POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla ruuhka

Sateiset pikakuulumiset

maanantai 28.05.2012 Avainsanat: Kaupunkiajo , Maantiellä ajo , Pohdiskelu , Polo Junior , Reissut , Ruuhka , Valot

Käväistiin työkavereiden kanssa tänään Helsingissä. Aamukuudelta kun lähdettiin oli tavattoman ihana keli, aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta ja kaikkialla niin vihreää!

 
Paluumatkalle keskustasta lähdettiin puoli neljä eli juuri pahimpaan ruuhka-aikaan. Ekan kolmeen kilometriin meni aikaa vartti! Ilmeisesti se on sielläpäin ihan normaalia, mutta olisi kyllä aika tuskaista joka päivä joutua matelemaan tuollaisessa ruuhkassa. Taas sai todeta että automaatti on aika kultaa ruuhkamatelussa.
 
Työkaveri kysyi että onko Polossa myös start-stop-järjestelmä, mutta se tosiaan puuttuu eikä sitä taida saada kuin Bluemotion-malliin. Voisi olla hyvä ruuhkassa, mutta toisaalta kääntyykö sammuttaminen ja käynnistäminen sittenkin epätaloudelliseksi, kun liikkuminen on matelua  metri eteenpäin, pysäys, puoli metriä, pysäys, 5 metriä, pysäys... No kuski sen taitaa päättää, milloin antaa autolle luvan sammua, joten ei ihan jokaiseen pysähdykseen kannata. 
 
Neljän ruuhkassa kaksikaistaisella kadulla tein havainnon, että todella monet ajoivat pitkin bussikaistaa. Se veti ihan kohtuullisesti, kun taas liikenne kaikille sallituilla kaistoilla mateli. Niinpä niin, lainkuuliaisuudesta saa kärsiä. Me lakia noudattavat voimme vain heristellä sormea bussikaistalla kruisaileville. Totta puhen tilanne pisti miettimään, että millainen se ruuhka olisi sitten, kun kaikki jonottaisivat yhdellä kaistalla? Kunhan pohdin, yksittäiset kerrat Helsingin liikenteessä kun eivät oikein oikeuta johtopäätöksiin.
 
Paluumatkalla moottoritiellä vastaan tuli sankka sadealue. Sade alkoi jo paljon ennen Lahtea ja sitä kesti ainakin Heinolan sillalle saakka. En muistakaan, että olisin hetkeen joutunut ajamaan tuollaisessa sateessa. Viimeksi ehkä kolme vuotta sitten Helsingistä palatessani? Edellä ajavat näkyivät sen verran huonosti, että napsautin varmuuden vuoksi sumuvalot päälle. Hyvin vähän ihmiset käyttivät sumareita; olisinko nähnyt ne ihan vai parilla-kolmella vastaantulijalla ja liikennettähän kumminkin riitti. Pimeitä periä näkyi ilahduttavan vähän. Ehkä ihmiset ovat oppineet laittamaan valot päälle tai sitten sade pimensi tienoota niin paljon, että valoautomatiikalla varustetut autot vaihtoivat automaattisesti ajovaloille. Ainakin Polon valoisuustunnistin himmensi mittariston taustavaloa sen verran että napsautin ajovalot päälle (jo ennen sumareita).
 
Tällä kertaa vettä ei tainnut tulla ihan niin paljon kuin aiemmalla kaatosateisella kotimatkalla, koska nopeutta ei tarvinnut tiputtaa sentään 80 km/h saakka, vaan satasta pystyi hyvin ajamaan. Olen näköjään viimeksi kirjoittanut, että nopeutta piti pudottaa siksi, että autosta ei yksinkertaisesti nähnyt ulos. Tänään näki! No ei nyt täydellisesti, mutta ihmeen hyvin.
 
Muutaman kerran kokeilin sammuttaa pyyhkijät kokonaan, jolloin vesipisarat kiisivät CQuartzilla käsitellyltä tuulilasilta pois huimaa vauhtia. Niiden välistä pystyi katsomaan maailmaa eikä ollut alkuunkaan sokea olo. Ihan uskomatonta kyllä. Kun Polo oli uusi, kokeilin ikkunoihin Turtlewaxin "5 sateesta" -lasinpinnoitusainetta, joka sai veden virtaamaan samalla tavalla. Valitettavasti se kuitenkin kului ikkunoista pois muutamassa viikossa, joten käsittelyä olisi pitänyt olla uusimassa tämän tästä. Lisäksi siitä jäi vähän outo sumu näkyviin hetkeksi jokaisen pyyhkäisyn jälkeen. On mielenkiintoista nähdä, miten hyvin CQuartz tulee kestämään pyyhkijöiden hankausta. Luulisi että teho heikkenee ajan myötä eikä 2 vuoden takuu koskisi tuulilasia, joka on jatkuvassa hankauksessa.
 

Kaatosateesta huolimatta autosta näki yllättävän hyvin ulos, vaikka pyyhkijätkään eivät olleet päällä.

100 km/h nopeudessa vedellä oli aikamoinen kiire päästä pois tuulilasilta.

Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä

maanantai 25.04.2011 Avainsanat: Maantiellä ajo , Muiden käyttäytyminen , Polo , Polo Senior , Reissut , Ruuhka

Tultiin pari tuntia sitten kotiin vanhempieni luota Lievestuoreelta. Varmaan aika moni muukin oli palaamassa pääsiäisen vietosta, mutta en silti arvannut, että liikenne olisi niin ruuhkainen kuin mitä oli. Kuusi kilometriä ennen Kanavuoren liikenneympyrää huomasimme saavuttavamme hitaasti matelevan autojonon pään ja auton nopeus piti tiputtaa niin alhaiseksi, että auto sai ryömiä itsekseen ykkösellä eteenpäin. Ajattelimme, että olisi tapahtunut joku kolari tai Kanavuoren tai Vaajakosken liikenneympyrä olisi tukossa, mutta mitään ei näkynyt. Kanavuoren liikenneympyrä oli ihan tyhjillään etelän suunnasta tulevista autoilijoita, kun saavutimme sen 23 minuutin päästä. Onneksi koko matkaa ei ihan tarvinnut ryömiä eteenpäin, vaan välillä ajettiin jopa 30 km/h. Keskinopeudeksi muotoutui vajaa 16 km/h.

Mieheni kuvaili aikansa kuluksi autojonoa. Tässä ollaan liki pysähdyksissä ja autojen jarruvalot vain välkkyivät.

 

Tässä lähestytään Leppälahden siltaa ja ajellaan jo melkein 30 km/h.


Pari jännää tilannettakin 23 pitkään minuuttiin ehti mahtua. Ensimmäinen tilanne tuli jo muutaman sadan metrin matelun jälkeen: jonossa edellämme ajanut auto ajoi tien oikeassa reunassa olevalle linja-autopysäkille ja teki siitä ilman mitään ennakkovaroitusta U-käännöksen. Hätäisempi olisi saattanut ajaa suoraan auton kylkeen, mutta onneksi en ollut hätäinen. Pienen äänimerkin tosin annoin, sillä oli aika yllättävää, että edellä ajava on yhtäkkiä poikittain edessä. Yksinkertainen vilkun näyttäminen olisi selventänyt tilannetta huomattavasti.

Leppälahden sillan jälkeen joku moottoripyörä ajeli suvereenisti tiiviin matelevan autojonon ohi vastaantulijoiden kaistalla. Ei siinä mitään outoa tietenkään ole, että ohitetaan hitaammin ajavia. Siinä sen sijaan on, että ohitusta jatketaan ohituskieltoalueella ja vastaantulijoiden tullen keskiviivan päällä. Pahalta näytti kun vastaan tuli rekka, mutta onneksi emme päässeet todistamaan moottoripyöräilijän liiskaantumista rekan kylkeen. Toinenkin moottoripyöräilijä ohitteli jonoa innokkaasti, mutta palasi sentään omalle kaistalle kun liikennettä tuli vastaan.

Kiireinen moottoripyöräilijä malttoi juuri väistää vastaantulijat.

Heti kun vastaantulijoita ei enää näkynyt jatkettiin ohitusta kiellosta huolimatta.


Kanavuoren ympyrää lähestyttäessä ruuhka alkoi purkautua ja ympyrän jälkeen pääsi ajamaan lähes nopeusrajoituksen mukaan. Vaajakosken ympyrää lähestyessä vauhti hidastui taas hieman, joten siirryin ympyrän sisemmälle kaistalle vievälle kaistalle. Outoa ettei kukaan käyttänyt sitä, vaan kaista oli ihan tyhjä. Sisempi kaista tosin oli tänään hieman varallinen, sillä ulompaa kaistaa ajanut meinasi ajaa siinä kylkeeni ajautuessaan ympyrässä jostain syystä osittain sen sisemmälle kaistalle. Piti vähän väistää. Heti perään auto sitten poistuikin jo Vaajakosken keskustan suuntaan, joten en tiedä mikä mielenhäiriö se poikkeaminen oli.

Motarille päästyäni kotimatka sujui tavalliseen tapaan eikä liikennettäkään tuntunut olevaan tavanomaista enempää. Jonnekin ruuhka vain liukeni. Kotia päästyämme nostelimme autoon kesärenkaat, sillä huomenna on Polon aika saada pesu, vahaus ja kesärenkaat alle.

Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka

sunnuntai 01.08.2010 Avainsanat: Jyväskylä , Ruuhka

Eilen päättyneen MM-rallin juhlailotulitus täytti Jyväsjärven rannat katsojista ja kadut autoista. Ainakin täällä Ainolanrannassa ihmiset jättivät autoja minne sattuu ja lappuliisoilla olisi ollut aikamoinen homma laputtaa ne kaikki, jos olisivat keskellä yötä tehneet töitä. Ilotulituksen päätyttyä Lehtorannantielle muodostui kaikkien aikojen ruuhka, kun ihmiset halusivat pois... Autot matelivat molempiin suuntiin tietä. Kävelijöitä pujahteli tien yli. Mopoilijat pujottelivat autojen välistä ja pyörätietä pitkin. Ruuhkassa joku jopa rullaluisteli keskellä tietä. Kunnon jännitysnäytelmä!

Puolituntisen spektaakkelin viimeisiä raketteja viedään.

 

Jonot molempiin suuntiin.

Välillä jonot pysähtyivät täysin, kun kadulle ei mahtunutkaan kolmea autoa rinnan.

 

Jonkun piti kaivaa jotain auton takakontista, vaikka autojono liikkuikin. Aika temppu.

 

Mopoilijat eivät turvaväleistä piitanneet. Odotimme kauhulla, missä vaiheessa ajavat kolahtaa, kun liikenne tosiaan pysähteli muutaman metrin välein ja etummaisten mopoilijoiden etäisyys taksin perään oli alle puoli metriä.

Jos edes joku ottaisi opikseen...

lauantai 10.10.2009 Avainsanat: Jyväskylä , Jyväskyläläistä liikennekulttuuria , Muiden käyttäytyminen , Ruuhka , Törttöily

Kuten jo viime vuonna julkaisemassani merkinnässä kirjoitin, minua todella häiritsi työmatkallani olleen Seppäläntien ja Palanderinkadun risteyksen säännöllinen tukkiminen. Toukokuussa Keskisuomalaisessa oli jokin liikenneaiheinen juttu, johon liittyvässä kolumnissa toimittaja kirjoitti samasta risteyksestä. Hän valitteli, kuinka risteys ei toimi, koska vaikka vihreät valot palavat, joutuu hän jäämään autoineen keskelle risteystä seisomaan ja tukkimaan muiden kulun.

Luettuani kolumnin jotain napsahti päässäni. (Vähän niin kuin tuon edellisen kirjoitukseni audikohu vs. markkinaosuus -uutisoinnin kanssa.) Kuinka yksinkertainen toimittaja voi olla kirjoittaessaan jotain tuollaista? Jos jono ei vedä, risteysalueelle on turha ajaa!

Tuohtuneena päätin kirjoittaa kantani Keskisuomalaisen mielipidepalstalle, jotta edes joku risteyksen tukkija voisi ottaa opikseen. Reilun parin viikon odottelun jälkeen lehti julkaisi kirjoitukseni ja olin tyytyväinen. Sain jopa positiivista palautetta, mikä ilahdutti kovasti.

Liitin kirjoitukseen vanhassa merkinnässä olleita kuviakin, mutta epähuomiossa juuri tärkein kuva jäi lähettämättä. Kuvassa minulle vaihtuu vihreät valot, mutta risteys on täynnä seisovia ja liikkuvia autoja. Nyt lehti joutui julkaisemaan toisen lähettämäni kuvan, mikä sekin on ihan hyvä, mitä nyt lehden kirjoittamassa kuvatekstissä olin muka sitä mieltä, että kääntyvät autot tukkisivat risteyksen, vaikka vika on todellisuudessa suoraan ajavissa. Kuvassa vain näkyy kääntyviä autoja, jotka joutuvat väistämään jumittajia.

Alla mielipidekirjoitus kokonaisuudessaan. Minun piti kylläkin julkaista se jo kesällä, mutta unohdin asian täysin.

---

"Heljä Roikonen kirjoitti (Ksml 22.5.), kuinka hän jää usein jumiin Seppäläntien ja Palanderinkadun risteykseen, vaikka vihreät valot palavat hänelle.

Vihreistä valoista huolimatta risteykseen ei ole pakko ajaa, mikäli se ei vedä. Keskelle risteystä jääminen on typerää, sillä se häiritsee muista suunnista risteykseen ajamista. Vaikka autojono vielä risteystä lähetyttäessä liikkuisikin, niin sen verran arviointikykyä pitäisi olla, että miettii, pääseekö risteyksen läpi ajamaan. Tilanteen arvioiminen ei vaadi kuin pientä hiljentämistä risteystä lähestyessä ja kun tilanne on selvä, voi risteyksen ylittää. Mikäli jono ei tunnu liikkuvan riittävästi, on täysin luvallista jäädä odottamaan risteyksen toiselle puolelle, vaikka vihreät valot vielä palaisivatkin.

Ajan itse päivittäin risteyksen läpi Palanderinkadun suunnasta ja on todella raivostuttavaa joutua viikoittain kiertämään risteyksessä seisovia autoja. Välillä autoja on kulkureitillä niin paljon, että vihreistä valoista huolimatta joutuu jäämään paikoilleen odottamaan seuraavia vihreitä ja toivomaan, että niitä ennen Seppäläntietä ajavat olisivat edellisiä hieman fiksumpia. Itse en jaksa tööttäillä, vaan toivon vain, että tukkijat tajuaisivat mokanneensa.

Kaikenlaista säätöä on tullut nähtyä, kun tien tukoksi jääneet yrittävät selvitä tilanteesta vaihtamalla kaistaa, tiivistämällä jonoa tai jopa peruuttamalla epätoivoisesti takaisin valoihin päin. Miten paljon helpompaa olisikaan ollut olla tunkematta koko risteysalueelle! Etenkin päivittäin samaa reittiä ajavien luulisi oppivan "risteyksen tavoille" ja tietävän, että jono saattaa pysähtyä välillä kokonaan. Ilmeisesti liikenteen ennakointi on kuitenkin monelle liian haastava tehtävä.

Seuraavan kerran kun olet lähestymässä tukkoista risteystä mieti, pääsetkö ylittämään sen omien vihreidesi aikana, vai tuletko jäämään risteysalueelle vielä punaisten vaihduttua. Kukaan tuskin kuolee nälkään, vaikka muut tienkäyttäjät huomioimalla kotimatkaan menisikin pari minuuttia enemmän."

"Seppälänkadun ja Palanderinkadun risteyksessä on usein ruuhkaa, koska kääntyvät autot jäävät keskelle risteystä."

Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita

keskiviikko 03.12.2008 Avainsanat: Jyväskylä , Jyväskyläläistä liikennekulttuuria , Liikennesäännöt , Muiden käyttäytyminen , Ruuhka , Törttöily

Kävimme tässä eräs aamu kahvitunnilla työkavereideni kanssa tiukkaa keskustelua siitä, mikä on paras reitti Laukaantieltä Rantaväylälle. Tavallisesti ajan Rasinrinteen kautta, mutta eilen päätin kokeilla pitkästä aikaa Lohikoskentien kautta ajamista. Eilinen ei kuitenkaan ollut ollenkaan hyvä päivä reitin nopeuden testaamiseen, sillä Lohikoskentien ja Vapaaherrantien risteyksen (kopioi linkki selaimen osoiteriville käsin, jos kartta näyttää linkkiä klikkaamalla koko maailmaa) liikennevalot olivat pois päältä ja kääntymismahdollisuutta vasemmalle sai odotella jonkin aikaa.

Siinä vaiheessa kun itse tajusin että liikennevalot olivat pois käytöstä, edelläni vasemmalle kääntyvien kaistalla oli jonossa 3-4 autoa. Odottelin omaa kääntymisvuoroani vain muutaman minuutin, mutta jo sinä aikana ehdin todistaa sen verran monta vaaratilannetta, että oksat pois!


Tapaus 1: Enkö mahdukaan tästä?

Kaupungista päin tuli aika tiheään tahtiin autoja, joten vastaantulijoiden kaistan yli meneminen ei onnistunut välttämättä noin vain. Kaupungista päin eri kaistoja pitkin (kaksi suoraan ja yksi Vapaaherrantielle kääntyville) tulevien autojen eri nopeudet ilmeisesti hämäsivät pari autoa minun edelläni vasemmalle kääntymisvuorossa olleen punaisen sedanin kuljettajan, sillä jo likkeelle lähteny kuljettaja joutuikin pysäyttämään ajokkinsa kesken menon. Jännittäväksi tilanne muuttui siinä vaiheessa, kun meistä päin ensimmäisen vastaantulijoiden kaistan kohdalle pysähtynyt sedan totesi, että ei todellakaan pääse nyt ajamaan risteyksen yli, vaan otti ja peruutti takaisin kääntyvien kaistalle. Keskelle risteystä jääminen ei olisikaan ollut järkevää, mutta täytyy todeta että oli peruutuskin aika yllättävä veto...


Tapaus 2: Väkisin läpi

Hurjan tempun teki myös se punaisen farkun kuljettaja, joka ajoi Palokasta tulevien rampilta kolmion takaa suoraan risteykseen välittämättä väistämisvelvollisuudestaan. Kovin pitkälle auto ei päässyt, vaan se joutui pysähtymään keskelle toista kaupunkiin päin ajavien kaistaa. Ehdin jo vetäistä kauhistuneena henkeä, kun yksi kaupunkiin päin ajanut auto joutui jarruttamaan tämän sankarin eteen, ettei olisi ajanut suoraan sen kylkeen. Onneksi sillä kuskilla oli tilanne hallussa ja hän ehti pysäyttää autonsa turvallisesti eikä mennyt edes tiukille. Saman tien tilanne olikin jo ohi, kun punainen auto näki tilaisuutensa tulleen ja karautti risteyksen läpi suoraan Vapaaherrantielle.


Tapaus 3: Ajojärjestyssäännöt hukassa vähän useammallakin

Palokasta tulevien rampin lisäksi myös Vapaaherrantieltä tulevilla on risteyksessä kärkikolmio, joka vaikuttaa risteyksen ajojärjestykseen silloin, kun liikennevalot eivät ole toiminnassa. En tiedä onko risteyksestä ajavien liian vaikea huomata liikennevalojen yhteydessä olevaa kolmiota, sillä ehdin nähdä parikin autoa, jotka kääntyivät Vapaaherrantieltä vasemmalle kaupunkiin päin, vaikka ajovuoro olisi ollut meillä Lohikoskentieltä Vapaaherrantielle kääntyvillä. Vai ajattelivatko nämä kuskit, että kääntyvä odottaa niin isoa väliä, että itse ehtii ampaista vähän pienemmästäkin?


Kun lopulta tuli minun vuoroni päästä yrittämään vasemmalle kääntymistä, olin näkemieni tapausten jälkeen todella varuillani. Vaikka minulla oli vastaantulijoiden kaistojen liikennevirtojen tyrehdyttyä etuajo-oikeus risteykseen, en voinut todellakaan olla varma, että voisin luottaa oikeuksiini. Todella varovasti ajoin risteykseen ja pääsin onneksi ehjänä läpi teilaamatta myöskään ainuttakaan jalankulkijaa.

Yksi tapauksen 3 autoista ajoi minun editseni Vapaaherrantieltä vasemmalle Lohikoskentielle, kun itse totesin että vastaantulijat lähestyivät niin eri tahtia, että risteykseen ei uskalla ajaa. Periaattessa editseni ajaneella autolla olikin tilannetajua, sillä tämä huomasi, ettei Lohikoskentietä aja kumpaankaan suuntaan autoja suoraan, mutta kaupungista päin tulijoita kääntyy Vapaaherrantielle, jolloin minä en voi ajaa risteykseen, mutta hän voi. Tilanne tuntui hurjalta sillä hetkellä, mutta näin jälkeenpäin ajateltuna siinä oli ihan logiikkaakin mukana.

Ajoin tänään päivällä keskustaan samaisen risteyksen läpi ja liikennevalot olivat edelleen poissa käytöstä. Jos risteyksessä piitataan liikennesäännöistä keskimäärin yhtä paljon kuin mitä näin eilen, voi vain odottaa, että missä vaiheessa risteyksessä rysähtää. Toivottavasti niin ei ehdi kuitenkaan tapahtua, vaan valot otetaan pian takaisin käyttöön, sillä risteys todella ruuhkautuu ainakin iltapäivisin. Normaalistikin vältän ko. risteystä juuri siksi, että koko autojono ei välttämättäehdi kääntyä vasemmalle yksien valojen aikana .

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!