkin märästä asfaltista. 

Twizy kulkee yhdellä latauksella noin 70-80 km/h. Auto ladataan tavallisesta suko-pistokkeesta, jossa on vähintään 10 A sulake eli normaali auton lämmitystolppa riittää yleensä hyvin. 6,1 kW akun lataaminen tyhjästä täyteen vie noin 3,5 h.

Ruoka-aika! Latauspiuha kulkee kätevästi keulassa olevan luukun alla.

Kenelle Twizy on sitten suunnattu? Renaultin edustaja nimesi mahdollisiksi ostajiksi "valveutuneet urbaanit", joille auton lyhyt kantomatka riittää. Auto onkin omiaan esimerkiksi kaupunkiliikenteeseen eikä se myöskään tarvitse paljon parkkitilaa. Itse näkisin Twizyn mahdolliseksi vaihtoehdoksi niille, jotka ajavat työmatkoja (mopo)skootterilla. Sillä ajaessa ei tarvitse kypärää eikä erityisiä ajovaatteita. Sateella se tarjoaa myös skootteria paremman suojan - ei ehkä täydellistä, mutta edustajan mukaan se on sateella yllättävänkin suojaisa. Mopoautoon verrattuna se on puolestaan paljon coolimpi!

Renaultin edustaja kertoi, että Twizyjä on vuokrattavana Hangossa Cafe Regattassa. Ne olivat kuulemma viime kesänä jatkuvasti menossa. En ihmettele yhtään. Tunti maksaa 20 euroa ja siinä ajassa ehti heittää kivan lenkin lähiympäristössä. Myös Tuulilasin sähköautoblogaaja Vesa Linja-Aho oli bongannut Hangon vuokra-Twizyt jo toissa kesänä ja käynyt testaamassa ja tykännyt.

 Twizyllä ajaminen oli tosi hauska kokemus ja tekisi kyllä mieli käydä testaamassa se ensi kesänä vähän pidemmällä lenkillä. Tuskin siitä erityinen myyntimenestys tulee, mutta uskon, että sillekin oma pieni ostajakuntansa löytyy. Twizy 45 maksaa 12690 e, Twizy 80 puolestaan 13990 e.

Ovien avaaminen ei vie yhtään tilaa sivulta, sillä ne aukeavat suoran ylöspäin kuin sakset. (Kuva: Marko / Sähköautoileva motoristi)

Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta

lauantai 19.11.2016 Avainsanat: Hybridiautot , Koeajo , Mazda , Muilla autoilla ajaminen , Sähköauto , Tapahtuma , Vuokraus

Helsingissä järjestetään tänä viikonloppuna 18.-20.11. Auto 2016 messut, joka on Suomen suurin autotapahtuma koskaan. Mukana ovat lähes kaikki Suomessa myytävät automerkit ja koeajettava on noin 150 autoa.

Päätin jo aikaa sitten viettää messuilla koko viikonlopun, sillä olisihan se autoblogaajan paratiisi! Vähän ennen messuja kävi epäilyttämään, riittääkö siellä sittenkään tekemistä kahdeksi päiväksi, mutta se oli kyllä turha huoli! Lauantaina tapasin muutaman tutun ja juutuin parin firman osastolle niin pitkiksi ajoiksi, etten ehtinyt käydä hallin tarjonnasta läpi kuin murto-osan...

Messujen väenpaljoutta oli mukava tarkkailla portaista. Hyvin oli porukkaa, muttei liian ruuhkaksi asti kuitenkaan.

Koeajot

Auto 2016 tapahtumassa ostajan oli helppo vertailla eri automalleja, sillä niitä pääsi koeajamaan peräjälkeen. Koeajo varattiin automerkkien pisteiltä ja sitten vain omalla vuorolla jonottelualueelle odottamaan noutajaa. Koeajoja pystyi siis varailemaan pitkin päivää - jos kalenteri ei ollut vielä täynnä. Suosituimpien mallien koeajokalenterit täyttyivät nimittäin hetkessä. Koeajoille lähdettiin mukavasti sisätiloista, joten edes takkia ei tarvinnut hakea narikasta.

Autojen koeajoalueella melko hiljainen hetki, suurin osa autoista liikenteessä.

Itse pyrin testaamaan messuilla vähän erikoisempia autoja, joita ei ole tarjolla kotipaikkakunnalla. Etenkin hybridit kiinnostivat. Aiemmin hybridejä on tarjonnut lähinnä Toyota, mutta nyt tuntuu, että niitä on tulossa yhä enemmän ja enemmän ja halusinkin päästä tutustumaan kilpaileviin merkkeihin. Niinpä ensimmäiseksi koeajokiksi valikoitui täyshybridi Hyundai IONIQ.

Reilun kahdeksan kilometrin mittainen koeajolenkki oli kuitenkin niin lyhyt, että minulle ei jäänyt IONIQista mieleen juuri muuta kuin se, että moottoritien poistumisrampin kaarteessa meinasin tippua penkiltä. No en tietenkään oikeasti, mutta pömpeän istuimen sivuttaistuki oli niin olematon, että luisuin penkin reunaan. Hybriditekniikasta en oikein osaa sanoa mitään, sillä en ehtinyt keskittyä siihen tutustumiseen enkä osannut nollata kulutusmittareita ennen ajoon lähtöä. Odotin, että autossa mukana ollut edustaja kertoisi auton tekniikasta, mutta he olivat talkoolaisia, jotka eivät tienneet autoista mitään. Eli tekniikkaan tutustuminen piti hoitaa Hyundain osastolla.

Toisena autona koeajoin täyssähköisen Renault Zoe R240, joka oli todella suosittu ja sainkin koeajon vasta myöhään iltapäivällä. Mutta eipä tuo menoa haitannut. Zoen koeajajista minä olin kyllä täysi poikkeus, sillä ajattajan mukana kaikki edelliset olivat sähköautoilijoita ja tiesivät Zoestakin ennakkoon tyyliin kaiken. Minä taas olin avoimin mielin tapahtumassa seikkaileva blogaaja, joka valitsi auton testiin vain siksi, että se oli sähköinen.

Punkero-Zoen koeajolle lähdössä. :) Autossa oli sähköautoksi outo rengaskoko, sillä 205/45 R17 on  melko korkea vierinvastus.

Pelkkiä ummikoita Zoen koeajolla ei kuitenkaan ollut tälläkään kertaa, sillä pyysin kyytiini hetki ennen koeajoa messuille saapuneen Sähköautoileva motoristi blogia kirjoittavan Markon, joka on todellinen sähköautoasiantuntija. Marko tutustui auton valikoihin ja etsi kulutusnäytöt. Hetkellistä ei löydetty, mutta Zoen pidemmän ajan kulutus näytti kuulemma selkeästi suuremmalta kuin hänen Nissan Leafinsa kulutus. Koeajon jälkeen kyselin Renaultin osastolla hetkellisen kulutuksen perään ja se olikin ratin takana olevassa näytössä, mutta ratin nappeja en tajunnut ajaessa räplätä.

Renault Zoen kulutus koeajopäivän aikana.

Sekä Hyundailta että Renaultilta sai koeajolahjaksi sveitsiläisellä suklaalla täytetyn joulukalenterin. Ihanan makea yllätys!

Suklaajoulukalentereita, nam!

Tiesittekö muuten, että Volkswagenilta saa hienon kuplavolkkarisuklaakalenterin, jos tilaa 50 eurolla tavaroita VW:n nettikaupasta. Olen tässä harmitellut, että en saa hienoa kalenteria kun mulla on koko vaatekerta jo VW Motorsporttia eikä siten riittävästi tilattavaa kaupasta, mutta nämä kilpailevat merkit nyt hieman lievittävät tuskaa. :D

Terveisiä Mazdan osastolta

Mazdan osastolta löytyi tuttuja naamoja ja jäinkin juttelemaan sinne pidemmäksi aikaa. Mazdan maajohtaja Markku Riekkola kertoi, että oli todella tyytyväinen tapahtumaan. Autot olivat pääosassa, eikä millekään osastolle ollut lähdetty rakentamaan pilvilinnoja. Markku kommentoi, että tapahtuma on kuin jättikokoinen autojen pop up -myymälä, jossa ihmiset uskaltavat myös tutkia ja kokeilla autoja katselemisen sijaan. 

Mazdalla oli esillä koko mallisto mukaan lukien kovakattoinen Mazda MX-5 RF, joita ei ole kuin kolme kappaletta koko euroopassa. Sunnuntai-iltana tämä prototyyppi jatkaa jo matkaansa seuraavaan näyttelyyn, joten oli ihan ymmärrettävää, että autoa sai vain katsoa, muttei koskea.

Koeajoin Mazda MX-5:n viime syksynä ja se on kyllä ihan mahtava auto, vaikka harmaa prototyyppi yrittikin esittää tylsempää kuin onkaan. Olin muuten kuvitellut, että RF:n katto on aina kiinteästi kiinni, mutta eipäs ollutkaan, ei nyt eikä ennen. Mutta siinä missä rättikattoisen version katto lasketaan alas käsin, kovakattoisessa se tapahtui nappia painamalla. Ja ai että se menikin tyylikkäästi alas (ja ylös). Sulavasti kuin virtaava vesi!

Video: Näin nätisti Mazda MX-5 RF:n katto nousee ylös.

Jakamistalous kiinnostaa

Iltapäivällä juutuin pitkäksi aikaa autojen vertaisvuokrauspalvelu ShareIt Blox Carin ständille. Tutustuin yritykseen alkuvuodesta blogiyhteistyön ja Teslan vuokrauksen merkeissä. Sen jälkeen palvelu on laajentunut huomattavasti, ja nyt autojen vertaisvuokraus on mahdollista myös yrityksille ja autoliikkeille. Minusta tämä laajentaminen on tosi hyvä idea, ja mietinkin, miksei sitä ole keksitty jo kauan sitten. Miten oiva tapa se onkaan pienentää myös yritysten autojen kuluja, jos ne eivät ole jatkuvasti käytössä!

Shareitin esittelijöiden silmät oikein loistivat, kun he kertoivat menestystarinoista ja laajentuvasta asiakaskunnasta. Kesän jälkeen asiakkaita on alkanut tulla huomattavasti lisää ja nyt palvelussa on yli sata autoa ja 1500 käyttäjää. Ihmiset ovat todella alkaneet kiinnostua autojen jakamisesta ja nyt tarvitaan vain lisää tietoisuutta asiasta. 

ShareItin Rafael kertoi myös oman autonsa vuokraamisesta. Hänellä on muutaman tonnin arvoinen Volkswagen Golf, jolla riittää vientiä. Auton vuokrahinta on halpa - vain viisi euroa tunnilta tai 28 euroa päivässä, mutta siinä on kuitenkin ilmastointi ja mallinsa vuoksi se kelpaa isompienkin tavaroiden kuljettamiseen. Tavaroiden kuljetushan on juuri sellaista satunnaista auton tarvetta. Rafael oli laskenut, että vuoden alusta alkaen Golf on vuokralla keskimäärin viisi kertaa kuussa ja kesällä se oli vuokralla muutaman kerran viikonkin putkeen. Nyt hän haaveilee vähän uudemmasta autosta, mutta miettii, että jättäisi silti myös Golfin itselleen, koska se on niin suosittu vuokra-auto.

Rafael edustamassa.

Sunnuntaina jatkuu

Huomenna sunnuntaina suuntaan messuille heti kymmeneksi. Tarkoituksena on päästä lenkille messujen hienoimmalla koeajettavalla autolla, Jaguar F-TYPE 5.0 V8 R Coupe AWD:llä, mutta se on niin suosittu, että se on varattava heti ovien avauduttua. Sen perään pitää mennä varaamaan koeajoon BMW:n hauskan näköinen sähköauto i3. Ja sitten on testattava Land Roveria metallista kootulla ulkoradalla, jossa voi kokeilla auton etenemiskykyä jyrkässä ylämäessä ja ristiriipunnassa. Eikä pidä unohtaa autoblogaajien miittiä klo 12! Eli kyllä tekemistä riittää! 

Jos muuten olet tulossa messuille ja olet vielä vailla lippua, minulta löytyy yksi ylimääräinen. Pistä viestiä jos tarvitset! :)

Teslan lataaminen

torstai 18.02.2016 Avainsanat: Sähköauto , Tesla , Vuokraus , Yhteistyö

Kerroin viime merkinnässä viikonlopustani Tesla Model S P85D kanssa* ja nyt olisi vuorossa katsaus sen lataukseen. Tutustuin ennen auton lainaamista sähköautojen lataustekniikoihin ja -paikkoihin ja sain pääni totta puhuen melkoisen pyörälle. Mikä pistoke lataa milläkin nopeudella, miten lataus maksetaan ja mitä lataustekniikoita Tesla yleensäkin tukee?!

Supercharger

Sekä meno- että paluumatkalla pysähdyin lataustauolle Vierumäen Matkakeitaalle. Siellä sijaitsee yksi Suomen viidestä Tesla Supercharger-latausasemasta, joka on ilmainen ja ennen kaikkea supernopea. Se lataa jopa 120 kW teholla, mikä tarkoittaa akun varauksen lisäämistä 40 minuutissa 10 prosentista 80 prosenttiin tai toimintasäteen kasvatusta 30 minuutissa 270 km.

En yleensä pidä alle neljän tunnin matkoilla vessapysähdyksiä pidempiä taukoja, koska ruokaa saa määränpäässäkin. Teslalla ajaessa tauoille piti kuitenkin varata aikaa, sillä vaikka Supercharger on supernopea, on lataaminen silti huomattavasti hitaampaa kuin normiauton tankkaus. 270 km matkan Jyväskylästä Helsinkiin ajaisi kesällä kevyesti ilman välilatausta, mutta nyt kovalla pakkasella akku hupeni huomattavasti nopeammin ja energian riittäminen olisi voinut mennä vähän liian tiukille.

Ensimmäisellä kerralla minulla oli hieman haasteita osua autolla riittävän lähelle Superchargerin latauspistettä, koska sen johto (vai pitäisikö sanoa letku, sillä se oli varmaan neljä senttiä paksu?!) oli tosi lyhyt ja lumi peitti pysäköintiruutujen ääriviivat, joista olisi heti tiennyt sopivan pysäköintikohdan. Ensin olin liian sivussa, sitten liian kaukana. Kolmannella yrittämällä sain lopulta peruutettua auton riittävän lähelle latauspistettä.

Superchargerin käyttäminen oli kyllä helppoa: vasemman takavalon vieressä oleva luukku auki, liitin kiinni ja parin sekunnin päästä lataus jo alkoikin. Latausluukku tosin meinasi olla jäässä vaikka se vielä Helsingistä lähtiessä aukesikin. Minunhan piti alunperin saada lainaan autopilotilla varustettu Model S, mutta auto vaihtui toiseen, kun ekan latausluukku oli jäätynyt pesun jälkeen totaalisesti kiinni eikä auennut edes varovasti talttapäällä houkuttelemalla.

Lataustauko Vierumäen Matkakeitaan Tesla Superchargerilla.

Muut lataustavat

Superchargerin lisäksi Model S:ää pystyy lataamaan kolmivaiheisesta 11 kW työmaapistokkeesta, joka antaa toimintasädettä noin 55 km/h. Normipistorasiasta (=Schucko) latauskin luonnistuu, mutta sillä toimintasäde kasvaa vain vaivaiset 14 km tunnissa...

Lisävarusteena hankittavilla johdoilla Model S:ää voi ladata myös latausasemien 22 kW Type2 (=Mennekes) ja nopeammasta 50 kW CHAdeMO -pistokkeesta. Type2 antaa rangea maksimissaan 50 km/h ja CHAdeMO 240 km/h.

Mulla käytössä olleessa Model S:ssä oli lisävarusteena Dual Charger, jonka ansiosta latausnopeus Type2:sta voi olla jopa 100 km/h.

Type2- eli Mennekes-liitin.

Schucko- eli tavispistorasia-adapteri oli aika sympaattisen näköinen tapaus muihin pistokkeisiin verrattuna. :) 

Laina-Teslassani oli mukana kaapelit/adapterit kaikkia lataustapoja varten, joten yhteensopivuudesta ei tarvinnut huolehtia. Kaapeleilla oli säilytyslokero takakontin välipohjan alla.

Kokemuksia lataamisesta

Missä sitten lataisin Teslaani? Jyväskylässä julkisia latauspisteitä on tarjolla ainakin Paviljongin ja Sokoksen parkkihalleissa (Type2) sekä CHAdeMO-pikalaturi Tourulan Nesteen lähellä. Jälkimmäinen vaikutti loistavalta, koska se oli Virtapisteen kartan mukaan ilmainen ja julkisessa käytössä. Satuin sitten juttelemaan latauspisteestä erään Nissanin myyjän kanssa ja hän kertoi, ettei hänen asiakkaansa ollut saanut ladattua autoaan siinä, koska se vaati jäsenyyden. Mitäs ihmettä?

Tourulan latauspiste on Virtapisteen hallinnoima, joten joutuisinko kuitenkin sen jäseneksi ja maksamaan 30 e prepaid-maksun? Sähköauton omistajana liittyisin heti, mutta Tesla olisi minulla vain yhden viikonlopun, joten jäsenyys ei tuntunut järkevältä. Etenkin kun latauspiste oli ilmainen. Tiedustelin asiaa Virtapisteen asiakaspalvelusta ja selvisi, että latauksen voi käynnistää myös kerta-asiointina, josta maksetaan minimiveloitus 0,50 e per lataus. Asia olisi varmaan kerrottu myös lataustolpalla, mutta en tajunnut käydä katsomassa sieltä, kun luulisi, että kaikki tiedot ovat myös netissä.

Stressaaminen latauspisteen löytymisestä oli lopulta täysin turhaa. Kävi nimittäin niin kätevästi, että mieheni työpaikalla Technopolis Innova 2:n on sähköautojen Type2-latausasema ja sain käyttää sitä ilmaiseksi. Kiitos sinne!

Ilman mutkia lataaminen ei sentään ihan sujunut. Suuntasin lauantaiaamuna keskustaan tarkoituksenani jumpata pari tuntia ja ladata Tesla sillä välin. Dinosaurukset aka. polttomoottoriautot olivat kuitenkin ottaneet asiakseen pysäköidä sähköautojen latausruutuihin, joten enpäs sitten ladannutkaan autoa... Oikeasti latausruuduista oli varattu vain 2/4, mutta minulla oli kortti vain ykkösruudun tolppaan, jossa uinui vanha Passat. Ei auttanut kuin jättää Passatin omistajalle vihainen viesti tuulilasiin ja pysäköidä Tesla työpaikalle muutaman sadan metrin päähän. Jumppatuntien aikana dinot olivat tajunneet lähteä ja sain Teslan lataukseen, mutta päivän aikataulut se kyllä sekoitti.

Jälkeenpäin tajusin, että olisin voinut ajaa auron kakkosruutuun, koska latausjohto oli tosi pitkä. Toisaalta 1. ja 3. ruudun autot olivat niin ruutujensa reunoissa, etten olisi uskaltanut yrittää tunkea Teslaa niiden väliin.

Lauantaiaamun ruuhka Innovan latauspisteellä. Olisi niin tehnyt mieli jättää auto poikittain tuohon eteen, mutta en kuitenkaan kehdannut...

Teslan lataaminen Type2-pistokkeesta oli kohtuullisen helppoa. Kaapeli kiinni autoon ja tolppaan, minkä jälkeen vilautin tunnistekorttia tolpalle, jotta kaapeli lukittui ja lataus pystyi alkamaan. Latauksen loputtua painetaan Teslasta latausluukun avausnappia (vaikka se onkin jo fyysisesti auki), jotta auto tietää lopettaa latauksen ja irrottaa kaapelin lukituksen. Sitten kortin vilautus tolpalle, jotta sekin suostuu irrottamaan johdosta. Parilla ekalla latauskerralla en meinannut saada latausjohtoa irti tolpasta. En ole ihan varma, mitä tein väärin, mutta ilmeisesti en irrottanut johtoa riittävän nopeasti tolpasta kortin vilautuksen jälkeen. Lopulta tolppa kuitenkin suostui luopumaan johdosta.

Lauantain vastaista yötä ja dinosaurusten valtakautta lukuun ottamatta Tesla oli aina latauksessa, kun en ajanut sillä. Ajoin Leonilla työpaikalle, kävelin Teslalle ja lähdin ajelemaan. Sitten taas Teslan palautus laturiin, vaihto omaan autoon ja kotiin. Oikeasti oli kyllä tosi kätevää, että työpaikkani ja latauspiste sijaitsevat vain muutaman sadan metrin päässä toisistaan, koska nyt sain pidettyä oman auton lämmöissä aina kun oli ajamassa Teslalla.

Tesla latauksessa Innovan sähköautojen latauspisteessä.

Yhteenveto

Jos itsellä olisi Tesla, se pitäisi ehdottomasti voida ladata myös kotona. Auto illalla seinään ja aamulla akku täynnä baanalle nauttimaan äänettömästä menosta! Minun kilometreilläni autoa ei tarvitsisi välttämättä ladata kuin kerran viikossa, mutta käytännössä se olisi tietysti kotona aina johdon päässä samalla tavalla kuin Leonkin on talvisin lämmitysjohdossa. Pidemmillä reissuilla olisi kätevintä käyttää Superchargeria, ja Vierumäen SC osuisikin yleensä reitille. Ylivieskaan puolestaan pääsisi Pyhäjärven SC:n kautta. Hmm ... täytynee alkaa säästämään!

Lataus-selfie. Tuon kaapelin jälkeen oman auton lämmitysjohto tuntui aika heppoiselta.

* Sain Teslan käyttööni Shareit Blox Carilta palkkiona blogiyhteistyöstä.

Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D

keskiviikko 17.02.2016 Avainsanat: Sähköauto , Tesla , Vuokraus , Yhteistyö

Olen haaveillut pitkään, että pääsisin koeajamaan Teslan. Model S on täyssähköauto, jossa on voimaa kuin pienessä kylässä ja kantamaa vähän useammankin kylän välille. Lisäksi se on upean näköinen, mikä tuntuu olevan aika harvinaista sähköautojen keskuudessa!

Tammikuussa haaveeni täyttyi, sillä sain viikonlopuksi käyttööni Tesla Model S P85D:n palkkiona blogiyhteistyöstä autojen vertaisvuokrauspalvelu Shareit Blox Carin* kanssa. Vertaisvuokraus tarkoittaa sitä, että vuokraan tavallisen ihmisen tavallisen auton. Tai kuten nyt, yrityksen toimitusjohtajan upean sähköauton. :D

Suuri on kaunista

Tesla Model S on suuri, mutta kaunis auto. Sen strategiset mitat ovat pituus 4,98 m, leveys 1,96 m ja paino 2200 kg. Etenkin paino kuulosta hurjalta, mutta siitä 950 kg on akustoa, jota ei ihan pieneen autoon mahduttaisi. Mutta sillä mennäänkin sitten jopa 500 km yhdellä latauksella! (Vertailun vuoksi: Nissan Leafin akusto painaa 300 kg ja sillä pääsee 200 km.)

En ollut aiemmin tajunnut, miten iso auto Model S on, sillä se näyttää kuvissa varsin sopusuhtaiselta. Mutta siinä missä jossain laivalta näyttävässä tila-autossa on vakiona 16-17" vanteet, Teslassa vanteet ovat saman tien 19". Eli isot pyörät saavat auton näyttämään pienemmältä kuin se onkaan, kunhan vieressä ei ole muita autoja joihin verrata... 

Tesla Model S P85D

Istuessani ensimmäistä kertaa Teslan kyytiin huomioni kiinnittyi ekana sen valtavaan 17-tuumaiseen näyttöön. Tiesin kyllä, että se on iso, mutta että noin iso! Näyttö on kuin pystyyn nostettu A4-arkki, paitsi että se on vieläkin isompi; 22,8 x 36,5 cm. Se onkin kaikkien aikojen suurin näyttö mitä autoihin on tehty.

Tesla Model S:n ohjaamoa hallitsee valtava kosketusnäyttö.

Teslalla ajaminen

Autolla ajamaan lähteminen ei voi juuri olla helpompaa, kuin mitä se on Teslalla. Kävelet vain autolle avain taskussa, niin auto on heti valmiina palvelemaan ja pullauttaa oven kahvat ulos itsestään (tai viimeistään kun kahvaa hipaisee). Avaat oven, istut autoon, valitset oikeanpuoleisesta viiksestä vaihteen eteenpäin ja lähdet ääneti liikkeelle. Mahtavaa! Tesla myös lukitsee itse itsensä. Tuntui aika hämmentävältä pysäköidä auto ja vain kävellä pois ja jouduinkin soittamaan omistajalle, että eikö tätä oikeasti tarvitse lukita mitenkään. :D

Perinteisellä autolla ajaessa kannattaa käyttää mahdollisimman paljon moottorijarrutusta, koska auto ei kuluta silloin bensaa. Tesla vie moottorijarrutuksen ihan uudelle tasolle, sillä päästäessä kaasun ylös sähkömoottori alkaa ladata akkuja liike-energialla. Tämä ns. regeneratiivinen jarrutus hidastaa autoa niin voimakkaasti, että jopa jarruvalot syttyvät.

Polttomoottoriauton moottorijarrutukseen ja etenkin Leonin vapaarullaukseen tottuneena Teslan moottorijarrutus vaati hieman totuttelua. Teslalla ei todellakaan rullailla liikennevaloihin vaan kaasusta saa irrottaa vasta muutama kymmenen metriä ennen valoja. Maantiellä nopeuden tiputtamiseen 100 km/h -> 80 km/h meni vain n. 150 metriä. Jarrupolkimeen Teslassa ei siis tarvitse juuri koskea.

Maantiellä ajaessa Tesla ei tehnyt sähköisyydestään minkäänlaista numeroa eli fiilis sama kuin ajaisi millä tahansa premiumautolla. Se oli hyvä ja vakaa ajettava ja tuntui, että massansa ja matalan painopisteensä (akku on auton pohjassa) ansiosta se eteni kuin juna. Nelostiellä ajaessa Model S oli suorastaan tylsä! Pienemmällä mutkatiellä sillä oli sen sijaan tosi kiva ajella. Ehkä tylsyys johtui vain tylsästä tiestä ja pimeästä.

Paluumatkalla Helsinkiin oli mitä komein talvikeli.

Kulkupuoli Model S:ssä on tunnetusti kunnossa. Pienitehoisinkin 70-malli on 388-heppainen, kun taas tässä minulla käytössä olleessa nelivetoisessa P85D-huippumallissa oli peräti 700 sähköistä hevosta. (Vertailun vuoksi Leonidaksessa on 150 hv.) Model S:n taloudellinen ajomoodi kantaa hauskasti nimeä "Sport", jonka lisäksi siitä löytyy kuuluisa "Insane"-moodi. Nämä kieltämättä kuvaavat auton kulkupuolta varsin hyvin.

Lauantai-illan ajolenkillä moottoritie oli kuiva (ei kuuma kuitenkaan, pakkasta -20 °C) eikä perässä tullut ketään, joten päätin testata Insane-moodia, vaikka auton omistaja olikin sanonut ettei sitä kannata käyttää talvella. Annoin auton hidastua satasen alueella 40 km/h:iin ja kiihdytin siitä sitten uudestaan vauhtiin (ja krhm 120 km/h:iin, onneksi ei tullut poliisi vastaan).

En voinut olla kuin nauramatta kun painauduin penkkiä vasten. Ja minä en edes lähtenyt paikaltaan enkä kiihdyttänyt kaasu pohjassa. Vain sellainen hillitty kokeilu nastarenkaiden pidon rajoissa. Mutta hauskaa oli sen pari kertaa mitä testasin. Ja hauskaa oli ihan normaalitkin kiihdytykset, sillä sen verran ripeästi auto liikkuu vaikka ajaisikin "vain" sporttimoodilla. 

Model S:n penkeillä kelpaa istua pidempääkin matkaa. Penkit ovat tietenkin sähkösäätöiset ja jopa ristiseläntuen korkeutta voi säätää. Tässä yksilössä oli vielä lisävarusteena nahkaiset istuimet ja premium-sisustus.

Motarilla kiihdyttämisen lisäksi testasin Teslan kulkupuolta Riihivuoren laskettelukeskukseen vievällä kohtuullisen jyrkällä lumipintaisella tiellä. Vähän lisää kaasua ja nopeus oli noussut hetkessä 40 km/h -> 75 km/h. Tämä oli vielä siistimpää kuin ripeät kiihdytykset moottoritielle, sillä välittömästi vastaavan sähkömoottorin ero kierroksia nostavaan polttomoottoriautoon oli niin huima.

Energiankulutuskäppyrät olivat niin kiihdytysten kuin ylämäenkin jälkeen aika karua luettavaa; ilmaiseksi vauhdit eivät tule. Riihivuoresta alas lasketellessa regeneratiivinen jarrutus sen sijaan antoi hieman ilmaista energiaa takaisinpäin.

Riihivuoreen nousu kuluttu yli 600 Wh/km. Alas lasketellessa auto sen sijaan hyödynsi liike-energiaa hetken aikaa jopa 150 Wh/km tahdilla. 

Viikonlopun aikana Teslan mittariin kertyi 787 km. Keskikulutuksen nollauksen löysin vasta 150 km ajon jälkeen, mutta sen jälkeiseltä 631 kilometriltä energiankulutus oli 286 Wh/km. Auton omistajan mielestä se oli varsin taloudellisesti ajettu; itse en osaa ottaa siihen mitään kantaa. Tesla-foorumilla porukka näytti kyllä ajelleen  huomattavasti pienemmällä. Paluumatkalla 120 km Vierumäeltä Helsinkiin ajoin sentään vain 252 Wh/km kulutuksella, mikä oli ilmeisesti kohtuullinen tulos, sillä pakkasta oli kuitenkin 14-20 °C ja keskinopeus 89 km/h.

Teslan kulutus koko elinajalta (A) ja minun ajollani (B)

Model S:n nopeusmittari oli muuten todella tarkka. Vertasin sitä maantiellä ajaessani GPS:ään ja auto näytti keskimäärin vain 1-2 km/h liian vähän. Mukava ajaa, kun ei tarvitse arpoa, mikä se oikea nopeus onkaan!

Maantiellä ajaessa nopeuden pitäminen tasaisena oli välillä vähän vaikeaa, sillä kaasujalkani on normaalisti varsin kevyt eli en fyysisesti hirveästi paina kaasua vaan jalka lähinnä lepää kaasupolkimella. En tiedä oliko Teslan kaasupoljin jäykempi kuin joissain muissa autossa vai mikä, mutta herkästi jalka pääsi vaipumaan ja sen seurauksena sain välillä todeta nopeuden tippuneen.

Teslan käytöliittymä

Perinteisesti autoissa on totuttu siihen, että monille toiminnoille, kuten valoille ja ilmastoinnille, on omat nappinsa. Tesla on kuitenkin lähtenyt eri linjalle ja laittanut melkein kaikki asetukset 17" näytön valikoiden taakse. Erillinen fyysinen nappi on vain hätävilkuille ja hanskalokeron avaamiselle (sekin tietysti sähköinen...)

Olin aluksi hieman skeptinen, miten iso kosketusnäyttö toimii ajaessa, sillä se ei anna sormelle samanlaista vastetta kuin fyysisen napin painaminen tai kääntäminen. Näyttö osoittautui kuitenkin varsin toimivaksi, sillä paljon käytössä olevat painikkeet ovat isoja ja niihin on siksi helppo osua. Helpompi sitä oli esimerkiksi käyttää kuin Leonin kosketusnäyttöä, jossa oikeaan painikkeeseen osuminen on välillä hieman vaikeaa, kun ne ovat niin pieniä ja lähekkäin.

Hieman tutustumista näyttö tietysti vaati ennen ensimmäistä liikkeellelähtöä, mutta ei sen enempää kuin normaalinkan auton toiminnot. Käyttöliittymä on oikeastaan kuin mikä tahansa mobiilisovelluksen asetusnäkymä. Valikot ja "kytkimet" ovat selkeitä ja niitä käyttää oikein mielellään. Auton sisälämpötilan säädöt ovat aina esillä ja omien selkeiden nappiensa takaa löytyvät niin ilmastoinnin tarkemmat säädöt kuin auton asetuksetkin (mm. valot, lukitus, tankkausluukun avaaminen, trippimittarit, ajonvakautus).

Lämmitys, ilmastointi, lukitus ja valot kaikki yhdessä näkymässä.

Yläreunan päävalikosta voi valita näytöllä näkyviä sovelluksia, joita ovat musiikki, navigointi, energiankulutus, netti ja peruutuskamera. Ilmastoinnin ja auton asetukset aukeavat aina sovellusten päälle, kun taas sovelluksia voi olla auki maksimissaan kaksi kappaletta. Yhden sovelluksen voi myös venyttää koko näytölle, jolloin esimerkiksi kartta on aivan valtava.

Navigoinnissa Teslan iso näyttö ja Google Maps olivat aiva huikea kombo! Kartalta näkee tosi ison alueen yhdellä silmäyksellä, minkä lisäksi ajo-ohjeet saa vielä halutessa ratin takaiselle näytölle. Kartan zoomaus toimii samalla tavalla kuin mobiililaitteissakin eli nipistämällä. Ihanan intuitiivista!

Ratin takana olevan mittaristonäyttön reunoihin kuski voi itse valita, mitä tietoja siinä haluaa nähdä. Valittavana on esimerkiksi yllämainittu navigointi, musiikkisoittimen tiedot, auton status tai kulutustiedot (käppyränä tai lukuina). 

Kaistaopastus mittariston näytöllä. Mittaristo kertoo myös nopeusrajoituksen, kulutustiedot ja tutka paljastaa että edessä on toinen auto.

Tesla ja pakkanen

Tesla-koeajoni ei tosiaan ollut kelien puolesta ihan paras mahdollinen, sillä pakkanen pysytteli Jyväskylässä koko viikonlopun yli 20 asteessa ja parhaimmillaan auton mittari näytti jopa -27 °C. Noh, ainakin tuli koettua, miten sähköauto toimii pakkasessa. Minkäänlaista vertailupohjaa minulla ei tosin ole, paitsi tietysti oma vihreä dinosaurukseni Leonidas. Eli sähköauto vs. polttomoottoriauto.

Perjantaina Helsingistä Jyväskylään ajaessa ongelmaksi muodostui sivuikkunoiden huurtuminen, mistä auton omistajakin mainitsi autoa luovuttaessa. Vaikka kuinka koitin säädellä ilmastoinnin asetuksia, sain silti aina jossain vaiheessa huomata sivuikkunoiden huurtuneen. Sitten ei auttanut kuin laittaa reilumpi puhallus tuulilasille, mikä taas sai jalat kylmenemään. Ei kiva!

Kysyin sitten Facebookin Tesla-ryhmästä, että miten huurtumisen voisi estää ja sieltä tulikin ratkaisu: pakotetaan auto ottamaan ilma aina ulkoa. Tämän asetuksen tehtyäni Teslan ikkunat eivät enää huurtuneet ja jalatkin pysyivät lämpöisinä! Ilmeisesti Tesla koittaa niin kovasti säätää energiaa, että ilman kierron automaattiasennossa se kierrättää välillä sisäilmaa ja lopputuloksena ilmankosteus tiivistyy sivuikkunoihin. Joku kommentoikin, että tästä näkee Teslan nuoruuden autovalmistajana, mutta ei silti passaisi olla tällaista bugia yli sadan tonnin autossa!

Teslan sivuikkunan huurtuvat herkästi, jos ilmastointi on automaattiasetuksilla. Pakottamalla ilman tulemaan aina ulkoa ikkunat pysyivät sulina.

Yksi tosi outo ominaisuus Teslassa oli se, että kovalla pakkasella se ei välttämättä moottorijarrutakaan, vaan päästäessä kaasusta se jatkaa kulkuaan samaan tahtiin, kuin mitä polttomoottoriauto vapaalla vaihteella. Ja Teslan massalla rullataan muuten kohtuullisen pitkään! Tämä jos mikä saattaa yllättää kuskin, joka on tottunut siihen, että jarrua ei tarvitse painaa itse, koska auto hidastuu itsestäänkin niin nopeasti. Auto kyllä varoittaa mittariston näytöllä, että regenerointi on pois päältä, mutta ei se silti selkäytimeen saakka mene.

"Regenerative Braking Disabled"

Model S vietti ensimmäisen yönsä Jyväskylässä kotipihassani -25 °C pakkasessa vailla latausta. Auto oli ilmeisen viluissaan, sillä yhdeksän tunnin aikana toimintasäteestä oli kadonnut 30 km, tehoista puuttui puolet ja moottorijarrutus oli poissa pelistä.

Täytyy sanoa, että hieman söi naista, kun oli viikonlopun ajan tällainen superauto ja sitten se olikin pakkasessa ihan rampa. Kun sitten iltapäivällä lähdin liikkeelle suoraan laturista, autossa oli onneksi taas kaikki ominaisuudet käytössä ja fiilis oli mitä mainioin.

Tämän perusteella sitten luulin, että laturista lähteminen takaisi aina täydet tehot, mutta luuloni oli väärä. Tesla vietti sunnuntain vastaisen yön Technopolis Innova 2:n laturissa, mutta siitä liikenteeseen lähtiessä regenerointi ja tehot olivat taas poissa. Nooh! Juuri kun minun piti demota Teslaa autoblogi-Mikolle. Tehot tulivat sentään takaisin jo muutaman kilometrin ajon jälkeen, mutta vielä 20 km päässäkin moottorijarrutus oli poissa pelistä. Muuramen autokaupan kohdalla ysitie viettää loivasti alaspäin ja siinä Tesla vain rullasi ja rullasi ja rullasi ja jouduin jo jarruttelemaan kun meinasin rullata yhden Yariksen perään. :D

(Edit: Moottorijarrutus ja vajaatehoisuus johtuvat kuulemma kylmästä akusta. Kun akku lämpenee ajossa tai se esilämmitetään hyvin, ominaisuudet palaavat.)

Kovalla pakkasella ajaessa Teslan arvioima toimintasäde oli aivan liian optimistinen. Esimerkiksi kotimatkalla Helsiki-Vierumäki välillä 126 km ajon jälkeen rangesta oli kadonnut 222 km. Vierumäeltä Jyväskylään matkaa oli puolestaan 153 km, mutta rangesta katosi 271 km. Kulutus oli siis noin 77 % enemmän kuin mitä auto arvioi...

Energiankulutuksen arvio ja toteuma paluumatkalla välillä Jyväskylä-Vierumäki.

Teslan lataaminen

Lataamisesta tuli niin paljon juttua, että päätin erottaa sen omaksi blogikirjoituksekseen. Lue se tästä!

Satunnaisia huomioita

Teslan avain on soma pienoismalli Model S:stä, jonka takakonttia/kattoa/etukonttia/takakulmaa painamalla saa avattua kyseiset luukut. Hieno idea! Mutta tiedättekö miten tyhmäksi tunsin itseni, kun en koko viikonlopun aikana oppinut käyttämään avainta?! Vaikka kuinka painelin takaluukkua, oli ihan arpapeliä, aukesiko se. Tai sitten jos yritin avata latausluukkua niin välillä aukesikin takaluukku. Lopulta aloin avata takaluukun ja latausluukun kosketusnäytön nappien kautta, koska se oli paljon helpompaa.

Auton palauttamisen jälkeen keksin katsoa YouTubesta ohjeet avaimen käyttöön ja siellä neuvottiinkin tekemään tuplapainallus. No ei ihme ettei auto oikein tahtonut totella minua! Mielestäni olisi paljon loogisempaa, että avain toimisi kuten normaali auton avain eli yksi painallus riittäisi.

Sievä, mutta hieman epäkäytännöllinen avain.

Teslan säilitystilaratkaisut ovat samanaikaisesti sekä riittävät että riittämättömät. Siinä on ihan järjettömästi tilaa matkatavaroille, sillä valtavan 745 l vetoisen takakontin lisäksi siinä on vielä pieni 150 l etukontti.

Matkustamossa säilytystilaa on sen sijaan huonommin. Keskikonsoli, jossa on normiautossa vaihdekeppi yms. on Teslassa yksi valtava syvennys. Siihen sai kevyesti menemään olkalaukun, mutta pienille tavaroille, kuten puhelimelle ja lompakolle se oli erittäin epäkäytännöllinen, koska ne seilasivat siinä ympäriinsä. Näytön alla sentään oli pieni lokero johon sai puhelimen ja onhan autossa toki hanskalokero, mutta kuljettajan ulottuvilla pikkutavaroille ei oikein ole paikkaa. Ovissakaan ei ollut syvennyksiä.

Teslassa on kardaanitunnelin paikalla kuoppa. Se kaipaisi jonkinlaista lokerikkoa, että siinä voisi säilyttää pienempiä tavaroita.

Teslan kosketusnäyttö ei muuten toimi hanskat kädessä. Sellaista se on, kun auto suunnitellaan Kalifornian lämmössä. Yllättäen tämä ei kuitenkaan ollut ongelma, sillä autossa oli lämmitettävä ratti, minkä ansiosta pystyin ajamaan ilman hanskoja. Siis minä, jolla on aina kädet jäässä! Lämmitettävä ratti oli niin mahtava, että sellainen on saatava seuraavaan omaankin autoon.

Teslan peruutustutka+kamerakombo oli kirkkaasti paras, mitä olen testannut. Kameran kuva on todella terävä ja tutka näyttää takana olevan esteen muodonkin. Hauskana jippona kameran voi kytkeä päälle milloin tahansa, joten sillä voi vaikka vakoilla liian lähellä takana ajavaa autoa...

Peruutus Superchargerille.

Yhteenveto

Teslan paras ominaisuus sähköautona on mielestäni mahdollisuus ajaa pitkiä matkoja ja se onkin ensimmäinen täyssähköauto, johon minä voisin kuvitella vaihtavani. Vaikka pakkanen rokottikin auton luvattua 500 km toimintasädettä varsin rankasti, ei akun riittävyydestä tarvinnut silti huolehtia. Vaikka esimerkiksi Nissan Leafin ja Volkswagen e-Golfin 200-250 km toimintasäde riittäisi helposti suurimpaan osaan arkiajoista, en pidä niitä silti millään tavalla houkuttelevina. Sitäpaitsi tuskin niiden kantama olisi ollut lähelläkään 200 km näillä pakkasilla... Mitä jos haluankin Helsinkiin palaveriin aamukymmeneksi? En ole valmis suunnittelemaan matkoja lataamisen ehdoilla.

Tietyllä tavalla myös petyin Teslaan. Sitä on hypetetty niin valtavasti, että kun sitten maantiellä se ei herättänyt mitään tunteita vaan vei eleettömästi perille, olin hieman pettynyt. Mutta mitä odotin? En ihan oikeasti osaa sanoa. Eihän ajaminen voi olla pelkkää vau-efektiä. Tesla on lopulta kuitenkin auto ja auton tarkoitus on kuljettaa paikasta A paikkaan B. Jos kyydissä ei ole valittamista niin eihän se huono ole.

Kysellessäni muilta ajatuksia Teslasta sain kommentin, että se on kuin iPhone. Puhuessa se on puhelin siinä missä muutkin, mutta sitten kun sitä tarvitsee käyttää muuten - käyttö on helppoa ja sulavaa. Hyvä vertaus, olen samaa mieltä! Samalla tavalla Tesla kuljettaa eleettömästi paikasta toiseen, mutta käyttöliittymä on hyvin mietitty ja käyttö intuitiivista. No okei, lastentauteja on vielä esimerkiksi jäätyvä latausluukku ja huurtuvat ikkunat. Yleisesti laatuvaikutelma on kuitenkin hyvä. (Joskaan minulla ei ole hirveästi kokemuksia muista yli sadan tonnin autoista...)

Teslasta takaisin Leoniin vaihtaessani tuntui, kuin olisin palannut menneisyyteen. Avain, mitä tällä tehdään? Ai käsijarru, olisiko se pitänyt ottaa pois ennen liikkeellelähtöä? Ja voi kauhea kun tämä tupruttaa pakokaasuja... Teslassa kaikki on vaan askelen edellä. Täysin äänettömällä ja paikallisesti päästöttömällä autolla kaupungissa ajaessa fiilis oli mahtava. Tällaista liikenteen pitäisi olla tulevaisuudessa.

* Sain Teslan käyttööni Shareit Blox Carilta palkkiona blogiyhteistyöstä.

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!